אומללים חסרי תקנה

קמפיין היורדים החדש של להקת שממל הוא קמפיין להפצת אומללות. כמו אדם שאינו מסתדר עם הוריו ומבקש להפוך את כולנו ליתומים.

קמפיין היורדים החדש הוא קמפיין להפצת אומללות, כמו אדם שאינו מסתדר עם הוריו ומבקש להפוך את כולנו ליתומים • מעבר לשאלות של איכות חיים, או סוגיות של טעם וריח, יש בקמפיין הזה גם משהו אחר: ניסיון נלעג להשניא את ישראל על הישראלים • קמפיין שמשתלב היטב בתעמולת השמאל של העשורים האחרונים

ברלין. להקת שממל. צילום מסך מיוטיוב
ברלין. להקת שממל. צילום מסך מיוטיוב

לא כולם מסתדרים עם אמא או אבא שלהם. ישנם כאלו ששומרים בבטן ומקפידים על יחסים סבירים, ישנם כאלו שרואים באמא נודניקית חסרת תקנה, ישנם אלו שיחסיהם עם אבא מתאפיינים במתיחות, וישנם כאלו שרבים עם אמא כמעט בכל הזדמנות. אך ישנו מיעוט קטן שיחסיו עם אמו או אביו כל כך עכורים שהוא פשוט מנתק את הקשר. לא שיחות טלפון אחת לשבוע, לא ביקורים הדדיים ולא ארוחות חג. פשוט ניתוק. הם שם ואני כאן.

כעת דמיינו לעצמכם קבוצת אנשים שניתקה את יחסיה עם הוריה אך לא רק שאינה רואה בכך תופעה מצערת – גם אם בלתי נמנעת לנוכח נסיבות סובייקטיביות – אלא פותחת בקמפיין ציבורי שקורא לאנשים לנתק את הקשר עם אמא, להפסיק לדבר עם אבא ולמחוק את שניהם מחיינו.

התגובה הטבעית לקמפיין כזה תהיה ברורה ואינסטינקטיבית: מדובר באנשים שירדו מהפסים. באנשים שלא רק שהם אומללים, אלא שהם מנסים לאמלל אחרים מתוך רצון ילדותי להתנחם בכך שאומללותם לא תהיה כה חריגה. אנשים שבמודע או שלא במודע פועלים מתוך אסטרטגיה שרואה בצרת רבים חצי נחמה.

ובכן, מסתבר שאנשים דומים מהלכים בינינו, ולא רק מהלכים אלא זוכים בימים האחרונים לחשיפה תקשורתית אוהדת. כוונתי – למי שטרם ירד לסוף דעתי – היא לחברי להקת 'שממל' ולעשרות היורדים שבחרו להשתתף בקליפ שהפיקה הלהקה במטרה לעודד ולייצר לגיטימציה לירידה מהארץ.

בדיוק כמו ביחסים עם אמא ואבא, המצב הטבעי עבור אדם הוא לאהוב את עמו, את ארצו ואת מדינתו. זהו המקום בו גדלנו, אלו הם נופי ילדותינו, השפה שספגנו עם חלב אמנו, הריחות והטעמים שליוו את חיינו, השירים, הבדיחות, הטיולים, החוויות, האהבות, ההישגים והכישלונות. כמעט כל מה ומי שאנחנו וכל מה שחווינו ועשינו ספוג בחותם כזה או אחר של המולדת. אדם הוא תבנית נוף מולדתו אומרת הקלישאה, ועד כמה שהעולם המודרני לא הופך לכפר גלובלי קוסמופוליטי הרי שאין ולא ניתן לערוך הפרדה מוחלטת בין האדם לבין ארצו. אם היינו גדלים במקום אחר ובנסיבות אחרות היינו בעלי אישיות שונה. היינו בעלי עצמי שונה. המסקנה המתבקשת היא אחת: אדם ששונא את ארצו, שונא גם את עצמו. ובמילים אחרות: הוא אדם אומלל. וכשחברי להקת 'שממל' מנסים לשכנע אותנו שברלין, לונדון או ניו-יורק עדיפות על פני ארץ ישראל הם מנסים בעצם להפוך אותנו לאומללים כמותם. תודה אבל לא תודה.

