החטא ועונשו: המחאות החברתיות מבריחות את המשקיעים

רוצים להרוס כלכלה משגשגת? קחו פופוליזם "חברתי" הוסיפו קורטוב שנאת עשירים, תבלו בחוסר יציבות ואי כיבוד הסכמים לפי הטעם.

אחי, יש לך שקל להשקעה? צילום: מרים אלסטר /פלאש90

"היו כמה גילויי גז בשנים האחרונות", אומר מנכ"ל משרד רה"מ אלי גרונר, "איפה אין תור של משקיעים שרוצים להשקיע? בישראל". המנכ"ל, שדיבר בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" לא היה היחיד שקונן על בריחת המשקיעים. מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ציין אף הוא, בהקשר לשוק הגז, כי "בדרך כלל יש עוד שחקנים בתור שרוצים לחתום לתת הצעה נגדית. לא ראינו כאלה".

לטענותיהם של שני המנכ"לים יש יסוד במציאות. מאז הקמת ועדת ששינסקי הראשונה, וביתר שאת אחרי הקמת ועדת ששינסקי השנייה, ועדת צמח ונפתולי תהפוכותיו של דיויד גילה, הממונה הפורש על ההגבלים העסקיים הפכה ישראל למעין מדינה מצורעת מנקודת מבטם של משקיעים בתחומי משאבי־הטבע. חברות שונות, ששקלו השקעה או מעורבות בתחום הגז חזרו בהן. כך גם חברת פוטאש הקנדית, היצרנית הגדולה ביותר של אשלג בעולם, שנמלכה ונמלטה מרכישת כי"ל. זו האחרונה, החברה הבולטת ביותר בתחום משאבי הטבע בישראל, עושה מאמצים ניכרים בשנים האחרונות כדי לגוון את מקורות המשאבים שלה ופתחה במהלך היוצר את הרושם שכוונתה לעקור את ליבת עסקיה מישראל לחו"ל.

יש חלופות לגז הישראלי

ההתרחשות ההרסנית הזו בתחום ההשקעה במשאבי טבע נובעת מהערכה שגויה של חשיבותה של ישראל. תפישה רווחת, במיוחד אצל אלו התובעים להעלות את המיסוי או להחיל כללים מחמירים יותר על הפקת גז טבעי, אשלג או משאבי טבע דומים, גורסת כי המדינה מחזיקה בעמדת כוח משמעותית ביחס למשקיעים וליצרנים, בהווה ובעתיד, וזו מאפשרת לה לשנות את כללי המשחק ככל שיעלה על דעתה כמעט.

הסברה הזו מנותקת מן המציאות. כך, למשל, בתחום ייצור האשלג רווחת הסברה כי למרבצי האשלג בים המלח חשיבות גדולה בשוק העולמי, ומאחר שכי"ל אינה יכולה להתיק את ים המלח ממקומו, ניתן לשנות את תקנות המיסוי וההשקעה באופן בלתי־מוגבל כמעט. בפועל, עם זאת, ישראל אחראית לפחות מ-4 אחוז מכלל ייצור האשלג בעולם ויתרות האשלג שלה מסתכמות ב-0.5 אחוז בלבד מכלל היתרות העולמיות — כ-90 אחוז מאלו שוכנות בקנדה, ברוסיה ובבלארוס. העלאת המיסוי והגברת הלחץ הרגולטורי על כי"ל הביאה לכך שהחברה יצרה לעצמה חלופות בסין, באנגליה, באתיופיה ובספרד, שיביאו אותה למצב בו תלותה באשלג שבים המלח תלך ותתמזער. עמדת הכוח של ישראל הייתה אשליה.

וכך המצב, וביתר שאת, בתחום הגז הטבעי. לפי הערכות מעודכנות, בשדות הגז תמר ולוייתן כ-890 מיליארד מ"ק של גז. עתודות אלו הן רק כ-0.4 אחוז מכלל עתודות הגז בעולם (כ-206,400 טריליון מ"ק). לפי אומדן סביר, ניתן יהיה להפיק משני השדות, אם יפותחו, כ-30 מיליארד מ"ק של גז מדי שנה, בהשוואה לתפוקה עולמית של כ-3,434 מיליארד מ"ק — כלומר, התפוקה מישראל בשיאה תגיע לכדי כ-0.1 אחוז מכלל התפוקה העולמית.

