מחאת מתווה הגז – מלכודת לימין

ככל שחולף הזמן מתגלות עוד ועוד ראיות שמצביעות על המטרה האמיתית שמאחורי המחאה נגד מתווה הגז: הפלת השלטון הקיים בישראל.

מחאה במסכה; הפגנה נגד מתווה הגז. צילום: תומר ניוברג, פלאש90

מארגני המחאה המקצועית נגד מתווה הגז לא נחים על זרי הדפנה. לכל אורך התקופה הם עושים מאמץ מיוחד כדי לשכנע את הציבור שאין מדובר במחאה של שמאל, אלא במחאה ציבורית ללא שיוך פוליטי. ממילא עולה השאלה המתבקשת: מדוע הם עושים את המאמץ הזה?

חשוב לציין, כי בעוד שהמחאה מצליחה בקרב אי אלו פוליטיקאים שנראים כמי שאין להם כוח להתמודד עם לחץ תקשורתי אלים, הרי שהציבור הרחב אינו נענה לקריאה להצטרף בהמוניו אל השמאל הקיצוני. בכל מוצ"ש יוצאים אלפים בודדים של מוחים מקבוצות המחאה המתפזרות במספר מוקדים בכדי ליצור אפקט תקשורתי, אך הציבור איננו מצטרף. למען הפרופורציה, אם ערכו של מנדט אחד בבחירות האחרונות היה כ-35,000 מצביעים, הרי שמשתתפי המחאה מונים כשישית מנדט של אנשי שמאל, קומץ רעשני ובוטה.

מי שעמד על האופי השמאלי הקיצוני של המחאה היה ישי פרידמן מעל דפי אתר זה, במאמרו "הפנים האמתיות של מאבק הגז". פרידמן הראה כי המוחים מגיעים משורות השמאל הקיצוני, עמותות וארגוני שמאל שחלקם פעלו להמלכת ממשלת שמאל בבחירות האחרונות. כמו כן הראה פרידמן, כי הקרן החדשה לישראל מושקעת כספית בארגון "אנו", שמנהל מאבקים רבים, בין היתר להשארת המסתננים מאפריקה בישראל, ואשר משחק תפקיד מרכזי גם במחאה נגד מתווה הגז.

חמישה חדשים חלפו מאז כתבתו של פרידמן, ופעילי המחאה עדיין לא מצליחים לסחוף אחריהם את הציבור, חרף מאמציהם העילאיים. המצב הגיע לידי כך שבמוצ"ש האחרון פרצו המוחים בזעקות שמחה אדירות: מתנחל מאלקנה הגיע להפגנה, וואו.

מסתתרים מאחורי סוגיות כלכליות

אם כן, מדוע משקיעים ארגוני השמאל הקיצוני משאבים כה רבים במחאה נגד מתווה הגז? את מטרת העל של ההתמקדות בנושאים כלכליים הבהיר בעבר דורון צברי, יוצר סדרת התעמולה הפסאודו-כלכלית 'מגש הכסף', הנתמכת גם היא על-ידי הקרן החדשה לישראל. בכנס שארגן ארגון "שלום עכשיו" בשנת 2012 אמר צברי:

אנחנו מדברים במהות, איך אנחנו חוזרים חזרה, כובשים ת'שלטון, נהיים רלבנטיים, כובשים ת'שלטון. וכל השאר קצף על המים, משם אני מתחיל, איך אנחנו חוזרים חזרה לכבוש את השלטון.

זאת מטרת העל, לכבוש את השלטון. אך מאחר והשמאל הוא מיעוט פוליטי, הדרך היא להסיח את דעת הציבור אל נושאים שבשיח הציבורי אפשר להציג כ"לא-פוליטיים", ובעיקר תחומים חברתיים-כלכליים. הנה המשך דבריו:

איך אנחנו חוזרים להיות רלוונטיים לחיים של האדם הממוצע, איזה חיבור רגשי אנחנו מציעים, ואיך מבחינתי, האמת של זה, היא לקרוא תיגר על כל המציאות. לקרוא תיגר על השיטה הכלכלית. לא תיקונים פה תיקונים שם, יש לנו הסתייגות מספר 47. לא! הכל! להפוך את השולחן! להפוך את השולחן במועדון. לא לשרוף את המועדון, להפוך את השולחן. זה המהות של מה שאנחנו צריכים לעשות.

