קיצונים שרפו כנסייה בבית לחם? לא יהודים – לא מעניין

רדיפת הנוצרים נמשכת: הרש"פ משתיקה את הצתת כנסיית 'מר שרבל' בבית לחם. ואיפה התקשורת הישראלית והבינלאומית?

רדיפת הנוצרים על-ידי מוסלמים רדיקלים נמשכת, והפעם קרוב לבית • לפני כשבוע הוצתה כנסיית 'מר שרבל' בבית לחם שבשליטת הרשות הפלסטינית • נכון לעכשיו אף אחד לא נעצר, אבו מאזן לא גינה והרשות הפלסטינית השתיקה את הסיפור • ואיפה התקשורת הישראלית והבינלאומית?

רדיפה בלתי פוסקת; כנסיה בבית לחם. צילום: נג'י חשלמון, פלאש90
רדיפה בלתי פוסקת; כנסיה בבית לחם. צילום: נג'י חשלמון, פלאש90

את התמונות והסרטונים המגיעים מעיראק ומסוריה אתם מכירים. אך בעוד אתם מביטים בהם בזעזוע, כאשר אנשי דאע"ש הורסים ושורפים כנסיות ומקומות קדושים אחרים, יש מי ששואב מכך השראה ומוטיבציה. וזה בדיוק מה שקרה ביום שבת האחרון (26.9).

לפני כמעט שבוע קיצונים פלסטינים העלו באש חלקים מכנסיית הקדוש "מר שרבל" בשכונת ואדי מעאלי במרכז העיר בית לחם, שבשליטת הרשות הפלסטינית. בעקבות השריפה המכוונת הזאת נגרם נזק גדול לכנסייה ולריהוט שלה. עדים נוצרים סיפרו ברדיו א-שמס כי יומיים לפני השריפה פרצו אלמונים וגנבו חפצים מתוך הכנסייה. כנראה זה היה סיור מקדים של איסוף מידע בטרם השריפה תצא לפועל.

נכון לעכשיו לא נלכדו חשודים במעשה, וסביר להניח שזה גם לא יקרה. כל ההוכחות בשטח מצביעות שהפושעים באו מאיזור A, אך במקום שהרשות הפלסטינית תגנה את הפשע המתועב הזה ותעמיד את הטרוריסטים לדין כדי שיקבלו את העונש המרבי, היא הקפידה להטיל איפול מלא על הפשע הנתעב הזה כדי למנוע את פרסום הידיעה. כתוצאה מכך הדבר לא פורסם כלל בתקשורת הפלסטינית, ואילו בתקשורת הישראלית או הבינ"ל היו אך מעט דיווחים על בנושא.

מסתבר שאירוע כזה יוצר עניין לציבור רק אם אפשר להטיל את האשמה על יהודים.

לא הפעם הראשונה

האב גבריאל נדאף, המנהיג הרוחני של 'פורום גיוס העדה הנוצרית', היה הראשון שחשף לקהל קורא העברית את דבר השריפה, וגינה אותה בדף הפייסבוק שלו. הוא גם היה הראשון להפנות את האצבע המאשימה לאחראי האמיתי למגמת ההקצנה הגוברת נגד הציבור הנוצרי: "אוזלת ידה של הרשות הפלסטינית בשמירה על המקומות הקדושים של הנוצרים בשטחיה". בעקבות הדברים כתב על כך גם ראש הממשלה בנימין נתניהו בדף הפייסבוק שלו.

נדאף הוסיף כי זו לא הפעם הראשונה: "אנו מקווים שאנשי הדת הנוצרים בישראל וברש"פ יפגינו נגד האירוע החמור כמו שידעו להפגין בטבריה נגד שריפת כנסיית הלחם והדגים", כתב. "האב גבריאל קורא לאבו מאזן יו"ר הרשות שיטפל בשיא הרצינות והחומרה באירועים מסוכנים אילו במקום שיטיף מוסר למדינת ישראל. נזכיר כי לפני כמה חודשים השתלטו קיצונים מוסלמים על אדמות מנזר מר סבא בבית סחור שתחת שליטת הרשות הפלסטינית, ואף פרצו פנימה לתוך המנזר. גם במקרה זה הרשות הפלסטינית לא הגיבה".

