קצין הותקף על-ידי פורץ בדואי בצאלים; צה"ל מתמגן

התופעה של פריצות וגניבות מבסיס האימונים בצאלים עולה מדרגה: והפעם, קצין צה"ל הותקף בסכין ונאלץ לירות כדי להגן על חייו.

הסכנה גוברת. בדואי מאיים באבן על מאבטחים במתקנים ביטחוניים בצאלים

מזה זמן רב אנו מדווחים על הסכנה המתגברת של גנבות מבסיסי צה"ל בדרום ועל התוצאות ההרסניות של מדיניות הצבא, הנמנע מהפעלת כוח במטרה למגר את התופעה.

בסוף השבוע האחרון קיבלנו תזכורת מוחשית לכך: קצין צה"ל המשרת בבסיס האימונים בצאלים זיהה במהלך סיור ביום שישי כי שני בדואים נכנסו לתוך שטח האש רכובים על טרקטורונים. לאחר שהקצין התקרב לעברם ודרש בתוקף שיצאו מהאזור החל להתפתח ביניהם עימות מילולי, כאשר במהלכו שלף לפתע אחד הבדואים סכין ואיים לדקור את הקצין. הקצין, שהגיב במהירות, שלף את נשקו וירה לעבר התוקף ופצע אותו קשה.

כפי שדווח באתר 'וואלה!', התוקף הפצוע פונה במסוק לבית החולים סורוקה, והקצין, כרגיל במקרים מעין אלו – נלקח לחקירת מצ"ח.

טרם נודעו פרטים נוספים על הפרשה וכן תוצאת החקירה, אך דבר אחד ברור: המצב בבסיסי הדרום, ובצאלים בפרט נעשה בלתי-נסבל. העובדה שעבריינים גנבי תחמושת וציוד לחימה אינם חוששים עוד להתעמת פיזית עם חיילי הבסיס, מעידה יותר מכל על אבדן ההרתעה והביטחון באזור.

התופעה החמורה כבר מתועדת היטב: בדואים מכפרים הסביבה מגיעים באופן קבוע לשטחי האימונים, מסתובבים בין היחידות הלוחמות, אוספים תרמילי תחמושת וגונבים ציוד צבאי. על-פי הדיווחים, בחלק מהמקרים הם גנבו תחמושת ואמצעי לחימה אחרים, לפעמים אף מתוך מחסני התחמושת של הבסיס עצמו.

במקרים הרבים שתועדו נראו העבריינים הבדואים מסתובבים בינות לחיילים, נוסעים בצמוד ליחידות הטנקים ומתקרבים לכוחות צה"ל ללא חשש; תופעה מוכרת לישראלים רבים שמתאמנים בבסיס צאלים במסגרת שירות המילואים.

הבעיה רק מחריפה לנוכח אזלת היד שמגלים שלטונות הצבא. חיילים המגיעים לאימונים במקום מתודרכים שלא להגיב לניסיונות גניבה, ואף נאמר להם מפורשות כי בכל אירוע של עימות עם בדואים הם לא יזכו לגיבוי מצד הצבא. השמירה וסיורי הצבא דלים ונעדרי סמכויות ויכולות פעולה. גם פעולות מניעה – אם הן מתקיימות בכלל – הן פרי יוזמתם של אזרחים תושבי האזור, היוצאים להגן על המשק והפוגשים דרך אגב גם את הגנבים בשטחי האש.

צבא מיואש וממוגן

בהתכתבות שהגיעה לידי 'מידה', נחשפת אזלת ידה של המדינה בטיפול בבעיה. בתשובה לפניות של עמותת 'רגבים' בנושא, פירט אל"מ יוחאי ישי, המשמש כסגן מפקד 'המרכז לאימונים ביבשה' בצאלים את הצעדים הננקטים בנושא.

בתשובתו נחשף כי הצבא התייאש מהניסיון לייצר הרתעה וכבוד, ותחת זאת אימץ מדיניות רופסת של מגננה והתחפרות:

הקפת רחבת כלי הרכב באלמנטים בטון; הקמת סוללות עפר; התקנת מערכת מצלמות אבטחה… סביב הבונקר נחפרה תעלה נגד רכב… הקמת גדר אינדקטיבית סביב המחנה ובונקר התחמושת.

בנוסף, מציין ישי, כי בשל תופעת גניבת המתכות המשמשות כמטרות לאימונים החליט הצבא להפסיק את השימוש במטרות ברזל, ולבחון חלופות אחרות:

נעשו מספר ניסיונות בשיתוף עם החטיבה הטכנולוגית לייצר מטרות אשר אינן עשויות ממתכת (מבוססות בטון ורשתות ברזל) אך גם אלו לא צלחו. במקביל החילונו בימים אלו בשימוש במתכת קלה כמטרות ועד כה לא דווחו אירועי גניבה של מטרות אלו.

אלו הן פניו של צה"ל כיום. צבא המתחמק מעימות, חושש מהפעלת כוח, מתמכר להגנה ומגלה חוסר מוטיבציה מוחלט למגר איומים. כפי שכותב אל"מ ישי בסיום מכתבו: "האתגר קיים, והוא ימשיך ללוותנו".

בתוך כך, קציני מילואים שנקעה נפשם מההידרדרות המתמשכת, פרסמו הבוקר עצומה הקוראת לשר הביטחון ולרמטכ"ל "לעצור את הביזיון, לחדול מסירוס יכולת התגובה של החיילים, ולהחזיר את כבודו וביטחונו של הצבא למקומו הראוי".

מתנועת 'רגבים' נמסר כי בכוונתם לפנות לוועדה לביקורת המדינה בעניין, ולדרוש טיפול יסודי ושורשי בבעיה.

אנו ב'מידה' נמשיך לעקוב.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. תקנו אותי אם אני טועה, אבל לא קיים לנו איזה ארגון.. משהו .. נדמה לי שאני זוכר.. שאמור להתמודד עם גניבות ופשע של אזרחי המדינה?? משהו.. מטריה? פטריה? משטריה? משטרה?
    מה נסגר עם משטרת ישראל? הגוף הכי רופס ועלוב במדינה. ארגון הפשע הלא-מאורגן הגדול במדינה.
    להעיף את אהרונוביץ' לקיבינימט