נספח: דו"ח 'מידה' לפשעי חמאס ברצועת עזה

שימוש במגינים אנושיים, שימוש במבני ציבור ודת, עינויים, הוצאות להורג וסיכון ילדים; מסקנות ועדת 'מידה' לפשעי 'צוק איתן' – מהצד של עזה.

דו"ח האו"ם קובע כי הפלסטינים אינם עומדים בסטנדרטים של החוק ההומניטרי הבינלאומי • אך בניגוד לפירוט וההשקעה הרבה בפשעי "צבא הכיבוש" ברצועת עזה, נראה כי החוקרים החרוצים לא ביצעו את עבודתם נאמנה ביחס לפשעי החמאס • בשם המוסר האוניברסלי ולמען בית הדין בהאג התגייסנו להשלים את החסר 

יודעים ליד מי כדאי להסתובב; אנשי חמאס ברצועה. צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש90
יודעים ליד מי כדאי להסתובב; אנשי חמאס ברצועה. צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש90

כיוון שמדינת ישראל החליטה לא לשתף פעולה עם ועדת החקירה של האו"ם לאירועי 'צוק איתן', החלטנו אנו, כמי שאמונים על שמירת זכויות אדם אוניברסליות, מתוך דאגה לחייהם ושלמות גופם של האזרחים הבלתי מעורבים ברצועת עזה ובשירות בית הדין הבינלאומי בהאג, לתרום למסקנות הוועדה.

באשר לפשעים שביצע צה"ל בפלסטינים, ובכן, לשם כך קיימים ארגונים אמינם וטובים כמו 'בצלם', 'שוברים שתיקה', 'אמנסטי אינטרנשיונל' ו'אל-ג'זירה' המופיעים כולם בדו"ח כדי לבנות את תמונת המציאות האמיתית שמשטר "הכיבוש" מסרב לסייע להשלים. אך מה קורה בצד של החמאס?

כמו באו"ם, גם שמרנו על הסטנדרטים הקפדניים ביותר: לא לבקר בשטח עצמו (כפי ש'חוקרי' האו"ם ואנשי בית הדין הבינלאומי הבהירו כי יתנהלו) ולא לוותר על ביקורת טובה גם כאשר הצד השני, ברוב חוצפתו, לא משתף פעולה וחושף את כל שיטות הפעולה שלו.

שימוש במגנים אנושיים

דיני מלחמה הם חלק בלתי נפרד מהמשפט הבינלאומי והם מעוגנים באמנת האג ובאמנות ז'נבה. כידוע, במהלך המבצע חמאס ביצעו פשעי מלחמה רבים, אך פשע המלחמה שהפך לסימן ההיכר של פעילויות התנועה הוא השימוש בבני אדם כמגנים אנושיים, שמשום מה לא זכה להבלטה הראויה בדו"ח האו"ם.

שימוש בבני אדם כמגן אנושי בוצע על-ידי חמאס גם למטרות הגנה על ירי פעיל וגם למטרות הגנה על תחמושת. תיעוד מפורט של ערוץ הטלוויזיה ההודי NDTV חשף כיצד חמאס שיגר רקטות בלב אוכלוסייה אזרחית. בהמשך, צילומים נוספים של ערוץ התקשורת France 24 הבהירו כי מדובר בתופעה רחבה. לצד הירי מאוכלוסייה אזרחית, למרבה ההפתעה, אונר"א (השייכים לאו"ם) היו אלו שדיווחו על אחסונם של עשרות רקטות בבתי ספר של הארגון.

על טקטיקת השימוש באזרחים כמגנים מפני תקיפות "הציונים" סיפר דובר התנועה סאמי אבו-זהרי, בראיון ידוע לשמצה שהעניק לאתר 'אלאקצא' (ואותר הודות לממ"רי). אבו-זהרי התגאה בכך שהמגנים האנושיים מעידים על "הטבע של העם האציל ולוחם הג'האד שלנו אשר מגן על זכויותיו ועל בתיו בדמעותיו ובחזהו החשוף", ואף הוסיף וציין כי "אני סובר כי מדיניות זאת הביאה לתוצאות".

גם בתי החולים שימשו כמגנים על פעילי חמאס ועל רקטות. כך למשל בדיווח מתוך עזה, סיפר כתב הוושינגטון פוסט וויליאם בות' כי בית החולים המרכזי של רצועת עזה, שיפאא' "הפך למפקדת מנהיגי החמאס דה-פקטו, הם נראים שם מסתובבים במסדרונות ובבתי החולים".

ורק למקרה שבאו"ם לא צופים בסרטוני יו-טיוב, כדי להזכיר כי חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועה לא תמיד מגיעים "על מדים". כך למשל ניתן לראות בסרטון הבא, כיצד פעיל גדודי 'חללי אל-אקצא' (המשוייך ל"פרטנר", הפת"ח) מתחזה לאזרח ומוביל "עגלת לחם" בין מבנים. לא עובר זמן רב, ומסתבר שהפיתה אינה אלא משגר טילים ארוכי טווח:

שימוש במבנים דתיים (ועוד פשע קטן של רדיפה דתית למטיבי לכת)

"במהלך הרגיעה, במסגד ברצועת עזה, קבוצה של גברים סיפרו כי הם הגיעו על מנת לנקות את הזכוכיות… אך הם נצפו סוחבים רקטות קטנות אל תוך המסגד" דיווח הוושינגטון פוסט בכתבה נוספת של וויליאם בות' מתוך ליבה של עזה.

רבים מדיני המלחמה של המשפט הבינלאומיים המנהגיים (מחייבים גם ישויות ומדינות שלא חתמו על אמנות בנושא) אוסרים מפורשות שימוש במבנים דתיים לצרכי מלחמה. על אף זאת, המסגד אותו תיאר בות' לא היה היחיד בו השתמשו פעילי החמאס לצרכים מלחמתיים.

ולא רק במסגדים, אלא גם בכנסיות. כפי שהעיד מנהיג הנוצרים הנכחדים לאיטם ברצועת עזה, הבישוף אלקסיוס, פעילי טרור השתמשו בגג הכנסייה לצורך שיגורי רקטות אל עבר ישראל. בראיון לאנשי הרשת הנוצרית הצפון האמריקאית CBN הוסיף אלקסיוס כי "האסלאם הוא זה ששולט במקום הזה ועלינו לציית לכל דבר שהחמאס אומרים או לשאת בתוצאות".

בכך רמז אלקסיוס על עבירה על סעיף 2 של אמנת האו"ם לזכויות האזרח האוסרת להפלות אזרחים על רקע דתי. עם זאת, מכיוון שאלקסיוס רק רמז לכך, ומכיוון שמדובר בפשע שמבוצע לא רק במהלך מלחמות אלא על בסיס יום-יומי, השימוש במבנים הדתיים לא ייחשב כפשע מלחמה בדו"ח זה. אחרי הכל – בראש ובראשונה: עובדות קשות!

עבודת ילדים

האו"ם קובע כי אין הוכחות של ממש כי חמאס השתמשו במנהרות לצרכי לחימה. מה שחוקריו שכחו להזכיר היא העובדה ש"לפחות 160 איש מתו במנהרות של חמאס", כך דיווח כתב 'האקונומיסט' ניקולס פלהאם. רבים ודאי לא יתפלאו מכך, בעיקר לאור העובדה שרשת ההברחה של הארגון העזתי לא ממש עומדת בתקני בטיחות מחמירים. אך פלהאם הוסיף עוד עובדה מעניינת: בדצמבר 2011 הוא הורשה להצטרף לסיור משטרתי ובו ראה במו עיניו כיצד מעבידים ילדים במנהרות הללו, "בדומה למכרות הפחם של התקופה הוויקטוריאנית", ואף מתגאים ביעילותם בשל גופם הצנום.

עינויים והוצאות להורג ללא משפט

עוד הוזכרו בדו"ח האו"ם ההוצאות להורג שהתרחשו ברצועה: מסע הרציחות שכונה "חנק הגרונות" של ארגון החמאס. במהלך אירועים אלו, בתוך פחות מ-24 שעות הוצאו להורג בפומבי, תוך עינויים ממושכים, 21 מתוך תושבי רצועת עזה שהוגדרו כ'סוכנים', מתוכם שתי נשים.

ליל הרציחות סיפק לסוכנויות הידיעות תמונות שככל הנראה שאבו את השראתם מלהיטי הסנאף הוויראליים של דעא"ש. בנוסף, לאחר מסע הרציחות הבהירו בארגון החמאס כי יטילו את "העונשים המחמירים ביותר" על גורמים נוספים שיואשמו בריגול. אם לא היינו אובייקטיבים וחסרי פניות היינו מעזים להניח כי היו קורבנות נוספים אודותיהם לא פורסם בתקשורת.

אך לא רק משת"פים סבלו משבטם של חמאס. גם פעילי פת"ח סבלו גם הם מנחת זרועם של התנועה במהלך המבצע. בתקשורת הפלסטינית (ובאתר 'מידה') דווח אודות ירי לרגלי פעילים כלפי הפלגים שאיימו על הדומיננטיות של חמאס בשטחי הלחימה. מיותר להבהיר כי עינוי והוצאות להורג ללא משפט הן עבירות על חוקי המשפט הבינלאומי ועל מספר אמנות בינלאומיות שעליהן חתמה הרשות הפלסטינית.

ניצול ציני של דיני המלחמה והמשפט הבינלאומי

כפי הנראה, האו"ם ימשיך להפציר ברשויות הפלסטיניות להעמיד את "מבצעי הפרת החוק ההומניטרי הבינלאומי" לדין. אולם אם נדבר גלויות לרגע, בינינו, כולנו יודעים מדוע הרש"פ משתתפת במשחק של המוסדות הבינלאומיים.

נזכיר כי במשפט הבינלאומי, רוב ההגדרות של פשעי מלחמה מנוסחות באמנת רומא, שהיא הבסיס המשפטי לבית המשפט הפלילי הבינלאומי בהאג ובארבע האמנות של ז'נבה. על אף הפרות חוזרות ונשנות של המשפט הבינלאומי מצד שני ה"חברים" בממשלת האחדות: חמאס ופת"ח, הרשות הפלסטינית חותמת בחופשיות על אמנות שהיא עוברת עליהן בפירוש. כך למשל, רק לאחרונה חתמה הרשות הפלסטינית על אמנת רומא (התשתית המשפטית לבית המשפט הבינלאומי בהאג) האוסרת בפירוש על עינויים, למרות שברור לכל שאין לה אפשרות למנוע את המתחולל בבתי הכלא ברצועה. אך במקום לדרוש מהרשות הפלסטינית למלא את התנאים עליהם היא חתמה, בבית המשפט הבינלאומי בהאג ראו בחתימה סיבה לחגיגה, והכריזו על כך שיבצעו חקירה לבחון האם מבוצעים פשעי מלחמה או פשעים נגד האנושות ב"פלסטין".

בניגוד לרשות הפלסטינית, ישראל היא צד באמנת ז'נבה הרביעית (האמנה שהיא משפט הסכמי ולא מנהגי, כלומר יש לחתום עליה) ובג"ץ מקפיד על אכיפתה. באשר לאמנת רומא, כמו ארה"ב, ישראל חתומה עליה אך לא אישררה אותה, כיוון שסעיפים רבים באמנה מוטים ספציפית נגד ישראל ואף סותרים את החוק הבינלאומי. ההתייחסות לכיבוש כפשעי מלחמה מנוגדת למשל למשפט הבינלאומי אשר מכיר בזכות לבצע כיבוש לזמן קצוב לצרכי הגנה עצמית.

כך מסתבר אפוא כי כל ההתייחסות לפשעי מלחמה בהקשרי העימותים החמושים בין ישראל לבין ארגוני הטרור הפלסטיניים נידונו לכישלון מראש, עקב "אי-מידתיות", אם נשתמש בשפת המשפטנים, בסיסית ביותר המצויה בין שני הצדדים: בעוד ישראל משתדלת לשמור על המשפט הבינלאומי בהתאם לאמנות עליהן היא חתומה, ארגוני הטרור שמצויים בשטחי ממשלת האחדות הפלסטינית רואים במשפט הבינלאומי כלי שמטרתו לתקוף את הישות הציונית ותו לא. האו"ם בטובו כי רב, רק מספק להם את התחמושת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. מדינת ישראל לא אישררה את אמנת ז'נבה הרביעית, גם לא חוקקה לפיה.
    מדינת ישראל גם אינה כובש בכל ארץ ישראל המערבית מהחלטת המנדט לפיכך אמנת ז'נבה הרביעית אינה יכולה לחול כאן.
    מדינת ישראל, די בטיפשות, הודיעה לבית המשפט שהיא מקבלת על עצמה את החלקים ההומניטריים באמנה, פרקליטות מוטה פוליטית יחד עם בית המשפט הרחיבו את התחולה.

  2. סליחה שאני אולי נתפס כטרחן, אך כבר כתבתי בעבר שהאו"ם הציב בראשו נאצי. הואיל וראש הארגון מייצג את מהות הארגון, הרי שהאו"ם הינו בסה"כ הסניף האמריקאי של המפלגה הנאצית, וכך עלינו לראות את האו"ם ונציגיו.
    רק להזכירכם, ישנו חוק במדינת ישראל – חוק לעשיית דין בנאצים ובעוזריהם, תש"י-1950.
    הואיל והמוסלמים היו ועדיין תומכי הנאצים, הולכים בדרכם וסייעו ומסייעים להם, והואיל ומטרתם של המוסלמים הינה להשמיד ולהרוג ולאבד כל אשר בשם יהודי יקרא (ע"ע דרשתו של שתום העין בירושלים), כלומר הם ממשיכי דרכם של הנאצים ומבקשים להמשיך את אשר אירע ליהודים בתקופת השואה, יש לנו חובה לדון את המוסלמים המחבלים (חד-משמעית בשום אופן לא את המוסלמים שאינם פוגעים ביהודים או במדינת היהודים) עפ"י החוק הנ"ל. עלינו להסתלק מחברות באותו ארגון נאצי הנמצא בניו-יורק ומממומן ברובו ע"י ממשלת ארה"ב, ולהבהיר בפרהסיה שכל המתיימר להיות קשור לארגון הזה וינסה להיכנס לארץ ישראל יישפט במסייע לנאצים.
    אם זה יעזור במשהו, אינני יודע. אבל סבורני שאף דיפלומט או עובד של הארגון הנאצי לא יסכן את חייו או בריאותו עקב איבוד השפיות של הישראלים.
    אם לעולם קשה שלא להיטפל ליהודים, אפשר לדאוג לעולם לקשיים הרבה יותר חמורים.
    אפשר להאשים אותי בברבריות. אולם מצד שני יש לי ממי ללמוד, ומבטיח אני לכם – בתחום הזה, ככל שאלמד, עדיין אשאר תלמיד גרוע. אלו שמהם אני לומד כיצד להיות ברברי, הראו ומראים לעולם מהו ברברי אמיתי.
    אין צריך לנקוט בפעולה כלשהיא, אלא לגרות את הברברים האמיתיים להתחיל להשתולל.
    כשהאנטישמים באמת יסבלו מהמוסלמים, הם עוד יתגעגעו לעדינות ולשקט של היהודים.