מִנִּקְרַת הַצּוּר: הטור השבועי של צור ארליך

טבלה של עוולה

מתלוננות על עבירות מין נהנות מחיסיון אפילו אם התברר שהעלילו. ואילו מושאי התלונות נחשפים עוד לפני שהתבררה האמת. צור ארליך עושה חשבון

האם צריך היה לפרסם את שמו כבר מההתחלה? תא"ל אופק בוכריס; צילום מסך

תִּסְלְחוּ לוֹ, לַשִּׁיר, אִם יִהְיֶה אָנָלִיטִי.
תִּסְלְחוּ לַמַּשָּׂא הַיָּבֵשׁ שֶׁיָּרִים.
בַּלַגָּן מִסָּבִיב פֹּה, וְטֶרֶם גִּלִּיתִי
מִתְנַדֵּב לְסַדְּרוֹ – אָז נִקְרָא לַשִּׁירִים.

יַעֲלוּ כְּרָאשֵׁי עַמּוּדוֹת בְּטַבְלָה
שְׁנֵי צְדָדָיו הַקְּבוּעִים שֶׁל סִפּוּר הָעַוְלָה:
הַמֵּלִין (מִתְלוֹנֶנֶת) עַל פֶּשַׁע קָלוֹן –
וּמִנֶּגֶד מֻשָּׂא הַתְּלוּנָה, הַנִּלּוֹן.

הַתְּלוּנָה, אִם צָרִיךְ לְהַבְהִיר: פֶּשַׁע מִין,
הַמָּשׁוּל לְשֹׁד נֶפֶשׁ וְשֶׁפֶךְ הַדָּם.
הַמֵּלִין מְשַׁוֵּע שֶׁבּוֹ נַאֲמִין,
הַנִּלּוֹן מִתְכַּחֵשׁ וְאוֹמֵר לַהֲדָ"ם.

וּשְׁלוֹשָׁה מַצָּבִים – שְׁלוֹשׁ שׁוּרוֹת הַטַּבְלָה:
הַרְשָׁעָה, וְזִכּוּי, וְסִימַן שְׁאֵלָה.
מִי, וּבְאֵיזֶה מַצָּב, זֶהוּתוֹ מְגֻלָּה?
וּמִי הַחוֹסֶה בְּזֶהוּת מְשֻׁכְפֶּצֶת?
נְמַלֵּא טַבְלָתֵנוּ, מִשְׁבֶּצֶת-מִשְׁבֶּצֶת.

הַמַּצָּב הָרִאשׁוֹן: עַד מַתַּן פְּסַק הַדִּין.
הָאֱמֶת בִּשְׁלַב זֶה מְכֻסָּה בְּסָדִין
וַעֲדַיִן עַל דְּבַר הָעַוְלָה לֹא יָדוּעַ –
אִם אֱמֶת הִיא (אָמְנָם כָּךְ סָבִיר) אוֹ בָּדוּהָ.

גַּם מֵלִין גַּם נִלּוֹן עוֹד חַפִּים. גִּדְרָם: תָּם.
מָה יָדוּעַ לָעָם בְּעִנְיָן זֶהוּתָם?
הַמֵּלִין לֹא יָדוּעַ לְאִישׁ, שְׁמוֹ חָסוּי;
הַנִּלּוֹן – אֵין מִסְתּוֹר לוֹ, גָּלוּי וְחָשׂוּף.

כָּאן יוּעַר כִּי נָאֶה הַחִסּוּי הֶחָרִיג
הַפּוֹתֵחַ לַסֵּבֶל אֶת שַׁעַר הַצֶּדֶק,
אֲבָל אִם כְּבָר כֻּסָּה הַסִּפּוּר בְּאָרִיג,
שֶׁמָּא יֵשׁ מִן הַצֶּדֶק לִפְתֹּחַ גַּם סֶדֶק
לַנִּלּוֹן, כָּל עוֹד לֹא בֹּרְרָה הָאַשְׁמָה,
וְלִנְצֹר בַּחֲשַׁאי גַּם אֶת שְׁמוֹ, כְּמוֹ אֶת שְׁמָהּ –
לְהַרְאוֹת שֶׁהַצֶּדֶק עוֹמֵד בְּעֵינוֹ
וְלַחְסוֹךְ לוֹ, בְּטֶרֶם אִשּׁוּם, גֵּיהִנּוֹם.

הַמַּצָּב הַשֵּׁנִי: הַנִּלּוֹן כְּבָר הֻרְשַׁע.
לַמֵּלִין יֵשׁ חִסּוּי, לַנִּלּוֹן הַבּוּשָׁה.
כָּךְ יָאֶה. כָּךְ הַצֶּדֶק זוֹכֶה לְחָסוּת.
הַנִּפְגַּעַת פְּרָטִית, הַפּוֹגֵעַ חָשׂוּף.

הַמַּצָּב הַשְּׁלִישִׁי הוּא מַצַּב הַזִּכּוּי.
בְּמִקְרֶה קִיצוֹנִי – וְקַיָּם הַסִּכּוּי –
מִתְגַּלֶּה שֶׁאֲפִילוּ הָיְתָה עֲלִילָה.
הַנִּלּוֹן הוּא שִׁמְשׁוֹן, הַמֵּלִין הִיא דְּלִילָה.

מָה הַדִּין? שְׁמוֹ שֶׁל מִי לַגַּרְדּוֹם יִנָּשֵׂא?
– שֵׁם הַזְּאֵב יְכֻסֶּה, וְיוּקַע שֵׁם הַשֶּׂה.
כֵּן, גַּם כָּאן: הַמֵּלִין יִשָּׁאֵר לֹא נָזוּף
וְקָרְבָּן מַעֲשָׂיו, הַנִּלּוֹן, שׁוּב חָשׂוּף.

כָּךְ בִּשְלוֹשׁ הַשּׁוּרוֹת – בְּמִלָּה מוּל מִלָּה,
בְּמַצַּב עֲבֵרָה, בְּמַצַּב עֲלִילָה –
הַמּוּקָע בַּכִּכָּר וְעַל צַג בַּסָּלוֹן
הוּא תָּמִיד, גַּם בְּלִי צֶדֶק, הַצַּד הַנִּלּוֹן;
וְחִסּוּי וּפִקְסוּל וְקוֹד אוֹת רִאשׁוֹנָה
מְקַבֵּל רַק הַצַּד הַמֵּלִין (מְלִינָה).
גַּם עֵדָה זוֹמְמָה נֶהֱנֵית מֵהֶסְתֵּר;
הַנִּלּוֹן הוּא הָמָן, הַמֵּלִין הִיא אֶסְתֵּר.

כֵּן, חִסּוּי נִפְגָּעִים הוּא הַדֶּרֶךְ לְחֵקֶר
הָאֱמֶת וּלְעִדּוּד מְסִירַת עֵדוּת.
אֲבָל אֵין שׁוּם סִבָּה שֶׁמְּסִירַת עֵדוּת שֶׁקֶר
תְּקַבֵּל עַל הַדֶּרֶךְ עִדּוּד.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 תגובות למאמר

  1. מבחינתי המאמר הזה הוא חציית קו אדום מוסרי. ביי ולא להתראות

  2. שמת תמונה של בוכריס וסיימת עם המשפט על עדות שקר. העמדה שלך ברורה חבל מאד. חבל שהתעלמת מכך התומכים בקצין הגיבור והמסכן מכפישים את המתלוננות בכל מקום. כמוהם גם אתה מלבין את פניהן ברבים.