חברי להקת 'שממל' והיורדים שמככבים בקליפ החדש, אתם יותר ממוזמנים לקחת את אומללותכם ולהתמקם בברלין, בלונדון או בניו-יורק. אנשים שמפיצים סביבם דיכאון, קטנוניות ועגמומיות אף פעם לא היו כוס המילקשייק שלי. שלום וביי. אוף וידרזן.

אחרינו המבול

ובכל זאת, בקמפיין הזה יש משהו מעבר. משהו שנוגע לא רק במצבי רוח ושאלות של איכות חיים. אכן, ישנם יורדים ימנים וישנם יורדים שמאלנים. מניסיון – אחרי שהעברתי את השנה האחרונה במנהטן בריצה מהרצאות של טובי המרצים למשחקים של ברוקלין נטס – החיים בתפוח הגדול לא באמת יותר טובים. ישנם כאלו שהסתדרו, אבל רוב הישראלים שם חיים בתנאים לא תנאים. בכוכים קטנים, עם עבודות עד שעות מאוחרות והלוואות דולריות שייקח להם שנים להחזיר. חלק גדול מהם רק מחכים להזדמנות לחזור לישראל. בחירתם לגיטימית ונסיבות חייו של אדם יכולות להוביל אותו לאינספור מקומות או מצבים. וזה בסדר שאותם אנשים מבקשים להצדיק (בעיקר לעצמם) את ההחלטות שקיבלו או לייצר לגיטימציה לנסיבות חייהם.

אולם ישנו זן אחד של יורדים. כאלו שלא מסתפקים בירידה מהארץ אלא הופכים את זה לקמפיין נלעג שמבקש להשניא את ישראל על הישראלים, לייצר מצג שווא לא מציאותי ולהפוך את כולנו לאומללים כמותם. לאנשים שמרכיב משמעותי בזהותם – השייכות הלאומית – נגדע. במקרה או שלא במקרה אותם אנשים הם גם אלו שתומכים בכל יוזמות הנסיגה והכניעה. הם תמכו באוסלו, ביוזמת ז'נבה, בהתנתקות, בנסיגה מלבנון, בירידה מהגולן, בחלוקת ירושלים, בחימוש אנשי אש"ף בקלצ'ניקובים. וכיום הם גם אלו שתומכים במסע הדה-לגיטימציה שמבקש להציג את ישראל כגרועה שבאומות. אחרי הכל מה איכפת להם מההשלכות? להם הרי תמיד תהיה את ברלין.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

34 תגובות למאמר

  1. עברתם להיות מטרה לגלוחי הראש , הימין הקיצוני , השמאל הליברלי , וכול 150 מיליון האזרחים המוסלמים באירופה ! מזל טוב ברוך בואכם לחליפות המוסלמית !

  2. בתור אחת שגרה בברלין , אכן משום מה יש גל מטורף של שונאי ישראל שמגעיםדווקא לכאן , אין לי בעיה עם כאלה שהיגרו מסיבות כאלה ואחרות , אבל זה מגעיל ודוחה אותי אלה שיורקים לבאר ממנה שתו כל החיים , זה לא שהייתם נרדפים פוליטית או שהייתם בעוני מחפיר , בעיקר מדובר על ילדי שמנת שמאל ראדיקאלי שרצים ללקק את ה… למועמד הפלסטיני לראשות העיר כאן , בעיקבות גל השנאה הזה הקמתי את אוהבי ישראל באירופה , כי לא יכולתי כבר לסבול את השנאה העצמית בכל מיני מקומות , ומה שמנחה זה המשפט הזה :

    אמנם אנחנו כאן אבל הלב והנשמה עדיין שם , בכל זאת המשפחות והחברים שם ובכלל תמיד יש מצב שנחזור לשם 🙂

    1. נהדר! אם כך, הסיפורים על גל הגירה נאוריסטי נכונים אחרי הכל.
      האם תתנחמי בכך שמדינת ישראל היקרה ללבך הצליחה להיפטר מהכנופיה הזו?

