אפליה מתקנת לנשים היא טרנספר פוליטי

הצעת החוק לתוספת מימון לסיעות ששליש מנציגיהן הן נשים מטה באופן בוטה את השיטה נגד המפלגות החרדיות ותגרום לפגיעה קשה בדמוקרטיה

מתנגד לטרנספר פוליטי. של קבוצות מסוימות. ח"כ דב חנין. צילום: פלאש90

ביום שני, ה-23/6/14, העבירה הכנסת בקריאה שניה ושלישית הצעת חוק תמימה למראה הצעת חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (תיקון מס' 12), התשע"ד 2014. לפי החוק החדש, פרי יוזמתם של ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) וח"כ דב חנין (חד"ש), סיעה ברשות המקומית תקבל מימון כספי עודף במידה ושליש או יותר מנבחרי הסיעה הן נשים. למרות הקידמה לכאורה הנוטפת מהצעת החוק, אני רוצה לשכנע כאן כי מדובר בחוק שפוגע במרכיב החשוב ביותר לדמוקרטיה, החופש הפוליטי.

נתחיל מהמובן מאליו. חבריהכנסת לביא וחנין רוצים לראות יותר נשים בפוליטיקה וקל להזדהות איתם. נשים מהוות כ-50% מהאוכלוסיה אך רק כ-23% מהכנסת וכ-3% בלבד מראשי הרשויות המקומיות. לביא וחנין רוצים לשנות את המציאות הזאת עלידי מתן העדפה מתקנת לנשים בבחירות המקומיות. ניתן להעלות טיעונים בעד ונגד מדיניות של העדפה מתקנת, אך כאשר מדובר במתן העדפה מתקנת בהליך בחירות יש לתת את הדעת על הפגיעה הקשה שתיגרם כתוצאה מכך לדמוקרטיה.

השיטה הדמוקרטית בנויה על עקרון החופש הפוליטי לפיו כל אזרח נהנה משוויון הזדמנויות בקביעת המדיניות שתיושם במסגרת הפוליטית הקיבוצית בה הוא חי. אותו שוויון ההזדמנויות יכול להתקיים רק כל עוד ישנה הפרדה הרמטית בין הליך הבחירה לבין תוכן המדיניות אותה האזרח מבקש לקדם. הניטרליות של הליך הבחירה היא הגורם שמעניק את הלגיטימציה לצד המנצח בבחירות, שכן היא זאת שמבטיחה לצד המפסיד שנערך "משחק הוגן" שיאפשר לו הזדמנות בעתיד להחליף את השלטון. ברגע שמנסים לעגן תוכן פוליטי במסגרת קביעת הליך הבחירות, מאבדים את הניטרליות החיונית לקיומה של המערכת הדמוקרטית.

אין זה מקרי ש13 חבריהכנסת היחידים שהצביעו נגד החוק שייכים למפלגות חרדיותהחוק החדש יוצר מצב בו מפלגות חרדיות בבחירות המקומיות נאלצות להתחרות ביריבותיהן עם יד אחת קשורה מאחורי הגב. תארו לעצמכם איך יראו הבחירות העתידיות בבית שמש, שם הבחירות הוכרעו על חודו של קול, כאשר האוכלוסייה החרדית יודעת שהמפלגה של המחנה המתחרה זוכה למימון עודף מהממשל המרכזי שעשוי לסייע לה להטות את הכף לטובתה.

משה אבוטבול חוגג את נצחונו בבחירות לראשות עיריית בית שמש. יאלץ להתמודד עם יד קשורה מאחורי הגב? צילום: פלאש90
משה אבוטבול חוגג את נצחונו בבחירות לראשות עיריית בית שמש. יאלץ להתמודד עם יד קשורה מאחורי הגב? צילום: פלאש90

מעניין שיוזם החוק החדש הוא דווקא חה"כ דב חנין שכינה את חוק המשילות "טרנספר פוליטי"בשל השפעותיו על ייצוג המפלגות הערביות בכנסת. חה"כ חנין התנגד נמרצות לחוק המשילות למרות שמטרת החוק (לפחות המוצהרת) נגעה לעניין הליכי מובהק, בעוד שהוא עצמו מעביר חוק שכל מטרתו היא הענשת מפלגות בשל העמדה הפוליטית והאידיאולוגית בה הן מחזיקות. כשם שחברהכנסת חנין דורש מאיתנו (ובצדק) לאפשר לו להיבחר לכנסת על בסיס מצע קומוניסטי אנטיציוני, עלינו לדרוש מחברהכנסת חנין לאפשר לאנשים המחזיקים בדעותיו של הרב דב הלברטל להיבחר במפלגות על טהרת הגברים. אלא שנראה כי חה"כ חנין אמנם מתנגד ל"טרנספר פוליטי", אך רק של קבוצות מסוימות.

