די להתנשאות ולנפוטיזם במשרד החוץ

התנשאות על הציבור ועל שרי הממשלה, ושיטת חבר-מביא-חבר שערורייתית; בלעדי למידה: א', דיפלומטית לשעבר, במכתב גלוי לאנשי משרד החוץ

כולם אשמים חוץ מהעובדים; הפגנת עובדי משרד החוץ. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בשבועות האחרונים החל ועד עובדי משרד החוץ בקמפיין תקשורתי שנועד להזהיר את הציבור והממשלה מפני שביתה כללית בנציגויות המשרד. כתבה שפורסמה באתר YNET על מצבו העגום של משרד החוץ הובילה אותי לפעולה קצת משונה: הלכתי לבדוק מה מעלה החיפוש אחר הביטוי Israeli Diplomat בגוגל, אם מקישים אותו מכתובת IP אמריקנית או בריטית. קיוויתי לקבל אינדיקציה על איך מה שרואים מכאן נראה משם, והתוצאות, בלשון המעטה, לא היו לטובת המשרד.

בעולם זה נראה רע

בין הכותרות הראשונות שקפצו – מעצר של דיפלומט ישראלי בארגנטינה; דיפלומט ישראלי שמציע לא לסמוך על הקהילה היהודית בארצות-הברית; דיפלומטים ישראלים (ביניהם שגריר!) ננזפו לאחר שפרסמו ציוצים נגד ראש הממשלה; דוברת השגרירות הישראלית בברלין אמרה שרגשות האשם הגרמנים חיוניים לעבודת משרד החוץ, ועוד כהנה וכהנה כתבות לא מחמיאות בעליל המככבות בראש הרשימה.

אולם, הדבר המדהים באמת בעמדת ועד עובדי משרד החוץ כפי שפורסמה ב-YNET, היא היכולת להאשים את כל מי שאפשר, מלבד את עצמם. אף אחד לא מדבר על מדיניות ההדלפות המכוונות והמגמתיות של דיפלומטים במשרד בכל פעם שנקבעת מדיניות שהם לא אוהבים, או כשסתם צצה הזדמנות להגחיך או להזהיר מפני מדיניותה של הממשלה. הרי עיתונאים בכירים ניזונים מההדלפות הללו כבר שנים. אף אחד לא מדבר על תופעת ה-'לשעברים' שמכהנים שנים ארוכות ובתפקידים בכירים תחת ממשלות נגדן הם יוצאים, לפעמים שבועות בודדים אחרי עזיבתם למקום עבודה חדש.

שום מילה גם לא נשמעה על מדיניות המינויים השערורייתית הנהוגה בנציגויות בחו"ל ובמטה. כפי שחשף אריאל כהנא ב-NRG לפני מספר שבועות, לאחר שלא הצליחו במשרד לאייש את תפקיד סגן השגריר באירלנד, החליט השגריר לעשות אאוטסורסינג, פשוטו כמשמעו. האדם הסביר היה מצפה שלתפקיד חשוב כמו סגן שגריר במדינה אירופאית יפורסם מכרז, תצא מודעת דרושים או לכל הפחות יפורסם פוסט בפייסבוק. אך לא כך הדבר בממלכת הנפוטיזם והפרוטקציה של המשרד. השגריר הנכנס, זאב בוקר, שלח את ילדיו למצוא לו סגן מתאים, ואכן המועמדת שנבחרה היא חברה טובה של בנו בן ה-27 של השגריר. נפוטיזם מסוג זה חוזר על עצמו בעשרות נציגויות של משרד החוץ בעולם – וכבר הרחיב על כך מבקר המדינה בדו"ח שלו – ובמדינות רבות 'בנים של' ומקורבים למיניהם זוכים ליהנות מהיצע רחב של תפקידים ללא מכרז וללא פרסומים, אלא פשוט על בסיס יחוסם המשפחתי או האישי.

חשבתם שרק דיפלומטים בוגרי קורס צוערים יכולים להגיע לשליחויות בניו-יורק, במערב אירופה או באפריקה? טעות בידכם. אם חלומכם הגדול הוא להיות דיפלומט ישראלי, עדיף לכם סטטיסטית להגיש מועמדות לתפקידי מנהלה במשרד (מזכיר או מזכירה, נהג, עובד לוגיסטי), ופשוט לחכות עד שהבוס אותו שירתתם בנאמנות יקבל מינוי וכבר 'ידאג לכם'. המינויים השערורייתיים הם כמובן לא הכל. כותבת שורות אלה עבדה במשרד החוץ כעשור. בתקופה זו ראיתי בעיקר חשיבה אפורה ובינונית, עצמאות יתר מול קובעי המדיניות, ואווירת התנשאות והגחכה של הממשלה או כל מה שעשוי חס וחלילה להריח כהסכמה עם מדיניותה. בשנים שבהן כיהן אביגדור ליברמן כשר החוץ, למשל, נתקלתי באופן אישי במקרים רבים של דיפלומטים ישראלים שסרבו להגיע לאירועים בהשתתפותו. בזמן שנאם נתניהו בקונגרס במרץ האחרון שהו בוושינגטון הבירה מספר דיפלומטים ישראלים בכירים בביקור רשמי מהארץ. למרות ששוריינו עבורם בקונגרס מקומות על-ידי השגרירות, הם סירבו להגיע והתחמקו באלגנטיות מן המעמד ה-"מביך" כדבריהם.

דורי גולד, מנכ"ל משרד החוץ. צילום: משה שי, פלאש 90
דורי גולד, מנכ"ל משרד החוץ. צילום: משה שי, פלאש 90

אז מה הפלא אפוא שיו"ר ועד עובדי משרד החוץ מתלונן שראש הממשלה מפעיל מדיניות של "סיכול ממוקד" למשרד? נתניהו, שכיהן כסגן שגריר בוושינגטון, שגריר באו"ם וסגן שר החוץ מכיר היטב את החומר האנושי במשרד, המורכב מאנשי שמאל שלא מצליחים להפריד בין דעותיהם האישיות ובין תפקידם המקצועי. תופעה זו אינה ייחודית לישראל – ברוב העולם המערבי הדיפלומטיה נחשבת למקצוע שמושך אליו מלכתחילה אנשים בעלי תפיסת עולם שמאלית וקוסמופוליטית. ההבדל הוא שבמדינות מתוקנות, דיפלומט שיעז לצייץ (תרתי משמע) נגד ראש ממשלתו או שרים בכירים החברים בה היה מוצא עצמו מחוסר עבודה, אך משום מה בישראל מסתפקים במקרה הטוב בנזיפה וחזרה לתפקיד, ובמקרה הרע בהעלמת עין ובקריצה ידידותית.

לחזור למושכלות יסוד

ישנם מספר צעדים אותם יוכלו לנקוט אנשי הוועד, ובעיקר הנהגת המשרד בראשות המנכ"ל דורי גולד וסגנית השר חוטובלי:

א. הכריזו על מדיניות אפס סובלנות בנושא הדלפות. מספיק טיפש אחד שמדליף מברקים וחומרים מסווגים לעיתון הארץ, כדי להעיב על המשרד כולו ולפגוע באמינותו. עליכם להוקיע בפה מלא כל הדלפה של חומר, תהא מידת סיווגו אשר תהא, ולפעול בנחרצות להשעיית הגורמים המדליפים חומרים מדיניים מתוך המשרד. מובן שעיתונאי החוץ הבכירים הניזונים מכך יתנגדו באופן נחרץ, אך אין ספק שזה הדבר הנכון לעשות.

ב. קבעו קריטריונים מסודרים ומחייבים בנושא העסקת עובדים מקומיים ישראלים בנציגויות, בנושא קליטת עובדי מנהלה, ובנושא מינויים. על המשרד לשים סוף למדיניות החבר-מביא-בן-של-חבר. כשמתפנה תקן או משרה, המינימום הנדרש הוא לפרסם מודעה ולהימנע מניגודי עניינים בבחירת המועמדים. אדם ישר אמור לפסול מועמדות של חברה של בנו, רק מעצם היותה חברה של בנו. במילים אחרות: די לקומבינות ולנפוטיזם. הם מוציאים לכם שם רע בקרב הציבור.

ג. זכרו את מי אתם מייצגים. בקורס הצוערים לימדו אותנו שאנשי משרד החוץ לא מייצגים את מדינת ישראל או את ממשלת ישראל, אלא את עם ישראל. רבים מעובדי המשרד עמם אני משוחחת לעתים קרובות, לא מרגישים שום חיבור אל 'העם', ואף בזים ומזלזלים בחלקים נרחבים ממנו. מספר דיפלומטים בכירים במשרד, ביניהם אף שגריר מיועד ששליחותו כרגע מתעכבת, בזים בגלוי ובצורה משפילה לכל אלמנט דתי או מסורתי הבא לידי ביטוי בעבודתם. הם עושים זאת בפומבי, לעתים בחשבונותיהם ברשתות החברתיות, ואין לכך שום השלכה עליהם.

ד. דעו את מקומכם. כמה מקוראי שורות אלה זוכרים שבשנת 2014 כלל פעילות משרד החוץ בארץ ובעולם הושבתה למשך יותר משבוע? כמה זוכרים את השבועות הארוכים של העיצומים שקדמו לכך? כמה מודעים לעיצומים שמתרחשים כרגע, בזמן קריאת שורות אלה? סביר להניח שמלבד עובדי משרד החוץ עצמם, מדובר בעיקר בכמה עשרות בודדות של ישראלים חסרי מזל שביקשו לחדש דרכון וגילו שהנציגות הישראלית הקרובה אליהם סגורה. וזו המציאות העגומה – למרות החשיבות העצמית המופרזת שחשים רבים מהדיפלומטים בשירות החוץ הישראלי, לאדם הממוצע ממש לא אכפת. אז יכול להיות שמדובר בבעיה הסברתית (אירוני משהו, לא?), אבל כך או כך יהיה בלתי אפשרי לגייס תמיכה ציבורית רחבה במאבקכם, ולכן חשוב להיות ריאלים ולהימנע מדרישות פומפוזיות שלעולם לא ימולאו.

הנקודה החשובה ביותר אותה אוכל להציע לאנשי הוועד ולעובדי משרד החוץ היא פשוטה – קחו אחריות! הפסיקו להאשים את האוצר, הממשלה, הציבור, נתניהו, חוטובלי או ליברמן בכל צרותיכם. נסו להסתכל פנימה ולראות היכן אתם יכולים לשפר ומה בתוך המשרד אתם יכולים לתקן. דוגמאות לכך לא חסרות. מערכת היחסים של משרד החוץ עם הממשלה והציבור נמצאת בשפל, על כך אין ויכוח. מה אתם עשיתם לאחרונה כדי לשקם אותה, מלבד להתלונן על אחרים?

מרגישים עצמאיים; משרד החוץ. צילום: מיטל כהן, פלאש 90
מרגישים עצמאיים; משרד החוץ. צילום: מיטל כהן, פלאש 90

ממשרד החוץ נמסר בתגובה:

א. "הפוסל במומו פוסל", 'דיפלומט לשעבר' (לכאורה) המסתתר תחת אנונימיות מכפיש את משרד החוץ ועובדיו ומתייג אותם כ"שמאלנים" ו"מדליפים" ועוד מוסיף שקר כאילו אינם משתתפים באירועים רשמיים עם ראשי השלטון. מדובר באמירות מופרכות חסרות כל בסיס.

ב. אשר למדיניות ההעסקה במשרד החוץ, אנו פועלים בהתאם להוראות החוק והתקשי"ר, בשיתוף פעולה ותיאום מלא עם נציב שירות המדינה.

ג. אין באירלנד סגן שגריר, ישנם שני דיפלומטים: שגריר וקצין מנהלה.

ד. בכל אירוע מדיני, ובוודאי באירוע משמעותי של ביקור נציג ממשלה ישראלית בחו"ל, תמיד משתתפים הדיפלומטים הבכירים ביותר של השגרירויות ובראשם השגריר, וכאשר ניתן משתתפים כל הדיפלומטים הישראלים.

ה. עובדי משרד החוץ הם עובדים נאמנים המייצגים את מדיניות ממשלת ישראל ללא כל סייג. אנו מוחים בתוקף כנגד הניסיון לתייג את העובדים פוליטית ולהכפיש את שמם.

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 תגובות למאמר

  1. שמאל. כל מילה נוספת מיותרת

    זה ממש לא משנה מי השר, כשהדרג המקצועי והפקידות הגבוהה במשרד ( כמו בכל המשרדים הוותקים) הם מהשמאל

    זה כמו שיש לנו "ראש ממשלה" "ושר בטחון" שכפועל מי שמושל זה המושל המשפטי…

  2. מתי,ריבונו של עולם, מתי הימין בישראל יתחיל לממש את המנדט שקבל מהעם ויתחיל באמת למשול?! . השמאל זועק בקינה השכם וערב כקוזק הנגזל ״דמוקרטיה דמוקרטיה״ אבל ההמתנה הארור הזה יותר מכולם ,שגזל והשתלט בעורמה על השלטון מקום המדינה הוא האחרון שמכבד את הדמוקרטיה. הגיע הזמן שהציבור בישראל יתחיל להבין שחלקים נרחבים בשמאל הפכו להיות גיס חמישי

  3. תגובת משרד החוץ לא שווה דבר. מייקל אורן הודה בספרו שכשליברמן היה שר החוץ, הוא לא ייצג את עמדותיו מול הממשל האמריקני.