    2. כל הכבוד לך. כן ירבו כמוך ואת אלה שרוצים ברעתה של המדינה שישארו היכן שהם בלי לחזור לכאן

  3. בכל העולם אנשים עוברים בין מדינות, בארה"ב אחוז הזרים הלומדים באוניברסיטאות הינו הגבוהה ביותר וכל מדינה נורמאלית רואה ברכה בכל שאנשים עוזבים אותה, עושים "סיבוב" ומביאים חזרה תרבות וידע ממקומות שונים. איכשהו, רק אצלנו, ישר רואים בך בוגד, שמאלני קיצוני ועוד כאלה. מה הקטע? מי שרוצה שילך, לא מחזיקים אף אחד בכח ושכל אחד יעשה את השיקולים שלו. ובכל מקרה, לכל מקום יש את החסרונות שלו ואפילו לברלין יש, אפילו הרבה.

    1. הבנו שעזבתם לחו"ל, וזו זכותכם המלאה.
      השאלה היא, מדוע אתם מטרידים אותנו שוב ושוב בידיעה הזו?
      חיו את חייכם בחו"ל והפסיקו לנדנד.

  4. אדון תדמור – לקחת את זה לכיוון לא נכון וכנראה לא הקשבת לשיר עד הסוף אלא רצת לספר לחברה את כל הדעות הקבועות מראש שלך. זה גם בסדר.
    אבל בשום שלב בשיר לא שמעתי שנאה לארץ או עידוד לעזוב אותה. אולי להיפך.
    השיר עשה בדיוק את מה שהוא היה צריך לעשות – וזה לא סתם כואב לך ולא סתם הלכת לכתוב את המאמר הזה. זה כואב לך כי זה נכון, כי קשה לחיות בארץ וכי הרבה מהחברים שלך (טוב, אולי לא שלך) עזבו את הארץ – לא בגלל שהיא חרא, לא בגלל הפלסטינים, לא בגלל חלוקת ירושלים, לא בגלל הגולן (מה הקשר יא בנאדם!!!) אלא בגלל שיש להם מינוס ענק בבנק והם לא רואים איך הם מכסים אותו בקרוב.
    על זה כל השיר. זה הכל. יצירה היא לא קמפיין. יצירה היא ביטוי שמעורר מחשבה. גם לך זה עשה את זה…..

    רק בריאות ואושר

    ואם אתה יכול גם עושר…

    1. עמי , בשאלתך נמצאת התשובה. כתבת שמהרבה מדינות ״ עושים סיבוב ומביאים תרבות וידע ממקומות שונים ״ . ובכן מי שבנינו עוזב את הארץ כדי -״ לעשות סיבוב ולהביא ידע ״ – מבורך (בעיניי ) -אך אלה שעוזבים מתוך אידיאל נראים בעיניי העם כבוגדים . אני אישית לא רואה אותם כבוגדים – כי בעיניי הם מעולם לא היו שייכים לנו . על כל אחד שעוזב מתוך אידיאל צריך לשמוח . אני אישית צחקתי כל הסרטון , ברוך שפטרנו מהם .

  5. תמיד ניתן לבחור אם להסתכל על הדברים בצורת המאקרו או המיקרו וכמובן שיוצרי הסרטון מסתכלים בצורת המיקרו וההווה.. קצת אנטישמיות בעולם וכולם כמו טטל'ה בורחים חזרה לארץ (עובדתית סטטיסטית – לדוגמא קיים "פיק" בכמות העולים לאחרונה – בעיקר צרפתים וכמובן שניתן לקשר זאת ישירות לתופעת האנטישמיות ההולכת וגוברת בצרפת ולאור 'צוק איתן'). חשוב לזכור – זו המטרה של מדינת ישראל – להוות "מקלט" לכלל יהודי העולם. חבל שהם יורקים לבאר שיצטרכו לשתות ממנה מחר (או מחרתיים..). לכן, אין ספק שאני מחזק את דבריו של ארז תדמור, אך בכל זאת צריך לקחת את הסרטון בהומור ובפרופורציות..

