למה טראמפ מטלטל את הרפובליקנים

המיליארדר שלועג לפוליטיקלי-קורקט ונעשה לחביב מעמד הביניים, מנער את המפלגה הרפובליקנית עד ליסודות. מהו סודו של דונלד טראמפ?

משהו חדש מתחיל?; דונלד טראמפ. צילום: Gage Skidmore CC BY-SA 2.0 VIA FLICKR

הוא החליף נאמנויות פוליטיות יותר מציפי לבני. הזדהה כדמוקרט עד 2004, ותמך בברק אובמה ב-2009. ולמרות אמירותיו הקפיטליסטיות, הוא תומך בתכנית ביטוח רפואי שנמצאת משמאל לאובמה. למעשה, המדיניות הכלכלית שלו נוטה לפרוטקציוניזם כלכלי ומזכירה הרבה יותר את הימין הפופוליסטי באירופה מאשר את הימין האמריקני המוכר. שמרן חברתי הוא בהחלט לא.

שום דבר מזה לא מזיז לדונלד טראמפ או לחבר מעריציו ההולך וגדל בקרב הבוחרים בימין. בכל פעם שהוא יוצא בהתבטאות הלא-פוליטיקלי-קורקט התורנית, או מצייץ משהו שערורייתי, כל המומחים ואנשי התקשורת מנבאים לו מפלה; הנה, סוף סוף הוא עומד ליפול. אלא שעד כה קרה רק ההיפך: או שהדבר לא השפיע על הסקרים שלו, או שהפופולריות שלו התחזקה. כך היה רק לאחרונה כאשר הכריז כי צריך להפסיק לחלוטין הגירה של מוסלמים לאמריקה.

מה באמת מתרחש כאן

יש הטוענים שתופעת טראמפ היא פשוט עליית הפאשיזם או הגזענות באמריקה. אחרים טוענים שלפנינו תופעה תקשורתית גרידא: טראמפ, איש רב ניסיון עם עיתונאים וצהובונים, פשוט מרגיש הרבה יותר בנוח וחסר עכבות בעולם המצלמות. הוא סלבריטאי, משעשע, וחביב יותר מפוליטיקאים מהשורה. עובדה: טראמפ מקבל פי כמה יותר כיסוי תקשורתי מכל שאר המועמדים הרפובליקנים גם יחד.

יש גרעין של אמת בטענות הללו. כל מי שנמצא בטוויטר ועוקב אחרי חשבונות פוליטיים רואה את הניאו-נאצים ואנשי ה"כוח הלבן" שמביעים בו תמיכה. (ואם לא, תגלו את המושג cuckservative – ראו הזהרתם, לא לבעלי לב חלש). כמו כן, אין ספק שעבור ערוצי התקשורת — הן ערוצי המיינסטרים הן ערוצי הימין — שסובלים מרייטינג הולך ויורד, טראמפ הוא מכרה זהב שמעניק להם מיליוני צופים רק מעצם נוכחותו. די לשם כך לראות את ההבדל בין מספר הצופים בעימותים הטלויזיוניים של הרפובליקנים ב-2011 ועכשיו.

"אחד משלנו"

אלא שכל ההסברים הללו הם רק חלק קטן מבעיה רחבה יותר, הקיימת לא רק בארצות-הברית אלא גם באירופה. כפי שהסביר בן דומנץ' מ'הפדרליסט', כתב עת מקוון שמרני, אמריקנים רבים – ובייחוד רפובליקנים – מרגישים ש"כל הפוליטיקאים אותו דבר". ולפי דומנץ', יש להם בהחלט על מה לסמוך:

בצרפת, ה-École Nationale d’Administration מייצר את האליטה הפוליטית. באמריקה, יש לנו מערכת יותר מגוונת אך עדיין שלטת לייצור שכבת מנהיגיםעם … אותה בעיה של אחידות האליטות ללא קשר למפלגה. הפופוליסטים אינם לא-רציונליים בכך שהם רואים בחבר'ה האלה משהו בנוסח, "כולם אותו דבר".

