אובמה על הטבח במעדנייה הכשרה בפריז: ירי אקראי

המחבל הודה שהכל היה מתוכנן ונשיא צרפת קרא לפיגוע "אקט אנטישמי", אך אובמה קורא לטבח במעדנייה הכשרה בפריז: "ירי אקראי".

המחבל הודה שהפגיעה במטרות יהודיות היה מתוכנן • נשיא צרפת הולנד קרא לפיגוע "אקט אנטישמי" • אך לעומת זאת ברק אובמה תיאר את הטבח במעדנייה הכשרה בפריז כ"ירי אקראי על חבורה של אנשים" • התבטאות זו מצטרפת למגמת טשטוש אופיים האמיתי של אירועי אלימות אנטישמיים, שקיבלה השבוע גושפנקה רשמית בבית משפט בגרמניה, ועוררה סערה

סתם פיגוע רנדומלי; המרכול היהודי שנפגע בפיגוע בפריז. צילום: סרג' אתאל, פלאש90
סתם פיגוע רנדומלי; המרכול היהודי שנפגע בפיגוע בפריז. צילום: סרג' אתאל, פלאש90

גל הפיגועים בצרפת הותיר את המדינה בטראומה קולקטיבית אדירה. אזרחים רבים בפריז פחדו מאוד, תאר אז נהג מונית צרפתי בשם ג'אבו. "הם מרגישים שזה קצת כמו אחרי ה-9.11", סיפר בראיון לאתר ה-International Business Times. כזכור, אחרי הטבח הנורא במערכת עיתון ה'שארלי הבדו', אחד המחבלים פרץ למעדנייה כשרה בעיר, "היפר כשר", והתבצר במקום עם בני הערובה. לאחר שהמשטרה הצרפתית השתלטה על המקום התגלה גודל הטרגדיה: ארבעה בני ערובה נהרגו – כולם יהודים.

בסרטון שפורסם לאחר מכן, טען המחבל אמדי קוליבאלי כי הפגיעה במטרות יהודיות הייתה מתוכננת מראש. גם נשיא צרפת פרנסואה הולנד הכיר ברקע לאירוע וכינה אותו: "אקט אנטישמי". אבל אם תשאלו את אובמה? מדובר ב"ירי אקראי על חבורה של אנשים במעדנייה בפריז". לא יאומן.

כדי שלא תאשימו אותי בהוצאת דברים מהקשרם, הנה הסיפור במלואו: במהלך ראיון שערך לאחרונה האתר הליברלי VOX עם נשיא ארה"ב, נשאל אובמה האם התקשורת מגזימה ומלחיצה יתר-על-המידה את הציבור סביב נושאים כמו טרוריזם, התחממות גלובלית ומחלות מדבקות. להלן תשובתו:

בהחלט. ואני לא מאשים את התקשורת על כך. מה האמרה המפורסמת אומרת על מהדורות החדשות מקומיות? אם זה מדמם, זה בכותרות, נכון? אתה מראה סיפורי פשע ואתה מראה שריפות, כי זה מה שאנשים מצפים, והכל עניין של רייטינג. אתה יודע, הבעיות של טרור, חוסר תפקוד ותוהו ובוהו, יחד עם התרסקות מטוס ועוד כמה דברים אחרים, זה שווה הערך [לאותה אמרה מפורסמת, א.ג] כאשר מדובר בסיקור עניינים בינלאומיים. פשוט לא יהיה עניין רב בסיפור שכותרתו שנחתכה תמותת תינוקות בסכומים משמעותיים מאוד ב-20 השנים האחרונות, או שהעוני הקיצוני קוצץ, או שיש כבר התקדמות עצומה בתכנית שהקמנו עוד שנכנסו לתפקיד, כדי לסייע לחקלאים עניים להגדיל את התפוקה והתשואות. זה לא סיפור סקסי. ושינוי האקלים הוא אחד הסיפורים שקורה בקנה מידה כה רחב ובמערכת כה מורכבת, מה שמקשה על התקשורת לדווח עליו על בסיס יום-יומי.

העניין הוא כזה: העבודה הראשונה שלי היא להגן על העם האמריקני. זה לגיטימי לגמרי לעם האמריקני להיות מודאג מאוד כאשר יש לך חבורה של קנאים אלימים, אכזריים, שעורפים ראשים של אנשים או יורים באופן אקראי על חבורה של אנשים במעדנייה בפריז. אנחנו מקדישים לכך משאבים עצומים, וזה נכון וראוי שנהיה אגרסיביים בניסיון להתמודד עם זה – באותו האופן שבו ראש עיר גדולה צריך לקצץ את שיעור הפשיעה אם הוא רוצה שהעיר תשגשג. אבלעלינו להקדיש את תשומת הלב גם למגוון רחב של נושאים נוספים, ועלינו לוודא שאומדים זאת בצורה נכונה, כך שלא יצא שמה שאנחנו עושים הוא לא מועיל. […]

אני מתקשה להאמין שהנשיא האמריקני הוא רשע. מי שקרא אצלנו את מאמרו המכונן של ד"ר מייקל דוראן יודע שהוא גם לא טיפש. אולם אמירה כזו היא אכזרית, חסרת רגישות ואולי גם חושפת כמה עמוק חדרה האסטרטגיה של אובמה לריצוי העולם המוסלמי לתוך השיח שלו עצמו.

שריפת בית כנסת: לא אנטישמיות – מחאה

ומעניין לעניין באותו עניין. בגרמניה, טשטוש אופיים האמיתי של אירועים אנטישמיים קיבל השבוע גושפנקה משפטית.

הנה פרטי האירוע המקומם, שאולי לא יצא לכם לשמוע עליו: לפני מספר ימים הורשעו בגרמניה שני פלסטינים-גרמנים בעוון הצתת בית כנסת בעיר וופרטל. שני הצעירים, בני 24 ו-29, יחד עם בחור נוסף בן 18, השליכו לפני מספר חודשים בקבוק תבערה על בית הכנסת. לא היו נפגעים בנפש אך נגרמו לנזקים בסך של כ-800 אירו. כמה ימים מוקדם יותר רוססו על קירות המבנה כתובות גרפיטי "תשוחרר פלסטין".

אולם הבחירה במקום פולחן יהודי – שהושמד, אגב, בליל הבדולח ונבנה מחדש אחרי המלחמה – כמטרה לאלימות ערבית לא הרשימה את השופט. הלה הכחיש כי מדובר באירוע אנטישמי וקבע כי מטרת ההתקפה הייתה "לעורר תשומת לב לסכסוך בעזה". שני החשודים הבגירים נידונו לעונש קל של 200 שעות עבודות שירות ושנה ושלושה חודשים מאסר על-תנאי.

מי שיצא בקול רעש גדול נגד פסק הדין היה אחד מראשי מפלגת הירוקים וולטר בק. חבר הפרלמנט תקף בחריפות את בית המשפט וקבע ש"המוטיבציה להתקפת בית הכנסת הייתה אנטישמיות", ולכן ההחלטה שגויה. בק הודיע כי פנה לתובע בדרישה להגיש ערעור, והוסיף כי שריפת בית כנסת בגרמניה על רקע אירועים במזרח-התיכון יכולה לנבוע רק מאנטישמיות: "מה הקשר בין היהודים בגרמניה והסכסוך במזרח-התיכון? בדיוק כמו ביחס לנוצרים, לאתאיסטים ולמוסלמים בגרמניה – אין קשר. עבור יהודים רבים בגרמניה, הבערות של בית המשפט ביחס לאנטישמיות מעוררת בהלה".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. מה אפשר להגיד? אין מילים
    אובמה ירשם בהיסטוריה כזה שנתן את העולם במגש כסף לידי האיסלם הקיצוני

    1. אולי אובמה הוא האסלם הקיצוני? אולי הוא קומוניסט? אולי ניהיליסט? בכל מקרה הוא מסוכן, וכך תהיה גם זו שתבוא אחריו מבית ה"דמוקרטים".

  2. מסתבר שברק חוסיין אובאמה הוא אכן מוסלמי אדוק באמונתו ( שכרגע היא לא בפרהסיה בשל תפקידו הפוליטי ) ..
    בישראל מודדים כל נשיא לגבי תמיכתו בנו וללא ספק , ברק חוסיין אובאמה , לוקח בהליכה את תפקיד הנשיא העוין ב-30 השנים האחרונות.
    הוכח כאן בכתבות באתר זה שנשיא ארה"ב מזמן אינו מתפקד כנשיא שתמיכתו בישראל מובטחת כאמור כל זאת בשל העובדה שהוא רוחש כבוד רב מידי לעולם הערבי/מוסלמי ומתעלם (אולי בכוונה ? ) מהתוהו ובוהו שאותם מוסלמים רדיקלים המשתלטים על כלל אוכלוסיית המוסלמים בעולם.

