האחים המוסלמים: ממצרים ועד הבית הלבן

תנועת האם של חמאס פועלת להשיג השפעה רבה ככל הניתן ברחבי העולם המערבי והגיעה גם לעמדות מפתח בממשל האמריקני.

האסלאם הפוליטי מאורגן, מרושת ומתוחכם הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב • 'האחים המוסלמים' עמדו בעבר מאחורי משט המרמרה וארגנו במהלך 'צוק איתן' רבות מההפגנות האנטי-ישראליות באירופה. המשת"פים: ארגוני שמאל רדיקלי • תנועת האם של חמאס פועלת להשיג השפעה רבה ככל הניתן ברחבי העולם המערבי והגיעה גם לעמדות מפתח בממשל האמריקני • סטיבן מרליי, חוקר ואנליסט בראיון ל'מידה': 'האחים המוסלמים' אחראים במידה רבה להקצנה בקרב המוסלמים בעולם

כמו דאע"ש, רק מתוחכמים יותר;  סמל האחים המוסלמים
כמו דאע"ש, רק מתוחכמים יותר; סמל האחים המוסלמים

סבב הלחימה האחרון בין ישראל לחמאס הוליד אינספור ניתוחים של האסטרטגיה של חמאס, הישגים לעומת הפסדים והאידיאולוגיה שלו. חלק שהוזנח, למרות סיקור תקשורתי נרחב במהלך 'צוק איתן', הוא ההפגנות הארסיות והאנטישמיות בתמיכה בחמאס, באירופה ובארה"ב. לא מדובר באוסף ספונטני של אנטישמים או אספסוף מתלהם. אירועים מאורגנים ומסודרים, שמאחורי רבים מהם עומדת תנועת האם של חמאס – 'האחים המוסלמים'.

"בכל פעם שמתעוררת בעיה עם עזה, ניתן למצוא את אותם נותני חסות, אותן קבוצות ואותם שלטים מונפים", מסביר לנו סטיבן מרליי, חוקר ואנליסט מודיעיני בעל ניסיון נרחב בחקירת הרשתות והארגונים המורכבים והחשאיים של 'האחים המוסלמים', ושל ארגוני הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני.

"הבה ניקח כדוגמה את המדינה שהיוותה המוקד החשוב ביותר לכך – בריטניה. אין שום ספק ש'האחים' הם המניע הראשי מאחורי ההפגנות. הקואליציות תמיד מורכבות מאותם אנשים ואותם מארגנים. ביניהם ניתן למצוא את עמותות 'היוזמה הבריטית המוסלמית', 'ידידי אל-אקצא', 'פורום פלסטין בבריטניה' – כל אלו הן קבוצות של 'האחים המוסלמים'. אנשיהן עומדים מאחורי ההפגנות מזה שנים רבות, יחד עם שותפים לקואליציה מהשמאל הקיצוני, כגון 'הקואליציה לעצירת המלחמה', ו'הקמפיין למען פרוק נשק גרעיני'".

לפי תיאורך מדובר באוסף של קבוצות שונות, המאוחדות סביב הדגל האנטי-ישראלי. היכן אתה מזהה את הקשר ל'אחים המוסלמים'?

"כל התנועות הללו הן חלק מ'תנועת האחים המוסלמים הגלובלית' (Global Muslim Brotherhood – GMB), שלמרות שאינה ארגון מובנה והיררכי, היא רשת המקשרת את שלל הקבוצות הפרטניות האלה".

"ככלל, 'האחים' ממלאים תפקיד חשוב בהפגנות באירופה. במונחים של עצם ההתססה הפוליטית ובהיותה מדינה המשמשת כצומת של פיקוד ובקרה, בריטניה חשובה הרבה יותר מכל מדינה אירופית אחרת, כגון צרפת או גרמניה. הקואליציה של השמאל הקיצוני עם האיסלמיסטים נראית בלתי-ניתנת לערעור ולא נראה שהשמאלנים נרתעים מהצלילים האנטישמיים והג'יהאדיסטיים המובהקים של ההפגנות. יחד עם זאת, הקבוצות הקשורות אל 'האחים' מכחישות תמיד את היותן אנטישמיות וטוענות שהן אנטי-ציוניות, וכעדות לכך הן מביאות את נטורי קרתא המצטרפים להפגנותיהם".

גם סביב משט המרמרה המפורסם לעזה דיברו על מעורבות של 'האחים המוסלמים'. האם תוכל לספר על תפקיד התנועה באירוע?