וזה רק מקצת האירועים הקשים המתרחשים בשטחי יו"ש. המספרים מדברים בעד עצמם: העובדה היא שבשנת 1947 עמד אחוז הנוצרים בבית לחם על 85%. היום הוא עומד על פחות מ-20%.

על עזה שבשליטת חמאס בכלל אין מה לדבר. רק לדוגמה נזכיר את האירוע מחודש פברואר 2014, אז תקפו אלמונים ושרפו את כנסיית הלטינים בעזה, וניסו לשרוף את רכבו של אב הכנסייה ג'ורג' הרנאנדיז. אלמונים אלה כתבו דברי נאצה נגד הנוצרים וציינו כי הם עשו את המעשה הזה בתגובה להרג המוסלמים במרכז אפריקה. ואולם בית לחם הוא תחת שליטת הרש"פ אנו כבר שמענו את נאומו של אבו מאזן באו"ם אמש בו ציין כי ישראל פוגעת במקומות הקדושים של האסלאם. מכאן ניתן לנחש מדוע הטילו איפול.

לא ראיתי, לא לא שמעתי, לא דיברתי; אבו מאזן. צילום: פלאש90
לא ראיתי, לא לא שמעתי, לא דיברתי; אבו מאזן. צילום: פלאש90

ואבו מאזן שותק

הם לא אומרים זאת בקול, אך גורמים נוצרים רבים חוששים, ובצדק, מהשלכות האירוע ועל האפשרות של הרחבת התוקפנות של הפלסטיניים הקיצונים נגד המיעוט הנוצרי. ברחוב עולה חשש משריפת כנסיות נוספות, לרבות כנסיית המולד, בה על-פי המסורת נולד ישו, וכתוצאה מכאן עלולה לפרוץ מלחמת דתות שלא ניתן יהיה לשלוט עליה.

בזמן בו יידוי האבנים והפרות הסדר נמשכים בירושלים  ובהר הבית לעבר היהודים והתיירים, הרשות הפלסטינית ממשיכה ללבות את הרוחות ולפרסם מאמרים והצהרות לוחמניות שכיבול ישראל משנה את סטטוס-הקוו בהר הבית, וכי היא שפוגעת בחופש הפולחן על-ידי מניעת המוסלמים להיכנס למתחם ולהתפלל. ואולם בה בעת מי שפוגע באמת במקומות הקדושים לנצרות הם דווקא אנשי הרשות, אשר אינם עושים דבר כדי לעצור שריפת הכנסיות ורדיפת נוצרים, ולא עוצרים את הפושעים. בצד שלנו, כזכור, נלכדו במהרה מציתי כנסיית הלחם והדגים.

שריפת הכנסייה בבית לחם הינו מעשה בזוי וגזעני כנגד אוכלוסייה חלשה אשר חיה בשלום בארץ הזאת עוד לפני בואם של המוסלמים. סיבת האיפול מצד הפלסטינים מתבהרת כאשר מביטים מסביב – והרי כך עושים במדינות ערב הדיקטטוריות ובמעוזות האסלאם הקיצוני. ובכלל, מה אפשר לצפות מיישות שאחראית על רצח מזעזע של שני הורים תמימים למול עיני ילדיהם?

אך עדיין, שאלה אחרת עולה וצפה: מדוע האיפול התקשורתי של אמצעי התקשורת בישראל? כולנו זוכרים איזה סיקור נרחב נערך כאשר נשרפה כנסיית הדג והלחם בטבריה לפני כמה חודשים. אחד הכתבים אליו פניתי אמר שהנושא אינו מעניין. כתב בכיר אחר שהיה יותר כן אמר לי שאם יהודי היה עושה את זה הסיפור היה מדווח מיד, וכבר היו נערכים פאנלים על זה ב-CNN.