לכך אפשר להוסיף את ההרגשה שניצחון פוליטי שגרתי לא מניב תוצאות של ממש. מאז בחירת ברק אובמה לנשיאות ב-2008, וביתר שאת בבחירות לקונגרס ב-2014, המפלגה הרפובליקנית הגיעה לשיא עוצמתה – ברמה הפדרלית והמקומית – מאז שנות ה-20 של המאה הקודמת. אלא שיחד עם ההצלחות, גדל התסכול: חוק ביטוח הבריאות, 'אובמהקייר', שריר וקיים, ומלחמת התרבות שמנהל השמאל נגד כל מי שהוא גבר, לבן או נוצרי – מתקדמת מניצחון לניצחון, בקמפוסים ובתקשורת.

למרות הצלחת הרפובליקנים, הנשיא אובמה מתעלם מכולם ונראה שהקונגרס לא מסוגל לעשות דבר בעניין. טראמפ מבטא אפוא את פורקן הזעם על ה"ממסד הרפובליקני", שלכאורה עסוק רק בזריקת עצמות לבוחריו שעה שהוא נותן לשמאל למשול.

עשיר שמדבר בשפת הפועל

אין זה מקרה שעיקר התמיכה בטראמפ באה בעיקר מלבנים בני מעמד הצווארון הכחול. מדובר באוכלוסיה שלכולם נוח להתעלם ממנה: הם מזמן אינם חלק מקואליציית הדמוקרטים של האצולה הלבנה והמיעוטים הלא-לבנים, ומצד שני פוליטיקאים רפובליקנים רבים רואים אותם כמצביעים בטוחים בכל מקרה.

עבורם, המהגרים אינם סתם אנשים זרים, אלא בראש ובראשונה כוח אדם בעל יכולת תחרות לא הוגנת, שמקבל תקציבי רווחה ואינו משלם מסים. ממשלים רפובלקניים כדמוקרטיים העדיפו להעלים עין לאורך עשרות שנים מהבעיה, כל אחד וסיבותיו. ניסיון מעורר מחלוקת להסדיר את מעמדם של יותר מעשרה מיליון מהגרים בלתי חוקיים (רובם מקסיקנים), כמו גם הצעדים החד-צדדיים שנוקט אובמה בעניין – רק הגדישו את הסאה בנקודה כאובה זו.

שניהם יודעים לרכוב על אהדת ההמון; ברק אובמה. צילום: פיט סוזה, הבית הלבן

ואז הגיע דונאלד טראמפ. הוא אולי עשיר שנולד עם כפית זהב בפה, אך הוא מדבר כמו אמריקני רגיל: גאווה מופגנת בארצות-הברית, ותמיכה בדאגות הכלכליות של האמריקני הממוצע: לא רק הגנה מפני תחרות מצד מהגרים בשוק העבודה, אלא גם התנגדות לכל רפורמה בביטוח הלאומי והרפואי – אפילו אם היא חיונית לתקציב המדינה. כשהוא מדבר על מדיניות חוץ – על המלחמה בעיראק, למשל – טראמפ מדגיש בראש ובראשונה את החשיבות של הגנת אמריקה מפני הטרור, גם אם נדרשים לכך אמצעים קיצוניים.

הוא לא מפחד מהתקשורת ולא מתנצל בפניה, ואינו חושש מהאליטות שמכתיבות כללי משחק והתבטאות של פוליטיקלי קורקט – גורמים שלא פעם מכניעים פוליטיקאים מתונים מהימין. בקרב תומכיו, כל התקפה עליו נראית ומרגישה כמו התקפה אישית עליהם; התקפה הבאה מצד אליטות מתנשאות המתגוררות בערי החוף, כנגד ה-"flyover country" – אותה כברת ארץ בין ניו-יורק ללוס אנג'לס שכה מזלזלים בה. בדומה לאיזור שמחוץ ל"מדינת תל-אביב" אצלנו.