"קודם כל, 'האחים' שימשו ככלי בהחדרת המונחים שבהם השתמשו בדיונים בנושא. הם חוזרו שוב ושוב על המוטיבים: "טבח", "רצח עם", "שחיטה", "מצור על עזה" וכו'. ב-2010 פרסמתי דו"ח [שעלה גם באתר 'המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה' – ד.א] ובו הוכחתי כי רשת 'האחים המוסלמים הגלובלית' עמדה מאחורי המשט הראשון, וכנ"ל לגבי המשט השני וכן באשר למשט המתוכנן הבא. זו אותה רשת של קבוצות שמאל וקבוצות של 'האחים/החמאס. 'הקמפיין האירופי לסיום המצור על עזה' ו'הקמפיין הבינלאומי להסרת המצור מעל עזה' – כל אלה הם האחים/החמאס. אין שום ספק בכך. ה-IHH [הארגון הטורקי שארגן את המשט הראשון – ד.א] גם הוא קרוב ל'אחים'/חמאס ולאחרונה אף חתם על הסכם אסטרטגי עם Qatar Charity – מה שמראה עד כמה שימשו טורקיה וקטאר כשתי נותנות החסות העיקריות ל'אחים המוסלמים'/חמאס."

ארגוני האחים המוסלמים בפעולה. כרזה להפגנה למען עזה
ארגוני האחים המוסלמים בפעולה. כרזה להפגנה למען עזה

מייצגים את עצמם – מדברים בשם כולם

מר מרליי הנו חוקר בכיר בחברת 'קרונוס אדוויזורי' (Kronos Advisory LLC) , בה הוא אחראי על ניתוח הרשתות הגלובליות של 'האחים המוסלמים'. נוסף לכך הוא מחזיק בכוחות עצמו את אתר Global Muslim Brotherhood Daily Watch, שם הוא מפרסם ידיעות ומכסה התפתחויות שוטפות ברשת 'האחים המוסלמים' ברחבי העולם.

האם לדעתך הארגונים השונים של 'האחים' ברחבי אירופה מייצגים את הקהילות המוסלמיות?

"ברור שהם אינם מייצגים. הם תמיד טוענים שהם מייצגים, אך מעולם לא הייתה שום ראייה לכך שהם נהנים מתמיכה רבה בקרב הקהילות, מבחינה מספרית. קבוצות אלה נהנות מהמימון הרב ביותר והן מאורגנות היטב. לדוגמה, לדעתי המוסלמי הממוצע באירופה מעולם לא שמע אפילו על 'המועצה האירופית לחקר פתווה' (פסק הלכה מוסלמי) של השיח' יוסוף אל-קרדאווי, אך ארגון זה טוען שהוא הגוף התיאולוגי המייצג את האסלאם באירופה, למרות העובדה שמרבית חבריו כלל אינם גרים בארצות האיחוד האירופי".

מהי מידת ההשפעה שיש לרשת 'האחים המוסלמים' על דעת הקהל ועל הממשלות באירופה ובארה"ב?

"במידה והם נחשבים כמייצגים את הקהילה המוסלמית – זה תמיד אותו סיפור: אם קבוצה יוצאת באמירה אודות הסכסוך בעזה והתקשורת מתייחסת אליהם כאילו הם ארגונים איסלמיים מהזרם המרכזי, אז תהיה להם השפעה. יש צורך לערוך מחקר על מידת ההשפעה של השקפת 'האחים' על קהלים כלליים, אך בבירור, הם אינם מועילים למצב. זה מתקשר שוב אל שאלתך הקודמת: ממשלות אירופה מחפשות תמיד בני שיח כשהן מבקשות לעסוק בבעיה בקהילה [המוסלמית]. אחת המטרות האסטרטגיות של 'האחים' היא להשיג הכרה בהם כדוברים הלגיטימיים של הקהילה המוסלמית במדינה שבה הם פועלים, כדי שיהיו בעמדה להשפיע על הדיון הציבורי".

מהן הדוגמאות או הגופים הבולטים ביותר שצריך לשים לב אליהן?