    1. מייקל אורן אינו דיפלומט מקצועי כי אם מינוי פוליטי של נתניהו

  4. חידה : נפוטיזם, ביצוע תפקידים בצורה חובבנית ורשלנית, זלזול והעמדת האינטרסים האישיים לפני טובת הציבור, אי כיבוד גורמי סמכות וגבולות וכדומה: האם מדובר על
    רשות הנמלים, חברת החשמל, הפרקליטות ומערכת המשפט, משרד החוץ או בעובדי רשויות מקומיות
    ברור שכל התשובות נכונות.

    אפילו בתחום ההיטק – ישראלים ידועים בכושרם לפתח אך בניהול גרוע. ולכן חברות נמכרות כבר בשלבים הראשוניים לפני שיש להן סיכוי לגדול בארץ,

    אבל פרט לניהול הלקוי יש כאן גם מלחמת כוחות מתוחכמת בין הימין והשמאל.
    מלחמה בה הימין מפסיד בגדול כיון שאינו קולט אפילו שהוכרזה מלחמה ומהם חוקי המלחמה הסמויה. מאז שהימין ניצח לראשונה בבחירות לכנסת ב 1977 השמאל הקטין בסדרה ארוכה מאוד של צעדים קטנטנים את כוח ההשפעה של הכנסת ואת חשיבותה. אחרי 1977 עלה פלאים כוחה של מערכת המשפט והיועצים המשפטיים, שלטון הפקידים והרגולטורים התעצם. והמשילות פחתה, התקשורת והאקדמיה הפסיקו "להיות מגוייסים" והתרחקו מרצון נבחרי העם ועוד.
    אם לא הייתי חיה פה הייתי משועשעת

  5. כפי שנאמר הפוסל במומו פוסל – מה הגברת המכובדת עושה אם לא הדלפה? ועוד בעילום שם. אם היה לך מה להגיד, למה לא הרמת קול בהיותך בתפקיד? ההתנפלות על השגריר באירלנד נוטף מניע אישי ונשאלת השאלה מי את רצית בתפקיד שלא זכה? קרוב שלך? למה לא מספרת שכל שגריר רשאי למנות אדם מקורב בשל רגישות התפקיד. בוקר אגב בחר בבחורה מוצלחת ביותר שהוכיחה עצמה בכמה גזרות תוך גילוי יצירתיות ואומץ ציבורי – תכונות החסרות ללא מעט אנשי משרד החוץ, כולל כותבת המאמר עלומת השם. אז אנא ממך, חסכי את ההטפה הצדקנית ומוגת הלב שלך

  6. זה רק אני שקורא את המאמר בטור ארוך של מילה אחת בכל שורה?
    איך מסדרים את זה?

  7. הכותבת האמיצה שמסתתרת מאחרי אנונימיות מרגישה מאוד בנוח בהכפישה ציבור של אלף איש ומתייגת את כולם יחד בצורה שלילית. חוכמה קטנה מאוד, וגבורה עוד יותר קטנה.

  8. נראה קצת ילדותי ומשתלח. אם היא ׳לשעבר׳ אז מה ׳רגיש׳ פה? אם היא עומדת מאחורי אוסף האנקדוטות שלה אז שתתכבד ותאמר מי היא. יכול להיות שמאחורי הדברים יש צורך בגילוי נאות. האשמות שווא באויר הן עניין לא רציני. בכל מדד אובייקטיבי של השוואות יש צדק מאחורי טיעוני אנשי המשרד. לכן אוסף האנקדוטות שבחלקן אפילו לא קשורות לדיפלומטים אין שום דבר רציני. כשה הסברה ותקציבה נלקחו מהמשרד לפני שנים, הקשר עם התפוצות עבר לשר בלי נוכחות בשטח, הקשר עם ארהב בידי מי שרעייתו מחנכת על אובמה, הדלגיטימציה בידי מערך שאפילו עוד לא הוקם, הקשר עם מצרים הוא בידי משרד הביטחון ועוד כהנה.. כמה באמתשווה אוסף טיעונים על דיפלומט עם ציוץ לא ראוי?? כשהתקציב הוא 0.34% מתקציב המדינה, כשיש רק שליח אחד למאבק בחרם, כשסוגרים נציגויות, כשאין שר, כשהשכר לא עודכן 12 שנה, כשרבע מהעובדים עוזבים ..אז? ציוץ לא ראוי זה מה שמשנה את התמונה??! זה נשמע כמו טיעון ההתנשאות המתוסכל הקלאסי. דיון ילדותי ורדוד. הנה. התנשאתי. יותר קל עכשיו? עייפות חומר מדיונים פופוליסטים בעילום שם. פאתטי.

