הג'יהאד באפריקה צועד בעקבות דאע"ש

מודל עיראק, באפריקה: ארגון הג'יהאד האכזרי בוקו-חראם הכריז בשבוע שבעבר על הקמת מדינה אסלאמית בצפון ניגריה.

מודל עיראק, באפריקה: ארגון הג'יהאד האכזרי בוקו-חראם הכריז בשבוע שבעבר על הקמת מדינה אסלאמית בצפון ניגריה • מאז תחילת 2014 רצח הארגון קרוב ל-7,000 איש, רבים מהם נשים וילדים נוצרים • האם המערב טעה בלוב? מערכת הטרור של ארגוני האסלאם הרדיקלי באפריקה יונקת ממחסני הנשק המופקרים של קדאפי, ונהנית ממימון קטארי • ציר הרשע האסלאמי פורח מהמזרח-התיכון ועד אפריקה, ובמרכזו ישראל 

מרחיבים פעילות; אנשי בוקו חראם ובראשם אבו בכר שקאו (במרכז). צילום מסך
מרחיבים פעילות; אנשי בוקו חראם ובראשם אבו בכר שקאו (במרכז). צילום מסך

רשמו לפניכם את התאריך: ב-25 באוגוסט 2014 הוכרזה הקמת מדינה אסלאמית חדשה. ולא, זהו אינו בלבול או אי-הבנה – הפעם לא מדובר על עיראק אלא על אפריקה.

בשבוע שעבר הכריז הארגון הסלפי הקיצוני בוקו-חראם, שאת פעילותו סיקרנו בעבר ב'מידה', על ביסוס מדינה אסלאמית בצפון-מזרח ניגריה. האדם שהכריז על כך, הוא מנהיג הארגון, ה"אימאם" אבו-בכר שקאו. אם השם מוכר לכם כנראה שגם אתם חזיתם בדמותו התמהונית של שקאו "מככבת" בסרטונים, בהם הוא התגאה בחטיפת מאות תלמידות בית ספר ניגריות וכפיית האסלאם עליהן. באחד הסרטונים האחרונים אף הגדיל לעשות ולעג לקמפיין השבת הנערות החטופות (Bring_Back_Our_Girls#), תוך שהוא משבח ומהלל את ה"ח'ליף" של 'המדינה האסלאמית' בעיראק, אבו-בכר אל-בגדאדי.

ההכרזה באה בעקבות כיבוש העיר גוואזה על-ידי הארגון בתחילת החודש, שהפכה בכך לעיר הגדולה ביותר בשליטת בוקו-חראם. מספר חודשים טרם הכיבוש הסופי, הארגון העמיד מצור אכזרי על העיר, שבמהלכו נרצחו 300 נוצרים, נשרפו כנסיות וכפרים שלמים נמחקו. גם האמיר המוסלמי של גוואזה אידריס טימטא הוצא להורג, ובנו, שאמור היה להחליפו, נמלט אל ההרים כמו רבים מתושבי העיר והכפרים המקיפים אותה. כיבוש העיר איננו אירוע חריג מבחינת התנהלות ארגון הטרור המוסלמי. מאז תחילת 2014 הוא הביא למותם של כמעט 7,000 איש (יותר מפי שלוש מכמות ההרוגים במהלך 'צוק איתן') כאשר הקורבנות העיקריים של פעילות הארגון הם נשים ותלמידי בית-ספר נוצריים.

מזה שנים רבות שבוקו חראם מנסה לכונן מדינה אסלאמית בניגריה ולהרוג את "הכופרים", ובראשם את ראש הממשלה הנוצרי גודלאכ ג'ונתן. כעת הוא לוטש עיניים אף אל מחוץ לניגריה, ייתכן ובהשראת המדינה האסלאמית שקמה בשטחי עיראק ובסוריה.

לצד בוקו חראם בניגריה, אחרי עשרות אלפים שנרצחו ומאות שנחטפו, פועל גם הארגון הג'יהאדיסטי אל-שבאב, הזכור לשמצה מהפיגוע האכזרי בקניון בניירובי, ומתעצם לממדים מפלצתיים בדרום סומליה. כך מתהדקת סביב ישראל והאזור טבעת חנק ג'יהאדיסטית, כפי שהגדיר זאת שר החוץ אביגדור ליברמן: החמאס בעזה, דאע"ש וג'בהת אל-נוסרה בצפון ובמזרח, ארגונים סלפיים בסיני ועכשיו גם באפריקה. זאת, למקרה שפספסתם, חוץ מהמדינה האסלאמית החדשה בלוב, שהוכרזה בסוף חודש יולי האחרון.

