כל כזבי מגש הכסף

עובדים עליכם בעיניים: הסדרה מגש הכסף מתיימרת להציג ביקורת כלכלית מעמיקה, אך יש בה בעיקר מניפולציות, הזיות כלכליות, ותעמולה פוליטית אנטי-ימנית

מניפסט פוליטי; פתיח מגש הכסף. צילומסך

זו לא עוד סדרה דוקומנטרית, ויוצר 'מגש הכסף' דורון צברי גם לא מתבייש לומר זאת בקול. לא מזמן הוא הסביר בראיון ל'הארץ' כי מטרתו הייתה תמיד לפנות ל"מסות" של הציבור, "להכעיס אותם, לטלטל אותם. לתת להם בראש עם פטישים של 5 קילו, בום, בום, בום, ולהזיז אותם. בסוף, אם לא הקמתי אותם מהכורסה, נכשלתי… הרף שהצבתי לנו, מה שרצינו לעשות, הוא לגרום לצופה לקום מהכורסה, לחפש נבוט, לצאת לרחוב ולדרוש שינוי". אך על איזה שינוי בדיוק מדובר? ובכן, די ברור – להפיל את הממשלה ולהחליף את השלטון.

צברי הוא איש שמאל מובהק – ודעתן. בשנת 2012, בתקופה שהיה חבר במועצה הציבורית של 'הקרן החדשה לישראל', זו שלקחה חלק מרכזי ביצירת הסדרה, דיבר צברי בכנס השמאל הישראלי והסביר כיצד להתחבר לעם ו"להיות רלוונטי". "חוק הדיור הציבורי", הסביר, "היה המקום שבו הפכנו רלוונטיים". לא מתחברים לעם "דרך הראש", פרט צברי את משנתו, אלא "דרך הרגש". איך עושים את זה? "קוראים תיגר על כל המציאות". וזה בדיוק מה שהוא ניסה לעשות באמצעות 'מגש הכסף'.

למעלה ממליון איש צפו בסדרה בעשרת הימים הראשונים להקרנתה. אך אם צברי ושותפיו ציפו להציף שוב את הרחובות באנשים, בדומה למחאה החברתית של 2011, ניתן כבר לקבוע בזהירות שהם פספסו את המטרה. והכישלון הוא בעיקר מפני שהסדרה מצטמצמת לכדי מניפסט פוליטי.

מפספס את העיקר; רולניק. צילום: משה שי, פלאש 90
מפספס את העיקר; רולניק. צילום: משה שי, פלאש 90

מדובר בסרטון בחירות ארוך ומתוחכם, ותו לא. אם לא די במשנתו של יוצר הסדרה כדי להוכיח זאת, התמונה מתבהרת כאשר בוחנים את רשימת הגופים המעורבים בהפקתה, המופיעים בסיומו של כל פרק. ברשימה ניתן למצוא את קרן פרידריך אברט, שפועלת בין היתר למען קידום המשנה הכלכלית הסוציאליסטית. עוד ברשימה מכון 'מולד', הממומן גם הוא על-ידי הקרן החדשה, שמטרתו לקדם את השמאל בישראל ולנגח את הימין; גם הוא סיפק נתונים וייעוץ. וכמובן, 'הקרן החדשה לישראל' שאותה כבר הזכרנו.

כאשר עושים מאמץ לייצר מניפסט פוליטי באצטלה של "מורה נבוכים למציאות הישראלית", התוצאה המתקבלת היא ערבוביה של עובדות חלקיות, אידאולוגיה במסווה של מידע אובייקטיבי, וכמובן, עיוותים מכוונים. לקינוח, פרק פילוסופי בן שעה על הפערים בין האידיאל הסוציאליסטי למציאות הישראלית. לאור כל האמור לעיל, אי אפשר לומר שזה לא היה צפוי.

אך כמובן שלא די בדברים הללו כדי להפריך את הטענות המופיעות בסדרה עצמה. הן רק מראות את האינטרסים החבויים שעומדים מאחוריה. עתה, משהבהרנו זאת, נתחיל לפרק את הטענות השונות אחת-אחת.

הטרגדיה של גיא רולניק

גיא רולניק, אחד העיתונאים המשפיעים בארץ, יודע לזהות היטב בעיות רבות בכלכלה הישראלית, ואף להשפיע על השיח הציבורי והפוליטי בצורה בולטת. מדובר באדם שלוקח את העבודה שלו ברצינות, והוא נוגע בבעיות אמיתיות שקיימות במשק הישראלי. זו כנראה גם הסיבה שכמעט שלא ניתן למצוא ביקורות על הפרק הזה ברשת.

למרות זאת, האג'נדה הפוליטית העוטפת את הסדרה מטשטשת את טיעוניו של רולניק והחיבור לזליכה וגוטווין מכניס אותם להקשר מפוקפק. הפרק נגמר בקריאה סתמית לצאת למחאה ברחובות, כשלא ברור על מה בדיוק צריך למחות. מדובר בלא פחות מטרגדיה. במקום להציג בעיות באופן ברור ואת פתרונן, כפי שרולניק יודע לעשות היטב בדרך כלל, הכל הולך לאיבוד בתוך הבור העמוק של 'מגש הכסף'.

הפרק נפתח בטענה כי רמת הפריון בישראל נמוכה יחסית, בעוד ההוצאות הולכות וגדלות. משמעות המושג פריון היא כמות הערך הכלכלי שעובד מייצר בשעת עבודה, ביחס לתשומות. לדוגמא, עובד יפני מייצר 3 מכוניות בשעה לעומת עובד תורכי שמייצר מכונית אחת. הנתונים האלו מגובים במידע אובייקטיבי ואמין. ובכן, הפריון לשעת עבודה בישראל נמוך בכ-24% ממוצע ה-OECD, והפריון הכללי לעובד נמוך בכ-13%:

גרף 1

גם מחירי המזון גבוהים משמעותית מממוצע ה-OECD, מחירי הדיור עלו וההוצאות על הרכב בישראל גדולות באופן ניכר.

אך למרות זאת, הנתונים שרולניק מציג נלקטו באופן סלקטיבי. על אף הבעיות הרבות של המשק הישראלי, יש לו לא מעט חוזקות ובשנים האחרונות נרשמת מגמת שיפור ברורה.

לאחרונה הוציא 'פורום קהלת' דו"ח על מצב הכלכלה הישראלית שמציג נתונים רבים, אבל מזכיר גם נתונים שרולניק "שכח", כמו למשל את העובדה שההכנסה בישראל עלתה; שמצבו של שוק העבודה מצויין; שחרדים וערבים מצטרפים יותר ויותר למעגל העבודה. אבל 'מגש הכסף' רצתה לספר סיפור מסויים, ולכן העובדות האופטימיות והחיוביות ביחס למשק הישראלי לא הוזכרו.

גרף 2

למרות הצגת תמונה חסרה, עדיין נותרו שתי שאלות נכונות: מדוע הפריון נמוך וההוצאות גבוהות, ובנוסף, מה אפשר לעשות כדי לפתור את המצב.

לדעתו של רולניק שורש כל הצרות היא בעיית "הריכוזיות". נושא זה הוא ספינת הדגל של העיתונאי, כפי שידוע לכל מי שקורא דה-מרקר בשנים האחרונות: הבנקים, חברות הפנסיה, חברת החשמל ושאר המונופולים שולטים בכסף שלנו וקובעים את המחירים, ולכן השוק החופשי לא עובד, כולם מרוויחים פחות וצריכים לשלם יותר.

אך למרות שרולניק מזהה נכון את הבעיה, הוא רחוק מלהבין את הפתרונות.

"משל הפרדס" בו פותח הפרק מגלה בעצם את הכשל הבסיסי: הממשלה, האמונה על טיפוח הכלכלה לטובת האזרחים, נכשלה בתפקידה, ולכן היא צריכה לתקן את הכלכלה באמצעות רגולציה חדשה. וכאן הבן שואל: אם הרגולציה הסבוכה והקשרים האמיצים בין המונופולים לממשלה הם הבעיה, כיצד היא תיפתר על-ידי עוד רגולציה? מה יעשו עוד פקידים שלא עשו הפקידים שלפניהם?

הדרך הטובה ביותר לפתור את הבעיות בכלכלה היא להקטין את גודל הממשלה, לצמצם את מעורבותה במשק וממילא להקטין את מידות החיכוך שלה עם בעלי העניין השונים. הורדת חסמים, קיצוץ במסים ופתיחת השוק לייבוא יעשו פלאות למשק באופן שגדודים שלמים של משרתי ציבור נאמנים לא יצליחו לעולם. ואפילו אם הם קוראים אדוקים של 'דה-מרקר'.