    1. נעמה יקרה, לא אני שם את התמונה אלא המערכת. ובמקרה הזה, הייתה למערכת בעיה: יש לה תמונה להמחשת הצד האחד של המטבע, נילונים שטרם בוררה אשמתם אך שמם פורסם; ואין לה תמונה להמחשת הצד השני, כגון ארבע מתלוננות השקר על אונס בפרשה שנחשפה השבוע, ששמן אסור לפרסום. ברירת המחדל של מערכת האתר, לשים רק תמונתו של בוכריס, משקפת אפוא את האבסורד שהשיר מתאר.
      סיימתי עם המילים "עדות שקר" שכל מי שקרא את השיר ראה שהן נוגעות למצב השלישי, מצב שבו התברר משפטית שהייתה עדות שקר. זה לא המצב של תיק בוכריס ולא קשור אליו בכלל.
      המתלוננות מוכפשות בכל מקום? זה רע מאוד. מזל ששמן לא ידוע, וכך אם מכפישים אותן אף אחד לא יודע מי המוכפשת. אם קראת את השיר, ולא רק את התמונה ואת השורה האחרונה, ודאי הבחנת שאני מברך במילים מפורשות על מצב זה – על החיסיון הניתן למתלוננות עד גמר המשפט. ורק הערתי על כך שמן הדין היה לתת חיסיון גם לנילון, עד לבירור אשמתו, בשל האפשרות שאינו אשם. ייתכן שאינך מכירה באפשרות כזו; הרי כבר שמענו גם על אידיאלוגיות שעל פיהן כל גבר הוא אנס. אני מניח שלדעתך אותו מותר להכפיש ולגלגל בזפת ובנוצות פפראצי, מעצם העובדה שהוגשה נגדו תלונה, אם לא מעצם העובדה שהוא גבר.
      מאותו טעם, לא ברור לי איך אני מלבין ברבים את פניהן של המתלוננות, כאשר פניהן חסויות ושמותיהן אינם ידועים. מה גם שהשיר מדגיש עד זרא את חשיבותה של תלונת האמת ואף אומר שבדרך כלל התלונות נכונות.

  3. מעולה.

    נגעת בנקודה עם מחט,
    ולכמה אנשים מרוקני פדחת
    קפץ מפסק הפחת.

  4. חבל מאד שבחרת לשפוט. למרות שבכותרת האתר, המטרה לא לשפוט . או שאולי זה נאמר על דרך הציניות. התוקף פניו מגולות כי הוא איש ציבור,וכגבר ואיש ציבור מקבל תמיכה רבה, המתלוננת היא אישה ופגיעה ולכן פניה מכוסות. 95% מהמתלוננות דיברו אמת. המקרים של עדות שקר כזו מעטים ביותר, לכן עדיף שפניה לא יהיו גלויים.

    1. א. מה פשר הקביעה שאיש ציבור וגבר מקבל תמיכה רבה ואינו פגיע? אתה חושב שחייו – קריירה, משפחה וחברה – של איש ציבור לא יכולים להיהרס בגלל תלונות בעניינים כאלה? הנטייה של הציבור לגזור את דינו של אדם עוד בטרם יש ידיעות עובדתיות כלשהן פוגעת בכל מי שמתלוננים נגדו, והכתם נותר בעינו גם אם לבסוף הוא יצא נקי (ע"פ רוב בגלל דלות הראיות).
      ב. מנין הנתון שלך לגבי אחוז תלונות השווא? קרא/י את מאמרו של יגיל הנקין באתר 'הטרדות, גירושין ומתאבדים'.
      ג. גם אם תלונות שווא הן תופעה זניחה כל כך, מדוע שפני מתלוננת שקרנית לא יהיו גלויים? למה היא זכאית לעילום שם בעוד שפרצופו של אותו אדם נגדו התלוננה יהיה ידוע לכל ושמו יוכפש?

    2. נניח שהסטטיסטיקה שלך נכונה.
      למה לא לפרסם את שמן ותמונתן של חמש אחוזי המעלילות?

  5. צור היקר.
    השמות של מתלוננות השווא פורסמו. אני לא חושבת שכל מי שמואשם הוא אשם. אני כן חושבת שהרוב המוחלט של התלונות הוא נכון כי זה קשה מאד להתלונן וגם הדרך קשה מאד אחר כך ….העובדה היא שהשיר לך מסתובב בפוסטים של תומכי בוכריס. אני מציעה שתקרא מה קרה לאישה ששמה פורסם כמתלוננת. ההדלפה השגויה לא קרתה סתם. היא קשורה לשירים כמו שלך ובגלל המערכה לטובת בוכריס שם המתלוננת הפכה לנאשמת ושם יש קריאה בלתי פוסקת להדליף את שמה. אם בתך תרצה להתלונן חס וחלילה בעתיד מה תגיד לה? אחרי הקמפיין של תומכי בוכריס ושירים כמו שלך מסוכן עוד יותר להתלונן. לסכום אם אינך עוד אחד מתומכיו של בוכריס אני מציעה שתציע למערכת להחליף את התמונה אתה מבין יש סיכוי שהאיש הוא אכן אנס ולא שה תמים.

