מכתב פתוח לקומיסרית ציפי לנין

הצעת החוק לפיקוח על מחירי ההשכרה רומסת את זכויות הקניין של בעלי דירות ואת חופש המסחר של הישראלים. מעבר לניסיון הנלעג לכופף את חוקי הכלכלה

השרה ציפי לבני אמנם מטיפה לכולנו על חשיבות הדמוקרטיה וזכויות הפרט, אך כשזה מגיעה לחקיקה היא הולכת והופכת לרודן אמיתי ● והפעם, חוק חדש שבאמת מזכיר תקופות אפלות ● ציפי לנין?

בורה וגאה בזה. ציפי לבני. צילום: פלאש90
בורה וגאה בזה. ציפי לבני. צילום: פלאש90

לכבוד שרת המשפטים ציפי לבני,

הפוסט האחרון שלך בפייסבוק מזכיר לי תקופות אפלות, אבל באמת. כך כתבת היום בחגיגיות, לאחר שפרסמת הצעת חוק קומוניסטית לפיקוח על שוק הדירות להשכרה: "שינינו את כללי המשחק: מהיום בעלי הדירות לא יוכלו לקבוע את הכללים. אנחנו המדינה, קובעת את הכללים לכולם, ואלה כללים הוגנים. מעכשיו בעל המאה הוא לא בעל הדעה ובעל הדירה אין לו בעלות על השוכר".

כאזרח שוחר חירות, המשפט הזה מחריד אותי. הוא מחריד אותי כי אני מבין עד כמה את רחוקה מהמשטר הדמוקרטי ומהמסורת הליברלית המערבית, ועד כמה החופש האישי שלי בסכנה כל עוד אדם כמוך נמצא בממשלה. יש רק שתי אפשרויות: או שאת חסרת השכלה בסיסית בענייני משטר ומדינה, או שאת רודנית מבחירה. העובדה שאת עסוקה בהטפה בלתי נסבלת ובלתי פוסקת לציבור הישראלי על דמוקרטיה וגזענות, רק מחריפה את העיוות שגלום בך: מכריזה על עצמך כ"נאורה" וכמגינתן של זכויות האדם בישראל, ובד-בבד מתפקדת כמו אחרון הרודנים הרומס את זכויות הפרט שלנו. רוממות דמוקרטיה בגרונך, וחרב דיקטטורים בידך.

בהנחה שאינך רודנית מבחירה אלא מבורות, ושמימיך לא הטרחת עצמך לעיין בהגות הדמוקרטית-ליברלית, את מן הסתם לא לגמרי מבינה על מה המהומה. אז אעשה עבורך את המלאכה בקצרה:

ג'ון לוק (השם מוכר לך?) – מעמודי התווך של המשטר הליברלי והאיש שבהגותו אחראי במידה רבה על עיצובה של הדמוקרטיה האמריקנית – הגדיר שלוש זכויות אנושיות בסיסיות: הזכות לחיים, הזכות לחירות, והזכות לקניין. לפי לוק, ההארד-קור של חובות המשטר הוא לשמור על השלוש הללו, ולשם כך בני האדם מקבלים על עצמם את עול הממשל.

באשר לשמירה על קניינו של אדם, כותב לוק את הדברים הבאים:

הרשות העליונה אינה זכאית לקחת משום אדם חלק כלשהו מקניינו ללא הסכמתו … הואיל והשמירה על הקניין היא תכלית השלטון ומה שלשמו מקיימים בני האדם חברה. 

John_Locke

את מבינה? הצעת החוק שלך היא אנטי-דמוקרטית במובהק, והפוסט השערורייתי שלך מראה עד כמה. לשיטתך, אין דבר כזה זכות הקניין, הפרט אינו חופשי לעשות ברכושו כרצונו, והמדינה – הו המדינה! – היא זו שצריכה לנהל את כל העניינים. אבל את כולם. קשה להאמין שהדברים נכתבו ב-2014, אבל עשית היסטוריה ציפי'לה. אם זה תלוי בך: "בעלי רכוש לא יוכלו לקבוע את הכללים", אלא רק את, הנאורה והמוסרית מכל, תקבעי לנו את "הכללים ההוגנים". ומה בשלב הבא? נחויב לשים פוסטר עם דמות דיוקנך בכל דירה? כי את צריכה להבין: מבחינה רעיונית אין שום הבדל – אבל שום הבדל! – בין "החוק מתערב וקובע באופן שלא ניתן להתנות עליו: גישה חופשית לדירה; מטבח ראוי; שירותים תקינים; מים זורמים; מערכת ביוב; חשמל; גודל מינימאלי למגורים" כלשונך, ובין "החוק מתערב וקובע שחובה לשים פוסטר של ציפי לבני במטבח".

