כשראא'ד סלאח כותב שירה

אחרי הטבח: שני ראשי שירותי הביטחון בדימוס תוקפים את נתניהו וממליצים על אימוץ יוזמת הליגה הערבית.

אחרי הטבח: שני ראשי שירותי הביטחון בדימוס חושבים שזה עיתוי טוב לתקוף את ראש הממשלה וממליצים על אימוץ יוזמת הליגה הערבית • אלו אותם ראשי המודיעין והביטחון שלא חזו את עליית חמאס ב-2007 והיו מוכנים לסגת מכל רמת הגולן • מזל שראא'ד סלאח כותב גם שירה

.
משורר עדין נפש. סלאח בערב הקראת שירה. צילום: פלאש90

אולי תופתעו מהעובדה הבאה, אולם בניגוד לתדמיתו המאיימת, השייח' ראא'ד סלאח ראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית חוטא בכתיבת שירה. כמעט התפתיתי לכתוב עליו – בוב דילן מאום אל-פחם. הנה לדוגמה מספר שורות מתור שיר שפרסם השייח' סלאח ביוני 2002 בביטאון התנועה האסלאמית 'סוות אל-חק'. שימו לב לליריקה הרגישה, לעידון המתוחכם ולהומניזם: "הוי העושקים, הפושעים מפגיזי המסגדים… הוי שוחטי הנשים ההרות והתינוקות… הוי הגזלנים, אתם חיידקי כל הזמנים… הבורא גזר עליכם להיות קופים מפסידים… הניצחון שייך למוסלמים, מהנילוס עד הפרת".

בימים בהם פוליטיקאים, ביטחוניסטים, פובליציסטים ואפילו נשיאנו ירום הודו מזהירים מפני הפיכת הסכסוך הישראלי פלסטיני מסכסוך לאומי לסכסוך דתי, טוב שיש את סלאח המעמיד דברים על דיוקם. זה לא סכסוך על רקע דתי אלא על רקע זואולוגי הגייני. ואני לא מדבר כיהודי אלא כחיידק העושה דרכו באבולוציה הגיאופוליטית להיות קוף מפסיד. אגב, על-פי השייח סלאח, יש גם רגליים לטענה, שמדובר בסכסוך על רקע גסטרונומי. בנאום ב-16 בפברואר 2007 הבהיר השייח סלאח: "ואנחנו לא אלו שהרשינו לעצמנו לאכול ארוחה שמבוססת על לחם וגבינה בדמם של ילדים".

בבוקר שישי התעורר עם ישראל וזכה בהארה, לא אחת כי אם שתיים. בתזמון קוסמי התפרסמו שני מאמרי דעה, פרי עטם של שניים מראשי מערכת הביטחון. הראשון, שבתי שביט ראש המוסד לשעבר ב'הארץ', והשני מקולמוסו של יובל דיסקין ראש השב"כ לשעבר ב'ידיעות אחרונות'. גם אם הסגנון היה שונה, התוכן היה דומה. שני המאמרים הטילו בצורה כזו או אחרת את האחריות לסבב האלימות האחרון על ישראל בדגש על ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל הימין הדתי לאומי הידוע גם בכינוי "משיחי הזוי". הזהירו מפני מדינה דו-לאומית והפיכת הסכסוך מסכסוך טריטוריאלי לסכסוך דתי, קבעו שאבו מאזן מתנגד לטרור ויש לראות בו פרטנר וקראו לאמץ את היוזמה הסעודית תוך שיתוף פעולה עם המדינות הסוניות המתונות קרי ירדן, מצרים וסעודיה.

.
מסתכל בלבן של העיניים. דיסקין עם נתניהו. צילום: פלאש90

F090519MA03F090519MA03

ההיסטוריה הקרובה מעלה ספקות

ברשותכם, לפני הדיון המהותי בהנחות היסוד, כמה תהיות. ראשית אני לא מתכוון לעשות לעצמי חיים קלים ולהטיל רפש בדיסקין ושביט רק משום שהם חושבים שתפיסת עולמי הזויה ומסוכנת. להיפך, הם מציבים בפני הזדמנות להטיל ספק בהנחותיי המוקדמות ובהנחותיהם. זה יהיה מטומטם ושפל להתווכח עם הרזומה המפואר של דיסקין ושביט ועם ניסיונם הביטחוני והיכרותם עם השטח. בשבתם בראש המערכת הם היו חשופים לחומר מודיעיני מהמעלה הראשונה שאני מעולם לא הייתי חשוף לו. הם מכירים את השטח על בוריו והם ראו את הלבן בעיניים של האויב יותר מפעם אחת. לכאורה עלינו לקבל באופן גורף את הפרדיגמה הנושנה עליה הם ממליצים, דהיינו, שטחים תמורת שלום.

