Waze לא אחראית למציאות הביטחונית בירושלים

העובדה שאפליקציית Waze צריכה בכלל לכוון נהגים ישראלים לעקוף את השכונות הערביות במזרח ירושלים היא תעודת עניות לממשלת ישראל.

בורחת מצרות. צילום: יונתן זינדל, פלאש90

איני ירושלמי, ואני שונא לנהוג בירושלים. תאמרו מה שתאמרו על תל-אביב, אבל גם אם אתם מסתבכים שם ברחובות פקוקים, ללא אמצעי ניווט, ונתקעים מול שלט 'אין כניסה' – תמיד תוכלו לדעת היכן המערב ומה כיוון הנסיעה הכללי שלכם. ירושלים, לעומת זאת, הרים סביב לה וכולה בנויה טלאים-טלאים של פיסות היסטוריה עם עליות, מורדות וצמתים מסובכים.

אך יש עוד סיבה לכך שאני לא אוהב לנהוג בירושלים: האפשרות שאמצא את עצמי בלב אזור ערבי עוין.

זה אפילו לא כמו בכביש חווארה ביהודה ושומרון, העובר בדרך ליישובים היהודיים שליד שכם, שם קיימת נוכחות צה"לית ויהודית בלתי פוסקת. דווקא מכיוון שמדובר בעיר בשליטה ישראלית, לכאורה, בירושלים אתה יכול למצוא את עצמך בקלות תועה בסמטה צפופה, מוקף המון זועם עם אבנים ובקבוקי תבערה. לצערנו הגענו למצב בו הדבר דומה יותר לנסיעה באחד מן הכפרים המקיפים את רמאללה – אין נוכחות משטרתית ישראלית רצופה, אין הרתעה ואין ריבונות.

בימים האחרונים דווח כי חברת Waze "סיפחה" חלקים ממזרח ירושלים לשטחי A ו-B שבשליטת הרשות הפלסטינית. בפועל, הכוונה היא שמעתה האפליקציה תוביל נהגים ישראליים מסביב למקומות מסויימים במזרח ירושלים, על-פי המלצות המשטרה. מיד נזעקו כל החשודים המידיים: "יש רק דרך אחת", כך כתבה בתגובה שרת התרבות מירי רגב, "ירושלים בירת ישראל מאוחדת לנצח נצחים". ראש העיר ברקת כבר הודיע שהוא מתכוון לפנות למנכ"ל החברה, והוסיף: "הגדרת Waze אזורים בירושלים כרשות הפלסטינית לא נכונה עובדתית ולא מקובלת. אני דורש מהנהלת החברה לשנות זאת ולא להפוך אפליקציה טכנולוגית לכלי פוליטי".

מי אחראי לריבונות?

אך האמת היא ש-Waze לא הצטרפה ליוזמה חדשה של 'שלום עכשיו' או 'עיר עמים'. זאת אומרת, האפליקצייה רק עושה את מה שממשלת ישראל כושלת לעשות: לשמור על ביטחוננו במהלך נסיעה שגרתית בירושלים. החיצים מופנים, ולא בפעם הראשונה, למקום הלא נכון.

כל אדם שקורא קצת חדשות נחשף למציאות החדשה השוררת בבירתנו (המאוחדת! כמובן. מה אני, סמולן?). נסיעה לבית הקברות בהר הזיתים הפכה להימור מסוכן, שלא לדבר בכלל על שכונות כמו סילוואן. אפילו נסיעה שגרתית ברכבת הקלה, אם נסתמך על הדיווחים הבלתי פוסקים של אתר 0404, סופה כנראה להסתיים בחלונות מנופצים מאבנים.

כדאי להכיר גם את המציאות דרך המספרים. בדיון שנערך לפני כחודש וחצי בוועדת חוקה בנושא יידויי אבנים, חשף נצ"מ שמעון נחמני נתונים מזעזעים:

בשנים האחרונות ניכרת מגמת עלייה בתופעת יידוי האבנים בכל הארץ. 97% מיידוי האבנים בארץ, התרחשו על רקע לאומני. לאחרונה יש עליה באירועים משולבים של זריקת אבנים זיקוקים וירי. בשנת 2013 נרשמו 7,886 אירועים, לעומת 18,726 בשנת 2014. המגמה המשיכה אף בשנת 2015, כאשר בחציון הראשון של שנת 2014 נרשמו 7,148 אירועים לעומת 8,019 בחציון הראשון של שנת 2015.

אמנם מדובר על נתון כללי, אך הוא מלמד על מגמה חמורה שללא ספק באה לידי ביטוי גם בירושלים, ולא מהיום. כבר לפני קצת יותר משנה פורסמו דו"חות של חברות אבטחה פרטיות הפועלות במזרח ירושלים, שתיארו מציאות בלתי נסבלת של מאות אירועי ידויי אבנים ובקבוקי תבערה לעבר התושבים היהודים. ביוני 2014 פורסם דו"ח רשמי על הטיפול במזרח ירושלים, ובו הסבירו המחברים כי הכמות האדירה של אירועי האלימות בעיר היא בעלת "הקשרים לאומניים, שאינן שכיחות באזורים אחרים של הארץ, ושאין מקום נוסף במדינת ישראל בו הן מתבצעות בהיקפים דומים. גילויי אלימות אלו מתבצעים בבירתה של מדינת ישראל, בסמוך לאזורים הקדושים ביותר לשלוש הדתות הגדולות – אזור בעל פוטנציאל הסברתי ותיירותי משמעותי, אליו עולים לרגל מבקרים מהעולם כולו".