חוקרי משרד האוצר ניתחו לאחרונה את מקורות הצמיחה בישראל מאז קום המדינה. מסקנותיהם, משום מה, נעלמו מעיניו של רולניק, זליכה וגוטווין. בין השנים 1964 – 2000 למשל, גורם מרכזי בצמיחה היה הפתיחות לסחר חוץ. העלייה בשיעור המס רק הזיקה לצמיחה. המחקר מצא כי בתקופה האחרונה, הירידה בהוצאה הממשלתית על ביטחון, וגם כן הירידה במסים, השפיעו לטובה על הצמיחה.

אך הפתרון הזה זר לגיא רולניק, שכפי שמתברר רחוק מלהיות איש השוק החופשי. בניגוד לסוציאליסטים המושבעים הוא אולי תומך בחיסול כוחה של ההסתדרות והכלכלה המתוכננת, אך בדומה להם הוא מטיל את כל האחריות על הממשלה ופקידיה. הסיפור על מנותח הלב שמעשן בשרשרת בלובי המחלקה כדי להירגע מתאים כאן במיוחד.

מניפולציות מעוררות השראה; ירון זליכה. צילום: פלאש 90
מניפולציות מעוררות השראה; ירון זליכה. צילום: פלאש 90

זליכה על הסף

ירון זליכה היה אחד הצעירים הבכירים ביותר במשרד האוצר אי פעם. בגיל 33, מאנונימיות יחסית וכמעט ללא ניסיון קודם, נתניהו הצניח אותו למשרת החשב הכללי היוקרתית. לצורך השוואה, ממוצע גילאי החשבים הכלליים לדורותיהם הוא 42. אבל איפשהו במהלך הדרך, העסק השתבש. אם זכורה לכם העיתונות הכלכלית מ-2007, כמעט בכל שבוע התפרסם סכסוך כלשהו שזליכה היה מעורב בו. אגב, זליכה היה מסוכסך גם עם אולמרט וגם עם הירשזון – ושניהם, התברר מאוחר יותר, היו מושחתים – כך שזליכה בהחלט צדק במלחמתו בשניים הללו, ויש לתת לו את מלוא ההערכה על כך. עם זאת, התמונה הכללית של הקריירה שלו מורכבת יותר ורבת סתירות. שלא במפתיע, בתוך הפרק של זליכה ב'מגש הכסף' מוגשת לציבור רק גרסתו שלו לאירועים.

בסרט הוזכר, אמנם, שכל צמרת האוצר יצאה נגד זליכה, אך הדבר נועד לשרת את תדמית ה"קדוש המעונה" שלו, ולא להצביע על בעיות שעשויות להיות בדבריו. לדוגמא, בכתבה של טל לוי ב'דה מרקר' מ- 2007, פורסם דבר הריב בין זליכה לעדי רבלין, שהיה מנהל החוב הממשלתי. זליכה האשים את רבלין בכך שנסע לחו"ל על חשבון חברה בעלת קשרים עם הממשלה, וחמור מכך, בכך שנציב המדינה קידם את מינויו של רבלין באופן לא כשר. בתגובה, רבלין אמר שזליכה עצמו נסע לחו"ל פעמים רבות על חשבון חברות פרטיות, שהוא לא ביצע מכרזים לתפקיד משנה החשב הכללי והסגן, ושהוא תופר מכרזים. השיא היה בכך ששמואל הולנדר, נציב המדינה דאז, יחד עם רבלין, הטילו ספק בשפיותו של זליכה. בלשונו של רבלין: "אני תומך ומצטרף לדברי נציב שירות המדינה שנאמרו היום ולדעת רבים וטובים אחרים, שהתבטאו לגבי בריאותו הנפשית של החשב הכללי. מדובר באדם מעורער ויש על זה הסכמה די נרחבת. יו"ר הקואליציה אמר זאת וגם אחרים".

לאחר עזיבתו את משרד החשב הכללי, זליכה חזר לקריירה בקריה האקדמית אונו ובשוק הפרטי. בין היתר נשכר על-ידי מונופול הסלולר על מנת להילחם ברפורמה החשובה בדמי הקישוריות. קראתם נכון: לוחם הצדק נלחם לטובת מונופול שפוגע בכיס האזרחים.

במהלך השנים הפך זליכה לאחד הקטגורים הראשיים של המערכת הכלכלית בישראל. ככזה, הוא היה שותף מרכזי בהעלאה לסדר היום של שלל נושאים, ובראשם המלחמה בריכוזיות ובמוקדי הכוח השונים בכלכלה. המהפך שזליכה עבר הוא די מדהים. ממינוי פוליטי של נתניהו כחשב הכללי במשרד האוצר, הוא הפך לפעיל בולט במחאה החברתית ולתומך נלהב של שלי יחימוביץ'. בבחירות האחרונות, זליכה גיבש את המצע הכלכלי של מרצ. ואם לא די בכך, בימים אלו פורסם שזליכה מונה ליועץ הכלכלי החדש של יו"ר ההסתדרות. מבולבלים? גם אנחנו.

אבל כמו קורות החיים שלו, גם הנתונים שהוא מביא מבולבלים למדי, ויעידו הביקורות הרבות ברשת לטענותיו. כפי שניתן לראות למשל כאן, כאן וכאן. כמה דוגמאות יסבירו את הבעיה.

הכלכלן אורי כץ התמודד באופן מקיף עם רבות מהטענות של זליכה. הוא הראה למשל כי גודל הדירות לא ירד; שהורדת הריבית היא לא האשמה העיקרית בעליית מחירי הדיור; שהצריכה הפרטית לא נמוכה כפי שזליכה טוען; ושנתוני האבטלה בישראל טובים למדי גם בטווח הארוך.

טענה מרכזית אצל זליכה היא שישראל היא בין המדינות העניות והאי-שוויוניות ביותר במערב, למרות שהעובד הישראלי עובד הרבה יותר ממקביליו.

אך מה שזליכה לא מציין (או לא בדק?) היא העובדה שמדד אי-השוויון הקלאסי לא משקלל את המבנה הגילאי של המדינה, ולא מתחשב באחוז הילדים והקשישים שאינם עובדים. כפי שהראו חוקרי פורום קהלת, האמת היא שאם משקללים את אחוז הילדים הגבוה בישראל ביחס לעולם, מתרחש קסם מופלא: ישראל יורדת למקום ה-15, מקום טוב באמצע.

גרף 3

זליכה שוכח עוד כמה דברים על אי-שוויון: למשל, העובדה שמקומה של ישראל במדד משתפר באופן מתמשך החל מ-2009. או העובדה שמדד אי-השיוויון לא עוסק בעוני אבסולוטי, אלא רק באי-שוויון יחסי, וכי מצבם של האזרחים בעשירון התחתון עשוי להיות לא רע אפילו אם הפערים בינם לבין העשירון העליון גדולים מאוד.

למשל, כשבודקים את מצב ההכנסות בעשירונים התחתונים כמובן שהתמונה המתקבלת שונה לחלוטין. בין השנים 2005 – 2011, הכנסות החמישון התחתון בישראל גדלו ב-12.6%, לעומת גדילה של 1.8% בלבד בכלל המדינות המפותחות.

גרף 4

מתמטיקה של תפוחים ותפוזים

זליכה עושה כמה מניפולציות נוספות בשביל לשכנע את הצופים. באופן מוזר למדי, כשהוא עוסק בשעות העבודה השנתיות לעובד במשק, הוא בוחר בנתוני שנת 2008, למרות שהסדרה צולמה ב-2013. ב-2008, עובד ישראלי עבד 1,929 שעות עבודה שנתיות בממוצע. ב-2014 לעומת זאת, אותו עובד עבד 1,853 שעות בממוצע בדומה לאיסלנד ולאירלנד. ישראל לצערנו עדיין מעל ממוצע ה-OECD (שעומד על 1,770 שעות), אך המגמה ברורה: ירידה של 76 שעות בממוצע שנתי. חדשות טובות, לא? למה זליכה לא מספר לנו את זה?

וזו לא דוגמא יחידה: זליכה והעיתונות הכלכלית בישראל מצליחים להסתיר את המגמות החיוביות בכלכלה הישראלית כבר לא מעט שנים, ובוחרים להציג רק את הנתונים השליליים.

