פוטין אובר רייטד

ביום שבת הכריז נשיא רוסיה על "כוננות קרב", ופתח בתרגיל ענק. מה הסיפור האמיתי מאחורי המהלך? והאם מתוכננת פלישה לאוקראינה?

המצב הביטחוני בארץ והסחרור הג'יהאדיסטי בעיראק השכיחו מאתנו במידה רבה את המשבר המזרחי בין אוקראינה לרוסיה. ואכן, כרגע השטח די סטטי – נכון לעכשיו לא ניכר שינוי משמעותי במערך הכוחות בשטח. על-פי נאט"ו הרוסים עדיין מחזיקים כוחות צבאיים בגבול עם אוקראינה, והבדלנים הרוסים עדיין לא הניחו את נשקם במלחמה מול השלטונות האוקראינים. מאז שהחל הסכסוך, פרסומים שונים מונים כ-300 הרוגים וכ-34,000 עקורים עד כה.

אך ביום שבת האחרון (21.6) נראה כאילו סוף-סוף משהו קורה. כותרות אדומות ריצדו "מבזק" מעל דפי אתרי החדשות הבינלאומיים: "פוטין הורה על נוהל קרב לכוחות בהרי אורל". על-פי ידיעה שפורסמה באתר החדשות CBC, נשיא רוסיה פקד על כוחות צבא במרכז רוסיה לעמוד בכוננות קרבית ובמקביל לפתוח בתרגיל שכלל כ-65,000 חיילים ואף חטיבה מוטסת. האם פוטין מתכנן פלישה רבתי לאוקראינה?

ישרוף ת'מועדון? פוטין. קרדיט: DonkeyHotey CC BY 2.0
ישרוף ת'מועדון? פוטין. קרדיט: DonkeyHotey CC BY 2.0

צריך לזכור שאירוע זה התרחש יום אחד אחרי שהנשיא האוקראיני פרושנקו הכריז על הפסקת אש עם הבדלנים הפרו-רוסים. בקרמלין התייחסו בביטול לקריאה להפסקת אש, טענו כי היא נשמעת יותר כמו אולטימטום ואין בה כל הצעה אמיתית למשא ומתן עם הבדלנים. בכך הצטרפו השלטונות הרוסים לבדלנים עצמם. מנהיג הבדלנים פאבל גובארב אמר כי "יש ירי כל הזמן, והפסקת האש של פורושנקו מזוייפת". דיווחים שונים מעידים כי הלחימה אכן לא פסקה: שירות משמר הגבול האוקראיני סיפר על התקפות שונות ברחבי אזורי גבול, בהן נפצעו חיילים אוקראינים. הצבא לא נותר חייב והגיב בהתקפות נגד הבדלנים. אתמול (23.6) דווח כי הבדלנים הסכימו בכל זאת להפוגה. נראה כמה זמן זה יחזיק מעמד.

ועכשיו לשלב הפרשנות: אם שום דבר לא השתנה בפועל, מה ביקש פוטין להשיג ב"כוננות הקרב" הזו? האם רוסיה מתכננת מהלך מכריע מול אוקראינה, או שמה אין זה אלא ניסיון "לעשות שרירים"? ואם אכן התרגיל לא נועד אלא להפגין כח, עולה השאלה – מדוע פוטין זקוק לכך? מי הכתובת האמיתית של המפגן המרשים?

ביקשתי מידידי דימה קורס, דוקטורנט באוניברסיטת אריאל ובר אילן, מומחה למדיניות חוץ וביטחון של רוסיה וממקימי 'המרכז ללימודי רוסיה ואירו-אסיה' (ICRES) לתת את דעתו לנושא. הניתוח מרתק. להלן דבריו:

פי אלף הצלחה בסיפוח קרים

במסיבת עיתונאים שנערכה ב-4 במרץ, הצהיר הנשיא פוטין, המבושם ממה שהתפרש כהצלחה מסחררת בקרים, כי במידה והשלטונות האוקראינים החדשים יחלו "להתאכזר" באזורים דרום-מזרחיים של המדינה, "והתושבים המקומיים יבקשו עזרה", לא תהסס רוסיה לפעול גם שם, בדומה לשיטת הפעולה שלה בקרים.