אחרי הכל, אם את יכולה לקבוע לבעל מחסן שהוא לא יכול להשכיר את הנכס המעופש והמוזנח שלו בזול לסטודנט תפרן שחפץ בכך, למה שלא תחייבי גם לתלות דיוקן שלך במטבח? מהרגע שהרשית לעצמך לגעת בקניינו הפרטי של אדם ובחופש החוזים, אין גבול.

מלבד זאת, כמובן, מדובר בהצעת חוק מטומטמת להחריד, שכל כלכלן מתחיל יידע להצביע על כשליה. הכלל הכלכלי הבסיסי, שאת בטח אינך מודעת אליו, הוא שרק הגדלת ההיצע תוביל לירידה אמיתית במחירים, וכל פיקוח מחירים הכפוי מלמעלה, ייצור אינספור עיוותים. למשל: אנשים שיעדיפו לא להשכיר את הנכס, או להשכיר אותו מראש במחיר גבוה מהמחיר הריאלי. ומה אז? תחייבי אנשים להשכיר נכסים ותקבעי להם את המחירים?

אם היית פוליטיקאי בעל שיעור קומה, היית מקדמת הפרטה של קרקעות מדינה, הגדלת היצע, והפשרת שטחים למכרזים. אבל את לא, ואנחנו נאלץ להמשיך ולסבול את ההטפות הפולניות שלך, וחמור מכך את החוקים הבולשביקיים שאת מקדמת.

חותם בדמע ובתקווה שתמצאי עצמך בהקדם מחוץ לכותלי קריית הממשלה.

בעז

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

23 תגובות למאמר

  1. חותמת על כל מילה. האישה הזאת מסוכנת. ראש הממשלה חייב לפטר אותה ויפה שעה אחת קודם

  2. האינטלקט החריף של ציפי זורח בעוז הכי מרהיב בפוסטים שלה בפייסבוק. לקרוא פוסט של ציפי זה כמו לשתות ממעין החיים. פשוט אורים ותומים מודרני. האם יש דרך אחרת לתאר את המשפט השמיימי "גרזנים רוצחים אנשים"?

    1. וואו, לא תיארתי לעצמי שרמת הטיפשות של לבני תגיע לכדי גאונות של ממש! אפילו פטריק מבובספוג יכול רק לצפות ולקנא..

  3. בועז היקר

    לבי ולבך שניהם שברים של עקרון מרכזי שהשרה לבני רמסה.
    ציפי לבני ריסקה את החירות לרסיסים תו"כ שהיא מעטרת את ראשה בעלי זית – קיסרית הדמוקרטיה, ליברלית הקובעת כללים לבעלי הרכוש, תומכת חירות הסוגרת עיתון בגלל עמדתו.
    שכחתי את עבדות היא חירות ומלחמה היא שלום

    אנחנו ברגרסיה לעולם השלישי בעודנו רואים במראה דמות מהעולם הראשון – הג'ונגל נכנס פנימה – ודווקא בשם הנאורות.

    בהצלחה לכולנו

    כמה מחבריי הטובים הולכים לעבור להונג-קונג

  4. היא כנראה לא שמעה על המושג

    (תן לזה להיות, תן לדברים לקרות כפי שהם) Laissez-faire

    הכוונה לשיטה כלכלית המצדדת להימנע מהתערבות ממשלתית למעט הצורך לשמור על זכויות הקנין

    http://en.wikipedia.org/wiki/Laissez-faire

  5. אני בדר"כ מסכים עם המאמרים במידה, אבל בעניין הזה לא צריך להיסחף. שום דבר לא חקוק באבן, ומכל דבר אפשר ללמוד ולשאוב . גם .כשבונים את המערכת המדינית הנוכחית גם מרקס וגם לוק ואף אחד מהם אינו פרה קדושה

  6. יש לי הצעה עוד יותר טובה. במקום תמונות של ציפי לבני אפשר לשים מצלמות טלוויזיה בכל דירה כדי לוודא שהמשכירים והדיירים מתנהגים יפה כמו שציפי מצפה מהם. זה עבד כל כך יפה אצל אורוול ב 1984.

  7. /מעניין איך מדינה שלא מסוגלת לאכוף חוקי בניה מסים/תנועה אלמנטריים במגזר הערבי תצליח לאכוף .שכר דירה לכלל האוכלוסיה

  8. ני קורא לבעלי הדירות להתאגד ולהגיש תובענה נזיקית וכספית ייצוגית נגד המדינה,בגין פגיעה בזכות הקניין ודרישה להחזר הוצאות כספיות על הדירה מכל סוג לרבות ביטוח,עו"ד ורו"ח בנוסף על כל השנים שבהם היא לא הושכרה כלל. כל זה בתוספת ריבת והצמדה משפטית מירבית מיום הגשת התביעה עד התשלום בפועל. להתארגן מהר לפני שהיה מאוחר.