גם בפרק הצגת ה"פתרונות", טיעוניו של זליכה לא חפים מבעיות. כך, למשל, כשהוא דן בנושא החוק לעידוד השקעות הון והפטור ממס (או ההנחות) שהוא מעניק לחברות הגדולות. נכון, אמנם, שיש משהו לא הוגן בהענקת הנחות מס רק לחברות מסוימות, והיה עדיף להנהיג שיעור מס אחיד ונמוך לכולם (מדיניות שזליכה לעולם לא יקבל, כי היא לא פרוגרסיבית). אך אי אפשר להכפיש את המדיניות הזו בלי להכיר ביתרונות שלה למשק: בסיוע החוק לעידוד השקעות הון הגיעה לישראל אינטל, והחוק אף מעודד חברות בינלאומיות כדוגמת טבע להישאר בישראל. בנוסף, החוק גם מפצה על נטל הרגולציה יוצא הדופן של ישראל.

החברות הגדולות מעסיקות כאן אלפי עובדים שתרומתם לכלכלה לא תסולא בפז. ואם החשב הכללי לשעבר דואג להכנסות ממסים, הוא יכול להירגע: העובדים הללו משלמים מס הכנסה, ולמרות ההנחות, החברות עדיין משלמות את מסיהן. כהוכחה, ניתן לראות באופן כללי שלאחר הקיצוצים במסים שנתניהו ביצע ב-2003 כשר אוצר, ההכנסות ממסים דווקא עלו. גם האבטלה היום נמצאת בשפל. עדיפה חברה שמשלמת מסים בישראל, ואפילו מעט יחסית, על פני חברה שלא נמצאת כאן בכלל. לא ככה?

גם בנושא הגז זליכה מציג טענות חלקיות. כפי שפורסם ב'מידה', הטענות הנפוצות בדבר מחירי הגז ורווחי החברות לא מדויקות בלשון המעטה, אך זליכה, כדרכו, מתעניין בהכנסות המדינה (חשב כללי, נו).

כזבים ומניפולציות; גוטווין. צילומסך
כזבים ומניפולציות; גוטווין. צילומסך

הכנסות המדינה מהגז בנויות ממספר מרכיבים, הכוללים תמלוגים ישירים, וסעיפי מס שונים. כשמתחשבים בכל המרכיבים, המסוי הכולל של הגז בישראל הוא גבוה למדי ונע בין 60 ל-70 אחוז. גבוה יותר מאוסטרליה, קנדה, ארצות-הברית ובריטניה. אך זליכה לא מציג זאת.

במקום זאת, באופן מדהים למדי, בוחר זליכה להציג רק מרכיב אחד – התמלוגים הישירים בישראל – ולהשוות אותו למסוי הכולל במדינות אחרות. לא נשתמש במילים חריפות מדי, אך כשאתה משווה תפוחים לתפוזים מה הפלא שיש פערים גדולים?

דני גוטווין והסיפור הכי טוב ששמעתם השבוע

הסיפור של גוטווין הוא על הקונספירציה של הימין לשימור השלטון. לא נלאה את הקוראים בכך מעבר למה שמלאה גוטווין את הצופים, אך בקצרה מדובר בסיפור כזה: עד שנת 1977 הכל היה טוב. ההסתדרות שלטה במשק והמדינה הייתה סוציאל-דמוקרטית ומתקדמת. ואז קרה המהפך: הליכוד יצר אינפלציה בכוונה לשמר את שלטונו, השקיע בהתנחלויות כדי לשמר את שלטונו, ואימץ מדיניות "ניאו ליברלית" כדי – ניחשתם נכון – לשמר את שלטונו.

סיפורים בצד, נתייחס לעובדות: השוק החופשי, או "הכלכלה הניאו-ליברלית", הובילה לתוצאות חיוביות בכל העולם, והעלתה את הצמיחה והעושר לכלל האזרחים. מדובר בעובדות אמפיריות. האם הליכוד טעה בכך שהוא הוביל את ישראל ממצב של משק פרוטו-קומוניסטי כושל למצב של כלכלה חופשית ומשגשגת? האם גוטווין מודע לכך שבשנת 2000, 85% מהצמיחה במשק הגיעה כתוצאה מסחר בינלאומי? שנטל המס השפיע באופן שלילי על ההכנסות ממס ועל הצמיחה? שהצמיחה בישראל גבוהה ממדינות ה-OECD  באופן די עקבי?

הצמיחה הישראלית מצוינת

כמו רבים אחרים גם גוטווין משווה את ישראל לפינלנד ומציג אותה כדוגמה למשק אידאלי. ובכן, כדאי להכיר במה מדובר: פינלנד הרבה יותר חופשיה כלכלית מישראל (או "ניאו ליברלית"), ובמדד החופש הכלכלי היא נמצאת במקום ה-19, לעומת ישראל שנמצאת במקום ה-33. והסוד ה"סוציאל דמוקרטי" שלה שונה לחלוטין מהאופן שבו מציגים אותה גוטווין וחבריו, כפי שהסביר פרופסור עומר מואב: "מדינות סוציאל דמוקרטיות מוצלחות, כמו למשל דנמרק, פינלנד ושוודיה, עובדות על עקרון של כלכלת שוק תחרותית, בשילוב עם מסוי כבד וחלוקה מחדש של ההכנסה דרך בריאות, חינוך, קצבאות ועוד. לצורך יצירת משק תחרותי לא הססו במדינות הללו להפריט, לצמצם את כוחם של ארגוני עובדים, לצמצם את הקביעות של העובדים במגזר הציבורי ולחשוף את התעשייה והחקלאות לתחרות בינלאומית על-ידי הסרת חסמי יבוא. הפוך מהחלום של גוטווין, וממש לא מדינת ישראל לפני מהפך 77".

גם ביחס למערכת הרפואה בישראל גוטווין טועה ומטעה. למרות כל הבעיות שגוטווין מעלה, על-פי ה-OECD, מצבה של מערכת הבריאות הישראלית לא רע בכלל. למשל, מדד 'החיים הטובים' מצא ש-80% מאזרחי ישראל מדווחים על מצב בריאות טוב, לעומת 68% בממוצע במדינות ה-OECD. אורך החיים הממוצע בישראל הוא 82, לעומת 80 בממוצע במדינות ה-OECD.

הסיפור של גוטווין בנוגע לעבודה המאורגנת מוזר אפילו ביחס לטענות אחרות בסדרה. בעוד שכולנו סובלים מוועדי הרכבת, הנמלים וחברת החשמל, גוטווין מנסה לשכנע את הצופים שכדאי שכל המשק יהיה מאורגן. לא פחות ולא יותר. בפרק הראשון רולניק בעצמו מספר לנו כיצד ההסתדרות והמונופולים הממשלתיים הורסים את המשק הישראלי, ואז מגיע גוטווין ומספר לנו בדיוק ההיפך. לך תבין. אפילו בתוך הסדרה עצמה, חיים רמון מכנה את גוטווין בכינוי "בולשביק".

התארגנות עובדים כשלעצמה היא לא דבר רע בהכרח. הבעיה נוצרת כשבמקרים רבים ההתארגנות היא מושחתת ולא יעילה, והיא מגוננת על עצמה באמצעות שביתות, משכורות מנופחות ושימוש בכוח פוליטי לא הוגן בשביל להשיג את מטרותיה. בארצות-הברית למשל, רוב המורים מאוגדים ותקציב החינוך עולה כל הזמן, אך העלייה בהשקעה הכספית לא מתואמת כלל עם ההצלחה של המורים. התוצאות של מערכת החינוך בארצות-הברית  הן גרועות.

אל תקנו את הלוקשים

למרות היומרה של הסדרה להציג עובדות שהן "מעל הפוליטיקה", אין לחמוק מהאמת: 'מגש הכסף' נוצרה ככלי נוסף לחיזוק השמאל הישראלי. לאחר שנכשל שוב ושוב בשדה המדיני, מבין השמאל כי הסיכוי האחרון לזכות בשלטון יגיע משינוי סדר היום הציבורי לכיוון כלכלי חברתי. שם, כך מקווים בשמאל, הקנאה והפופוליזם יעשו את שלהם.

אלא שגם כאן, העובדות מורות ההיפך: מה שהישראלים זקוקים לו הוא יותר חופש, יותר "ניאו-ליברליזם" ויותר צמיחה. או בקצרה: יותר ימין בשלטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

64 תגובות למאמר

  1. מעולה מבחינת העובדות וההוכחות, באמת.
    אבל למה, למה בשם האל הטוב כל פעם שמישהו כבר טורח לכתוב מאמר שמפנצ'ר לקולקטיביסטים ולבולשביקים את הדמגוגיה הוא צריך גם לנכר את השמאל המדיני.

    למה בראש כל הכתבה הזאת, לפני כל ההסברים הכלכליים חשוב קודם לציין כמה צברי שמאלן והקרן החדשה וכו'?
    אז חשוב לכם לרסק בורות כלכלית, אבל לא מספיק כדי להזניח אג'נדות אחרות.
    כי אני יכלתי לשלוח את הכתבה הזאת למלא אנשים שאפילו רק כמה מהם יושפעו לטובה.. אבל הם יעצרו כבר אחרי שתי פסקאות ויגידו לי "עוד פעם אתה שולח כתבות מביטאוני מתנחלים, תודה באמת."

    1. אבל מה לעשות שמתחת למגש מסתתרת הקרן החדשה לישראל ומכון מולד ועוד ארגוני שמאל?
      מה לעשות שאנשים לא קוראים וחוקרים בצורה ביקורתית ?
      כמה מהחברים שלך הסתכלו בכתוביות הקטנות שרצות בסוף הפרק ושם לפתע מופעים אותם עוזרים ומפיקים שהרקע שלהם לא מותיר מקום לספק לגבי כוונותיהם ומה שמסתתר מאחורי המגש?

      התשובה היא שרוב האנשים לא טורחים לבדוק וכך קל מאוד לשטוף את מוחם ולארגן תחושת קורבנות ותסכול מלמטה כדי ליצור תסיסה חברתית ואז יבואו כל הזליכות והשפירות והיוסי מזרחי להציא פתרונות מוכנים מראש לאותן בעיות מומצאות .

    2. בנוסף למה שצוין לעיל: אם לחבריך (או לך) אין את היכולת להפריד בין דובר ובין המסר שהוא מעביר, או שאינם מסוגלים לקרוא שמץ ביקורת על אנשים המשתייכים למחנה הפוליטי שלהם, אז כנראה שכל הקטע הזה של אינטלקטואליות קצת גדול עליהם.

    3. נועם-הסיבה לציון רקעו של צברי ושל משתתפי הסדרה באה להראות על מגמתיותיה ועל חוסר האוביקטיביות שזה וכעל השימוש הבוטה באמצעי תקשורת לגיטימי להשגת מטרות פוליטיות דרך ובאמצעות מנגנון שטיפת מוח יזום ומתוכנן.זה למה

  2. הכתבות שלכם מעולות, אבל אתם חייבים להעלות גרסאות מקוצרות על מנת להגיע ליותר אנשים

    1. ההפך. זו כבר כתבה שלישית באתר מידה נגד הסדרה. כל אחת ואחת מהן לא באמת רצינית.
      צריך להקדיש לכל פרק מהשניים הראשונים מאמר. במאמר ינתחו פסקה פסקה. יגידו עם מה מסכימים ועם מה לא. היכן לא/כן מסכימים עם העובדות או חושבים שחסר מידע מהותי, והיכן לא / כן מסכימים עם המסקנה
      ובסוף כל מאמר יכתבו מה הם ממליצים לעשות בכדי לשפר את הכלכלה בישראל.

  3. הנקודות שלך חלשות והן מתחילות מ ״האג'נדה הפוליטית העוטפת את הסדרה מטשטשת את .. טיעוניו ״ של רולניק
    זו רק נקודת הראייה שלך והיא לא משקפת את המציאות.
    נכון היה לו לסיים את הפרק במשפט אתם האנשים שלהם חיכיתם.. כי מה אתה רוצה שהוא יחלק חוברות הדרכה למהפכה בדרך ליציאה?
    הבעיה המרכזית היא אכן הריכוזיות והדרך היחידה לטפל בה היא עם רגולציה אפקטיבית שתגביל את השליטה ותאפשר מצב של כמעט שוק חופשי כדי שכל השרשרת תהנה .מהמוצר/מחיר/רווח/שירות.. לא רק קומץ אנשים.
    אתה טועה ומטעה. הנתונים של שילוב הערבים והחרדים בשוק העבודה נכנסו בפרק השני כהוכחה שהם לא מהות הצרה שלנו. אין דרך אחרת מאשר לשנות את שיטת הממשל לעצמאית יותר זה נכון, אבל ,רבאק, אין מי שהגדיר את הבעיה ואת הפיתרון יותר טוב מזליכה ורולניק. מגיע להם אות תודה מהמדינה וכבוד מכל העם.
    וזליכה בכלל ימני דרך אגב.
    וגם אני

    1. הריכוזיות היא אכן בעיה, אבל היא בעיה אחת מבין בעיות רבות במשק. לא קיים מחקר כלכלי בנוגע לישראל, שאני מכיר, שמראה שהבעיה המרכזית של המשק היא ריכוזיות. זה לא אומר שהריכוזיות היא לא בעיה קשה, זה אומר שהריכוזיות היא לא בהכרח הבעיה המרכזית. ישנם ניתוחים של משרד האוצר ושל פורום קהלת שמדגימים את מה שאני אומר, מוזמן לקרוא:
      http://mof.gov.il/ReportsAndReviews/ArticlesSet/20150513.pdf

      http://kohelet.org.il/uploads/file/%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%A5%20%D7%AA%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%99%D7%9D%20%D7%9E%D7%9C%D7%90%20%D7%9E%D7%9B%D7%95%D7%95%D7%A5.pdf

    2. איך זליכה שהפך ליועץ הכלכלי של מרצ הוא ימני?

    3. מה יהייה עם לספר לנו שנקודת השקפתך המדינית היא ימנית? זה לא רלוונטי בעליל מה זליכה חושב על מצב הסכסוך הערבי ישראלי. זליכה הוא שמאל כלכלי מובהק. סוציאליזם כמו שלו הוא רעיון של השמאל הכלכלי.
      אנשים כאן מתעקשים לא להבחין בין שמאל מדיני לשמאל כלכלי ואז רצים לספר לנו שהם בכלל ימין וזה לא נושא של ימין-שמאל, מבלי להבין מה אומר המונח ימין כלכלי. אם אתה תומך סוציאליזם, אתה לא ימין כלכלי, אתה אולי ימין מדיני, אבל זה לא רלוונטי לשיח הזה.
      נכון שיש קשר בין השקפה מדינית לבין כלכלית, אבל זה לא מחייב וקיימים אנשים שהם ימין מדיני ןשמאל כלכלי (ולהפך) זה לא אומר שאין כאן ימין ושמאל! וזה בטח לא אומר שזליכה הוא ימין כלכלי.

  4. רוב הכתוב נכון ומעניין.
    בעניין החוק להשקעות הון מחקר שנעשה לאחרונה ע"י עומר מואב ואסף צימרינג מעלה מסקנות דומות למדי לטענותיו של זליכה
    בגדול, רוב המועסקים על ידי אינטל כנראה היו מוצאים משרות מקבילות גם לולא החוק, וקשה למצוא הסברים רציניים לאפליה לטובה של חברות מייצאות לעומת כלל החברות.
    http://portal.idc.ac.il/he/main/research/aiep/documents/moav_zimring_draft.pdf

  5. לכמה וכמה דברים שנטען שלא התייחסו אליהם בסדרה כן התייחסו בסדרה
    (לדוגמה היציאה של צמרת האוצר נגד זליכה

  6. אם הכל כל כך נפלא פה מדוע צעירים רבים בוחרים להגר מכאן וישראלים שנמצאים בחו״ל מעדיפים שלא לשוב ?
    לבטח דורון צברי, הקרן החדשה לישראל והשמאל לא אשמים בכך.

    1. שלום טרול

      למרות שבקשו מימני לא להאכיל אותך, העשה זאת בכל זאת, בפרורים…

      אם דעתך היא שאכן כל כך הרבה צעירים עוזבים ולא חוזרים, תוכל בבקשה לגבות את דבריך בנתונים? כי ממה שאני יודע, יש יותר חוזרים מעוזבים, ומעבר לזה גם יש עליה שמתגברת משנה לשנה.

    2. זה עובדתי? יש לך מספרים על כמות הישראלים שהיגרו מישראל לאורך ?השנים

    3. עוד שקר העליה בשיאה והירידה מהארץ בשפל של 20 שנה

    4. ועל סמך אילו נתונים אתה קובע שצעירים רבים בוחרים להגר והמהגרים מעדיפים לא לשוב ? הרי במחאת המילקי ראינו שמדובר בכמה עשרות שהיו מהגים בכל מקרה. תמיד יהיו כאלו שיחשבו שהדשא של השכן ירוק יותר. רבין קרא להם "נפולת של נמושות". לי דווקא לא מפריע שילכו. בגדול האוכלוסיה היהודית בישראל צומחת וצומחת. אז יש כאלו שיורדים ? בסדר

    5. בעיקר בגלל השמאל שמראה להם שאין עתיד למדינת ישראל
      יש משפט חכם שאומר תראה לי מי החברים שלך אני יגיד לך מי אתה
      כאשר אתה רואה מי מעורב בהפקה ומממן אותה אתה יודע בדיוק שזו לא הפקה לעזרה אלה
      הפקה פוליטית
      כאשר אדם רוצה להראות את האמת הוא מראה את הצדדים הרעים והטובים וכאשר
      לפי דעתו אין צדדים טובים זה מראה על נסיון להשחיר את היריב בכל אמצעי
      אני ימני בכמה דברים ושמאלני בכמה דברים ומי שמיצג את עצמו כ ימני או שמאלני בלבד
      מראה כי אין לו שום דעה משל עצמו ושהוא פועל כרובוט
      רק שינאה יוקדת יכולה להפוך אותך לרואה צד אחד בלבד דבר שהופך אותך ללא יותר
      מאשר שליח של השטן ( הרועה) ולא משנה מה הכוונות שלך

    6. מוזר שדווא הנתונים הפוכים. דבר ראשון- מדובר במספרים כל כך מזעריים שזה חסר משמעות לעומת האוכלוסיה הקיימת. דבר שני, יש כיום יותר חוזרים מיורדים. אחת מהסיבות לסטטיסטיקות המוזרות של עולים/יורדים היא העובדה שכל מי שעוזב את הארץ ליותר משנה נכלל בהן- כלומר, עזבת בשליחות של העבודה ל-3 שנים, אתה נכלל גם אם בכלל אין לך כוונה להפסיק להיות ישראלי. כך גם היוצאים לפוסט דוקטורט ארוך משנה וכד'.
      לכן המספרים האלו של היורדים לא אומרים כלום ודווקא המספר הנמוך מראה שמרבית תושבי ישראל מעדיפים להשאר פה.

    7. היכנס לשפטל עצבני ושם תמצא את כל הנתונים על כך. מה שכתבת אינו נכון

    1. לא רלוונטי לרצון להכניס לממשלה גורמי מרכז ןשמאל מתון שיתמכו ברעיונות השמאל-כלכליים-סוציאליסטים.

  7. לא מצאתי את זה כתוב אצלו
    ההיפך הוא כותב
    אחד הגורמים לעלייה במחירי הדיור הוא הריבית הנמוכה שקבע בנק ישראל

  8. כן שנייה אני אשמע מה יש ל"אם תרצו" להגיד על מגש הכסף..
    ליבראלים אעלק. הינה הינה כסף בואו תקחו שכירי חרב

  9. ממש לא מעניין אותי אם זה סרט תעמולה או לא – זה סרט שמציג בדיוק את איך שהמדינה מנוהלת וכל ילד גם בלי הסרט הזה מבין שמשהו במדינה הזאת מסריח ולא הגיוני – עוד לפני שהסרט יצא המשכורת שלי הייתה נמוכה יחסית למחייה היקרה – אני מרוויח טוב יחסית והרבה מעל הממוצע (המבייש) ועדיין לא מצליח לגמור את החודש ובקושי שורד – חי ממינוס למינוס!
    אז באמת שלא מעניין אותי תעמולה או לא אני רוצה לחיות במדינה שלי !!!

  10. תעמולה או לא תעמולה אני רוצה לחיות במדינה שלי! נמאס לי לקרוע את התחת בעבודה ולחיות ממינוס למינוס מבלי לבזבז – נמאס!!

    1. מאחר ואנחנו לא יודעים מי אתה, איפה אתה גר ועל מה אתה מוציא את הכסף, אז מבחינתי אתה נרקומן ששודד זקנות בשביל קריסטל ואייפון 6 חדש כל חודש

      איזה כיף
      בואו נמשיך לכתוב טוקבקים ברמה של טמקא

    2. דניאל, סליחה שאני יורד לרמה של טמקא אבל הרגת אותי מצחוק. ענק

    3. תקים לך מדינה, כי פה המדינה _שנגזלה מאתנו בשטיקים קלקליים) של נתניהו וברוני הון לעשירים-בלבד

  11. זליכה חלש מאוד במקרו כלכלה אבל את הטענות שלו לגבי מבנה ענפי של מזון, רכב וכדומה אי אפשר לבטל ובתגובה שלך אכן לא ביטלת כלום ממה שהוא אמר. אז נכון, הוא תמיד מפשל בנושא הדיור אבל זה לא עיקר כוחו.
    לגבי הפריון: בנק ישראל התייחס לזה בדוח שלו לשנת 2014 (נראה לי) והראה שבענפים שיש בהם תחרות עם חו"ל הפריון גבוה ואיפה שאין תחרות אז הפריון נמוך וזה חוזר שוב לבעיית הריכוזיות שלרוב מתואמת ואף גורמת לחוסר תחרותיות.
    ומספיק כבר לנסות ולחשוף את הנטיות הפוליטיות של כולם. זה לא מעניין ולא רלבנטי. תתייחס לגופן של טענות (כפי שאכן עשית בהמשך, אבל באופן חלקי מאוד).

    1. ממליץ לקרוא את הלינקים שקישרתי אליהם בתגובה לאיתי. מפאת חוסר המקום החלק הזה לא נכנס לכתבה.
      בקצרה אומר כך: הריכוזיות היא בעיה אחת שקיימת בישראל. היא לא מסבירה הכל, וגם אם נהיה סופר תחרותיים ונמגר את השחיתות נשאר עם הרבה בעיות. הסדרה מנסה למכור שיש בעיות פשוטות ופתרונות פשוטים
      אין שום.דבר פשוט במצב הכלכלה הישראלית, גם בלי הריכוזיות. הכתבה נערכה בצורה שתגרום לצופים להרגיש כאילו אפשר להחליף שלטון ואז כל הבעיות ייפתרו. זה לא נכון..

  12. ההתייחסות לחוק לעידוד השקעות הון די שטחית. הטיעון של "עדיף שיבואו וישלמו מעט מאשר שלא יבואו ולא ישלמו כלל" נכשל בכך שהוא מניח כאחת מהנחותיו שאילו החברות הגדולות לא יבואו כל שאר התנאים יישארו שווים. בפועל, די ברור שהנחה זו שקרית. לא סביר לחשוב שאלפי המתכנתים באינטל לא היו מוצאים עבודה בעשרות חברות אחרות, או אולי מקימים סטארט-אפ משלהם. ככל הנראה עקב הירידה בביקוש למתכנתים שכרם היה יורד מעט, אבל זה היה מאפשר למעסיקים להעסיק יותר מתכנתים, או אולי להעסיק מתכנתים איכותיים יותר שכרגע עובדים באינטל שיכולה לשלם משכורות גבוהות (כי היא לא משלמת מס, בין היתר). לכן, במידה רבה מה שקורה בחוק הזה הוא סבסוד על ידי המדינה של עובדים באינטל והורדת הרמה של המתכנתים בשאר החברות באופן שאיננו הוגן.

  13. חלש מאוד חביבי. בהרבה מקומות אתה מצדיק את רולניק או זליכה וחוזר על מה שהם אומרים ומוסיף איזה אבל מסכן…אם היו מחשיבים את הילדים אז…נו באמת.
    חוצ מזה אם המצב היה כל כך טוב אף אחד לא היה מסתכל על התכנית הזאת
    נראה לך נכון שחברות מרויחות מאות מליארדים לא משלמות מס ואני שמרויח גרושים צריך לקיים את המדינה עם 40 אחוז מס ?
    נראה לך שחמש חברות שולטות כאן בהכל?
    נראה לך חוסר התחרותיות המוחלט שקיים כאן?
    תפסיק לבלבל במוח.

  14. זליכה צייר תמונה עגומה.
    ואתה מצייר תמונה סבירה.
    אז למה אני מרגיש שאין לי כסף, שאני לא יכול לצבור רכוש, שהמחירים רק עולים ושלקנות בארץ דירה זה בלתי אפשרי בזמן סביר?
    לאן נעלמו הכסף וההשפעה של המדינה בנושא?
    אם השחיטות היא כן הפתרון דהיינו שירון זליכה צדיק וגיבור ומניפולציות על עם שלא מבין שמרמים אותו במילים פשוטות אולי אף הכרחית.
    אילו עוד מדינות במערב עם נתונים כלכליים כמו שלנו אבל המחיה שלהם כל כך יקרה?

    .אשמח לעזרה להבין את עתידה הכלכלי של המדינה.

    1. קח את דבריי בערבון מוגבל- אני אדם מהישוב ולא כלכלן.

      המדינה לא יכולה לעשות יש מאין. יש בארץ המון אנשים מוכשרים, משכילים ושאפתנים; הם לא יכולים להתפרנס זה מזה, לא משנה אם במסגרת קפיטליסטית או סוציאליסטית
      בפרט כשיש בעיות אובייקטיביות כמו בעיות הביטחון, הניתוק הכלכלי מהשכנים, וכו'.

      מי שדואג למדינה – שיחשוב איך הוא יכול להשתלב בתעשיות הייצוא. זה גם הרצון האמיתי של המדינה- הרי הריבית הנמוכה שמנפחת ת מחירי הדיור מיועדת לעזור לייצואנים.

    2. אולי כי אתה מתנהל לא נכון מבחינה כלכלית?
      אולי כמו שאמרת, אתה רק "מרגיש"?

  15. לאחד כמוני שלא מבין כלום בכלכלה נשאר רק להישאר מבולבל. כשאני שומע את זליכה אני משתכנע שטיעוניו צודקים, כשאני קורא את כותב המאמר שוב אני משתכנע שטיעוניו צודקים. כל מה שנותר לי הוא להגיע למסקנה שכלכלה היא לא מדע מדויק ואם אני רוצה לדעת מה המצב צריך פשוט להסתכל שמאלה וימינה ולצערי התמונה שנגלית לעיני מגלה מציאות קשה-לי ולחבריי אנשים שמרוויחים משכורות נמוכות אין שום אפשרות להתקדם, אנחנו מרוויחים את אותה משכורת שהרווחנו לפני 5 שנים וההוצאות הולכות וגדלות כל הזמן. המסקנה לפועל הממוצע היא שהמצב בארץ כלכלית עבורנו הוא קטסטרופלי… ושלטון ביבי רק פוגע בנו ללא רחמים

  16. נו באמת…
    מדינה שמתפרקת מנכסיה על ידי הפרטות
    זוגות שהתבגרו ואין להם סיכוי לרכוש דירה…
    יוקר מחיה הזוי…
    ואתם מצידכם הכל אישי.
    זליכה אינו טלית שכולה תכלת אך המציאות כאן אכזרית והעוני
    מחלחל כמחלה.
    שטיפת מח ביטחונית שמסיתה את השיח לכיון אחר
    על מנת להנציח שלטון כושל של שנים רבות.
    ואני הצבעתי ליכוד ….

  17. פשוט מביך.
    הנתונים שהוצגו בסדרה הם עובדות, מה אתה כותב? הם ערבים והם ימסרו את השטחים למחבלים.
    הוא שמאלני שרק רב עם כולם וזה בכלל לא מבין כלום בכלכלה. לגבי הפרופסור? הוא סתם שמאלני עם אג'נדה.
    אני ימני מובהק,גר באיו"ש.ל.
    הליכוד והימין פשוט מביכים-מוכרים אותנו בשביל כיסא מסריח ומוקדי כוח.
    ,גר

  18. הרי זו גם כתבה מגמתית שמסלפת מציאות במקום שהממשלה מסתירה דברים מהציבור קורה משהו רע

  19. שום מילה על מונופולים ( איך הם מקדמים את השוק החופשי?!?!)

    שום מילה על ארבעת החברות היחידות שעוסקות בכל בשוק.
    שום מילה על האופן שבו ניתנו הזיכרונות.
    שום מילה על פיקוח על מחירים.

    כותב מאמר זה ( לפי אורכו) לא הוגבל במילים,למרות זאת, מתייחס רק לנתונים שנוחים לו.

    לא זהיתי פה לרגע הצגה של אינטרס ציבורי אמיתי.

  20. פשוט שטויות במיץ.

    אותה ביקורת שמחבר המאמר הנוכחי מטיח ביוצרי הסדרה מגש הכסף, הוא יכול להטיח בעצמו, תוך שהוא מציג עובדות חלקיות ביותר.

    בשורה התחתונה נהיה קשה וקשה יותר לחיות פה בארץ ולא משנה איזה מדד תחפש בנרות שאומר בצורה חלקית שדווקא המצב לא כל כך רע. דוגמא קלאסית לשאיפה לבנוניות ולאנשים עם חרדות שמפחדים כל הזמן שיהיה יותר גרוע במקום לשאוף לטוב. אנחנו הרי עם הנצח (אני אומר בציניות), לא הגיוני שזה גם יתבטא באיכות חיינו???

    דבר נוסף, המחבר מנסה להפוך את הדיון לפוליטי כאילו מדובר בימין או שמאל. צר לי שאפילו לא מדובר בעניין של איפה אתה במפה הפוליטית. הליכוד בהנהגת ביבי הוא פשוט גוף מושחט שלא יודע לייצר ערך. פשוטו כמשמעו. אילו ביבי היה מנכ"ל חברה היו בועטים אותו כבר לפני שנים, כי שום פעולה שהוא עושה לא משפרת את חיינו. בקושי קיוסק הייתי נותן לו לנהל, כי הייתי חושש שיקדם את עיניניו ולא את ענייני הקיוסק.
    השיא הוא משבר הגז, בו ביבי איבד כל בושה ומפטר בשיטתיות כל אדם שמתנגד לתוכנית שלו ושל המקורבים שלו. רק על זה הייתי בועט את החדל אישים הזה מכס המלכות שהוא יצר לעצמו פה בארץ.

    בושה שאנשים משכילים לא רואים את הרמאות של ביבי ובשיא חוצפתם עוד מעיזים להאשים את השמאל שלא קשור לשלטון כבר למעלה מעשור. כמה חסרי השכלה אתם יכולים להיות??? כדי לא להצליח להבין מציאות פשוטה

    1. אני לא אוהב את נתניהו ואת הליכוד, אבל אין שום נתונים אוביקטיבים שמוכיחים שנהיה פה יותר קשה לחיות מפעם. מה שכן, יכול היה להיות הרבה יותר טוב.
      בסופו של דבר הסדרה ממליצה להמשיך במדיניות נתניהו הקלוקלת ביתר שאת (רגולציה, ניפוח הסקטור הציבורי,ועדים וכו) אבל אתה מהלל אותה ומחרף אותו. באמת בושה.

  21. ראשית לענין ימין ושמאל, בכל העולם השמאל מיצג את האנשים היותר עניים, העובדים או העצמאים הקטנים ואילו מי שמצדד בעשירים, בעלי ההון ובקפיטליזם החזירי הם הימין ולכן מאד קים הגיוני שמי שמנסה להסביר לאזרחים שבעלי ההון בעזרת הממשלה דופקים אותם יהיה לפחות עם נטיה לשמאל.ואילו מי שמגן על הטיקונים ובעלי ההון יהיה עם נטיה לימין לפחות
    בארץ, בגלל המצב הפוליטי סביבנו ובמיוחד כמובן הויכוח בעד ונגד ההתנחלויות והיחס לפלסטינים בכלל, נשכחה לגמרי החלוקה לפיהמצב הכלכלי, טיקונים ובעלי הון-ימין, אזרחים פשוטים עובדים וכו'-שמאל ונשארה רק החלוקה הפוליטית
    כתוצאה מכך נתניהו נהנה מתמיכת אזרחים רבים שאומנם יוצאים להפגין נגד מחיר הקוטג' או מחירי הדירות אבל לא מבינים שזה בדיוק המדיניות של נתניהו וממשלתו הימניים.
    יש כלכלנים שנלחמים כנגד העושק על ידי הטיקונים וחברות הענק ויש גם כלכלנים שתומכים בבעלי ההון ובטיקונים מסיבות של מחשבה ש"אם העשירים יתעשרו עוד, לכולם יהיה יותר טוב" ואחרים פשוט כי הם עובדים אצלם. ואתם תחשבו מי כתב ולמה כתב בעד או נגד הטיקונים והממשלה שגוזלים אותנו.

  22. אני שותפה לאי שביעות הרצון שביטאו חלק מהמגיבים על רמת ההתמודדות של אתר מידה בתחום הכלכלי

    דוגמא: רמת הריכוזיות ורמת השחיתות. המחבר טוען שאלו לא הבעיות המרכזיות של כלכלת ישראל. חסר לי
    א. הוכחות משכנעות לטענות אלו
    ב. מענה לשאלה מדוע לא להתמודד עם 2 בעיות אלו גם אם הן רק בדרג השני או השלישי/ האם הטיפול בהן יפגע בנושאים חשובים יותר
    ג. אם רצוי להתמודד אתן – כיצד ניתן להפחית את הריכוזיות ו/או השחיתות בארץ
    לי אישית קל להסכים עם הטענה שהחלפת ביבי בבוזי לא תפתור דבר. אבל זה מחייב לענות על השאלה אז מה כן.

    דוגמא שניה: בסדרה מגש הכסף הוצג נתון שרמת ההשקעה השנתית בתלמיד בדימונה נמוכה מ 5000 ש'ח
    בלי קשר לשאלת רמת ההשקעה בתלמיד בהר חברון

    א. מהן ההשלכות העתידיות של רמת השקעה זו על סיכוי תלמידי דימונה להשתלב בשוק העבודה העתידי / מוביליות חברתית בישראל / שסעים חברתיים ועוד

    ב. אם ההשקעה אינה מספרת: איזה מין מנגנונים היו אחראיים לקביעת רמת השקעה זו + מה רצוי לעשות בכדי לשפר את המנגנונים הנ'ל בכדי למנוע קבלת החלטות גרועות גם בתחומים אחרים

    לצערי, אתר מידה מתמקד יותר מדי בהדיפת הביקורת הכלכלית שמגיעה מצד אלו המנסים להחליף את השלטון. פחות מדי בטיפול מעמיק באתגר שיפור הכלכלה הישראלית

  23. בסופו של יום הכותב הוא אדם דתי. בדיוק כמו הסוציאליסטים גם הוא משתייך לדת הנאו-ליברלית. הוא מאמין בה בעיניים עצומות ורוצה עוד ועוד.
    הוא עושה בדיוק מה שהם עושים בסרט – תוקף את הנרטיב הנגדי ולא מסוגל להתמודד עם הביקורת הפשוטה על הדת שלו –
    היא הביאה בעבר הרבה טוב לעולם וככל שעובר הזמן היא מביאה יותר ויותר רוע, חזירות, חפיפניקיות וסבל בכסות של צמיחה שקרית שלא באמת מחלחלת מטה.

  24. נגעת באחת החולשות המרכזות של זליכה- אבל לא נכנסת מספיק לעומקה:
    זליכה טוען שצריך להעלות את המס על החברות כי הן לא יברחו. גם אם יברחו, המפעלים ישארו פה (או לדבריו בהרצאות שנהג לתת:" מה הם יעשו? יעקרו את הבלטות אחת אחת?).
    אז זהו- שהם לא יעקרו את הבלטות. הם פשוט ינטשו את המפעל להיחרב ויעברו למקום אחר. כך עשתה טבע בחישוב מחדש, כך מנסה לעשות כיל וכך איימה לעשות אינטל. זליכה מנסה להציג אותם כרשעים, גזלנים וחמדנים, אבל מי כמוהו יודע- כל החברות האלו לא מחוייבות לשמור על מתח רווחים גבוה בשביל המשקיעים שלהם… שרבים מהם הם לא אחרים מאשר הציבור הרחב. האם כל בעלי מניות אינטל הם תאבי בצע חמדנים?
    איאפשר לצפות מחברה לעשות את החישוב שלה להפסד והעיקר שתשאר בארץ ותשלם מיסים גבוהים כאשר בחישוב רב שנתי היא יכולה לחסוך/להרוויח עשרות מיליונים.
    חברה כמו אינטל כולה להיות כאן או לא להיות כאן- לא בהכרח תבוא חברה שתחליף אותה, לא בהכרח ימצאו מקומות עבודה לכל העובדים בה והקשורים אליה והמרויחים ממנה במישרין ובעקיפין.

    זליכה לא רק מפספס את זה- הוא גם מתעלם מהעובדה שב-5 שנים האחרונות בכל מקו שניסו להעלות את המס על פי דרכו, החברות איימו ואף ברחו והוציאו הרבה מהפעילות שלהן לחו"ל.

  25. אני עובד בכיר באינטל הרבה שנים, ונפגע באופן קבוע מפעולות הממשלה, שאוכלת מכל משכורת,חיסכון בכפל מסים. ומשלם מס בפועל של יותר מ50%
    ניתן לאמר שמה אני חושב שאני איזה מסכן…
    אבל אם אני, שרמת משכורתי הינה במאיון העליון, ובכל זאת – אני חסר נכסים,יכולת רכישת דירה ויכול לקיים רמת חיים גבוהה במקצת מהממוצע.

    אם זה מצבי – מצבו של הפועל הפשוט קשה פי מאה, ושל עשרות-אלפי מעמד הביניים שמעולם לא חשבו שיהיו תחת הסטטיסטיקה של "עניים"

    אני אישית סוציאליסט חלקי ,מאמין שיש מינימום שממשל נותן לכלל אזרחיו. וכן – גם בשוק חופשי אמיתי.

    הנושא כאן הוא לא ההתפלפלויות הכלכליות הפילוסופיות –
    הנושא הוא מאוד פרקטי ופשוט –
    "קנו" את השלטון והשחיתו כל חלקה טובה,
    קופת המדינה פרוצה והשודדים רבים מי יקח ראשון.

    אין שום שיטה או מערכת שתמציא שתוכל לעבוד בתנאים כאלה.

    -אם כל הברזים נשלטים ע"י בעלי זדון
    כל האזרחים "הבורים" יפסידו תמיד.

    אבל המהפכה הזו אולי תתחיל מסיבה שונה –
    עכשיו על הכוונת האויבים האחרונים – התקשורת,בתי המשפט,אמנים והוגי דעות,אוהבי זכויות אדם (זה נשמע כמעט כמו קללה)

    זה חברי הגבול בו כולם צריכים להשתולל – אנחנו נאבד את היכולת לדעת איזשהיא אמת לעולם, וניתן לכוחות אפלים לחזק את שליטתם בדעותינו

    עזבו חברים את ההעלבות –
    אוהב את כולכם – חרדי,דתי,אשכנזי,שמאלן,ערבי,דרוזי, וקיצוני כזה או אחר –

    כולכם יכולים להיות אנשים טובים מאוד עם כל מיני רעיונות רוחניים שונים בראש –

    כולם יכולים להשתלב בשקט החברה, או להוות את הגורם הכי מציק

    עזבו הכל – – זה הכל "הפרד ומשול"

    יש ביננו הרבה אנשים חכמים ומוכשרים – איך נותנים לבורה העלובה הזאת לשלוט בכל המדינה העשירה שלנו ?

    1. כי ״יש בינינו הרבה אנשים חכמים ומוכשרים״ ורובם מאמינים שזו הדרך הטובה ביותר. דמוקרטיה אזרח, דמוקרטיה, עדיין הדבר הכי טוב
      אני שרברב שהפכתי לקבלן למערכות כיבוי אש, ונשמע לי מדברך כי אני יותר מסודר כלכלית ממך . אני גם עצוב שאני צריך לעזור לילדיי (באוניברסטאות) והוריי לחיות חיים נוחים אך אני יותר מאוכזב ש האינטלקטואלים והמלומדים יודעים תמיד יותר טוב מעמך.
      המגש זהב הוא מקראט או שתיים במקרה הטוב, סתם מתכת מזויפת של אינטלקטואלים שלא מקבלים שעמך לא מקבל את התאוריה המקולקלת שלהם

  26. אם הימין מתיימר לנהל את ישראל הוא היה חייב להיות זה שמפיק סדרות סרטים תיעודיים המציגים את מחדלי הכלכלה הישראלית, לפי נקודת מבטו, והדרכים הרצויות לפתרונן. כמה מאמרים באתר אינטרנט אינם מתחרים בליגה של סרטים הזוכים למיליון צפיות. במובן זה נראה שהימין הוא עדין בליגת הילדים

  27. איך אדם בעל תודעת חירות אלמנטרית מסכים לקיומה של תקשורת מונופוליסטית ממשלתית למחצה בתקשורת חופשית לא יהיה צורך להפריך ולהתמודד בכל פעם מחדש עם זרם התעמולה הסוציאליסטית?

