קללת אדריאנוס: כשהערוץ הראשון משכתב את ההיסטוריה

הסרט 'קללת אדריאנוס' ששודר אתמול מנוגד לחלוטין לרעיון המקורי של יוצרו: צפריר רונן ראה ב"פלסטין" קללה רומאית שהפכה לשקר הפלסטיני.

צפריר-רונן

צפריר רונן. צילום מסך

הערוץ הראשון של רשות השידור שידר השבוע את הפרק הראשון מתוך שניים של סרט בשם 'קללת אדריאנוס'. הרעיון להפקת סרט זה הועלה כבר לפני כעשר שנים על ידי ידידי ורעי צפריר רונן ז"ל, אך כבמאי חתום על הסרט נועם יבור. רונן יזם את ההפקה כדי להפריך את הנרטיב – או עדיף: השקר – בדבר קיומו של עם פלסטיני. השם פלסטין ניתן לארץ יהודה על ידי אדריאנוס, שהיה קיסר רומי בין השנים 117 ו-138 לספירה, והוא היה הקיסר שדיכא באכזריות רבה את מרד בר כוכבא.

הוא החריב את ירושלים והקים על חורבותיה את איליה קפיטולינה. אסר על בני יהודה לקיים את מצוות היהדות כמו שבת, תפילה ומילה, והוציא להורג את עשרת הרוגי מלכות. כדי להשפיל את יהודה ובניה הוא קרא לארץ 'פלשתינה' על שם העם הפלישתי, אויבו המקולל של עם ישראל. כדי להטיל שממה על הארץ ציווה אדריאנוס לכרות את כל עצי הפרי שצמחו בה.

צפריר רונן ז"ל שאף בכל מאודו להפיק סרט באורך מלא בשם 'קללת אדריאנוס', שבו ייחשף השקר של אותם ערבים המכנים את עצמם כיום בשם "פלסטינים", שכן אין כל קשר בינם ובין אותו עם שמוצאו מאיי יוון. כוונתו היתה להראות כיצד השם המומצא "פלסטין" הפך היום לקללה הרודפת את העם היהודי. מי שבסוף ביים את הסרט הוא אדם שבצעירותו היה מעורב באפיזודה מעולם המודיעין של מלחמת יום הכיפורים והשאירה סימני שאלה עד היום. מדובר במסמכי ההתרעה של סגן סימן-טוב. הפרשיה נחקרה על ידי ועדת אגרנאט וגם נועם יבור שהיה מעורב בה בדרך לא מחמיאה נחקר עליה.

צפריר רונן מכל מקום, אסף חומרים ארכיוניים, ראיין אנשים, וכדי להפיק את הסרט לשידור נזקק לכסף. אלא שכסף לא היה לו והוא שקע בחובות, שהביאו את ליבו למצב של חוסר תפקוד כשהיה צפריר בן 53. זה היה בינואר 2009. כהרגלו הוא היה שקוע בכמה פרויקטים גדולים במקביל, והחשוב שבהם בניית ביתו במושב מולדת. כשנה לפני שלקה בדום לב ונפטר, היה לו התקף לב מסיבי.

חבריו של צפריר החליטו להגשים את חלומו להפיק את הסרט, והסרט אכן הופק, וגם אני מופיע בסרט בכמה מקומות. צפיתי בסרט על שני חלקיו, ואני מזועזע עד עמקי נשמתי, כי הסרט הזה הוא בדיוק ההפך ממה שהתכוון צפריר ז"ל: צפריר טען כל חייו, "שהנרטיב הפלסטיני" כולו בנוי על שקרים וכזבים, בלופים והמצאות, בעוד ההיסטוריה היהודית בארץ ישראל מיוסדת בצורה איתנה על ההיסטוריה המתועדת בתנ"ך כמו גם בספריהם של עמים אחרים (יוון, רומי), על ארכיאולוגיה שלא ניתן להפריכה. בתקופה המודרנית מבוססת זכותו של העם היהודי על החוק הבינלאומי מאז הצהרת בלפור (1917) וועידת סן רמו (1920).