כעבור יותר משלושה חודשים של שפיכות דמים במזרח אוקראינה, באזור המכונה דונבס סביב הערים המרכזיות שלו דונצק ולוהנסק, מוצא את עצמו המנהיג הבלתי מעורער של רוסיה במצב מורכב ולא נעים להפליא. מסתבר שיש דבר כזה "להצליח יותר מדי".

אכן, הסיפוח של קרים ללא קרב ואבדות בנפש סיפקו לפוטין רייטינג מטורף של למעלה מ-80%, במקום ה-50% אשתקד. יחד עם זאת, "בהרימו את רוסיה מהברכיים" כפי שמגדירה את זה התעמולה הפנימית, הוא לא ציפה שאנשיו לא יסתפקו בחצי האי בלבד. העם הפתיע והשתכנע סופית שהוא מתגורר במעצמת על עולמית, שכעת מסוגלת להגן על האינטרסים שלה ויהי מה. לפחות מהסקרים נובע שכמחצית מאזרחי רוסיה מוכנים לעמוד בפני ירידה משמעותית ברמת החיים בתנאי שמדינתם תמשיך להגן על האינטרסים שלה, ובין היתר – להגן על "הרוסים", או דוברי הרוסית, איך שלא נגדיר את זה.

כך, פוטין מוצא את עצמו בסיטואציה בה, מבחינה פרגמטית ריאליסטית הוא מעוניין בסיום המשבר מהר ככל הניתן, אך המשבר מסרב להסתיים. בקייב לא מוכנים להשלים עם אובדן הדונבס לאחר שכבר איבדו את קרים, ונישאים על גבי גלים לאומניים משלהם. במרכז, במערב, ואף בחלקים הדרומיים של אוקראינה מתגייסים אזרחים ליחידות "הגווארדיה הלאומית", סוג של "משמרות המהפכה", אם תרצו. גם הנשיא הפרגמטי בקייב מוצא את עצמו במצב של בן ערובה של התעוררות לאומית עוצמתית של עמו. מנגד, בדונבס ישנם מספיק אנשים שבתחילת מרץ כבר ראו את עצמם כחלק מרוסיה, וגם הם לא מוכנים להיכנע במהירות. בוודאי לא כאשר האוקראינים מצטיירים בעיניהם, רבות הודות לתעמולה הרוסית (הצלחה גדולה מדי, אמרנו?) כחבורת נאצים צמאי דם. הדמוניזציה ההדדית כמעט מושלמת, הרי גם אוקראינים, בעקבות התעמולה משלהם סבורים שהם נאבקים כדי לשחרר אוכלוסיית דונבס האוקראינית (!) מידי טרוריסטים רוסים וצ'צ'נים.

מספיק להשוות את התכנים המשודרים בערוצים רוסים פדרליים עם התנהלותו של פוטין בפועל כדי להבין באיזה מצב מסובך הוא נמצא. בערוצים מרכזיים הממשל החדש באוקראינה מכונה באופן רשמי "חונטה" – מילת גנאי בשפה הרוסית שנלמדה היטב בתקופה הסובייטית, ובה בעת וולדימיר וולדימירוביץ' מכיר בלגיטימיות הבחירות האחרונות בקייב. בטלוויזיה מסבירים לאזרחי רוסיה שמדובר בשלטון נאצי, ש"הכינור הראשון" בתזמורת פוליטית חדשה באוקראינה הם הלאומנים הקיצוניים מארגון "הסקטור הימני", ובה בעת הנשיא פוטין משוחח ישירות עם הנשיא החדש פורושנקו, תומך ביוזמותיו השונות כמו הפסקת האש הנוכחית ולא ממהר להפסיק אספקת גז לאוקראינה, למרות שמו"מ על הסכם מכירה חדש תקוע, ואוקראינים התעלמו כבר משני אולטימטומים של ענקית הגז הרוסית "גזפרום".

