חוק חינוך ירוד חובה

חוק חינוך חובה מגיל שלוש הוא חוק מטורף, שהחשיבה מאחוריו לא הייתה מביישת את ברית המועצות. עוד אחד מפירות הביאושים של המחאה החברתית.

חוק דרקוני. צילום: קובי גדעון, פלאש90

אני אב לששה ילדים. הילדה הגדולה שלי, בת 12. בני הקטן בן שנתיים וקצת. כפי שאפשר להבין יש לי ניסיון משמעותי בענייני גני ילדים: צברתי לא מעט קילומטראז' בפעוטונים ובגנים עם ילדיי וצפויות לי עוד לא מעט שנים בעסק הזה. בינתיים, בסך הכל, אין לי הרבה על מה להתלונן: את ילדינו הראשונים שלחנו למעון של העירייה, ובגלל שלא אהבנו אותו כל-כך העדפנו לשלוח את האחרים למעונות פרטיים. למרות זאת, אני צריך להודות שגם המעון העירוני לא היה כל כך נורא.

אבל עכשיו אני מלא חרדה. החל משנת הלימודים הבאה, הבן הקטן שלי, ייכנס לגן עירייה תחת משטר חדש, ההופך כל מה שידענו עד היום על המעונות והגנים בישראל. משטר המוגדר על-ידי "חוק חינוך חובה מגיל 3".

אני משתדל להימנע מהגזמות, אבל מדובר בחוק שאין דרך אחרת להגדיר אותו אלא כחוק דרקוני, שהחשיבה מאחוריו לא הייתה מביישת את ברית המועצות. החל משנת הלימודים הבאה, אסור (!!!) יהיה להשאיר את הילדים בבית או להכניסם למסגרת פרטית. החוק מחייב את כל ההורים לשלוח את ילדיהם, לעתים בני שנתיים ושמונה חודשים בלבד, למערכת החינוך הציבורית, למרות שייתכן שישנם פתרונות מתאימים יותר לילדים, כמו גני ילדם פרטיים או מסגרות אחרות, קטנות ויתר, שיהפכו כאמור לבלתי-חוקיות.

מכל פירות הביאושים של המחאה החברתית משנת 2011, נדמה לי שזה החמור שבהם.

עוד משאבים למערכת כושלת

התוצאות צפויות לגמרי: בהמשך למגמה שנרשמה כבר בשנה שעברה והשנה, הצפיפות בגנים תגדל, וכתוצאה מזה הלחץ על עובדי המערכת אף הוא יגדל, ואיכות הטיפול בילדים תפגע. המשמעות היא ילדים עייפים יותר, עצבניים יותר, רעבים יותר, עם הישגים התפתחותיים נמוכים יותר. עד כאן נדמה לי שהדברים משקפים קונצנזוס די רחב בישראל. המאמרים שהתפרסמו בנושא בתקשורת הארצית משקפים הבנה שמדובר בחוק רע ופופוליסטי שלא ייטיב עם הילדים, ההורים ועובדי הגנים כאחד.

הבעיה כמובן נעוצה בפתרון המוצע לעניין הזה. בעוד שבשמאל קובלים על כישלון המערכת ולכן דורשים עוד משאבים כדי שהמערכת הציבורית תוכל להיכשל עוד יותר ולבזבז משאבים נוספים, הימין עד כה לא ניסח אלטרנטיבה ראויה.

זה לא שניתוח הבעיה כל-כך מורכב: בסך הכל, חינוך הוא שירות כמו שאר השירותים. כאשר דוחפים בכוח עוד ועוד צרכנים לשירות הזה, העומס גדל. היות שבלתי אפשרי להקצות משאבים אין קץ לגני הילדים, הצפיפות, שגם ככה בעייתית מאוד בישראל, רק תחמיר.

בזמנו, הבהיר הכלכלן מילטון פרידמן, זוכה פרס הנובל, את ההבדל המהותי בין מערכת פרטית שפועלת לשם רווח ומערכת ציבורית שפועלת ללא שיקולי רווח: המערכת הפרטית לא יכולה לשאת הפסדים לאורך זמן, בוודאי אם יש אלטרנטיבות. לכן, הפסדים מתמשכים יביאו בהכרח לשינויים פנים-ארגוניים על מנת להמנע מהפסדים, דרך תוכנית התייעלות ושיפור השרות שיאפשר להביא יותר לקוחות. אם הארגון אינו מסוגל להשתנות או להשתפר, הוא פשוט ייסגר ויוחלף על ידי ספק שרות אחר, טוב יותר. בכל המקרים, המרוויח הגדול יהיה הצרכן, שיקבל בסופו של תהליך שירות טוב יותר במחיר טוב יותר.