ברור לי שאני מציג כאן עמדה לא פשוטה מבחינת הקורא שרוצה להיראות טוב בעיני עצמו ואחרים. הרי מי רוצה לתמוך במפלגות שלא מאפשרות לנשים להיבחר מטעמן? בטח שלא אני. אלא שזהו לב ליבו של העניין הפרדה בין הליך לתוכן. לא חייבים לתמוך בעמדת המפלגה כדי לאפשר לה להתמודד בבחירות. יתרה מזאת, כדי שהמערכת הדמוקרטית תפעל כמו שצריך, חובה עלינו לגלות אדישות לתוכן פוליטי בבואנו לעצב את הליך הבחירות במדינה.

כל אחד ואחד מאיתנו שהלך לקלפי לממש את חובתו הדמוקרטית קיבל על עצמו בכך את כללי המשחק הדמוקרטי, והכללים פשוטים למדיי: כל אחד יכול לשחק והמנצח הוא הרוב. ברגע שאנחנו פוגעים בכללים הפשוטים האלה ומגבילים את היכולת של אזרחים מסויימים להיבחר (וכן, מימון לא שוויוני הוא בהחלט פגיעה ביכולת להיבחר) אין עוד טעם בהליך כולו. או כדברי חה"כ דב חנין: למה שלא תבטלו את הכנסת וזהו?

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. דמוקרטיה היא לא רק שלטון הרוב. זה לא נכון, זה מעולם לא היה נכון וזו תפישה פשטנית ומטופשת. דמוקרטיה ליברלית עוסקת במתן זכויות שוות ומניעת עריצות. עידוד בחירת נשים לכנסת הוא בבחינת תיקון עוול לא דמוקרטי שטבוע במערכת. הסיבה שהמפלגות החרדיות מתנגדות היא שהן מפלגות אנטי דמוקרטיות במהותן. הן אינן מקבלות את עיקרון השוויון ורואות בגברים בעלי זכויות יתר על נשים. הכותב בעצם מצטרף למחנה האנטי דמוקרטי ומשתמש בהגדרה מעוותת של המונח כדי להצניע את מבושיו.

  2. עודד, זה נכון שדמוקרטיה היא לא רק שלטון הרוב. ובכל זאת, דמוקרטיה ליברלית עוסקת במתן זכויות שוות, כמו שאמרת, לא במתן זכויות יתר. היא גם עוסקת במניעת עריצות, כמו שאמרת, לא בטיפוח עריצות, ואפילו לא העריצות החילונית. אינני יודע מדוע אתה אומר שהמפלגות החרדיות הן שאינן מקדמות את עקרון השיוויון. הרי אתה עצמך אינך מקבל את עקרון השיוויון בין מפלגות חרדיות למפלגות פמיניסטיות, למשל. לא הכותב הצטרף למחנה האנטי דמוקראטי, אלא אתה.
    כל הכבוד לכותב, שכתב מאמר מעמיק ולא פופולארי. כל הכבוד למידה שנותנת מקום למאמרים ברמה הגבוהה הזאת!

  3. מימון מפלגות, גם בכנסת וגם ברשויות המקומיות, נותן העדפה פסולה למפלגות השולטות כרגע, והוא פתח לשחיתות ואפליה. רואים את זה במשחקי פיצול מפלגות (כמו פיצול הליכוד עבור הקמת קדימה, ופיצול קדימה עבור הקמת התנועה), ובחקיקת חוקים שמשנים את מימון המפלגות כדי לפגוע ביריבים פוליטיים (כמו החוק להעדפת סיעה עם שליש נשים, ושינויי החוק לפיצול מפלגות שניסו לקבוע כמה חברים מהמפלגה היריבה צריכים "לערוק" כדי לקחת איתם את המימון).
    צריך לבטל את מימון המפלגות, אבל מי שיכולים לעשות את זה הם בדיוק אותם אנשים שמרוויחים ממנו.

  4. כפי שכבר נאמר, הדמוקרטיה היא לא רק שלטון הרוב והצבעה, אלא יש בדמוקרטיה ערכים מהותיים מאוד חשובים. מדובר בחוק נפלא ומעולה וטוב שכך. המפלגות החרדיות מוזמנות לשלב נשים חרדיות או לשאת בתוצאות. זה גם נכון שדב חנין צבוע בהיבט הזה, אבל זה לא אומר שצריך לפסול בשל כך כל חוק שלו. גם שעון מקולקל מראה פעמיים ביום על השעה הנכונה

  5. אם נשים צריכות קביים (חוק מיוחד) בכדי להיבחר מה זה אומר על נשים?