שני אסונות שחוללו מהפכה באלימות בכדורגל

ההתנהגות האלימה של אוהדי בית"ר בשרלואה היא לא גזירת גורל. ההיסטוריה מלמדת שניתן לטפל בתופעה המכוערת בהצלחה.

ההתנהגות של אוהדי בית"ר ירושלים בשרלואה החזירה את הנושא האלימות בכדורגל לכותרות • ההיסטוריה מלמדת שהתופעה המכוערת אינה גזירת גורל וניתן לטפל בה בהצלחה 

התנהגות חוליגנית; לה פמיליה מציתים את שרלואה. צילום מסך מיו-טיוב
התנהגות חוליגנית; לה פמיליה מציתים את שרלואה. צילום מסך מיו-טיוב

השנה מלאו 30 שנה לאסון הייזל בו קיפחו את חייהם 39 אוהדי כדורגל איטלקים של קבוצת יובנטוס מהעיר טורינו, בעקבות התפרעות של אוהדי ליברפול מאנגליה. היה זה ב-29 במאי 1985, בשעה 9 בערב לפי שעון ישראל, 45 דקות לפני שריקת הפתיחה לגמר גביע אירופה לאלופות, כאשר אירופה קיבלה את החוליגניזם של הכדורגל בשידור חי ישר לסלון. עשרות מיליוני צופים ביבשת עברו חוויה מטלטלת.

למעשה, חוליגניות כדורגל (Football hooliganism) מלווה את הכדורגל מראשיתו: כך למשל, קיים תיעוד להתפרעויות של אוהדים החל מראשית ימי הכדורגל המודרני במאה ה-19. מדובר בתופעה חובקת עולם. יש מספר רשימות של בסיסי אוהדים מסוכנים ברחבי תבל, אבל אנו ניצמד לרשימה משנת 2013 של בליצ'ר ריפורט, אתר ספורט איכותי, המדרג את 10 בסיסי האוהדים המסוכנים ביותר בעולם בסדר מסוכנות עולה: ניואל אולד בויז (ארגנטינה), ויסלה קרקוב (פולין), קורינתיאנס (ברזיל), פרטיזן בלגרד (סרביה), קטאניה (איטליה), יוניברסיטריו דה-דפורטרס (פרו), גלטסראיי (טורקיה), אתלטיקו נסיונל (קולומביה), בוקה ג'וניוס (ארגנטינה), אל-מאסרי (מצרים). ברזיל היא המדינה האלימה ביותר עם עשרות מקרי מוות הקשורים לחוליגניות כדורגל בכל שנה. שוב – עשרות הרוגים בשנה.

בטח שמתם לב שמערב אירופה, למעט איטליה, אינה מיוצגת, אך שלא תטעו – זוהי רק העשירייה העליונה, ברשימה אחת של ערוץ אחד. תוכלו למצוא באינטרנט מידע מפורט על הבעיה לפי מדינות, אך הערך בוויקיפדיה הוא תקציר טוב להתחלה. חוליגניות כדורגל יש בכל מקום בו יש כדורגל, בכלל זה גרמניה, צרפת, אנגליה, סקוטלנד, נורבגיה, אפילו בשווייץ וכן הלאה. כמו שאנחנו יודעים היטב, התופעה לא פוסחת גם על ישראל.

החוליגניזם החדש – פחות קהילתי, יותר מאורגן

אז ראשית, זה לא קורה דווקא בכדורגל; תרבות הכדורגל היא פלטפורמה לחוליגניזם, כמו שזרמים בתרבות הרוק והתרבות המוטורית (אופנועים) הם פלטפורמות לחוליגניזם. נכון לעכשיו, הפלטפורמה הכי משוכללת היא האסלאם הרדיקלי, אבל זה כבר עניין למאמר אחר.

הכדורגל מספק שייכות וזהות מובחנת עם סמלים, ריטואלים, מושאי שנאה וסיבות להתלהב (ולהשתכר) יחד. זהו הספורט הכי פופולארי ביי-פאר, הכי שורשי והכי קהילתי – ולכן גם הכי רגשי. הכדורגל מספק מכנה משותף עוצמתי ונגיש. על רקע של זעם ותסכול משותפים לא פחות, עם הרבה אלכוהול ומצע תרבותי של אלימות פנאי, זה נוטה להתפרץ. מן הסתם, לגורמים מסוימים קל לנצל את המצב לתועלתם. מאז ומתמיד היו מעורבים באירועים גם בריונים ופושעים שביססו את מעמדם בקהילה באמצעות הובלה של ההמון הזועם (מנהיגות שלילית) תחת הצעיף של המועדון המקומי. באותה מידה החוליגניזם של הכדורגל סיפק אכסניה ומשמעות להרבה אנשים שפשוט אוהבים אלימות. את אלה הכי קל לנצל. תמיד יש גרעין קשה שמתסיס, מצית, מסית, מלבה, משלהב.

אבל היום זה כבר לא עניין של זעם קהילתי, פורקן של תסכולים או פוליטיקה מקומית. היום זה פחות המוני, יותר אלים והרבה יותר מסוכן. החוליגניזם של היום נשלט יותר ויותר על-ידי כנופיות מאורגנות שהאלימות משמשת אותן ליצירת "מוניטין" (הפחדה) בטריטוריות שלהן, ניהול סיכונים בתחומי הימורים ומסחר בכדורגלנים ומינוף של מגוון פעילויות בלתי חוקיות אחרות כגון הפצת סמים, אלכוהול, סיגריות, נשק ועוד "מעשים טובים". זהו מעגל שיווקי של אלימות המייצרת צריכה.

וכעת יש גם פוליטיקה לאומית וגלובלית. במדינות מתקדמות החוליגניזם החדש כולל דגש חזק על גזענות ועל אנרכיזם והוא מונע על-ידי גורמים עלומים באמצעות הרשתות החברתיות. בגרמניה הנושא כבר עלה לדיון ציבורי. ביוון הושבתו משחקי הכדורגל על-ידי הממשלה החדשה אחרי שורה של תופעות קשות במגרשי הכדורגל, שמלוות את האירועים לאורך כל ימי המשבר.

אז מה בעצם קרה? כיצד הפך "הווי" של החרבת רכבות והתפרעויות אוהדים תחת השפעה, שמחייבים את המשטרה להערכות מתאימה פעם בשבוע, לענף פשע שדורש מאבק משטרתי יומיומי מורכב ויקר?

חולגנים רוסים; יורו 2012, לפני המשחק מול פולין. צילום: Piotr Drabik CC BY 2.0 דרך FLICKR
חולגנים רוסים; יורו 2012, לפני המשחק מול פולין. צילום: Piotr Drabik CC BY 2.0 דרך FLICKR

המודל האנגלי הביא למהפך ביציעים

אחרי אסון הייזל כבר אי אפשר היה להתכחש עוד לתופעה של חוליגניות כדורגל. זה סיכן את הכסף הגדול של עסקי השידורים בטלוויזיה, שמוות ביציעים לא עושה להם טוב. באירופה קיבלו החלטות ולא ידעו איך ליישם אותן, ובאנגליה, שקבוצותיה הורחקו מן המפעלים האירופיים, התמהמהו עד אסון הילסבורו ב-1989, בו נמחצו למוות 96 אוהדי ליברפול, במקרה זה בגלל פאשלה איומה של המשטרה המקומית. הגדרות שחסמו את האוהדים, כך טוענים, הוקמו כדי לעצור מראש ניסיונות פגיעה של חוליגנים.

אחרי אסון הילסבורו הוקמה ועדת טיילור, התחוללה חקיקה, נקבעה מדיניות ותוך כמה שנים הכל הסתדר. גם אירופה הבינה מה צריך לעשות: הרעיון העיקרי מאחורי המהפכה היה הרחקה של הגורמים האלימים מסביבת האצטדיון. על אוהדים מסוימים פשוט נאסר לבוא וכדי למנוע אי הבנות וטעויות, הם נדרשו להתייצב בזמן המשחק בתחנת המשטרה הקרובה. אלמנט נוסף בחזון החדש היה הרגעה כללית של הצופים ביציעים: בוטלו יציעי העמידה, לכל כרטיס היה מקום ישיבה מוגדר, נאסר על הכנסת אלכוהול לטריבונות (מי שממש צמא יכול לרדת לפאב בקומה מתחת), שופרה תנועת הרכבות בזמן משחקים ונקבעו סטנדרטים לנוכחות משטרתית באצטדיון.

החוליגניזם נעלם מהיציעים ואחר כך גם מסביבת האצטדיון, הכדורגל באנגליה נרגע חזר להיות חוויה משפחתית נינוחה שמצטלמת נהדר והפך למנוף תיירותי. עם הזמן החוליגנים, שפעם היו חלק מהמשפחה, הפכו עבור האוהדים למטרד מנודה.

המודל האנגלי לא הפך לסטנדרט אירופי, ודאי לא עולמי. כל מדינה יישמה חלק כזה או אחר, אם בכלל, של הפתרון האנגלי. הסיבה היא שהאנגלים, לטוב ולרע, מתייחסים לכדורגל באופן שונה אשר בכל מקום אחר בעולם – באנגליה הכדורגל הוא לא רק הספורט הפופולרי ביותר אלא מכנה משותף רב משמעויות בכל הרבדים – המשפחתי, חברתי, קהילתי ולאומי.

אגב, האוהדים האנגלים היו במשך שנים, החל מ-1960 ועד 1999, עם הזכייה של מנצ'סטר יונייטד בליגת האלופות, לסמן הקיצוני של החוליגניזם בכדורגל. אך זאת טעות אופטית; האוהדים האנגלים אף פעם לא היו הכי פרועים או הכי אלימים באירופה, הם רק היו הכי מתוקשרים, בדיוק מאותן סיבות שמייחדות את הכדורגל האנגלי משאר העולם. אסון הייזל בבריסל היה אירוע יוצא דופן שהתדרדר לקטל המוני בין השאר בגלל התמוטטות של קיר באצטדיון. האסון היה אבן דרך בכל מה קשור להערכות של אצטדיונים באירופה לאירוח משחקים מושכי קהל.

אוהדי בית"ר סיבכו את הכדורגל הישראלי

על-פי כל קנה מידה אובייקטיבי, ההשתוללות של אוהדי בית"ר ירושלים באצטדיון בעיר שרלרואה בבלגיה, היא 'לא משהו' במונחי חוליגניזם אירופי. קצת זעם קהילתי מהול בחרון לאומי, הרבה תסכול על התבוסה המוחצת במגרש וניצול הזדמנות של מחרחרי בושות עם קצת פירוטכניקה – החוליגניזם האירופי ידע ימים אפלים מאלה רק בשבועות האחרונים.

אבל אנחנו לא אובייקטיביים והבושה היא של כולנו, וכל האנטישמיות מהטריבונות שמנגד היא לא תירוץ. או שיש לנו סטייל משלנו או שאנחנו כאחרוני השיכורים בזגרב. גם אופ"א לא אובייקטיבית ויש חשש כבד כי קופת השרצים של בית"ר ירושלים כמועדון כדורגל גזעני של 'עם כובש' ושאר ירקות גיאו-פוליטיים ישליכו על העונש שיספוג המועדון הישראלי. יש להניח אפילו שאופ"א חיכתה להזדמנות הזאת.

הנזק התדמיתי לישראל, שנאבקת בחזית התעמולה על כל סנטימטר של אהדה, הוא עצום והוא עוד ינופח כדבעי על-ידי אשפי התעמולה האנטי-ישראלית. מעבר לכך, החוליגנים של בית"ר הסבו נזק עצום למועדון, שיחטוף כאמור חזק וכואב, ויתקשה למשוך שחקנים זרים איכותיים אם בכלל. יש מצב שמועדון בית"ר ירושלים, שגם כך אינו סמל של יציבות כלכלית, לא ישרוד את המשבר הזה לאורך זמן.

גם הכדורגל הישראלי כולו יספוג מהלומות כתוצאה מההתפרעות הזאת. ישראל לא יכולה להתחרות על כישרונות באמצעות תקציבים, והפיתוי היחיד של כישרון צעיר להגיע לקבוצה ישראלית בכירה הוא הסיכוי להופיע במפעלים האירופיים ולזכות בחשיפה. אם הקבוצות הישראליות, שגם כך אינן בצמרת, לא ייהנו משידורים בגלל דימוי של חוליגניזם, אין מה לבוא לכאן. ואם כבר שידורים, אז בואו נאמר כי האירועים בשרלרואה, ביום חמישי 16.07.2015, לא תרמו להשגת מחירים טובים יותר עבור משחקים בהם משתתפות קבוצות מישראל. הם ודאי לא הוסיפו לסיכוי של ישראל לארח אירועי כדורגל יוקרתיים.

בית"ר ירושלים הוא לא המועדון היחיד בכדורגל הישראלי שנגוע בחוליגניזם, אבל הוא זה שבגורלו נפל להיות המודל. עתה, מספר דרכים עומדות בפני ההתאחדות לכדורגל, בלי קשר להכרעה של אופ"א בנידון. היא יכולה להשעות את בית"ר ירושלים, כל קבוצות המועדון, מהשתתפות באירועים בינלאומיים לחמש שנים עם אופציה להארכה; היא צריכה להכריז כי כל מועדון ישראלי שאוהדיו יתנהגו כחוליגנים בחו"ל יושעה לאלתר לשנה מהשתתפות במפעלים אירופיים לפני הבירור וללא ערעור.

כך או כך, הכל חוזר לעובדה שהכדורגל הישראלי דועך כי המגרשים הם מקום שלא נעים להיות בו. אם נצליח להרחיק את החוליגנים מהיציעים ומסביבת האצטדיון נרוויח את הכדורגל במיטבו. אצלנו לא יקרה מה שקרה באירופה, החוליגנים שלנו לא יעברו לסמטאות לעסוק בפשיעה, אלא יתפוגגו בקול ענות חלושה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. להעניש את הקבוצות זה לא פתרון. אפשר אפילו לומר שזה פרס לחוליגנים. הדרך הטובה ביותר לטפל בחוליגניזם, היא לטפל בחוליגנים עצמם.
    הענשת הקבוצות- תפגע במוטיבציה של אנשי עסקים להשקיע בספורט. תרחיק נותני חסויות. ותרחיק בסופו של דבר את הקהל הלא אלים, ואז נשאר רק עם האוהדים האלימים שהולכים עם הקבוצה לכל מקום.
    צריך לטפל ולהעניש את החוליגנים עצמם- הרחקה מהגרשים, קנסות ואפילו מאסר

    1. הענשת האוהדים זה עניין פלילי למשטרה. הענשת המועדונים זה עניין של רשויות הספורט. חבל שהכל החל לזוז אחרי הענישה על המועדונים האנגלים. אין מה לעשות, זה מה שעובד.

  2. כמה נקודות לגבי הכתבה:
    "לא תרמו להשגת מחירים טובים יותר עבור משחקים בהם משתתפות קבוצות מישראל." משחקי קבוצות ישראליות לא מעניינת אנשים בחו"ל, גם בלי קשר ל"אירועי בית"ר", רק גופי תקשורת ישראליים משלמים וישלמו על משחקי ישראליות.

    "המגרשים הם מקום שלא נעים להיות בו." מתי בפעם האחרונה היית במגרש כדורגל בארץ? כמה חולניגנים היו שם? האם יצא לך לבקר במשחק של בית"ר ירושלים?

    "הם ודאי לא הוסיפו לסיכוי של ישראל לארח אירועי כדורגל יוקרתיים." ישראל מארחת בימים אלה(!) את אליפות אירופה לנערות עד גיל 19, ואירחה לפני שנתיים את אליפות אירופה עד גיל 21.

    "היא צריכה להכריז כי כל מועדון ישראלי שאוהדיו יתנהגו כחוליגנים בחו"ל יושעה לאלתר לשנה מהשתתפות במפעלים אירופיים לפני הבירור וללא ערעור." לא יקרה ולא יכול לקרות.