    1. בעלי דירה יקר! אז תתבע את המדינה. ומי יחייב את המדינה לשלם לך? בית המשפט העליון? ואם נניח השופטים יחרגו ממנהגם ויגלו הגינות , מאיפה תממן לך המדינה את התביעה, אם לא מהמסים שתגבה ממך? אין ברירה, כל עוד צפי בשלטון, שום דבר לא יעזור.

      אם רוצים להתאגד אפשר להחליט לזרוק את כל השוכרים מהבתים השכורים ברגע שהחוק עובר בקריאה ראשונה. זה הדבר הכי הגיוני לעשות. ממילא החוק הזה יגדיל את המחסור בדיור (זו תמיד התוצאה של פיקוח על מחירי שכירות) אז למה שזה לא יקרה מייד?

    2. לא רק אני נתבע את המדינה,אלא כל בעלי הדירות במדינה,הסעד שהם קובעים בחוק הוא הפקעת זכות הקניין שלך מידך ולכן קמה לך עילת תביעה בלי קשר למיסים אשר גובים ממך.

      בדבר אחד אני מסכים שציפי ויאיר לפיד לא אמורים להיות בשלטון ולכן הכוח בידיים של בעלי הדירות עם נהיה חכמים ונתאגד נדע למקסם את הזכויות שלנו כבעלי דירות מגורים.

      לטעמי כל עוד אין התארגנות רשמית שם דבר לא יעזור לנו כבעלי דירות אלא נהיה שבוים בידי המדינה שבבוא העת גם תנשל אותנו מנכסינו.

      לזרוק את השוכרים מהדירות זה יהיה הכי קל להגיד אבל לטווך הארוך זה לא יחזיק מעמד לכן אלינו לדעת מה הכוח שלנו ולדעת מתי להפעילו ובה באותה עת גם להגיב בהתאם.

      השלכות החוק ידועות אבל הנזק הממשי שהוא יגרום לאחר שהוא יעבור יהיה בלתי ניתן לרסן או להשיבו למצב הקודם,על מנת שנהיה חכמים אלינו להתאגד בהצלחה.

  9. הזכות לחיים, הזכות לחירות, והזכות לקניין. לפי לוק, לא נשמרות בשום רמה כלפי 2 מיליון אנשים ששוכרים דירה בישראל. בוא לא נהיה תמימים ונחשוב, שאם כל אחד יעשה מה שבא לו ולכולם יהיה החופש, אז לכולם יהיה טוב. המדינות המערביות הנאורות והליברליות שאתה מדבר עליהן כאן הם מדינות עם כללי רגולציה מאד מאד ברורים וקשיחים על כל הסעיפים האלה. החוק של לבני הוא חוק מרוכך וכמעט ואינו מכיל דבר ממה שקורה בכלל מדינות העולם. הליברליזם מתחיל בחופש וביכולת של כל אדם לספק לעצמו סביבת חיים הולמת בעמל ידיו, אך מה קורה ברגע ששוק שלם לא מאפשר לאנשים לחיות? האם המדינה אין היא אחראית על אזרחיה. אני מצטער אבל הדגשה של ג'ון לוק וסגירת הנושא בצורה של חופש וצדק כחזות הכל היא ממש לא יורדת לסוף הרעיון.

    אנשים לא מסוגלים לחיות בדירות פחונים, בחזוים דרקוניים ובלא וודאות למה יהיה מחר כי בעל הדירה שלהם גרידי להרוויח עוד כסף. אף אחד לא נוגע לך בקנין תקנה אלף דירות, אבל ברגע שאתה עושה מהן עסק, ועוד עסק שהוא הבית של האנשים- אזרחי המדינה- חובה להסדיר כללי רגולציה.

    מציע לך לראות קצת מה קורה בשאר מדינות העולם המערביות.

