כרוניקה של הכחשת מציאות: השמאל והטרור הערבי

עשרות אלפי נשקים בלתי חוקיים, מאות מצטרפים לדאעש והיעדר אכיפת חוק באזורים שלמים. הגיע הזמן לאחוז את השור בקרניו ולאכוף את הריבונות במגזר הערבי.

הבעיה קיימת, וצריך להתמודד איתה; יידויי אבנים באום אלפחם. צילום: עומר סמיר, פלאש90

אין שום דרך להתמודד כראוי עם בעיות חברתיות לבד מלאחוז את השור בקרניו, לאבחן אותן כראוי ולהתמודד עמן חזיתית. ראש הממשלה נתניהו יכול היה אמש לבחור בדרך הקלה, לטמון את ראשו בחול, להתחבב על הברנז'ה והשמאל ולהסתפק באמירות כלליות על מעשיהם של "קיצוניים בודדים ובלתי מייצגים". אין ספק שהוא היה זוכה לתשואות מצד הפרשנים והמגישים בתכניות האקטואליה, אך אזרחי ישראל בכלל, ואזרחיה הערבים בפרט, לא היו יוצאים מכך נשכרים. במקום זאת, נהג נתניהו כפי שמצופה ממנו, סירב לטאטא את הבעיה אל מתחת לשטיח וקרא לילד הסורר בשמו. דבריו לפיהם לא ישלים עם מציאות של מדינה בתוך מדינה ועם מובלעות אקס-טריטוריאליות בהן אין אכיפת חוק, ראויים לכל שבח.

בניגוד לכך, נראה כי בשמאל נחושים שלא לפספס הזדמנות להכריז למלחמה על המציאות. מבחינת מקהלת התועמלנים שהועלתה לשידור ב-48 השעות האחרונות, כל אירוע הוא סיבה לפיוס ולהלקאה עצמית, ותפקידו של ראש הממשלה איננו לאכוף חוק ולהשליט בטחון וסדר כי אם לדאוג שאף אחד לא ייעלב. את הרעיון לפיו לא ניתן להיות ישראלי בזכויות אך פלסטיני בחובות, וכן שמי שמבקש להיות ישראלי חייב להיות כזה עד הסוף, השמאל הישראלי פשוט לא מצליח לעכל; אך נתניהו צודק. מצד אחד יש להטיל את האחריות למתרחש לא רק על כתפי ממשלות ישראל, כי אם גם על נורמות פסולות ומנהיגים מסיתים במגזר הערבי, ומצד שני לא להסתפק בהפרחת סיסמאות אלא לנקוט צעדים מעשיים, תוך שילוב מקלות וגזרים. כך פעלה הממשלה רק לאחרונה עם הוצאת 'התנועה האסלאמית' וארגון המוראביטון אל מחוץ לחוק, וכן עם אישור התכנית מרחיקת הלכת להשקעת 15 מיליארד ש"ח לצמצום פערים במגזר הערבי.

דבריו של יוסי ורטר בעיתון 'הארץ', בהם האשים את נתניהו בהסתה גזענית, משקפים שפל חדש במערכה שמנהל עיתון 'הארץ' כנגד האמת והשכל הישר. והאמת היא אכן לא נעימה. עשרות אלפי ערבים ישראלים נוטלים מדי שנה חלק בעצרות של התנועה האסלאמית בהן מופצת עלילת 'אל-אקצה בסכנה' השקרית. הטענה כאילו הפיגוע אתמול הינו חריג ובלתי מייצג, מבטאת גם היא עצימת עיניים לנוכח הקצנה שאינה מסתפקת עוד בתמיכה רטורית, אלא עוברת לפסים מעשיים לא אחת ולא פעמיים.

לפני כשנה הותר לפרסום כי השב"כ והמשטרה חשפו תשתית טרור של דאע"ש בהנהגת עורך דין מנצרת, וכי הוגשו כתבי אישום כנגד שבעה נאשמים. ב-1 לאוקטובר האחרון הותר לפרסום כי שירות הביטחון הכללי והמשטרה חשפו חוליה של שבעה ערבים ישראלים, פעילי ארגון 'סלפייה ג'יהאדייה', שתכננו לבצע פיגועים כנגד כוחות הביטחון בצפון. ב-18 לנובמבר פורסם כי המשטרה והשב"כ חשפו התארגנות של שישה צעירים תושבי ג'לג'וליה שתכננו להצטרף ללחימה בסוריה לצד דאע"ש. ב-8 לדצמבר הותר לפרסום כי נעצרו חמישה ערבים תושבי נצרת שהקימו התארגנות טרור המזדהה עם דאע"ש וערכו אימונים בנשק. לצד זאת ישנן הערכות כי כ-100 עד 150 ערבים ישראלים נלחמים כעת בשורות ארגון דאע"ש. ואלו הן רק דוגמאות חלקיות. מספרים שכאלו לא צומחים בחלל ריק. בשעה שחסידי הפוליטיקלי-קורקט מדברים על קיצוניים בודדים, מלמדים המספרים כי מדובר בתופעה שהיא פרי של הסתה רבת שנים שנענתה בעצימת עיניים מצד מערכת אכיפת החוק. מי שלא רוצה להתעורר בעוד שנים ספורות עם אינתיפאדה חמושה בגליל ובנגב חייב להחליף דיסקט.

תושב מזרח ירושלים המואשם בניסיון להצטרף לשורות לוחמי דאעש מובא לדיון בבית המשפט. צילום: פלאש90
תושב מזרח ירושלים המואשם בניסיון להצטרף לשורות לוחמי דאעש מובא לדיון בבית המשפט. צילום: פלאש90

לא רק דיבורים

בניגוד לטענות הדמגוגיות מצד כותבים דוגמת ורטר וג'קי חוגי ב'הארץ', שהאשימו את נתניהו בליבוי האש מול ערביי ישראל לצרכיו הפוליטיים, הממשלה נמצאת בעיצומה של עשייה מרחיקת לכת להתמודדות עם היעדר הריבונות בישובים הערביים. כאמור, רק בסוף השבוע האחרון אישרה הממשלה תכנית להקצאת 15 מיליארד שקלים לצמצום פערים במגזר הערבי, כאשר יעדיה המוצהרים של התכנית, וחלק ניכר מהתקציב, מופנים להגברת אכיפת החוק במגזר. התכנית, ובכללה הפניית תקציבי עתק להקמת תחנות משטרה חדשות, איסוף נשק בלתי חוקי והסדרה של תחום הבינוי והקרקעות במגזר הערבי, מסתמנת כצעד שקשה להפריז בחשיבותו לנוכח חומרת הבעיה.

על-פי הערכות שונות מספר כלי הנשק הבלתי חוקי במגזר עומד על מספר בלתי נתפס של למעלה מ-25 אלף. מרביתם של הסובלים מהתופעה הם כמובן ערביי ישראל עצמם. במשטרה מדברים על קרוב ל-10,000 מקרי ירי בלתי חוקי מדי שנה רק במחוז הצפון, ועל למעלה מ-1,100 קורבנות ירי במגזר הערבי ב-15 השנים האחרונות. כאשר מצרפים את מספר כלי הנשק הבלתי חוקי לעובדה שעשרות ואולי מאות צעירים בקרב ערביי ישראל כבר העבירו את תמיכתם בדאע"ש לפסים מעשיים, מדיניות בת היענה בה מצדד השמאל אינה באה עוד בחשבון.

נראה כי בניגוד לקודמו יצחק אהרונוביץ, גם השר לביטחון פנים גלעד ארדן אינו מבקש למסמס ולדחות התמודדות עם בעיות כרוניות שהחריפו לאורך השנים, כתוצאה ממנהיגות שניסתה להרוויח שקט קצר טווח. כבר עם כניסתו לתפקיד סיכם ארדן עם ראש הממשלה ושר האוצר על תוספת תקציב של חצי מיליארד ש"ח מדי שנה לתקציב המשטרה; כמחצית מהסכום יועדה על-ידי ארדן להתמודדות עם אתגר הריבונות במגזר הערבי. לבד מההיבטים הלאומנים והאסלאמיים, מלמדים נתוני הפשיעה של משטרת ישראל כי 49 אחוזים מהמורשעים ברצח במדינת ישראל נמנים על המיעוט הערבי המונה כחמישית מהאוכלוסיה בלבד, וכך גם 58 אחוזים מהמורשעים בניסיון רצח ו-45 אחוזים מהמורשעים בחבלה גופנית חמורה. בהתחשב בעובדה שהמיעוט הערבי מונה רק כחמישית מאוכלוסיית ישראל, זו אינה רק בעיה של טרור כי אם בעיית אכיפה כוללת ,שמתגלגלת לנתוני פשיעה בלתי מתקבלים על הדעת.

