המערב במלכודת הבזאר הפרסי

נציגי מעצמות המערב לא מבינים דבר אחד בסיסי: יש רק דבר אחד שמכניס את איראן ללחץ, ואותו הוא לא מוכן לשלם – שרידות שלטון האייתוללות.

נציגי מעצמות המערב לא מבינים דבר אחד בסיסי: יש רק דבר אחד שמכניס את האיראני ללחץ, ואותו הוא לא מוכן לשלם – שרידות שלטון האייתוללות • המערב מעולם לא הציב איום אמין על שלטון האייתוללות, אז למה שהם יעשו ויתורים עבור הסכם?

כשל שוק; ג'ון קרי ושר החוץ האיראני זריף. צילום: מחלקת המדינה האמריקנית
כשל שוק; ג'ון קרי ושר החוץ האיראני זריף. צילום: מחלקת המדינה האמריקנית

בעולם של ימינו מתנהלים שני סוגי שווקים: השוק המערבי והבזאר המזרחי. בשוק המערבי המחירים ידועים מראש כי הם מוטבעים – על-פי החוק – על הסחורה, וכל לקוח משלם מחיר זהה, בין אם הוא משתוקק לרכוש את הסחורה ובין אם הוא יכול להסתדר היטב בלעדיה.

לעומת זאת, במזרח התיכון שולטת תרבות הבזאר. בתרבות זאת ההתנהלות בין המוכר והקונה מתנהלת על בסיס שונה לחלוטין. כאן המחיר נקבע בכל רגע על-פי מספר משתנים: עד כמה זקוק המוכר לכסף שיקבל מהמכירה; עד כמה משתוקק הקונה לרכוש את הסחורה, עד כמה חושש הסוחר שהלקוח יעזוב אותו ויחפש סוחר אחר.

בן המערב מגיע לבזאר המזרח תיכוני, משתכר מהריחות, מתבלבל מהמראות, מסתחרר מהצבעים, מתלהב מהמוסיקה ונגעל מהצפיפות. להסתובב בבזאר והוא לחוץ בזמן לרוץ מדוכן לדוכן כדי להספיק ולקנות כמה שיותר דברים. הוא לא עומד על המיקח כי אין לו זמן וכי הוא לא רגיל לעשות זאת באמריקה. הוא בכלל חושב שזה לא מכבודו לעמוד ולנסות להוריד מחיר.

סחורה פגומה במחיר גבוה

המשא ומתן שהתנהל ב-16 השנים האחרונות בין איראן והמערב משקף בדיוק את הבדלי התרבויות האלה. האיראנים, אשפי תרבות הבזאר, שהתקיה (הסתרה) והח'ודעה (הונאה) הם יסוד עיקרי בתרבות השיעית שלהם. ההבדלים בין תרבות התייר הזר ותרבות הבזאר הפרסי הביאו את התוצאה המרה, שבה האיראנים קיבלו את המטבע החשובה ביותר להם – זמן, שילמו מעט בסנקציות, ועכשיו הם רואים איך התשלום הזה מתפוגג, והעיקר: סיפקו מעט מאוד סחורה במונחי מגבלות על תכניתם הגרעינית הצבאית.

האיראנים שיחקו כל הזמן את תפקיד המוכר שבכלל לא מעוניין למכור את סחורתו, ושיש לו כל הזמן שבעולם. הם מכרו סחורה פגומה פעם אחר פעם בצורת הסכמים שלא קיימו אותם, והמערב לא הסיק את המסקנה האחת הברורה: הם משתמשים בשקר ובהולכת שוללת מתוחכמת. הסיבה היא שאין מלבדם סוחר אחר בשוק, וחובה על המערב – כך מרגישים מנהיגיו – להגיע להסכם עם איראן בכל מחיר. מעולם האיראנים לא הרגישו שהמערב יכול או רוצה לתת להם – לאייתוללות – מכה אחת אפיים שתעיף אותם מהבזאר למדבר כדי להביא במקומם סוחר אחר. אז למה שהם יתנהגו בצורה אחרת?

המערב שיחק את תפקיד התייר הבור בהלכות הבזאר: מנהיגי המעצמות שידרו לחץ זמנים, כי הם חייבים לבוא אל עמיהם עם הסכם לקראת הבחירות הקרובות כדי שיוכלו לנפנף בו ולומר, "הבאתי שלום בזמננו". האיראנים חשו בלחץ והעלו את המחיר, הורידו את איכות הסחורה ומכרו בסוף הסכמים שלא קיימו.

הם נקטו בטקטיקה של התשה: לתת למערב קצה חוט בצורת ויתור כלשהו, המערב תפס בו רק כדי לגלות שהוא לא קשור לכלום. אבל העיקר, העיקר, הוא החיוכים של רוחאני. אלא שבו את לב הנושאים ונותנים שרק חיפשו את גומות החן בחיוכיו. הם התמוגגו מנחת באומרם: זה לא אחמדינג'אד, זה איש חדש, נחמד, חייכני, ולא יכול להיות שהוא עובד עלינו כי הוא לא מהקיצונים. הוא איש שלנו כי הוא מדבר אנגלית, גולש באינטרנט ומשתמש בסמרטפון חדיש. זריף המשיך לנווט בנופת צופים.

מתקן להעשרת מים כבדים באיראן. צילום  Nanking2012 באדיבות ויקימדיה
מתקן להעשרת מים כבדים באיראן. צילום Nanking2012 באדיבות ויקימדיה

הונאת המאה

הבזאר האיראני הצליח בגדול, והתייר המערבי נפל שוב: גם שילם את המחיר במונחי זמן נוסף ששילם לאיראנים, גם לא קיבל את הסחורה כי אין לו הסכם, ובכלל לא בטוח שאי פעם יקבל את מה שרצה כי איראן יכולה להגיע אל הפצצה עוד לפני ההסכם בעוד שבעה חודשים.

נציגי מעצמות המערב לא הבינו דבר אחד בסיסי: יש רק דבר אחד שמכניס את האיראני ללחץ ואותו הוא לא מוכן לשלם: שרידות שלטון האייתוללות. המערב מעולם לא הציב איום אמין על שלטון האייתוללות, אז למה שהם ישלמו עבור הסכם שהם אינם מעוניינים בו?

החמור הוא שהיו אנשים שהזהירו את מעצמות המערב מפני הנפילה בבור של הבזאר האיראני, וביניהם בנימין נתניהו, עוד בתקופה שלפני הבחרו לראש ממשלת ישראל. הרולד רוד כתב דברים מפורשים, וגם כותב שורות אלה פרסם דברים ברוח זו. הבעיה עם אלה שישבו עם האיראנים היא שהם חשבו שהם יודעים איך מתנהל האיראני, והאמינו לשקרים של גיבורי התקיה, ולהונאה של מומחי הח'ודעה.

ההיסטוריה תספר בגיחוך עצוב איך מדינה סוררת ונחושה אחת הוליכה שולל אנשים אינטליגנטיים ומשכילים, בעלי עוצמה רבה אך אינם מוכנים נפשית להשתמש בה, והפילה אותם במלכודת הבזאר הפרסי, שרק מי שלמד איך להתנהג בו יכול לשרוד בו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *