מי חיסל את סמיר קונטאר?

חתול שחור שעבר בין חיזבאללה לסמיר קונטאר מעלה תהיות באשר לאופי חיסולו של זה האחרון, ומי שהרוויח ממנו.

חברים חברים, אבל...; נסראללה וסמיר קונטאר. צילום מסך

לפני כשבוע חוסל סמיר קונטאר, דרוזי לבנוני שביצע פיגוע רצח בישראל בשנת 1979, ובילה בכלא הישראלי עד ששוחרר בעסקה עם חיזבאללה בשנת 2008. הוא אומץ על-ידי חיזבאללה המוסלמי-שיעי, וכששוחרר הבטיח שעוד יחזור לפלסטין בשביל לשחרר אותה מהכיבוש הציוני. את הבטחתו הוא ניסה לקיים כשהצטרף לשורות לוחמי חיזבאללה.

אלא שכאשר החל חיזבאללה את מעורבותו הפעילה בסוריה על רקע המרידה באסד בשנת 2011, נשלח קונטאר לסוריה כדי לסייע לאסד לשמור על כסאו. בשל מוצאו הדרוזי קונטאר הוצב בחזית הדרום, באזור הדרוזי במורדות החרמון הדרום-מזרחיים, והיה חוליית הקשר בין הדרוזים תושבי האזור וחיזבאללה, שהתחייב להגן עליהם מפני סכיני הג'יהאדיסטים של ג'בהת אל-נוסרה ו'מדינת האסלאם'.

קונטאר הדגיש את המחויבות שלו לפעול נגד ישראל, ועמד בראש התארגנות מקומית של דרוזים שהוציאה מספר פיגועים על גדר הגבול באזור מג'דל שמס בשנים 2014 ו-2015. הוא עבד בצמוד לאנשי חיזבאללה ונציגי משמרות המהפכה האיראנים כדי לבסס את תשתית חיזבאללה בדרום סוריה, ופעילות זו חושפת את האמת על כל מה שמתרחש בסוריה.

חצה את הקווים?

סוריה כיום היא מדינה שהייתה, ואיננה עוד. היא נכנסה אל ספרי ההיסטוריה, כמו ברית המועצות, יוגוסלביה וצ'כוסלובקיה. סוריה לעולם לא תשוב להיות מה שהייתה עד מרץ 2011, וכל מי שמעורב בזירה הסורית יודע זאת היטב. כל הדיבורים על השכנת שלום במדינה זו הם בזבוז זמן, וכל הוועידות הבינלאומיות שמנסות להביא קץ ללחימה ולהשאיר את סוריה מאוחדת הם לא יותר מפוטו-אופ, פוזה שפוליטיקאים עושים למצלמה.

הצדדים הניצים בסוריה דואגים לעצמם ולפיסת הקרקע שהם יוכלו להשתלט עליה לאחר שיוכרז באופן רשמי על מותה של סוריה.

חיזבאללה נלחם כדי להשתלט על שטחים שבהם מתגוררים שיעים, כדי לספח אותם באופן מעשי ללבנון ובכך להגדיל את מספר האזרחים השיעים במדינה זו, ואת השטח שהשיעים שולטים עליו. לכן הוא מעוניין להשתלט על האזור הדרוזי שמדרום לחרמון, כדי למנוע מצב שבו הדרוזים באזור זה מכריזים על אוטונומיה ומצטרפים לקהילה הדרוזית של לבנון. הדרוזים בדרום סוריה מרוצים בהחלט מההגנה שחיזבאללה מעניק להם מפני סכיני הג'יהאדיסטים, אבל לא רואים את עצמם חלק מאזור שיעי. לגישתם, אם כבר להצטרף ללבנון אזי הם מעדיפים את השיוך הדרוזי שלהם.

