תפסיקו לקרוא להם פליטים

העובדות מוכיחות כי רוב המסתננים מאפריקה אינם פליטי חרב אלא מהגרי עבודה. על רקע הדיון בבג"ץ, כמה נתונים שאתם צריכים להכיר.

באו לעבוד; הפגנה נגד חוק ההסתננות ומתקן חולות. צילום: הדס פרוש, פלאש90

הם פליטים; יהרגו אותם אם הם יחזרו לארצם; ה"יציאה מרצון" שולחת אנשים לכיתת יורים – מה לא יאמרו ארגוני השמאל הרדיקלי ומפלגת מרצ כדי לשכנע אתכם. אך 8,792 מסתננים אשר עזבו את מדינת ישראל מאז תחילת 2013 מספרים סיפור אחר; עובדה שכנראה לא תפריע לשופט פוגלמן לשרבט עוד כמה סופרלטיבים על זכותו הבסיסית של אדם להכיר בת זוג בפסק הדין הבא נגד התיקון לחוק ההסתננות.

הציבור הישראלי לא קונה את בהלת "פליטי החרב" שמנסים ארגוני המסתננים לזרוע, ויש לכך סיבה טובה. על פניו, די להפנות מבט דרומה למתקן השהייה 'חולות' כדי להבין מדוע: חינוך, טיפולים רפואיים ועובדים סוציאליים; מיטה וקורת גג בסכומים של מאות מיליוני שקלים. ובל נשכח את החוגים – אמנות, ספורט ונגינה. לאחרונה אף אישרה המדינה להכניס מחשבים למתקן כדי לאפשר לשוהים הבלתי-חוקיים להשלים תואר ראשון מקוון. האם באיזושהי מציאות היו פליטי חרב אמיתיים, אנשים שנסו על חייהם, אומרים "לא, תודה" וחוזרים לארץ שממנה ברחו? האם הם היו מתאוננים על כך שלא מעניקים להם גם אפשרות לעבוד?

והנה עוד משהו שכנראה לא שמעתם עליו. במהלך הדיון בוועדת הפנים על חוק המסתננים העומד היום למבחן בג"ץ, אל מול הביקורות החריפות שהטיחו בו חברי הכנסת מהשמאל, הציג ראש רשות האוכלוסין וההגירה מספר נתונים מעניינים.

ראשית, קצב הבדיקה של בקשות מבקשי מקלט, תהליך שמתרחש כבר שנים ארוכות, עומד על כ-250 בחודש. עוד הוסיף בן עמי כי "המקום היחיד שתגברתי כוח אדם ברשות האוכלוסין וההגירה ב-2013 היה ביחידה לבדיקת מעמד פליטות… אלה חבר'ה שבודקים ברמה הגבוהה ביותר בשירות הציבורי בארץ. כל בדיקה אורכת חודשים ארוכים. אם יחליטו מהר, תתקפו אותנו שזה שרירותי ולא בודקים. כשזה לוקח הרבה זמן אתם שואלים למה זה לוקח הרבה זמן?". אז מדוע יוצא לבסוף כי יש כל כך מעט פליטים? כי "זה בדיוק מה שמראה הבדיקה", אמר.

כשעלתה הטענה כי רשות האוכלוסין וההגירה אינה עושה את עבודתה נאמנה ולא מאפשרת להגיש בקשות מקלט, תקף בן עמי והשיב: "פתחנו שוב, קראנו להם שוב להגיש. לראייה, (כיום) בערך מוגשות 40 בקשות חדשות כל חודש. אז אם כולם בטוחים שהם פליטים למה רק 40 מגישים? כי הם יודעים שהבדיקה תעלה שהם לא פליטים. למה מי שהתשובה שהוא מקבל שהוא לא פליט לא מגיש בג"צ? כמו שמגישים על כל דבר בפעילות שלנו, על תוצאות הבדיקה? אם אנחנו עושים שרירותי, אם הבדיקה לא מספיק מעמיקה, אם הוועדה היא שרירותית, היא מטעם הממשלה, למה לא מגישים על זה בג"צים? הרי על כל דבר במדינה מגישים בג"צים?".

הגדר לא מספיקה

כזכור, שטף ההסתננות מאפריקה לישראל החל בשנת 2007, ומאז עשרות אלפים חדרו לשטחי המדינה. כבר בשנת 2009, בעיצומם של גלי ההגירה חשפו נתוני מתקן סהרונים את אופיים, והראו כיצד פחות מ-20% מהכלואים בו הסתננו עם משפחתם – הרוב הגדול היו גברים בוגרים, מעל גיל 18. "בנתונים מספריים אלה", כתבה אז עו"ד עפרה קלינגר, כיום בדרגת גונדר ומשמשת כראשת אגף בשב"ס, "יש כדי לתמוך בטענה כי בעיקרו של דבר מדובר בהגירת עבודה וכי המהגרים משאירים את בני משפחותיהם מאחור במטרה להבטיח הכנסה למשפחה או ליצור בסיס כלכלי להבאתה לישראל". כל מי שמעוניין לחזות בכך במו עיניו מוזמן לצאת לסיבוב באחת משכונות דרום תל אביב. עם השנים הטבע עשה את שלו ונוספו עוד נשים וילדים לנוף האורבני, אך עדיין קשה לטעות בעליונות הנוכחות הגברית ברחובות.

תנועת המסתננים לתוך שטחי ישראל נפסקה רק בראשית שנת 2013 בזכות שילוב של שני גורמים. האחד הוא השלמת הבנייה של גדר המערכת בגבול ישראל-מצרים. אך הניסיון ארוך השנים וחוצה הגבולות מלמד כי לא די במכשול פיזי כדי למנוע הסתננות בלתי-חוקית – רק בתקופה האחרונה היינו עדים לכך בספרד, באיטליה ואף בגבול ארה"ב-מקסיקו. גם בישראל אנו מכירים זאת היטב. קלינגר השכילה להדגיש זאת בדבריה כבר לפני 6 שנים, וקבעה כי "לשם מניעת כניסה של מבקשי מקלט מומלץ להפסיק ככל האפשר מתן היתרים לעובדים זרים". את צמצום האטרקטיביות של ההגירה יש ליישם גם באמצעות "הקשחת תנאי השהייה, הכבדת הגישה למערכות הרווחה והכבדת התנאים לקבלת מעמד של קבע".

את החלק הזה החלה המדינה ליישם רק בינואר 2012, עם תיקון מס' 3 לחוק המסתננים. לאחר שהתיקון נפסל על-ידי בית המשפט העליון בספטמבר 2013, כשלושה חודשים מאוחר יותר נקבע תיקון מס' 4 לחוק המסתננים. חוק זה התיר להחזיק במסתננים לא-חוקיים במשמורת ללא משפט, כלומר במתקן שהייה סגור (מתקן 'סהרונים') עד שנה, ולאחר מכן במתקן שהייה פתוח, מתקן 'חולות', שם ישהו עד כ-3,300 מסתננים. במסגרת החוק התחייבה המדינה לספק למסתננים מקום לינה, מזון, שתייה וצרכי בריאות בסיסיים; על פניו הישג לא מבוטל עבור אדם המבקש מקלט מפני רודפים המאיימים על חייו.

כל זאת, כמובן, לא סיפק את ארגוני המסתננים מבית 'הקרן החדשה לישראל'. אלו המבקשים לחתור תחת זהותה היהודית-דמוקרטית באמתלת "זכויות אדם" אינם מרפים, ועותרים פעם אחר פעם לבית המשפט העליון. וזה עובד. בספטמבר האחרון, בית המשפט קיבל שוב את העתירה שלהם ופסל את התיקון לחוק בפסק דין שערורייתי, עליו כתבנו בהרחבה ב'מידה'.

לשם כך, בהליך מהיר יחסית גובש ונחקק תיקון מספר 5 בימיה האחרונים של הכנסת ה-19. למעשה הוא עקר עוד שיניים מכוחו של החוק. תקופת הכליאה של מסתננים חדשים שיחצו את הגבול לישראל ללא היתר קוצרה משנה לשלושה חודשים במתקן סהרונים, שלאחריהם יועברו למתקן חולות. את ההחזקה של במתקן חולות הגביל התיקון לשנה ושמונה חודשים. חובת ההתייצבות לרישום נוכחות צומצמה משלוש פעמים ביום לפעם אחת בין השעות הערב. כמו כן קובע התיקון החדש כי לא ישלחו לחולות קטינים, נשים, בני 60 ומעלה, אבות לקטינים, מי שעלול להיגרם לו נזק בריאותי כתוצאה מכך או מי שהיה קורבן לעבדות או לסחר בבני אדם.

הקורבנות הבלתי-נראים; תושבי דרום תל אביב בהפגנה. צילום: הדס פרוש, פלאש90
הקורבנות הבלתי-נראים; תושבי דרום תל אביב בהפגנה. צילום: הדס פרוש, פלאש90

לשמר את אפקט ההרתעה

עם זאת, חברי הכנסת והממשלה השכילו להבין כי משמעות ביטול החוק וסגירת מתקן השהייה תהיה פגיעה אנושה בהרתעה מול מהגרי העבודה, שנבנתה במשך שנים ארוכות. הסיבה לכך ברורה, ואותה יש להדגיש שוב ושוב: הרוב המוחלט של המסתננים שהגיעו לישראל הם מהגרי עבודה ולא פליטים הזקוקים למקלט. נזכיר פעם נוספת, את העובדות שהציגה בעבר עו"ד יוכי גנסין, הגורם הבכיר ביותר בפרקליטות המדינה העוסק בנושא ההגירה הלא-חוקית:

עד 2007 מדינת ישראל לא נתנה רישיונות עבודה למסתננים. בשנה זו, בניגוד להחלטת ממשלה, הוחלט לתת 2,200 רישיונות עבודה למסתננים, כדי שיעבדו במלונות באילת. אחרי זה גבר הזרם פי 3. אחר כך החליטו לתת עוד כמה מאות רישיונות עבודה, שוב ללא החלטת ממשלה, וגם אז גבר הזרם… התוצאה של הדבר הזה היא ברורה: הנתונים מלמדים על עלייה בגרף כל פעם שמדינת ישראל נותנת או רישיונות עבודה או רישיונות ישיבה ותושבות. אין ספק בכלל שהסיבה שתנועת ההסתננות אל מדינת ישראל הגיעה למצב של בודדים עד אפס נובעת משילוב של אמצעים שמדינת ישראל החליטה עליהם.

האלפים הרבים שכבר עזבו את ישראל מוכיחים עד כמה החוק הוא גורם קריטי במאבק מול הגירת עבודה בלתי-מבוקרת; הם מוכיחים כמה יעילים התמריצים המשפטיים עבור כחלק מהמדיניות הישראלית, במסגרת המגבלות הקיימות. וכל זה בלי להתחיל לדבר בכלל על הסבל המתמשך של תושבי דרום תל אביב. זהו העיקרון החשוב במאבק המתנהל כיום, שאותו צריכים אזרחי מדינת ישראל לזכור. רשויות המשפט הוכיחו כי הם כבר מקרה אבוד.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

22 תגובות למאמר

  1. אחת השאלות היא מה האינטרס של כל ארגוני המסתננים לסייע בכל דרך משפטית ואחרת למסתננים? האם זה יתחיל כאישורי עבודה ואח"כ במתן אזרחות א,ז כמו באירופה אותם מסתננים יהפכו לכח אלקטורלי בשורות השמאל -ראו מה אחוז מצביעי השמאל באירופה בקרב המהגרים. ואולי יתכן שזה עוד שלב בתפיסת העולם האוניברסלית שמאלית שבאה לקעקע בכל דרך את הזהות הלאומית יהודית של מדינת ישראל . תוספת של עוד כמה מאות אלפי פליטים מוסלמים כחיל חלוץ לפני המשפחות שלהם יכול לעשות את מה שלא הספיק לעשות הסכם אוסלו שאפשר החזרת ארבעים אלף ערבים מתוניס לתוך שטחי יהודה שומרון ועזה ואח"כ בצורה זוחלת איחודי משפחות עם ירדנים שנכנסים לארץ וכו' וכך לאט אבל בטוח משנים את האיזון הדמוגרפי ויוצרים בהמשך מדינת כל אזרחיה ואחריי המבול.

    1. האמת היא שרובם מהגרי עבודה. הם לא בסכנת חיים. יש המון ניגרים. פשוט באים לעבוד. מרוויחים שכר מינימום . אבל עובדים 2 עבודות. מרוויחים ל8000 שח בחודש גרים ביחד בבית אחד. שולחים כסף לאפריקה בונים לעצמם בתים והון לצידם. שותים המון גם פושעים מפחידים שממלאים את דרום תל-אביב. מקבלים מהעבודה גם ביטוחי בריאות וגם פיצויים אחרי שמתפתרים .אנחנו מדינה טיפשה. אחוז הפליטים מאוד קטן הרוב באים לעשות כסף.

  2. אני מתחיל לחשוד שמחוללי השקרים נגד השמאל מתחילים להאמין לעלילות שהם בדו בעצמם, כאילו השמאל איננו אלא מחבל מוסלמי חדור מטרה לזרוע הרס וחורבן. זאת ועוד, הבעיה כיום היא בדיוק מה שהמאמר המסוכן הזה מנסה לטשטש: רוב הבקשות שמוגשות (והמספרים הם גדולים בהרבה מהאמור בכתבה המטעה) אינן אפילו נבדקות. הרי הכי נוח לימין לספר לנו שהם לא פליטים מבלי לבדוק זאת.
    מדינת ישראל חייבת לנרמל הליך של בדיקת בקשתם של מבקשי המקלט.

    1. אילן פפה?
      🙂
      השמאל יותר טוב בדרך כלל בתעמולה…מקווה שלא לאורך זמן והוא וגם יותר טוב בהתחסדות
      זהו מאבק על המדינה לא מזמן במונחי זמן היסטוריים היתה השואה…נבצר ממני להבין את מה שקורה כאן כל השונאי עצמם שנמצאים בקרבנו והם אויבים מסוכנים מהחמאס איראן והרשות הפלסטינית ביחד…לא לחינם נאמר שחורבן בית ראשון ושני באו בעיקר בגלל יהודים מקרבנו מבית.

    2. "הרי הכי נוח לימין לספר לנו שהם לא פליטים מבלי לבדוק זאת."

      נו, והכי נוח לשמאל לספר לנו שהם פליטים מבלי לבדוק זאת.

      אז אם זה לא נבדק מאיפה אתה יודע אם הם פליטים או מהגרי עבודה?

    3. ונניח שזה נכון, ונניח אפילו שרבים מהם פליטים, אנחנו רוצים אותם כאן? חסרות לישראל צרות גם בלעדיהם?

    4. למורת רוחך ישראל לא תהפוך למדינת כל אזרחיה.שהשמאל לא מצליח שנים רבות לחולל בפוליטיקה (איננו מקבל את האמון ע"י ציבור הבוחרים)שינוי ולכן הוא מנסה לחולל דרך מערכת המשפט וליישם את משנתו הפוליטית האנטי ציונית.

    5. תפסיק עם ההצגה שמאל וימין. אני שמאל קלסי פרוישראלי לא רוצה להפוך את ישראל למדינת כול אזרחיה ולמעשה למדינה ערבית ועוד יותר למעשה, לאזור טרור וכאוס. לא נאה לך, חפש לך מדינה אחרת להרוס. ולמה ה'מאמר מסוכן'? כי הוא מדווח בעיה אקוטית וקיומית שאתה מעוניין להסתיר? ולמה דווקא הדימוי של 'מחבל מוסלמי' עלה בדעתך באופן כה יצירתי ואותנטי? כי זה מה שאתה, נכון? לא ממש שמאל.

    6. אתה בכוון. טרולים אנטישראלים שמתחזים לשמאל אוהבים להשתמש בשמות של יהודים פוסטציונים כמו אילן או "יריב א." ועוד. הם מעריכים שהאדם שהם עושים שימוש בשמו לא ממש יתעצבן כי מטרתם די זהה ולפעמים זהה, אם כי מסיבות לרוב אחרות. זה גם נותן להם תחושת בטחון לכתוב דברי בלע, שכאילו הציבור כבר "רגיל" לקבל מצד אותם יהודים. קיצר הם עובדים להעצים אווירה אנטיציונית, לעודד סכסוכים פנימיים ועוד.

  3. מקווה שהמסתננים יגיע לכפר שמריהו, רמת אביב, צפון ת"א וכל שאר החורים שהאשכנזים השמאלנים "יפי הנפש" גרים בהם…

  4. כתבה מבישה. אני בספק גדול שאי פעם זכית להחליף מילה עם אותם ״מהגרי עבודה״. הבחירה להאשים בני אדם הנזרקים למכון כליאה ״פתוח״ כאילו יש להם מילה בכך במקום להאשים את הגורמים שהחליטו על המהלך המטופש הזה ועוד להוסיף תיאורים ציוריים של חוגי אמנות ויצירה הוא מבחיל.
    כן רבים עוזבים את ישראל, רבים גם מוצאים את מותם. עזיבה שנעשית עקב ״תמריצים״ היא בהחלט דרך לבחון את אמינותו של אדם שאיבד כל תקווה לחיים נורמליים.
    כתבה מגמתית נטולת כל בסיס. מביש.

    1. הוכח שרבים עוזבים את ישראל,
      כעת עליך להוכיח ש"רבים גם מוצאים את מותם".

      בוא נראה אותך

    2. התגובה שלך מבישה

      הכתבה במקום.
      אם מתוך אלפי המסתננים רק 40 מגישים בקשה למקלט
      אומר דרשני.

      צריך להחזיר את כולם למקומות שמהם באו.

    3. שי, כנראה שגם אתה לא זכית לדבר איתם.

      עבדתי  איתם בשטיפת כלים, קייטרינג, בניין.
      מתוך עשרות ה"פליטים" רק אחד, סודני, היה באמת פליט.

      הבעיה הכי גדולה היא עם המהגרים מאריטראה, רובם  (לדעתי 99%) מהם מהגרי עבודה. איתם גם יצא לי לדבר הכי הרבה בתקופה בה עבדתי בבניין.

      אחד מיהם, שיקאדו, סיים תואר ראשון באריטראה בחקלאות. אחרי התואר שירת בצבא בתפקיד שקשור לתואר שלו.
      מעבר למשכורת החודשית, הוא קיבל מהצבא דירה ותלושים לאוכל.
      שם הוא התחתן ונולד לו ילד.

      בשלב מסויים הוא חתך מאריטראה לסודן, משם בעזרת הבדואים מסיני הגיע לישראל.
      כששאלתי אותו למה לישראל ולא לאירופה (כל שבוע הוא בכה כמה קשה פה וכמה התנאים באירופה יותר טובים, כן כן גם הוא בכה על המילקי בברלין)  הוא אמר שזה יותר יקר והמסע יותר ארוך.

      אחרי שהוא התבסס בארץ (כאמור עבד איתי בבניין והשתכר ב5000 ש"ח לחודש) שלח כסף לגרושתו (אם ילדו), למה גרושתו? כי הוא שלח גם כסף לחברה שלו והביא אותם לארץ (לאישה הוא שלך 100$ וזה אגב כל המזונות שהיא תראה מימנו)

      מאז שסיימתי לעבוד שם נולד לו בת בארץ, מהחברה שהוא יביא לפה (לבת דווקא בחרו שם תנ"כי משהו- כנען) 
      כמו כן הגיע גם הבן דוד שלו בן ה17 ועוד איזה קרוב משפחה בן 21.

      אז בבקשה אל תספר לי על ששיקאדו וסלומון שהם פליטים מסכנים. כי הם לא!

    4. איזו שפה בוטה וכבדה, אגיד לך למה: מפני שעברית היא שפתך השנייה, לא כול כך בשימוש. מובן שאילו מהגריי העבודה היו באמת נרדפים במולדתם, הם היו מאושרים מהתנאים כמו המתקן בחולות אלא שהם באו לעבוד להשתקע ולקבל אזרחות – אתה ודומיך הבטחתם להם כדי להציף את ישראל בשיתוף העמותות, על מנת לחסל את ישראל. המהגרים הם האחרונים המעניינים אותך, ישראל עשתה ועושה למען אפריקה למרות שאותך זה מרגיז, מדינות ערב מסיתות את האפריקנים לנתק יחסים דיפלומטים אתנו ולא לקבל את הסיוע. ההיגיון אינו הצד החזק שלך, לאחר שישראל תיהרס גם אתה תברח מכאן, העיקר להוציא עיין לאחר, רצוי שתיים.. רק אל תספר שאתה 'שמאל'.

  5. שני אנשים הולכים על המדרכה
    בחור צעיר ואישה קשישה
    הבחור עובד מרוויח מאות אלפי דולרים במונחים של ארצו,והוא נחשב שם מיליונר.
    הוא מתהלך לבוש במיטב האופנה שסמרטפון חדיש בכיסו.
    האלמנה הקשישה חולה,מתקיימת על קיצבת הביטוח הלאומי הזעומה,ערירית כמעט ללא משפחה.
    האלמנה מפחדת לצאת מפתח ביתה,הבחור מבלה עד מאוחר במועדון תוך שתיית אלכוהול
    והוא מתהלך ברחוב בבטחון רב. לא מפחד מכלום,ההפך כולם מפחדים ממנו.
    הבחור שילם אלפי דולרים למבריחים שיביאו אותו לכאן שיוכל לעבוד.
    האלמנה גרה בדירה מטה ליפול בבנין ושכונה מלאה ליכלוך וזוהמה,אין לה אפשרות ללכת למקום אחר.
    ובכן למי בג"ץ,דואג?
    למי השופט פוגלמן דואג?
    למי היועצים המשפטים דואגים?
    לאלמנה או לבחור?
    כמובן לבחור,וזה כל הסיפור של בג"ץ והמערכת המשפטית שהשתלטה על המדינה על רגל אחת.
    הבחור למי שלא הבין הוא מסתנן ארתיראי או סודני,האישה היא תושבת שכונה הסמוכה לתחנה המרכזית

  6. מהגר עבודה שכזה התחיל איתי . חיכה שנה. ביקש להתחתן איתי כדי להפוך לאזרח. ברגע שאמרתי לו שאני לא מתכוונת להתחתן. הודיע לי שאני מבזבזת לו את הזמן. עכשיו מחפש בחורה ישראלית חדשה על מנת לקדם את מטרתו. הייתי שמחה לדעת למי אפשר לדווח על אדם שכזה. שמשקר כדי לקבל אזרחות.