אין כוונה לזלזל בעושר שיכול הגז הטבעי להפיק. גם 0.1 אחוז מהתפוקה העולמית הוא שיפור משמעותי עבור מדינה שעד לפני שנים ספורות הפיקה 0.00 אחוז מהתפוקה העולמית. השיעור הזעום הזה, עם זאת, מלמד על מידת הלחץ שיכולה ישראל להפעיל על משקיעים. רוסיה (עתודות של 47,799 מיליארד מ"ק) או קטאר (25,199 מיליארד מ"ק) יכולות לעשות פוילע-שטיקים או להציב ולשנות תנאים, עד מידה מסוימת, שכן יש מידה לא מבוטלת של סובלנות שהמשקיעים מוכנים להפגין כלפי מדינות האוחזות בכשליש מכלל עתודות הגז בעולם. על ישראל ניתן לוותר בקלות רבה.

כאשר משקיעים נתקלים בשינוי בלתי־פוסק של התקנות באופן רטרואקטיבי, כשהם רואים את אווירת ההסתה והדמוניזציה של בעלי עסקים, שמלבות הפגנות ותכניות נוסח "מגש הכסף". כשהם מבחינים בהימלטות המבוהלת של משקיעים וכשהם צופים בשידור חי וישיר בישיבות ועדת הכנסת בניצוחו של ח"כ איתן כבל — החישוב הופך קל ופשוט מאוד עבורם. במקום להשקיע בישראל, הם ישקיעו בקפריסין, ברוסיה, בטורקמניסטן או במצרים.

Hundreds of workers from the Israeli south, including employees from the ICL group, protest in front of ICL's management offices, in Tel Aviv demonstrating the employment crisis and the wave of layoffs in the south. March 10, 2015. Photo by Amir Levy/FLASH90 *** Local Caption *** ?????? ?? ????? ??"? ???
הבינו את הרמז. הפגנות נגד הנהלת כי"ל. צילום: אמיר לוי /פלאש90

לדפוק את תשובה זו לא מדיניות כלכלית

הנזק שנגרם מן המדיניות הפופוליסטית של ישראל ביחס להשקעות חמור למדי — ובניגוד לדבריהם של גרונר ובאב"ד, הוא אינו מתחיל ומסתיים בתחום משאבי הטבע. השם שיצא לישראל כמקום שבו מילה של המדינה אינה מילה, כמקום שבו המדינה יכולה לחתום על חוזה ואז להפר אותו או לשנות את כלליו רטרואקטיבית כבר נטוע במוחם של משקיעים בעולם.

יותר מכל, הם מבינים בחוש את אובדן השליטה בסדר־היום הציבורי. המאפיין המובהק של משטר פופוליסטי – משטר מבריח משקיעים – הוא שלטון הנע כשבשבת עם כל משב רוח בציבור. זה המצב כעת בישראל. ועדת ששינסקי א' הוקמה כהיענות לתביעות פופוליסטיות. חברת פוטאש הקנדית חזרה בה מהשקעה בישראל בנימוק שיש בה "יש אנשים שונים בישראל שרוצים להיות ראש הממשלה…" – כלומר, החברה נמלטה מישראל כי שר האוצר דאז, יאיר לפיד, חשב שההתנגדות להשקעותיה תיתן לו עוד מנדט. חברת וודסייד נרתעה מרכישת חלק ממאגר לוויתן כי איבדה את האמון בממשל תקין שיאפשר ייצוא של הגז. ועתה, מתווה הגז מדשדש כבר חודשים – אף שכל מי שמבין דבר וחצי דבר בנושא תומך בו – לטובת מופעים נוספים של קרקס המחאה.

משקיעים מבחוץ מבינים היטב את סדר היום הסמוי. אם תיגשו לכל אחד ממאות המפגינים המתכנסים מדי שבוע בכיכר הבימה ובמקומות אחרים ותשאלו אותו "מה ההסדר שאתה רוצה להגיע אליו בתחום הגז?" תתקשו לקבל תשובה וזאת משום שאין להם תשובה אמיתית חוץ מזעם וטינה כלפי יצחק תשובה. מנקודת מבט כלכלית, אין תוחלת או היגיון כלשהו בתכניות להעלות עוד יותר את המסים, להגביל את העברת הגז לישראל בלבד או להלאים את שדות הגז. כל אחת מהתכניות תוביל לתוצאה גרועה הרבה יותר עבור ישראל ממתווה הגז. את זה אפילו רוב המפגינים יודעים. הרצון האמיתי המוביל אותם להפגין הוא המשאלה לדפוק את תשובה. זאת ואין בלתו.

ההיי-טק בסכנה

מתווה הגז הוא ניסיון נואש לעצור את הדימום, ולמנוע זליגה מסוכנת שלו לתחומים קריטיים יותר — וקודם כל, לתחום האקוטי של ייצוא טכנולוגיה עלית, תרופות ומכשירים מתוחכמים. בתחומים אלו, שהם החשובים ביותר בייצוא הישראלי, אובדן אמון של משקיעים עלול להיות הרה אסון ממש. סקר עדכני בין משקיעים בתחום הון סיכון בעולם של חברת דלויט מעלה תוצאות מעודדות אך גם מעוררות דאגה.

ביטחונם של משקיעי הון סיכון מהעולם ביחס לישראל נמצא ברמה גבוהה מאוד (שנייה, ולא בהפרש ניכר, אחרי ארצות־הברית), אך כאשר נשאלו משקיעי הון סיכון בישראל על דעתם בנוגע ליכולת של המדינה לקיים מדיניות אוהדת להשקעות הסתמנה צניחה רבתי בשיעור של 25 אחוז. כלומר, משקיעי הון סיכון בעולם עדיין אינם סבורים כי ישראל היא מקום שמסוכן להשקיע בו, אך משקיעי הון סיכון בישראל סבורים כי סכנה ממשית אורבת להם ממדיניות הממשלה. הסכנה האמיתית היא מן הרגע שבו גם משקיעים מן החוץ יגיעו למסקנה הזו.

השקעות הון סיכון הן הקנרית שבמכרה ההשקעות: הן מתות כשסכנת הגז המורעל מתקרבת. היקף השקעות הון סיכון הוא זעיר במונחים כספיים — 48.5 מיליארד דולר בסיכום כולל לשנת 2013 — אך יש בו אתת מדויק ורגיש להשקעות בכלל, ולהשקעות זרות בפרט.

בשנת 2013 תפסה ישראל מקום מכובד מאוד ברשימת השקעות הון סיכון בעולם: כ-3.5 אחוז מכלל הון הסיכון בעולם זרם לישראל. כדי לסבר את האוזן, מדובר בשיעור דומה לכלל ההשקעות האלו בהודו (3.7 אחוז), וכמחצית מכלל השקעות הון סיכון בסין (7.2 אחוז). במונחים של השקעה לתושב, ישראל היא המובילה בעולם, ובהפרש ניכר — פי שתיים מבארצות־הברית ופי 12 מבאירופה. אפילו במונחים מוחלטים (כלומר, בדולרים), היקף השקעות הון סיכון בישראל גבוה משל כל מדינה באירופה, וברוב המקרים בשיעור אסטרונומי (פי 10 מפינלנד, פי 133 משווייץ).

Chen Amishay, 37, CEO and founder of the Israeli startup company Travelist in his office on March 29, 2007. Amishay and Zion Madmon, 52, an entrepreneur who has led several successful initiatives in the Israeli market founded the startup company Travelist in 2005. At the beginning of 2007, Travelist's small group of investors decided to try and translate the local success into new markets. The small company has grown rapidly and moved into its new spacious offices. The Israeli hi-tech industry has gained a solid reputation in the world over the past decade. It is considered to be a fertile source for innovative and revolutionary products, inventions and technologies. Most of its success is attributed to its human resources. Photo by Gili Yaari/Flash90. *** Local Caption *** ??? ?? ????? ????? ??? ?? ??????? ???????? ??????? ???????
מגזר בסכנת התערבות ממשלתית. ההי-טק. (למצולם אין קשר לכתבה) צילום: גילי יערי /פלאש90

זוכרים את ה'דיילי מושן'

המצב המשמח הזה — הניכר בכל תחומי הטכנולוגיה העילית — יכול להשתנות במהירות יחסית בעקבות שינוי משמעותי במינון המעורבות הממשלתית בתחום. מעורבות זו לובשת בדרך כלל שתי צורות עיקריות: הראשונה ישירה, בדמות מערכי תמיכה, סיוע והשקעה ממשלתיים; והשנייה עקיפה: באמצעות התערבות רגולטורית, תקנות העסקה, הפרשות לפנסיה, וכיוצא בזה.

מעורבות ישירה של הממשלה היא התפתחות מסוכנת. מעורבות השקעתית של הממשלה בהיקף נרחב היא בעלת סיכויי הצלחה נמוכים, שכן לפקידי ממשלה אין ידע, יכולת או זמן תגובה מתאים כדי לערוך החלטות השקעה בתחומים דינמיים כמו טכנולוגיה. גרוע מזה, מעורבות כזו נוטה לדחוק החוצה כסף טוב (של משקיעים נבונים, שיתקשו להתחרות בכסף הממשלתי) לטובת כסף רע (השקעה ממשלתית בקידום בעלי קשרים פוליטיים).

דוגמה טובה לתוצאות הקשות של המעורבות הממשלתית ניתן למצוא במקרה "דיילי-מושן" בצרפת. חברת ההזנק בתחום הזרמת הווידאו החלה את דרכה ב-2005 כמתחרה ליו-טיוב, שהוקמה אף היא באותה עת. סבב הגיוס השני שלה כבר מומן בידי ממשלת צרפת, ובשנת 2011 נרכשה החברה בידי אורנג', חברת התקשורת הלאומית שבה לממשלת צרפת נתח וייצוג נכבד. הממשלה קנתה את החברה שמימנה. אחר־כך מנעו שרי הכלכלה בצרפת שוב ושוב את רכישת החברה בידי חברות שונות, משום שלא היו צרפתיות דיין, עד לרכישתה ב-2015 כגרוטאה חסרת תוחלת ורלוונטיות בידי ויוונדי הצרפתית. כך זה נראה כשהממשלה בוחרת את המנצחים והמפסידים בתחום הטכנולוגיה.

גרועה ממנה המעורבות הממשלתית העקיפה. עד היום הנצו פרחי התעשייה והטכנולוגיה של ישראל בגינות בהן המעורבות הממשלתית העקיפה הייתה נמוכה יחסית. הדינמיות הרבה ושכרם הגבוה יחסית של עובדים בתחומי הטכנולוגיה העילית צמצם את הבחישות הפופוליסטיות בתחום התעסוקה. העובדה שרוב גדול מבין החברות כיוון את מאמציו לייצוא ולחו"ל וגודלן הקטן של החברות החליש מאוד את ההתערבות הרגולטורית האנטי-מונופוליסטית ואת בחישות הממונים על ההגבלים לזניהם.

