בנט צודק, הערבים פושעים יותר

כאשר בוחנים את הנתונים, אין ספק שהמגזר הערבי בישראל מוביל באחוזי האלימות והפשיעה החמורה.

המספרים מדברים בעד עצמם; ערבי-ישראלי נעצר בהתפרעות במזרח ירושלים. צילום: יונתן סינדל, פלאש90

מאת: אריק גרינשטיין ועקיבא ביגמן

דבריו של השר בנט עוררו סערה. במהלך נאום שנשא היום (א') באירוע באוניברסיטת תל-אביב, התייחס בנט לסוגיית הריבונות ואמר: "אתה לא יכול לטייל כבר בהר הזיתים והר הצופים, וגם לא בנגב, כי יפרצו לתוך האוטו שלך ויגנבו. בגליל הם גונבים לחקלאים את הטרקטורים, וגם למזרח ירושלים אי-אפשר להיכנס". לאות מחאה, פעילי מרצ שנכחו במקום החליטו לצאת בהפגנתיות יחד עם סטודנטים ערבים. העיתונאי דרור פוייר (גלובס), שיצא גם הוא מן האירוע, צייץ בטוויטר: "היה מכובד סה"כ, עד שבא בנט וקרא לכל הערבים גנבי רכבים. ממש ככה". בנט, מצדו, כבר איים בתביעת דיבה.

איננו סוברים שכל הערבים הם גנבי רכבים, וקשה מאוד להאמין שכך חושב השר בנט – על-אף הרטוריקה, נאמר זאת כך, הלא-ממש זהירה. אך מה שכן ניתן לקבוע הוא, שבאופן יחסי האוכלוסייה הערבית בישראל פושעת יותר.

העובדה היא שחלקים נרחבים משטח המדינה נחשבים לאזורי הפקר, בהם לא נאכף החוק. שטחים עצומים ממרחבי הנגב, הגליל וחלק מאזור השרון וה"משולש", הפכו דה-פקטו לאזורים ללא-חוק: אין שם אכיפה של חוקי תכנון ובניה, אין גביית ארנונה ומיסים והחמור מכל – אין הגנה על הרכוש והנפש. גם אם נוח לחלקים נרחבים של החברה הישראלית, למשטרה, לפרקליטות או למפלגות שונות להתעלם מעובדה זו, היא עדיין עומדת איתנה.

מובילים באחוזי הפשיעה החמורה

הנתונים חמורים ביותר. ביולי 2014 עסק דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת בטיפול באלימות חמורה בקרב המגזר הערבי – שהוכן, אגב, לבקשתה של ח"כ חנין זועבי. הדו"ח חשף כי נכון לחודש יוני של השנה שעברה, 49% מהאסירים הפליליים בישראל משתייכים למגזר הערבי. בהתחשב בכך שמדובר במגזר המונה כחמישית מכלל האוכלוסייה בישראל מדובר במספר גבוה במיוחד.

מתוך דו"ח מרכז המידע והמחקר של הכנסת
מתוך דו"ח מרכז המידע והמחקר של הכנסת

בדו"ח האמור לא מדובר על גניבות רכבים, אלא בעבירות קשות במיוחד. כך למשל, בפילוח מספר התיקים הגלויים לפי עבירה, בין השנים 2013-2006 התברר כי הערבים (יחד עם זרים אחרים) אחראים על 55 אחוזים מהחשודים ברצח, ו-49 אחוזים מהמואשמים ברצח; 55 אחוזים מהחשודים בניסיונות הרצח, ו-58 אחוז מהאשמים בו; ו-58 אחוזים מהחשודים בחבלה גופנית חמורה ו-45 אחוז מהאשמים בה. בשוד בנסיבות חמורות עמד המספר על 1,625 לא-יהודים לעומת 1,535 יהודים. כפי שניתן לראות בטבלאות דלהלן, גם בניכוי קבוצות זרים אחרות שנכללות לפעמים בסטטיסטיקות, בשל גודלו של המגזר הערבי באוכלוסייה מדובר במספרים גבוהים ביותר.

מתוך דו"ח מרכז המידע והמחקר של הכנסת
מתוך דו"ח מרכז המידע והמחקר של הכנסת

הנתונים משקפים רק את הפשע ואת התקיפות שיצאו לפועל. על פוטנציאל הסכנה אפשר ללמוד ממספרי העבירות הקשורות באחזקה ורכישה של נשק לא-חוקי במגזר הערבי: באותן השנים שבוחן הדו"ח (2013-2006) נפתחו למעלה מ-11,000 תיקים במגזר הערבי בגין עבירות מסוג זה, ומדובר כמובן רק במקרים שהגיעו לידיעות המשטרה ולטיפולה. על-פי ההערכות, בכפרי הצפון ובמקומות נוספים נמצאים אלפים רבים של כלי-נשק ותחמושת שלא ברשות. או במילותיו של ח"כ אחמד טיבי "כמויות הנשק הנמצאות ביישובים הערבים לא מביישות מיליציות חמושות".