הפלונטר האוקראיני

אז מדוע, בעצם, פוטין לא מכניס כוחות והודף את הצבא האוקראיני מאזור הדונבס? ראשית, לא יהיה מדובר בטיול מהנה כפי שהיה בקרים הידידותית, ובעידן האינטרנט אינך רוצה לבדוק את הסבלנות של עמך לאבדות, גם כאשר מדובר בעם שמבחינה היסטורית די סבלני בהיבט הזה. שנית, על אף האנמיות של המערב, אינך רוצה לבדוק השפעה של סנקציות נוספות כאשר המשק שלך גם כך לא במצב מזהיר. לבסוף, הרוסים כבר התחייבו לטפח את קרים עד למצב המדוגם ביותר, ומדובר בהוצאה בסדר גודל של מיליארדי רובלים. אזור הדונבס ידרוש השקעה גדולה שבעתיים.

על כן, פוטין מכריז על כוננות כל הכוחות שלו במחוז המרכזי (המערבי), מתעלם ואולי אף מעודד הברחת נשק ו"מתנדבים" (עם ובלי הגרשיים) רוסים למחוז הבדלני, אך נזהר מלשבור את הכלים ולפלוש לאוקראינה. עם זאת, אם הצדדים באוקראינה לא יצליחו להגיע להסכמה כלשהי סביב שולחן משא ומתן, והצבא האוקראיני ההולך ונבנה מאפס, גם בסיוע המערב, יצליח לאטום את הגבול עם רוסיה, לסגור על מובלעות הבדלנים ולהתחיל בהשמדתם, יעמוד הנשיא הרוסי בפני דילמה קשה: לאבד בחדות את הפופולריות שלו, לפחות בטווח הקצר, אך לשמור על סטטוס קוו הפרגמטי, או לשמור, ואף להגביר יותר את הפופולריות שלו במדינתו תוך סיכון של היציבות הכלכלית והעצמה של חברי האגף הניצי של הממשל ושירותי הביטחון שלו, שלך תדע עד לאן התיאבון שלהם מסוגל להגיע.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. ה בדלנים הרוסים שעליהם אתם כותבים אלה אזרחים ממוצא רוסי,שלאחר שהדרישות שלהן לדיאולוג אם החונטה בקייב (כן,חונטה כי עלו לשילטון בהפיכה אלימה שנתמכה על ידי הלאומנים והניו נאצים ובמימון המערב) התעלמו, ואחרי שכוחות לאומנים נשלחו למזרח אוקראינה וביצעו בהם פוגרומים, ואיומים…ואף הממשל האוקראיני החדש פיטר כמה עשרות אלפי עובדים ציבוריים בגלל שהם לא היו מספיק "נאמנים" ו "תומכים" את הפיכת מיידן, ואף שלחו להם במכתבי הפיטורים את המשפט הדיבילי "אתם לא זקוקים למשכורות, הקרמלין משלם לכם"..זה היה הקש ששבר את גב הגמל. כול מזרח ודרום אוקראינה אף פעם לא היו שייכים לאוקראינה,וסופחו עליה לאחר המהפיכה הבולשביקית על ידי לנין,כדי לחזק את תמיכת הקומוניסטים באוקראינה. חצי האי קרים סופח בשנות ה50 על ידי חרושצ'וב במטרות דומות. אבל אף אחד לא שאל את העם הרוסי שחיי שם על אדמתו במשך אלף שנה (חוץ מקרים ששוחררה ביחד אם דרום אוקראינה מכיבוש מוסלמי וטורקי במאה ה18) אם הוא רוצה להצטרף ולהסתפח לאוקראינה,אבל הדיקטטורה הבולשביקית לא ממש התעניינה בדעת הקהל. אז זה לא היה משנה כי זאת הייתה מדינה רב לאומית אחת גדולה, אבל אחרי שברית המועצות התפרקה בתחילת התשעים, לפתע פתאום מצאו את עצמם מיליוני רוסים "חיים בחו"ל". כך קרה גם בצפון קזחסטן שגם היה אדמה רוסית שצורפה וסופחה לקזחסטן,