אבל כל הסיפור עלול להשתנות במהירות רבה ברגע שחברות הטכנולוגיה "יגלו גז". כלומר, אם וכאשר חברת טכנולוגיה ישראלית תהפוך לגורם גדול ומשמעותי בזירה העולמית. אז, כמו בעת גילוי מאגרי הגז בים, יופיעו בשעריה גם היחימוביצ'ים, הדפנילפים, הרגולטורים וסרסורי ההשקעות הממשלתיות. בנקודה זו, ישראל, המשקיעים והשפיות יוכלו להיפרד כידידים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. הרבה הרבה יותר חמור. המטרה להחליש את ישראל כך שתאלץ להיכנע לתכתיבים של אויביה. שנאת עשירים אינו הביטוי הנכון, אלא קנאה וטפילות. מאחורי המחאה עומדים גופים שונאי ישראל כמו הקרן החדשה להשמדת ישראל ושמאחוריה גופים אנטישמיים של ממש, עתון הארץ על שלוחותיו, וגופי שמאל קיצוניים כמו יחימוביץ ומר"ץ . לא מדובר בהברחת משקיעים המשקיעים כבר ברחו אחרי מסקנות ששינסקי גם חברי הכנסת מתפתחים כטפילים, משכורות ציבוריות מנופחות, זכויות פנסיה על בסיס המשכורת המנופחת. לכל חברי הכנסת יש אינטרס אישי בהטלת מס כבד, הם מתפרנסים מעבודתם של אחרים. אם יחוקק חוק שרק אלה המוותרים על משכורת מהמדינה יכולים לרוץ לכנסת, התמונה תשתנה..

    1. ליופיטר רציתי לכתוב תגובה אבל פשוט אתה כתבת אותה בצורה ממש טובה. מסכים עם כל מילה

    2. אם יחוקק חוק שרק אלו שמוותרים על משכורת מהמדינה יכולים לרוץ לכנסת – ירוצו אליה רק אלו שמתכננים לגזור הרבה קופונים בתקופת כהונתם. ראה פואד בן אליעזר ושות'. בהודו משכורות השוטרים מאוד נמוכות, והם עוד נאלצו לשלם שוחד כדי להיכנס לעבודה במשטרה. התוצאה היא שהשוטרים דורשים לקבל לכיסם שוחד בתמורה להעלמת עין מפשעים. האם זו המדינה בה תרצה לחיות? אני לא

    3. רונאל, מי שירוץ אז לכנסת יהיו האמידים בלבד, וזה טוב מאד אני נגד המתווה – אבל מצד הימני – המכריח את החברות למכור את תמר. למה להכריח את החברות למכור את הרכוש שלהם? התכתיב של הפקידים איך לנהל חברה מרגיז והרסני. טוב יותר מתחרות מלאכותית הנוצרת על ידי פקידים בבחינת ישחקו הנערים לפנינו, מתן האפשרות לחברה לגדול להפוך לחברה גדולה וחזקה, שתוכל לתת שירות טוב ויעיל ואמין, שתוכל להרחיב את השקעותיה אפילו מעבר לים, מדינת ישראל חסרה חברות גדולות בעלות אופק עולמי, ישנה חברה אחת כזו בקושי, למה לא לאפשר לחברות לפתח את כריש? יותר טוב לנו חברות מצומקות שימרטו אחת את הנוצות של השניה?.

  2. מסכים עם הכל, למעט:
    30 מיליארד קוב לשנה הם קרוב לאחוז שלם מהתפוקה העולמית, ולא עשירית אחוז כבמאמר.

    כנסת ישראל בראשות יכימוביץ' כבר החלה לחבל בהיי-טק ע"י חיסול היכולת להעסיק שרטטים, מהנדסים וטכנאים כעובדי קבלן למשך ארוך ממספר חודשים.
    נכון שהדבר אינו פוגע בסטארט-אפים , אולם הדבר הזיק לחברות המבוססות יותר בענף ההיי-טק כגון אלביט, אלאופ, אורבוטק וכו'
    מעכשו יהיו להם יותר עובדים קבועים הבאים לעבודה, ופחות עובדי קבלן הבאים לעבוד.

  3. אכן. האפשרות שלישראל יהיו עוד עשרות מיליארדים לממשלת ביבי, שיוכל באיבחה לפתור את הבעיות הכלכליות הגדולות, יהיו מכת מוות לשאיפות הפוליטיות של חברי האופוזיציה.
    Follow the money.
    מי שלא מבין, אם כך, כמה חשוב לביבי שהמדינה תרוויח, והרבה, מהגז, לא מבין פוליטיקאים והאגו שלהם. מי שחושב שביבי פה בשבעל להעשיר חברים שלו, חי באשליה.

