תרבות של קנאה ונחשלות

עושר אינו חטא, ורדיפת עשירים בישראל פוגעת באזרחי המדינה. מוטב שהפוליטיקאים ינהלו עסק לפני שיתיימרו לתכנן לנו את הכלכלה.

תרבות רדיפת העשירים שמתפתחת בישראל הופכת את ההון לכתם שחור • כבר היום היחימוביצ'יזם גורם למשק הישראל נזקים כלכליים כבדים • ואולי כדאי לנסח עצה טובה למקבלי ההחלטות: מי שלא העסיק עובדים בחייו, שלא יתיימר לנהל כלכלה

מה יש לה נגד רמי לוי? ח"כ שלי יחימוביץ'. צילום: מרים אלסטר, פלאש90
מה יש לה נגד רמי לוי? ח"כ שלי יחימוביץ'. צילום: מרים אלסטר, פלאש90

בדומה למקומות שונים בעולם המערבי, גם בישראל השתרשה לה מגמה רחבה של שנאת עשירים. שותפים לה חלקים רבים בתקשורת, המסמנים את הקפיטליסטים, היזמים ובעלי ההון כבעיה במקום כפתרון.

הנה לכם דוגמה אחת, למשל, שהתרחשה לאחרונה. כזכור, היֹה היה בישראל מועמד למפכ"ל המשטרה בשם גל הירש. במסגרת מסע ההכפשות שעבר עליו, זכה גם הירש להיכלל בקבוצת הדמונים העשירים. חטאו: עסקים בחו"ל. שימו לב למשל לדברים שכתב עיתונאי 'הארץ' לשעבר והבלוגר אמיר זוהר, בעיתון מעריב (24.9.15). כותרת מאמרו הייתה: "מפלה ידועה מראש: מה ידע ארדן על היקף הנכסים של הירש? פרשנות". המאמר (שבינתיים הוסר מאתר 'מעריב' אך עדיין ניתן לאתר קישורים אליו דרך החיפוש בגוגל) כולל האשמות כלפי הירש בגין עסקיו, אך המעניין הוא שהמאמר כולל בעיקר תלונות נגד עושרו:

"נשאלת השאלה, מה ידע ארדן על היקף הנכסים של הירש ועיסוקיו, ומה עמדתו בסוגייה הפשוטה הבאה: איזה מן צורה יש למפכ"ל משטרה שהוא מולטי מיליונר? גל הירש… הוא גם טייקון נדל"ן מקומי שמתנייד בג'יפ יוקרתי עם נהג פרטי – הגנרל הקפיטלסטי האולטימטיבי. האם זו דמותו האידאלית של מפכ"ל משטרה אשר אמור להוביל את המאבק בשחיתות הגואה? קבלו רמז על התשובה. מיד לאחר ההודעה על מינויו למפכ"ל התפרסמה התעניינות שירותי הביון של שתי המעצמות הגדולות בעולם בעסקיו, והתגלו עוד ועוד פרטים על ההיקף העצום של נכסיו – אפילו "ליאורה" שלנו חשפה השקעה סולידית של כ-15 מיליון בשכונת אפקה…". (הדגשות שלי א.פ.)

הבנתם? השקעות, ג'יפ, קפיטליזם. שוטרים בעלי הון הם אכן בעיה רצינית ביותר כנראה. נראה שאליבא דזוהר עדיף שכוחות האכיפה ירוויחו פרוטות, קל יותר יהיה לשחדם וכולנו נוכל לראות יותר כותרות בסגנון "הוא השקה אותי ויסקי". ואם הוא איש עסקים מוצלח, כנראה שהוא גם מושחת – דוגמה לכך הייתה העליהם התקשורתי שנעשה על הירש, סביב הידיעות אודות חקירה בגרוזיה על עסקאות נשק כאלו ואחרות. אך הירש עבר מסדר היום, והופ! – פתאום אנו מגלים כי נשיא גרוזיה אמר במפורש בראיון לערד ניר כי אין להם שום האשמות כלפי הירש. מעניין, נכון?

מים רעים

רוצים דוגמה נוספת? בבקשה: רק לפני מספר שנים תקפו שלל גורמים בישראל, פוליטיקאים, עיתונאים ואפילו פעילים ירוקים את התפלת המים, בטענה שנועדה לסייע בעיקר לטייקונים ולא לאזרחי ישראל (למשל "מחירי המים ימשיכו לעלות בגלל הטייקונים"). במקרה אחר נשמעה טענה שישראל גנבה את משאבי המים שהפלסטינים יצרו כאן (עמירה הס, הארץ, "ככה מייצאת ישראל מים לשוויץ").

כיום, ישראל למעשה פתרה את בעיות המים שלה למרות בצורת מתמשכת, והיא מספקת מים לפלסטינים ולירדן בכמויות גדולות מהתחייבותה. ישראל מסייעת גם לקליפורניה בפתרון בעיות מים, מאפשרת להזרים מחדש מים בנחלים והעיתונות בעולם משבחת את משק המים הישראלי המייצא טכנולוגיות להתפלת מים. ההתנגדות להתפלה נראית כעת הזויה במקרה הטוב. בשביל תחרות צריך כמה מכוני התפלה שיתחרו ביניהם, אך הבעיה הראשונה הייתה פתרון דחוף לבעיית המים של ישראל – פתרון שאכן הושג.

למה מי אתה שתעשה כסף?; רמי לוי. צילום: יונתן זינדל, פלאש90
למה מי אתה שתעשה כסף?; רמי לוי. צילום: יונתן זינדל, פלאש90

העניין הוא, שעיתונאים ואנשי תקשורת אינם יזמים או אנשי עסקים. רבים מהם אינם מבינים יזמות, כיצד עסקים עובדים, כיצד מתמחרים סיכונים, ומה הגורמים המשפיעים על הכלכלה. מי שלא מבין שהון ואשראי הם השמן בגלגלי הכלכלה, יראה בבעלי ההון אויב וקפיטליזם תהיה עבורו מילת גנאי.

מבחן היעילות של רמי לוי

על אותה הדרך תקפה בעבר חברת הכנסת והעיתונאית לשעבר שלי יחימוביץ' את רמי לוי על תנאי ההעסקה של עובדיו, וציירה אותו כטייקון המנצל עובדים. רמי לוי מיהר להחזיר, האשים אותה בפופוליזם ואמר: "איני חושב שיחימוביץ' העסיקה עובד אחד בחייה, ובינתיים היא חיה על חשבון המסים שאנחנו משלמים, ואני זה שמעסיק 2,000 עובדים ועושה זאת בהתאם לחוק. המהפך שעשיתי בשוק הקמעונאות הוא לא לטובת העשירים אלא על מנת להוזיל את סל הקניות". מאז אותה ההתכתשות הוכפלו המשרות שרמי לוי יצר.

בניגוד לרמי לוי שממשיך לפרנס אלפי עובדים, רשת 'מגה' בעלת עלויות השכירות והעובדים המנופחות, מתמודדת עם משבר שעלול להגיע אף לפשיטת רגל. כן כן, זו שיחימוביץ' התנדבה לשמש כפרזנטורית שלה. במידה ורשת כזו תפשוט רגל – כמה עובדים ישארו אז ללא פרנסה? האם שלי יחימוביץ' תוכל אז לייצר להם משרות חדשות יש מאין? והרי כלכלה לא עובדת כך.

מהפכת המחירים והתחרות העזה שהוביל רמי לוי טלטלה את שוק המזון. באמצעות רשת יעילה יותר המפיקה יותר מכל מ"ר רבוע של סניפי מכירות, רמי לוי עשה הרבה יותר למען הוזלת יוקר המחיה בארץ עבור הציבור הכללי, מאשר פוליטיקאים רבים שהתיימרו לסייע לציבור ולהשפיע על השוק באמצעות חקיקה. כל משפחה ומשפחה כאן הרגישה את הפרשי המחירים הללו בכיסה.

זו השורה התחתונה בקפיטליזם. עסקים שאינם יעילים לא מצליחים להתחרות היטב בתנאי שוק אמיתיים ומצבם מדרדר. לעסקים לא יעילים אין זכות קיום למרות שפוליטיקאים אוהבים מאד לסייע להם באמצעי הנשמה מלאכותיים המספקים להם כותרות חיוביות בכלי התקשורת. אמצעי הנשמה המתבטאים בכסף ציבורי שמגיע מכל שאר שכבות משלמי המיסים. הסבסוד הזה אינו עוזר. הוא בסך הכל מאפשר לעסקים לא יעילים להמשיך להישאר לא יעילים זמן נוסף, על חשבון משלמי המיסים.

פוליטיקאים חסרי הבנה כלכלית גורמים נזק

הבעיה כאן בישראל ביחס לבעלי ההון וליזמים גדולה יותר משנדמה. רמי לוי לא ירש את הונו ולא קיבל אותו במתנה. מדובר באדם שהקים יש מאין אימפריה שיצרה משרות. בארה"ב הפכו את ההערצה (המוגזמת) לכסף לעגל הזהב החדש, אך דבר אחד חיובי אנו חייבים לאמץ מהם – התרבות שם אינה תרבות של נחשלות וקנאה בבעלי ההון, אלא תרבות של הערכה למי שעמל והצליח. בארה"ב הגישה של win-win מובנת מאליה ואינה דורשת הסבר, בישראל החשש הראשון והגדול ביותר של אנשים הוא קודם כל לא לצאת פראייר. חלילה שהצד השני יצליח להרוויח יותר, אפילו אם אני מרוויח מהעסקה. כלכלה אינה משחק סכום אפס, אם צד אחד מרוויח, אין זה אומר שהצד השני מפסיד בהכרח.

חסרת הבנה בחסכונות; שלי יחימוביץ. צילומסך
חסרת הבנה בחסכונות; שלי יחימוביץ. צילומסך

תרבות הקנאה והנחשלות המושרשת הזו גורמת גם לפוליטיקאים רבים לחשוש משקיפות נדרשת וחשיפת הונם ולעיתים אף להתהדר בעוניים, שהרי אם אינך עשיר הרי שאתה "אחד מהחבר'ה". הדבר מוביל לתהיה כיצד חברי כנסת "חברתיים" כביכול, יכולים לקבל החלטות נבונות כאשר זה מגיע להחלטות כלכליות קריטיות הרבה יותר הדורשות הבנה מעמיקה.

שיח מעניין ראינו לאחרונה כאשר העיתונאי שאול אמסטרדמסקי תהה כיצד קרן ההשתלמות של יחימוביץ' נמצאת דווקא אצל תשובה. התשובה של יחימוביץ' – "לא מבינה בזה" – היממה בכנותה. יחימוביץ' מרבה להתבטא בשלל סוגיות כלכליות אבל אם הדברים הפשוטים יחסית הנזכרים כאן כתלוש משכורת מהווים בעיה, מה נגיד על נושאים אחרים, למשל סוגיית הגז – סוגיה מורכבת במיוחד?

רצוי לזכור זאת מאחר ובשעה שבמדינות סביבנו ממשיכים להתנהל במרץ חיפושים אחר תגליות חדשות, אצלנו קיפאון, ושר האנרגיה, יובל שטייניץ, נאלץ לחזר על הפתחים ולקושש חברות שיואילו בטובן להגיע לכאן. אחרי הכל, חשבנו שהן אלה שהיו אמורות לרוץ אחרינו, לא?

_______

הכותב הוא מנכ"ל "סברה מיקרוסיסטמס בע"מ"

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

23 תגובות למאמר

  1. לא יאומן שהמנטרה הזו עדין רצה
    אתה חי במאה הזו או הקודמת ?
    העשירים אוכלים את משאבי הטבע במדינה הזו עבור תמלוגים זעומים אם בכלל
    מקבלים הטבות מס מפליגות והכל על חשבוננו
    אף אחד לא מבקש מהם להפסיד רק לתת את החלק הראוי על הזכות למכור משאבי טבע ששיכים לכולנו

    יש מספיק כלכלנים שתומכים בגישה הזו אז די לדבר כאילו לאף אחד אין מושג

    וזה שמישהו עשיר לא אומר שהעובדים שלו לא יכולים לקבל תנאי העסקה סבירים

    ובמדינה הזו בגלל השחיתות בעלי עסקים כושלים מצליחים יופי
    תראה את תשובה או את פישמן

    הבעיה היא שלא נותנים לעסקים קטנים ובינוניים לצמוח פה כי הגדולים לוקחים הכל וחונקים לנו את הכלכלה
    ואז עוד מקבלים הטבות ותספורות ואוכלים לנו את הפנסיה

    1. כשאת אומרת לנו, את מתכוונת לחמולה שלך שעד היום חיה על גבם של שאר האזרחים, החמולה שבזזה מבני עדות המזרח את רכושם בקום המדינה?! לכי לסיביר, קומוניסטית עצלה.

    2. לא הבנתי איזה משאבי טבע רמי לוי גזל בדיוק. תוכל לפרט?

  2. לא יודע מה אתכם, חשבון המים שלי התייקר מאוד מאז ההפרטה

    כמו כן רוב הטייקונים ובעלי הממון הגדול השיגו אותו במרמה ובקומבינה ישראלית חברמנית

    בין עם זה בעסקאות נדלן ממונפות ומפוברקות ברומניה
    או עושק המשק הישראלי בקרטלים ומונופולים (לדוגמה תקשורת ומזון) ולא חסרות עוד דוגמאות

    אדם עשיר שעזר לציבור וייצר משרות אף אחד לא נגדו

    עד שהוא מתחיל לרשום חברות קש באיי מקלטי מס מפוברקים כדי להתחמק מחובותיו
    עד שהוא מחסל כל תחרות אפשרית בענף
    עד שהוא לא מוחץ את הספקים תחת נטל משקלו

    ובתקווה קלושה גם בסוף לא בורח בלי לשלם שקל במקרה שלא הצליח לו.. עיין ערך תשובה דנקנר פישמן וכל אלו שביקרו אצל הספר על חשבון פנסיות הציבור ועדיין לוקחים כסף בלי בושה ואז מספרים על הסיכונים שהם לוקחים כאילו היו מפסידים כפתור אחד מחולצות הגוצ'י שלהם שנקנו בכספי שחיתות

    1. לפחות יש לך מים, מה שלא ממש קורה במדינות השכנות
      "אדם עשיר שעזר לציבור וייצר משרות, אף אחד לא נגדו" אלא אם כן קוראים לאלה רמי לוי ויחימוביץ

  3. תשמע. בישראל של היום, בזמן שחצי מרוויחים מינימום, עושר עילאי מרוכז אצל המאיון העליון.
    הבעיה היא לא עם הקפיטליזם כמו שהוא אמור להתנהל. אלא עם החזירות, הפערים הבלתי נתפסים בין עניים לעשירים, המונופולים שנוצרים כמו מונופול הגז, והפעירים הבלתי נתפשים שבין עובד רגיל למנכל.

    1. הפערים בהחלט נתפסים. זה דורש תואר אקדמי, עכודה קשה, נסיון התמדה וליחתים מזל.

      תרבות ״מגיע לי״ היא זו שמייצרת אנשים שעובדיפ בשכר מינימום במשך שנים.

  4. כל כך הרבה שטויות
    אז אתיחס רק לאחת
    שכר העובדים הוא לא הסיבה להתמוטטות כלכלית, או מחירים גבוהים
    כל פעם חוזרים על המנטרה הזאת, זה כבר יצא מהאוזניים.
    אולי רשת מגה בקשיים, בגלל ניהול כושל,שכבת מנהלים רחבה מידי חסרת תועלת ועלויות גבוהות
    מחירים גבוהים של החשמל בארץ הם לא בגלל שכר העובדים בחברת חשמל
    אלא בגלל המנהלים והממשלה שחתמו על חוזים דרקונים לאספקת מז"ט

  5. כתבה יפה מאוד!!!
    כל הכבוד!!!

    הפוליקאים כמו שלי יחימיביץ "לא מבינים" בקרן השתלמות שלהם אך רוצים לנהל את המדינה ?
    הזוי!!

  6. חברים ,
    מה שקורה בארץ זה לא קפיטליזם!
    זה קומבינות הון-שלטון וכתוצאה מזה חלק קטן מהעם מקבל הטבות על חשבון כל השאר:
    1. הסתדרות דורש לחלק של העובדים לעלות משכורות ובעקבות זאת עולים מכירים ,אם מדובר על מגזר הפרטי, או עולים מיסים -אם מדובר על חברות ממשלטיות כמו חברת חשמל, רכבת ישראל ודואר
    2. טייקונים – שקיבלו בקומבינה תנאיים מעודפים בעזרת חוקי מכס ועושה את הייבוא לא כדאי:
    קרטל חקלאי
    – מוצרי חלב תנובה
    אוסם
    שטראוס

    לא צריך חוקים חדשים. צריך לסגור מחלקה של מכס ולפטר את עובדי. רק דבר אחד כזה יחסוך הרבה מאוד כסף למדינה ויוביל לפחות מיסים. בנוסף, יוקר מחיה יירד פלאיים.
    אנו פשוט ניצור תחרות!!!!!

    1. לדניאל מ,
      קניתי. מסכים עם כל מילה. אין פה קפיטליזם אמיתי

  7. היום אין ממש תחשרות בבנקים, ספקיות מזון, חברות ביטוח.
    כל זה מייצר מחירים גבוהים ולא נותן לעסקים חדשים קטנים וגדולים להתחרות עם עסקים קיימים.
    כאשר קיים הנוכחי בכל משק בעולם, אז נוצרת סיטואציה שעסקים קיימים לא ממהרים להתיעל ולהוזיל מחירים אלו להפך.

    אך מי שלא ניהל אף פעם חברה, לא העסיק עובדים ולא ניסה יזמות ממש לא מבין בזה כלום.
    אז למה לתת לנהל לאנשים כלאו מדינה – עסק גדול מאוד ?

  8. אני משוכנעת שצודקים הסוציאליסטים בכל הדברים הרעים שהם אומרים על הקפיטליזם. אני גם משוכנעת ושצודקים הקפיטליסטים בכל הדברים הרעים שיש להם להגיד על משק סוציאליסטי

    כיום, הגעתי למסקנה שהסיפור העיקרי הוא שחיתות. שחיתות פלילית ושחיתות / פגיעה באינטרס הציבורי שהיא חוקית. בחזקת כשר אבל מאוד מסריח. גם בסוציאליזם וגם בקפיטליזם יש שחיתות מובנת

    הדבר הכי מדאיג בכלכלה הישראלית הוא שאנחנו הולכים ומדרדרים במדד השחיתות. כל שנה אנחנו מדרדרים יותר. כלומר מגמה שאני לא רואה איך היא נעצרת. ומי יעצור אותה

    1. קמיליה, מה שאת כותבת מלא באי-דיוקים לוגיים.

      קודם כל, שחיתות אינה יכולה להיות "חוקית", מה שאת רוצה לומר זה שיש דברים חוקיים שאינם מוצאים חן באידיאולוגיה שלך ולכן זוהי "שחיתות". זה לא עובר מבחן של ראציו ולוגיקה.

      שנית, אין לא בסוציאליזם ולא בקפיטליזם "שחיתות מובנת". שחיתות היא פעילות בלתי חוקית ובלתי מוסרית ולכן במערכות מבוססות על חוק (גם סוציאליזם וגם בקפיטליזם מבוססים על חוקים) לא יכולה להיות שחיתות שהיא עבירה על החוק – עקרון זה הוא על פי הגדרה.