וכאן מגיע קונטאר. הוא היה אמור לקדם את הנוכחות של חיזבאללה בדרום סוריה ולהבטיח שהדרוזים יישארו נאמנים לחיזבאללה השיעי, אלא שבשנה האחרונה החל קונטאר להראות סימנים של נטייה דווקא למקור הדרוזי שלו. נסראללה חשד שקונטאר עומד לחצות את הקווים, לבגוד בחיזבאללה שהביא לשחרורו מהכלא הישראלי ולסייע לאחיו הדרוזים בהקמת ישות דרוזית בדרום סוריה, שלא תהיה נאמנה לחיזבאללה השיעי.

בסוריה ובלבנון של היום די בחשד כלפי מישהו כדי להביא לחיסולו. האם זה מה שקרה לקונטאר? כל אמצעי התקשורת מייחסים את חיסולו לישראל, על אף שזו לא לקחה אחריות לפעולה. ללא ספק יש סיפוק רב בישראל על חיסול קונטאר, אך אין זה אומר בהכרח שישראל הייתה זו שחיסלה אותו. על-פי התסריט שתואר לעיל, אפשר להסיק כי חיזבאללה הוא זה שחיסל את קונטאר, כדי לעצור את פעולתו למען עדתו הדרוזית.

כמובן שחיזבאללה לא היה מודה בכך, אך היה רמז מעניין בנאום ההספד של נסראללה אחרי הלוויית קונטאר. נסראללה אמר שקונטאר הוא "ראש השבויים הלבנוניים בבתי הכלא של האויב הישראלי, המתנגד, לוחם הג'יהאד והמפקד בהתנגדות האסלאמית, האח השהיד סמיר אלקונטאר". בהמשך נצראללה מכנה אותו "האח סמיר". הכינוי שהיד לדרוזי הוא מלאכותי, כי בדת הדרוזית אין מושג של שהיד, שכן זה מושג מוסלמי. האם החיבוק הדתי הפומבי שנסראללה נתן לקונטאר בנאומו מצביע על המניע שמאחורי חיסולו? שאלה.

יתרה מכך, ייחוס החיסול לישראל משחרר את חיזבאללה מהאחריות, ונותן לארגון הטרור הלבנוני תירוץ לפגוע בישראל. ואכן, שלוש רקטות שוגרו לעבר נהריה וצה"ל הגיב בירי ארטילרי. מי ששיגר את הרקטות היה ארגון פלסטיני, שכנראה שיגר את הרקטות על-פי דרישת חיזבאללה. כך, לא בפעם הראשונה, יוצא חיזבאללה בשלום מהמקרה: גם הגיב לרצח קונטאר, וגם לא נתן לישראל סיבה לפגוע בו. אחרי הכל, בשביל מה יש ארגונים פלסטינים בלבנון?

אבל הנקמה האמתית בישראל תגיע בהמשך, כך על-פי הבטחת נסראללה, שכן חיזבאללה ינקום את דם קונטאר במקום ובזמן שיראה לנכון. ביטוי זה הופיע גם אחרי חיסול עימאד מוע'ניה בדמשק בשנת 2008.

 סיבוב נוסף?; צה"ל מפציץ כפר בלבנון לאחר ירי נ"ט של חיזבאללה על סיור צה"לי, ינואר 2015. צילום: בסאל עווידאת, פלאש90
סיבוב נוסף?; צה"ל מפציץ כפר בלבנון לאחר ירי נ"ט של חיזבאללה על סיור צה"לי, ינואר 2015. צילום: בסאל עווידאת, פלאש90

צל של מדינה

המלחמה על סוריה איננה רק בין חיזבאללה והדרוזים, שקונטאר היה כנראה קרבן שלה, שכן מעורבים בה גם צדדים נוספים: רוסיה מקימה אמירות עלווית על החוף הסורי עם נמלים שבהם יוכל הצי הרוסי לעגון ולהצטייד; הכורדים מקימים אמירות כורדית בצפון מזרח המדינה, על אפה וחמתה של תורכיה; במזרח המדינה חיה ובועטת מדינת האסלאם; ובכמה באזורים במרחב שבין הגולן בדרום וחלב בצפון קמות אמירויות סוניות, שבהן ישלטו המורדים באסד.