    וגם שם הרוב הרוסי רוצה לחזור הביתה. התושבים הרוסים במזרח ודרום אוקראינה אף פעם לא הרגישו כחלק מאוקראינה,ותמיד רצו לחזור הביתה (כמו שהעם היהודי רצה לחזור מהגולה),הם אפילו ניסו פעמיים לעשות משאל עם,אך הממשל בקייב אסר עליהם לבצע אותו והשתיק את הקולות שלהם בממשל ובתקשורת. אבל תמיד תושבי מזרח אוקראינה,דרום אוקראינה וקרים רצו לחזור לרוסיה. ההפיכה הלאומנית האלימה בחסות המערב רק דירבן אותם יותר ושבר את גב הגמל סופית. לאחר שהממשל האוקראיני זילזל בהם ועוד שלח לאומנים לאיים עליהם ולבצע בהם פוגרומים…מאות אלפי תושבים יצאו לרחובות במזרח אוקראינה ובקרים ודרשו שהממשל ישמע אותם. בתגובה גורמים לאומנים קיצוניים בממשל החדש התחילו לאיים בלאסור את השפה הרוסית, וזה כבר העלה להם את הסעיף. כן החונטה האוקראינית היא נאצית ולאומנית קיצונית. שמעתם אולי על מפלגת "סבאבודה", שבעבר נקראה "המפלגה הנציאונל סוציאליסטית של אוקראינה"? שלאחר שהם לקחו לעצמם איש יחסי ציבור הם שינו את השם הקצת לא פופולרי שלהם ל"מפלגת החופש" כך במערב יאהבו את השם. אז המפלגה הזאת מחזיקה בתפקידים רשמיים בממשלה ובצבא ונפגשו אם בכירים אמרקניים כמו מקיין.ואוהבים לקרוא לתושבים הרוסים של אוקראינה "תתי אדם" ולאיים בראשי האוכלוסייה היהודית של מערב אוקראינה שאם לא ישתקו ויתמכו במיידן אז "נפתח מחדש את באבי יאר". ויש כמובן את החלאות מ "הסקטור הימני", שבכלל לא מתביישים ללכת אם סימבוליקה נאצית ושל האס אס, לקרוא לפגיעה פיזית של רוסים ויהודים, לקרוא לאבותיהם הלאומנים המערב אוקראינים שהיו המשת"פים של הנאצים,רצחו יהודים,רוסים,פולנים וצוענים אם גרזנים,שמרו במחנות הריכוז וההשמדה והתגייסו לאס.אס האוקראיני בהמוניהם "גיבורים", ולשרוף מפגינים פרו רוסים לא אלימים (בניהם נשים ומבוגרים) אם בקבוקי מולוטוב באודסה (טבח שהתשקורת המערבית התעלמה ממנו,וכמו במקרים בישראל שבהם התעופפו אבנים על יהודים באופן פלאי וקסום מעצמם,כך דווח במערב שבקבוקי המולוטוב פשוט עפו בכוחות עצמם,וכנראה המפגינים הפרו רוסים פשוט שרפו את עצמם). הסקטור הימני מחזיק בעמדות מפתח בחונטה האוקראינית בהם משרד ההגנה והביטחון הפנימי והנורא ביותר- משרד החינוך….כך הניו נאצים מה"סקטור" יוכלו לשטוף את המוח בשינאה יוקדת ופרימיטיבית למליוני אוקראינים צעירים. כולם במערב ובישראל מתרגשים ממפלגת "יובק" של הימין הקיצוני בהונגריה, אבל יוב"ק לא מחזיקה בעמדות מפתח בממשלת הונגריה, אבל "סבאבודה" ו"הסקטור" הניו נאצים והימנים הקיצונים מחזיקים בעמדות מפתח חזקות בממשלת אוקראינה. בגלל כול השינאה,האיומים והפגיעות בהם תושבי מזרח אוקראינה לקחו נשק לידיים. אחרי שההפגנות הלא אלימות שלהם פוזרו באלימות על ידי כנופיות ניו נאציות שהובאו באוטובוסים מיוחדים ממערב המדינה,כבר היה ברור שהקרע בינהם לבין אוקראינה והחונטה הלאומנית השולטת הוא יותר מדי גדול. הם הכריזו על עצמאות ויציאה מאוקראינה בדרך דמוקרטית של משאל עם. אחרי שקרים חזר לרוסיה גם בצורה של משאל עם (יש לי עותק מהטופס המקורי והיו שם 4 אפשרויות 1.להישאר באוקראינה 2. להצטרף לרוסיה 3.להכריז עצמאות 4. אני נמנע, ולא הבולשיט שאני שומע בתשקורת המערבית)…אבל דווקא בגלל שתושבי מזרח אוקראינה ציפו שפוטין יגן עליהם ויצרף אותם, הם הכריזו על עצמאות. אבל…ופה חשוב שתדעו, פוטין לא מיהר להתערב ולצרף אותם מכמה סיבות. דבר ראשון: נא"טו והמערב מנסים לגרור את רוסיה בכול חוכן למלחמה קרה חדשה, נא"טו זקוק לאויב הישן שלו כדי להצדיק את קיומו,וחוץ מזה יותר מדי "לוחמי מלחמה קרה" זקנים נמצאים בפיקוד נאט"ו ובמשרד ההגנה והצבא האמרקני. והם עדיין מחשיבים את רוסיה לאויב הכי גדול שיש להקיף ולבודד. רוסיה הייתה יקירת המערב בשנות ה90,כאשר הייתה על "ברכייה", חסרת פרוטה, מקבצת נדבות ואם נשיא שיכור שהוא בדיחה. ברגע שרוסיה קצת "קמה על הרגליים" והתחזקה והחלה אשכרה לשמור על האינטרסים שלה, זה עיצבן את המערב. אפילו שברית המועצות פורקה, רוסיה אימצה את השוק החופשי ואת הליברליזם המערבי, ועשתה הכול כדי להיכנס ל "משפחת העמים", עדיין המערב המשיך להקיף את הגבולות שלה ולהציב שם טילי נ"מ. המערב חשב שהוא יכול לעשות כך גם באוקראינה,לממן הפיכה, ותושבי מזרח אוקראינה וקרים פשוט ישבו בשקט ויקבלו הכול. זה לא קרה. המערב איבד את קרים (חלם על נמל ליד רוסיה), וכך המערב מנסה בצורה נואשת לגרור את רוסיה לפלישה למזרח אוקראינה, ולהאשים אותה בתוקפנות, אבל לפוטין יש יועצים חכמים. הסיבה השנייה: השילטון החדש במזרח אוקראינה מורכב מהרבה אנשים שמתנגדים לפוטין (ולא תעזור התעמולה המערבית) בהם ראשי ה"מורדים" וראשי הממשלה החדשים ששייכים "למפלגה הבולשביקית החדשה" או בשמה הנוכחי (השם נאסר לשימוש על ידי פוטין) "רוסיה האחרת" של הסופר והמהפכן הרוסי אדוארד לימונוב. זאת המפלגת האופוזיציה הגדולה והיחידה ברוסיה שמאיימת על שלטונו של פוטין,ומוציאה עשרות אלפי מפגינים לרחובות הערים. המפלגה הזאת מתנגדת לפוטין ולממשלו ולשלטון הבירוקרטים שלו, מתנגדת לשחיתות ולכול החולי של רוסיה המודרנית ורוצה לעשות שינויים מאוד גדולים וקיצוניים לטובת העם הרוסי. הרבה מחברי המפלגה ותומכיה האידיולוגיים מתנדבים בלחימה,בהסברה,עזרה רפואית, ועוד המון במזרח אוקראינה. הרבה מראשי המורדים הם חברי המפלגה או מתומכי האידיולוגיה. המורדים במזרח אוקראינה לאחר הכרזת העצמאות החלו גם מלחמה נגד שחיתות עצומה ואסרו וגירשו מתחומי מזרח אוקראינה את כול האוליגרכים המושחתים שגנבו כסף מהעם והרסו את מזרח אוקראינה מאז פירוק ברית המועצות. הבתים והרכוש שלהם הפכו למוקד לעלייה לרגל לעם כדי לראות איך הם חיו בזמן שלתושבי מזרח אוקראינה לא היה מה לאכול, החשבונות בנק שלהם נאסרו וחולקו לעם. האוליגרכים המזרח אוקראינים האלה הם חלקם בעלי בריתו של פוטין. וכעת הם גורשו מהמדינה על ידי המהפכנים. פוטין כמובן לא רוצה שום עסק אם גורמים שקשורים לאופוזיציה בבית, ולכן לא ממהר לעזור. המורדים והממשל החדש סגרו כול עסק לא חוקי של האוליגרכים כמו עשרות המכוני לווי,בארים של סטריפטיז,קזינו וכול שאר העסקים המפוקפקים ואפילו שלחו את הזונות ללימודים על חשבון הקופה הממשלתית. העם והמורדים שהקימו ממשל חדש הכריזו על עצמאות המדינה ועל יצירת המדינה החדשה "מאלהרוסיה" (רוסיה הקטנה),מדינה של תהיה בובה של רוסיה אך תשמור על יחסים קרובים. רוב העם תומך במורדים ובעצמאות. המורדים גם עשו האלמה של כול רכוש האוליגרכים בהם כול המפעלים הענקיים שלהם,מכרות,בתי זיקוק, ועוד המון תאגידים ב9 ימים.