מי שמצפה לפתרונות קסם צפוי להתאכזב. ממשלת ישראל צריכה לגלות נחישות, להתעלם מקולות הביקורת ומהנהי הילדותי של דוברי השמאל, לנקוט ביד קשה למול פורעי החוק, וכן בנדיבות למול אלו שמבקשים להשתלב באופן אמיתי.

אחד המקורות לבעיית הריבונות במגזר הערבי הוא ההזנחה וההפקרות שנמשכו שנים ארוכות. מי שמבקש להתמודד עם בעיות אקוטיות דוגמת עשרות אלפי נשקים בלתי חוקיים חייב לזכור שריבונות מתחילה בדברים הקטנים. לצד יציאה למבצעים לאיסוף הנשק הבלתי-חוקי יש לאכוף בנחישות חוקי תכנון ובניה, תוך שילוב בין מתן אישורים לחלק מהמבנים הלא מאושרים והריסת מבנים שנבנו בניגוד לחוק ובמקומות שמקשים על פיתוח תשתיות. יש להקפיד קלה כחמורה על אכיפת חוקי תנועה תוך מתן ענישה חמורה על נהיגה פרועה ורכבים לא בטיחותיים, להקפיד על גביית מיסים כמו בכל חלקי הארץ, לעצור מסיתים במסגדים ובמערכת החינוך, להפסיק את ההתעלמות מירי חתונות, ולהחמיר את הענישה על עבירות נשק, סמים והסתה.

מדיניות עצימת העיניים וההתעלמות מהמתרחש במגזר הערבי פשטה את הרגל. טוב עשתה הממשלה כשהחליטה על שינוי כיוון, וטוב עשה נתניהו כשהבהיר הבוקר שמדינת ישראל תהיה מדינת חוק בכל חלקיה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

28 תגובות למאמר

  1. חה חה , לא יקרה. מקסימום כמה פעולות סמליות אם בכלל. מחר בטוח נשכח

  2. זאת הסתה נגד תושבי אום אלפחם להשתמש בתמונה של כניסת העיר מצורפת במאמר שמציג טרור .

    1. באמת מעליב. האם יש קשר יש בין הסתה איסלמית לטרור, פשיעה גבוהה, נשקים בלתי חוקיים, וכל שאר הדברים עליהם מדבר המאמר, לבין אום אל פחם ?! היה צריך לשבץ תמונה של הכניסה לרעננה

    2. מחאמיד יקירי, מקווה שחוץ מלהיעלב מהתמונה של הכניסה לעירך – גם קראת את תוכן המאמר וניסית להבין הרעיון הכללי: הסתה זה
      .דווקא מה שהתנועה האסלאמית מארגנת שם על בסיס שיקרי לגמרא כולי תקווה שאתה מתייחס בחיוב לביקורת הבונה של כותב המאמר ששואף ,כמו כולנו,לדו-קיום אמתי ושמבוסס על כבוד הדדי