גם לישראל יש כמה אינטרסים באזור הנמצא מול הגולן, ובראשם שלא תקום שם ישות נאמנה לחיזבאללה ולאיראן; שכן די לישראל הצרות שחיזבאללה גורם לה מלבנון. מגע קרוב מידיי עם איראן יצדיק בעיני האיראנים את הזרמת כוחות ונשק מאיראן לגבול עם ישראל, וגם לזה ישראל מתנגדת. מנגד, ישראל מתנגדת מסיבות ברורות גם שתקום על גבולה מדינה אסלאמית ג'יהאדיסטית.

התמונה העתידית המצטיירת מסוריה היא של אמירויות, שבראשן יעמדו ארגונים אלימים. הקרבנות שלה הם אזרחי מה שהיה מדינת סוריה. עד היום נהרגו מאות אלפים מהם, ויותר מעשרה מיליון אזרחים הם פליטים, בשטח סוריה ומחוצה לו. האו"ם הכריז על המצב ההומניטרי בסוריה כמקרה הגרוע ביותר אחרי מלחמת העולם השנייה.

העולם עומד מנגד ולא נוקף אצבע. אירופה וארה"ב השאירו בידי רוסיה את סוריה, כדי שזו תעשה בסוריה כטוב בעיניה. לא נראה סביר שרוסיה תילחם באופן רציני ב'מדינת האסלאם', כדי לא לחזור על הטעות שברית המועצות עשתה באפגניסטן, ולכן מזרח המדינה ימשיך להיות מקור לכאב ראש לעולם כולו. "יצוא המהפכה" איננו כיום רק נחלתה של איראן השיעית, אלא גם של מדינת האסלאם, הסונית.

החטא הקדמון של יצירת מדינה לא לגיטימית היה באחריות צרפת, שהקימה את סוריה כשזו מורכבת מקבוצות שאינן מתחברות זו עם זו. העונש על החטא הוא הטרור שמייצרת 'מדינת האסלאם' ומיוצא מסוריה לכל רחבי העולם, ובעיקר לאירופה. הפיגועים שהיו בחודשים האחרונים בצרפת הם סגירת מעגל של קנאי האסלאם עם מדינה זו: אתם הצרפתים הקמתם מדינה אנטי אסלאמית אצלנו, ואנחנו מקימים מדינה אסלאמית אצלכם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. מוטקה, אולי לא ידעת אבל קונטאר "התאסלם" כבר לפני כמה שנים. הוא מת כמוסלמי שיעי ולא כדרוזי וזו הסיבה למילותיו של נסראללה.

  2. הבניין בו שהה סמיר קונטאר הופצץ מהאוויר.
    האם אתה טען שלחזבאללה יש חיל אויר?
    או שמא חיל האוויר האיראני הפר איסור טיס עבור חיסול חסר ערך כמעט בעבור חיזבאללה
    או שמא אתה טוען כי לא מדובר בתקיפה אווירית? איך חיזבאללה הצליחו לזייף תקיפה אווירית? למה שהם יורידו בניין שלם כדי להאשים את ישראל בחיסול של מפקד נמוך דרג? חיסולים נפוצים בלבנון עוד מלפני מלחמת האזרחים הסורית. אף פעם לא ככה.
    עליך להתייחס לקושיות הברורות האלה. מדובר לצערי בניתוח תמוה שמחזיר את העיתון להוויתו החובבנית ממנה הוא מתקשה להתנער. .חבל

  3. איני מבין כיצד מבין הערבים הסונים בסוריה, 60% מהאוכלוסיה, שמיליונים מהם ממילא פליטים בסוריה או מחוץ לה, לא קם צבא סוריה חופשית אמיתי, בן מאות אלפי לוחמים, שיכול היה להביס הן את דאעש והן את העלאוים. מדינתו המפרץ וארה"ב הרי היו תומכות בארגון כזה בשימחה.