הכנס בו דיבר צברי נערך כשנה לאחר המחאה החברתית של 2011, וצברי מזכיר את המחאה כדרך הנכונה לחיבור רגשי לציבור וכמובן לדרך של השמאל לכבוש את השלטון. בהמשך ישיר לגישתו זו, חשף צברי בראיון ל'הארץ' מלפני כחודשיים (לפני שעלה לאוויר "מגש הכסף") כי מטרתו היא "לגרום לאנשים לצאת לרחובות ולדרוש שינוי", ו"להקים 200,000 איש מהכיסא". צברי לא מסתיר את הצבעתו למרץ, ובאותו ראיון לא מהסס לבטא את תיעובו לנתניהו ולימין בכלל, בשילוב הרגיל של התנשאות ותחושת צדק קוסמית. בסדרה שיצר מככבים גיא רולניק, ירון זליכה, המסייע ליו"ר ההסתדרות ניסנקורן ותומך שלי יחימוביץ', והקומוניסט דני גוטווין. המחאה החברתית-כלכלית אם כן היא חלק ממערכה להפלת שלטון הימין, ומחאת הגז היא קרב באותה מערכה.

הכירו את דורון צברי, במאי הסרט 'מגש הכסף', שמספר כבר לפני שלוש שנים מה באמת עומד מאחורי "העשייה החברתית" של השמאל הישראלי. חשוב לצפות.

Posted by ‎גלי ישראל‎ on Wednesday, November 18, 2015

                                                    דורון צברי מדבר בכנס השמאל הישראלי, 2012

טוב לישראל, רע לשמאל

המטרה השנייה של מחאת הגז נחשפה בכתבה באתר של ארגון השמאל מרכז מולד רק לפני ימים אחדים, במאמר של עמרי אילת. שימו לב לכותרת המאמר: "מתווה הגז ישרת את סיפוח השטחים: מהי תשובת האופוזיציה?".

לא תאמינו, אבל הטענה של כותב המאמר היא כי מתווה הגז יחזק את ישראל בזירה הבינלאומית ויפגע בלחץ הכלכלי כנגדה. יתירה מכך, הכותב מוטרד מכך שמתווה הגז ימנע את האפקטיביות של החרם על ישראל.

ממשלתו הרביעית של נתניהו אינה מתכוונת לשבת לשולחן המו"מ עם הפלסטינים או לקדם מהלך חד-צדדי של הפרדה … בריתות עם תאגידי אנרגיה בין-לאומיים הן תעודת ביטוח עבור ממשלת הימין. חרמות יכולים להיות אפקטיביים נגד תוצרת חקלאית או תעשיית המזון של ישראל. כאשר מדובר בתוצרת תעשייתית היתכנותו של חרם מצטמצמת, ובתחום האנרגיה הוא חסר סיכוי … מובן שישראל לעולם לא תהיה יצואנית אנרגיה בהיקפים הללו, אך המשוואה ברורה: עוצמה אנרגטית משמע פחות התערבות בין-לאומית. יתר על כן, נתניהו מאמין כי קשריהם (המפוקפקים לעתים) של פוליטיקאים אמריקאים עם חברת נובל אנרג׳י יכולים לרכך את עוצמת ההתנגדות החיצונית למדיניותה של ישראל.

איזו הודאה נהדרת: הכותב מוטרד מכך שמתווה הגז מוצלח. המתווה מחזק את ישראל ואת האינטרסים הישראליים, ומשום כך הכותב מתנגד לו. עדיפה לו ישראל חלשה וחשופה ללחץ בינלאומי. הגישה הזו מתכתבת כמובן עם האסטרטגיה של דורון צברי: " בריתות עם תאגידי אנרגיה בין-לאומיים הן תעודת ביטוח עבור ממשלת הימין". כלומר, מתווה הגז ישרת את שלטון הימין ולכן הוא רע.

האם מישהו יופתע מכך שארגון מולד, שזכה לתמיכה נדיבה מהקרן החדשה, השתתף בהפקת הסדרה "מגש הכסף"?

