הפדיחה של נסראללה

פרק שנוי במחלוקת מעברו של מזכ"ל החיזבאללה מעורר שדים עדתיים ומלבה את סכסוך הדמים המשתולל בסוריה.

נסראללה מסתבך. צילום: hAwrA CC BY-NC-SA 2.0

תרבות המזרח התיכון מייחסת משקל גדול לעניין הכבוד. כל אדם חייב להתנהג באופן המכבד אותו, את משפחתו המצומצמת והמורחבת, את העדה וכל מסגרת חברתית או פוליטית שהוא משתייך אליה. לכן אדם חייב להימנע ממעשים המביאים בושה על עצמו, שכן גם הקבוצה אליה הוא משתייך סובלת מהבושה המוטחת בה עקב התנהגותו.

הכבוד הגדול ביותר השמור לאדם הוא האופן שבו הוא הקריב את חייו, שכן אם הוא ויתר למען הקבוצה על הדבר היקר שיש לו, כלומר החיים, הקבוצה תעניק לו את כל מה שיש ביכולתה להעניק: הערכה, הערצה, שירים ותמיכה כלכלית באלמנתו, בהוריו השכולים ובילדיו הקטנים. כתוצאה מכך, אם אדם מת בנסיבות מגונות, ישקיעו קרוביו מאמץ גדול בהסתרת נסיבות המוות כדי לא לסבול מהמעשה המגונה של האדם שמת, וימציאו סיפור על מוות מכובד, כגון במלחמה נגד אויב, כדי לזכות בתמורה שהחברה מעניקה לקרובי ה"שהיד". המאמץ להסתיר את הנסיבות המגונות של המוות גדל ככל שמשפחת המת מכובדת יותר, שכן יש לה הרבה מה להפסיד.

הבעיה מתגברת אם וכאשר מתגלה שהמשפחה המכובדת פברקה את סיפור המוות של בנה, שכן אז מצטרף חטא השקר של המשפחה להשפלה שנגרמה לה מהמוות המשפיל של בנה. מצב כזה נקרא "פדיחה". לכן עניינים כאלה משמשים כאמצעי להטלת דופי ולקעקוע הלגיטימציה של יריבים פוליטיים, לאומיים, שבטיים, דתיים ועדתיים.

בתקופה האחרונה עומד מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, בפני מסע השפלה חמור מצד מתנגדיו בעולם הערבי. בנו, האדי, נהרג בשנת 1997, והסיפור שחיזבאללה מספר מאז הוא סיפור של מוות בקרב, ולכן האדי נחשב לשהיד. אלא שלפני כשנתיים סיפר עיתונאי אלג'יראי, אנוור מאלכ, שעל פי מסמכים של המודיעין הסורי, האדי – בנו של חסן נסראללה – לא מת מות קדושים בקרב נגד ישראל אלא נהרג בתגרה בין בליינים במועדון לילה בביירות. מועדון לילה הוא המקום האחרון בעולם שנסראללה היה רוצה שבנו ייכנס אליו, שכן במועדון כזה האלכוהול זורם כמים, ולעתים קרובות הבליינים אינם שומרים על כללי המוסר המקובלים באסלאם. לגבי האדי, בנו של חסן נסראללה, נטען שהוא נהרג בקטטה שפרצה במועדון.

הבעיה המיוחדת של נסראללה עם התנהגות כזו של בנו, אם אכן הייתה, היא שהלגיטימיות שלו כמנהיג מתערערת, ושחלה ירידה בכוח המוסרי שלו לשלוח את אנשיו להילחם ולהיהרג למען אידאלים ואינטרסים של העדה השיעית בלבנון, ובראשם הרצון לשרוד מול גלי הג'יהאד הסוני המתגלם בפעילות המורדים ומדינת האסלאם. סיפור הפדיחה על הבן והשקר על נסיבות מותו מבטאים בצורה קשה את הנפילה במעמדו של נסראללה, שהיה בשיא הפופולריות בשנת 2006, בעקבות ההקרבה המפוארת שביצעו חייליו במלחמת מלחמת לבנון השנייה.

נלחם על כבודו העצמי ועל כבוד העדה השיעית. נסראללה על רקע דגל לבנון והחיזבאללה. צילום: Giorgio Montersino
נלחם על כבודו העצמי ועל כבוד העדה השיעית. נסראללה על רקע דגל לבנון והחיזבאללה. צילום: Giorgio Montersino

כששתיקה עדיפה על הכחשה

מאז ש"נחשפה האמת" על נסיבות מותו של בנו האדי, לא התייחס חסן נסראללה אליה באופן ישיר, שכן הוא חשש שהתייחסות כזו, גם אם תבוא בצורת הכחשה, עלולה ללבות את הסיפור ולהפוך אותו לנחלת הכלל. אלא שבחודש האחרון שינה נסראללה את מנהגו, והכחיש באופן ישיר את ה"ידיעות" הללו. בנאום שנשא לזכר אחד ממנהיגי העדה השיעית, מחמד חאתון, הוא טען כי האדי נסראללה, בנו שנהרג, לא קיים קשר רומנטי עם בחורה שהיא קרובת משפחה של השיח'.

מאז שנסראללה חרג ממנהגו והתייחס לשמועות, הוצפו אתרי התקשורת החברתית בסיפורים עליו ועל בנו. מתנגדי נסראללה אינם חוסכים בכינויי גנאי כמו "מנהיג מפלגת השטן", ו"נצר אלשיטאן" (ניצחון השטן, במקום ניצחון האל), והשיעים מוצגים כ"אבנאא' אלמותעה", בני נשים שנישאו למשך זמן קצר וקצוב מראש. לוחמי חיזבאללה מתוארים כעכברושים הנופלים בזה אחר זה בשדות הג'יהאד בסוריה כדי להגן על הפושע בשאר וכדי לרצות את "הפרסים", כינוי גנאי לאיראנים.

נסראללה מתואר כערפד שיעי בשל צימאונו לדם של סונים שנשא לשווא את ססמאות ההתנגדות לישראל. על פי נרטיב זה נסראללה אסף נשק וטילים בטענה שקרית שהם נגד ישראל, אבל לאמיתו של דבר הנשק שאסף חיזבאללה מופנה נגד ערבים ומוסלמים בסוריה. יתר על כן, יש מי שמכנה אותו "שומר ישראל".

ההאשמה הזו הפכה לחמורה ביותר בימים האחרונים אחרי שדלפו תצלומים וסרטים מכמה ערים בסוריה, מדאיא, פועה, כפראיא, המציגים אנשים, נשים וילדים, הנופחים את נשמתם ברעב, בגלל שעריהם נמצאות במצור מצד שני הצדדים הניצים בסוריה – המורדים באסד וחיזבאללה. התצלומים הללו מזעזעים את העולם הערבי והאסלאמי, ושמו את חיזבאללה תחת זכוכית מגדלת על פשעיו נגד ילדים, נשים וזקנים המורעבים למוות בלא עוול בכפם.

זוועה חסרת מעצורים. מלחמת האזרחים בסוריה. צילום מסך מתוך כתבה של ה- BBC
זוועה חסרת מעצורים. מלחמת האזרחים בסוריה. צילום מסך מתוך כתבה של ה- BBC

ארץ שאיננה עוד

כך, המלחמה בסוריה והסכסוך השיעי-סוני מקבלים תוספת חשובה בצורת רטוריקה גסה, בוטה ומקוממת, שתפקידה דומה לתפקיד המשורר בתקופת הג'אהליה הקדם-אסלאמית, שאחד מתפקידיו היה להלהיב את לוחמי השבט למען יילחמו באויב ביתר עצמה ואחדות. מלחמת החורמה המתנהלת בסוריה מורידה את המשתתפים בה לרמות נמוכות ללא תקדים של שפלות מוסרית, רמיסת כל חוק וכלל, לאחר ששני הצדדים הפכו לחיות טרף חסרות מעצורים ומגבלות.

כמעט חמש שנים עברו מאז שהחלו הזעזועים בסוריה במרץ 2011, והמצב רק הולך וגרוע, המשבר מתעמק ומתאפיין במעשי זוועה שהדעת איננה יכולה להכיל אותם. אני חושש שבקרוב נראה חזרה לשימוש בנשק כימי, כשכל צד יאשים את הצד שכנגד שהוא זה העושה שימוש בנשק זה.

באופק אין הסדר שניתן לצפות לו, ושני הצדדים נלחמים זה בזה, מבחינתם עד שאחד מהם לא יתקיים. ההתערבות הרוסית, האיראנית, התורכית והסעודית, שופכות דלק סילונים על להבות הסכסוך, והפתרון נראה רחוק מתמיד.

את מחיר הדמים משלמים בדר"כ האזרחים הפשוטים, שכן הם נטחנים בריחיים ענקיים, שאין להם יכולת להשפיע עליהם. הם צריכים לשמור על צלם האדם, להיות הגרעין שממנה תצמח מחדש על אדמת סוריה חברה חדשה, שצלקות מלחמת האזרחים תהיינה האיום הקבוע מפני שובו של מצב שבו אדם לאדם זאב.