    1. ראשית, אתה צודק בעניין הפרופורציה. שנית, מה אכפת לי אם משלם המיסים הגרמני מוכן לממן כמה נאוריסטים? אם כבר, אנו צריכים להודות לו…

  6. ההשוואה בין מולדת להורים,לאבא ואמא היא השוואה מופרכת היונקת ממקורות פאשיסטיים הרואים במולדת אורגניזם שהאדם הפרטי הוא חלק ממנו
    ההשוואה הופכת למופרכת עוד יותר בעולם הגלובלי שבו אנו חיים שבו כפי שאמר תומאס פרידמן העולם הופך לשטוח

    1. אני מניח שההשוואה בין מולדת להורים מפסיקה לינוק ממקורות פשיסטים כאשר מדובר בשאיפתם של ה"פלסטינים" האצילים והמדוכאים. או של כל לאום אחר. רק כשיהודים מעזים לבטא אותה היא הופכת לבזויה.
      אז סע לאירופה למולדת הפשיזם.
      ואם אתה כזה שמאלן נאור לפחות תדע לצטט נכונה. העולם השטוח הוא מושג של מילטון פרידמן ולא של יהודון החצר תומס פרידמן. אינטלקטואל עאלק.

  7. ארז תדמור
    שלום לך , אבל לא הבנת כלום , אני הבנתי עלייך המון לעומת זאת ,
    קודם כל מהיכרותי את חברי להקת שממל -כל אחד ואחד מהם, הם האנשים הכי שמחים , הכי מצחיקים והכי מוכשרים שהכרתי, נתחיל בזה , דבר שני המסר הוא לגמרי שונה , אם היית טיפ טיפונת פתוח היית שם לב שהרעיון הוא לעורר מודעות לעורר מודעות שיש פה בעיות קשות במדינה שמקשות על תפקודם של אנשים צעירים – שרוצים לחיות כאן ואני מדגישה רוצים !!!!!, אם אתה משווה את מערכת היחסים בין אזרח למדינתו – ליחסים בין ילדים להוריהם – הרי שיש פה מקרה קשה של הורים מתעללים – ואם נדבר עלייך כבן – אתה הקורבן – שהתרגל למכות ועיוור למצבו – שממל לעומת זאת זה הילד שהתעורר ורוצה להפסיק את ההתעללות , ומנסה להאיר את עינייך, כל חברי שממל הם תושבי מדינת ישראל בפועל , אין שום קשר בין שמאל ימין והשיר הזה – יש קשר לאיכות חיים וכבוד עצמי – אם אתה מוכן להמשיך לחיות במדינה שלא מכבדת אותך, בלי לנקוף אצבע – שיבושם לך , דרור ויידמן לעומת זאת משתמש בכישורים שלו ( הגאוניים יש לציין) כדי לעורר מודעות – לא כדי לעודד ירידה מהארץ,
    אז מה שהבנתי עלייך בעצם זה שאתה עיתונאי (בלוגר?) שישן בעמידה , שמוכן לספוג התעללות ושאין לו שום פתיחות וכבוד מינימלי לאנשים שחושבים אחרת ממנו .אז מי האומלל???

  8. לגלית: עצם העובדה שבחורה כמוך מהללת אותו כגאון מציבה אצלי ספקות עמוקים לגבי הגאונות שלו.

  9. אותי השיר הגעיל, בעיקר הקטע עם הרייכסטאג של שלום, כשהוא מצורף לבקשה להוריד מהם את הטלאי הצהוב. אבל בכל זאת יש פה משהו יפה: אנשים מיואשים, שהולכים מכאן, אבל לא בלי להציע לנו מה צריך לתקן פה: את מחירי הדיור.
    עכשיו, כל מי שעיניו בראשו יודע שמחירי הדיור בארץ הם בשמיים כי המדינה מספסרת בקרקעות (ע"ע מנהל מקרקעי ישראל). יש פוליטיקאים שרוצים לתקן את זה. למשל, משה פייגלין מציע להפוך את כל אדמות המדינה לאדמות פרטיות (פרט לשמורות טבע, שטחי אש, וכד'). זה יגמור את עניין הספסרות.
    במקום לנסוע לברלין, מצטרפים לליכוד, מקדמים את פייגלין, ומורידים את מחירי הדיור.
    כנראה, שבכל זאת יותר נוח למחות ולברוח, מאשר לפעול.
    חבל.

