חיים כץ: נציג "המחוברים" בליכוד

באמצעות קבוצות לחץ וועדי עובדים הסתנן חיים כץ, איש שמאל כלכלי, למפלגת הליכוד הליברלית. אבל כץ אינו באמת חזק וכוחו נובע בעיקר מהפחד ממנו.

הצעות חוק שעושות בעיקר נזק; חיים כץ. צילום: פלאש90

זהו כנראה גורלה של מפלגת שלטון. ככל ששלטונה נמשך, כך הולכים ומתקבצים אליה בעלי אינטרסים מכל סוג, המטים את אופייה לצורכיהם. זהו גם המקרה של חיים כץ, בשר מבשרה של מפלגת העבודה, שהסתנן לרשימת הליכוד לכנסת והופך אותה, לאט אבל בטוח, למפא"י ההסתדרותית בגלגולה הישן.

שורשיו של 'הליכוד' באיחוד בין מפלגת חירות למפלגה הליברלית באמצע שנות ה-60, שזכה לשם גח"ל: גוש חירות-ליברלים. האיחוד בין המפלגות קם על רקע ההסכמה בין שתי המפלגות בתחום הכלכלי  ובייחוד התמיכה בחופש כלכלי וההתנגדות לשליטה ההסתדרותית במשק. רוח זו, מעין ליברליזם ז'בונטיסקאי מתון, שלטה בליכוד במשך שנים ארוכות. מימיו של שמחה ארליך כשר אוצר אחרי המהפך ב-77', עבור בכהונתו המוצלחת של משה ניסים (מן הליברלים), וכלה בכהונתו של בנימין נתניהו כשר האוצר בממשלת שרון השנייה (2003). חיים כץ נע במסלול שונה.

נטע זר בליכוד

לפני 32 שנים מונה כץ לחבר במועצת עובדי התעשייה האווירית ומאז היה לעסקן ועדים. בשנת 1999, חסה תחת כנפיו של ראש ההסתדרות דאז, עמיר פרץ, ונבחר לכנסת מטעם סיעת "עם אחד" – המפלגה שהקים פרץ כאשר עדיין שימש כמזכיר ההסתדרות. בשנת 2003 ערך כץ תפנית של 180 מעלות והפך משולייתו של מנהיג מפלגת וועדי העובדים לליכודניק מן המניין.

בניסיונו הראשון, בשנת 2003, נכשל כץ בהשתלבות במקום ריאלי ברשימת הליכוד אך הצליח לעורר חקירה משטרתית בחשד ששילם באמצעות עמותה בה שלט את דמי ההתפקדות של אלפי עובדים בתעשייה האווירית. בשנת 2006 הצליח יותר והשתלב ברשימת הליכוד במקום ה-13. אחרי התפטרותו של נתן שרנסקי, נכנס כץ לכנסת ומאז ועד היום לא יצא ממנה.

כץ אינו מכהן רק כחבר כנסת מטעם הליכוד. בשש עשרה השנים האחרונות הוא נמצא בחופשה ללא תשלום מעבודתו בתעשייה האווירית, אך ממשיך לשמש כיו"ר ועד העובדים בחברה במקביל לפעילותו כחבר-כנסת. באחרונה הוארכה כהונתו בארבע שנים נוספות, אף שבקרוב יעבור את גיל הפנסיה. בכהונתו כחבר כנסת וכיו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, עיקר פעילותו של כץ התמקדה בקידום האינטרסים הפרטיים של קבוצת העובדים. יש לציין ביושר כי למרות שכמעט כל הצעות החוק של כץ מיותרות ומזיקות, מדובר באדם שלוקח את עבודתו הפרלמנטרית ברצינות. כץ, קורא את הצעות החוק שהוא מגיש ומבין את תוכנן – אמירה שקשה יהיה לייחס לרבים מחבריו למשכן.