_____

ד"ר אדי כהן הוא חוקר במכון לחקר המחתרות ע"ש מנחם בגין ויו"ר 'פורום קדם' למזרחנות והסברה

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. מיהם אותם קיצונים פלסטיניים? אנשי חמאס, פלגים אחרים או מנגנוני הרשות? אגב, האם אין לרשות הפלסטינית ביו"ש ולחמאס-עזה אינטרס להגן על הכנסיות שבשטחו?

  2. OK, אז מוסלמים שרפו כנסיה בבית לחם. אז מה?
    מדוע הכומר גבריאל נדאף, ואפילו ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, מסתפקים במחאה ברשתות חברתיות? מדוע הכומר אינו מזעיק את כל העולם הנוצרי כנגד חילול הנצרות המתבצע ע"י מוסלמים, שאחיהם לאמונה מבקשים מקלט בארצות הנצרות דוקא ולא בארצות האיסלאם?
    התשובה פשוטה מאד.
    א) הכומר גבריאל נדאף אינו רוצה בפתיחת מלחמת עולם שלישית, שתתבסס על נושא הדת. כך ציין גם כותב המאמר. אז פירסמו תגובות גינוי בפייסבוק וזהו. עשינו את שלנו ואפשר ללכת הביתה.
    ב) למי אכפת מהמקומות הקדושים לנוצרים? כמעט לאף אחד. עובדה היא שמתוך מליארד "נוצרים" בודדים הגיעו לבית לחם. למעטים מאד מבין הנוצרים יש עניין במקומות המקודשים להם, כפי שלמעטים מאד מבין הנוצרים יש עניין בכנסיה שליד ביתם.
    ג) הנצרות כיום, בעיקר הקתולית, נמצאת בצרות גדולות. החילוניות מתרחבת ומתחזקת, גם כתוצאה מפינוקי החיים וגם עקב הידיעות המתפרסמות השכם והערב על מעשי הכמרים עם הילדים בכנסיות. כיום הנצרות הקתולית והנצרות הפרוטסטנטית (ששונאות אחת את השניה לא פחות משהסונים והשיעים שונאים אחד את השני) עסוקות בריבים פנימיים על המקום הראשון בהשפעה על הנוצרים ואין להן זמן כוח ומשאבים לבזבז על דבר שולי כמו מקומות מקודשים. אגב, הנצרות המזרחית (פראבוסלאבית ואשורית וכד') כבר אינה משפיעה כלל על הנוצרים ואינה מסוגלת לסייע להם. לכן הנוצרים בארצות ערב סובלים. אין מי שיעזור להם, והמצחיק הוא שדוקא היהודים "הבזויים" הם אלו ששומרים יותר מכולם על הנוצרים.

  3. "הראשונים לעמוד עם הגב לקיר עם פרוץ המהפכה, יהיו אנשי התקשורת."

  4. אותנו כישראלים מעניין העוול שאנו גורמים. לא הוגן שנישא על כתפיים גם את העוול שאחרים גורמים. זה שהעולם צבוע ומתחסד, זה שהעולם אכזר וקר – זה לא חדש. רק שאנו לא נגיע למחוזות האלו

    1. עופר יקר
      כיון שאינך מייצג את הישראלים ולא נבחרת לייצגם, מן הדין שיעניין אותך קודם לכל העוול שאתה עצמך גורם.
      לא הוגן שתישא על כתפיים (למה התכוונת? שנגנה בקול גדול?)
      את העוול שישראלים אחרים גורמים.
      מספיק שתודה באשמותיך שלך.

  5. כל מילה בסלע

    צריך לקרב את אוכלוסיית הנוצרים אלינו ולהשתמש בעובדות הברורות הללו למסע ההסברה העולמי שכל כך חסר לנו