שקד על נתניהו: מע"מ אפס על מוצרי יסוד – כלכלת בחירות

"פטור ממע"מ על מוצרי יסוד זה נראה לי כלכלת בחירות". הקץ לאי-ההתקפה?

תפיסה כלכלית שמשלבת ימין ושמאל. צילום: פלאש90

ח"כ איילת שקד, יו"ר סיעת הבית היהודי בכנסת, גדלה בצפון תל-אביב, בת של איש ליכוד ושל מורה לתנ"ך בעלת עמדות המזוהות עם השמאל. בהשכלתה היא בעלת תואר בהנדסת חשמל ומדעי המחשב. לפני שהצטרפה לסטראט-אפ הפוליטי של נפתלי בנט, שקד הספיקה לשמש כמנהלת לשכתו של בנימין נתניהו והקימה גם את תנועת "ישראל שלי" המקדמת פעילות ציונית.

כלכלי-חברתי

את מרבה לעסוק בנושאי חוץ וביטחון, אך קולך כמעט שלא נשמע בנושאים כלכליים. האם תרצי לפרט בראשי פרקים את תפיסת עולמך הכלכלית?

כן, הקול שלי דווקא כן נשמע. אני חברה בוועדת כלכלה והעברתי כמה חוקים כלכליים רק שאת הציבור שלנו זה פחות מעניין. אני בעד כלכלה חופשית עם רגישות חברתית. מה זאת כלכלה חופשית עם רגישות חברתית? זה בדיוק מה שבנט עשה במשרד הכלכלה: לפרק מונופולים ולצמצם רגולציה. אני העברתי חוק שמקל על תעשיינים, וכתוצאה מכך גם על הצרכנים. החוק אומר שרגולטורים יוכלו במרוכז לשנות אריזות של מוצרים פעם בשנתיים. היום יש מצב שרגולטורים, כל אחד מתי שבא לו (משרד הבריאות, משרד החקלאות, משרד הכלכלה) נותן הוראות סימון על האריזות, והיצרנים צריכים לשנות את האריזות כל הזמן. אז אני כינסתי את זה לפעם בשנתיים. התעשיינים והיצרנים מאוד מודים לי על זה, וכתוצאה מכך גם הצרכנים כי זה מצמצם עלויות. זאת דוגמא לצמצום רגולציה. מה שבנט עושה זה, לדוגמא, השבירה של מונופול המלט. בישראל היה מונופול בתחום המלט והוא הכניס לשוק עוד מתחרה. בנט גם העביר רפורמה במכון התקנים שתאפשר לייבא יותר בקלות וכתוצאה מכך להגדיל את התחרות ולהוריד את המחירים. זה כלכלה חופשית – להוריד חסמים.

בזמן האחרון ראש הממשלה הכריז על שורה של צעדים כלכליים: הסרת מע"מ על מוצרי מזון והעלאת שכר המינימום. את תומכת בצעדים האלו?

אני אגיד לך קודם למה אני מתכוונת ברגישות חברתית, ואז נדבר גם על השכר מינימום כי זה חלק מזה. רגישות חברתית זה מה שבנט עשה עם עובדי הקבלן. בנט חתם על צו הרחבה שיהיו תנאים סוציאליים לעובדי קבלן בתחום הניקיון והאבטחה. משרד הכלכלה היה בעבר בידיים של מפלגת העבודה ואף אחד מהם לא טרח לעשות את זה. דוגמא נוספת זה מה שהוא עשה עם בעלי מוגבלויות שתאגידים וחברות גדולות יצטרכו להעסיק אחוז מסוים של בעלי מוגבלויות – זאת רגישות חברתית. גם שכר המינימום זה חלק מזה. שוב, בנט ביקש מהתעשיינים וההסתדרות לשבת ביחד ולנסות להגיע למתווה שיהיה מוסכם עליהם. וכן, אם יהיה מתווה שיהיה מוסכם על שניהם אני חושבת שזה ממש בשורה טובה וחיובית להעלות את שכר המינימום. כמובן בלי למוטט את המגזר הפרטי והיצרני.

למה לפי דעתך הצעדים האלו עולים דווקא עכשיו? הרי האופוזיציה ביקשה לקדם את המדיניות הזאת במשך תקופה ארוכה. האם לא מדובר בכלכלת בחירות?

לא, זה היה תהליך. דרך אגב, ההסתדרות והתעשיינים הגיעו להסכמה הזאת עוד לפני שהוכרז על בחירות. ובנט התחיל לקדם את זה הרבה לפני. זה היה תהליך של חודשים שהם ישבו ביחד, והגיע שעלה כרגע. הסיפור של פטור ממע"מ על מוצרי יסוד זה נראה לי כלכלת בחירות, אני חייבת להודות.

נמשיך בנושאים של התערבות המדינה בכלכלה. מה עמדת המפלגה בנוגע למפעל "פרי הגליל"? האם אתם בעד הזרמת כספי מדינה למפעל?