בנאומו הוסיף השר בנט ואמר כי "זה קודם כל פוגע בערבים". ואכן, דו"ח 'מדד אלימות לאומי' לשנת 2014 של המשרד לביטחון-פנים פילח את העברות במגזר היהודי והלא-יהודי והגיע למסקנה ש"במרבית המקרים התוקף והקורבן הם מאותו המגזר". בנושא הזה בנט מקבל גיבוי מלא מטיבי. כך, בישיבת ועדת חקירה פרלמנטרית שנערכה בפברואר 2012, הוא אמר ש"האלימות הפנימית והתפשטותה [בחברה הערבית בישראל] מדירה שינה מעיני רבים. לא עובר לעיתים יום ללא רצח או אלימות כלשהי". ב-2014 הוסיף כי טיבי "אין להתעלם מהשיעורים הלא פרופורציונליים של פשיעה ורצח בחברה הערבית-פלסטינית בישראל. תופעת הפשיעה מורגשת יותר וחמורה יותר מאשר כל חלק אחר של החברה הפלסטינית". ועד שסוף-סוף יש נושא בו נמצאה כזו הסכמה חוצת גבולות ומגזרים, מי אנחנו שנתווכח?

שיוויון – במסגרת שלטון החוק

אחד מחסרונותיה הבולטים של תקופת בחירות היא העובדה שכל נושא, רציני ככל שיהיה – החל מהגרעין האיראני, המשך בביטחון אישי וכלה בדת ומדינה – הופך לזירת התגוששות רדודה. אבל כדאי להזכיר שבטחונו האישי של האזרח הוא הבסיס לתפקודה של חברה דמוקרטית. ההגנה על הרכוש, הקניין והנפש הם תפקידיה הבסיסיים ביותר של כל ממשלה, והם הגורמים החשובים ביותר לשגשוגה של החברה והמשק. בתחום זה, מדינת ישראל אכן סובלת ממשבר קשה ומתמשך.

אסור למשטרה, לממשלה, לכנסת ולפרקליטות לחכות לפרוץ המהומות והאלימות הלאומנית על-מנת לגבש סוף סוף מדיניות ברורה. עליהן ליזום פעולות לשינוי הנורמות בשטח: מאבקים עיקשים נגד כנופיות הסמים בנגב, מבצעי איסוף נשק ואמצעי לחימה, תביעה, משפט ומאסר, ופעולות עקביות לטיפול בבניה לא-חוקית. צעדים שננקטו בנגב בשנים האחרונות מוכיחים זאת באופן חד-משמעי. קראו את הנתון הבא בתשומת לב: כתוצאה ממדיניות אכיפה נוקשה, מחצית המבנים הלא-חוקיים שהוצא עליהם צוי הריסה נהרסו באופן עצמאי על-ידי הבעלים.

שילוב הערבים בחברה הוא אתגר מן המעלה הראשונה, שדורש מאיתנו יחס הוגן כלפיהם. אבל הוא גם דורש מהם שיקבלו על עצמם את הנורמות המודרניות של המדינה היהודית הדמוקרטית, ובראשן שלטון החוק וצמצום האלימות. בתוך כך, אסור לתת לתלונות שקריות על אפליה וקיפוח לטשטש את העובדה הפשוטה: בני-אדם מגיבים לתמריצים ולענישה. הפעלה נכונה של האמצעים הראויים תוביל לשיפור בביטחונם האישי של כלל אזרחי המדינה: היהודים, ובעיקר – הערבים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. לדעתי זה אחד הפשעים החמורים ביותר שבצעה מפלגת מפ"י כנגד מדינת ישראל.
    הזנחה של המגזרים הלא יהודים.

    לא רוצים אותם םה? אין בעיה, תזרקו אותם עוד באותו היום.
    החלטתם להשאיר אותם פה ולהעניק להם תעודות זהות כחולות?

    שוויון מלא, גם בזכויות וגם בחובות.

    1. הפשע הערבי נובע מהזנחה, ובן לאדן פנה לטרור רק בגלל העוני המחפיר שחווה בילדותו. מה, לא?

    2. דניאל ,באיזה תקופה אתה חיי? מדובר על ערבים אזרחי ישראל.יש להם את כל הזכויות כולל תעודת זהות ישראלית.

  2. לא נעים, אבל אלה הנתונים. רוב מוחלט של אסירים בישראל הם ערבים, גם אם מתעלמים לחלוטין מאסירים שיושבים על פשעים לאומניים.

    השאלה היא, אם לא היו פה ערבים, האם רמת הפשיעה הייתה יורדת, או שפשוט היו יותר פושעים יהודיים? מדינה צריכה להתקיים

    1. בלי ערבים המדינה הייתה יותר טובה משוייץ.
      .בכל פרמטר אפשרי.