המטרה: הפלת הממשלה

אם כן, השאלה המרכזית שלנו מקבלת תשובה חד-משמעית: השמאל רואה במחאה נגד מתווה הגז דרך להחלפת שלטון. בנוסף, הנתיב הכלכלי לכיבוש השלטון הוא נתיב נסתר, מטרתו לגייס חלק מהימין למחאה שהיא לכאורה "לא עניין של ימין או שמאל" ולהפוך אותו לאידיוט שימושי.

מחאת הגז היא חוליה בשרשרת. השמאל השתמש באסטרטגיה החברתית-כלכלית בניסיון להביא להחלפת השלטון כבר ב-2003, באמצעות מחאת האמהות החד-הוריות נגד בנימין נתניהו, ובמחאת האוהלים ב-2011. המחאה נגד מתווה הגז היא המשך ישיר לאלו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

25 תגובות למאמר

  1. סיבה נוספת להתנגדות השמאל למתווה הגז היא שכסף רב יכנס לקופת המדינה. אפשר יהיה לבנות עוד בתי ספר , עוד בתי חולים , עוד כבישים. אפשר יהיה להוריד את נטל המס. וזה לחרדת השמאל יקבע את שלטון הימין לשנים רבות

  2. כמה שטויות!

    עובדות:
    המתווה לא מקיים אף הבטחה שלו:
    לא מפרק את המונופול
    לא מבטיח אספקת גז סדירה לתחנות הכוח ולמפעלים
    לא מבטיח את פיתוח לוויתן
    כן מאשר לייצא מתמר לפני שלוויתן חובר לחוף, מה שיכול להותיר אותנו בעוד שנים ספורות בלי גז.
    יש שרוצים להפיל את הממשלה (אני לא בינהם) יש בינהם שמתנגדים למתווה, הכי קל לברוח מדיון ענייני ולצבוע את הכל בצבעים של ימין ושמאל!

    1. אין מונופול, מקסימום קרטל… אבל גם פה יש פיקוח על המחיר הוא 4 הכי זול בעולם.
      זה יקרה בלי קשר… יש להם אינטרס למכור את הגז.
      כנ"ל.
      בתמר יש גז ל-15 שנים ואפשר לייצא מפחות מחצי ממנו, יעני לפחות 8 שנים שבהם יכנסו לפעולה שהאסדות.
      אין שום בעיה במה שציינת.

    2. מומופול יש שחקן אחד ששולט בשוק ורק הוא מחליט על איכות
      השירות, ואיכות המוצר.

      דואופול, למשל yes hot
      שתי חברות שמציעות מוצר ומחליטות על האיכותו ורמת השירות.
      למשל למכור 40 ערוצים ולטעון דאיכות המוצר גבוהה ולדרוש תשלום של 5 שקלים לערוץ, כאשר לך מספיקים 5 ערוצים, אבל לא מאפשרים לך לקנות רק 5 ערוצים. גם אם זה לא המציאות היום, זה מסביר את הרעיון היטב. חיסרון נוסף בדואופול, קל להסתכל על המתחרה, ולקבוע את המחיר בהתאם אליו.

      להגיד מקסימום קרטל , זה חוסר הבנה של המצב. זרוק אבן בשוק הישראלי ותמצא מונופולים טו גואופולים או טריאופולים או

      קרטל יכול להיות 1000 חנויות שמוכרות פפלפל ב 25 שקל,

      כאשר עלויות היצור הן 2.5 שקל למנה.

      אם אחד לא מוצא חן בעינך באיכות או שירות, יש לך המון אפשרויות.

    3. חזי, טוב שיש מי שרואה נכון את הדברים. שכחת לציין כי המונופול בכוח הכלכלי חסר התקדים שלו ישתלט על כל ערוצי התקשורת וימשיך בתהליך השחתת הדמוקרטיה.
      כל כך עצוב לי, כמי שגדל על ברכי מורשת ז'בוטינסקי וראה מנהיגים כמו בגין, שמיר, ורבים וטובים נוספים, שדאגו באמת לעם ישראל, כאשר מי שאמור לייצג אותי היום דואג לטייקונים.
      אני חייב לציין שהמחאה המצויינת נגד המתווה המשחית הזה, קרבה אותי לאנשים שדעותיהם הפוליטיות רחוקות מאוד משלי, אבל אנחנו מסכימים לראות את המשותף, הדאגה לעם ישראל ולמדינת ישראל אל מול ברוני הגז השודדים שזוממים להשתלט לנו על המדינה, במסווה של דאגה לאינטרסים ה"מדיניים בטחוניים" של ישראל.