  4. :תיאוריית קונספירציה חלשה מאוד
    א. קונטאר קיבל עליו את הדת השיעית התני-עשרית לפני שנים ומת שיעי ולכן אין לחסן נצראללה בעיה לכנותו שהיד , מי שערך את טקס הלוויה של סמיר קונטאר היה שיח' שיעי בשם האשם צפי אל-דין
    ב. בשאר אל-אסד לא היה מסכים לגבות את חזבאללה בסיפור כיסוי, שאומר שישראל היא זאת שהפציצה בדמשק. זה פגיעה קשה מדי בדימוי השברירי ממילא של אסד
    ג. יחד עם קונטאר נהרגו פעילים נוספים בחזבאללה. בלתי סביר ומתקבל על הדעת שחזבאללה היה מתיר פגיעה כזאת באנשיו רק כדי לחסל את סמיר קונטאר. אם היה רוצה לחסל את סמיר קונטאר, חזבאללה היה מעדיף לעשות זאת בפרופיל נמוך ולהאשים טרוריסטיים סונים.
    ד. נצראללה ובכירי חזבאללה לא היו מחסלים את קונטאר ואז מאשימים את ישראל משום שהדבר יחייב את חזבאללה ליצור פעולת נקם רצינית, שעלולה להגיע בדמות תגובה ישראלית קשה. חזבאללה נמצאים במצב שברירי מאוד ואין שום סבירות, שהארגון היה מסבך את עצמו במעגל נקמה שכזה רק כדי לייצר סיפור כיסוי
    ו. כאשר ישראל לא מבצעת תקיפות בדמשק, שאותם מייחסים לה, היא נוהגת (וכך ראינו במשך החודשים האחרונים) להכחיש את המיוחס לה. במקרה הזה ישראל שותקת.
    ז . השר שטייניץ האידיוט התחמק בצורה גסה ואינפנטילית מהשאלה: האם ישראל אחראית לחיסול. התשובה של שטייניץ שמאשימה בעוקצניות את "הפינים" , מעבירה את המסר הברור : ידה של ישראל בדבר.

  5. את ארגון החיזבללה לא מעניינים חיי אדם הוא לא היה מבצע פעולה כזו מדייקת שלא תפגע באזרחים
    לכן מי שעומד מאחרי החיסול זה גוף מתוחכם בעל יכולות גבוהות

  6. הדרוזים חוו במרוצת השנים יחס עוין ולעתים גם אכזרי מצד המוסלמים האדוקים. היות שהדרוזים היו בראשית דרכם עדה קטנה ומסוגרת, הם סבלו מיחס עוין במיוחד. הדת הדרוזית יצרה פתרון שאומץ ב"אורח חייהם": ה"תקייה" – החובה של הסתרת הדת בעת צרה ומשבר בעזרת טשטוש מבחינה חיצונית של אמונתם כך שהם יכולים לדמות לסביבתם. עיקרון זה שימש במשך השנים בסיס להתנהגות הפוליטית של הדרוזים.

  7. מדינת ישראל חייבת להקים אוטנומיה דרוזית על הגבול בגולן. להביא את הדרוזים מהר הדרוזים וממקומות נוספים בסוריה ולבנון. הדרוזים יהוו חייץ מה עוד שבעיקרון הדרוזים חיים בשלום עם ישראל. ומנגד ישראל תתחיייב להגן עליהם. כולם ירוויחו.

  8. למי אכפת איך הוא חוסל או מי חיסל אותו? העיקר שנפטרנו ממנו – מהחזיר המגעיל הזה [ ושיסלחו לי החזירים על ההשוואה].