הסרט שהופק וחלקו הראשון הוקרן אתמול בערוץ הראשון הוא בגידה בזכרו של צפריר ובפעלו, כי הסרט מציג את "שני הנרטיבים" הישראלי והפלסטיני כשווי ערך, כשתי אמיתות – בדיוק הדבר שצפריר נלחם נגדו. אחרי שראיתי את שני חלקי הסרט צלצלתי לאחד מהאנשים שהשתתפו בהכנתו, ושאלתי אותו לפשר העיוות הזה. הוא ענה תשובה מוזרה: "בישראל לא ניתן לקבל תקציבים להפקת סרטים המציגים באורח חיובי רק את הצד הציוני, ושלא משקפים במקביל את קיומו של העם הפלסטיני וזכויותיו".

עוד אירוניה: האחראי על הפקות התעודה בערוך 1 הוא איתי לנדסברג, בן קיבוץ תל-יוסף. צפריר רונן היה בן עין חרוד מאוחד. קללת הפילוגים בין שני הקיבוצים הצמודים זה לזה שנאבקו זה בזה משך עשרות שנים, האחד נולד מתוך השני, כנראה עמוקה לא פחות מקללת אדריאנוס.

כך מדינת ישראל, הטוענת שהיא מדינת העם היהודי, חופרת בעצמה את קברה באמצעות מימון "הנרטיב" השקרי של אלו השואפים להקים את מדינתם על חורבותיה. זאת התמורה בעד האגרה. שמות "מהרסייך ומחריבייך" נמצאים בתחילת הסרט ובסופו.

אילו ידעתי שכך ייצא המוצר הסופי, לא הייתי משתתף בו. בימים אלה נודע לי שצפריר ז"ל הפיק סרט טיוטה אך לא הספיק לערוך אותו, וגם הוא תחת השם "קללת אדריאנוס". אני מקווה שנזכה אי פעם לצפות בסרט זה, ואני מניח שהוא שונה לחלוטין מהסרט שהופק במימון רשות השידור.

השקר הפלסטיני מנצח

צפריר יזם הקמת ערוץ טלוויזיה בלוויין שישדר לעולם באנגלית, בצרפתית ובערבית. לשם כך הוא הכין תכנית עסקית שעלתה לו בדמים מרובים, ובעזרתה הוא ניסה לגייס משקיעים, שכן על פי התכנית היה הערוץ אמור להניב רווחים נאים. אלא שהמשקיעים לא עמדו בתור, וצפריר כילה כוח רב בעניין זה. אני הייתי מעורב במיזם זה, ומותו של צפריר עצר גם אותו בעודו באיבו.

צפריר נאבק בכל כוחו באותם חלקים בציבור הישראלי שנכנעו וקיבלו את קיומו של "הנרטיב הפלסטיני" כמקביל ואמיתי בדיוק כמו "הנרטיב היהודי", ובשיחות נפש שניהלתי איתו הוא כמעט בכה בדמעות על המציאות העגומה הזו. הוא חזר ואמר שאם אנחנו נאמץ את השקר הפלסטיני ונעניק לו חיים, זה יהיה סופה של מדינת ישראל.

בזמנו חשבתי שהוא מגזים ורואה את הבעיה בזכוכית מגדלת, למרות שהיא איננה נוראה כל כך. כיום אני מסכים עם צפריר לחלוטין, שכן הגולם הפלסטיני קם על יוצרו הישראלי: מה שהתחיל באוסלו כ"עזה ויריחו תחילה" מאיים כיום על קיומה של מדינת ישראל באמצעות הקמת מדינה פלסטינית בעלת רצף טרוריסטי מדימונה ובאר שבע בדרום על עפולה ובית שאן בצפון דרך כל ערי מישור החוף ובהן תל אביב וסביבתה.

פרלמנטים באירופה, בזה אחר זה, מכירים במדינה הפלסטינית, למרות שאין להם שום דרך להבטיח שמדינה זו לא תהיה נשלטת בידי ארגון הטרור חמאס. הדבר הזה לא היה קם אילולי היו ישראלים תומכים בקיומו הלגיטימי של "נרטיב פלסטיני", שכן האירופים אומרים לעצמם: אם ישראלים, ציונים, מאמצים את רעיון המדינה הפלסטינית לעם הפלסטיני, אז אנחנו צריכים להיות קיצוניים יותר מהם?

וכך, אימוץ "הנרטיב הפלסטיני" מקים מדינת טרור על הרי יהודה ושומרון, ערש לידתו ומחוז חייו של עם ישראל בימי התנ"ך. מדינת ישראל תישאר במישור החוף, השטח שהיה אז כבוש בידי הפלישתים, הפולשים מאיי יוון. כך צוחקת ההיסטוריה על כל מי שלא לומד ממנה על עצמו, וכך היא נוקמת בו על פשעיו נגד עצמו.

צפריר יקירי, מי יגלה עפר מעיניך!!! אתה ראית אז את מה שאנשים המצטיירים כפיקחים לא רואים עד היום. נוח בשלום על משכבך, כי אנחנו הולכים למלחמת חורמה עם ישות טרוריסטית שהעולם יקים מעלינו בגללנו, ובגלל שלא למדנו ממך את מה שכל כך רצית ללמדנו. יהי זכרך ברוך.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

31 תגובות למאמר

  1. אפשר להזכיר גם את הספר מאז ומקדם שגם הוא חושף את הבלוף הפלסיטנאי, הספר פורסם בשנות השמונים דווקא בארה"ב וזכה לתהודה גדולה , אך פה בארץ נמנעו מלהפיקו והיום הוא יצא במהדורה מוגבלת . נסיונות להכניס את תוכן הספר למסגרת תוכנית הלימודים גם שהליכוד משל במשרד החינוך לא צלחו וכך הידע הזה הולך ונעלם ונוצר לנו סיפור מומצא חדש בסיוע מדינת ישראל על חונכי התרבות שלה – משרד החינוך שמקבל תכתיבים מפרופסורים באוניבריסטאות שהסיפור הציוני כבר זר להם והן על ידי ערוץ הראשון שעליו אין מה להוסיף .

    1. משרד החינוך מקבל תכתיבים מפרופסורים באוניברסיטאות?!
      הא לכם מפעל הבורות של הימין בקליפת אגוז.

    2. אי אפשר להתעלם מכך שלמעלה מחמישה מיליון ערבים הם צאצאי הערבים שהיו בישראל ערב הקמתה. ניסיון להתעלם מזכותם שקול להתעלמות מזכותם של היהודים למולדת. אין לי פתרון פשוט. אבל חשוב לא להתקרנף.

  2. ברור שהעם הפלסטינאי זה המצאה, אבל כל הערבים שנמצאים באיו"ש צריכים איזה מסגרת היים עצמאית ואם התלבשן על השם פלסטין – אין מה לעשות. צריכים למצא איזה דרך להיות אתם בשקט יחסי. לא חולם עוד על "שלום" כי הם תמיד יחפשו דרך להשמיד מדינת היהודים

  3. דווקא התרשמתי לטובה מהסדרה, ששפכה אור על כמה דברים שלא הייתי מודע אליהם. הם לא ממש קיבלו את הנרטיב ה"פלשתיני", אלא דווקא חשפו אותו בשקריו המכוערים. השאלה היא אם אחרי שהפריכו את טיעון קיומו של "עם פלשתיני", הם ימשיכו להכיר בו, כמו כל שונאי-ישראל הממוצאים והלא-אינטיליגנטים במיוחד.

  4. צפרירצפיתי בסרט, ואני מאד סקרנית לראות את הסרט של
    צפריר ז'ל. המשפט מחריביך ומהרסייך ממך יצאו, זה כל כך .נכון

    1. צפיתי בסרט ואני סקרנית לראות את הסרט של צפריר ז"ל.
      אולי אחרי הכתה יהיה מישהו שירים את הכפפה ויפעל להעלות את סרטו של צפריר.
      מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו.

  5. בישראל לא ניתן לקבל תקציבים להפקת סרטים המציגים באורח חיובי רק את הצד הציוני….", – זוהי אשמתו הבלעדית ואזלת ידם של הציבור הציוני, כגון מפלגת "הבית היהודי". ם

  6. ההיפך הוא הנכון. העובדה שבסרט מובא הנרטיב הפלסטיני, מחזקת את הנרטיב הציוני. המאמץ הגלוי של הדוברים בשם הנרטיב הפלסטיני לבסס את התודעה הלאומית הפלסטינית על שברי ורסיסי עובדות, מגלה אחת ולתמיד כמה שהנרטיב הזה חלש ומנותק מהאמת ההיסטורית. דווקא הם, הדוברים בשמו, מדגישים עד כמה תפסו "הפלסטינים" את עצמם כחלק מכל קבוצה שהיא; ערבית, מוסלמית, "סוריתגדולה" רק לא מהקבוצה הלאומית הפלסטינית (מה הפלא? לא הייתה כזו). מי שכבר כן יכול היה לאחד את החמולות האלו, בחר תמיד לפספס את ההזדמנות לעשות את זה. מיותר לציין, שזה בדיוק מה שעשו היהודים- התאחדו תחת מנהיגות אחת. זו השורה האחרונה בסוגיית כן-עם, לא-עם. מי שמתאחד תחת מנהיגות אחת-הוא עם. נקודה. אין שום סיבה להתעלם או לדחוק החוצה את הנרטיב הפלסטיני מהוויכוח-הוא כל-כך קלוש, שחשיפתו, כפי שנעשה בסרט, נותנת משנה תוקף לציונות.

  7. לעודד
    הגישה המתנשאת שלך כנראה מעוורת את עינך.
    לידיעתך פרופסורים מהאוניברסיטאות יושבים כראשי ועדות או כחברים בוועדות שמוקמות לצורך הכנת תוכניות לימודים בחטיבות ובתיכונים .כך לדוגמה פרופ משה צימרמן כיהן כיור' הוועדה לצורך הכנת תוכנית הלימודים בהיסטוריה לחטיבת הביניים. קרא קצת על רעיונותיו ברשימות שפירסם בעיתון הארץ מיום 7/1/1994 עמוד 5.

    אותו צימרמן מונה לתפקידו זה בזמן המקביל לתהליך המדיני וע"י ממשלת השמאל ששלטה באותה תקופה ורצתה בצלחת פרוגמת אוסלו.- מתוך מדריך ליונה העיוורת – דר' אלון דהן עמ'51

    עכשיו עודד , שאל את עצמך מה הקשר בין פרופסורים להיסטוריה בעלי דעה פוליטית לבין ממשלת שמאל לבין תוכניות לימודים ויצירת תודעה קולקטיבית התואמת לעמדתו ולעמדת השלטון והשפעתה על מוחות צעירים בחטיבת הבינים.

    אני משער שהערה הבאה שלך על בעלי דעות שונות משלך תהינה הערות על סימני פיסוק וכו'.

    1. יתרה מכך,
      בתור מי שעשתה תואר במזה"ת באונ' העברית, כשרציתי להיעזר בספר "מאז ומקדם" לצורך עבודה על אנטישמיות בעולם הערבי, אמרה לי מרצה בשם בשמת יפת-אבשלום שהספר הזה "ימני מדי" ושללה שאסתמך עליו. המצב עגום.

  8. אין נארטובים – יש עובדות היסטוריות. החלטת החלוקה של האו״ם קבעה שיש להקים שתי מדינות, ערבית ויהודית. הערבים סרבו, פתחו במלחמה נגד היישוב – והפסידו. כך הוקמה מדינת ישראל מדינת הלאום של העם היהודי. אם אנחנו רוצים שישראל תישאר מדינה יהודית ודמוקרטית עלינו להיפרד מהפלסטינים, אחרת תהיה פה מדינה אחת מהירדן לים, וזה יהיה הסוף של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי והסוף של המפעל הציוני.

