הנח לנו לנפשנו: מכתב פתוח לאריה מכלוף דרעי, מגן השקופים

על המדינה לחדול מכל מדיניות פטרנליסטית סוציאליסטית, ובמקום זאת להסיר חסמים ולאפשר לאזרחיה להצליח בשוק חופשי תחרותי.

די להתמסכנות, די לבכיינות; אריה דרעי. צילום מסך מסרטון "השקופים"

מדי פעם צפה ועולה טענת אפליית המזרחים, לפיה קיימת אפליה שיטתית ומכוונת של מזרחיים בכל שדרות החיים. מזרחים הם לא שופטים, לא פרופסורים, לא מנכ"לים ולא פוליטיקאים מובילים. הם מרכיבים בעיקר את השכבות החלשות, וזוכים לכבוד המפוקפק להיות "שקופים", עניים, מובטלים, חסרי השכלה, מודרים ומקופחים.

על כן, "מגיני המזרחים" תמיד מתפלאים על תמיכתם של אותם מזרחים במפלגות הימין, שנוטות לכלכלת שוק חופשי ולהמעטה בקצבאות ותשלומי העברה. אותם מבקרים – בדרך כלל אשכנזים מן השמאל – תוהים מדוע המזרחים פועלים בניגוד לאינטרסים שלהם, כמו שטען זאב שטרנהל לדוגמה:

השכונות והעיירות מצביעות לימין הניאו־ליברלי, וביודעין מקריבות את האינטרסים הכלכליים שלהן על מזבח מיתוסים לאומניים ודתיים שהימין מספק להן. איש אינו זקוק יותר מהשכונות והעיירות למדיניות של השמאל, להתערבות המדינה בכלכלה ובחברה ולחשיבה רציונלית. אך דווקא השכונות העניות הן מעוזי הליכוד, המוריד אותן בכל פעם נמוך יותר.

היסטורית, אפליה בין מזרחים לאשכנזים נוצרה בגלל המדינה, ועל כן תמוה מדוע סבורים אותם המבקרים כי המדינה היא זאת שצריכה לתקן אותה. שלטון מפא"י לא רק המציא את שלטון ההטבות למקורבים, הוא גם מי שהגדיר את המקורבים. מזרחים ואשכנזים עלו ארצה בו זמנית ובאותה תקופה, אך המזרחים נשלחו לעיירות הפיתוח ועבדו בבתי החרושת של הקיבוצים המיוחסים ובעבודות שחורות אחרות. הדלתות ננעלו בפני מי שלא החזיק את הפנקס האדום, ויחד עמן סיכויים להתקדמות מקצועית.

אפליה מתקנת וכלכלה מבוססת הטבות וקצבאות בסך הכל משחזרת את אותו מנגנון: המדינה מגדירה מי הם המקורבים ומעניקה להם הטבות, הפעם כ"תיקון" ו"כדי לעזור להם להתקדם", אך העיוות המוסרי של מענק הטבות למקורבים לא משתנה הוא רק מחליף כיוון. דווקא מי שסבלו כל כך מהמנגנון הזה צריכים להתנגד לו יותר מכולם. במיוחד כיוון שהוא לא באמת עוזר להם.

בשוק חופשי אמיתי כולם מתחרים ללא הבדלי צבע ומוצא. אדם שמציע מוצר ייחודי או שירות איכותי יצליח ומי שאינו מצליח לייצר משהו שהחברה רואה כבעל ערך פשוט לא יצליח, בלי קשר למוצאו העדתי. ההנחה כי אפליה תפריע לביצוען של עסקאות כלכליות פשוט אינה מבוססת, בכלכלה חופשית ותחרותית הרווח מוביל – בעל עסק ירצה לקדם את העובדים הראויים ביותר, בין אם הם מזרחים ובין אם לא.

יש בדבריהם של אלו המבקשים לקדם מדיניות כלכלית סוציאליסטית למען המזרחים גם הנחת יסוד גזענית. בעוד הם אינם חוששים שאשכנזים יוכלו להצליח בלי עזרתה של המדינה, הם לא רואים אפשרות כזאת במקרה של המזרחיים. המזרחים אינם פחות אינטליגנטים או מוכשרים מאחיהם האשכנזים ואין שום סיבה, חוץ מגזענות, שאדם יאמין שמזרחי לא יוכל להצליח להתקדם דרך השוק החופשי. על המזרחים להגיד למדינה: "תפסיקי לעשות לנו טובות, רק תני לנו להצליח בלי להפריע".