הפדיחה שעושים היום לנסראללה בעניין בנו היא נחמת העניים הסונים הסובלים מהמשבר ההומניטרי הגדול ביותר בעולם מאז תום מלחמת העולם השנייה.

ישראל חייבת להיות עם עין אחת פקוחה ואוזן אחת פתוחה כדי לוודא שהיא לא נגררת לביצה הרותחת בארץ שפעם קראו לה סוריה, שאיננה עוד.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

25 תגובות למאמר

  1. השמאל טבח בנוסעי אוניית אלטלנה
    והרג אותם כשהם מנסים לשחות לחוף
    והוא מתגאה ומתרברב
    כאילו הציל את המדינה

    1. מה אתה מבלבל תבייצים עם סיפורים על איזו תקרית משנת תרפפ״ו
      היה פה עם שהקריב אלפי בנים ושנלחם באחדות עם כל מה שהיה לו בשביל להגן על עצמו מפלישה של צבאות כל המדינות השכנות עם גיבוי של קצינים בריטים.
      מה אתה מחרחר מדון ושנאתחינם

    2. דנב אלכלב עוג'ה ולוו בתחותהה פי אלמסורה 40 יום….יעני הזנב של הכלב יישאר עקום גם אם תשים אותה בצינור 40 יום….גלעד מנשה שיר

    1. אל תדאג, הקונספירטורים תמיד ימצאו הסבר.
      הם עוד יאשימו את נסראללה שסיכן חיילים ושלח אותם לקרב עם הגופה של הבן שלו כדי להסתיר את האמת

  2. לאור העובדה שישראל התפארה בהריגת האדי נסראללה והחזירה את גופתו תמורת חלקי גופות לוחמי השייטת, איך בדיוק – אפילו בעולם הערבי – מישהו קונה את סיפור הקטטה?

    1. ליגיל,
      אתה לא תאהב את הסברה שאני מעלה, אבל יש בה אפשרות של אמת.
      נניח שלישראל נוח שנסראללה ישלוט בסחי-זבל-לה בפרט ובלבנון בכלל.
      נניח שממשלת ישראל קיבלה מידע, לא אומר שבאמצעות נציג של המוסד, שבנו של נסראללה מת מות טפשים (כמו כל צעיר טיפש שרץ להידקר במועדון לילה), וכדי לתמוך בנסראללה האב (בין אם כתשלום על עבר כלשהו, ובין אם ביצירת חוב כלשהו), ישראל מפרסת שצה"ל חיסל את בנו יקירו עטרת ראשו של נסראללה, ומוכנה לעשות איתו חילופי גופות. כמובן שלנסראללה האב נוח מאד עם הודעת צה"ל, ומן הסתם הוא גם משלם (בלומר בעבר שילם מקדמה או ישלם בעתיד) על הסיוע הנכבד שישראל הגישה לו.
      הסברה הזו מקבילה למישהו ששיחרר אויר בקהל, ומישהו אחר מכחכח בגרונו בכדי להבליע את הרעש ולחפות על האשם האמיתי.
      אינני יודע אם הסברה נכונה או לא, אין זה מענייני. אולם כשקראתי את המאמר נזכרתי בסיפור של החלפת חלקי גופות תמורת גופת נסראללה הבן, ולכן הסברה עלתה בראשי. אתה פשוט הקדמת אותי בתגובתך.

    2. אנונימי, אני חושש שראית יותר מדי סרטי ריגול סוג ב'.

    3. אנונימי, אזכיר שכל הסיפור היה בשנים 97'-98', לפני הנסיגה מלבנון, .
      כשהחיזבאלה נחשב המר באויבינו

      איזה אינטרס היה לממשלה אז לעשות עיסקה כזו? ואיזה אינטרס היה לה לשמור עליה בסוד לאחר שברק נבחר?! .

