מכתב לחבריי היהודים הליברלים

נאומו של אובמה בבית כנסת 'עדת ישראל' זכה למחיאות כפיים נלהבות. אך האם היהודים באמת הבינו עבור מה הם מריעים?

חבוש בכיפה ובמילים יפות; אובמה ב'עדס ישראל'. צילום מסך
חבוש בכיפה ובמילים יפות; אובמה ב'עדת ישראל'. צילום מסך

מאנגלית: אריק גרינשטיין

מתפללי בית כנסת 'עדת ישראל' היקרים,

ביום שישי, ה-22 במאי, בכנותו את עצמו "חבר שבט מכובד", פנה אליכם הנשיא אובמה לא רק כנשיא ארצות-הברית של אמריקה אלא גם כחסיד נלהב של מסורת "תיקון עולם". בעיניו, מדובר בנקודת מבט יהודית אשר דוגלת בקידום אידאלים פרוגרסיביים אוניברסליסטיים, כמו מלחמה בדעות קדומות ופעילות למען צדק חברתי עלי אדמות. כך, עבור אובמה, אותם "ערכים משותפים" שמונחים ביסוד התנועה לזכויות האזרח בארצות-הברית הם הגורם שמניע אותו להזדהות עם עניינה של מדינת ישראל – וגם עם זו של הלאומיות הפלסטינית.

אף על פי שהנשיא אובמה, כפי שחלקכם ודאי הבחין, לא הזכיר את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהיו בשמו ולו פעם אחת, הרי שליבת נאומו הוקדשה להצדקת תפקידו שלו בסכסוך הישראלי-פלסטיני. ובלב הסכסוך, כפי שהוא הציע, מצויה העוינות לכאורה של נתניהו להכרה בזכויות הפלסטינים. תוך שהוא יוצר הקבלות בין רמאללה לסלמה [מצעד מסלמה למונטגומרי שארגן מרטין לותר קינג, במטרה למשוך תשומת לב למצב זכויות השחורים באלבמה, המתרגם] ומצייר מפה אתנית הקושרת בין הלאומיות הפלסטינית לתנועת זכויות האזרח, אובמה רמז שכל תמיכה במדיניות של ראש ממשלת ישראל משולה לדחיית מורשתו של מרטין לותר קינג' ג'וניור.

חמי שלו, עורך הגרסה האנגלית של 'הארץ', היטיב לתפוס את מהות המסר של אובמה אליכם באותו 22 במאי: "אני מייצג את ערכי הליבה שלכם הרבה יותר מאשר המנהיג הנבחר של ישראל". על-פי מחיאות הכפיים הנלהבות, נראה שרובכם התרשם מכנותו של הנשיא והסכים עם דבריו.

אך האם אוכל לבקש מכם לעצור לרגע, ולשקול נקודת מבט שונה? איני יכול לטעון, כפי שטען אובמה, כי אני "חבר השבט", אבל אני יכול לומר שאני מיודע היטיב הן בנוגע למזרח-התיכון והן ביחס למדיניות האמריקנית באזור. בנוסף, אני מודאג ביותר מהידרדרות ביחסי ישראל–ארצות-הברית.

הנה השאלה שלי: כאשר אובמה חבש לראשו את הכיפה ואימץ לחיקו את הקהילה שלכם, האם קלטתם גם את האזהרות הרמוזות? אם כן, היה זה בשל העובדה שהנשיא העלה באוב, מאוד בעדינות, את רוחות הרפאים של הנאמנות הכפולה: ההאשמות הנושנות בדבר המרדף של היהודים אחר האינטרסים השבטיים שלהם במחיר האינטרסים הלאומיים הרחבים. אובמה בהחלט לא עסק בנושא כה גס; והוא גם לא אויב של העם היהודי. אבל הוא כן רמז שיהודים רבים – הכוונה, כמובן, ליהודים שתומכים בבנימין נתניהו – אכן מעדיפים את האינטרסים האתניים הצרים שלהם על-פני מחוייבות לערכים הומניסטיים אוניברסליים. מנקודת מבטו, הם בגדו בערכים הללו. כך שהאזהרה הייתה רפה, אבל אי אפשר היה לטעות בה: אם יהודים רוצים שלא יתייגו אותם כקנאים, הם – כלומר, אתם – מוכרחים ליישר איתו קו נגד נתניהו.

זה אנחנו, או הוא; נתניהו בקונגרס. צילום: אבי אוחיון, לע"מ, פלאש90
זה אנחנו, או הוא; נתניהו בקונגרס. צילום: אבי אוחיון, לע"מ, פלאש90

"אבל הנשיא צודק!", רבים מכם, ללא ספק, ישיבו. "הערכים של נתניהו הם לא הערכים שלי". ייתכן שזה באמת המצב, ועדיין, זו גם ההוכחה לכך שמדובר במלכודת שהונחה לפניכם כדי שתקבלו את טענתו של אובמה כי המאבק שלו עם נתניהו הוא מאבק על "ערכים". אבל האמת היא שלא – המאבק אינו על ערכים. בבסיס הטינה בין אובמה לנתניהו עומד נושא אחד בלבד: המסע ארוך השנים של הנשיא להשגת דטאנט עם הרפובליקה האסלאמית של איראן.

למען הספר ספק, ישנם מקורות נוספים למתח בין שני המנהיגים – הן אישיים והן פוליטיים. ביניהם ניתן למצוא למשל את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, עליו הנשיא אובמה התעכב ארוכות בנאומו אליכם; אבל הוא עשה זאת בשירות מטרה שאין לה דבר עם יחסי ישראל והפלסטינים. אם זה נשמע לכם כמו התחשבנות מפולפלת מדי בדבריו, קחו בחשבון שלוש נקודות מפתח.

ראשית, כל משקיף שמבין דבר או שניים יודע שאין שום סיכוי שיחסי ישראל והפלסטינים יתקדמו לאנשהו בשנתיים הקרובות. יתרה מכך, בהתחשב באלימות המשתוללת של הערבים והמוסלמים במזרח-התיכון, נתניהו הוא כבר ממש לא האדם הסקפטי היחיד בישראל בכל הנוגע להתקדמות פתרון שתי המדינות בזמן הקרוב. אפילו אם יצחק הרצוג, מנהיג מפלגת האופוזיציה העיקרית בישראל, היה זוכה בבחירות שנערכו במרץ, הסיכוי להגיע לפשרה מן הסוג הזה היה נותר זהה לזה של נתניהו, כלומר: סיכוי אפסי.

הבה לא נשכח שבאפריל 2014 לא הייתה זו הממשלה הישראלית שתקעה את המסמר האחרון בארון הקבורה של היוזמה האמריקנית לפתרון הסכסוך. נתניהו, מצדו, קיבל בחריקת שיניים את טיוטת המתווה האמריקני; מחמוד עבאס סרב. אני עדיין מחכה לשמוע את הנשיא אובמה מותח ביקורת על עבאס לאור בגידתו בערכי ההומניזם הפרוגרסיבי.

בהמשך, אובמה נטש כמעט את כל בעלות הברית המסורתיות של ארצות-הברית במזרח-התיכון. ההתפתחות הזו, אפילו אם לא יצרה את הכאוס המשתולל עתה באזור, ללא ספק שיחקה תפקיד מרכזי בעידודו. היחסים של אובמה עם מנהיגי ערב הסעודית, מצרים וטורקיה מתוחים כמעט כמו יחסיו עם נתניהו. בזמן שהמנהיגים הללו נמנעים אולי מלחלוק עליו בפומבי, הרי שהם אותתו בבירור כי הם משוכנעים שהעסקה של הנשיא עם טהראן לא תשיג את מטרתה בעצירת תוכנית הגרעין האיראנית, ושהמרדף האובססיבי שלו אחריה עוזר בפועל להפיכת המשטר העויין והאגרסיבי של האייתוללות לכוח דומיננטי במזרח-התיכון.

מה שמביא אותי לנקודה השלישית: במהלך הרעפת השבחים על עסקת הגרעין המתגבשת שלו, הנשיא התעכב כדי להדגיש את מחויבותו הבלתי-מתפשרת להגנת ישראל מפני איום ההתפשטות האיראנית. האמנם? שימו לב לדבריו:

אפילו אם אכן נשיג עסקה טובה, עדיין נותר העניין הרחב של התמיכה האיראנית בטרור ובאי-יציבות האזורית, ואלו איומים חמורים נגד ישראל. וזו הסיבה שהשותפות האסטרטגית שלנו עם ישראל תחזיק מעמד, בלי קשר למה שיקרה בימים ובשנים שלפנינו. וזו גם הסיבה שאזרחי ישראל חייבים לדעת שאמריקה תמיד מאחוריהם, ושאמריקה תמיד תגבה אותם.

