מאחורי הסיבוב: הבלוג של יהודה הראל

ימין ושמאל על דרך השלילה

קיומה של מלחמה לא מוכיח שהשלום אפשרי וכשלי הקפיטליזם לא מוכיחים שהסוציאליזם צודק. יהודה הראל על השימוש בלוגיקה בפוליטיקה ובמחלקות ציבוריות

העובדה שמלחמה זה רע לא אומר ת ששלום עכשיו. צילום: מרים אלסטר /פלאש90

רבים חושבים שאפשר "להוכיח" ולקבוע את "אמיתותו" של דבר מה על-ידי מציאת חולשות או טעויות בדבר אחר. אף כי שיטה זו מופרכת ואפילו אבסורדית, היא נפוצה וגורמת כשלי מחשבה בכל שטחי החיים.

בני האדם לא ידעו להסביר את הברק, הרעם, השמש והכוכבים והמסקנה הייתה קיומם הוודאי של קוסמים, אלים ואלילים.

כך גם הרפואה אינה יודעת לרפא את כל המחלות. גרוע מכך: למרות כל ההשקעות ברפואה וברופאים לא ירד אחוז התמותה ונשאר על מאה אחוזים… זו אמורה להיות "הוכחה" להומואופתיה ולרפואה האלטרנטיבית.

הכלכלה החופשית מתקנת את עצמה על ידי משברים כואבים, ומתקדמת על ידי נפילת מערכות ועסקים מיושנים. הכלכלה החופשית גם לא הביאה עושר ואושר מוחלטים לכל העמים ולכל בני האדם. אלה הם "ההוכחות" היחידות לקומוניזם, לסוציאליזם ולסוציאל-דמוקרטיה.

בשנת 1981במכתב לביטאון "מדע", נשאל הפרופסור ישעיהו ליבוביץ לדעתו על סידרת מאמרים וספרים המצדדים בבריאת העולם ושוללים את תורת האבולוציה המתקשה להסביר את ראשית החיים.

תשובתו של ליבוביץ, שכידוע היה אדם מאמין, הייתה חד משמעית: "גם אם אין בתורת האבולוציה היום משום הסבר למערכת החיים, אין בכך משום אסמכתא לתורת הבריאה: שגיאה לוגית חמורה היא ההנחה שאם A אינה מסבירה תופעה מסוימת יש בזה משום עדות לאמיתותה של "B .

ימין ושמאל

לטענת השמאל, כדי להוכיח שניתן להקים שתי מדינות בארץ-ישראל המערבית, די לשלול את האפשרות לקיומה של מדינה יהודית שבתוכה מיעוט של למעלה מארבעה מיליון ערבים; באופן דומה, ההוכחה לאפשרות כינונו של הסכם שלום יציב וסופי עם הערבים היא נוראות המלחמה וקורבנותיה.

לטענת הימין, כדי לטען שמדינה יהודית על כל שטחי ארץ ישראל המערבית היא הצעה ריאלית, די להוכיח שמדינה פלסטינית היא איום בטחוני וקיומי על ישראל וכי הפלסטינים אינם פרטנרים ו"אין עם מי לדבר".

לשני הצדדים צריך להזכיר את האמת הלוגית: אם A שגוי אין בכך כל הוכחה לכך ש B אפשרי.

מומלץ, אפוא, לשני הצדדים לא להסתפק בשלילה ולנסות לנסח הצעות חיוביות גם אם אינן פתרונות "גדולים וסופיים".

לצערי אין לי הצעת פתרון. כמו לרוב הבעיות בחיים גם לבעיה שלנו אין היום "פתרון בית ספר". בינתיים נצטרך למצוא דרכים איך לחיות עם הבעיה במינימום נזקים והעיקר בלי אשליות.

עוד משהו

להגיד שהזברה לבנה או להגיד שהיא שחורה, זה לא חצי אמת.

 

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. נכון, אבל קצת בסיסי עבור קהל היעד של האתר הזה. אפילו שמדובר באתר של ימנים…

  2. בבקשה , הינה אפשרות ריאלית לפיתרון הסיכסוך בפחות מ חמש שנים:
    קודם כל יש להבין את הבעיה , הבעיה הינה דמוגרפיה , אילו יהיו בארץ 20 אחוז ערבים , המצב בארץ יהיה רגוע וגם הערבים יהנו, ואילו יהיו בארץ 80 אחוז ערבים , יהיה פה רצח עם , ולא רק של יהודים.

    מכאן , מי שרוצה לפתור את הבעיה , לא צריך פתרונות טפשיים כמו פינוי שטחים או השקעה כזאת או אחרת , יש לטפל בדמוגרפיה, איך אתם שואלים ?
    1. מקימים סוכנות ממשלתית , נגיד הסוכנות היהודית שמסייעת לכל ערבי שמעוניין להגר, כספית ועזרה מול הרשויות בחול
    2. אכיפת החוק בכל שטחי ישראל לערבים והכנסה המונית של פורעי חוק ערבים לכלא לתקופות ארוכות , בלי רחמים
    3. מתן חנינה לכל ערבי שכלוא ומוכן לקחת את משפחתו ולהגר לחו"ל

    מי שיאכוף מדיניות זאת יוכל בקלות לחזק את הדמוגרפיה במדינת ישראל , והסיכסוך המפוברק הזה יהפוך די מהר להיסטוריה .

  3. הערה ללוגיקה של ליבוביץ:
    טענתו נכונה רק במקרה שבו ישנן יותר משתי אפשרויות.
    אבל במקרה שבו מתקיימות רק שתי אפשרויות שלילת אפשרות אחת מוכיחה בוודאות את נכונותה של השניה.
    אם מניחים (וזו הנחה הטעונה הוכחה) שלכל צורת התקיימות חיים חייבת להיות נקודת התחלה אזי ישנן רק שתי אפשרויות – או שהם נוצרו ללא בורא או שהם נוצרו ע"י בורא.

    לצורך העניין אבולוציה היא רק הצעת הסבר טכני להיווצרות חיים ללא בורא.