    1. משה פייגלין, ברוך מרזל ואיתמר בן-גביר – כולם משרתים את השמאל, בהציגם את המחנה הלאומי כהזוי, תקופני ולא-מציאותי.

  10. ואם נניח שמישהו עזב כי נמאס לו להצביע שוב ימין ושוב לנצח בבחירות ושוב לקבל מדיניות שמאל?
    ואם זה כי נמאס לו לחיות תחת דיקטטורה של בג"ץ?
    ואם זה כי נמאס לו ללכת למילואים ולפעול תחת הוראות שמסכנות את חייו על מנת שלא לסכן את האויב?
    ואם זה כי נמאס לו לחיות תחת הפצצה של תקשורת ארסית מהסוג הכי גרוע, ועוד למממן אותה ביד רחבה?
    ואם זה כי נמאס לו שהממשלה שלו מעבירה כספי מיסים לרשות שמממנת טרור?
    ואם זה כי נמאס לו לחיות במקום שבו ליהודי אין זכות להגנה עצמית, כי הפרקליטות והמשטרה שללו אותה ממנו?

    כישראל תהיה מקום שליהודים עדיף לחיות בו, הטענות שלכם נגד ירידה מהארץ יהיו יותר משכנעות.

  11. אומלל? היית מת.
    אני חי בניו יורק, עובד ארבעה ימים בשבוע וגומר את החודש. אוטו יד שניה במצב מעולה, חופשה בחו'ל פעם בשנה, ורמת חיים שהייתי יכול לחלום עליה בארץ.
    אתה יותר ממוזמן לשכנע את עצמך שאני אומלל שמספר סיפורי סבתא כי הוא לא רוצה להודות באומללות שלו. אבל זה רק יגרום לך להרגיש טוב עם עצמך, לא ישנה את המציאות שסוף סוף מצאתי מדינה בה אני יכול גם להתקדם לא רק לשרוד.

    1. אני אמריקאי שעלה לארץ ב81. אתה אומלל ואתה אפילו לא יודע. המדד שלך כל כך רדוד. עובד 4 ימים. גומר את החודש. חופשה. אם זה חיים אני ממש מצטער…
      זה אומללות ביסוד.

    2. טיפש מדינה זה לא רק כסף אחרת האירנים היו עוזבים המיצרים היו עוזבים ועוד 100 מדינות היו מהגרות ההורים שלך הטעו אותך יש הרבה מעבר לכסף במדינה שלך כשיבוא היום אתה תרגיש את זה ולא יהיה לך האוצץ להודות ותאלץ להישאר בחול ללא זהות ללא כבו וללא מדינה וזה יבוא הרבה יותר מהר ממה שאתה חושב. אנחנו מכירים את הגומר אתה החודש ואת הוילה עם הבריכה ובסוף את התחנונים לעזרה לקנות כרטיס. תתבגר הבעייה היא לא המדינה הבעייה החינוך שקבלתם תכעס על ההורים שלך לא על המדינה שהייתה פה 3000 שנה לפניך ותיהיה פה אחריך.

  12. 1. ברוך שפטרנו. מקומם של שונאי ישראל הוא בגולה.
    2. ולמי שעוד אכפת מישראל ורוצה מחירים נמוכים ומשכורות גבוהות – תפסיקו להצביע לפוליטיקאים סוציאליסטים שחונקים את התחרות. תצביעו לימין כלכלי כמו פייגלין שמקדם חופש ומחירים נמוכים כמו בארה"ב.

    1. פייגלין לא מקדם שום דבר. התפקיד שלו זה להרוס את המחנה לאומי מבפנים, בעוד התפקיד של בנט הוא להרוס את המחנה הלאומי מבחוץ. שניהם לא עשו שום דבר לטובת העם והמדינה, למעט דיבורים ופרובוקציות.