  10. צר לי לקלקל את חגיגת ההשמצות של "הליברלים". אתם חיים בעולם מאוד מוגבל. המציאות ממש לא מעניינת אתכם
    בשנים האחרונות הממשלה מתוך תפיסת עולם מעוותת אפשרה לשוק החופשי לחגוג בתחום הבניה וליצור מציאות של מחסור הולך וגדל בשוק הדירות
    אני מבין שלכם ליברלים מלומדים, שקראתם את כל ספרי ההגות האפשריים, שמחירי הדירות עלו בשמונים אחוז ומחירי השכירות קפצו בהתאם. ספרי ההגות שלכם, הם תאורטיים לחלוטין, ויבואו לידי מימוש בעולם אוטופי של אנשים עם אהבה אינסופית, וחמלה והמציאות הנוכחית ממש לא כזאת. לכן צריך להיות רגולטור נהור שיאזן את השוק
    כמו שנעשה לפני כשנתיים בשוק הסלולארי, התערבות שהביאה לירידת מחירים דרמטית ועדין החברות מרוויחות טוב

    1. אני מסכימה עימך חלקית, מאחר ולמדינה יש חלק עצום ביוקר הנדל"ן(היא אשר מוכרת בהון עתק קרקעות של מדינת ישראל לחברות נדל"ן). אני חושבת שהכלכלה שלנו צריכה להיות שילוב של קפיטליזם וסוציאליזם כפי שנהוג במדינות אירופאיות רבות.

  11. מה אתם מצפים ממי שהתערבה בתחרות של שוק התקשורת והחליטה לסגור עיתון?

  12. לפי המאמר – גביית מיסים לא תיתכן במדינה דמוקרטית כיון שמדובר בפגיעה בקניין???

    חוקים דומים של הגנת השוכרים קיימים בכל מדינות המערב (הלא דמוקרטיות?)

  13. מעכשיו אנחנו קובעים את הכללים והם הוגנים וכו'
    מעניין שאת אותו הרעיון אמר יאיר לפיד בכנס לשכת עורכי הדין לגבי החרדים.
    יתכן שזו דיקטטורה משולבת…
    מ

  14. מאוכזב מאוד מהמאמר, הוא מאוד לא מקצועי

    ראשית, היוזם של החוק הוא של סתיו שפיר מהעבודה. אחרי שהיא טחנה ודחפה את החוק כמה חודשים, ראו יאיר וציפי שיש פה כמה פרוטות פוליטיות והחליטו לגנוב ממנה את הקרדיט (המפוקפק?). המאמר והתגובות מראים שהם הצליחו – הנה כולכם מתייחסים לציפי בלבד. אני רגיל לדייקנות רבה יותר באתר זה

    לגבי תוכן החוק. הוא אינו מתייחס לגובה המחיר, ומאפשר שינוי רק כל שלוש שנים – כאשר בתוך התקופה מתאפשרת העלאה שנתית באחוזים בודדים. מדברים גם על קביעת נהלים בנוגע לתיקון הדירה, אבל לא פרסמו דבר

    מדובר בחוק פופוליסטי שבא להחזיר לחיים את המחאה החברתית. החוק פשוט לא משנה הרבה – דירות ברחבי הארץ מושכרות תוך מצב של שוק יקר אך חופשי, אם הדירה רעה או יקרה מדיי היא תישאר ריקה. אם בעל הבית יעלה את המחיר – יאבד את השוכרים. החוק ישנה משהו בשכירות ההזויה בתל אביב רמת גן וגבעתיים – שם השוכרים מוותרים על זכויותיהם מרצון, ובעלי דירות מתנהגים לפעמים בחזירות מדהימה. הוא יעזור לביטול המאורות, ויותיר את הערים הללו עם שכירות גבוהה ביותר

    אין פה שום פגיעה בחופש הקניין – המדינה מפקחת על עסקים ועסקאות בכל תחומי החיים, כאן אין שום התערבות במחיר. הקריאות הללו הן צבועות כמו הבכי על זכויות האדם של מחבלים. מה הטעם באתר כזה אם הוא צבוע ומוטה? כבר נעשה מנוי להארץ

  15. מאמר מאכזב. גם שטחי, אבל גם גס. למה נחוץ לקרוא לציפי לבני, שרת המשפטים, "ציפיל'ה"? האם הכותב הנכבד בטוח שכך הוא היה מכנה גם שר גבר?

  16. אתה מבזבז את זמנך
    יש בענין זה שתי אפשרויות
    א. הגברת לבני טפשה להחריד
    ב. הגברת לבני היא מומרת להכעיס

    אין שום דרך בה תוכל לשכנע אותה טו לנסות להסביר לה

  17. לבי לבי אל הכותב החרדתי ועדת הטוקבקיסטים הנושפת בגבו. אז מה… ביססת אמת כלכלית באמצעות משפט של הוגה מהמאה ה-17!? מאז קרה הרבה בעולם. בין השאר קמו ונפלו שיטות כלכליות וביניהן גם השוק החופשי – שהכותב מבקש לקדש – התגלה כמערכת רגישה שדורשת איזונים. לא להאמין, אבל גם בניו יורק הגדולה. המגלופוליס של הקפיטליזם המאוחר. גם שם יותר מ-70% מהדירות להשכרה נתונות לפיקוח. ואידך זיל גמור