ש"ס היא לא הפתרון – היא חלק מהבעיה

בכלכלה חופשית ותחרותית השיח המוביל הוא שיח של כישורים. בשיח של אפליה מתקנת והטבות, ממשיכים לקבע את השוליות של הקבוצה שאותם מבקשים לקדם. בני הקבוצה יישארו לנצח "מזרחיים הראויים לקידום", מה שמקבע את הסטריאוטיפ על המזרחיים כחסרי יכולת להתקדם בעצמם, ואת האשכנזים כבני האליטה המקדמים את הפחותים מהם.

ש"ס היא דוגמא מצוינת להתנהלות הפטרנליסטית הזאת: ש"ס הצביעה נכון על כך שהיתה אפליה בין מזרחים לאשכנזים, ושמזרחים אכן הגיעו לרוב מהשכבות החלשות אך במקום לעורר את בני הקהילה לשפר את מצבם בחרו להמשיך את שיח המסכנות ופנו למדינה שתדאג להם. שני עשורים אחר כך וש"ס ממשיכה להנפיק סרטונים המציגים את המזרחים בתחתית החברה, הזקוקים למדינה שתגאל אותם.

כמו כן, בכלכלה סוציאליסטית, השאלה היא מי מקושר מספיק כדי להסיט את הכסף שהמדינה מוציאה לכיוונו. לא בודקים כישורים אלא קשרים וכוח פוליטי לכפות את רצונו של האחד על האחר. מנגנון כזה לא רק שהוא איננו ערכי, הוא גם מסוכן כי הוא פותח פתח רחב לקשרי הון-שלטון שיסיט את הכספים שאמורים לבוא למקום אחד למקום האחר. דווקא בכלכלה חופשית הסכנה לקשרים אלו היא פחות גדולה, ולכן הממשלה לא מוסיפה עוד יתרון למי שנולד עם כסף.

כמובן, אפשר גם לראות שרבות מהתכניות של השמאל הכלכלי פוגעים דווקא בשכבות החלשות שהם טוענים שעליהם הם מבקשים להגן. העלאת שכר המינימום היא הדוגמה המפורסמת ביותר: היא גורמת לעלייה בשיעור האבטלה לאור קשיי העסקים לשמור על העובדים שלהם; היא גם פוגעת ביכולת של יזמים להקים עסקים חדשים ולצאת ממעגל העוני באמצעות פגיעה ביכולתם להעסיק את האנשים הנדרשים להקים את העסק בשלבים הראשונים. דוגמה נוספת היא רגולציה ממשלתית והטלת מכסים, שמונעים תחרות בשווקים רבים ומגנים דווקא על קבוצות כח. התוצאה היא מחירים גבוהים על מוצרים רבים – יוקר המחייה שכולם מדברים עליו כה הרבה – ועל ידי כך פגיעה בכל אזרחי המדינה, ובייחוד בשכבות החלשות שמוציאות אחוז גבוה מההכנסות שלהן על צריכה. יש עוד דוגמאות רבות שהצד השווה בכולן הוא שדווקא הימין הכלכלי מיטיב עם השכבות החלשות.

ראוי לציין גם שחלק מהטרגדיה של ה"תמיכה הממשלתית", ברובד הערכי, היא פירוק של המסגרות המסורתיות שסייעו לבני הקהילה שמזלם לא שפר עליהם. במיוחד עבור הקהילות המזרחיות שמקדשות חיי משפחה וחיי קהילה, והתנהלו כך מאות שנים בארצות עוינות. מדינת הרווחה לוקחת על עצמה את התפקידים המסורתיים הללו ומייתרת אותם. בכך הניסיון "לסייע" למזרחיים למעשה הרס חלק חשוב ומשמעותי בתרבות המזרחית.

הפיקוח והסוציאליזם דופקים את החלשים. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
הפיקוח והסוציאליזם דופקים את החלשים. צילום: נתי שוחט, פלאש 90

האינטואיציה המזרחית לא טועה

כפי שראינו, גם ברובד הכלכלי, גם ברובד הערכי, וגם ברובד התרבותי, עמדות הימין הכלכלי מתאימות יותר לאוכלוסייה המזרחית, לרצונה וצרכיה. לכן, משעשע לשמוע אנשים, שעל פי רוב, כלל אינם נמנים על אוכלוסייה זאת, הטוענים שמזרחים הוטעו שהם הצביעו למפלגה בעלה דעות ימניות. אין דבר יותר פטרנליסטי ומתנשא מזה.