    2. לאמיר ש. אתה ממש נאיבי אם אתה מאמין שהכלכלה האולטרה קפיטליסטית של בנט תביא לרווחה. בפועל מה שיקרה זה שהקיטוב ממילא יגדל עוד יותר , ויצמח כאן דור שלם של עבדי-קבלן נטולי זכויות (מה שממילא קורה, במדינה הכי מקוטבת בעולם המערבי) . רוב הסיכויים שאתה ואני לא נהיה בצד שעליו החמאה מרוחה.
      אבל תמשיך להצביע לפוליטיקאים שדופקים אותך ולחשוב שהם מייצגים משהו יהודי (אגב היהדות היא בכלל דת סוציאליסטית שבזה לרעיונות העיוועים של בנט שקד ואם תרצו)

  13. פשוט גועל נפש להכליל את כל מי שהשתתף בקליפ תחת כל השמות שכתבת.
    אני עברתי לחו"ל לא מזמן כסטודנטית, שירתתי בצבא + שירות קבע ואני הכי מחוברת למדינה בכל דרך אפשרית. אפילו יצאתי לרחובות להפגין מול המון מוסלמי ששונא את ישראל פה בגולה.
    הבחור מהלהקה (הלא ממש מוכרת הזו) סה"כ ביקש שאנשים יצלמו קליפ בפלאפון שהם מחזיקים שלט וזה היה בשביל קליפ לשיר פארודי על הנהירה של אנשים לדרכון זר.
    אני חשבתי שהשיר מצחיק ומתאר את התופעה בצורה הומוריסטית ובשביל ההומור שלחתי קליפ של עצמי גם. אני לא יורדת מהמדינה ולא כאן כי קשה לי בישראל ולא התכוונתי לעודד שום ירידה מהארץ או לצחוק על אלא שלא. אין לי דרכון זר ואני לא מתכוונת להישאר פה. באתי בשביל החוויה ושילמתי המון בשביל ללמוד פה. אז אם כבר אתה מעלה את הדיעה שלך אל תכליל ולשפוט אנשים מבלי שאתה בכלל מכיר את הסיפור שלהם!!

  14. בשיר הדובר עצמו נמצא בקונפליקט: הוא אוהב את הארץ אבל מודה שקשה לו והוא יכול להבין את אלו שעוזבים רק בשביל לחיות חיים נורמאליים במקום אחר. הוא עצמו אומר בפזמון שהוא היה מאד רוצה להשאר ושהוא אוהב את הארץ.

    באופן אישי,
    דווקא אנשים מסוגו של ארז תדמור וחברי תנועת "אם תרצו" – התנועה היחידה בישראל שבית משפט פסק שהיא פאשיסטית – הם אלו שעושים לי חשק להצטרף לגל היורדים מן הארץ. ישראל פעם היתה מקום שנעים לחיות בו, עם אווירה של סולידריות מתונה, והיום הופכת בגללם למדינה דתית, כמעט-אלימה, לאומנית וכוחנית , שבה כל מי שמשמיע דעה קצת אחרת מהקו המדיני של מועצת יש"ע נתפס כבוגד, וישנה העדפה ברורה לתקצוב מוסדות דת וצבא על פני חינוך בריאות ורווחה.

    אצלכם באתר מידה , המטרה והאמצעים התבלבלו. שכחתם לגמרי שהמטרה של המדינה היא לאפשר חיים נורמאליים לאזרחים, ולא להקריב את חייהם של האזרחים (לא רק במלחמות, אלא גם את בתי החולים ובתי הספר) לטובת קיומה של היישות הלאומית.

  15. חבל ממש חבל,אתם תצטערו בגדול,אנחנו נמשיך לחיות פה ולנסות לשפר עד שלבסוף לילדים שלנו יהיה פה כיף גדול לחיות.

  16. מי שלא מוצא חן בעיניו שאזרחים נשברים מהמדינה שלהם והולכים מכאן, שיעבור לעזה

  17. אתה רוצה לרדת,תרד ובהצלחה.
    למה לעשות מזה קמפיין.
    לא מובן לי
    כנראה שבפנים משהו יושב
    זאת המדינה שלנו
    ולעזוב אותה עם כל הביקורת
    יושב על האנשים האלה.

  18. לכל המגיבים פה לא ידעתי שאתם יודעים את מצבם הכלכלי ואת הסיבה למה הם עוזבים אז במקום לעלות השארות ולבלבל את המוח תסתמו את הפה.