הרטוריקה המעורפלת הזו אולי נשמעת מרגיעה אבל היא מתחמקת באופן מכוון מתוכן הדברים – ויש לכך סיבה טובה. העובדה הפשוטה היא שארצות-הברית לא עושה דבר כדי לעצור את ההשלכות ואת ההתפשטות של הכוחות האיראניים באזור; להיפך. בלבנון, למשל, וושינגטון קיצצה את המימון לגורמים שיעיים ששמרו על עצמאותם מחיזבאללה הפרו-איראני. בעיראק, ארצות-הברית, באמצעות הכוחות החמושים העיראקיים, מתואמת למעשה עם המיליציות הנתמכות על-ידי איראן ומשרתת כחיל האוויר שלהן. אכן, כאשר מביטים במזרח-התיכון, ניתן לראות את הנטייה האמריקנית המובהקת, להימנע מעימות מול איראן ובעלי בריתה.

המגמה הזו באה לידי ביטוי באופן המובהק ביותר בסוריה, שם הנשיא אובמה נמנע בעקביות מעימות עם בשאר אל-אסד, בעל הברית הקרוב ביותר של איראן. היא צפה שוב לפני מספר שבועות סביב הראיות המצטברות להתקפות של אסד נגד בני עמו שלו באמצעות גז. אם הדבר נכון, העובדה הזו צריכה לעורר תגובה אמריקנית חריפה שנועדה לשמור את "הקווים האדומים" המפורסמים, אותם שרטט אובמה בכבודו ובעצמו. אבל כששאלות על הנושא עלו במהלך מסיבת עיתונאים, נמצאה הפרצה: הכוחות של אסד, אמר הנשיא, עשו שימוש בגז כלורין, אשר "מבחינה היסטורית" לא נחשבים לנשק כימי.

פיונים במשחק גדול; מרטין אינדיק בכנס ג'ייסטריט. צילום: ג'ייסטריט CC BY-NC-SA 2.0 דרך FLICKR
פיונים במשחק גדול; מרטין אינדיק בכנס ג'ייסטריט. צילום: ג'ייסטריט CC BY-NC-SA 2.0 דרך FLICKR

ההתחכמות של הנשיא מוכיחה את האמת הפשוטה והמוחלטת: המחויבות שלו לערכים הפרוגרסיביים של "תיקון עולם" עוצרת ב"קווים האדומים" שהוא עצמו שרטט, ונובעת ממניעים תועלתניים לחלוטין. מה שמעלה שנית את השאלה: מה הייתה מטרתו בהדגשת המחוייבות המשותפת לערכים פרוגרסיביים בנאומו, ומה הייתה מטרתו בתזכורת העדינה למחיר של חוסר ציות לתנאיו?

התשובה, אני מקווה, ברורה. ב-30 ביוני אובמה יחתום כנראה על עסקת גרעין עם איראן. אירוע זה יצית עימות בקונגרס, שכבר הצהיר על התנגדותו לעסקה. באופן בלתי נמנע, הקונגרס יעביר החלטת גינוי, שעליה אובמה יטיל וטו. אך כדי להגן על הווטו מפני אפשרות שהקונגרס יעקוף אותו, אובמה חייב לגייס לצידו 34 סנטורים – כולם דמוקרטים, כמובן. הדבר דורש מהלך שיכין את הקרקע, קמפיין אידאולוגי שנועד לטפח סולידריות בקרב הליברלים – מהלך שאתם מגלמים בו תפקיד מפתח. אם הנשיא יכול לשכנע את הקהילה היהודית הליברלית, על בסיס "ערכים משותפים", להרחיק כל חשד של יישור קו עם הרפובליקנים בקונגרס או עם בנימין נתניהו, יהיה לו הרבה יותר קל לדכא את ההתנגדות בקונגרס לעסקה עם איראן.

לערכים פרוגרסיביים אין דבר וחצי דבר עם מה שבאמת עומד על הפרק בשעה זו. רק השאלה הסופית באמת חשובה: מנקודת מבטכם השקולה, האם איראן צריכה להיות כוח דומיננטי במזרח-התיכון, והאם עלינו לסייע לה להפוך לאחד כזה? אם התשובה היא כן, אז בבקשה – המשיכו להריע לנשיא אובמה, בעוצמה ובהתלהבות, בעודו מתיימר לתקן את העולם.

חברכם,

מייקל דוראן.

_________

ד"ר מייקל דוראן הוא מומחה למזרח-התיכון ועמית בכיר במכון 'האדסון'. בעבר כיהן בתפקידי מפתח במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ובמשרד ההגנה האמריקני (פנטגון).

המאמר המקורי פורסם במגזין 'מוזאיק'. אנו מודים למערכת על הרשות לתרגמו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. אמרתם משהו על נאמנות כפולה בעוד אתם מנסים לגרום לארה"ב לצאת למלחמה בשביל האינטרס האזורי של ישראל?

    1. כן, זה בדיוק מה שאנחנו רוצים. מכיוון שכשאנחנו היינו בדרך לתקיפה האמריקאים הפעילו כל לחץ אפשרי ומסרו כל הבטחה אפשרית כדי למנוע מאיתנו לתקוף. עכשיו הגיע זמן החשבון. הם לא עצרו ולא יעצרו את הגרעין האיראני בעסקה מגוחכת כזו או אחרת. מן הראוי שיעמדו בהבטחות שלהם למנוע נשק גרעיני מאיראן "בכל מחיר", וכרגע הדרך היחידה היא מלחמה.
      בנוסף, לא ברור למה ארה"ב משמשת כחיל האוויר וספק המודיעין של איראן וחיזבאללה ואיך זה עוזר לבעלות בריתה של ארה"ב באזור. כל הפעולות של אובמה מראות שהוא מתכוון לייצר דומיננטיות איראנית במזרח התיכון, גם במחיר סיוע צבאי לאיראן והגרורות שלה. זה לא חבר, זה אויב, גם אם מדי פעם הוא שולח צ'ק.

  2. לדעתי איראן תשיג (או שכבר יש לה) נשק גרעיני. אולם אני מסופק מאד אם הנשק הזה יופנה אי פעם נגד ישראל.
    —————
    מה יקרה כשארה"ב תגרש את היהודים המתגוררים בה, והמקום היחידי בעולם שיקבל אותם, ואפילו בחפץ לב, יהיה ישראל? אבל מה יקרה אם באותו הזמן איראן תפנה את הנשק הגרעיני שלה כנגד מדינת ישראל? מה יעשו היהודים שהתגוררו בארה"ב ועמלו קשות לתמוך באנטישמי מס' 1 בעולם כיום? לא די בכך שמגרשים אותם מהמדינה שכה הזדהו עימה עד שהתכחשו למדית ישראל ואפילו פעלו נגדה, כעת הם, וצאצאיהם (בין אם יהודים ובין אם לאו. מה לעשות וחוק השבות לא יתוקן עד אז) מאוימים ע"י אותה מדינה שעבור הנשק הגרעיני שלה הם נלחמו?
    —————
    מי שחושב שגירוש יהודי ארה"ב הינו הזיה פרועה, שיבדוק מה עשה מפקד צבא מדינות הצפון לאחר מלחמת האזרחים בארה"ב.

    1. מי יגרש את היהודים מארהב?? האירים? הפולנים??. הדוגמה שנתת .ממלחמת האזרחים לא רלונטית

    2. מי יגרש את היהודים? אלו שמגדירים את עצמם אמריקאים – אלו שהיגרו לארה"ב מאירלנד, מפולין, מגרמניה, ממקסיקו.
      והדוגמא שנתתי מסיום מלחמת האזרחים רלוונטית גם רלוונטית.
      מה שנעשה פעם אחת יכול להיעשות פעמים נוספות.
      פרעות ת"ח ות"ט היו ארוע חד-פעמי או שהן חזרו על עצמן כל כמה שנים תחת הגדרת פוגרום, או שהן אפילו הראו לגרמנים שביכולתם לבצע שואה?
      אגב, הגישה כיום כלפי השואה, ביחס למה שקורה בסוריה ועיראק, היא שמה שהגרמנים עשו ליהודים, ולא ממש נענשו על כך (מנהיגי גרמיה המערבית, ורוב הפונקציונרים הגדולים בגרמניה המזרחית היו בכיר המשטר הנאצי), דאע"ש עושים היום, וכך היה גם ברואנדה. אמנם יש שנענשו, אולם הם בודדים בלבד ונחשבים שכאלו ש"איתרע מזלם". השאר אפילו לא הצטרכו להחקר על מעשיהם.

    3. אני אוהב את המשחק הזה!
      מה יקרה כשארה"ב תחזיר את העבדות?
      כשבריטניה תצטרף ואניות עבדים יתחילו לשוט שוב לרוחב האוקיינוס האטלנטי?
      כשתושבי סקנדינביה יצאו שוב למסעות אונס וביזה בכפרי אירלנד ובריטניה?
      כשפוטין יחתן את הבת שלו עם נסיך פרוסי כדי לחזק את הברית בין הממלכות?
      כשמלכת אנגליה תכריז שוב על אוסטרליה בתור מושבת עונשין ותרוקן אליה את כל בתי הכלא שלה?
      כשראש ממשלת ישראל יחתן את הבת שלו עם מי שיביא לו מאה עורלות פלשתינים?

      מה שנעשה פעם אחת יכול להיעשות פעמים נוספות!

      וגם המשחק "השואה היא הדבר היחיד שקרה אי פעם", גם הוא משחק נהדר!
      פרעות ת"ח ות"ט – שואה
      קישינייב – שואה
      מלחמת הכל בכל בעיראק וסוריה – שואה
      מאורעות תרפ"ט – שואה
      מלחמת האזרחים האמריקאית – שואה
      רצח ארלוזורוב – שואה
      הסטירה שפואד נתן לערן זהבי – שואה
      הציון שיקבלתי באינפי – שואה
      נשרף לי הטוסט הבוקר וזה מאוחר מדי כדי להכין עוד אחד – שואה

      שואה! שואה! שואה!

  3. הבעיה היא השחצנות והפטרונות.
    צא וראה: אלפי שנים היהדות נבנית ונלמדת על ידי נביאים, חכמים, רבנים ופילוסופים. וכל הזמן הזה נראה שרק חיכינו לאדון ברק אובמה שיטיף לנו מוסר וילמד אותנו איך אנחנו צריכים להתנהג. כמה שחצן יכול להיות אדם, לבוא לבית כנסת, וללמד את יושביו יהדות מהי.

    אם אובמה היה לומד משהו אחד ויחיד מהיהדות, למשל את מידת בענווה, אולי הוא הוא היה נמנע מהצעדים הנמהרים שנקט בגלל שחשב שהוא יודע הכי טוב, ומונע סבל נורא מהעולם. אם היה לומד את נושא חשבון הנפש, אולי היה יכול לאחר שש שנות הרס להודות בטעויותיו ולנסות לבצע תיקון. והרי ביהדות נקוט כלל שלפני שאתה עושה תיקון עולם, עליך לתקן את עצמך.

    נראה שאם נרצה ללמוד על יהדות, עלינו להעדיף מורים טובים יותר מהרב אובמה.

    1. כנראה שעל הנשיא חוסיין אמר וכיוון שלמה המלך "עבד כי ימלוך"

  4. אובאמה טקטיקן מעולה שבאג'נדה שלו להיזכר ולהשאיר חותם לתמיד.
    אין לי ספק ( והלוואי ואני טועה) שהבחור מאמין באמת שהוא עושה "טוב" לעולם בתפישתו את העולם כזקוק "לחום ואהבה" דיפלומטית אך העובדות המראות בדיוק ההיפך אינן יכולות להזיזו במילימטר שכן אמונתו בתהליך שאותו הוא מבצע היא מלאה טוטאלית .
    הבחור הזוי וממוקד , הבעיה היא שהמיקוד שלו בכיוון אחר לחלוטין ממה שניתן להסיק מהלך הרוח בכדור הארץ.
    שנשמע רק בשורות טובות.

  5. היהודים "הליברלים" בארה"ב כבר התנתקו מישראל מזמן עוד לפני בקור אובמה אצלם. אשר על כן הנאום הנ"ל לא הוסיף ולא גרע.