  3. יש גם סיבה שלישית להשקעה של השמאל בתקיפת מתווה הגז: העברת המאבק בין הימין לשמאל מהמגרש הביטחוני (בו הוא נמצא בנחיתות בעיני הציבור) אל המגרש הכלכלי. מגרש בו השמאל נמצא, להערכתו לפחות, בעליונות בעיני הציבור הישראלי

    השמאל משוכנע שהוא דאג וידאג לרווחת העשירונים הנמוכים והבינוניים טוב יותר מהימין, הדואג רק לעשירים השנואים. מתווה הגז הוא בעיניהם עוד דוגמא ניצחת לנכונות הנחת יסוד שלהם

    מכאן השכנוע העמוק של השמאל שתושבי עיירות הפיתוח המצביעים לליכוד פועלים כנגד האינטרס הכלכלי שלהם. טענה שאפילו חלק ניכר ממצביעי הימין מסכימים אתה, רק שהם מסבירים שהם מוכנים להקריב את הכלכלה לטובת הביטחון או אידיאולוגיות אחרות

    בהיבט זה הימין הכלכלי כשל בשכנוע הציבור הישראלי ששיטת השוק החופשי עדיפה על השיטה הסוציאליסטית הריכוזית, גם מנקודת מבטם של העשירונים הנמוכים
    דווקא פיגלין נראה כדי מצליח, במאמר קצרצר של פחות מעמוד, לקדם את שינוי התפיסה בציבור הרחב. יהיה צורך בעוד הרבה מאוד פייגלינים בכדי להצליח

  4. לא צריך לכתוב מאמר שלם. זה כל כך שקוף וכל כך פשוט:
    בדיוק כמו "המחאה החברתית" לפני כמה שנים, נושא הגז הוא קרדום שבו חופר השמאל במטרה אחת בלבד: החלפת השלטון.
    זה לא אומר שמתווה הגז מושלם, זה לא אומר שאין בו פגמים וטעויות, אבל הפגנות השמאל בתל אביב חושפות את העניין באופן חד וחלק.
    בינתיים, אגב, בניגוד ל"מחאה החברתית", זה לא תופס. למעשה, גם "המחאה החברתית" לא תפסה יותר מכמה שבועות,ולא יצרה את השנוי שיוזמיה חשקו בו. עד כה כל נסיונות השמאל בכוון זה נכשלים, והם לא יותר מ"מכה קלה בכנף".
    מסתבר, כנראה, שהציבור נבון יותר משניתן לפעמים להניח…

  5. ברור שמטרת. המחאה כמו. שהיה. ב״מחאה החברתית היא החלפת השלטון למען המטרה. הנעלה של גירוש יהודים. מיהודה ושומרון. ולשם. כך. כל האמצעים כשרים. הצרה שרבים. כל כך מתפתים להאמין שהם צודקים.זאת משום שהתקשורת. כל יום. חוזרת שעות על גבי שעות על. מנטרה שהמתווה טוב לםייקונים. הגוזלים את כספי האזרחים

    1. יש קצת בעייה עם הטיעון הזה, אני בעד שנמשיך לשבת ביהודה ושומרון לנצח נצחים, יש לי משפחה בהר אדר, באלפי מנשה ובמעלה אדומים, ורובם המכריע נגד מתווה הגז!

  6. יש לכם בעייה קטנה בהבנת הנקרא
    NIF זה הקרן לישראל החדשה.
    כלומר ישראל חדשה של כל אזרחיה.
    בה היהודים יהיו בני חסות , ד'ימה
    הם ישלמו מס גולגולת על החסות, ג'זיה
    ואסור יהיה להם להחזיק נשק, ולקנות אדמה, ווקף
    חוץ מזה לא מענישים רוצח יהודי, שריה.