    1. יעקב – כמה ערבים יש בשטחים ?
      לפי גורמים מהימנים והצלבות מידע(מופיע גם באתר של דר' גיא בכור) יש שם בערך 1400000 . האם בגלל בגלל מליון וקצת ערבים אנחנו אמורים להיפרד מערש התרבות של הלאום היהודי ?
      השמאל דואג להפחיד אותנו עם ריבוי האוכלוסיה של הערבים .
      אבל האמת היא אחרת וראה מה קרה פה בשישים שנה האחרונות.
      האוכלוסיה בישראל גדלה במעל מליון נפש כל 7 שנים לא כולל את גלי העליה שצפויים להגיע מאירופה כשהאיסלם ירים את ראשו.ולכן הערבים בשטחים יכולים לנהל את חייהם כרצונם ואם הם רוצים הגשמה לאומית למרות שאין לאום כזה פלסטינאים הם יכולים לעשות זאת בירדן שהיא שטח שנגזל מהלאום היהודי על ידי הבריטים כדי לשאת חן בעיני צאצא הנביא מוחמד – חוסיין . הבריטים הם שהתעלמו מהמנדט שקיבלו מחבר העמים ועשו בשטח כבשלהם תוך מניעת התיישבות יהודית וקליטת פליטים יהודים מאירופה ועידוד גלי הגירה של ערבים לארץ ישראל. ולכן צריך אורך רוח וקצת ללמוד היסטוריה של העם היהודי וזה מה שצפריר רונן רצה לעשות וכמו שמר' קידר ציין הערוץ הראשון דאג לשבש ולהפוך את הסרט על יוצריו.

    2. יוסי

      מספר הערבים בגדה ובעזה הינו קרוב ל3.6 מיליון. זה נראה לך שניתן לאזרח אותם במדינה היהודית? הרי העולם ברובו הגדול לא יקבל זאת ובידודה של ישראל ילך ויגבר ברור שיש לנו זכות היסתורית על כל ארץ ישראל כולל עבר הירדן אבל ברור שקיומה של ישראל כמדינה יהודית לא מאפשר זאת יש סכנה גדולה שאם הימין הקיצוני ישלוט בנו תהיה סכנה שנאבד את הכל בדיוק כמו שקרה בסוף הבית השני

    3. הבעיה שאין 'עם פלסטיני'- זו לא נגחנות, כמו שמישהו כתב פה, "טוב אז הם קוראים לעצמם פלסטינים". אם תיתן להם "מדינה" ייווצר אזור טרור שיתקוף את מרכז ישראל. מה ז"א "להיפרד"? זה אומר אזור טרור שיורה על מרכז ישראל. יש לדאוג שהם יתוחזקו בצורה סבירה לנו מבחינה קיומית, אולי כחלק מירדן, אבל זו לא תעז כנראה לעשות זאת (כול תושבי ירדן "פלסטינים", כלומר חיים בחלק מ'הבית הלאומי של היהודים' שהוכרז ב 1920 – הלא זה המאפיין היחיד של "הפלסטינים", והעובדה שהם מסוכסכים עם הבדואים בירדן זה מצב קבוע שהערבים תמיד מסוכסכים, אך 100% מתושבי ירדן הם "פלסטינים"). עם זאת לא ייתכן שמי שתקף יקבל פרס. חלק מהשטחים צריכים להישאר בבעלות ישראל כי לישראל זכות היסטורית מוכרת בחוק הבינ"ל על כול השטחים.

  9. כוונתו של צפריר רונן והשקפותיו אינן רללונטיות לדיון ב"קללת אדריאנוס". גם השימוש במונחים "נאראטיב פלסטיני" ו"נאראטיב יהודי" הוא חסר שחר. דיון רציני צריך להתמקד בשאלה האם הסרט מבוסס מבחינת היסטורית או לא. התועמלן הימני מרדכי קידר חושב שלא, אך לא מציג שום ראיות לביסוס דעתו. במקום זאת הוא מגבב טענות שאינן רלוונטיות לאיכותו של הסרט. כדאי לזכור, אגב, שקידר הוא זה שהמליץ לאנוס נשים פלסטיניות כדי למנוע פיגועים. רעיון נאור זה שם את הטקסטים שלו בקונטקס ראוי.

    1. שוב הסיפור שאתה 'שמאל'? אני שמאל קלאסי יודעת היטב כפי שידעו מייסדיי המדינה (משפחתי נמנית עליהם) שאין דבר כזה "עם" פלסטיני בדיוק כפי שכתב דר' קידר. מה זה משנה אם הוא שמאל או ימין כשמדובר בעובדות. אני מבינה שהמציאות כואבת, תתגבר, אבל שמאל אתה לא. לגבי אונס נשים: דר' קידר ציין ששליטת שבטים ערבים זה בזה מתבססת על איום באונס. רוצה להכחיש שוב את המציאות המרה? מה שניתן ללמוד מכך לגבי הנושא הראשון: "הפלסטינים" אינם עם, אלא שבטים מסוכסכים, רק בתעמולה ויח"ץ הם הצליחו לייצר מצג שווא. נראה שאתה דווקא מכיר את האמת היטב, אבל "הקיפוח" של "העם" הפלסטיני מפרנס יפה גם בישראל.