והחזירו לעם את מה שהאוליגרכים גנבו מהמדינה בכאוס של שנות ה90 (הפרטה שרק דירדרה את המדינה בגלל השחיתות) וכעת כול תושב מזרח אוקראינה מחזיק במניה מכול עושרה של המדינה החדשה.כמובן כול הצעדים האלה מפחידים את פוטין שחשב שמזרח אוקראינה והמורדים יהיו הבובות שלו. אבל הם עצמאיים גם מחוטי רוסיה (למרות שמקבלים זרם של נשק ומתנדבים מהגבולות) ופוטין פוחד שהמהפכה האנטי אוליגרכית שיצרו המורדים במזרח אוקראינה, יכולה להתפשט ולהתחיל גם ברוסיה. בגלל זה פוטין לפעמים גם עוצר את משלוחי הנשק ומדבר אם החונטה. הוא רוצה להראות למורדים שבלעדיו הם כלום, ושכדאי להם להפסיק לגעת "באנשיו",ובגלל זה פוטין נותן לצבא האוקראני לטבוח במורדים ובאוכלוסיה במזרח אוקראינה. והצבא האוקראיני עושה את זה טוב…מפציץ בתי חולים,גני ילדים,בתי ספר,ריכוזי אוכלוסין,רוצח עיתונאים רוסים,משתמש בזרחן לבן נגד אוכלוסיה,ובפצצות מסמרים. האבדות בקרב האוכלוסיה האזרחית מאוד מאוד גדולים…אבל אתם לא תשמעו את זה בתקשורת המערבית ואף לצערי בחלק מהתקשורת הישראלית (ישראל היום שאני מאוד אוהב) כי כול ידיעה כזאת ממזרח אוקראינה עוברת סינון וצנזורה קפדנית ומושתקת כנראה בגלל לחץ אמרקני וגם כנראה כי אין אף עיתונאי מערבי או ישראלי במזרח אוקראינה,והם כולם יושבים בבית מלון נוח בקייב ומקבלים את הדיווחים שלהם מדובר הצבא האוקראיני (איש הסקטור הימני). בנתיים אלפי חיילים עורקים מהצבא האוקריני והחונטה של קייב משלמת לכול לאומן ממערב המדינה 5000 דולר בשביל שיתגייס וילחם במזרח המדינה. לכול עם יש את הזכות להגדרה עצמית ולעצמאות. כמו לעם היהודי שנלחם נגד הרומאים ונד הבריטים בשביל להקים מדינה עצמאית. לכן אני תומך בתושבי מזרח אוקראינה. כול מה שכתבתי לא מובא מהטלוויזיה הרוסית מכייון שאין לי טלוויזה ואני לא צופה בערוצים רוסים ממלכתיים או מסחריים. כול המידע שלי מובא מקשר אם תושבי מזרח אוקראינה בהם קרובי משפחה שלי וחברים (בהם סטודנתית ישראלית לרפואה) שחיים שם ורואים וחווים יום יום את מה שקורה שם…והם בעצמם לא מושפעים מהתעמולה הרוסית (כי השלטונות האוקראינים ניתקו להם את כול הערוצים הרוסיים,למרות שברוסיה ערוצים אוקראינים משודרים יום יום) והם מספרים לי חלקם בטלפון וחלקם בסקייפ את כול מה שהולך שם,ממקור אישי,כי הם חיים את המציאות הזאת, ואנחנו מקבלים דיווחים חלשים ולא נכונים מעיתונאים שיושבים במשרד ממוזג בלונדון,ניו יורק ותל אביב ומדברים על מה שהולך במזרח אוקראינה. אני ממליץ לאתר שלכם לשלוח עיתונאי למזרח אוקראינה ולהיפגש אם תושבי מזרח אוקראינה, וגם אם המורדים וראשי הממשל העצמאי החדש ולראיין אותם ולשמוע את דעתם ואת הצד שלהם….יש שם אנשים חמים ונפלאים שיארחו אותכם במיטב החום הרוסי. רק בבקשה….תשאירו את הסטראוטיפים שלכם בבית.

  2. אתר מידה הימני והיהודי…..השתגעם לחלוטין? אתם תומכים בניאו נאצים? אתם יודעים מה עושים לאזרחים? יש לי חברים ישראלים ויהודים שנלחמים בצד המורדים. הם מספרים על חטיבות שלמות של הלאומנים האוקראינים שנלחמים תחת צלבי קרס וסמלי אס. אס…אני מבין שאתם נמצאים תחת המגף האמריקני ומקבלים מהם כסף….אבל תסמכו עליי, אתם לא רוצים את הלכלוך הזה על הידיים שלכם. אתם יודעים מי זה פיטלורה? באנדרה? שוחביץ? חטיבת האס אם האוקראינית גאליצ'ינה? תקראו קצת על מה שהולך שם. יד ושם אומרת שחור על לבן שכול החלאות האלה שהיום אוקראינה מאדירה הם פושעי מלחמה ורוצחי יהודים. אתם יודעים מה זה הסקטור הימני? מי אלה מפלגת "סבאבודה" כולם נאצים גלוים וחברים של מקיין ואולי בגלל זה אתם תומכים בהם? למה שלא תדברו אם לוחמים אנטי נאצים ישראלים וציונים שנלחמים ועוזרים למורדים? אני יכול לקשר אותכם…תשאלו אותם, פשוט תשאלו.

    1. אתה יודע מי זה לנין, סטלין,יאגודה,בריה?אוהב את איחוד הסלבי הרוסי?נאציאנל-בולשביקים?
      ז'רינובסקי?