  7. באיזה סרט אתה חי???
    הרוב הגדול של הציבור, גם בימין וגם בשמאל, מתנגד למתווה הנוראי הזה אשר ידוע בשמו המוכר יותר: שוד הגז הגדול. אולי הגיע הזמן להפסיק לספר שקרים לציבור

    1. דותן, צר לי על בורותך. הפוך הפוך, רוב הציבור בעד מתווה הגז ותומך בצעדי הממשלה להגדיל את הכנסות המדינה וכמה שיותר מהר וההבנסות האלה יזניקו את כלכלת המדינה.
      כשציינתי שצר לחי על בורותך אני אומר זא גם על האטימות שטמועה בך על סמולניותך.אתה בעל ראיה צרה ללא אופקים ואינך יכול להבחין ביו טוב לרע.
      וושתהיה בריא.

    2. אז למה הרוב הגדול הזה לא יוצא להפגין? למה הוא לא הצביע בבחירות להחלפת השלטון של הטייקונים?

    3. דותן תודה, חשוב להגיד את האמת, כל מי שלומד קצת את הנושא, ימני או שמאלני, שאינו משקיע במניות הגז או מחובר לטייקוני הגז, מבין שהמתווה הזה נוראי לנו כאזרחי המדינה!

  8. הכי אני אוהב לגלות אנשים שמשקרים לעצמם.
    תמשיכו לבלבל על השמאל הקיצוני בנושא הגז ותמשיכו להתעלם מהעובדה הפשוטה
    שהשלטון שודד אתכם.
    בתור שמאלן פוליטי וסוציו קפיטליסט חברתי, יש לי ענין גדול שמתווה הגז יעבור.
    לאזרחים יהיה פחות כסף, המדינה תזרוק עוד המון על השטחים ובסוף כל המסכנים שלא נשאר להם היום כלום, ייתעוררו וידרשו את השינוי.
    רק קטסטרופה מובילה לשינוי

  9. מי שמצדיק שדידת המדינה לידי יחידים מוותר על המדינה

  10. אתה יודע, במשטר דמוקרטי הפלת השלטון היא חלק מתהליך הבחירה של האזרחים. שלא כמו במשטר דיקטטורי, שם "הפלת השלטון" הוא חטא נגד האנושות. אבל אם זו הבחירה שלך- אני מאחל לך המשך נעים. כל אחד מקבל עומד לפי מידתו.

  11. השמאל/האנרכיסטים/הקומוניסטים מתגלים כאופטימיים וכמי שסבורים שמדינת ישראל תמשיך להתקיים ולכן יש לדאוג לדורות הבאים ולמנוע מהם את הצורך לייבא גז.
    הימין הלאומי וזקוף הקומה כנראה פחות אופטימי באשר לעתיד המדינה ולכן הוא מבקש להיפטר כבר עכשיו מאחוזים ניכרים של הגז כדי לקבל את הכסף הגדול כאן ומיד ולעזאזל הדורות הבאים.

  12. השמאל/האנרכיסטים/הקומוניסטים מתגלים כאופטימיים וכמי שסבורים שמדינת ישראל תמשיך להתקיים ולכן יש לדאוג לדורות הבאים ולמנוע מהם את הצורך לייבא גז.
    הימין הלאומי וזקוף הקומה כנראה פחות אופטימי באשר לעתיד המדינה ולכן הוא מבקש להיפטר כבר עכשיו מאחוזים ניכרים של הגז כדי לקבל את הכסף הגדול כאן ומיד ולעזאזל הדורות הבאים.
    אגב, בדמוקרטיה פרלמנטרית אמיתית (בניגוד ליהודוקרטיה שהיא ישראל) גופי האופוזיציה מנסים להפיל את השלטון.
    בישראל שבה שולט נתניהו, זה נתפס, משום מה, כמעשה פסול וראוי לגינוי.

  13. אם קראת את המתווה-דיינו
    אם הבנת את הכתוב בו-דיינו
    אם קראת והבנת ועדיין אתה חושב שהמתווה טוב לעם ישראל-יש לנו בעיה גדולה
    לצערי ולצער עם ישראל במסווה של הבנה עמוקה של המתווה
    לא מעט אנשים תומכים, אך יבוא יום ונדע כי הם שגו
    שימו לב כמה שקרים מתגלים לנגד עיננו בועדת הכלכלה
    אמרו המדינה תקבל יותר מ60% עכשיו מסתבר מקסימות 54%
    אמרו שלווייתן יפותח- אין התחייבות לפיתוח לוויתן
    אמרו שזה טוב בגלל מצרים- בוועדה התגלה שזה שקר
    בקיצור שקר על שקר על שקר
    ולבסוף אם זה כ״כ טוב למה דרעי לא חתם? אולי כי הוא יודע
    מה הטעם של התא בבית האסורים
    חומר למחשבה יהודים יקרים

    1. צודק יאיר, כמו שהגשש אמרו פעם "עובדים עלינו"!
      ניסו להעביר את המתווה בסוד כמוס בקבינט הבטחוני מדיני, ורק כשהנסיון הבוטה לזלזל באינטיליגנציה של חברי הכנסת והציבור כשל, נחשפו הפרטים המזעזעים במתווה הכניעה לטייקוני הגז.

      אני לא מאמין שמנהיג אמיתי כמו בגין או שמיר היה נותן יד לחרפה הזו!

  14. מענין לשמוע את השמאל "מעיז" להגיד בחופשיות רבה את המילה "לכבוש" כשמדובר בעמיינים של להשתלט על השלטון

  15. הרבה הרבה יותר חמור. המטרה היא החלשת מדינת ישראל כך שיהא עליה להכנע לתכתיבי אויביה. ישראל חזקה כלכלית = אזרחי מדינה עשירים, זהו חלום הבלהות של השמאל הישראלי בכך יבוא הסוף לכל הטפות השמאל הסוציאליסטי ולרעיון גירוש העם היהודי מארצו, ממש כשם שבארצות הברית העשירה, וזה לא בגלל שהמדינה עשירה אלא מפני שאזרחיה עשירים , אינך יכול להטיף ללא גבול למען רעיונות סוציאליסטים. הטרגדיה היא שלמעשה הימין הכלכלי קרי אזרחי ישראל החופשיים בני החורין כבר נחל כשלון במאבק, שכנראה בשיטת הסלאמי המחויבת יוביל לחורבן מפעל הגז הישראלי, הכשלון ננחל במאבק מול ששינסקי מי שהיה בזמנו ראש המפעלים ההסתדרותיים , הפרת ההסכמים עם משקיעי הגז הייתה רגע בוחן להיכן צועדת ישראל, לכיוון ונצואלה או ארה"ב, לא בכדי בראש תעמולני תומכי ששינסקי עמדו ידידי ישראל הידועים, עתון הארץ, והקרן החדשה להשמדת ישראל עם שליחיה בכל אתר אתר כמלכיור ושאמה. אם נתניהו אומר שהוא יביא לכאן עוד חברות גז זרות הוא פתאטי, משקיעים בורחים מכל מדינה המפירה הסכמים עם משקיעיה. אין סיכוי ונתניהו יודע זאת. לכן גם המתווה הוא עלוב וחסר סיכוי באמת להחזיר את אימון המשקיעים ולהחזיר את ישראל למסלול של מדינה חופשית בת חורין,

    1. עצוב שבכל כנסת ישראל כמעט לא נמצא גם אחד שהתנגד להמלצות ששינסקי, הגדילה לעשות חוטובולי שהכריזה שעם דמעות אושר בעיניה היא תמכה בהמלצות ששינסקי. שלא היו אלא המלצות לעושק והפרת הסכמים. מתברר שרובם ככולם של חברי הכנסת הינם בורים גמורים בתאוריית השוק החופשי ובתפיסת העולם של מילטון פרידמן והאסכולה הוינאית, וכשנזדמן להם פרי בשל של גזל לא היו אלה מסוגלים להתגבר על תאוות בצע גלויה. היה עסקן פוליטי אחד, אמנם לא חבר כנסת, שראה בהמלצות ששינסקי את מה שכל רואה נכוחה רואה אם לא סונוור על ידי תאוות הבצע, גזל והפרת הסכמים. היה זה פייגלין שלצערי אין לו כבר כל משקל פוליטי, ומי יודע אם התנגדותו זו לא פגעה בו פוליטית. .

  16. זה לא יעזור לשמאל. הוא יגלה שאמנם יצליח להפיל את נתניהו, אבל במקומו יהיה ראש הממשלה יאיר לפיד, שהוא ימני לא פחות מנתניהו בהשקפתו הכלכלית, בוודאי אינו שמאלן מבחינה מדינית, וארגוני השמאל שונאים אותו לא פחות.