    2. קידר לא המליץ לאנוס נשים פלשתיניות. הוא אמר שזה ירתיע גברים פלש

  10. העולם יודע שאין עם פלסטיני, אך מטעמי אנטישמיות מקבל את התופעה כאמת. וכל המתנגדים להסתמך על הספרים המוכיחים זאת,כמו "מאז ומקדם", וספרו של מרק טווין,על ארץ ריקה מאדם רק 20 שנה לפני גלי העליה של יהודים,ושבעקבותיהם זרמו לארץ דורשי עבודה ערבים אצל יהודים ,הגולה עוד לא יצאה מהם,מתוך פחד מהפריץ,הגוי.

  11. 1. טענת קידר שזכות העם היהודי (קידר שכח לציין איזו זכות) נשענת על החוק הבינלאומי מאז הצהרת בלפור וּועידת סן רמו חסרת שחר ומעידה על בורות מהדהדת. "הצהרת בלפור" היא מכתב שכתב שר החוץ הבריטי הלורד בלפור אל הלורד רוטשילד – ואין לה שם תוקף משפטי. גם ההחלטות בסן רמו אינן בבחינת חוק בינלאומי. אלו החלטות בתחום הפוליטיקה הבינלאומית.
    2. אחד המגיבים המליץ על הספר "מאז ומקדם" של ג'ואן פיטרס. מדובר בספר חסר ערך שנועד לשרת את הפרופוגנדה הציונית. לשם דוגמה, אחת מטענות המחברת נשענות על "מיסמך סורי" שלא היה אלא זיוף שנעשה בידי "ההגנה" – כפי שחשף בשעתו פרופ' יהושע פורת, שאינו חשוד בשמאלנות.
    3. הבה נניח שהפלסטינים אינם צאצאי הפלשתים או הכנענים (הטענה שהפלסטינים צאצאי הכנענים היא הרווחת בשיח הפלסטיני). אז מה? והבה נניח שהם לא חיים בארץ המריבה א"י/פלסטין 3,000 שנה, או 2,000 שנה, או אפילו 1,000 שנה, אלא "רק" 300 שנה או 150 שנה. אז מה? אולי יסביר לנו קידר, המומחה לחוק הבינלאומי, האם החוק הבינלאומי מתיר לגרש אנשים מבתיהם וממקומות מגוריהם? (התשובה היא לא ולא. יתר על כן, גירוש כזה הוא פשע מלחמה לפי הדין הבינלאומי (למשל, אמנת ג'נבה הרביעית משנת 1949, שישראל אישררה ביולי 1951 ואשר נכללת בפקודות מטכ"ל של צהמ"ב (הצבא הכי מוסרי בעולם).

    1. טדי- איך זה שאנשים נאורים כמותך תמיד יאשימו את הצד שמצדד בעמדות אחרות להם בבורות מהדהדת או בנתונים או במקורות לנתונים כחסרי ערך.
      לגבי מאזומקדם – מי שכתבה אותו הייתה פעילת זכויות אדם ומייעצת לנשיא ארה"ב בנושא.במהלך עבודתה שמה לב שתי הגדרות לפליטים אחד לפליטים "רגילים" והאחר פליטים ערבים וכן שההגדרה לערבים מדברת על אלו ששהו בתחומי ארץ ישראל שנתיים.מדוע רק שנתיים ?(שאל את עצמך גם)וזה מה שהוביל אותה לחקירה מעמיקה בנושא. אני מניח שלא קראת את הספר ולא בדקת את המקורות המצוינים בסופו.
      לגבי מר קידר איפה בדיוק הוא מציין שצריך לגרש את הערבים?
      אני מניח שהחוק הבינלאומי לא תקף מבחינתך לגבי גרוש של
      קרוב למיליון יהודיים ממדינות ערב

      ושאלה – האם לדעתך לעם היהודי אין זכות למדינה ?האם אין להם קשר לארץ ישראל האם הם עם מומצא?