לעומת זאת, מערכת ציבורית אינה כפופה לשיקולי רווח והפסד ולכן היא יכולה להמשיך בלי סוף לספק שירותים גרועים במחירים מופקעים לצרכן, שהינו במקרה הזה גם משלם המיסים, המממן את המערכת דרך המסים.

במצב הנוכחי, טרם כניסת החוק לתוקף, הייתה להורים לכל הפחות אפשרות מסוימת לבחור והיה לחץ על המערכת לספק שירות סביר משום שהיו אלטרנטיבות. במצב החדש, שייוצר החל משנה הבאה, גם זה כבר לא יהיה. המשאבים שיעמדו לרשות המערכת לא יאפשרו לה לתת שרות טוב, והדינמיקה המוכרת כל-כך של המערכות הממשלתיות תביא להתדרדרות מתמשכת של הגנים והמעונות. לצערי ילדינו ישלמו את המחיר.

אמיר וייטמן, ממייסדי התנועה הליברלית החדשה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. אני אמנם מסכים ב 100% אבל מה ההבדל בין החוק הזה לחוק חינוך החובה בגילאים יותר מתקדמים?

    מדוע שם אינך קובל? בגלל שינוי הסטטוס קוו וההרגלים?

    1. אממ היקר, וייטמן קובל גם על כפיית חינוך חובה מגיל מתקדם יותר מהיכרותי עם תפיסותיו, אך ללא קשר, הפסיכולוגיה ההתפתחותית מלמדת אותנו שככל שהילד רך יותר בשנים, פעולות טראומטיות עלולות להשפיע עליו ביתר שאת. ילד בן שנתיים ושמונה חודשים הנשלח לאחת המכלאות הנוכחיות בו הוא מחרבן על עצמו ולא מקבל תשומת לב, נמצא בסיכון גדול יותר מילד בן 5 אשר הינו עצמאי יותר.

      מקווה שעזרתי.

    2. אם וייטמן קובל על סוגי חינוך החובה אז אני לוקח את ההתרעמות הקלה שחשתי בליבי חזרה. 😛
      אך הבעיה היא שבימים רגילים אני כמעט ולא שומע התנגדויות לרעיון הזה של כפיית מסגרת על הורים.

      ולמרות שאני מנגד לכך מבחינה ערכית, בנוגע לטראומטיות של השהייה בגן ציבורי… הרשה לי להיות מעט סקפטי, גם בנוגע לתנאים (לפחות בהתבסס על הגן הציבורי היחיד שביקרתי בו) ום בנוגע לטראומתיות של החוויה בתנאים כמו שאתה מתאר. זה לא בדיוק little albert.
      אם כי אם אני טועה אשמח ללינק כלשהו.

  2. כל זה נכון, אבל מה ניתן לעשות?

    אני אמא מודאגת מאוד לילדת שתהיה בת שנתיים ותשע בתחילת שנת הלימודים הבאה. כבר שיריינתי לה מקום בגן ילדים פרטי מומלץ, עליו אשלם במיטב כספי.ראיתי מה קורה בגן עיריה. זו לא מסגרת שמתאימה לתינוקת צעירה כל כך.

  3. אני מתכנן להפוך לעבריין, ובצעד אנטי-רוולציוני ובורגני לשלם ממיטב כספי (ומדובר בהוצאה כבדה), על מנת לעטוף את הזאטוט עוד שנה בצמר גפן (3 גננות על 15 ילד בערך בפרטי), במקום קרב ההישרדות של גן עירוני (2 על 30 ילד).
    בעירייה כבר אמרו שהם לא מתכוונים לאכוף את החוק הזה, לפחות לא בשנה הבאה – גם הם מבינים עד כמה החוק מעוות – כך שכנראה בקריצת ישראבלוף זה יעבוד איכשהו. אבל חאליק? זו צורה?

  4. כמי שמכיר כמפקח את הגנים הפרטיים והציבוריים מספר עובדות
    1. קיים הבדל תהומי בין המבנים של הגנים הפרטיים שהם ברובם הסבה לגנים של בתי מגורים פרטיים, שאינם עומדים בשום תקן רלבנטי לבין גנים ציבוריים הנבנים לפי מיטב התקנים העדכניים.
    2. דווקא בגנים הפרטיים שוררת צפיפות רבה עקב רצונם של הבעלים למקסם את הרווח מכל מ"ר.
    3. רמת האוכל הניתן בגנים הפרטיים נמוכה והוא מוגש בתנאים תברואיים מסוכנים.
    4. מרבית התפרצויות התחלואה בגני ילדים מתרחשות בגנים הפרטיים עקב התנאים הפיזיים הקשים והצפיפות.
    5. בהיותם שוכנים בבתים פרטיים גורמים הגנים הפרטיים למיטרדי תברואה וחנייה לשכנים ויעידו על כך ההתנגדויות הרבות של שכנים לכל בקשה לשימוש חורג לגן ילדים המוגשת לרשויות.
    6. המצב התברואי בגנים הפרטיים כפי שמשתקף בביקורות משרד הבריאות, יחסית לגנים הציבוריים הוא מזעזע.
    7. בשנים האחרונות בדקתי ואישרתי עשרות רבות של תוכניות לגני ילדים חדשים לגילאי 3-4 שפשוט תענוג היה לאשרם עקב עמידתם בכל התקנים הפיזיים לרבות כיתות גדולות חצרות גדולות, עיצוב אדריכלי יפהפה, מיזוג אויר מרכזי, רמת ציוד גבוהה וכו'.