למעשה, מה שיסייע למזרחים להתקדם בצורה הטובה ביותר הוא דווקא לעזוב אותם לנפשם ולא להפריע להצלחה שלהם. ללא תמיכה ממשלתית, ללא קצבאות, ללא אפליה מתקנת, וכמובן גם ללא אפליה מפא"יניקית. יעלו או ייפלו על פי כישוריהם בלבד בתחרות הוגנות. התוצאה תהיה פריחה אדירה של יזמה וכישורים – הפעם כאלה המיוחדים למזרחים, לייחוד התרבותי והחברתי שלהם. לא כולם יצליחו, כמו שלא כולם בחברה הכללית יצליחו – אך במקום לשמר את כולם במין ממוצע נמוך נזכה להתפלגות נורמלית של הצלחה וכישורים.

שוק חופשי לא פותר את כל הבעיות החברתיות, כיוון שהתשובות לאלה נמצאות מעבר לידע של כל אדם או יחידה ממשלתית. אבל בשוק חופשי הממוצע הכללי עולה ונוצרת הצטיינות, שלא מתקיימת בכלכלה סוציאליסטית. מה ש"ס הצליחה לייצר בכל שנותיה? שכבה גדולה עוד יותר של מזרחים עניים הנדרשים לתמיכתה? תנו למזרחים להצליח, והם יצליחו. תפסיקו להפריע, והם יצליחו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. יופי של סיסמאות אולם ההשכלה כמפתח ליכולת להתקדם כלכלית וחברתית כמעט ולא קיימת בפריפריה הפיזית והמנטלית, והמרכז עדיין מקבל את מרבית התקציבים וההזדמנויות. בנוסף לכך היכולת להתקדם תלויה לא פחות בזמינות של שירותי בריאות, מקומות והזדמנויות עבודה, דיור ולא פחות חשוב – תרבות. ושוב, כל אלו כמעט לא נגישים לפריפריה בוודאי ביחס למרכז, כך שמה שאתם מכנים"אפליה מתקנת" נדרש למרבית הצער עדיין כחלק מהתחלת התיקון ומתן ההזדמנויות השוות

    1. איריס, אז איך את מסבירה שיש רוסים מהפריפריה (מדימונה למשל) שכן פנו להשכלה גבוהה?

  2. דברת על הכלכלה, ואתה צודק. זה לא סותר שבמוסדות הממשלתיים, משפט ואקדמיה, יש חונטה – שמסננת מזרחיים. למעשה, היא מסננת כמעט את כל האזרחים שאינם בדמותם וצלמם, אבל גם מזרחיים

  3. ש"ס- אכן חלק מהבעייה. הנאיבות שלכם- לא פחות מכך. חברים, לכתוב משפט כמו: "בשוק חופשי אמיתי כולם מתחרים ללא הבדלי צבע ומוצא. אדם שמציע מוצר ייחודי או שירות איכותי יצליח ומי שאינו מצליח לייצר משהו שהחברה רואה כבעל ערך פשוט לא יצליח, בלי קשר למוצאו העדתי. ההנחה כי אפליה תפריע לביצוען של עסקאות כלכליות פשוט אינה מבוססת, בכלכלה חופשית ותחרותית הרווח מוביל – בעל עסק ירצה לקדם את העובדים הראויים ביותר, בין אם הם מזרחים ובין אם לא", זה אומר עליך אחד מהשניים: או שאתה מנותק בעליל ממה שעוברים אנשים בהליך קבלה לעבודה או שאתם פשוט, כמזרחים, גדלתם והתחברתם לקולגות הנכונות, למשפחות חזקות, למעסיק ראוי וכו' ואין לכם קמצוץ של מושג על החווייה המשפילה של מזרחי בפריפרייה, בלי עתיד ובלי הווה. בלי חינוך ובלי אופק. בלי פרנסה שתספק לימודים אקדמאיים ובלי הורים תומכים. ד"א, אתם מזכירים לי את אלה שלא מבינים למה נשים גם לא מצליחות בשוק התעסוקה, הרי מה ההבדל בסך הכל? מגדר?! נכון אבל זו נאיביות לשמה! כנסו לאתרי הממשלה ותראו בעצמכם מה עוברות נשים בשוק העבודה- הפלייה בוטה! וכל אישה שמגדלת משפחה יכולה לספר לכם על חוויונת אחת או שתיים ממעסיק חסר אמפתייה על גידול משפחה, הריון ואחריות. אז תחסכו מעצמכם ומאיתנו ציטוטים ומילים גבוהות ורדו לקרקע. ש"ס- אכן מהווים חלק מהבעייה. אנשים כמוכם- לא פחות…