  28. כמאה אחוז מן הנורמות על פיהן פועל המשק פועלים לטובת קובעיהן. מקרי? לא בטוח. כ 90% מן ההון של האנושות נמצא בידי 10% מן האנשים. שודדים אותנו מתחת לאף ואנחנו ישנים. קשר האליטות – מה פשר הקשר? האם יכול להיות שמה שקרה תמיד בכל זמן ובכל מקום קורה גם כאן ועכשיו? האם יכול להיות שגם אצלנו החזקים מנצלים את הכלל? מה מימדי השחיתות? שכחתם לאמוד? האומדן של פרופ' זליכה כעול הביטחון האמדן שלי פי עשר כחצי טריליון שח בשנה. 200 מיליארד הון שחור, מאה לבן (הטבות מס), מאה שחיתות במובן הצר, מאה עושק, מאה יוקר מחיה. הגדרות השחיתות במובן הרחב: כל מה שלטובת האליטות על חשבון הציבור, כסף ציבורי שאינו מגיע לידי הציבור.

  29. לא יודע מה אתכם, אבל מה שאני רואה כאן זה בעיקר אוסף של טענות נגד שקריות שנכתבו כנראה ע"י שכירי חרב של הצד השני

    1. הסצינה שבה ירון זליכה מראיין את רואה החשבון של טבע בנוגע לרכישות האחרונות שטבע ביצעה דאז הוא יצירת מופת. אפילו רק בשביל הסצינה הזאת הסדרה מגש הכסף הייתה יצירת מופת.

      גם הפרק השלישי והמושמץ של דני גוטווין היה בבסיסו נכון. סיגמנטיזציה של החברה הישראלית שהולכת בד בבד עם משטר ההפרטה.

  30. בשמאל מסבירים את המלחמה בגז: אם ישראל תייצא אנרגיה אף אחד לא יחרים אותה

    כך כותבים בארגון מולד שמקבל מימון שוטף מהאיחוד האירופי ומארגון הקרן החדשה:
    בריתות עם תאגידי אנרגיה בין-לאומיים הן תעודת ביטוח עבור ממשלת הימין: יצואניות אנרגיה אינן מוחרמות בעולם. מתווה הגז ישרת את תכנית הימין לסיפוח השטחים. האופוזיציה, במקום להציג מדיניות-נגד קוהרנטית, מתלבטת בין "דגל מדיני" מטושטש לבין "דגל כלכלי
    "
    http://canthink.molad.org/articles/%D7%9E%D7%AA%D7%95%D7%95%D7%94-%D7%94%D7%92%D7%96-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%AA-%D7%90%D7%AA-%D7%A1%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%97-%D7%94%D7%A9%D7%98%D7%97%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%94%D7%99-%D7%AA%D7%A9%D7%95%D7%91%D7%AA-%D7%94%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%95%D7%96%D7%99%D7%A6%D7%99%D7%94

    http://rotter.net/forum/scoops1/269568.shtml

  31. האם חלוקת ההון בישראל צודקת?
    האם הפרש של 1 ל 6 הוא הפרש ראוי בין משכורות?
    האם הצבא הוא קבוצת לחץ של אינטרבים אישיים?
    האם גובה התמלוגים בגז הוא 15%?
    האם משפחה עם 6 ילדים צריכה להסתדר עם 6000 שקל ומטה בהסתברות של 50%?
    האם אתר מיד קיבל אי פעם פטור ממכרז מהמדינה?

    יש עוד המון שאלות שלא עניתם, בחרתם פרורים כדי לכתוב שהכל לא בסדר. תתמודדו עם הכל, ולא פרורים.

  32. כן שמאל לא שמאל
    את החוסר יכולת שלי לקנות בית ולהתפרנס בכבוד לא שיניתם עם
    הכתבה הזו

  33. שמעתי את רוב התגובות…
    אני משאר שאין אפילו אחד מהמגיבים שהתפרנס-הוא וילדיו- במדינות ה-"מפותחות'. ש הקים מפעל או עסק שנתן פרנסה לאחר. עם אישתי הטריה,לפני כארבעים שנה, יצאנו את מנהטן וחרשנו את מזרח ומרכז ארה"ב. שכונות שרופות בכל עיר ועיר,בצידי הבתים ערמות אשפה גבוהות מבנין 4 קומות…בבולטימור,פילדפיה,ניו יורק דטריוט,שיקגו…גשרים על סף התמוטטות,ביוב זורם במנהרות,הרס וחורבן בכל מקום. והיום: אמריקה המדינה ה"מפותחת" היא ברובה מדינת עולם שלישי עם 50 מיליון בני אדם שהולכים למכולת עם בולים. בחוף המערבי-אותו הדבר: אתה יוצא את מרכז סן דיגו ושוב עזובה…צריפים שעולים 300000 דולר.חוף ים מטונף בלי מקלחות-כך היה לפני 40 שנה,ואני לא מאמין שמשהו השתנה. לאמריקה הגענו מכלכותה…בלילות – ניו יורק אנשים ישנו בחוץ-ממש כמו בכלכותה…טינופת כמו בכלכותה..ו…מדינת משטרה נוסף לזה. ברחנו לקנדה. לקויבק,והקמנו מפעל. לדעתי,מדינה מספר אחת בעולם,למרות שיש בקנדה היום -תקשיבו טוב-300,000 מחוסרי בית! עבדנו 16 שעות ביום שבע ימים בשבוע,שבוע אחרי שבוע… כסף לא גודל על העצים! גם באירופה אף אחד לא מלקק דבש…כלכלנים אומרים ששוודיה ופינלד תוך עשר שנים יהיו מדינות עולם שלישי. אני מכיר את אירופה טוב מאוד! אני מתכוון גם את העירות הקטנות והכפרים. כלכלות על הפנים. אבטלה שנדמה לי לא חווינו אף פעם בישראל. וזו-ישראל-היא המדינה עם הכלכלה המתפתחת והחזקה בעולם. השקל הוא המטבע החזק בעולם. ישראל משקיעה מיליארדים רבים בשביל לתמוך בדולר שהערך שלו היחידי והיחודי בא מתלות העולם בפטרו דולרים. תכסיס ממוחו הגאוני של קיסינג'ר שהחליף את סטנדרד הזהב בשיטת ה-פטרו-דולארים אז הם יכולים להדפיס כסף עד אובדן חושים. מי שמרוויח טוב בישראל הפורחת ועדיין לא גומר את החודש, הוא כמו אותו קוף שנילכד עם ידו הקפוצה האוחזת בכמה בוטנים בתוך אגוז הקוקוס…ואינו מסוגל להתנתק מהם. בקיצור הבכיין שאין לו,פשוט חי מעל ההכנסה שלו. לא לימדו אותך בבית הספר להסתפק במה שיש לו והוא בוכה בוכה. ביבי אשם…רצה הגורל וחייתי במדינות שנחשבות למפותחות ביותר: ישראל עולה על כולן מכל הבחינות,ודוהרת קדימה,בעוד המערב שוקע, או כבר שקע על פי נתונים עדכניים. ואפילו סין נמצאת בבעיות כלכליות בלתי פתירות. הקנאה בעשיר…כמה נדוש ,כמה פרימיטיבי. הרי זה העשיר שנותן תעסוקה לבכיין! והוא מקנא בו… אל תבכה! לך תשקיע כל גרוש שאתה מרוויח. כך סיכונים, ובנה עסק בעצמך,תן פרנסה לחברך ותפסיק עם היללות האלו. שנה טובה ובלי דמעות,ובלי שמאל וימין בכל עניין! עיר חרבה: דטרויט: https://www.google.co.il/?gws_rd=ssl#q=devastated+detroit+images

  34. אני ממש לא ידעתי באיזה גן עדן אני חי. טוב שיש את המשקפיים של הימין לחדד לי את הראיה המעורפלת מפחד לעתידי הכלכלי.
    ברור שהספסרים מהסמול מנסים להקטין את הישגי ממשלת הימין לא ניפול במלכודת וממש לא נרשה לעובדות לבלבל אותנו.
    אלאור קדוש הכלכלה אוטופיה

  35. אייתי ימיין . מאוכזבת . רוצה להשאר ימין . אבל יש לכם הסברים על המצב הקשה בשביל אנשים עם מינימים של IQ ? כתבה הזאות היא עלבון למודיעין שלי. אתם מסרפרים לנו שה שמיים הוא ירוק .

  36. חובה לשחרר את החסם העיקרי והמעיק על המשק. מכון התקנים. תגובת השרשרת שתגיע בעקבות הסרת החסם הזה תעביר את המשק תוך פרק זמן קצר למשק יעיל ואיכותי פי כמה מהמצב כיום. צריך להשקיע את כל האנרגיה בשינוי המצב וניפטר אחת ולתמיד מאבן הריחיים הזאת שרק מטביעה את המשק.