  3. החכ זועבי תוקפת שוטרים. טיבי ומרעיו מתנגדים לשירות לאומי בתוך הקהילה. מי שתוקף את הרופא, שלא יתפלא שהוא חולה.

  4. מדוע אנחנו טומנים את ראשינו באדמה ? לא רק בכפרים יש עוני גם בישובי היהודים יש עוני וישנם כפרים שחיים ברמת חיים גבוהה וגם שם יש פריצות וגנבות

  5. יש להבחין בין אמיתות הנתונים לניסיון הנלוז של בנט להחזיר לעצמו את הקולות שהבינו מיהו ולאן פניו. הפשיעה במגזר הערבי היא עניין שיש לעסוק בו באופן גלוי וישיר, אבל כך יש גם לעסוק בנפתלי בנט – אדם שהשתלט על המפד"ל בעורמה ובשחיתות (קניית קולותיהם של חסידי קרעטשניף ברחובות), ושמנסה עכשיו להעביר את השלטון למפלגת בוז'י-לבני על ידי נטילת קולות מן הליכוד, כך שלא תהיה במחנה הלאומי מפלגה גדולה שתוכל להקים קואליציה, והנשיא יטיל את המאלכה על מפלגת בוז'י-לבני. מי שזוכר את התמיכה של בנט ושקד בחוק לסגירת ישראל היום – יבין למה הם חותרים.

  6. בנט לא מחדש כלום להיפך הוא בורח מהמציאות ,במקום לתקוף אותנו תציע פתרונות לעוני ,שחיתות ,מגורים .
    אתם שקוראים לעצמכם פולטקאים מתעסקים עם ערבים ויש לכם חברים ערבים .
    מי אתה ליד שרון שכול עסקיו עם ערבים.
    תפסיק לרמות את העם

  7. צריך להפסיק לקפח אותם , צריך להפסיק להתיחס אליהם כאל אזרחים סוג ג

    1. איזה לקפח ואיזה נעליים?! הם מקבלים ביטו לאומי, יכולים לבנות היכן שהם רוצים, יש להם העדפה מתקנת…הלוואי ולי היו תנאים כמו של הברברים האלה…

    2. נו לא הספיקה לך ההתחזות ליהודי בכינוי אחר באחד הטוקבקים הקודמים כאן? שאלה רטורית, הרי אתם מתחזים ל"עם" שכמובן "מקופח". תיאטרון הדמעות הוא חלק מהמסורת האיסלמית,ולהאשים את האחר ואף פעם לא לקחת אחריות.

  8. הנתונים שהצגתם לא מדוייקים ולא משקפים את המציאות
    אתם הצגתם את מספר התיקים מספרית כלומר לכל המגזר הערבי מייצר יותר רוצחים מאשר המגזר היהודי אבל זה רק לפי מספר תיקים לפי סטטיסטיקה כלומר ביחס לגודל של המגזר הערבי באוכלוסיה אז אחוזי הרצח במגזר הם מטורפים והגרף היה אמור להראות תמונה אחרת אחד מכל 1000 ערבים רוצח לעומת אחד מכל 5000 יהודים כך שההבדל בהשוואה מדויקת לפי כמות האנשיםם באוכלוסיה ולא לפי מספר התיקים במשטרה יוצא מדברי
    של מיליון ערבים בערך יש אותו מספר תיקי רצח ופשיעה חמורה כמו של 5 מיליון יהודים וזה מטריד הפשיעה החמורה במגזר הערבי היא פי חמש בערך

  9. שלא מתבייש לקרוא לכלב בשמו. ומה הבעיה לחקור ולגלות להפתעתנו שכמאה אחוז מן הערבים על המוניהם ומנהיגיהם תומכים באויבי מדינתם? ומה הבעיה לחקור ולגלות שהבעיה היא לא האסלאם הקיצוני אלא האסלאם? המתחיל במצווה אומרים לו גמור.

  10. לערבים יש יותר זכויות מיהודים, אין שום זכות שיש ליהודי ואין לערבי ישראלי!
    ללעומת זאת יש אפלייה נגד יהודים!

    לערבים מותר לעבוד בשבת- לכן המון מעסיקים בקניונים ומסעדות נותנים עדיפות לערבים
    לערבים יש תקנים במוסדות לימוד והם מתקבלים בקלות גם אם אינם עומדים ברף של יהודים, בולט מאוד בענף עו"ד ושופטים.
    שערבי מבצע פשע המשטרה לא ששה לרדוף אותו כמו שרודפים אחרי יהודים, הם גונבים, חוזרים לעיר ערבית והמשטרה לא נכנסת לשם וזה בלי לדבר מראש על חוסר הטיפול שלהם בפשיעה לא חמורה של ערבים.