ככה לא בוחרים שופטים

כשאף אחד לא בא להצביע, המיעוטים זוכים לכוח לא פורפורציונאלי והפוליטיקה המגזרית שולטת. מי בכלל חושב שעורכי הדין צריכים למנות את השופטים?

אל תגעו במינוי השופטים. יו"ר לשכת עורכי הדין אפי נוה על רקע שופטי בג"ץ. צילום: גילי יונתן ומרים אלסטר/ פלאש90

בחודשים האחרונים התנהלה מערכה נמרצת להעלאת המודעות לחשיבות הבחירות בלשכת עורכי הדין ולהגדיל את אחוזי ההצבעה בהם. אך למרות חשיפות שלנו באתר 'מידה' – שהציגו את ההשלכות האסטרטגיות הלאומיות של הבחירות בלשכה – ולמרות קמפיין חסר תקדים של תנועת 'אם תרצו', עורכי הדין הצביעו ברגליים, ופשוט לא באו.

כ-16,000 עורכי דין טרחו בכלל לפקוד את הקלפיות, המהווים 28 אחוזים מכלל עורכי הדין, שיעור נמוך אף יותר משהיה בבחירות הקודמות (31.8%). בגופים דמוקרטיים מדובר בשיעור הצבעה נמוך להחריד – בבחירות לרשויות המוניציפליות השיעור הוא 51%; ובפריימריז במפלגות הגדולות מדובר בדרך כלל בשיעורים הנעים בין 50-60 אחוזים, ושם הנתונים חלקיים מאוד עקב ספרי בוחרים לא מעודכנים. בלשכת העו"ד, שחברים בה מכוח חוק למעלה מ-60,000 עורכי דין המשלמים דמי חבר שנתיים, ספרי הבוחרים מעודכנים במלואם, ו-72 אחוזים מהם הצהירו השבוע קבל עם ועדה שהלשכה מעניינת אותם כשלג דאשתקד וכשרב דליל אמש.

עבור רובם המוחלט של עורכי הדין, גוף זה – שיש לו השפעה קריטית על מינוי השופטים בישראל – אינו יותר ממטרד. אם תשאלו אותם, הם יעדיפו לוותר על התענוג, ולחסוך לעצמם 1,200 שקלים מדי שנה ומבול של טלפונים, הודעות סמס ואימיילים אחת לארבע שנים.

אז מי בכל זאת מצביע בלשכה? למרות שאין פילוח המאפשר לאפיין קלפיות ולעמוד על דפוסי ההצבעה, ניתוח של תוצאות ההצבעה למועצה הארצית יכול לתת תמונה טובה למדי:

מתוך כ-15,000 קולות שנספרו למועצה, 2,500 משתייכים לרשימות הערביות ו-2,000 נוספים לרשימות הדתיות. במילים אחרות, 4,500 מהמצביעים – שליש – הם נציגי מגזרים מובהקים.

אין פלא, אפוא, שהפוליטיקאים המגזריים השקיעו אנרגיות רבות בקידום מועמדיהם. חבר הכנסת אוסמה סעדי מהרשימה המשותפת, הקדיש שעות ארוכות ביום הבחירות בטלפונים לבוחרים פוטנציאליים בירושלים; אריה דרעי שלח מכתב לאנשיו; וגם מפלגת הבית היהודי הצהירה באופן רשמי על תמיכה ברשימה המגזרית.

התוצאה היא שבפוליטיקה של הלשכה מנצח המועמד שיודע לתמרן בין קבוצות המיעוטים והמגזרים ולרכז סביבו תמיכה של תת-הקבוצות האינטרסנטיות בלשכה. בפעם הזאת היה זה עו"ד אפי נוה, המועמד שנתמך על ידי השמאל ומערכת המשפט, שהצליח לזכות באהדתם של קואליציית המיעוטים – ערבים, חרדים ודתיים-לאומיים – שבאופן אבסורדי הצביעו לאותו מועמד כאיש אחד.

נוה טיבי
אפי נוה עם מגזר אהוב. צילום: פייסבוק

שלטון המגזרים

איך קרה הפלא הזה? נוה ניהל את פוליטיקת המיעוטים שלו בצורה מדוייקת: לדתיים לאומיים הוא העניק שירות בשומרון וכנסים בנושא משפט עברי; לחרדים הוא קרץ באמצעות השפעת מקורביו על הועדה למינוי דיינים (אשר אקסלרד ואפרת רוזנבלט); ולערבים הוא התחייב לשמור על ההגמוניה של מערכת המשפט, להתנגד לחוק הלאום וחוקים לאומיים אחרים ולמנוע פגיעה בשיטת מינוי השופטים ועליונותו של בג"ץ.

דיל מסוג זה מתאפשר רק בזכות הדי.אנ.איי. הגלותי של הסיעות הדתיות, המוכנות לוותר על האינטרסים הלאומיים תמורת אתנן דתי-מגזרי. ובעוד שהערבים מצליחים למנף את הפוליטיקה המגזרית להשפעה אסטרטגית על דמותה של המדינה, הדתיים משתמשים בכוחם לזכות בהטבות צרות אופק.

לנוכח זאת, קשה להימלט מהמסקנה כי במקום להיות גוף מקצועי נטול פניות, לשכת עו"ד הפכה במובנים רבים לעוד אגף בפוליטיקה הישראלית. 60,000 עורכי דין מממנים מכספם פוליטיקה של מיעוט קטן.

כפי שיודע כל פרשן פוליטי מתחיל – במערכת בה אחוז ההצבעה נמוך, כוחם של המיעוטים גובר. ובלשכת עורכי הדין, שחבריה מנויים בה רק מכוח החוק, אחוז הצבעה נמוך הוא כמעט גזירת גורל.

כל זה לא היה טורד את מנוחתנו אלמלא ההשפעה הגדולה של לשכת עורכי הדין על מינוי השופטים בישראל ובחירת היועץ המשפטי לממשלה. עורכי הדין רשאים לנהל את ענייניהם הפנימיים כראות עיניהם, ואם הם משלימים עם דבר קיומו של איגוד עובדים כפייני ויקר, שיבושם להם. כל זה היה נכון כל עוד אנו, שאר אזרחי המדינה הלא-משפטנים, לא היינו משלמים את המחיר.

מדוע איגוד מקצועי קטן, שאפילו חבריו בעצמם לא נותנים בו אמון, זוכה לכוח כה רב ולהשפעה על מערכת המשפט כולה?

באיזו לוגיקה דמוקרטית לגיטימי להעניק כוח שלטוני לגוף המונע על ידי פוליטיקה מגזרית וקטנה ושלכלל האזרחים אין כל השפעה על הנעשה בתוכה?

משום מה, דווקא אלו המתנגדים להעצים את כוחה של הכנסת והממשלה בתהליך מינוי השופטים, ששים כל-כך למסור סמכויות אלו בידיו של גוף פוליטי, לא מקצועי ולא מייצג בעליל.

לא היינו זקוקים לתוצאות הבחירות כדי לגלות שמדובר במציאות אבסורדית בכל קנה מידה. אך לנוכח אחוז הצבעה כה נמוך, ועל רקע פוליטיקה כה מגזרית וקטנה, הצורך ליטול מהלשכה את סמכויותיה במינוי השופטים נעשה דחוף מתמיד.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. נראה לי שחלק מהבעיה היא התסבוכת הגדולה השוררת בכל העסק. נציגי מחוזות, נציגים לבחירת יועמש. עורכי הדין לא מבינים לגמרי מה קורה שם, וזה משחק לטובת מיעוטים וקיצונים.

    אין אתר אינטרנט שמבהיר את הנושא, לא תשדיר ולא יוטיוב. לדעתי, תוכן הסברתי שמפשט את הסיפור, ומופץ לקהל הרחב יביא לשינוי דפוסי ההצבעה וישפיע גם על התוצאה. אפילו רק אתר שיתקבל גבוה בגוגל. אם חומר כזה יהיה פשוט ולא מוטה, ארגוני השמאל לא יוכלו להתנגד לו.

  2. זה היה נורא מעניין אם זה לא היה שטויות!
    מבט קצרצר על הנתונים מגלה ש2500/15000 זה שישית: 17% (מה שבאופן לא מפתיע קטן מחלקם של הערבים בחברה). כנ"ל לגבי הדתיים- 15% הם פחות מחלקם בחברה. והנתון הכללי- שליש מיעוטעם, היה מפחיד, אם לא היינו יודעים שה"רוב", ה"ישראליים",כלומר היהודים החילונים, הם כבר לא ממש רוב! רק 38%. אז אפשר להתלונן על זה שגם לערבים ולדתיים יש השפעה על המדינה בימינו. או שאפשר סוף סוף להכניס לראש שהישראליות השתנתה. ששרוליק הצבר כבר לא מייצג את העם. למעשה, אף דמות אחת ויחידה כבר לא מייצגת את כל העם. זה עצוב, באמת, אבל זו המציאות החדשה שלנו, ואנחנו נצטרך ללמוד לחיות איתה

    1. בגלל המבנה של הלשכה והעובדה שמצביעים ב-4 פתקים שונים, למיעוטים ולמגזרים יש הרבה יותר כוח מאשר בבחירות לכנסת. בלשכה, שליש מהקולות לבחירות היו"ר מצביעים משיקולים מגזריים.
      אם זה היה עובד כמו בכנסת, בה יו"ר הסיעה הגדולה או הסיעה שמציגה קואליציה זוכים בראשות הלשכה, הפוליטיקה המגזרית הייתה עניין למו"מ קואליציוני ולא אינטרס הישרדות בסיסי של המועמד.

  3. מעניין. תגיד, איך זה להרגיש שמאלני לרגע, כזה שכל מערכת בחירות לכנסת שואל את עצמו: "הרי רק המגזרים – החרדים, המתנחלים וחברי המרכז המקושרים – הולכים להצביע. מה היה קורה אם כולם היו מצביעים…?"
    מעבר לזה, כמו שיונתן הגיב לעיל, כדאי להתחיל להתרגל לכך שהערבים הם חלק משמעותי במדינה הזו. לטוב ולרע. בקרוב נספח שני מיליון פלסטינים ביו"ש, לטובת חלום המדינה האחת (ביניהם עו"ד אחד או שניים), ואז הבחירות ללשכת עורכי הדין יהיו הבעיה האחרונה שלנו.

    1. זה לא מה ששמאלני מרגיש. הוא רואה שכולם הולכים להצביע ומתבאס שהוא מיעוט. אין לי בעיה עם זה שהערבים הם חלק מהדמוקרטיה. מפריע לי שהימין לא מתארגן. הערבים מפגינים בהקשר הזה אזרחות למופת.

  4. עיוות חולני, שנוצר אך ורק למטרה אחת – לדלל את העם. למקרה שחס וחלילה העם יבחר ימין – בנו מנגנון שמדלל את כוחה של הכנסת בבחירת השופטים.