ירש את הצרות; השר לביטחון פנים גלעד ארדן. צילום: יונתן זינדל, פלאש90
ירש את הצרות; השר לביטחון פנים גלעד ארדן. צילום: יונתן זינדל, פלאש90

בשביל ירושלים מאוחדת צריך לעבוד

Waze, אם כן, אינה אחראית לאובדן הריבונות הישראלית במזרח העיר, אלא רק מתאימה את עצמה למצב בשטח. מי שזיהה זאת היה איש מועצת העיר ירושלים אריה קינג, המחזיק בתיק חירום וביטחון. "היעלה על הדעת שהמשטרה מגדירה ליהודים לאן להיכנס ולאן לא להיכנס?", שאל קינג, "מדובר על הגדרת שטחים בירושלים כשטחי A. דין מזרח ירושלים ואזורים שצמודים לעיר העתיקה כדין חברון ורמאללה? אני מצפה שהשר לביטחון הפנים יורה למשטרה לתת הנחיות אחרות לחברת 'ווייז' להפסיק לחלק את ירושלים הלכה למעשה".

קינג צודק וטועה. הוא טועה בכך ש-Waze אחראית במובן כלשהו לחלוקת ירושלים. הוא צודק בכך שהכתובת הנכונה היא השר לביטחון פנים.

רק לאחרונה עבר בקריאה שלישית תיקון לחוק העונשין, שנועד להחיות אות מתה ולאפשר למערכת המשפט להרשיע ולכלוא מידי אבנים ובקבוקי תבערה, במטרה להגביר את ההרתעה. בנוסף נראה שנכון לעכשיו המשטרה באמת מונעת מחבורות הצווחניות הערביות בתשלום להיכנס להר הבית ולהתסיס את האווירה, על-פי הוראת ארדן. מדובר בצעדים מבורכים וחשובים, אך הם לא מספיקים. ישנם שני אתגרים נוספים המונחים לפתחם של ראש עיריית ירושלים ושל ממשלת ישראל: מצד אחד, לבנות תוכנית רצינית ורלוונטית לשיפור מצב התשתיות והשירותים במזרח העיר; ומצד שני לנהל לחימה בלתי מתפשרת בטרור.

מי שמעוניין לשמור על ירושלים מאוחדת גם ברמה האסטרטגית, עליו לגבש צעדים שיאפשרו זאת גם בטווח הרחוק. זה אומר תוכניות מתאר, זה אומר תברואה ופינוי זבל, חינוך וכו'. אולם גם אם לא ישתנה דבר בשכונות הערביות זה עדין לא נותן לגיטימציה לאלימות ולהפרת חוק. אזרח יהודי של מדינת ישראל אמור לחוש חופשי להסתובב בשכונת שועפאט, כמו שערבי מעזה מרגיש בטוח לשחות בחוף הים של תל אביב בתקופת הרמדאן.

נקווה שהפעולות האחרונות, הכוללות את מינויו של מפכ"ל חדש למשטרה, יובילו לשינוי המדיניות המיוחל ולהשבה מלאה הכבוד לשלטון החוק והריבונות בבירת ישראל. עד אז, אני מעדיף ש-Waze תמשיך לכוון אותי בדרכים בטוחות, אלא אם כן הבעלים שלה בגוגל יצרפו למסלול הנסיעה גם ליווי משטרתי פרטי הולם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. התשתית הכי חשובה היא מה שכתוב בספר הלימוד של התלמיד בכיתה אלף, אם תיכנס לכיתה בבית ספר ערבי בירושלים מהתראה על הקיר של הכיתה את מגילת העצמאות ונשיא מדינת ישראל או שיש שם תמונה של אלאקצא ערפאת ושות׳
    האם מירי רגב ובנט יודעים לתלות דגל ישראל על כל בית ספר בשליטה ישראלית ומגילת העצמאות בכל כיתה בירושלים ואפילו רמלה ונצרת ורהט ומה המורים שמחנכים את התלמידים מלמדים אותם בכיתה במימון משרד החינוך

  2. גם בגוגל מפות מראים שרמת הגולן נמצאת בסוריה ושיהודה ושומרון הם פלסטין ובודיג'ט מזא אוויר של טלפונים sony מראים שהעיר אריאל נמצאת כאילו בפלסטין.
    בקצב הזה עוד יעבירו אותנו לאוגנדה או לעזאזל. לא מבין למה הממשלה מאפשרת לחוצפנים את ההפקרות הזו.
    לגבי מזרח ירושלים ווייז זה דווקא רעיון טוב. לא הייתי רוצה שיעשו בי לינץ' שם…