תמונת הנערות החטופות, לטענת ארגון בוקו חראם. צילום מסך
תמונת הנערות החטופות, לטענת ארגון בוקו חראם. צילום מסך

חראם אובמה

איך התעצם הג'יהאד באפריקה? מעבר למימון מבעלת הברית של אובמה קטאר, כפי שמדינת דעא"ש התחזקה הודות לנשק אמריקני שהועבר בצורה חסרת אחריות לצבא עיראק, כך גם בוקו-חראם והטרור האפריקני התפתחו הודות לרשלנות נאט"ו בטיפול במחסני הנשק בלוב, שבהם השקיע קדאפי מיליארדים. לאחר הפלת קדאפי זלג הנשק לכל רחבי אפריקה וגם לרצועת עזה. "היום המערב יודע בברור שהם עשו טעות בכך שהרסו את המשטר של קדאפי" מספר בשיחה ל'מידה' ד"ר יצחק דגני (אוני' בר אילן), אשר מחזיק בניסיון עשיר בתחום התעשייה והחקלאות באפריקה.

ד"ר דגני מפרט: "באפריקה צמחה מערכת של טרור שניזונה בראש ובראשונה ממחסני הנשק של קדאפי שנפרצו. תמיד היו קבוצות טרור וקבוצות קרימנליות בניגריה, אך לא היה להם מספיק נשק ותחמושת בכדי להילחם נגד הצבא והמשטרה. נפילת קדאפי היתה דחיפה עצומה לפעילות הטרור הרצחני באפריקה".

דגני מאמין כי הניסיון המר בלוב הוא שגרם לאובמה לחזור בו מהחלטתו להפיל את משטרו של אסד בסוריה. לדבריו "האמריקנים הבינו שאם יעיפו את אסד יהיה להם את אותו הסיפור כמו בלוב רק בהרבה יותר גדול". מסיבה זו, טוען דגני, "האינטרס שלהם ושלנו הוא שאסד יישאר".

ד"ר ג'ייקוב זן, מומחה עולמי בנושא הטרור באפריקה, מסכים עם קביעתו של ד"ר דגני: "המערב כמעט לא השקיע שום מאמץ במחשבה על 'היום שאחרי'. המצב בלוב היום היה טוב בהרבה לו המערב היה דוחף את קדאפי לבצע וויתורים במקום פשוט לממן את המורדים", הוא מספר בשיחה ל'מידה'.

בחסות קטאר: 12 שנים של עבדות במאה ה-21

שוד בנקים וסחר בעבדים מהווים גורמי הכנסה משמעותיים עבור קבוצות המדינות האסלאמיות באפריקה. ד"ר דגני מספר כי "בצפון ניגריה יש עבדות עד היום, למרות שזה לא רשמי. סחר העבדים מתנהל בצורה דומה לסחר העבדים הקדום לאורך החוף האטלנטי". מצב זה מהווה הזדמנות עסקית עבור המדינה האסלאמית בצפון ניגריה.

מפת ניגריה
מפת ניגריה

רבות דובר על חטיפת הנשים על ידי בוקו-חראם וכפיית האסלאם עליהן. עברו כבר יותר ממאה ימים מאז חטיפתן של מאות הנשים וארגון BRING BACK OUR GIRLS הניגרי שפועל בעיר הבירה אבוג'ה ומפעיל לחץ רב על הממשלה הניגרית, לא השיג את מטרתו. "הנשים הללו נמכרות להרמונים. אם הן לא נשמעות לבעליהן מכניסים להן מכות רצח ולפעמים הורגים אותן", מספר ד"ר דגני.

באופן לא מפתיע, התומכות הבינלאומיות העיקריות לפעולות האכזריות של הבוקו-חראם והמדינות האסלאמיות באפריקה הן מדינות המפרץ הפרסי ובראשן קטאר. בעבר הזכרנו ב'מידה' את מנגנון העבדות הפועל בשטחי קטאר. כעת מסתבר שקטאר גם מסייעת בעקיפין לסחר העבדים בצפון ניגריה.

"על-פי מסמכים שנמצאו במחנות אימונים של הבוקו-חראם בקמרון, היה ייבוא נרחב של כלי רכב מקטאר עבור הארגון, לצד טיסות רבות של פעיליהם מקטאר ומלוב", מספר ד"ר זן. "קטאר גם מארחת בכירים ממערב אפריקה אשר ככל הנראה היו מעורבים במימון בוקו-חראם באמצע העשור הקודם".

קשרים בינלאומיים

כאמור, המדינה האסלאמית של בוקו-חראם מעוניינת להתרחב כמה שיותר. ראש הארגון, אבו-שקאו, כבר התרברב והצהיר כי "כיום ניגריה היא לא אתגר גדול עבורנו, אנו יכולים בקלות להתעמת גם עם ארצות הברית".