טוב, זה לא כל כך פשוט. צריך להבין מה קרה שם. יש שם ניצול ציני של הבעלים. הבעלים בעצם מנצל את העובדים. הוא בעצם היה צריך לסגור את המפעל בגלל העירייה שלא אישרה לו להמשיך לפתוח את המפעל בגלל שהוא מתחזק שם מיכל אמוניה בצורה לא טובה. הוא לא קיבל היתר ממכבי אש ומהמשרד להגנת הסביבה. אז בגלל התחזוק הקלוקל של האמוניה הוא היה צריך לסגור את המפעל. ואז נוספו לזה גם המענק מיליון שקל שמשרד הכלכלה עוד לא העביר לו. למה משרד הכלכלה לא העביר לו? כי הוא דיווח דיווח כוזב על העובדים שהוא מעסיק, משהו שהוא מחויב לו על פי ההסכם עליו הוא חתם לפני כמה שנים מול שר הכלכלה.

אז אני מבין שאת נגד.

לא, זה לא שאני נגד. אני אומרת שהמציאות היא לא שחור ולבן. משרד הכלכלה עשה איתו הסכם. הוא כרגע לא עומד בהסכם והוא עובר על החוק. אז לא צריך להעביר לו את הכסף העברה עיוורת. צריך לראות שהוא עומד בתנאים ואז להעביר לו את הכסף. המפעל הזה, דרך אגב, יש לו מחזור  רווח של כנראה 400 מיליון שקל שזה משהו שמאוד משמח אותי.

מה בעצם ההבדל בין פרי הגליל לערוץ 10? הרי השר בנט תומך במתן סיוע כלכלי מכספי ציבור כדי להציל את ערוץ10 למרות שהערוץ כבר קיבל הטבות של מיליוני שקלים מהמדינה למרות ההתנהלות הכלכלית הכושלת שלו.

לא, האמת היא שזה לא מקרה שונה. זה מקרים שונים אבל בשניהם המדינה באה לקראת החברה. בפרי הגליל המדינה באה לקראת החברה ונתנה לו מענק של 8 מיליון שקל והם דורשים שהם יעמדו בתנאים.  ערוץ 10 לא מצליח לשרוד ומבקש מהמדינה הקלות בדרישות. זה לא שהמדינה מכניסה יד לכיס ומשלמת לערוץ 10 אבל היא מקלה עליו בדרישות. אני חושבת שחשוב שהערוץ ימשיך לפעול. ערוץ 10 כמובן לא עושה עימנו חסד, בלשון המעטה, אבל זה חשוב. ואני חושבת שהפתרון לזה זה הרפורמה של ארדן שהוא קידם, וחבל שהוא לא הספיק להעביר אותה.

.
מיישם כלכלת בחירות. צילום: פלאש90

אקטיביזם שיפוטי

למרות ניסיונה של ח"כ שקד להציג עמדות מוצקות בנושא הכלכלי-חברתי, היא רחוקה מרעיונות השוק החופשי המקוריים, ועדיין תומכת במעורבות ממשלתית משמעותית במשק. אך בניגוד לתחום הכלכלי, בנושא ריסון האקטיביזם השיפוטי היא נחרצת בהרבה. שקד רוצה מערכת משפטית אחרת. כזאת שמציגה איזון טוב יותר בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת.

במסגרת המאבק שלך באקטיביזם השיפוטי הצגת את גרסתך ל"חוק הלאום". האם החוק יקודם גם בכנסת הבאה?

החוק כפי שאני ויריב לוין ניסחנו אותו, הוא חוק שיקודם אם תהיה הסכמה. אי אפשר להעביר את חוק הלאום על הראש של סיעות הקואליציה. בוא נראה איזו קואליציה תקום, וכן אני בהחלט ארצה להמשיך ולקדם אותו. אני יכולה לגלות לך שקיבלתי היום אימייל מרות גביזון שהיא רוצה לשבת איתי על החוק. ישבנו גם בהתחלה – אני חושבת שצריך להיות דיאלוג על החוק הזה עם כל המחנה הציוני ובהחלט אפשר להגיע לגרסא שהיא טובה לכולם.

לאור הפרשנות הגמישה של בג"ץ, האם את לא חוששת ש"חוק הלאום" דווקא יקדם את האקטיביזם השיפוטי ואת הפוליטיזציה של מערכת המשפט? החוק הרי מעגן את המהפכה החוקתית של ברק.

לא, צריך לנסח אותו כמו שצריך. אם החוק הזה יהיה מנוסח לא כמו שצריך אז הוא יכול לעשות יותר נזק מתועלת. אם החוק הזה ינוסח כמו שצריך אז הוא רק יקדם.

בכל זאת, הרי בג"ץ כבר קבע בעבר כי יש לתת פרשנות מצמצמת למושג  מדינה יהודית, ולמעשה רוקן אותה מתוכן. מה מונע מבגץ לרוקן גם את החוק שלך מתוכן?

תראה, חוק יסוד אתה לא יכול לרוקן מתוכן. זאת חשיבותו ולכן נלחמנו כדי שהוא יהיה חוק יסוד. אני רוצה לציין שהפתרון אבל הכי נכון לבעיית האקטיביזם השיפוטי זה לעשות שני דברים: לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים. ולחוקק את חוק יסוד החקיקה שפרידמן ונאמן ניסו להעביר ולא הצליחו.

בעוד כשבועיים צפויה להתמנות השופטת מרים נאור לנשיאת בית המשפט העליון. האם לדעתך מדובר במינוי ראוי?

תראה, אני לא מתכוונת עכשיו למתוח ביקורת על שופט כזה או אחר. בארץ נוהגת שיטת הסניורטי, ואני מכבדת אותה. השופטת נאור היא שופטת ראויה ומקצועית. היא גם לא ידועה כאקטיביסטית גדולה, אלא יותר נוטה לזרם השמרני. למרות שבפסיקה בחוק ההסתננות היא תמכה בגישתו של פוגלמן ולא בגישתו של גרוניס. בוא ניתן לה לעבוד.

ומה דעתך בנוגע לכהונתו של השופט מני מזוז, שהתמנה לעליון בזמן כהונתך בכנסת.

נכון, כפי שאמרתי, הוועדה למינוי שופטים שהיום מונה שלושה שופטי עליון שמצביעים כדבוקה אחת, ההרכב שלה צריך להשתנות. יריב לוין ואני הגשנו הצעת חוק של שופט עליון אחד, שופט מחוזי אחד בדימוס ואיש אקדמיה במקום שלושה שופטים עליונים. אני חושבת שזה ייצור איזון יותר נכון בבחירת השופטים. שוב, יש שופטים אקטיביסטים, והם ודאי ראויים, אבל צריך להיות איזון בין אקטיביסטים לשמרנים. היום הרוב המוחלט הוא אקטיביסטי.

.
רוצה לראות שופטים אחרים. צילום: פלאש90

פוליטי

סיסמת הבחירות של מפלגתך היא "בית יהודי גדול מול כל השמאל". מדוע לדעתך מתמקד הקמפיין השלילת השמאל ולא בהצגה חיובית של מדיניות הימין?

אה, קודם כל זה לא ממש הסיסמא שלנו. הסיסמא שלנו זה "לא מתנצלים". אני חושבת ש"לא מתנצלים" זה בדיוק מה שאמרת. זו הסיסמא. אני מזמינה אותך להתקשר ולהזמין פלריג למרפסת שתראה את הסיסמא. יבואו אליך ויתנו לך פלריג. זה בדיוק מה שאמרת. זה סיסמת ימין.

אבל גם "לא מתנצלים" יש בה קצת להקניט את השמאל… גם הסרטון האחרון מנסה להראות באור שלילי את השמאל.

נכון. ראית את הסרטון של בוז'י, וציפי ובנט? אני חושבת שזה בדיוק מדגיש את מדיניות הימין הלא מתנצלת, לא מתקפלת ולא מתפצלת. ואני חושבת שזה קמפיין מוצלח ואני מקווה מאוד שנצליח איתו.

בשנים האחרונות "הבית היהודי" מנסה להפוך ממפלגה מגזרית למפלגה שפונה לציבור הישראלי-הכללי. האם את מרגישה התנגדות פנימית בתוך המפלגה למעבר הזה?

תראה, בוודאי שיש זרמים כאלה ואחרים, אבל הרוב הגדול גם של מצביעי המפלגה וגם של פעילי המפלגה מרוצה מהפתיחות הזאת, כל עוד, כמובן, עקרונות וערכי המפלגה נשמרים. כל עוד העקרונות והערכים לפי הציונות הדתית, לפי ערכי הציונות הדתית, של תורת ישראל, עם ישראל וארץ ישראל אז כולם מרוצים מזה. אני חושבת.

איפה את אחרי הפריימריז? איזה תפקיד את חפצה בו במידה ותהיו חלק מהממשלה הבאה? איזו עמדה את חושבת שתוכלי לנהל בצורה טובה בעתיד?

אני עוד לא מדברת על זה. בוא קודם נזכה בפריימריז, אחר כך נקים ממשלה, נהיה חלק מהקואליציה ואז נדבר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. איילת שקד ונפתלי בנט מופעלים על ידי השמאל כדי להחליש את הליכוד ולמנוע הקמת ממשלה לאומית יציבה. איילת שקד קיבלה תרומות לקמפיין שלה מאברהם פורז – מבכירי מפלגת "שינוי" בעבר וחבר של טומי לפיד, אבא של יאיר מ"יש עתיד".

    1. מי שפעולותיו(ליתר דיוק – אי פעולותיו)גרמו נזק אדיר
      לליכוד והחלישו אותו הוא אחד,ב. נתניהו,וזאת בלי שהסמול השקיע בו שקל

    2. השמאל מעסיקים טובקיסטים בשכר כדי שיכתבו נגד נתניהו בכל מקום אפשרי ובלתי אפשרי. אתמול ראיתי תגובה ביביפובית אפילו בכתבה על תנורי חימום מומלצים לחורף. השמאל מעסיק מאות זומבים בשטיפת המוח הזאת.

  2. אם לא בנט
    היינו מצביעים לליברמן רק כי אין אלטרנטיבה.
    כי להצביע לליכוד הבולשביקי אי אפשר