  4. במשפט אחד: "יום בא ויום הולך ואת נשארת נאיבית שכמותך". וד"ל.

  5. הבעיה שהממסד תמיד הפריע לנו לעשות עסקים מדיניות הדלת הסגורה
    והערמת קשאים בירוקרטים אחת המחלות במדינה זאת הפרוטקציה הידועה לשימצה ….. בעיקרון המגינה גזענית לבנה כלפי מזרחיים יום יום אני אישית נתקל בזה כאיש עסקים פרטי

  6. הכתבה הזו היא חתיכת קשקוש של מישהו גאה מדי מכדי להבין את מצבה של הדמוגרפיה ממנה הוא מגיע..

    המציאות היא שהשכבות *המוחלשות* בהחלט צריכות עזרה,
    ושעזרה אמיתית תבוא אך ורק מהמדינה בצורה של שינוי מדיניות.
    אין בושה לקבל עזרה, ואין בושה להגיד שצריך עזרה.

    המציאות היא שילדים שנולדים להורים בעלי השכלה נמוכה ו\או רקע כלכלי *מוחלש*, נמצאים בנקודת חסרון מול ילדים להורים בעלי רקע מבוסס.
    הנקודה הזו נכונה ללא קשר למוצא האתני של הורים (אשכנזי, מזרחי, ערבי, אתיופי) אלא אך ורק לנתוני פתיחה.
    מי שמתחיל מנק' נמוכה, סביר שישאר שם, ומי שמתחיל מנק' גבוהה, סביר שלא ירד.
    אין "מוביליות חברתית" אמיתית, זה מיתוס.
    וזה נחמד ויפה שהכותב חושב שאנשים יכולים להצליח בכוחות עצמם, אבל הסיכוי להצליח לבד נמוך..
    צר לי, אבל זו המציאות.

    לכן, על מנת לצמצם פערים בין אוכלוסיות מוחלשות (הכוללות גם אשכנזים, אתיופים, ערבים, דתיים) לבין שכבות מבוססות יש לעזור
    לשכבות המוחלשות.
    קוראים לזה סוציאליזם, ופעם המדינה שלנו הייתה יותר סוציאלית.

    עד כאן המציאות, ולכתוב לעיל אין קשר לבחירות.

    לגבי הבחירות –
    מסכים לגבי ש"ס – ש"ס היא מפלגה של עסקנים. את הכסף הם מזרימים לישיבות, לא לאוכלוסיות מוחלשות. מאפיה שדואגת לציבור בוחריה.

    מרצ – אופציה טובה מבחינה ערכית-כלכלית, אבל בגלל חוסר האמון שלך בהם, לא באמת עומדת על הפרק.

    כחלון – חסר היסטוריה אמיתית. אולי יש שם תקווה.

    ליכוד – אין סיכוי. לליכוד לא איכפת מאף אחד חוץ מפעילי הליכוד. מפלגה מושחתת.

    העבודה – לא יודע. מפלגה זגזגנית אופורטוניסטית וחסרת מצע. אבל סתיו שפיר עושה עבודה טובה, ואי אפשר לקחת את זה ממנה.

    הבית היהודי – עוד מפלגה סקטוריאלית – הכסף מוזרם להתנחלויות, וזה לא עוזר לרוב העם..

    יש עתיד – כמה שאני לא סובל את יאיר לפיד, אולי יש שם משהו.