    1. נעמה, תודה על התגובה המכבדת והמעמיקה. אני עדיין לא חושב שאפשר בדרך כלשהי לקשור בין מה שכתבתי לבין גרימת נזק למתלוננות. כל טענתי היא שיש לפעול למזעור הנזק לכל מי שהוא חף מפשע או בחזקת חף מפשע. למזער את הנזק לכל הצדדים ולהוסיף לעולמנו אך ורק מן הטוב והישר והצודק.
      את אומרת ששמה של המתלוננת על בוכריס הודלף. אינני יודע; אני עצמי קורא עיתונים ואתרים רבים, חשוף לאלפי פרופילים בפייסבוק, די מעורה בחיי המדינה, מכיר אנשים יודעי דבר וחבר בקבוצת וואטסאפ של עיתונאים שמסופרים בה גם דברים שאינם מסופרים בתקשורת – ועד לרגע זה לא שמעתי את שמה של המתלוננת ולא שמעתי אף לא רמז לשמה. (ואגב, שמן של ארבע מעלילות השקר לא פורסם; וגם אותו איני יודע). לעומת זאת, בוכריס שילם כבר, עוד לפני שהוכח דבר, את המחיר הציבורי והאישי המוחלט. שמו נתון למרמס גמור. את יכולה לראות אפילו פה, יש כבר מי שקורא לו "התוקף" עכשיו נשאלת השאלה: מה הועיל פרסום שמו? מה הוא הועיל למתלוננת? אדרבה: את טוענת שמקורבי בוכריס הדליפו את שמה; אולי אם שמו של בוכריס לא היה נחשף, האנשים שמאמינים בחפותו לא היו מרגישים כה פגועים וכועסים?
      אשר לתמונה של בוכריס, גם לי היה נוח יותר עם תמונה ניטרלית, כי בוכריס אינו נושא השיר. אבל כפי שהסברתי קודם, לעורך התמונות לא היו אפשרויות אחרות.

  6. לא יודע לא יודע לא יודע.
    כולם יודעים. רק אני לא יודע. לא הייתי עם קצב בחניון/בלשכה/באוטו/במלון/בדירה. לא יודע מה היה שם. בית המשפט קבע מה שקבע. אני לא יודע.
    גם עכשיו לא יודע. לא מכיר את אופק. לא מדיני ולא בוכריס.
    רק באופן כללי אני חושב שכל גבר מסוגל למצוא את עצמו במצב שהוא נוגע פוגע ושוגע. במיוחד במצב לחץ קיצוני כמו בצבא. זה לא אומר שהוא עשה את זה. אני מעדיף שהן תצאנה שקרניות מאשר שהוא. אבל זה שהוא אדם ישר וסגפן, לא אומר שהוא לא גם אדם. אז הכל יכול להיות.
    רק מי שקרא לעומק את החומרים יכול לדעת מה היה שם.

  7. בושה,
    אדון צור ארליך היקר, לידיעת עורך הטבלה :
    רוב מכריע של התלונות מתגלות כמוצדקות
    מיעוט שולי של התלונות הן שקריות
    בין התלונות שלא מגישים כתב אישום בגינן הן, רובן בשל חוסר ראיות ולא חושר אשמה
    תערוך את הטבלה מחדש או תוריד את השיר לתהום השכחה…

    1. כשזה יהיה הבן שלך שמושלך לכלא על לא עוול הכפו, תמשוך כתיפיים ותגיד "מה לעשות, זה מיעוט שולי"? או שזה ילדים של אחרים שאתה מוכן להעלות לעולה?
      הדרישה הזו, לאפשר לנשים להשתמש בנשק התלונה ככלי חיסול חשבונות גורמת לעוולות נוראיות. איך זה יתכן שלא רואים את זה? איך זה שהפכנו לחברה כה שונאת גברים וצמאה לדמם, שהמטרה הפכה, פשוט , להשליך כמה שיותר מהם לכלא?