    3. באמת מפליא שהישוב אום אל-פאחם מקושר באופן כלשהוא לטרור.
      הבחורים שבתמונה נראים שהם בסה"כ בדרכם לאולם התרבות המקומי לצפות באופרה "לה מרמור, מאת פֵרְלֵשׁ".
      כיסויי הפנים שלהם הם בסה"כ צעיפים שהצעירים שמים על עצמם לשם הגנה מפני הקור הצורב. הרי רואים בבירור שהם עושים תרגילי חימום.
      אגב, המשאית בתמונה מוכיחה שהצעירים הללו קונים אך ורק ברשתות יוקרתיות ולא ברשתות זולות כמו רמי לוי וחצי חינם וכד'. יש להם כבוד עצמי, לא?
      אגב שמתי לב שהפסים במעבר החציה חדישים למראה, כך שזה מוכיח שהצעירים שומרים שהצבע לא יישחק, בכך שהם נמנעים מלדרוך על פסי מעבר החציה.
      כמו כן, ריבוי האבנים על הכביש מוכיח שהצעירים בדיוק סיימו את עיסוקם בסינון אבנים לצרכים ושימושים שונים. אין כמו אופרה לאחר יום עבודה קשה.
      ———-
      אני מציע שערבי שנעלב מהתמונה הנ"ל, פשוט יסרב לגור במדינת ישראל כל עוד זו לא מתנצלת קבל עם ועולם ומשלמת לו פיצויים השוים לתקציב המדינה. אל תוותר מחאמיד, תעזוב את מדינת ישראל ואל תיתן לה ליהנות מכישוריך הרבים. כל מדינה תשמח לקבל אותך וביכולתך להוכיח זאת לאורך שנים. במקומך הייתי כבר מחר בבוקר על מטוס למדינה אחרת, ושמדינת ישראל תבכה על העזיבה. אני מבטיח לך, אם תמתין בחו"ל עם קצת סבלנות, ישראל תתנצל ותשלם לך פיצויים (כמו עם טורקיה), העיקר שישראל תתחנן בפניך לחזור. ככל שתהיה בחו"ל זמן רב יותר (תקים משפחה, תקים עסק מצליח ליבוא ויצוא צמחים או יצור צינורות מעופפים, וכו'), כך הפיצויים שיובטחו לך יהיו גבוהים יותר, ומר נתניהו בכבודו ובעצמו ישתחווה לפניך. רק תהיה חזק שם בחו"ל, אל תיכנע לנסיונות להשפיע עליך לחזור למדינת ישראל תמורת פיצויים נמוכים והתנצלות רפה מאת סגן יו"ר ועד שכונת נווה חמציצים.

  3. איני חושבת שהשמאל הישראלי מתכחש למציאות
    הוא מבין שזה המצב, אבל מפחד מתגובות הזעם הצפויות של ערביי המדינה. בלעדיהם, אין לו סיכוי להרכיב קואליציה ולחזור לשלטון. והפגנות הזעם כבר החלו להתארגן
    חלקים מהשמאל צופים שאם יופסק אכיבוש, תופסק האפליה לרעה בשל חוק הזכות ליהודים ושלילת השיבה לערבים, ואם ערביי ישראל יזכו לאפליה מתקנת, ואם … אז הם ישנו את דרכיהם ויהפכו לאזרחים נאמנים של מדינת כל אזרחיה. לפני כן, לא מוסרי לתבוע מהם להשתנות

    1. השמאל, בטח השמאל. הרי ידוע שמר"צ מנהלת את המשרד לביטחון פנים בשנים האחרונות

  4. יש בעיה שהשמאל לא אשם בה? מי הפריע לנתניהו לבצע את הפעולות האלה לפני חמש שנים?

    1. השמאל הפריע, מפריע ויפריע. כמו שעכשיו הוא מפריע להעפת עמותות הקרן לישראל החדשה

    2. בגצ, היועץ המשפטי, העיתונות בישראל ובעולם. בניגוד לססמא הפופוליסטית, ביבי פועל במסגרת דמוקרטיה.

      זה שהשמאל חושב שאין בגופים האלה כדי לעצור אפילו ראש ממשלה מלעשות כרצונו, מפחידה מאד. מה יקרה כשתנצחו בבחירות?
      אבל הגופים הנל בשליטת השמאל הקיצטני, גם אז הם יהיו משמאל לשלטון בישראל, מסנדלים ותוקעים מקלות בגלגלים, לדעתי.

  5. יש לי כמה הערות והשגות על המאמר, אבל התרשמתי במיוחד מהיכולת המתמטית של ארז תדמור. בתקציר המאמר למעלה כתוב ש"מאות מצטרפים" לדאע"ש, אבל הדוגמאות שהכותב מביא הן של 18 אנשים. די רחוק מ"מאות". זאת לצד "הערכה", ללא כל ציון מקור, שמדברת על 100-150 איש שנלחמים כעת בסוריה. מה הביסוס להערכה הזאת? לא ברור.

    כל דיון אמיתי על בעיות המגזר הערבי חייב להתחיל בעובדות קשות ולא בהפחדות חסרות ביסוס.