    1. הדבר היחידי שאני מסכימה עמו הוא שחשוב ביותר להקצות תקציב מכובד להסברה הישראלית ולמלחמה בתנועות החרם. זה חשוב לביטחון ישראל יותר
      מאשר כמה מטוסי קרב
      מצד שני, אני משוכנעת שאסור לתת את התקציב למשרד החוץ ולבכיריו. ולא רק בשל הכתוב במאמר זה. העדויות לתפקודו הקלוקל של משרד החוץ הולכות ונערמות. הדבר היחיד המתפקד לתפארת זו העזרה לישראלים
      במצוקה. אך לא בשל כך בלבד הקימו את משרד החוץ

      שיקימו רשות להסברה או גוף הכפוף למשרד ראש הממשלה

  9. נשמעת לי כתבה מפוברקת. אולי אף ע״י אגף התקציבים באוצר.
    לא מבין מדיניות העיתון לפרסם כתבה שכזו בעילום שם.

  10. לא יעזור לכם להכפיש את השליח.
    גם אם כותבת המאמר מעט מפוקפקת, ופה ושם שגתה באיזשה פרט קטנטן כמו שם התואר של עוזר / סגן / משנה השגריר באירלנד, מאמינים לדבריה
    אם מישהו רוצה להגן על תפקוד עובדי משרד החוץ הוא מוזמן לנסות להוכיח את דבריו.

    מבחינתי, אלון ליאל שמילא תפקיד בכיר ביותר במשרד החוץ וכיום מתגלה
    שהוא למעשה אנטי ציוני זו הוכחה מספקת שמשהו רקוב בממלכה

    1. מה "תפקיד בכיר ביותר"?? אלון ליאל היה מנכ"ל משרד החוץ!! וכיום הוא בוועד המנהל של "בצלם" (ואשתו מנכ"לית הקרן לישראל החדשה). פלא שלא הצליחו להסביר את עמדותיה של ישראל?

  11. לבחור שהגיב מטעם 5 פעמים בטענה שהגברת כותבת ממקום של אנונימיות – גם אתה מגיב באופן אנונימי, ואף יותר מפעם אחת.

  12. הנושא של סגן שגריר אירלנד הוא בדיחה אחת גדולה. התפקיד הוצע לעשרות אנשים חסרי ניסיון בתחום הדיפלומטי. בדיוק כמו מי שנבחרה.

  13. משרד החוץ הוא לכל היותר זק"א חו"ץ.
    ועל אלון ליאל ושמעון שטיין כתבנו כבר?

  14. לא יודע אם דובר המשרד נחשון או סגנו לביא ניסחו את התגובה הזאת. אבל מה זה השקר המטופש שאין באירלנד סגן שגריר?
    מה עם בני הזוג מודעי? הרי מודעי היה הסגן ואשתו סגנית. הם סיימו רק לפני חודשיים – שלושה.

    במקום להתמודד עם הטענות, משרד החוץ משקר וחושב שכולנו מטומטמים. מספיק להיכנס לפייסבוק ולראות שיש סגנית חדשה

  15. איזה ערימה של קשקושים חסרי שחר. פשוט הבל הבלים. אני הרבה שנים שם ורק במשלחות צבאיות יש העסקת בנים של. אצלנו כל הקריירה רק פעם אחת הועסקה בת של על סמך כישורים ששמו בכיס הקטן עכל אדם אחר שהתמודד על המשרד ויש סבב ראיונות ורשימה קצרה ורק ממנה בוחרים. איזה ערימת שקרים הזוייה.. אבל יללה תפ]רסמו למי אכפת