      שלישית, האם תוכלי להביא הוכחות שמדדי השחיתות (יש עשרות) מדרדרים במימד הזמן בארץ או שאת מדברת מהבטן, "בוער" לך שמשהו לא FAIR, ולכן זו "שחיתות"? אני מהמר שלא עשית ולו חיפוש אחד לגבי מגמת השחיתות בארץ ואת כן מדברת מהלב. הלא כן?

      ולבסוף, אם בשחיתות קצה נפשך, הסירי את שורש של השחיתות – היכולת של פקידי ממשלה לקבוע דברים בשוק החפשי (או לפחות נסי להמעיט כמה שיותר כוח זה). אם לא אצטרך את אישור המערכת לבנות על אדמה פרטית השייכת לי, לא יהיה שום צורך לשחד פקיד בעיריה. הלא כן?

    2. לאשר פט
      טרחתי להשיג את מדד השחיתות העולמי של עמותת שקיפות בינלאומית. יש עוד כמה מדדים אך הם מציירים מגמה דומה.

      שנת 1996 ישראל במקום 14 ציון 7.7
      שנת 1997 ישראל במקום 15 ציון 7.8
      שנת 1998 ישראל במקום 19 ציון 7.1. ו
      שנת 1999 ישראל במקום 20 ציון 6.8
      שנת 2000 ישראל במקום 22 ציון 6.6
      שנת 2001 ישראל במקום 16 ציון 7.6
      שנת 2002 ישראל במקום 18 ציון 7.3
      שנץ 2003 ישראל במקום 21 ציון 7.0
      שנת 2004 ישראל במקום 26 ציון 6.4
      שנת 2005 ישראל במקום 28 ציון 6.3
      שנת 2006 ישראל במקום 34 ציון 5.9
      שנת 2007 ישראל במקום 30 ציון 6.0
      שנת 2008 ישראל במקום 33 ציון 6.1
      שנת 2009 ישראל במקום 32 ציון 6.1
      שנת 2010 ישראל במקום 30 ציון 6.1
      שנת 2011 ישראל במקום 36 ציון 5.8
      שנת 2012 ישראל במקום 39 ציון 6.0
      שנת 2013 ישראל במקום 36 ציון 6.1
      שנת 2014 ישראל במקום 37 ציון 6.0

      קו מגמה לא פחות ברור נמצא גם במדדי שחיתות בינלאומיים אחרים.

      לגבי שחיתות חוקית אני ממליצה לראות באינטרנט הרצאות של זליכה במכללה האקדמית קריית אונו. יש באינטרנט הרצאות מצולמות. מאוד מומלץ

    3. קמליה,

      יפה שבדקת את המדד אחרי שהזרכרתי לך. כמובן שאינך מציינת שמאז 2000 המדד למעשה זהה למדד של 2014, המיקום של ישראל הוא יחסי, המדד קובע את רמת השחיתות האמיתית, עליה את מקוננת וזו לא השתנת ביותר מ-10% כבר כמעט 15 שנה.

      גם אינך מגלה שבדו"ח נכתב: "twelve percent of Israelis have paid a bribe during the past year to various public services with which they have come into contact.
      "
      אז אפתרון לשחיתות הוא לקחת סמכויות מהמימשל, בדיוק ההיפך למה שאת מסנגרת.

  9. זה לא נגד סתם עשירים נחמדים ומצליחים – זה נגד מאפית ההון/שלטון.

    צפו בסדרה:
    http://www.mixermedia.co.il/magash-hakesef/index.html

    פרקים 1 ו 2 נהדרים. פרק 3 שמאלני מדי לטעמי אבל גם בו נאמרו דברים נכונים וכואבים.

    הזדעזתי כשצפיתי!
    בחרתי בביבי בשלושת הבחירות האחרונות – לא עוד!

    עושקים אותנו, מפריטים כל פינה ומשאירים אותנו עניים.

    העוני בישראל – מס 1 במערב!
    פערים חברתיים – מס 1 במערב!
    כדי לקנות דירה צריך 150 משכורות לעומת המערב בו צריך בין 30 ל 70 משכורות!
    ועוד הרבה פירות באושים שאותם כולנו אוכלים כל הזמן.

