המידגם: הדילמה של בנט וגלאון

הליכוד והעבודה ממשיכות במגמה איטית אך עקבית של צמיחה • מרצ והבית היהודי מנועים מלתקוף את המפלגות הגדולות • ההפסד של ליברמן עשוי להיות הרווח של לפיד

המפלגות הגדולות

בשבוע האחרון נמשכה המגמה של התחזקות המפלגות הגדולות- הליכוד והעבודה. בממוצע, שתי המפלגות קיבלו השבוע מנדט אחד לכל מפלגה, והתייצבו שתיהן על 24 מנדטים. ניתן לייחס את ההתחזקות למספר גורמים. ראשית, שתי המפלגות מנהלות קמפיין שמנסה לשכנע אנשים להצביע למפלגות הגדולות. שנית, הסקרים מציבים את שתי המפלגות בסיטואציה צמודה מאוד, דבר שמחזק את התחושה שההצבעה היא למעשה על רשות הממשלה- נתניהו מול הרצוג ולבני. את ההתחזקות של הליכוד ניתן גם להסביר כתנופה שקיבלה המפלגה לאחר שהציגה רשימה פחות קיצונית, בלי חוטבלי ופייגלין. ייתכן גם כי הליכוד מתחזק על חשבונן של ש"ס וישראל ביתנו שעדיין לא מצליחות לבלום את קריסתן בשבועות האחרונים.

בנט וגלאון

התחזקותן של המפלגות הגדולות מציבה דילמה בפני "מפלגות הלווין"- הבית היהודי ומרצ. מחד, התחזקותן של המפלגות הגדולות באה על חשבונן של מפלגות הלווין. הבית היהודי יורדת השבוע ל-15 מנדטים ונראה כי מרצ חסומה כבר זמן רב על-ידי תקרת הזכוכית של שישה מנדטים. מאידך, מפלגות הלווין לא רוצות לתקוף את המפלגות הגדולות ולהראות כמי ש"יורות בתוך הנגמ"ש"- דבר שעשוי להחריף את הפגיעה האלקטורלית בהן. אז מה עושים? ייתכן שראינו את הפיתרון של נפתלי בנט השבוע בריאיון שנערך עמו בחדשות ערוץ 2. בנט אמנם הודה כי יש הסכם "אי תקיפה" עם הליכוד (בניגוד לדבריו של נתניהו), אך סירב להתחייב כי מפלגתו תמליץ על נתניהו כראש המשלה. לפיו, הבית היהודי תמליץ על המועמד שעומד בראש המפלגה הגדולה ביותר במחנה הלאומי- גם אם העם גזר שיהיה זה הוא עצמו. בכך, בנט למעשה שובר את משוואת "ביבי או בוז'י" מבלי לתקוף את נתניהו ישירות. האם אנחנו רואים את מרץ נוקטים בטקטיקה דומה? בינתיים לא. מרצ מקפידה לתקוף בעיקר את הימין ולפעמים גם את לפיד. השבוע אמנם פרסמה המפלגה טבלה שמראה כי מרצ היא המפלגה היחידה, בניגוד לעבודה, שתומכת לחלוטין בנישואי גאים- אך המרחק בין הטבלה לבין קמפיין של ממש נגד העבודה עוד גדול.

שטרן
יצטרף לליברמן? צילום: פלאש90

ישראל ביתנו

גם השבוע  ליברמן לא מצליח לעצור את בריחת המנדטים וכרגע מפלגתו עומדת על שישה מנדטים בלבד. כרגע, נראה כי הפיתרון של ליברמן הוא הזרמת דם חדש למפלגה. שני שרים וחבר-כנסת אחד מטעם המפלגה כבר הודיעו כי הם עוזבים את החיים הפוליטיים- יצחק אהרונוביץ, עוזי לנדאו ודוד רותם.  במקביל, ליברמן הודיע על הצטרפותם של שלושה מועמדים חדשים למפלגה- שרון גל, שאדי חלול ושירה מיסטריאל. שם נוסף שנזרק לאוויר בהקשר של הצטרפות פוטנציאלית- ח"כ אלעזר שטרן שמחפש בימים אלה בית פוליטי חדש. לאן המנדטים של ליברמן הולכים? אין תשובה ברורה אך אפשרויות סבירות הן הליכוד ויש עתיד. השבוע הצליח לפיד, לראשונה במירוץ, להשיג מומנטום חיובי ולקבל סקרים מחמיאים. ממוצע הסקרים השבועים מוסיף למפלגתו של לפיד מנדט נוסף שמעמיד את המפלגה על עשרה מנדטים. בניגוד לכחלון, לפיד לא נח לרגע. יש עתיד עורכת כנסי בחירות בלי הפסקה במטרה לכבוש מחדש את ליבם של מאוכזבי יאיר לפיד. בינתיים, נראה שזה מניב תוצאות.

גוש הימין

השבוע הכריז חבר-הכנסת פייגלין כי בכוונתו להקים מפלגה חדשה שתרוץ בבחירות. במידה וירצה לרוץ בבחירות הקרובות יצטרך פייגלין לעמוד באתגר לא פשוט שכן יש לרשותו פחות מחודש להקים מפלגה (הדד-ליין הוא סוף ינואר). אם יעשה זאת, מפלגתו החדשה של פייגלין צפויה להצטרף למפלגתו של אלי ישי ומפלגתו של מיכאל בן-ארי במועדון המפלגות הקטנות שלוקחות קולות מגוש הימין וזורקות אותם לפח.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. בלי לבדוק כלום על משה פייגלין, כותב מבוא מפוצץ על מה יקרה אם פייגלין יקים מפלגה וכותב בקושי ארבע שורות. חמשה הודיע במפורש במפלגה שלו לא תעמוד לבחירות הקרובות. זה פשוט בדיחה,לא מקצועי בכלל.