התמיכה בטראמפ נוסקת בהתאם: מצביעי המרכז של המעמד הבינוני או הצווארון הכחול לא אוהבים את התחושה שמזלזלים או בזים להם. כמו שהסביר אחד מתומכיו לשעבר של טראמפ: "עבורי, הוא היה כמו האמריקני הטיפוסי: נשק, דת, חיילים".

הרגש לא פחות חזק מהשכל

וזו, אם תרצו, תמצית תופעת טרמאפ: הזדהות רגשית חזקה עם מועמד או תנועה. כולם אוהבים להתהדר בכך שהבחירות הפוליטיות שלהם נובעות מניתוח רציונלי ענייני. אבל מסתבר שלא פעם ההסכמה שלנו עם מדיניות כלשהי, היא בעיקר כיסוי להזדהות רגשית עמוקה עם המועמד או התנועה שמקדמים אותה. גם אם הללו משנים כיוון או סותרים עצמם אחר-כך, הם עדיין "משלנו" – מדברים בשפתנו ומבינים ללבנו. זה קיים גם בימין וגם בשמאל; טראמפ מהווה לחלקים מהימין בארצות-הברית מה שאובמה מהווה לחלקים חשובים של השמאל – קמיע ומושא הערצה – ובכך טמון הכוח של שניהם. ניתוח או הפרכה הגיונית של עמדותיהם, עשויה לפספס את סיבת כוחם הכמעט מאגי בקרב קהל מעריציהם.

בכל אופן, בשלב זה לא נראה שטראמפ מצליח לסדוק את תקרת התמיכה שלו, שנעה סביב 25%-30% בסקרים הכלל-ארציים; כל יתר הרפובליקנים מעדיפים מועמד אחר. טראמפ יתקשה להתמודד ישירות מול מחנה מועמדים שילך ויצטמצם. במצב של "בלאגן" פנים-מפלגתי ופיצול הקולות בין מועמדים רבים, הוא אכן נראה חזק. אך צריך להמתין ולראות איזה אופי ילבש המרוץ כאשר מול טראמפ יתייצבו לבסוף מועמד שמרני אחד או שניים – מרקו רוביו וטד קרוז, או טד קרוז וכריס כריסטי.

בעוד כחודש וחצי יתקיימו הפריימריז הראשונים באיווה. סיכוי סביר שטראמפ יפסיד שם. אם לא יצליח לנצח אחר כך בניו-המפשייר, כנראה שנצפה בו מאבד גובה במהירות. סיכוייו לנצח בבחירות הכלליות מול מועמד\ת המפלגה הדמוקרטית טובים אפילו פחות.

כך או כך, תופעת טראמפ תותיר רושם והשפעה רבה על המפלגה הרפובליקנית ועל אמריקה בכלל. יש הסכמה שבחירות 2016 הן הבחירות של טראמפ, שהפיח רוח חיים של ויכוח אמיתי בתוך הרפובליקנים. בוודאי לעומת המפלגה הדמוקרטית שנראית כמו פוחלץ חסר חיים, כזה שבוחריו מתבקשים ללכת לקלפי כדי לאשר את מועמדותה של הילארי קלינטון מטעם הממסד.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. אל תהיה כל כך בטוח שטראמפ יפסיד.
    יש סיכוי לא רע בכלל שהוא ינצח.

    שאר המועמדים פשוט "חסרי מצע". הבחור לא פוליטקלי קורקט ולא ממש אכפת. מה כבר יעשו לו?
    מדובר בהפגנת גבריות מהסוג שלא רואים כמעט במחוזותינו. יש בזה גם דבר טוב.