    4. ל-מילטון, כנראה לא שמעת על כל מיני קונספרציות שהתבררו כנכונות (ע"ע תזכיר מק'קולום https://en.wikipedia.org/wiki/McCollum_memo).
      אני מציע לך לקרוא את הספר (או לפחות את התקציר) "הברבור השחור" מאת נאסים טאלב. זה יבהיר לך שדברים שאינם הגיוניים ומעולם לא ארעו, דוקא הם עלולים להתגשם. הצעתי לך – אל תשלול אפשרויות "הזויות / דמיוניות" רק בגלל שלך זה נראה כך. אתה עלול להיתקל במאורע שכזה מבלי יכולת להסתגל למצב החדש.
      ———
      ל-נתנייתי, גם לך אני מציע לקרוא את תזכיר מק'קולום הנ"ל, שנכתב בעת שהיחסים בן ארה"ב ויפן היו בכי רע, בסה"כ קצת יתר משנה לפני ההתקפה על פרל הארבור, וכמה ימים לאחר שהיפנים הפרו הסכמים ובתמורה נענשו בסקנציות באספקת ברזל מארה"ב.
      לממשלת ישראל, כפי שכתבתי בתגובתי, היה מן הסתם אינטרס כלשהו לסייע לנסראללה האב, בתמורה ששולמה קודם לכן או שתשולם לאחר מכן, תמורה שחוץ מכמה טיפוסים נכלוליים אף אחד לא ידע/יודע עליה.
      מה למשל היה האינטרס של ישראל שלא לשרוף את שדות הסמים בבקעה בלבנון בעת שסחי-זבל-לה שיגר קטישות לעבר ישובי צפון המדינה? הרי ברגע ששדות הסמים היו עולים באש הפרנסה של הסחי-זבל-לה היתה מתאדה גם היא, וכך גם הרווחים של הקצונה הסורית שהתפרנסה היטב מהברחות הסמים. מכאן שלקצונה הסורית היה אינטרס שהסחי-זבל-לה לא ישגר קטיושות לעבר ישובי צפון המדינה, והם היו כבר דואגים לכך. אז למה המדינה לא פעלה להגן באופן שכזה על היהודים בישובי צפון המדינה?

    5. זה לא בלתי אפשרי, אנונימי.. אבל תשאיר מקום לסתם חוסר יוזמה, או מבט 2 צעדים קדימה לאפשרות שריפת השדות. אצה לא תמיד רוצה שהעניינים יתגלגלו לשם, מה גם שכל התערבות ישראלית מלכדת את מי שמעבר חגבול נגד האויב המשותף המושלם שלהם.

    6. אני מילא, אבל צ'יקו תמיר, שחייליו הביאו את הגופה של האדי הנ"ל, יתעצבן עליך מאוד, וכמוהו טיפוס-שניים שאני מכיר שהיו מעורבים במבצע. ואגב, לא ידעו את מי הם סוחבים.

      אז כן, תמיד ייתכן שגם אותם סיממו והייתה פה אולטרה-הטעיה. גם אי אפשר לשלול את הסברה שלמעשה נסראללה איננו קיים; הוא ערק לישראל ב-1996, מונה לשר הפנים לאחר ניתוח פלסטי מקיף (המקורי מת מוות מסתורי וגופתו הוסתרה. כל מי שידע על כך חוסל), ומי שנראה לנו היום כמו נסראללה איננו אלא כפיל, שהושתל שם על ידי שירות הביון הצרפתי.

      אי אפשר לשלול, אבל אין שום סיבה להאמין לתיאוריית קונספירציה רק בגלל שייתכן שאולי בצורה מאוד לא סבירה, בעזרת המון המון שותפי סוד וצירופים מסובכים, אפשר לחשוב עליה.

    7. ליגיל, האם בדקת DNA בזמן שהביאו את הגופה, הן של הגופה שהביאו והן של נסראללה האב ווידאת שמדובר באב ובנו?
      אינני יודע איזו גופה סחבו חייליו של צ'יקו תמיר, ומשום מה כיצד הם ידעו, בדיעבד, שהגופה שסחבו (למה בכלל סחבו גופה? זה לא יהודי שצריך להביא לקבר ישראל, זו נבלה של מחבל) היא דוקא של בנו אהובו של ראש הנחש עם הטיטול. להזכירך, הזיהודי באותם ימים לא היה ביומטרי אלא על סמך זיהוי אנושי של פני המת. אלא אם כן באותה התקופה היתה לצה"ל דגימת DNA של נסראללה האב.
      ככל שאתה מביא יותר הוכחות ואסמכתות, התמונה רק מסתבכת יותר ויותר.
      וכפי שכתבתי קודם, זוהי רק סברה, ואינני יודע אם אכן נסראללה הבן נהרג בקרב עם חיילי צה"ל או שהיתה איזושיא קומבינה עם האב לצורך עלום.
      אין לי הוכחות לא לכיוון זה ולא לכיוון זה, ותכל'ס – זה לא ממש מעניין אותי. התוצאה הסופית היא שיש פחות מחבל בעולם וזה מה שטוב.
      ————–
      אגב יגיל, האם יש לך מה לספר לקוראים בעניין הקשר איראן-קונטרס? זוהי קונספירציה שחובבי ה'אין-קונספירציות' אוהבים להתעלם ממנה. רק שהסיפור הזה קרה באמת ולאורך זמן רב.