אלא מאי, ההיסטוריה הקרובה מלמדת שיש לגדל ולטפח את שריר הספק בכל הקשור להמלצות ביטחוניסטים בדימוס ושלא בדימוס. ביטחוניסטים למשל תמכו בתהליך אוסלו לכל אורך הדרך, גם בימים שערפאת דיבר בשני קולות, באנגלית שלום ובערבית התכונן לעימות. ביטחוניסטים תמכו בהתנתקות מרצועת עזה בטענה שהיא תשפר את מצבה הביטחוני של ישראל. בראיון שקיימתי בשבוע שעבר עם תא"ל במיל' עיבל גלעדי, מי שכונה אדריכל ההתנתקות והפתרון החד צדדי, הודה גלעדי שכל גופי המודיעין הישראלים כשלו בניתוח הגיאו-פוליטי ולא העלו על דעתם שהחמאס ינצח בבחירות ברשות ויעיף את אנשי הפתח מהקומה ה-15 במגדלי עזה.

ואיך אפשר לשכוח את הביטחוניסטים מהמעלה הראשונה (ראש אמ"ן האלוף אורי שגיא) שתמכו בנסיגה מרמת הגולן תמורת הסכם שלום עם המשטר העלוואי בדמשק. בחינת העבר תגלה שגופי המודיעין המערביים והישראלים בכללם, מצטיינים במודיעין טקטי אולם כושלים בתחזיות אסטרטגיות במזרח התיכון. הניסיון המצטבר מלמד שגופי ביון בעלי חשיבה מערבית מתקשים לפענח התפתחויות שלאו דווקא נשמעות לצו הגיון מערבי ריאליסטי.

גם בתרפ"ט צעקו הרוצחים אללה אכבר

"אסור שהסכסוך יהפך לדתי" – זו המנטרה. כאילו מה היה עד עכשיו? סכסוך על רקע רומנטי? רומיאו מכפר ויתקין ויוליה מקלקיליה? כשהרוצחים המתועבים טבחו במתפללים בבית הכנסת בהר נוף הם זעקו "אללה אכבר", למרות השתייכותם לחזית העממית החילונית סוציאליסטית כביכול. "אללה אכבר" היא זעקה המהדהדת במזרח התיכון בנתיב של דם, ביזה ואונס למעלה מאלף שנה.

ב-24 באוגוסט 1929, פרצו עשרות ערבים לביתו של הרוקח גרשון בן ציון בחברון. למרות שבמשך שנים העניק בן ציון טיפול ותרופות חינם למאות ערבים ועל אף שלא היה ציוני זה לא עזר לו. בן ציון נרצח באכזריות. לא לפני שהפורעים צמאי הדם, חלקם אולי אפילו מי שבן ציון טיפל בהם, עקרו את עיניו. הפורעים לא חסו על בני ביתו. הם אנסו ורצחו את בתו ואשתו. אלפי פורעים פשטו על בתי היהודים וביצעו מסע שוד, אונס ורצח שאין שני לנוראותיו. הדם שטף את סמטאות חברון. המראות היו מטלטלים באכזריותם. גופות מרוטשות, ילדים שנשרפו חיים, תינוקות שראשיהם הוטחו בקירות, נשים שנאנסו ובטנן בותרה ומאות קטועי גפיים.

הבריטים צפו בזוועה ולא נקפו אצבע. הזעקה הייתה אותה צעקה, "אללה אכבר". הסכסוך הוא דתי ולו בשל העובדה שהחמאס, התנועה המובילה ברחוב הפלסטיני, היא תנועה דתית פונדמנטליסטית הרואה בריבונות יהודית בארץ ישראל, פגיעה בכל קודשי האסלאם. פגיעה דתית. ואם דעתי אינה נחשבת, סמכו על דברי הכומר האנגליקני הראשי של בגדד שהעז לומר, כי "המקום הבטוח היחיד לנוצרים במזרח התיכון הוא ישראל".

אז למה מוסלמים רוצחים נוצרים? אולי כפרפראזה על מאלורי מול האוורסט, כי הם שם? הניסיון להכחיש את הממד הדתי בסכסוך נובע מהצורך המערבי לכפות רציונליזציה על השחקנים במערכה. אנחנו יכולים להכחיש עד מחר, אבל עבור הפלסטינים והעולם הערבי, זה לגמרי דתי.

גם אבו מאזן עצמו, ששביט ודיסקין טוענים שהוא פרטנר הנלחם בטרור, משחק במגרש הדתי. באפריל 2014, יומיים לאחר הקמת ממשלת הפיוס עם החמאס, קרא אבו מאזן למוסלמים ברחבי העולם לנקוט בצעדים מעשיים כדי להגן על מסגד אל-אקצא בירושלים. לפני שבועיים הוא הסית נגד יהודים המטמאים את אל אקצה בנוכחותם ושלח את מכתב הניחומים למשפחתו של המתנקש ביהודה גליק. אבו מאזן שומר על השקט ביו"ש ועל התיאום הביטחוני במטרה אחת: לשמור על ראשו ושלטונו. את האימאמים של החמאס הוא החליף באימאמים סלפים. הרשות על כל חלקיה עוסקת בהסתה אנטישמית בזויה. אז כן, אבו מאזן גינה בקול רפה את הפיגוע בהר נוף ומיד הזהיר מפגיעה באל אקצה.

בדף הפייסבוק הרשמי של הפת"ח הבהירו שהגינוי נאמר מהפה לחוץ. כדי להדגיש שמדובר בגינוי מעושה העלו בעמוד הפת"ח את הראיון שבו שומר הראש של עראפת מסביר כיצד היה עראפת מגנה כלפי חוץ ומלבה את האלימות כלפי פנים. ואם לא די בזאת, בראיון לכלי תקשורת לבנוני הבהיר תאופיק טיראווי, חבר הועד המרכזי של הפת"ח, שהגינוי של אבו מאזן נאמר עבור העולם. "אבו מאזן מדבר אל העולם. אנחנו בפת"ח מדברים אל העם".

MIDEAST PALESTINIANS
ילדים פלסטינים על רקע רומנטי. צילום: פלאש90

שביט ודיסקין מסמנים את נתניהו

שביט ודיסקין מסמנים את ראש הממשלה כבעיה העיקרית, כמי שמסרב להציב אופק מדיני וממליצים לקבל את היוזמה הסעודית תחת מטריה של מדינות ערב המתונות. אחת המתונות המדוברות היא הממלכה הירדנית. הפרלמנט של הממלכה הירדנית המתונה עמד דקת דומייה לזכר המחבלים שביצעו את הטבח בבית כנסת וראש ממשלת ממשלת ירדן, עבדאללה א-נסור, שלח בערב שבת מכתב תנחומים למשפחות שני המחבלים: "אני מבקש מאללה שיעטוף אותם בשפע רחמיו ובשביעות רצונו, ושיעניק לכולכם סבלנות, התאוששות מהיגון ונחמה טובה". מאוד מתון. מתונה גם התגובה הישראלית לדברי הבלע האלו. או ליתר דיוק, חוסר התגובה.

דיסקין ושביט תומכים ביוזמה הסעודית, כי גם הם מבינים שאבו מאזן לא מסוגל לספק את הסחורה. הוא עמד כבר מול הצעה חסרת תקדים של אולמרט וחטף רגליים קרות. הוא לא יכול לוותר על זכות השיבה. אז מה אומרים שביט ודיסקין? בוא נערב את סעודיה ומצרים כערבות להסכם. אמממ… סעודיה. עד לפני שנה היא מימנה את המורדים בסוריה. סעודיה שאין בעולם מי שיתקע לנו כף שמשטרה הרודני לא ייפול בסוף לידי הפסיכים על הטנדרים של הח'ליפות האסלאמית.

וגם אם נניח שתוקם מדינה פלסטינית על פי החזון האוטופי של שלום על בסיס העיקרון "שטחים תמורת שלום", הכולל את חלוקת ירושלים, חזרה לקווי 67' ו"פתרון צודק" של בעיית הפליטים בתוך המדינה הפלסטינית. רק תחשבו על זה. מיליוני פליטים בדרכם ליו"ש ובתוכם ודאי יסתננו עשרות אלפי ג'יאהדיסטים מירדן ומסוריה. ירי תלול מסלול לכל שטח ישראל, כולל נתב"ג, יהיה החלק הנעים. מה לגבי מנהרות טרור לכפר סבא ולנתניה? זה לא תסריט בלהות מופרך. טעמנו ממנו בקטנה ב'צוק איתן'. היה נכון לצפות משביט ודיסקין להתייחס לאיום הזה. ולגבי ראש הממשלה שדיסקין מתעב. בשישי פרסם אמיר אורן ב'הארץ' כי מדליין אולברייט, מי שהייתה מזכירת המדינה בתקופת ביל קלינטון, כתבה אחרי עלייתו לשלטון את הדברים הבאים: "שמעון פרס הפסיד ונתניהו הגיע לשלטון. עכשיו, במקום שיהיה לנו שמן סיכה כמו רבין, קיבלנו נייר זכוכית בדמות נתניהו". אורן המסתמך על אולברייט ביקש ללעוג לנתניהו אבל נדמה לי שמחמאת ה"שמן סיכה" שדבקה ביצחק רבין ז"ל יפה אולי לפורנו של גייז לא לניהול האינטרסים של עם ישראל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. מסכים לגמרי עם הטלת ספק במסקנות מדיניות של ביטחוניסטים. יכול להיות שרדיפת שלום היא הכרח נפשי של מי שמשך כל חייו הבוגרים עשה וראה דברים נוראים בשביל ביטחוננו? יכול להיות שהתגייסות למען זכויות אדם עוזרת לראשי שב"כ לשעבר לישון בלילה? אם כן, קשה להאשים אותם

    דרך אגב, כדאי לזכור את הספקנות הזו גם כשהביטחוניסטים נוטים לצד השני

  2. ״זה לא סכסוך על רקע דתי אלא על רקע זואולוגי הגייני״ הומור משובח ביותר. תודה

  3. כתבה מצוינת .
    כבר העיר לדעתי בן גוריון פעם לאנשי צבא שעליהם לספק מידע ואת התחזיות והערכות לעתיד יש להשאיר לפוליטיקים.
    במדינה שבה יש בלבול בין הרשות המחוקקת לשופטת-בגץ לא פלא שלעיתים אנשי צבא/גופי בטחון משליכים מתפיסת עולמם על המציאות ולא רואים את המציאות כמו שהיא. מה גם שמי שממנה אותם לתפקידי מטה מודע לתפיסת העולם שלהם ובוחר אותם לתפקידם הרם כנראה לא בגלל רמתם המקצועית אלה בגלל תאימות תפיסת עולמם לזו של המנגנון הפוליטי שבחר אותם ושאח"כ הם הולכים להיות חלק ממנו. –

  4. מאז השואה, האופק המדיני היחידי של היהודים בכלל ומדינת ישראל בפרט, הינו הישרדות בכל מחיר.
    אופק מדיני זה אינו מאפשר (בהתחשב ב"הומניות" של המוסלמים המקיפים אותנו משלושה עברים, ומה"פילושמיות" של הנוצרים הנמצאים בצד השני של הים התיכון) שום ויתור על שטחי אדמה השייכים למדינת ישראל, ובכללם יהודה ושומרון.
    מכאן, להאשים את ראש הממשלה בהאשמות שונות לגבי מדיניותו, הוא למעשה להאשים את ראש הממשלה במשהו, כלשהו, גם אם כרגע אפשר להשתמש רק ב"אופק מדיני".
    להזכירכם, מדי כמה חודשים צצה כתבה מזעזעת על עובדים במעון ראש הממשלה הסובלים מנחת מצבה הנפשי של אשת ראש הממשלה, או דיווחים על "מעלליהם" של בניו של ראש הממשלה. אין זה משנה מה הסיבה ואת מי מבני משפחת ראש הממשלה תוקפים. העיקר הוא שהתקיפה תערער את מעמדו של ראש הממשלה.
    לראשי המוסד והשב"כ, בעבר ובהווה, אין בעיה שעם ישראל ישלם מחיר כבד עקב האג'נדה הפוליטית (פוליטית, אך לא בהכרח מדינית) שלהם. האם ראשי המוסד והשב"כ, בעבר ובהווה, ישמו את עצמם ואת משפחותיהם כמגן וחוצץ מפני פגיעתם של מחבלים המנצלים את הפתרונות המדיניים שמציעים אותם ראשי המוסד והשב"כ? דהיינו, האם לאחר מימוש אותם פתרונות מושלמים שהציעו ראשי המוסד והשב"כ, אם בכל זאת מחבלים ינסו לבצע פיגועים ביהודים, האם אותם ראשי המוסד והשב"כ יגנו בגופם שלהם ובגופם של בני משפחותיהם על יהודים שעלולים להיפגע כתוצאה מאותו "אופק מדיני" שראשי המוסד והשב"כ כל כך מקדמים?
    לדעתי האישית – התושבה שלילית.

  5. כדי להבין את עומק הבוץ שבו אנו שקועים
    ותודה לרוטר,קיראו את המצגת הצה"לית – מטכ"לית על הריסת בתים

    https://drive.google.com/viewerng/viewer?url=http://www.meida.org.il/wp-content/uploads/2009/05/Demolish%2520houses.ppt

    "בשנת 2005 הוכנה עבור "שיח מטכ"ל" המצגת הבאה ע"י האלוף אודי שני שמינה הרמטכ"ל דאז בוגי יעלון להגיש דו"ח בנושא הריסות הבתים. בשנת 2009, בעקבות הריסת בית המחבל מפיגוע הטרקטור הראשון בירושלים, הגישה התנועה לחופש המידע בראשות רביב דרוקר בקשה רשמית לפרסום הדו"ח וקיבלה בתגובה את המצגת הנ"ל, שלא פורסמה במלואה עד היום בשום כלי תקשורת:"

  6. איילה חסון אמרה (זמין ביוטיוב), בחדשות לפני כמה חודשים כפי שהבנתי, שיש אנשי בטחון בדימוס שמבקרים את הממשלה על פי המגמה האמריקאית וגם מתוגמלים ע"י האמריקאים, וציינה שהיא מתבטאת בעדינות.

  7. . כך אמר זלמן רדובסקי, איש הזונדר קומנדו בבירקאו, משרפה מספר
    3 ברשומות אשר טמן באדמה הארורה שליד המשרפה.
    צריך לקרוא את דבריו כי הם עדכניים ונכונים גם היום לאחר כל ניסיוננו המר.
    .זו אכן לא רק שנאה דתית, זה נתון לתחום הזואולוגיהעלינו לא לקבור את ראשינו בחול ולפרסם זאת בכל, לדבר על זה, אם צריך מפה לאוזן, במייל. השנאה הזו שכנגדנו מולדת היא.

  8. אראל סגל היקר, תמשיך להשמיע את קולות הריאליים המפוקחיםהמודעים לעבר לעתיד ולתכונות העמים באזור, אם כי לצערי אתה נמלט אל הפוליקטלי קורקט במעין פחד מהרשות השופטת ואיפשר שהצדק איתך ראה מקרה אולמרט, שלדעתי נשפט וחוייב רק בגלל מינוי שר משפטים שעמד לשנות את מעמד הבג"צ.
    , ועוד דבר תפסיק להביא את אשתך הקיבוצניקית כאסמכתא לתמיכתך בעבודה חקלאית, שבה אתה כולל את הסבל והיסורים העוול והשחיטה , הברברית של בעלי חיים שעוד לא ירד לך האסימון מה פירוש השחיטה והעוול הזה, ונדמה לי שזה היה הרב קוק שאמר שיבוא זמן שבני האדם לא יאמינו שהם שחטו חיות בכזו אכזריןת על מנת לאכלן לתענוגן

  9. ישנו אספקט חשוב ורחב שאף לא אחד נותן עליו את הדעת: ברגע שתקום מדינה פלסטינית באופן כזה או אחר, ואם להתעלם מהנושא הבטחוני, למדינה הפלסטינית אין יכולת לקיים את עצמה והיא תטיל עצמה כסד על צוארה של ישראל באמצעות כידוני האמריקנים והאירופים. ישראל תהיה מחוייבת לספק חשמל ולספק מים, ולספק דלקים וגז ומוצרי מזון וסחורות. ישראל תהיה מחוייבת לספק רשיונות עבודה למאות אלפי אזרחי המדינה הפלסטינית. ישראל תהיה חייבת לאפשר שימוש בנמלי הים שלה ואם חס וחלילה מאיזו סיבה ישראל תרצה לחדול מדבר כלשהו, העולם יוריד אותה על ברכיה.