  6. וגם לשווא נחפש במאמר את העובדה, שמאז שהתחיל גל הטרור הנוכחי רק שלושה מפגעים הגיעו מקרב ערביי ישראל. מספר זעום לכל הדיעות באוכלוסיה של מיליון וחצי איש.

    1. עשרות אלפי תומכים., אצל הערבים זה בפינצטה. 1 מעיר ושניים מכפר. כל השאר מצביעים לליברמן.

    2. שלושה רוצחים.
      אבל מקרים של הפרות סדר והשלכת אבנים היו יותר.

    3. אני חושב שאתה נותן לערביי ישראל הנחה רצינית. אתה צריך לשאול האם נשמע מאיזשהו נציג ציבור של ערביי ישראל גינוי אמיתי ומפורש לגל הטרור. ממה שאני יודע לא היה אף גינוי חוץ מראש עירית נצרת שאמר שזה רע לעסקים…

    4. האמת שקצת הופתעתי מהתגובות שמעלי. אף אדם רציני שאני מכיר לא אומר שיש "עשרות אלפים" מאחורי נוער הגבעות. חיים לוינסון, הסמכות העיקרית בנושא הזה בעיתון הארץ, מעריך שיש כמה מאות במעגל תומכים שקט, וכמה עשרות פעילים מרכזיים.

      בנוגע למאמר הנוכחי, הצבעתי רק על העובדה שהמספרים שארז תדמור מביא לא מתקרבים אפילו ל"מאות", וההערכה על מספר המשרתים בדאע"ש, שנראית מופרכת על פניה (אם יש 150, למה לא שמענו לפחות על שלושים-ארבעים מקרים)? לא מתבססת על שום נתון שאפשר לאמת או לוודא.

      בנוגע לגינויים – פחות או יותר כל המנהיגים של ערביי ישראל גינו את הפיגוע האחרון, כולל חברי הכנסת וראשי הרשויות. כדאי להקשיב לפני שמאשימים.

  7. ניראה שלערבים נימאס מלהיות אזרחי מדינת ישראל והם מציבים לה אתגר כנגד ריבונותה אני מניח שצדק יש עימם אכן זוהי מדינה גזענית רעה ונוראה, ולכן אולי ישקלו אזרחי המדינה הערבים שסובלים מדיכוי והשפלה ונאלצים להשתמש בטרור כנגד הטרור שמופעל עליהם לעזוב לארץ מוצאם ההיסטרית כפי שעשו היהודים שברחו ממדינות בהם חיו דורות ביניהם מדינות ערב מדוע לא מבינים הערבים את מה שהבינו היהודים שהרי הם עם נבון וחכם האים התבונה תהיה נחלתם רק עם יגבר סיבלם? הלא אחיהם מחכים להם בארצות מוצאם , קומו ערבים צאו מהחשיכה לאור ולעצמאות די להשפלתכם היו לבני אדם ראויים בארצותיכם הרבות וזיכרו אותנו כמארחים גרועים לשהותכם במדינת ישראל

  8. ממשלת ישראל צריכה לעשות למען הערבים אזרחי המדינה
    גם הערבים צרכים לעשות צעדים בהתאם.
    נועדנו לחיות ביחד באו נחיה טוב

    1. אכן מדינת ישראל צריכה לעשות למען הערבים אזרחי המדינה.
      למשל לדאוג שיתקבלו למשרות המצריכות רילוקיישן, לקנות להם כרטיסי טיסה, ואף לספק להם דמי כיס.
      כל שעל הערבים לעשות הוא לקסל את כרטיסי הטיסה ואת דמי הכיס.
      יודע מה, אוסיף עוד דובדבן לקצפת – אני מוכן לשלוח אותם בטיסה של אל על ללא בידוק בטחוני קפדני כפי שיש כיום. צוות האויר יגיע כמובן ממדינה כמו שבדיה או אירלנד, הידועות באהבת ישראל שלהן.
      אני בטוח שלאחר שהנעלבים תמיד יעזבו, החיים פה יהיו טובים הרבה יותר.

  9. מלחמה נגד ישראל "מנוגדת לחוק".
    זו תמצית התכנית, על כל הגיחוך שבה.