    8. התמונה מסתבכת רק למי שרוצה להסתבך, ולמי שבשבילו דבר והיפוכו מוכיחים את הסברה שלו ושום דבר לא יכול להפריך אותה. יש תיאורים, יש צ'יקו, לך דבר איתו (או עם סתם אנשים שזוכרים את המהומה של אותו לילה. יש עוד כמה בעולם). אני יודע שכל דבר מבחינתך מחזק את הקונספירציה, אבל אז לפחות תציק לצ'יקו ולא לי.

    9. המיצרים טענו שישראל מאמנת כרישים לתקוף תיירים בים האדום.
      הסעודים טענו שתפסו נשר ריגול ישראלי.
      חיזבאללה עצמם טענו שבמבצע חשאי הצליחו לחסל את אתו לוחם אגוז שהרג את האדי נסראללה.
      ודווקא הפצת הסיפור על נסראללה הבליין מפתיע אותך?

    1. הערבים קוראים לזה פאדיחה. להתייחס לויקיפדיה כמקור מוסמך, היא בהחלט אחת כזו

  3. בנו של חסן שטן נסראללה האדי נסראללה בן תשפוחת השטן נהרג מול חיילי צהל אמיצים (מולנו) בשנת 97 במארב של צהל בתוך לבנון הוא קיבל הרבה כדורים בגוף וחברו קיבל צרור לתוך המוח כך שנהיה לו חור בראש כך שבוודאות הוא נהרג מול צהל ולא במועדון

  4. לפי מה שאני זוכר הוא כן נהרג בהתקלות עם כוחות צה"ל, רק מה שהיה מצחיק זה שלפני שהוא התפגר, כלב של עוקץ תלש לו את האשכים חהחה

  5. ציטוט מתוך כתבה בעניין:""הערכנו מאוד את האיפוק של נסראללה למרות חיסול בנו", סיפר לוואלה חדשות קצין בכיר במילואים, שקיבל לידיו בשעתו את המידע החם אודות זהות לוחם חיזבאללה ההרוג. "ברור שהוא אוגר בתוכו שנאה כלפי ישראל אבל הוא לא נגרר אחרי הצער ובטח שלא חשף אותו בפומבי. נסראללה לא התאמץ להשיב את גופת בנו ללבנון והוא נמסר לבסוף תמורת גופתו של לוחם שייטת 13 איתמר איליה ז"ל. זה הסוד של הארגון הדתי שנשען על אידיאולוגיה קיצונית". לדברי הקצין הבכיר, הקוראן שנמצא בכיסו של נסראללה
    הבן לא הושב ללבנון מעולם ועדיין נמצא בידי ישראל".י.
    יש חשש לחשד…

  6. ידיד שלי, אתיאיסט מבית לחם, הסביר לי פעם "הדבר הכי חשוב אצל הערבים זה הכבוד".
    יש לי עוד ידיד שהוא עורך דין. בוגר אוניבררסיטת ת"א. ערבי משכיל. לא אחד שהולך עם גלביה. לאחרונה אישרתי בקשת חברות שלו בפייסבוק. מה היתה תגובתו? "כבוד גדול בשבילי הוא להיות חברך בפייסבוק".
    אני בכלל לא מזלזל ובכלל לא מעלה ביקורת פשוט צריך לדעת שהכבוד מאד חשוב לערבים וזהו שיקול אסטרטגי אצלם. סאדאת יצא למלחמה והיה מוכן להקריב מיליון חיילים רק בשביל להסיר את חרפת 67.
    דרך אגב, הוא בסוף השיג את סיני אז ההימור שלו הצליח…

  7. קישקוש מקושקש , בעצמי השתתפתי במבצע ״נוף פראי״
    האדי נאסאראללה זוהה בוודאות ע״י בכירי אמ״ן ומוסד. גופתו הוחזרה תמורת איתמר אליה ז״ל
    נראה לכם שמישהו בחיזבאללה היה טורח להחזיר את איתמר ז״ל עבור פחות מגופתו של האדי?!
    גם תגובת החיזבאללה להיתקלות הייתה חריגה לחלוטין על פי גל קנה מידה.