    אם היית מבקר במגרשי הכדורגל היית מבין ויודע שהמצב לא כמו שאתה מתאר אבל עוד כמה ימים אתה, גופי התקשורת השונים, הפוליטיקאים וכל מדינת ישראל יעברו לעסוק בנושא אחר, בתקווה לנושא חשוב ורציני באמת, ויעזבו את הכדורגל הישראלי לנפשו.
    אנחנו חובבי הכדורגל נחזור לאהבה שלנו – הכדורגל, שלצערי יש הרבה מה לשפר בענף הזה אבל לצאת מפורפורציות לא תורם.
    נ.ב. אני אוהד בית"ר ירושלים, וגאה בזה.

    1. משחקי קבוצות ישראליות מעניינות את קהל היריבות שלהן ומעגלים נוספים. היתה תקופה שמכבי חיפה אפילו רכשה מוניטין מסוים. ההשקעות בשידורים לא כוללות רק את שידורי הענק באירופה. נדמה לי שהרייטינג בישראל גם לא משהו.
      —–
      תהיה בטוח שלא כתבתי בלי להכיר את הכדורגל הישראלי. אם אתה חושב שהמצב טוב או סביר – סבבה לך.
      —–
      נכון שישראל זכתה לאחר את שני הטורנירים שציינת, שהם, אם כל הכבוד, גישושיות מהשוליים. המצב השתפר בעקבות האירועים בשרלרואה, לדעתך?

    2. מעולם לא נמכרו זכויות השידור של הליגה המקומית לגוף לא ישראלי.
      הרייטינג בארץ בירידה מתמדת בעיקר בגלל החשיפה למשחקי הענק באירופה, ויש עוד סיבות לכך(ירידה ברמת הכדורגל).
      המצב לא טוב אבל גם לא נורא ואיום. וכמו עניין הרייטינג, גם בעניין המצב כולו בענף יש עוד סיבות למצב הנוכחי.
      מה שקרה בשרלרואה לא ישפיע כי הוא קרה שם, בבלגיה, זה לא ישפיע על אירוח משחקים בארץ.
      ושוב, אנחנו כנראה לא נארח טורניר יותר גדול בגלל סיבות אחרות(מצב בטחוני, מתקנים).

  3. זה לא כל כך קשה לפתור את בעיית החוליגנים במשחקי הכדורגל (וגם במשחקי הכדורסל, רק מלראות את הבבונים שבין אוהדי הפועל ת"א, לא כולם, רק הבבונים שמביניהם).
    השאלה היא עד כמה רוצים לפתור את הבעיה ועד כמה רחוק מוכנים ללכת בכדי לפתור את הבעיה.
    כשבבון מזהה שאלימות, במגרש / יציע / מחוצה להם, עלולה לעלות לו בחייו או במצב בריאותי בלתי הפיך (בביצוע השלטון, ובהתעלם מזעקות האגודה לזכויות הבבונים), הוא כבר יגיע לבד למסקנה שעדיף לו להיות פחות אלים מאשר הצופים באופרה או בקונצרט של הפילהרמונית. כך משתיקים בבונים, ומאידך – מקטינים את מספרם בקהל האוהדים (הן משום שהבבונים יחששו לחייהם, והן משום שהיעדר אלימות ימשוך את האוהדים שהאלימות מרתיעה אותם ממגרשי הכדורגל).
    אגב, באנגליה החוליגניות לא נפסקה. פשוט במקום שהאלימות תהיה ביציע ובמהלך המשחק, החוליגנים עברו לרחובות ולאזורים הקרובים למגרש, ואת האלימות הם שומרים לאחרי המשחק.
    ———–
    חבר שלי צפה במשחק כדורגל עם בנו בן ה-6. כשחבורת בבונים החלה 'לזמר' בסביבתם, הוא פנה אליהם ואמר שיש ילדים בקהל, וחבל שהם לא יכולים ליהנות מהמשחק, ובעייתי מכך – אותם אוהדים גורמים להשפעה חינוכית שלילית על הילדים. רוב האוהדים הקולנים נרגעו, אולם תמיד יש את הבבונים ששום דבר, כמעט, לא ישתיק אותם. באלו צריך לטפל באופן פחות חינוכי, בלשון המעטה.