    1. תומר, הקטע לחלק ולתת ציונים למפלגות היא פשטנית בעיני ומציגה את הבעיתיות במפלגות המרכז. הרי אם נגיד שהכל חרא חוץ מי שנותן דבש. בעצם צמצמנו את הדיון לסוציאליזם ליברלי. זה נכשל באנגליה, ובמדינות אירופיות אחרות. התפיסה של כאן ועכשיו – כסף מזומן על השולחן. אין בה אידיאולוגיה ואין כיוון. בשביל זה לא צריך בחירות. רק תרבות אמריקאית של עסקים. שאלה: למה לא רשמת את יחד כאחד האפשרויות? כי זה ש"סך2? או שמדובר במפלגה שלא נכנסת לאף רובליקה? גם ימין וגם חברתית?

    2. הסוציאליזם לא פתר את בעית העוני בשום מקום בעולם כולל ישראל וכנראה כבר לא יפתור.
      עד כאן המציאות ועכשיו כמה סיסמאות ומשהו על הכסף להתנחלויות.

  7. בדיוק. אין אפליה בעולם. זו המצאה של השמאל.
    למשל, אין חרם של בי די אס על מוצרים ישראלים. דעות קדומות בכלל לא משפיעות על הכלכלה.

  8. כל כך יפה, כל כך נכון, כל כך חשוב. כל הכבוד על המאמר הזה. גרמתם לי לחשוב על הכל מחדש.

  9. חסרים במאמר כמה דברים חשובים: ישנה התקפה מרומזת (וגם פחות מרומזת), על הממסד המפא"יניקי של ימי ראשית המדינה, בלא טיפת הערכה. אותו ממסד היה ראוי להערכה כזו על המאמץ הלאומי האדיר של קליטת גל אדיר של מיליון עולים, וזאת לאחר הטראומה האדירה של מלחמת העולם השנייה, שהשמידה את משפחותיהם של מרבית הקולטים, חלקם באים זה מקרוב בעצמם, ומיד אחר כך, המאמץ האדיר להישרדות של מלחמת העצמאות.

    מעבר לכך, צריך לשאול ביושר: האם זה נכון? מוצא אירופי נראה לכאורה, מסיבות כאלה או אחרות, כיתרון בחיים המודרניים בכלל, ובמדינה שתשתיתה האידיאולוגית ציונית, בפרט. אם משווים את הכישורים של יוצאי מרכז אירופה, אחת הקבוצות האנושיות המוכשרות ביותר שחיו אי פעם, לאלה של יוצאי מרוקו או תימן, למשל, זה פשוט "לא כוחות".

    גם היום, כשישים שנה אחרי העלייה הגדולה, אין כמעט אף אישיות ממוצא מזרחי אשר מפרה באמת את החיים הציבוריים והציוניים ברעיונות מעבר לחלוקה אחרת של העוגה. הפוליטיקאים ממוצא מזרחי אשר הגיעו לעמדות גבוהות יחסית, חלקם היו אנשי ביצוע טובים, אך הרושם הכללי הוא שאין להם חזון, ולפעמים אף אין להם דעות.

    אין ספק שמדובר במשהו שמעבר לכלכלה. נראה שבתרבות המזרחית לא מתפתחים, וגם לא נקלטים כהלכה, רעיונות אוניברסליים שמעבר לדת, וזה מקרין בדרך כלשהי גם על היהודים שמוצאם מארצות האסלאם. בה במידה, חסרה באותה תרבות תאוות ידע לשמו. כלומר, יש כבר בארץ שיעור גדול מאוד של בנקאים, עורכי דין, מהנדסים וכיו"ב, ממוצא מזרחי, אך מן הסתם הרבה פחות (יחסית) מתמטיקאים או ביולוגים ימיים. הן רעיונות אוניברסליים, הן תאוות ידע, הם הם ש"מרימים" את החברה, גם אם באופן פחות מורגש מהתערבות כלכלית כזו או אחרת.

    1. מפא"י ראויה להערכה כמו שהמפלגה הקומוניסטית של סטלין ראויה להערכה. ראשית רוב המפא"יניקים היו בורים וחסרי השכלה שבאו ממזרח אירופה הענייה, אלמלא הבזיזה השיטתית שנעשה מיהודי ארצות. הערב, הפולנים הקומוניסטים היו נשארים עניים. שנית אין דבר כזה תרבות מזרחית, יהודי ארצות ערב הושפעו באופן מסוים מהתרבות הערבית למשל מוזיקה ולבוש וכו', אך בניגוד ליהודי אירופה הם לא התבוללו וליקקו את הישבן של הרוצחים שלהם. לך תחזור לפולין ותשתחווה לפני הגויים, פולני פחדן.