  8. הצעה לי במחילה
    כמה עמודות להוסיף לטבלה
    כך יוכל אקט הניתוח
    להוביל לאמת באופן בטוח

    לצד ׳נילון׳ ו׳מלין׳
    נוסיף את המין
    אך לא רק ׳זכר׳ ו׳נקבה׳
    אלא ׳גבר-גבר אלוף רבבה׳

    ומנגד: ׳אחת׳/ ׳אחת סתם׳/
    ׳אחת שחותרת תחת העם׳/
    ׳בת תשחורת ספק מדומיינת
    נציגת התקשורת העויינת׳.

    ונוסיף עוד מרכיב לעוגה
    עמודת ׳הכיפה הסרוגה׳
    כמו לומר ׳גאוות האומה׳
    או ׳משימתיות ותרומה׳
    טוב נו, הוא איננו איש זר
    נכתוב אז ׳פאר המגזר׳

    נבדוק כל וי ו-וי
    מה תוצאה נביא?
    לא רק מי צדיק ומי בדאי
    אלא גם מדוע ומתי
    הפך זה המשורר
    לאנליטיקאי.

  9. צור,

    מפרסמים את שם הנאשם מהסיבה הפשוטה,
    שזה מאפשר לנפגעות נוספות להתלונן במידה ויש צורך בכך.
    זה כמובן לא נותן את הזכות לכולנו לערוך לנאשם משפט שדה.

    וגם, נפגעים ונפגעות רבים של עבירות מין נרתעים מההליך הפלילי, שהוא קשה, לעיתים משפיל ומחייה את הטראומה מחדש. חשיפה של שמותיהם תגביר את המצוקה סביב התהליך ותצמצם את הגשת התלונות המוצדקות והראויות.

    ואגב, למרות התפיסה הרווחת, אחוז תלונות השווא הוא זניח (שכחתי את הסטטיסטיקה המדויקת, אבל זוכרת מה היא אומרת)

    1. 1. לא דיברתי על פרסום שם הנאשם אלא על פרסום שם הנילון, גם לפני שהוא בגדר נאשם. אינני מבין את הטענה שפרסום שם הנילון מאפשר לנפגעות נוספות להתלונן; נפגעות יכולות להתלונן תמיד, לא רק על עבריינים שמישהו כבר התלונן עליהם.
      2. הטענה השנייה, בזכות חיסיון לשמות המתלוננים, אמורה כבר אצלי בשיר.
      3. הפוך, זיו, הפוך. למרות התפיסה הרווחת והממוחזרת והמדוקלמת כתוכי, אחוז תלונות השווא אינו זניח (מומלץ לעיין במאמרו של יגיל הנקין על מיתוסים סטטיסטיים שהופיע באתר זה, ובו הוא מוצא את מקור "הסטטיסטיקה המדויקת" שכולם מצטטים אחד מהשני). אבל, כמו שכבר אמרתי לאחרים פה, זה בכלל לא רלבנטי. הפעילות נגד תלונות שווא, נדירות ככל שתהיינה, לא תבוא על חשבון היחס לתלונות אמת ולו כמלוא הנימה.

  10. אני פשוט תוהה למה אצל דתיים תמיד מגנים על אילו שמוגש נגדם תלונה, בעיקר כשמדובר על גבר דתי. השיר שלך וכל מה שקורה פשוט גורם לי להרהורי כפירה.

    1. האופן שמגנים על מתלוננות יגרום לי לחזור בתשובה.

      הגיע הזמן שתתבגרי אם חזרת בתשובה בגלל הדתיים אז חבל שחזרת בתשובה. אם מישהו רוצה לחזור בתשובה זה בגלל הקדוש ברוך הוא והתורה. וכבר אמר הרב הס שללוא הדתיים החילוניים מזמן היו חוזרים בתשובה.