  3. אני לא בטוח שזה רע ליהודים. הפיכת הטרור לבעיה בין לאומית ולא יהודית-ישראלית תטיב עימנו.
    ואכן אובמה הוא עויין.

    1. זה כן בעיה כי היום יהודים בפריז אינם יכולים להסתובב עם סממנים יהודיים בגלוי

    2. אליעד, הוא אומר שטוב שהעולם יידע עם מה אנחנו מתמודדים. במילים אחרות: אפשר להציע למערב מילות איפוק בזמן שטובחים בהם. אח, האירוניה.

  4. אובמה בשם חופש הביטוי ו"התקינות הפוליטית" מאבד את מה שעלה לאמריקאים בדם במלחמת העולם ה-2.
    אני לא מדבר על התמיכה בישראל וכו'. זה עמוק יותר,זה גדול יותר. אובמה זורק לטימיון עשרות שנים של איתנות אמריקאית,עשרות שנים של מודל לחיקוי עולמי. הממשל האמריקאי תחת אובמה מתנהל כמו קשיש בא בימים שרק רוצה שיניחו לו לנפשו רגע לפני שהוא מחזיר את נשמתו לבורא עולם.

  5. ברצינות?
    אני קורא את המשפט "חבורה של קנאים אלימים, אכזריים, [..] יורים באופן אקראי על חבורה של אנשים במעדנייה בפריז"
    וברור לי שהכוונה היא לחומרה,
    דווקא לציין את הפראות של הטרוריסטים,
    שיורים בלי אבחנה בחפים מפשע.

    אפשר להיות נגד אובמה, אך הכאן הוא בסדר.

    1. דבריך היו נכונים אלמלי שני הטמבלים – סאקי וארנסט – לא היו מנסים למרוח אותנו ולחזור על הביטויים של אובמה מבלי לומר את המילה יהודים

    2. אוריאל- אפשר הסבר? מי זה סאקי, ארנסט ומה כוונת המשורר?

    3. הכוונה לדוברי הבית הלבן ומשרד החוץ שנשאלו במפורש האם זו היתה התקפה על יהודים והתחמקו לענות
      ובעצם מימשו את רוח המפקד

  6. נו באמת, מה זה התרגום פח הזה? המשמעות באנגלית היא "ירי חסר אבחנה על אנשים".

    1. כך גם אני חשבתי – תרגום גרוע. אבל אז גם דובר הבית הלבן חזר .על הדברים עם הכוונה המפורשת לעיל.

    2. בהחלט תרגום גרוע מאנגלית לעברית, ממש עבודה עיתונאית מכובדת אריק, כתבה שלמה על כך שאינכם יודעים לתרגם נכון.

    3. אני מודה לכל הדקדקנים ואנשי האמת על ההערות הענייניות. חסר אבחנה אומנם עונה טוב יותר על התרגום המילולי, אך התרגום במקרה הזה חמקמק בשל הנימה המשתמעת ממנו. למשל, אובמה אמר שהירי התבצע על bunch of folks, שבתרגום מילולי יותר אמור להיות "כמה חבר'ה" או "קבוצה של חבר'ה", אך בחירת המילים לתרגום נראתה לי נכונה יותר כדי להעביר את הנימה והמסר שהוא העביר בדבריו. אם לשפוט על פי התגובות הרבות, נראה שאלפי האנשים שקראו את הכתבה (וחלקם הגדול גם את המקור באנגלית) הבינו את רוח הדברים. אכן, התרגום יותר חופשי אך אין כאן טעות או הטעייה. הכתבה עומדת בעינה, ותוכיח זאת הסערה האדירה שהמשפט הזה חולל בארה"ב, כמו גם הניסיונות המגוחכים והמתפתלים של דוברי הבית הלבן להצדיק או להסביר אותו.

    1. לא הבנתי אם זה משחק מילים שבטעות הקלדת לא נכון, אבל אם לא- אז פספסת הזדמנות מצוינת לרשום Obamination

  7. בכלל, היורה פעל ללא כוונה תחילה, הוא רק התכוון לשחרר מעצורים . . . מדוע היו לו מעצורים?

  8. אני לא מאוהדיו הגדולים של אובמה, אבל אפשר ללמד עליו מעט סנגוריה – הרי בארה"ב ירי אקראי באנשים הוא ממש עניין שבועי או חודשי. אני יכול להבין מדוע 'התפלקה' לו האמרה האומללה הזאת