שולט במפקדי הארגזים; פריימריז בליכוד. צילום: פלאש90
שולט במפקדי הארגזים; פריימריז בליכוד. צילום: פלאש90

"השיטה"

כץ, נציג התעשייה האווירית בכנסת, מייצג קבוצה מיוחסת של עובדים בחברות מונופוליסטיות הנהנית מזכויות יתר. קבוצה זו מונה בעיקר את עובדי המונופולים של הנמלים, החשמל, והמים; הקרטל הבנקאי (הנהנה מאיסור בפועל על כניסת בנקים אחרים לפעילות בישראל); וחברות ממשלתיות גדולות. כל הגופים האלו מאופיינים בעודף כוח אדם ניכר וברווחיות ירודה. התעשייה האווירית, למשל, נהנתה בשלוש השנים האחרונות מרווחיות בשיעור 2.3 אחוז בממוצע – פחות משליש היקף הרווח הנקי של חברות אחרות בתחום. תופעה אחרת המאפיינת את החברות המיוחסות אותן מייצג כץ היא נפוטיזם בהיקף רחב. העובדים רואים את החברות כנכס השייך להם ושואפים להורישן לצאצאיהם. חברותו של כץ בכנסת נועדה להבטיח את המשך קיומן של האחוזות הפיאודליות עליהן שולטים העובדים המיוחסים.

כלל העובדים המיוחסים ובני משפחותיהם מונים כשני אחוז מכלל תושבי ישראל. לכאורה, כוחם הפוליטי אפסי. אלא שהמצב שונה לחלוטין כאשר אותם עובדים מרכזים מאמץ בתוך מפלגה העורכת פריימריז. קבוצה של כמה אלפי בוחרים המצביעים בקול אחד, שהייתה נעלמת לחלוטין בנוף האלקטורלי, הופכת בבחירות המקדימות במפלגות לכוח רב עצמה המסוגל לחרוץ גורלות ולהשפיע על הרשימה לכנסת של מפלגה ועל הרכבה.

כוח זה משמש מקל גדול מעל ראשיהם של כל שאר המועמדים: היזהרו לכם מלפגוע בעובדים המיוחסים, שמא יבולע לכם בפריימריז. מי שיפתח את הפה, לא יזכה לקול אחד ממגויסי התעשייה האווירית. ומן העבר השני, הגזר: מי שיפגין צייתנות נאותה, ישתלב ב'דילים' ויזכה לתמיכת העובדים המיוחסים. השיטה הזאת עובדת. רשימת הליכוד הולכת ומקיאה מתוכה קולות ליברליים, שקולים ושוחרי חופש הפרט, ומתמלאת במשרתי השיטה המפא"יניקית הישנה. למעשה, מעיון ברשימת הליכוד הנוכחית ניתן לגלות קבוצה לא מבוטלת של חברי־כנסת תואמי דב חנין מחד"ש ושלי יחימוביץ' מהעבודה, רק עם עמדות ניציות מבחינה מדינית. רק מעטים משמיעים את קולם נגד השיטה. חברי הכנסת שותקים, ושתיקתם עמוקה יותר ככל שמקומם ברשימה נמוך יותר. השרים שותקים. ראש הממשלה שותק. כולם מודעים לבעיה, אף אחד מהם לא מעז להרים את ידו. לא ברורה מה מידת ההצדקה לפחד הזה.

מייצג את הפוליטיקה של המקורבים; אלון חסן וחברים. צילום: פלאש90

אשליית העצמה של כץ

באנקדוטה מצחיקה באחת ההומורסקות שלו סיפר אפרים קישון על הסופר-עיתונאי ההונגרי פרנץ מולנר, שסבר כי כוחו רב משהיה באמת, וגילה כי לא זה המצב. "חשוב תמיד שאי אפשר בלעדיך", הייתה מסקנתו של מולנר, "אבל למען השם, אל תנסה להוכיח את זה". דברים דומים ניתן לומר, אולי, גם על חיים כץ. בבחירות האחרונות, ב-2013, התפתה כץ לשגיאה טקטית מן המעלה הראשונה: הוא הכריז כי בכוונתו לחסל את מועמדותו של ח"כ כרמל שאמה-הכהן. אלא שהתברר כי כוחו לא רב כל כך. על אף כל הדילים נגדו הצליח שאמה-הכהן להשתלב ברשימת הליכוד במיקום סביר, בהתחשב בעשייה הזניחה שלו. הדיל נגדו נכשל במידה רבה. סביר להניח כי מועמדים פופולריים היו מדלגים על משוכת האיום של כץ בקלות רבה עוד יותר. משמע, המכשול האמיתי אינו כץ כי אם הפחד מכץ.