יש צורך לבחון כל מדינה ספציפית ולראות באיזו מידה התקשורת והממשלה משתפות איתם פעולה. כלומר, בבריטניה לדוגמה, הממשלה לקחה את מסגד Finsbury Park Mosque (בלונדון) מידי אבו חמזה [השיח' שהוסגר לארה"ב והורשע בסיוע לפיגוע ה-9/11 – ד.א] ונתנה אותו 'לאחים', וזה ממש מקומם. בארה"ב יש סיפור אחר: ארגון CAIR [המועצה ליחסים אמריקנים-איסלמיים] כבר אינה נחשב כגוף המוביל והמייצג, ואת מקומו תפס ארגון ISNA [החברה האסלאמית של צפון אמריקה]. הנשיא של ISNA מדבר עם אובמה. הם עשויים להיות בעלי השפעה רבה, במובן זה".

לא מייצג; שיח' יוסוף אל-קרדאווי בדרשה מול 2000 איש. צילום: omar chatriwala CC BY-NC-ND 2.0

סוס טרויאני בממשל האמריקני

רבים אינם מודעים לקשר זה אך חשוב לתת עליו את הדעת. הנשיא האמריקני נפגש עם נשיא ISNA לפני הביקור של אובמה ב-2013 בישראל וברשות הפלסטינית. בשנת 2007, במשפט שנערך נגד Holy Land Foundation – זרוע המימון של חמאס בארה"ב – ארגון ISNA סומן על-ידי משרד המשפטים של ארה"ב כשותף לקשירת קשר, אך לבסוף לא הוגש נגדו כתב אישום. הנשיא לשעבר ג'ימי קארטר היה הנואם המרכזי בכנס השנתי של ISNA שנערך בסוף השבוע שעבר.

"יש אישים נוספים שקשורים ל'אחים' ומשרתים כבעלי תפקידים וכיועצים בממשל אובמה. למעשה, ההתפתחות המעניינת ביותר בתנועת 'האחים המוסלמים הגלובלית' בשנים האחרונות היא יצירת "ארגוני זכויות אדם" מדומים, ארגוני תקשורת מדומים וקבוצות מדומות של אופוזיציה מצרית ואופוזיציה סורית, כדי לנסות להשפיע על מדיניות המערב. זוהי מגמה מסוכנת מאוד כי אנליסטים והתקשורת אינם מצליחים לגלות מי הן הקבוצות הללו באמת".

האם 'האחים המוסלמים' מובילים לרדיקליזציה של המוסלמים באירופה ובארה"ב?

"תמיד היה מחנה בממשלת ארה"ב, ועוד יותר תחת ממשל אובמה, שמאמין כי יש לעבוד יחד עם קבוצות מוסלמיות "מתונות" כביכול, כמו 'האחים המוסלמים', שישמשו כמחסום נגד קבוצות רדיקליות יותר. זה מעולם לא הביא לתוצאות ראויות".

"'האחים' הם תורם משמעותי לרעיון שהמערב עורך מלחמה נגד האסלאם, ואם אנשים צעירים מצויים בסביבה שמאמינה בתפיסה כזאת, אז זה בהחלט תורם לתהליך הרדיקליזציה. חברים אירופאים ואמריקנים ב'אחים המוסלמים' אולי אינם יוצאים לקרב בסוריה, למרות ש'האחים' בבירור תומכים בסיעות שלהם במאבק, אבל אם אתה מאמין שהחמאס הוא ארגון טרוריסטי רדיקלי אז 'האחים המוסלמים' הם חשובים בצורה קריטית. הפלסטינים עצמם תמיד היו עיקרון מלכד מרכזי וקריטי עבור 'האחים', כפי שניתן לראות בהתבטאויות של השיח' קרדאווי".

לסיום, האם יש הבדל אידיאולוגי בין תנועה כמו 'האחים המוסלמים' ותנועות הג'יהאד, כמו דאע"ש, למשל?

"זה לא נכון שקיימת "חומת אש" בין החמאס/'האחים' לבין תנועות אל-קאעידה/הג'יהאד הגלובלי. זה מה שהתקשורת הייתה רוצה שנאמין, כי זה מה שהכי קל להבין. זה כאילו אתה אומר שהשיעים מעולם אינם משתפים פעולה עם הסונים. זה מגוחך. לדוגמה, קח את 'הקמפיין הגלובלי נגד תוקפנות' (Global Anti Aggression Campaign): זהו גוף שבו ג'יהאדיסטים יושבים בשמחה יחד עם 'האחים', כחלק מאותו ארגון. הם בהחלט מתחרים זה בזה, יותר מכל דבר אחר, אבל לא עד כדי כך מתנגדים זה לזה מבחינה מוסרית או חוקתית, כפי שהם היו רוצים להציג את עצמם. עזה היא בפירוש דוגמה מובהקת לכך".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *