דאע"ש מציג: גיהנום אסלאמי בשידור חי

שריפת הטייס הירדני ע"י דאע"ש לא התרחשה בחלל ריק, אלא נשענת על מסורת מוסלמית עתיקת יומין.

שריפת הטייס הירדני על-ידי דאע"ש לא התרחשה בחלל ריק, אלא נשענת על מסורת מוסלמית עתיקת יומין • במדינה האסלאמית לא נחים על זרי הדפנה ומאיימים על טייסים ירדנים נוספים: אתם הבאים בתור • וגם אנחנו חלק מהמשוואה: ישראל וירדן מוצאות את עצמן בשוחה אחת מול ארגון המבקש להביא את אש הגיהנום למזרח התיכון

נשרף בעודו בחיים. הטייס הירדני מעאד' אלכסאסבה בכלוב של דאעש, דקות ספורות לפני הוצא להורג. צילומסך
הטייס הירדני מעאד' אלכסאסבה, דקות ספורות לפני הוצאתו להורג בשריפה. צילומסך

ארגון 'המדינה האסלאמית' פרסם השבוע סרט מזעזע בן יותר מ-20 דקות, שבשיאו מוצא להורג הטייס הירדני מעאד' אלכסאסבה בשריפה. הסרט מנסה להצדיק את העונש הזה על ידי תיאור חלקה של ירדן במלחמה נגד "מדינת האסלאם", וחלק זה מלווה בתצלומי תקריב של חללי מדינת האסלאם, גברים, נשים וילדים, בעיקר כאלה שנשרפו למוות.

בהמשך הסרט מתאר הטייס הירדני את פעילות חילות האוויר של ירדן, איחוד האמירויות, סעודיה, קטר, בחריין, כווית, מרוקו, ארה"ב, והוא מזכיר את העובדה שהמטוסים האמריקניים ממריאים מבסיסים בטורקיה.

הסרט ערוך בצורה מקצועית, ומלווה באפקטים קוליים וויזואליים מרשימים המעידים על היכולת המקצועית הגבוהה של עורכי הסרט. דקות ארוכות מוקדשות לביקור חרישי שעורך הטייס הירדני בחורבות בית גדול, כנראה מטה מפקדה של מדינת האסלאם שהותקף על ידי מטוסי הקואליציה, ואולי על ידי המטוס של הטייס הירדני עצמו.

כל הסרט נועד להצדיק את שיאו המגיע לקראת סופו: שריפת הטייס הירדני בחיים. האירוע הוכן בקפידה: הוא הושם בתוך כלוב ברזל כדי שלא יוכל לברוח מהאש, והבגד בצבע כתום שהוא לובש לאורך כל הסרט הוספג בדלק. גם החול שמתחת לכלוב הוספג בדלק ושובל של דלק הוספג בחול עד מקום שבו עמד חייל דאע"ש עם לפיד ספוג בדלק בקצהו. חייל אחר הדליק את הסחבה, היא הבעירה את הדלק בשובל, האש התקדמה אל הכלוב והבעירה את הדלק שמתחת רגלי הטייס. אחרי שהטייס נשרף, הגיע דחפור וכיסה את הכלוב באבנים.

מתרצים את הטירוף. לוחמי דאע"ש לוכדים בשבי את הטייס הירדני. צילומסך
מתרצים את הטירוף. לוחמי דאע"ש לוכדים בשבי את הטייס הירדני, לפני כחודש. צילומסך

בדאע"ש מנסים למצוא צידוק תאולוגי לשריפה

מה שהסרט מציג איננו דבר חדש לכל מי שמכיר את המקורות האסלאמיים. אלו מציינים שעלי בן אבי טאלב, בן הדוד של מוחמד שנשא את ביתו פאטמה והיה גם הח'ליף הרביעי, שרף למוות שני כופרים. יש וויכוח בין חכמי האסלאם אם נכון לעשות כך, והמתנגדים מבססים את עמדתם על הקביעה שרק האל מוסמך לשפוט כופרים באש, כלומר בגיהנום. מדינת האסלאם – שבראייתה נועדה להקים מחדש את מדינת האסלאם המקורית – הולכת בדרכו של עלי בעניין שריפת האויבים, ומתירה להעניש בשריפה גם בעולם הזה.

עניין זה חשוב מאוד לממונים על התעמולה של מדינת האסלאם: המסר המשודר מהסרט הוא,  שמדינת האסלאם תביא את כל מי שיתקיף אותה אל הגיהנום כבר בעולם בזה, ואם הוא לא יודע איך נראה הגיהנום ומה שקורה בו לרשעים אזי שיביט בסרט ויראה במו עיניו מה קורה לרשעים בגיהנום. רק לשם ההשוואה: ברשת הופצו סרטונים המציגים את לוחמי מדינת האסלאם מדברים על קבלת נערות יזידיות למטרה ברורה, והמסר ברור: מי שמצטרף למדינת האסלאם מקבל את גן העדן כבר בעולם הזה.

סיבה נוספת לשריפת הטייס היא העיקרון המשפטי "אלמועאמלה באלמית'ל" – ההתייחסות באופן דומה – הקובע שהעונש של פושע הוא שייעשה לו מה

"ההוראה של הנביא מוחמד נגד עונש השריפה לא מהווה איסור מוחלט". פאתווה של דאעש. צילומסך
הנביא מוחמד לא שולל על הסף את עונש השריפה. פאתווא של דאעש. צילומסך

שהוא עשה לקרבנו, כלומר הדדיות. במקרה של הטייס הירדני מקפיד הסרט להציג קרבנות של מדינת האסלאם, כולל ילדים, שנשרפו בהתקפות של מטוסי הקואליציה. הצגה זו של קרבנות שרופים נועדה להצדיק את שריפת הטייס, על פי עיקרון ההדדיות. בנוסף, המדינה האיסלמית הוציאה היום פאתווא, המופיעה משמאל לטקסט, השוללת לכאורה את הטענה כי הנביא מוחמד אסר על הוצאה להורג בשריפה.

דבר חשוב נוסף המופיע בסרט הוא רשימה ארוכה של טייסים ירדנים, חלקם עם תצלום וציון כתובותיהם האזרחיות, כדי לעודד ירדנים המזדהים עם מדינת האסלאם לנקום בטייסים אלו, וכדי להרתיע את הטייסים מלהשתתף הפעולות נגד מדינת האסלאם. ללא ספק, מכונת המלחמה הפסיכולוגית של מדינת האסלאם עובדת והיא מקצועית מאד.

אלא ששריפת הטייס הירדני איננה נשק תעמולתי חדש שהמציאה מדינת האסלאם, כפי שציינתי היא מתועדת במקורות האסלאם הקדום. יש פרשנים המתחרים ביניהם מי יעשה למדינת האסלאם וללוחמיה דמוניזציה קשה יותר. אלא שהתייחסות הזו אל לוחמי מדינת האסלאם היא בדיוק מה שהם מתכוונים, כי הם רוצים לזרוע פחד בקרב אויביהם. הדמוניזציה משחקת לידיהם ומגבירה את הפחד בקרב אוכלוסיות רבות, בעיקר בעולם המערבי.

נכון יותר לעשות ניתוח קר של האסטרטגיה כדי להתמודד איתם בנקודות התורפה שלהם. לדוגמה: לוחמי מדינת האסלאם מאמינים שאם אישה תהרוג אותם הם לא יהיו שהידים על כל ההטבות הכרוכות בכך. הצבא הכורדי בצפון עיראק, הפש-מרגה, מנצל עניין זה היטב: הוא גייס נשים ללחימה, וכשהן מתקרבות למוצב או מקום שבו נמצאים לוחמי דאע"ש הן משמיעות צעקות וצהלולים. אנשי דאע"ש בורחים מפני הכורדיות כדי שלא ייהרגו בידי אישה. יש גם אמצעים אחרים לשכנע את לוחמי דאע"ש לוותר על המלחמה, אך זה לא הנושא כרגע.

יקימו חזית משותפת נגד דאע"ש? רוה"מ נתניהו והמלך עבדאללה. צילום: קובי גדעון, פלאש90
יקימו חזית משותפת נגד דאע"ש? רוה"מ נתניהו והמלך עבדאללה. צילום: קובי גדעון, פלאש90

ישראל וירדן במלחמה

מייד כשנודע על הוצאתו להורג בשריפה של הטייס הירדני, הוציאה ירדן להורג בתלייה אישה וגבר שהשתייכו לאל-קאעדה. המלך עבדאללה השני נשא נאום קצר לאזרחי ירדן, ובו הוא הבטיח לנקום את דמו של הטייס במלחמה נגד מדינת האסלאם. המלך לא גילה פרטים על המלחמה שהוא מתכנן נגד אלו ששרפו את הטייס, אבל משתמע מדבריו שירדן תגביר את ההתקפות שלה על מדינת האסלאם.

מצד אחד קיימת האפשרות להגביר את הפעילות האווירית במסגרת הקואליציה, אך ייתכן שנראה בתקופה הקרובה פעילות קרקעית של כוחות ירדניים נגד מדינת האסלאם. המלך חייב לצאת למלחמה נגד מדינת האסלאם, שאם לא כן הוא יחשוף את עצמו לביקורת מצד השבטים הבדווים, שנקמת דם אחיהם הטייס היא עבורם חובה קדושה. המסר לבדווים וההזדהות עם כאבם הומחשו באמצעות כאפייה בדווית אדומה שחבש המלך על ראשו במהלך נאומו הקצר.

מצד שני, המלך חייב גם לאותת לאותם ירדנים המזדהים עם מדינת האסלאם – ויש לא מעט כאלו – שידו הארוכה והקשה תשיג אותם. ייתכן שאם תהיה הסלמה בין ירדן ומדינת האסלאם תעצור משטרת ירדן מספר לא קטן של אזרחים הנחשדים בנטייה למדינת האסלאם, ובמיוחד בקרב תושבי העיר הדרומית מעאן והפליטים הסורים שבמחנה אל-זעתרי בצפון המדינה.

ישראל תצטרך לעקוב מקרוב אחרי המלחמה המתפתחת בין ירדן ומדינת האסלאם, שכן תוצאותיה יקבעו מי יעמוד מולנו מעבר לנהר הירדן: מדינה שיש לנו איתה הסכם שלום, או ארגון רצח בע"מ, שאין לו מגבלות אתיות. ישראל וירדן מוצאות את עצמן בשוחה אחת במלחמה הזאת, נגד ארגון השואף להביא את אש הגיהנום אל המזרח התיכון כדי לחסל את כל מי שאיננו מתאים לתפיסת העולם שלו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

  1. יש לי בעיה מרכזית אחד עם טיעון "יהרגו בידי אישה" המצוטט לעיל: בנתיים, *כל* המקורות שחזרו עליו מצטטים – את הכורדים. לא את אנשי דעא"ש. גם הסיפורים על התבוסות שהנחילו לדעא"ש באות מצד הכורדים. אז ייתכן שזה נכון, למרות שאני מתקשה לחשוב שדעא"ש לא יוכלו להמציא איזו פתווה כדי לפתור את העניין, אבל כדי להשתכנע הייתי צריך לראות ראיות קצת יותר חותכות: למשל, לוחמי דעא"ש שאומרים שהם בורחים מהכורדיות, או סרטון של פלוגת לוחמות כורדיות מטהרת את קובאני חיש-מהר ובצעקות, ומבריחה בקלות אי-אלו עשרות קילומטרים את דעא"ש. כמדומני שזה לא בדיוק המצב.

    1. יש עדות מצולמת לבריחת לוחמי דעאש מנשים בכתבה המצויינת של איתי אנגל. חפש ברשת.

    2. אתה ברצינות מצפה לכך שאירגון דאע"ש יספר לך מה מפחיד אותו? הרי אין שם צלמי וידאו של רשתות הטלויזיה בעולם בכדי לתעד את תבוסות דאע"ש או ניצחונות מתנגדיהם (כפי שזה נעשה במהלך מלחמות ישראל….). אז למה אתה כבר מצפה? לאיזשהי אוטופיה חדשותית? תתייחס לדברים כפי שהם מהלי לצפות לכך שאירגון מהסוג שלך דאע"ש יספק לך איזשהו מידע על כישלונותיו…

    3. בכתבה של איתי אנגל יש בדיוק מה שציינתי: עדות של כורדים שמספרים שזה מפחיד את דעא"ש (ואנגל עצמו שמקריין, על פי הקול. דרך אגב, הקולולו בסרט שבו רואים מישהו חוטף כדור, הוא ווייס-אובר. הסרט המקורי מסתובב ביו-טיוב בלי קולולולו). מה חסר? *אין* ראיות מעבר לסיפורי הכורדים. אני לא מצפה שדעא"ש יספרו לי שום דבר, אבל אני בהחלט מצפה שלטענה מרחיקת לכת שכזו לגבי "מה מפחיד את דעא"ש ומביס אותם" תהיה ראיה רצינית יותר מ"מספר קטן מאויביהם מספרים שככה זה".

  2. יגיל הנקין
    אתה רוצה אולי גם סרטונים של הנשק הסודי של הכורדים – חדי קרן צבעוניים שלפי הפאטווה מוות עלידי חד קרן הוא הגרוע מכל למחבל דעאש??1

    למה נראה לך שמחבלים מדעאש יצלמו את עצמם בורחים מכל צבא??1

    שטויות כאלה מסוגלים הלפיץ רק בארץ כנגד צה"ל לערבים נשאר קצת שכל והבנה שאסור להציג את הצבא בהצגת שטויות כאלה

    1. אני מצפה לראיות. אם אין ראיות לטענה מרחיקת הלכת הזו, למה אתה מצפה שאני אאמין לה?

  3. יישר כח
    משתוקקת לקרוא את המאמרים שלך
    הם מבוססים על חוכמה וראיה מרחבית שלא כל כותב ניחן בו

    כתבה מנומקת שמראה את הפרצוף המכוער של מזרח התיכון החדש

  4. לפני מספר שנים עלתה האפשרות לקבורת גופות מחבלים בעורות חזיר. בג"ץ מנע את האפשרות הזו. אני לא מאמין שתהיה פתווה שתוכל לגרום למחבלים ומרצחים מוסלמים להתגבר על הפחד מפני קבורה בעור חיה טמאה. בכל אופן אני מתרשם ממהירות קבלת ההחלטה והביצוע של המלך הירדני. אין לנו אלא להתקנא..

  5. רצח בע"מ היה הכינוי של התקשורת בארה"ב של שנות ה-30 וה-40 לארגון של לואיס "ליפק'ה" בוכהלטר, מראשי המאפיה היהודית בתקופת הזוהר של המאיפה, תקופת היובש.

    ליפק'ה לא היה עדין נפש במיוחד ובצדק ישב על הכסא החשמלי, שכן היה אחראי להוצאתם להורג של עשרות בני אדם, רובם ככולם יהודים. אלא שזה לא היה רצח חסר אבחנה ולא בלי משפט, גם אם המשפט היה מאפיונרי משהו…

    בשורה התחתונה, אני מוחה על ההשוואה. רצח בע"מ היה המשטרה החשאית של העולם התחתון ונועד להשליט סדר, לא להפר אותו.

    1. התובנות שלך כה חריגות מכול נורמה, שלטובתך אייחס אותן לכך שעברית אינה השפה שלך, ולכך שאינך רוצה לומר מה שאתה רוצה לומר, כדי לא להיחשף (בעיה קשה של טרול). אעזור לך: כוונתך שהיהודים גם פושעים ורוצחים ולא רק המוסלמים, אז למה נטפלים למוסלמים? חפרת מתחת לאדמה כדי להשיג עדות נגד היהודים אך את המתרחש מול העיניים, מה שערבים עושים לערבים כול יום באופן מסיבי (נכון, גם לנו אם תוכלו) אתה דווקא מצדיק.

  6. האם קבירה פומבית ובהתמדה של גופות אנשי דעאש או מה שנשאר מהן מעורבבים עם בשר חזירים תרתיע את לוחמי דעאש?

    1. אפשר לנסות, לא יזיק. אבל גם קרוב לודאי שלא יועיל, כי אגדת עור-החזיר מסתובבת כבר כמה וכמה עשרות שנים: על האמריקאים בפיליפינים, על הבריטים בהודו ובעוד מקומות, על הרוסים בצ'צ'ניה ועוד כמה. בפועל, זה בדרך-כלל לא קרה. ובמציאות (לינקקתי גם למעלה) מורי הדת של החולרות הנ"ל לא מתקשים למצוא לזה פתרון.

  7. ברור שהשריפה לא בוצעה בחלל ריק. אם זה היה חלל ריק, האש לא היתה בוערת.

  8. דאעש זו תוצאה של הדת האסלאמית וזו הבעיה, אף אחד לא שם את הברקס באסלאם, והאש ברובה אוכלת את האסלאמיים .
    זהו ,אי אפשר להתעלם ,האסלאם במתכונתו היום ,מהווה בעיה לתושבי העולם בכלל ולתושבים האסלאמיים בפרט . פרופסור קידר מביא ציטוטים מדויקים ואין לזה פרשנות נוספת. דאעש פועל בשם האסלאם העכשווי . מעניין לשמוע את האיממים במסגדים ,שינסו לבקר את דאעש .לא לתדהמתי כנראה שהם מצדיקים ותומכים. האבסורד ,אם במידה ודאעש יכבוש מסגד עם אימם כזה לא בטוח שהוא יישאר בחיים .האכזריות והשלטת הפחד הפכה למטרה .
    דאעש על פי כל היתכנות ,יעלם באיזשהו שלב. אם הוא יישאר אנחנו לא נישאר ,עם עוד מיליוני מוסלמים . אין אפשרות כזו בטווח הרחוק .לכן ,לא צריך להתכונן למלחמה עולמית אלא למלחמת גרילה מיקיזת דם. כן ,עלינו בחכמה לשמור על גבולנו עם ירדן .ירדן מדינה קטנה עם התנהלות הגיונית ולכן סביר שהיא תילחם בדאעש ותומכיו ,כי אין לה ברירה .
    הזוי ביותר למצוא אצלנו מסנגרים ואפילו בעקיפין לדאעש