להשתלטות של חיים כץ ושל תפישותיו על הליכוד יש השלכות הרות אסון עבור המפלגה. ה"כציזם" מוביל לגדישת הרשימה במועמדים סוציאל-פופוליסטים, המרתיעים קהל יעד מסורתי וחשוב של הליכוד: ציבור מרכז-ימין בעל עמדות ליברליות מתונות. הקולות הרבים שאיבד הליכוד לטובת מפלגות המרכז היו יריית תותח לאזהרה מעל חרטום אניית הליכוד. בפעם הבאה, היריות יפגעו באונייה עצמה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. תזכורת: חיים כץ היה אחד מחברי הכנסת של הליכוד שלא הגיע להצבעה נגד חוק ישראל היום.

  2. חיים כץ פופליסט!!!
    מצד אחד הוא מחזיק את מרכז הליכוד בחצי רמ"ח אבריו, מצד שני עדיין מחזיק בראש וועד עובדים של התעשייה הצבאית ומרוויח שכר עתק עם פנסייה גבוה בנוסף לשכר שלו כחבר כנסת, גרם לכך ששנשים לא יכולות לחסוך מעבר לגיל הפנסיה על ידי כך שקבע שבגיל 62 תהיה גיל הפרישה שלהם משוק העבודה, יחד עם השדולה של ארגוני נשים "החברתית" הרבה, מעבר שלא תרם שום דבר בפן הכלכלי חברתי.
    הדבר היחדי שאני יכול להגיד לזכותו שהוא איש לאומי במחינה התשיישבות ביהודה ושמרון והתנגד לגירוש מעזה!

    1. אמיר אכן ללא פחד. ובעל דעות נכונות ומוצקות. נקווה שייכנס לכנסת.

    2. אני מאוד שמח שאמיר ויטמן מתמודד ברשימת הליכוד. קולי מובטח לו. אם למישהו ידוע על עוד מתמודדים בעלי השקפה כלכלית ליברלית, אשמח לדעת עליהם.

  3. כשהכותב המלומד – שבדיוק התפנה להכין כוס קפה חם, להדליק מזגן ולהתיישב מול שולחן המחשב – מדבר על "פופוליזם חברתי" , על "מונופולים מנופחים" וכיו"ב, הוא בוודאי לא מתכוון למנהלי בנקים שמושכים משכורות של מאות אלפי שקלים בחודש. הוא גם לא מתכוון לטייקונים, שמשכו דיבידנדים מטורפים לכיסם, והותירו את החברות שבבעלותם מול שוקת שבורה. הוא גם לא מתכוון לשיטה כלכלית קפיטליסטית-קיצונית, שהביאה הרס חברתי וכלכלי בארה"ב.

    הוא מתכוון לוועדי העובדים. נכון, אסור שעובד יהיה מאוגד וירוויח משכורת ראויה, כולל תנאים נלווים, רחמנא ליצלן. העובד צריך להיות לא-מאוגד, נתון לחסדיהם של בעלי המניות, ובכלל להגיד תודה שיש לו איך "לגמור את החודש". אכן, עובד מאוגד = קומוניזם, סטאלין, קובה ושות'. שוק חופשי מרוסן? מבוקר? מפוקח? חס וחלילה.

    1. נו באמת. ועדי העובדים עליהם מדובר (תעשיה אוירית, חברת חשמל, נמלים ועוד כמה) לא מאוגדים כנגד איזה טייקון עם סיגר. אין אף קפיטליסט עם סיגר שמנהל את חברת חשמל. אלא על מנת ליצור כח פוליטי שמטרתו להוציא מהמדינה עוד כסף. כל השיח של "חופש ההתאגדות כנגד הקפיטליזם המרושע" פשוט לא רלוונטי כאן.

  4. אני איש שמאל/מרכז ובדרך כלל לא מזדהה עם התכנים באתר הזה. אבל גם אני לא אוהב את ח"כ כץ ובעיניי הוא אכן מייצג את הרעות החולות בהון ובשלטון בישראל. הוא כלל אינו שמאל אמיתי (ה"שיטה המפא"יניקית" המתבססת על כוחה של ההסתדרות? בעצמה הייתה סטייה גמורה מערכי הסוציאל-דמוקרטיזם). הוא ואנשים מסוגו הם כאלה שצריך להקיא אותם מהחברה. הם לוקחים את הכלכלה שלנו בת-ערובה!

  5. ה"חיסול" של שאמה-הכהן דווקא עבד והוא לא נכנס לכנסת האחרונה, עד שריבלים נבחר לנשיאות והתפטר.