זחאלקה לרגב: יש לי עליונות מוסרית עלייך

מירי רגב וג'מאל זחאלקה נפגשו בפאב. זה התחיל רגוע, עד שהח"כ מבל"ד פצח במופע אימים. רק חבל שגם במעמד הזה, רגב לא זנחה את מלחמות היהודים

יש לו עליונות מוסרית. זחאלקה ומירי רגב בעימות ביום שלישי. צילום: תומר נויברג, פלאש90

 ג'מאל זחאלקה הוא טיפוס מתעתע. לפני מספר חודשים, הח"מ ראיין את זחאלקה בביתו בכפר קרע במשך כשלוש שעות לצרכי הכנת סרט תיעודי. באופן לא מפתיע, לא הסכמנו כמעט באף נושא, משורשי הסכסוך ועד הגרעין האיראני, אך גם כשהשיחה עסקה בנושאים הטעונים ביותר, כמו משט המרמרה או סוגיית הפליטים, היא התנהלה באופן תרבותי.

בשלישי האחרון הגיעו זחאלקה וח"כ מירי רגב מהליכוד לעימות ראש בראש ב'אוזן בר' בתל אביב לעיני כמאה איש ואישה, צעירים ומבוגרים כאחד. הנפות הדגל הגרוטסקיות ודרישותיה המופגנות ל"כפיים" אמנם צרבו את רגב בתודעה כ'עממיקו' של הפוליטיקה הישראלית, אך דווקא ד"ר זחאלקה הנכבד, האינטלקטואל שיודע להמתיק חיוך בשיחות אחד על אחד, איבד במהלך הערב עשתונותיו והציג צד אחר שלו — צורח, משתולל, מתלהם ומסית.

מיעוט של 1.3 מיליארד איש

"את בעד רצח! את מעודדת רצח של ילדים פלסטינים! תגני את הטייסים הרוצחים!" — אלו רק חלק מהפנינים שזחאלקה הטיח ברגב ברגע השיא של הערב. האוקטבות אליהן טיפס זחאלקה לא היו מושכות תשומת לב רבה כ"כ, אלמלא דקות ספורות קודם לכן הוא ציטט את מישל פוקו כי "אם אתה צורח, זה אומר שהטיעון שלך חלש". לפי אותו היגיון, טען אחד הנוכחים בקהל בפני חה"כ, אתה לא מאמין לאף מילה שיצאה לך מהפה. או אז, פנה זחאלקה לכור מחצבתו של הנרטיב הפלסטיני — טיעון ה'אכלו לי, שתו לי'. "אני משמיע את קולם של המדוכאים והמעטים", התרונן זחאלקה המשויך למיעוט של 1.3 מיליארד איש. "גם היהודים מדוכאים ע"י נתניהו, אני האלטרנטיבה", הצהיר הח"כ הערבי, ובכך פצח בקמפיין שלו לראשות הממשלה. הקהל ורגב צחקקו, וזחאלקה הזועם התעלה על עצמו כשטען בפני חה"כ מהליכוד רגב כי "יש לי עליונות מוסרית עלייך".

רגב, מצידה, דאגה להזכיר ליושבים בקהל, ואולי גם לזחאלקה עצמו, כי בצעירותו, ישב הח"כ שנתיים בכלא בגין פעילות עוינת. מנחת הארוע ליאת רון, עיתונאית 'גלובס', שקלה להפסיק את הדיון, אך למזלה חנוך דאום, שנכח בארוע, סיפק אתנחתא קומית כשביקש מזחאלקה להגביר קצת את הקול "כי לא שומעים אותך מספיק". האווירה אמנם נרגעה מעט, אך המופע של זחאלקה היה רחוק מסיום.

"תפסיק לבלבל לי את המוח עם עובדות"

יהודים שמצביעים לרשימה הערבית זו ללא ספק אחת התופעות התמוהות ביותר בבחירות הנוכחיות. עד היום, מרבית היהודים הלא-ציונים הצביעו למפלגת חד"ש הקומוניסטית. לא נלמד כאן סנגוריה על חד"ש, שהיו"ר שלה מוחמד ברכה ביקר את קדאפי בלוב ובדף הפייסבוק שלה בערבית הביעו בעבר הערכה לפועלו של נשיא סוריה בשאר אל-אסאד, אך לפחות היא לא כללה גורמים מהתנועה האיסלאמית ואנשיה לא שיתפו פעולה עם מחבלים על המרמרה. עליית אחוז החסימה עוררה חשש בקרב המפלגות הערביות כי לא יעברו לבדן את אחוז החסימה, ולכן החליטו חד"ש, רע"מ-תע"ל ובל"ד להתאחד לידי רשימה ערבית מאוחדת. וגרה חנין זועבי עם אחמד טיבי וג'מאל זחאלקה עם דב חנין ירבץ.

לפי ההערכות, כשני שלישים מ-20 אלף היהודים שהצביעו לחד"ש בבחירות הקודמות חשים כי גם ליצר ההרס העצמי שלהם יש גבול, ובבחירות הקרובות הם לא ייתנו את קולם לזחאלקה וחבריו. אבל תאמינו או לא, יש יהודים שבאמת חשים כי 'אל אקצא בסכנה', ומתכוונים להצביע לרשימה הערבית המאוחדת. "כל האזרחים שווים!", צעק מהטריבונה אחד מאותם יהודים. תומכת נלהבת נוספת, בשנות ה-70 לחייה, מחאה כפיים באורח אובססיבי לכל מילה שיצאה לזחאלקה מהפה. "הגיע הזמן להפסיק להתבוסס ביהדות שלנו", היא טענה בפניי. "מירי רגב רוצה להיות שרת השיכון? אני אשמח אם זחאלקה יהיה, ואז הדבר הראשון שהוא יעשה זה לפרק את כל ההתנחלויות".

תהיתי בפני אותה אישה מבוגרת וחביבה מה דעתה בנוגע לסוגיית זכות השיבה, וגם כאן, ציפתה לי הפתעה מרעננת. "יותר מדי מפחידים אותנו עם הענין הזה", הסבירה, "הרי מדברים פה על אנשים שכבר 67 שנים גרים במקום מסוים, אז פתאום הם יעזבו את הכל ויחזרו לבתים שלהם ברמלה?". כשהזכרתי לה שחלק גדול מאותם 'פליטים' פלסטינים מצויים כיום בין הפטיש של אסד לסדן של דאע"ש או חיים בתת-תנאים בלבנון, ועבורם ישראל היא יותר מזכייה בלוטו, היא הניחה ידה על כתפי ואמרה: "בחור צעיר, תפסיק לבלבל לי את המוח". אכן, עובדות לעיתים זה ענין מאוד מבלבל.

גם הם רוצים להעניק שיוויון זכויות. פלסטינים חוגגים את הרצח בבית הכנסת בירושלים בנובמבר. צילום: עבד רחים, פלאש90
גם הם רוצים להעניק שיוויון זכויות. פלסטינים חוגגים את הרצח בבית הכנסת בירושלים בנובמבר. צילום: עבד רחים, פלאש90

 

מדינת כל-אזרחיה בלבנט ובשאם

זחאלקה, בדומה ליתר חברי הכנסת הערבים, מהווה סכנה לאו דווקא כשהוא משתלח בטייסי חיל האוויר, אלא כשמדבר ברוך ובמתיקות בכמיהתו לשלום, שיוויון ואחוות עמים. "יש דרך לצאת ממעגל האלימות", ניסה זחאלקה לרגש את הנוכחים, אך מלבד המיעוט שולי של יהודים תומכי הרשימה הערבית, הרוב לא התמסרו לחזון ההיפי של הלאומן הפלסטיני. אחד הנוכחים עימת את זחאלקה עם הצביעות, שלא לומר השקר הבוטה שהוא עושה עם היהודים בישראל: דרישתו של הח"כ להקמת מדינה פלסטינית, נקייה מיהודים, בגדה המערבית ובעזה; ומנגד, חיסולה של מדינת היהודים וכינונה של מדינת כל-אזרחיה, אליה כמובן ישובו הפליטים הפלסטינים.