    1. שים לב אמנון, אתה משווה את ישראל ל"מערב". חזור רגע לשנות השישים, השבעים ותחילת השמונים, שבהם הכל לא היה מופרט – ישראל של אז הייתה במרכז העולם השלישי, הכנסה לנפש של עשירית (או שבר אחר הקטן בהרבה מ-100%) מזו של ה-OECD – רחוקה מאוד מה"מערב" ופועלו של ביבי המאוס עליך עזר לישראל להשיג את ה"מערב". כמה מהר שוכחים את מה שלא נוח, אה?

    2. כדי להיות נגד חברות הענק הנצלניות. הקפיטליסטים פה לא קולטים שמשטר חברות הענק זה רחוק מקפיטליזם קלסי. זה משטר של עוול- לא מרצון נבחרי הציבור, לא מרצון הממשלה, זה משטר שחותר תחת המשטר הרשמי, והממשלה לא שולטת. אפשר לחשוב שהמתנגדים פה לזכויות העובדים הם בעצמם טייקונים. פתטי שהעניים דואגים לשלום הטייקונים בגלל אידיאולוגיה שבכלל לא קיימת במשטר חברות הענק. מה שנכון, מייסדיי המדינה ניסו לשים את מעמד העובד למעלה, עבדו בפרך כחלוצים להקים משק ציבורי עבור העם (כן, תשמיצו את הקרבתם) וזה התמוטט כעבור כמה עשרות שנים, כי כשטוב ובטוח לעובדים הם מפסיקים לעבוד הורסים וגונבים. זה האופי האנושי.

    3. הצבעתי בעד ביבי אבל עם עובדות אי אפשר להתווכח!

      אתחיל בזה שבשנות השישים/שבעים ישראל הייתה מדינה בחיתוליה בתהליך של בניה.
      ההתפתחות הייתה מדהימה – המדינה התחילה משממה והפכה במהירות לכלכלה מתפתחת בקצב בין הגבוהים בעולם.

      כיום המצב גרוע והנה כמה עובדות מהשנה האחרונה ומסוף 2014 שליקטתי מאתרים כמו הגלובס, כלכליסט ועוד:
      – שיעור העוני בישראל הוא הגבוה ביותר בין 34 הכלכלות המפותחות.
      – ישראל נמצאת במקום השלישי בין מדינות ה OECD באי-שוויון חברתי בשכר – ישראל הפסידה יותר מ-55 מיליארד שקל בגלל הפערים החברתיים!
      – ישראל הפכה למדינה המובילה בשיעור אזרחיה העניים – יותר מ-1.6 מיליון בני אדם בישראל חיים מתחת לקו העוני, מהם יותר מ-750 אלף ילדים.
      – בישראל 13.9% מן העניים הם שכירים עובדים.
      – מחירי מזון גבוהים בפערים של עשרות אחוזים מבמדינות OECD.
      – ישראל מובילה את דירוג ה־OECD בהיעדר פיקוח על שכר דירה.
      – מספר המשכורות הדרושות לרכישת דירה בישראל:139. בצרפת:90, בארה"ב:60, בשווייץ:42 ובשוודיה:30

      מלבד העובדות היבשות:
      הרשויות (עיריות, חשמל, …) בקשיים, תחבורה יקרה, תחבורה ציבורית מיושנת ומתפקדת בקושי, פרוייקטים תשתיתיים עולים הון ומתעכבים במשך עשרות שנים, משאבים של הציבור שעוברים כמעט בחינם לידי הטייקונים ועוד…

      זה לא קשור לשמאל או לימין.
      כולם דופקים אותנו – גם ממשלות הימין וגם ממשלות השמאל!

      השחיתות הציבורית היא הבעיה ובה צריך לטפל בלי קשר לצד פוליטי כזה או אחר.

  10. אין כאן תרבות של רדיפת עשירים – יש כאן תרבות של אני רוצה להיות עשיר"

  11. ואוו! איזה מאמר פופוליסטי ומקושקש! בוא נגיד איך אנשי ציבור שדואגים לציבור בעצם פועלים נגד האינטרסים שלו