  4. אפשר להפחיד גם משקיעי היי-טק
    אומנם זו לא מעורבות ממשלתית אך ההסתדרות שולחת את ידה ובוחשת
    בקלחת ההייטק כאשר ועדים אמיתיים נדחים ע"י בית משפט שמקבל רק ועדים מיליטנטים.

  5. יפה, הפיתרון הוא לטפל ביוקר המחיה כך שלא יהיו הפגנות מחאה ואז המשקיעים יבואו.
    ימני שלא מתבייש לומר שמשהו לא בסדר כאן.

  6. נו באמת.
    איזו מחאה או מרמור יש נגד יזם בתחום תחרותי?

    לא דנקנר שבנה פירמידה של עסקים קיימים
    לא תשובה (שמרויח מהקירבה למדינה- ראה את גדודי יוצאי המשטרה והאוצר שעובדים עבורו)
    אלא יזם בתחום תחרותי.

    אפילו מייסדי חברות פורנוגרפיה והימורים ברשת נחשבים "יזמי הייטק" וזוכים לכבוד (מולי ליטבק ואבי שקד). על איזה מרמור ציבורי נגד התעשרות מהייטק אתה מדבר?!

  7. נו באמת. הסתה ודמוניזציה של יזמים בתחום תחרותי? פשוט אין.

    בהייטק, יזמים של חברות פורנוגרפיה והימורים ברשת זוכים לכבוד (מולי ליטבק ואבי שקד). אף אחד לא מנסה להסדיר אותם ואפילו לא למסות אותם. וזאת בפעילות שלהבנתי בכלל לא חוקית בארץ
    (אאל"ט יש להם "חברה זרה" ו-"חברה ישראלית שמוכרת שירותי תפעול לחברה הזרה).

  8. גם אם הייתי מסכים שיש בישראל "שנאת עשירים" שאינה מוצדקת, אני עדיין לא מצליח להבין למה הטענה שלך מפנה אצבע מאשימה דווקא עלפי הציבור.
    הרי חוסר יציבות, ו"אי כיבוד הסכמים" הם לא בשליטת הציבור, אלא תוצאה של התנהלות כושלת של גופי המדינה. נוסף על כך, כל התיזה שלך מבוססת על השערה ללא אף ביסוס. אם באמת משקיעים בורחים בהמוניהם בגלל שנאת עשירים, אז הייתי מצפה שתוכל למצוא לפחות משקיע אחד כזה שיטען ברצינות שהוא בוחר להשקיע במקום אחר כי בישראל יש מחאה חברתית ושנאה כלפי עשירים.

    ובכל מקרה, בסופו של דבר הגז הוא מקור אנרגיה שעד שלא ישאבו אותו לא ילך לשום מקום. אז במקרה ה"גרוע" ביותר נאלץ לשאוב ולהשתמש בו בעצמנו, ייתכן וההפסד עדיין יהיה קטן יותר מההסכם המקורי שלפני ועדת ששינסקי ואולי גם מההפסד של מתווה הגז.

    1. ב"בעצמנו" אתה מתכוון לחברה ממשלתית, שהקמתה תמומן מכספי מיסים, שעובדיה יהיו מאוגדים בהסתדרות כחלק מעובדי המדינה, ושהדרג הניהולי שלה יהיה ממונה לפי קירבה לפוליטיקאים ולא לפי כישוריו?

      לפי דעתי המטרה היא לא "להוציא את הגז" אלא "להרוויח מהגז", ולא נראה לי ש"בעצמנו" זה הכלי הכי יעיל להגשמתה (ראה ערך "חברת חשמל").
      מה גם שאין לך שום כדור בדולח שיכול להבטיח את הרלוונטיות של גז בשוק האנרגיה ומחירו בעוד 10, 20 או 50 שנה או מתי שסוף סוף "בעצמנו" יחליטו להוציא אותו.