    תכנית אכיפת החוק – בין בערי המוסלמים ה"ציונים" שנכבבנו בתש"ח ובין בערים שכבשנו שוב בתשכ"ז – היא בעצם ההשלכה המעשית של תאוריית ה"הכלה" מבית מדרשו של השמאל. אני מניח שאף אחד שם לא יצעק על תקציבים מעיירות פיתוח שמופנים לכפרים הערבים…

    התפיסה הזו מתבטאת גם בביטוי שנעשה כבר קלישאה: "לחימה נגד הטרור". כאילו השיטה הטקטית היא הבעיה, ולא המטרות שלשמן היא מופעלת.
    כך אנחנו כאילו לא "לאומנים", רק אוכפי חוק ושומרי סדר. אין מלחמה, יש רק פשעים, ויש כאלה שמצדיקים טיפול באמצעים מיוחדים.
    אני מציע למשפחות הלוחמים מימי פעולות התגמול להתכונן. עוד מעט יבואו להרוס להם את הבתים, כי "טרור הוא טרור".

    אוכלוסיה שתומכת ומשתפת פעולה עם האויב – יש לגרש. לא לחנך, ולא לאכוף עליהם את החוק.
    מי שרואה את עצמו בעל הבית – לעולם לא יסכים להתנהג כגר.

    1. חח אני מת על אנשים כמוך, "לגרש!" ברור… והשמאל הוא זה שתוקע את הראש בחול… אנשים כמוך מוציאים שם רע לימין, מזל שלהגיב כמו טמבל זה בזול, תחזור שיהיה לך משהו קצת יותר .פרקטי להגיד

  10. ממשלות ישראל לא רק שהזניחו את המגזר הערבי בקטע של השקעות . הם הזניחו אותו גם בקטע של אכיפה . פשוט עצמו עין בכל הקטע של גביית מיסים בנייה בלתי חוקית נשק שמסתובב בהמוניו. וכל זאת מפחד . פחד מהתפרעויות פחד ממה יגידו על אפלייה וגזענות.אז פשוט נתנו להם לעשות מה שהם רוצים . כל כניסה לכפר מחייבת מאות שוטרים וחיילים אז פשוט נמנעו מזה . ועכשיו זה מתפוצץ בפנים.

  11. אני רק שאלה; כבר למעלה משלושים שנה, הליכוד בשלטון, מה הוא עשה כדי להתמודד עם התופעה, למה נזכר רק היום? כל כך קל להאשים את השמאל…

    1. הליכוד של היום שווה ערך במיקומו על הסקאלה האידאולוגית למפ"מ של 1949, בעוד שבן גוריון היה נחשב כיום לכהניסט מוחלט.

  12. פיגוע אחד של ערבי ישראלי, וגם חמישה (בכוונה לקחתי מספר גדול מהמציאות), ביחס לעשרות פיגועים של תושבי מז' ירושלים וחברון, כששתי האוכלוסיות זהות תרבותית וניזונות מאותם כלי תקשורת, זו הצלחה כבירה של השתלבות ערביי ישראל במדינה.
    או שערביי ישראל לא באמת מאמינים שאל-אקצא בסכנה,
    או שהם מרגישים שיש דברים דחופים יותר בחיים.
    איני מצפה מהם להיות ציונים. אני מצפה מהם להשתלב בחברה.
    צריך להקשיב לבקשות שלהם ולהתייחס אליהם כאזרחים, לא לראות אותם (רק) דרך הכוונת כמחבלים פוטנציאליים.,

  13. נו באמת, לא הגיע הזמן לקבל אחריות? תשע שנות ביבי ועוד כמה עשורים של ממשלות ימין ואף אחד לא נוקף אצבע כנגד כלי הנשק במגזר הערבי, חרף תחנונים של חברי כנסת ערבים שדרשו שיעשו אצלם סדר לה
    אז מה פתאום דחפת לכאן האשמות כנגד "אסמול" שלא נמצא בכלל בעמדה להתמודד עם ?הבעיה הזאת.
    כמו הערבים שמאשימים את ישראל ב11.9 ובהקמת דאע"ש, גם תדמור
    וחבריו מתקשים להתמודד עם המציאות שהם אחראים לה

    1. אם חברי הכנסת הערבים מעוניינים במשהו צריך להניח שזה יזיק לנו ולעשות ההפך

  14. ; עד כדי כך לא הסטוריון ;
    הימין בשלטון 32 שנים מאז שבגין ניפנף אותם