אליטיסט? נפתלי בנט, השבוע. צילום: תומר נויברג, פלאש90
אליטיסט? נפתלי בנט, השבוע. צילום: תומר נויברג, פלאש90

"אני בעד מדינת כל-אזרחיה בכל המזרח התיכון, גם בסוריה, עיראק ומצרים", השיב זחאלקה ועורר גיחוך בקהל, שחלקו גם תהה אם הוא הציע לאנשי דאעש, השולטים בחלק מסוריה ועיראק, להחיל גם בשטחם את הקונספט של מדינת כל-אזרחיה. זחאלקה התעלם באלגנטיות מהשאלה, כשטען כי צידד בכורדים במלחמתם מול הטירוף של המדינה האסלאמית.

והיה גם דיון פוליטי. זחאלקה, שבשלב מסוים האשים את המנחה רון באפלייה, התברב כי הרשימה הערבית תנסק ל-15 מנדטים בבחירות הקרובות, וסירב לומר אם מפלגתו תמליץ לנשיא על בוז'י הרצוג שעליו תוטל הרכבת הממשלה אחרי הבחירות.

בצד הימני של המפה, בחרה רגב לצאת להתקפה חזיתית מול מפלגתו של בנט, "הבית היהודי זו מפלגה אליטיסטית", אמרה רגב, "וזו הסיבה היחידה שאלי אוחנה המזרחי לא התברג שם". פעילי הליכוד שתפסו את השורות הראשונות באולם פצחו במחיאות כפיים סוערות, וברוח הקרב שהחדירה בהם הח"כית, ביקש אחד מזחאלקה למנות בפני הקהל את הישגיו הפרלמטריים לטובת הציבור הערבי.

איש בל"ד נכנס מיד למגננה, והעלה עצמו למוקד, בלי שאף אחד דרש ממנו לעשות כן."אני פה לא בבית משפט", הצהיר זחאלקה, והפליא במשפט שכנראה ייכנס לפנתאון הפוליטי. "באופוזיציה, התפקיד שלי הוא לא להביא הישגים, אלא למנוע קטסטרופה", הדהים זחאלקה את הנוכחים.

תדע כל אם ערבייה כי הפקירה גורל בניה בידי מי שלא שמים עליהם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. הוא דוקטור לרוקחות.
    האם גם דוקטור למדעי המחשב הוא אינטלקטואל?

  2. כי זה אינטלקטואל בעבודה ערבית

    אוסף כמה ציטוטים, מציין שמות אינטלקטואלים, מספר על איזה ציור מפורסם, אומר איזו מילה מרובת הבהרות והופ.. הנה לך אינטלקטואל

  3. הוא גם "ציטט" את פוקו בראיון עם דרור אידר, משהו עם פוליטיקה ואלימות. מעניין אם הוא יכול להזמין מיץ תפוזים בלי "לצטט" את פוקו.

  4. במקום להתנגד להתנחלויות, למה שהפלסטינים לא יכריזו על כך שמדינתם העתידית (אם חלילה תוקם) תהיה מדינת כל אזרחיה על פי חזונם לישראל?

  5. על זחאלקה ודומיו: הרעיון המערבי של שיח כתחליף לאלימות, לא מתאים למי שלפי מסורתו אי אמירת אמת זה נשק נגד 'הכופר'. מאותה סיבה בית משפט מערבי המתבסס ממהותו על העיקרון של האמת, לא יכול לתפקד עם אוכלוסייה שחונכה במסורת האיסלם, ונדון להטיה בפסיקותיו, בהיעדר מצע בסיסי לעבודתו עם אלה שאין להם מחויבות תרבותית לדבר אמת. ביהמ"ש חי באוויר.