    2. אמנת ז'נבה הרביעית. דברם ולשונם של אלוהים חיים.
      איזו קריקטורה רעיונית עצובה הציבור שלך מייצג.

  12. כמה נורא שבערוץ ישראלי ממלכתי מוותרים על הנרטיב הציוני! פשוט לא יאומן! השמאל הישראלי, בראשות התקשורת השמאלנית וההון שמגיע אליהם מהאיחוד האירופי ושאר עוכרי ישראל, יביא לחורבנה של מדינת ישראל המהוה בית לאומי לעם היהודי. אילו מדינות ערב היו נוקטות איזון, אז ניתן היה להבין את הרצון ל'איזון', אבל הן ממש לא! ואילו אנחנו, נותנים במה נרחבת ואפילו עדיפה, לנרטיב הפוסט/אנטי-ציוני שאויבי ישראל מנצלים נגד מדינתנו כהצדקה למדיניותם האנטישמית המתבטאת כיום במדיניות
    אנטי-ישראלית

  13. מר קידר,
    טוב מאוד לקידום הרעיון הימני/ציוני/לאומי שעשו את הסרט כפי שעשו אותו, ולא כפי שאתה רצית.

    אין שום סרט ימני בעולם (שהיה מתפרש בודאי כתעמולה) שיהיה יותר משכנע מלראות היסטוריונים ערבים מודים שחאג' אמין אל-חוסייני היה ציניקן שהמציא!! סכסוך דתי (אפילו לא לאומי) ואלימות, בכדי לנצלם ככלי לקדם את מעמדו הפוליטי והשפעתו ביחס למשפחות אחרות.
    (וזו רק דוגמא אחת)
    זה שווה יותר מכל סרט 'עובדות' ימני במובהק.

  14. מי שראה את הסרטון של צפריר יכול להבין את חוסר ההלימה בין דעתיו לסרט שפורסם, אך בכל דבריו הוא לא אמר פעם אחת מה הוא רוצה לעשות עם 3 מיליון פלסטינים שנמצאים היום ביהודה ושומרון?בסרטים בכל אופן מביאים סיפורים מאנשים מכובדים ומציגים מציאות של כמה צדדים ולא מספר בודד

    1. דווקא למרדכי קידר יש הצעה לפתרון בעבור האזרחים הערביים בשטחים – פתרון שהוא חושב שיותר הגיוני וישים – לחלק את האזור למעין "אמירויות"
      לא יודעת אם הם יאהבו את הרעיון (מניחה שחלק כן ירצו בכך, אלה שחיים בערים האמידות יותר). אבל אי אפשר להגיד שאין לו הצעה כלשהי (ולדעתו זה ישפר את חיי כולם)

  15. שלום, אשמח אם תעזרו לי אני עושה עבודה על הפרק השני של קבלת אדריאנוס ואני צריכה לרשום טענה שלפי דעתי היא שקרית של אחד מההיסטוריונים ולמה היא שקרית מישהו יכול לעזור לי?

  16. i have a book written by Yitschak Ben Gad titled 'Politics Lies and Videotape 3000 questions & answers on the mideast crisis' published by Shapolsky publishers in 1991 in which he presents documents and quotes, alot of which are presented in this video.

    you really need to add english subtitles so that it can be shared with a much wider public

  17. לא הכרתי את המנוח צפריר ז"ל, שדבריו דברי נבואה ממש, ואיני מכיר אותך, הכותב.
    הקינה שאתה נושא על חברך המנוח, מרגשת מאוד ונוגעת ללב. חבל על דאבדין ולא משתכחין.
    נראה לי שבנקודה אחת לא דייקת והיא שבהסכם "עזה ויריחו תחילה" הוקם הגולם שעתה קם על יוצרו.
    הגולם הוקם, לצערי, כבר בהסכם השלום עם מצרים שכלל את הסכם האוטונומיה, הסכם שעשה המנוח מנחם בגין זצ"ל, הדמוקרט והליברל הדגול. גם הוא כמו האירופאיים לא העריך שהשמאל הישראלי לא יהיה יותר קיצוני ממנו. וכך הגענו להסכם "עזה ויריחו תחילה", כל השאר כתוב במסה המרגשת שלך.