כדי להתרחב כראוי, בוקו-חראם מהדקים את שיתוף הפעולה עם ארגוני טרור נוספים. גורמים בכירים מצבא ארה"ב הבהירו כי ישנן עדויות רבות המצביעות על כך שבוקו-חראם יצרו קשר עם ארגון אל-קאעידה במגרב (הסניף הצפון אפריקני של אל-קאעידה), כאשר יש תוכנית ברורה של בוקו-חראם ואל-קאעידה במגרב לסנכרן את המתקפות שלהם כנגד העולם הלא-מוסלמי.

בנוסף, לצד המדינה האסלאמית בצפון ניגריה, קיימת מדינה אסלאמית ותיקה יותר בדרום סומליה. המדינה האסלאמית בדרום סומליה נשלטת על-ידי ארגון אל-שבאב המשמש כסניף ישיר של אל-קאעידה. בשנת 2006, פעילי אל-שבאב הצליחו לכבוש את מוגדישו, בירת סומליה, אך נהדפו על-ידי חיילים של מדינות האזור שהובלו על-ידי צבא אתיופיה. בתקופה הקצרה שמוגדישו היתה תחת שליטתם של אל-שבאב הושלטו בה חוקי שריעה נוקשים שכללו איסורי שמיעת מוזיקה, כיסוי גוף מוחלט לנשים והוצאות פומביות להורג ל"כופרים".

מאז 2010 אל-שבאב החלו להרחיב את פעילותם לכל רחבי אפריקה בפיגועי תופת במרכזי אוכלוסייה נוצריים באפריקה: באוגנדה ובקניה, שסבלה גם בשנה האחרונה ממספר פיגועים רצחניים. גם באתיופיה, מדינה נוצרית מובהקת עם מיעוט מוסלמי גדול, גובר החשש מזליגה של פעילות אל-שבאב לתחומיה ועל כן צבאה הוא מהבולטים בלחימה נגד הארגון. לפני כשנה המשטרה המקומית באדיס-אבבה עצרה חולייה של 13 פעילי טרור המשויכים לאל-שבאב ולאל-קאעידה, אשר תכננו לבצע פיגועים בבירת אתיופיה.

                               ארגון אל-שבאב בפעולה

ישראל ואפריקה מאוחדות מול הטרור

נראה ששר החוץ אביגדור ליברמן מבין את הסקנה הכרוכה בהתחזקותם של גורמי הטרור הטרנס-לאומיים באפריקה אשר מטרתם היא הקמת מדינה אסלאמית גדולה ככל האפשר. במהלך ביקור שקיים לאחרונה בקניה הוא הצהיר: "אנו מתמודדים יחד מול ציר רשע המשתרע מהמזרח התיכון עד למערב אפריקה ומזרח אפריקה, כאשר כל אותם ארגונים כמו דעא"ש בעיראק, חמאס ברשות הפלסטינית, בוקו-חראם במערב אפריקה ואל-שבאב במזרח אפריקה, הם כולם חלק מרשת הג'יהאד העולמי". בהמשך ביקש ליברמן מנשיא קניה לייסד עימו מנגנון משותף למדינות אפריקה ולמדינות המזרח התיכון להתמודדות מול הטרור.

הידוק הקשרים בין ישראל לאפריקה אל מול האויב המשותף – הטרור האסלאמי – קיבל, כידוע, ביטוי מיוחד במהלך הלחימה ב"צוק איתן", כאשר ממשלת ישראל הבהירה כי היוזמה היחידה המקובלת להפסקת אש היא היוזמה של מצרים, מדינת מפתח בקרן אפריקה וכמובן שגם במזרח-התיכון.

כצפוי, הקהילה הבינלאומית איננה ממהרת לפעול נגד ארגוני הטרור באפריקה. לדברי ד"ר זן: "הקהילה הבינלאומית לא עושה מספיק כדי להפסיק את המימון הבינלאומי המגיע אל בוקו-חראם". גם אצל ארגוני זכויות האדם המצב עגום, וכפי שסיקרנו ב'מידה', ארגונים כמו 'אמנסטי אינטרנשיונל' נלחמים באובססיביות נגד ממשלת ניגריה אך ממעטים להתייחס לפשעי בוקו-חראם עצמם, בנוסחה הפוסט-מודרניסטית המוכרת של 'הקיצוניים בשני הצדדים'.

נקודת האור היחידה מבחינת ישראל היא שבניגוד למאבקי המדינה האסלאמית על גבולנו הצפוני – שם האפשרויות נעות בין גרוע (בשאר אסד וחיזבאללה) לבין גרוע יותר (הג'יהאדיסטים), באפריקה ובגבול הדרומי הסיפור הוא מעט אחר. במלחמה נגד מדינות האסלאם של בוקו-חראם ואל-שבאב, יש לנו בעלות ברית משמעותיות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *