מה יש ליגאל סרנה נגד רוסים

למי קראת "מהגר"? העיתונאי יגאל סרנה מצטרף לחבריו ירון לונדון וגדעון לוי ומפגין זלזול וגזענות כלפי העלייה הרוסית.

בין שלל הטעויות וההטעיות בחר העיתונאי יגאל סרנה לתקוף את ליברמן ולכנותו "מהגר מקישינב" • אלכסנדר גולדנשטיין לא עובר על כך לסדר היום, ומזכיר לכולנו מה באמת חושבים אנשי האליטה של השמאל על יוצאי בריה"מ

פטרנליזם של אוסט יודן תל אביבי; יגאל סרנה. צילום: פלאש90
פטרנליזם של אוסט יודן תל אביבי; יגאל סרנה. צילום: פלאש90

ביום שישי הציג העיתון "ידיעות אחרונות" את החזון של אביגדור ליברמן. חלק גדול מהטקסט מוקדש לתכנית השלום (הסדר אזורי) שהגה האיש. התגובות כמובן לא איחרו לבוא, וביום א' (30.11) פרסם יגאל סרנה טור דעה ארסי באותו העיתון.

סרנה, שאת משנתו המדינית אין צורך להציג, נזכר כמובן בספר "1984". לא משנה מה יאמר ליברמן, תמיד מישהו יזכיר את האנטי-אוטופיה של ג'ורג' אורוול. ניחא. אחרי הכל, סרנה הוא זוכה פרס סוקולוב לעיתונות, ואף אחד לא מצפה מזוכה פרס זה למקוריות כלשהי. אף אחד גם לא ממש מצפה מעיתונאי ישראלי לדייק בעובדות (מתברר שפוטין זקוק לליברמן שהלה ינחמו, שליברמן הסתכסך עם כל העולם וכו') או לכתוב משהו קונקרטי (יותר ממחצית הטקסט של סרנה מורכב מאוסף מילים שאפשר לדחוף לכל כתבה של איש שמאל קיצוני על פוליטיקאי ימני שהוא אינו מחבב). כל זה אינו חדש לי או לקוראי אתר זה.

אבל יש קטע אחד שאני רוצה להתעכב עליו. אליבא דסרנה, ליברמן "הגיע לכאן כמהגר מקישינב". ליברמן לא עלה ארצה, לא הגיע בזכות חוק השבות. הוא היגר לכאן. מין סודנו-אריתראי שכזה. סביר להניח שעבור סרנה, יליד תל-אביב, גם מי שהגיע לעירו מקרית שמונה או מדימונה הוא פולש, מעין חייזר-תיקן של "מחוז 9". אך ראוי להתעכב ולהבין מה בדיוק הבעיה שלו עם אותו "מהגר", כלשונו.

כשהאוסט-יודן מחפש שעיר לעזאזל

בשנות ה-30 של המאה שעברה היה היחס של עולי מרכז אירופה הקלאסית (גרמניה, אוסטריה, חבל הסודטים) לאוסט-יודן (עולי פולין ורוסיה) מזלזל מאוד. הם ראו בפולנים ורוסים יהודים סוג ב'. עם השנים, כמו אותם ילדים מוכים שהופכים בבגרותם לסדיסטים, נהיו רבים מאותם אוסט-יודן ללא פחות גרועים. כמו סלאח שבתי שהבטיח לבנו שהוא "יעבוד על החדשים", גם הם חיפשו – ומצאו – יהודים חדשים שיהיו לסוג ג': עולי ברה"מ לשעבר (ולא, חס-וחלילה, עולים חדשים מארה"ב או בריטניה – אלו היו ונשארו אובר-מנשן).

כנראה שמנקודת מבטו של סרנה (שהוריו "היגרו" לכאן מפולין), כל "הרוסים האלו" תמיד יהיו זן נחות. הם לא נולדו בתל-אביב, לא שיגעו בבלוריתם את הבנות היפות על גדות הירקון, לא הבינו את גדולתו של רבין ואת הגאונות של הסכמי אוסלו. הרוסים, כזכור, הם המכשול לשלום: הם עקשנים, הם לא מצביעים עבור המפלגות הנכונות, לא רוצים לתת לערבים את זכות השיבה ו/או להתחנף לאבו-מאזן. הם לא מבינים כלום המהגרים האלו, שואבי המים וחוטבי העצים שבאו לכאן, קיבלו את כל הזכויות, ולא מצדיעים לסרנות למיניהם בכל פעם שאלו חולפים על פניהם.

סרנה לא לבד. מבחינת אוסט-יודן רבים בני הדור השני (דוגמא בולטת: ירון לונדון, שמבחינתו העולים מאוקראינה ורוסיה זהים לחלוטין למסתננים מאריתריאה וסודן) כל העלייה שלנו היא תקלה היסטורית. לולא האלקינים והליברמנים כבר מזמן היה כאן שלום אמת, היינו מנגבים חומוס בדמשק ומשחקים תופסת עם ילדי שכם. על גדעון לוי, שהציע כבר לרוסים לחזור לרוסיה מכיוון שלא נולדו כאן והפך אותם לפושעים צמאי וודקה ודם, אין מה להרחיב (הוא בכלל חלק מהאליטה, הוריו הגיעו מחבל הסודטים). מדובר, אגב, על בני אותו הדור בערך, ילידי שנות ה-40 ו-50 המוקדמות.

הבשורה הטובה: האנשים האלו מזדקנים. כמו מרבית אנשי השמאל ההזוי, הם לא מתרבים כמעט, ועם הזמן יפסיקו להוות פקטור חשוב במדינה שלנו. הם ישרבטו שטויות פה ושם, אבל יפסיקו לקבל את הבמה המרכזית בתקשורת. עד אז זכרו: ברגע שאתם קוראים מאמר של עיתונאי כלשהו, ונתקלים במהגרים מקישינב, לבוב או מינסק, לא תפסידו דבר אם תזרקו את העיתון לפח. כי סרנות ולונדונים לא יכולים לכתוב משהו בעל ערך. לו יכלו, סביר להניח שלא היו זוכים בפרס סוקולוב.

_________

הכותב הוא בעלים של אתר האינטרנט IZRUS, חוקר תקשורת ועליה. מהגר מבלץ' שמסרב להצדיע לסרנות ולונדונים למיניהם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. דעה חשובה , אני מסכים איתה לחלוטין , אני ימני חילוני אשכנזי שמאוד כועס כאשר משייכים אותי למחנה השמאלני הנבוב וחסר התוחלת אבל , יש כאן שאלה , האם אביגדור ליברמן לא מציע את "יוזמת השלום" החדשה שלו( אף על פי שלא ימצא ערבי בודד אחד שיסכים עליה ולכן היא בלוף בריבוע) בכדי למצוא חן בעיני הציפי ליבנים והיאיר לפידים ובעצם מתיחס בחנפנות אל אליטת השמאל ?
    כי אם כך הדבר ,מגיע לו שיחזירו לו בחזרה יחס מתנשא ומזלזל .

    1. בס"ד
      את ה אפילו לא שם לב לרמות ההתנשאות והדמגוגיה בדבריך. אבל אל לך לשכוח שאנו הרוסים מנוסי דמגוגיה בולשביקית ועבורנו היא אינה משכנעת.
      כי אם דוחה.

  2. המשך. בשבילי גם אם היה אדון ליברמן יליד פולין מהעיר של הורי

    הייתי כותב אותם דברים בדיוק. . דעותיו מפריעות לי, לא
    מוצאו.

    1. אני בספק אם מר סרנה היה כותב "היגר לכאן מאותה עיירה שממנה היגרו הורי המהגרים", או משהו כזה.
      פעם, לפני הרבה שנים, למדתי שאם מישהו רוצה לכתוב משהו הוא כותב ואם הוא לא רוצה – הוא לא כותב. לאף אחד לא נפלט "מהגר מקישינב" כשהוא התכוון בעצם לכתוב "דעותיו מפריעות לי, לא מוצאו".

    2. ואללה? אז חבל שאתה לא מתרכז בדעותיו אלא יורד דווקא על ארץ מוצאיו. לא מקצועי בעליל ורק מראה כמה יהירים ומתנשאים אתם.

  3. למה מר סרנה לא קונה לעצמו אופני הרים ועוזב אותנו בשקט ?זה לא מה שעושים בשלב הזה בחיים ?

  4. באמת? אז למה אינך מסוגל להימנע מהקלישאות כמו "מהגר מקישינב"?

  5. אם מוצאו של ליברמן לא היה משנה לסרנה, הוא לא היה משרבב אותו למאמר, ולא משנה מה הוא כותב כמגיב כאן

  6. מה יש להם נגד רוסים? בדיוק מה שיש לעיתונאים ימנים נגד אשכנזים שמאלנים. הם חושבים שהם טועים, מסוכנים ובעלי הרבה יותר השפעה ממה שיש להם באמת.

  7. לצערי, על סרנה ניתן לכתוב באותה מידה גם "מה יש לו נגד תושבי הנגב" בהם הוא מזלזל בכל כתבה שלו. התשובה לשתי השאלות פשוטה והופיעה בטור שכתב לכבוד מאה שנים לתל אביב שיצא בידיעות אחרונות ב2009: "אני תמיד מרגיש בעצם כאזרח מדינת תל אביב שצריך דרכון כדי לצאת מגבולותיה" (ציטוט מהזיכרון. המקור שמור אצלי ).איפשהוא

  8. העניין עם ה'אוסטיודן' לא שייך לישראל. זה היה באירופה, בגולה. בארץ יהודי מרכז אירופה כלל לא עיינו את יהודי מז' אירופה. הדבר היחיד שהיה, שיהודי מז' אירופה כינו בחצי לגלוג חצי חיבה את יהודי גרמניה בתואר ייקים, שזה ראשי תיבות של: יהודים קשי הבנה. וסיפרו עליהם בדיחות כמו: ייקה הקים קיוסק ומוכר סודה. בא אחד ומבקש סודה בלי מיץ, אז הייקה שואל אותו: בלי איזה מיץ? יש לי מיץ פטל מיץ לימון מיץ מנטה. נדמה לי שהכותב התבלבל בגלל שיחסית הוא עולה חדש. סרנה ודומיו רואים בכול עולה מהגר כי הם פוסטציונים. אז.. נמשיך בלעדיהם, ואני אומרת זאת כשמאל, ביי ביי לסרנה ודומיו..

  9. אלכס גולדנשטיין היקר! אל תגיד לי לזרוק את מאמרי השמאל לפח. יש לי אישור מרופא. הוא אמר לי שהצחוק יפה לבריאות. עוד כמה מאמרים של סרנה ואני בריא כמו סוס.

  10. אלכס, יכול להיות שהגזמת? כל מה שהוא כתב זה "מהגר מקישינב"? קצת נמוך, אבל ראינו גרוע מזה אצל כתבים שמאליים וימניים. גם מעודד שהוא קורא את הכתוב באתר

    לעומת זאת, אצל ירון לונדון וגדעון לוי התוכן הוא נוראי. הם משווים את העליה האחרונה למסתננים מאפריקה, אנשים שהגיעו כחוק וקידמו את המדינה בכל התחומים הם בשבילם כמו מסתננים בלתי חוקיים. ירון לונדון מפרט גם את האבא הטטארי – מדובר פשוט בגזענות

    בסופש הייתה כתבה על הפיגוע בבית שאן לפני 40 שנה, שלאחריו התושבים נהגו באלימות במחבלים. העיתונות הנפלאה סיפקה תמונות של התפרצות הזעם והייתה בושה גדולה. תמונות של המחבלים שוחטים משפחות בבתיהם לא הביאו. אחר כך קראו לתושבי בית שאן ברברים ופרחות

  11. אבל מרבית מאוכלוסיית עולי בריה"מ, אינם יהודים כלל וכלל, רק סבתא רבתא הייתה יהודיה…

    1. נו ו? החוק מאפשר להם לעלות והסיבה היחידה שבגללה יהודי בכלל מוגדר ככזה שמחייב להיות בעל אם יהודיה היא בגלל המפלגות הדתיות וכי החילונים בתקופת בן גוריון נחלקו בשאלת מיהו יהודי וחלקם לא הצליחו להסכים על הגדרה אחרת. כמו שבחלק ניכר ממדינות הלאום האחרות לצאצי הלאום, דרך האב או דרך האם, יש יכולת לקבל אזרחות, כך גם בישראל לצאצאי היהודים, דרך האב או האם, יש יכולת לקבל אזרחות. למעשה לפי היהדות הרפורמית אותם עולים הם גם יהודים. חבל שמדינת ישראל נפלה שבי בידי דיקטטורה אורתודוכסית, במקום להיות המדינה של כל היהודים, גם הרפורמים.

    2. מדובר בלא יותר מ30 אחוז שרובם יהודים בדם. סיפורי הסבתא רבה
      נכונים על מספר זניח של אנשים.
      כל זה לא קשור למאמר עצמו אלה רק כדי לתקן את הטעות של .אנונימית

  12. יגאל סרנה האם יש מישהו שאתה אוהב את עצמך בטוח שלא