    2. חברה ממשלתית המדינה עוד תצטרך לכסות את הפסדיה במקום להרויח ממנה, כמו שהתרחש בברזיל, זה מהנפלאות של חברה ממשלתית שאפילו בגז החברה תפסיד

    3. גם אם חברה ממשלתית תהיה גרועה (כמו בהרבה מקרים) לא סביר שההפסד יהיה כה גדול כמו המיסוי המקןרי (שלפני ועדת ששינסקי) שהשינוי שלו מביא לטענתך לאי-יציבות.

    4. תומר, איני יודע מה עבודתך, אבל לא נראה שיש לך היכרות עם מה שמתרחש בחברה ממשלתית, נניח שחברה ממשלתית תתחיל להפיק גז מהים, מהר מאד מצבת העובדים תצמח ותתנפח בדרך כלל בשיטה של נפוטיזם, אם צריך נניח להכניס בורג למכונה, עבודה הצורכת אדם אחד וחמש דקות, בחברה ממשלתית התקן יהיה 4 אנשים [כמו בחברת חשמל] וחצי יום עבודה, ועדיין לא דברנו שאין לך זכות לקחת עובד מתחום אחד לתחום שני ללא אישור הוועד. השווק יהיה כושל, והתימחור יהיה נגוע בשחיתות, כך גם רכישת מכונות לצורך העבודה [כמו בחברת חשמל ר' ערך סיימנס] תוך זמן קצר החברה תהפוך לפושטת רגל ומה אז? האם נניח לחברה לפשוט את הרגל? ומה יהיה על 5 אלפים עובדיה? נזרוק אותם ר"ל לרחוב? ומה יהיה על מפעל הגז הישראלי על החלום הגדול? וגם איך נניח לקפיטליסטים לאמר צדקנו? התשובה? סבסוד! כל שנה המדינה תזרים מליונים כדי שהחברה תמשיך לתפקד, המליונים, אגב, יגדלו משנה לשנה, שכן לא יהיה לחברה כל תמריץ להתייעל, להיפך. וכו' וכו' ועדיין לא דברנו למי אתה קורא מדינה, לבן אליעזר למשל?

    5. אני דווקא עובד מדינה בעצמי, ואני מבין היטב את דבריך. אני לא חולק על חןסר היעילות הנוכחי של חברות ממשלתיות (אם כי, לא מדובר בגזירה משמיים, בהחלט אפשרי להקים חברה ממשלתית יעילה) ואני לא בעד שחברה ממשלתית תשאב את הגז- זה ללא ספק יהיה מצב גרוע, השאלה היא של שורה תחתונה: מה יהיה יותר גרוע?

      ובדרך בין חברה ממשלתית ששואבת את הגז למונופול הנוכחי, שני פתרונות גרועים, יש הרבה פתרונות טובים. ולא יקרה כלום אם המדינה תכריח קצת את דלק ונובל אנרגי לקבל פתרון כזה.

      בסוף, אפילו אם כל הטענות של מנהל לא תקין נכונות, זה מקרה ברור שטובת הכלל עדיפה על טובת המונופול. לא?

    6. ולמה להעניש את החרוצים, המוכשרים, והנועזים? למה להפוך את כל המדינה לסוג של קיבוץ בולשביקי?

  9. הדוגמא על ה'דיילי מושן' לא רלוונטית ואף מטעה. אין שום קשר בין כלכלת הייטק לבין כלכלת משאבי מדינה, כמו גאז ופוספאטים.
    חברות הייטק מוכרות ידע, כשרון, טרנדים, טכנולוגיה ועוד. אלו יכולים להתנדף מהיום למחר. משאבי מדינה הם דבר יצוק בסלע, מוחלט, ואף אם האחוזים נמוכים יחסית לעולם, אין מניעה להתערבות ממשלתית ושום פוספאט לא יברח לו או יאבד את כל ערכו בגלל פקידות זו או אחרת.

    1. בכדי להפיק גז בעומקים כאלה דרוש ידע שלא נופל משום חברת הייטק. מומחיות מהנדסים והון.
      עקרונית אני לא רואה הבדל.