    לאור עובדות אלה תחליטו אתם מה עדיף.

    1. משפט המפתח הוא "תחליטו אתם מה עדיף".

      אין בעיה, תנו את המידע, פרסמו, ובסוף תנו להורים להחליט אם הם רוצים להוציא 2500 ש"ח נוספים כל חודש על גן פרטי או לשלוח את הילדים שלהם ללא עלות נוספת (מלבד המסים שהם משלמים) לגן עירוני. הכפייה בחוק היא הדבר המעצבן.

    2. יש כמה דברים נוספים, מעבר לגודל הכיתה ואיכות המזון. יש תשומת לב, חיוך , איכפתיות וגישה לילדים. תחרות דואגת לכך שהתנאים היותר טובים הם אלו שישרדו. מעורבות ממשלתית, המסבסדת את הגנים הציבוריים, מקשה על התחרותויוצרת מערכת כושלת.

    3. אפשר להעמיד לגנים הפרטיים סטנדרטים מחייבים של מרחב למס' ילדים תזונה וכו'. הפיתרון לא חייב להיות לסגור את הגנים הפרטיים

  5. למרות שאני בעד להעביר את רוב מערכת החינוך מיידים ממשלתיות, אני חושב שהדעה שלך מבטאת קיצוניות מסוימת בהיבט הכלכלי, כי עם כל הכבוד ילדים צריכים להשיג מינמום הכרחי להקניית כלים וערכים שהחברה הפרטית לבד לא מסוגלת להעניק!

    1. בגיל 3?? אתה אמיתי?
      ילד בן 3 לא צריך שהגננת תנחיל לו ערכים.
      במצב אופטימאלי הוא נשאר בבית עם אמא שלו, ויוצא לשחק עם חברים לכמה שעות ביום.
      אם כבר רוצים גן, אז שישחק, ייצור ויהנה. הוא לא צריך שינחילו לו ערכים, ובטח לא שהמדינה תתחיל לחנך אותו.

    2. כי עשרת אלפי שנים האנושות לא ידעה איך לגדל את הילדים שלה עד שבאה ממשלת ישראל.

    3. ח, יפה אמרת!
      פאשיסטים חושבים שכל האורים והתומים נמצאים בממשלה שדואגת לו להכל.מה ילדים לומדים ב-8 ו-12 שנים? כלום מהכל.
      למעשה, ללא מעט ילדים עדיף לעבוד עם אבא או אמא (בכל מקרה, הרבה ילדים עושים זאת בסופו של דבר).
      אבל לבזבז כל כך הרבה שנים על שטויות לא רלוונטיות?
      ילד בכיתה ח' הוא חסר ידיעות ויכולות (כי הוא לא קיבל כלום בבית הספר).
      יותר מזה עם המידע הנגיש באינטרנט עלות הלימודים אמורה להיות נמוכה מאד, אבל העלות רק עולה!

  6. הי למפקח,
    כגננת ומפעילה בתחום, אין לי מושג מהיכן הבאת את הנתונים אודות תברואה ואוכל,
    איך ניתן להשוות בין אוכל ביתי, חם וטרי לאוכל מעובד שמעודדים את הילדים לאכול עם מרק קטשופ שיהיה טעים.

    גם לא ברור לי איך אתה יכול לומר על גן עירייה שיש בו 35 ילדים שנכנסים לשירותים ששוטפים אותם פעם ביום אחרי שש שעות של השתנות בכל מקום אפשרי .
    והילדים פשוט נהיים חולים
    ממש עצוב שאתה משלה, ברור שיש גנים פיראטיים שאותם צריכים לסגור, נקודה.
    אבל אין להשלות המצב הנוכחי בגנים הציבוריים מזעזע, דבר ראשון במעלה לפני כל זה שההצוות החינוכי פשוט.
    קורס, זה חינוך איכותי עבורך???

  7. צודק ב-100%. השיטה הבולשביקית באה"ק חייה וקיימת, הפעם בחסות הימין