    הסיפור עם ה cuckservatives הוא פשוט.
    הם תומכים כל הזמן ביוזמות דמוקרטיות. את בסיס התמיכה הרפובליקני זה פשוט מרתיח.
    תאר לעצמך איש ימין שרואה איך הליכוד מאמץ מדיניות שמאלנית…

  2. there are very good chances that trump will win in aiwa at all the others he is leading safely / have no idea on what you base your opinion as i see it hilary doesnt have much chances against him so unless he get assassinated or a heart attack he will most likely be the next american president/

  3. טראמפ מסוכן לישראל כי הוא חסר אידאולוגיה. הוא יהיה קפריזי ופופוליסט בדיוק כמו שרון או אולמרט.

  4. הסיכוי היחיד לשרידות שוחרי החופש בעולם מול הזחילה הסוציאליסטית הכובשת נתח ועוד נתח הינו קיומה של ארצות הברית שלמרות המתרחש בה עדיין היא בסיס רעיונות החופש וחירות הפרט על זכות קניינו בעולם, והסיכוי היחיד של ארצות הברית להמשיך להיות מעוז החופש הכלכלי והרעיוני בעולם הינו נצחון של טראמפ

  5. שרון פופוליסט?

    שרון נפצע בארבע מלחמות שונות.
    ופעל על פי מצפונו וממש לא ע"פ דעת קהל.

    בנה התנחלויות ומאחזים.
    הקים ערים ושכונות קראוונים כדי לקלוט עליה.
    ריסק את הטרור ביו"ש.
    ריסק את אש"ף בלבנון.
    בנה יחסים מדהימים עם ארה"ב.
    ופינה התנחלויות שהיו עמוק מדי בתוך שטח בנוי פלסטיני.

    הלוואי על ארה"ב והלוואי עלינו ראש ממשלה כמו שרון.

    1. מיתוס חסר שחר.לא בן גוריון ולא מאיר הר ציון שותפים לדעתך על שרון. שרון הפך את עורו, ותוגמל בסגירת תיק האי היוני, ובכל זאת בנו הגיע לבית הסוהר. לא הראשון ולא האחרון בהיסטוריה האנושית. גירוש היהודים מגוש קטיף מלבד היותו בלתי מוסרי ובלתי אנושי, יצר תקדים מסוכן המסכן את קיומה של מדינת ישראל. התומך העיקרי שלו היה אולמרט הדגול ועוד שאר דגולים כמו למשל סילבן שלום. אין דבר כזה שטח פלסטיני, מי שמתבטא כך חושף את השקפת עולמו. ובכלל מה זה עמוק מדי? גוש קטיף היה המשך של התישבות יהודית בשפלת החוף , גם בעזה עצמה היה ישוב יהודי פורח שנושל וגורש. שרון פצע את העם היהודי פצע ממאיר ומסוכן והכל על רקע אישי מסואב,

  6. "למרות הצלחת הרפובליקנים, הנשיא אובמה מתעלם מכולם ונראה שהקונגרס לא מסוגל לעשות דבר בעניין. טראמפ מבטא אפוא את פורקן הזעם על ה'ממסד הרפובליקני', שלכאורה עסוק רק בזריקת עצמות לבוחריו שעה שהוא נותן לשמאל למשול."
    ובדיוק כאן טמון ההסבר לפופולאריות של טראמפ: בורות מלווה בזעם מצד אוהדיו. לא מעניין אותם שיש חוקה, שלפיה רוב בסנאטנן 100 מושבים אינו 50+ אלא לפחות 67 מושבים, בכדי להתגבר על ווטו של הנשיא. לא מעניין אותם שךסנאט י כלל שדורש 60 קולות כדי לחייב הצבעה ולרפובליקנים יש רק 54. עוצמה פוליטית רפובליקנית, לדידם, משמעותה הסתערות בנשק כבד על הבית הלבן, רק שהם לעולם לא יודו בזאת.
    אין דבר. במהלך השנה הראשונה של נשיאות טראמפ הוא יגלה להם בדיוק כמה הם שווים בעיניו, וילמדו על בשרם הגדרה חדשה לאכזבה. אבל בינתיים, חשוב שכולם ידעו, שהעיתונות במאדים תדע, שהם כועסים.