אין בי "נאצי קטן"

טוקבקיסטים מתלהמים הם לא תופעה נעימה, וקומץ רוצחים קיצוניים הם בהחלט נושא לטיפול. אבל מאפס ועד אושוויץ, מסתבר שיש כמה תחנות באמצע שאפשר לעצור ולעשות בהן השוואות וחשבון נפש

השוואה אבסורדית; גולן. צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

מה לקחה של השואה עבורי? לבנות מדינה שתגן תמיד על העם היהודי, לבל יוכל אויב וצר להשמידו ולהכחידו. לבנות מדינה שתעמוד נכון לקלוט יהודים נרדפים מכל מקום ובכל מספר, מתי מעט מגלות תימן או מאות אלפים מיבשת אירופה, עת מרימה האנטישמיות שוב את ראשה המכוער.

מה לקחה של השואה עבורי? לקחת חלק בבניינו של צבא חזק, מרתיע, מאיים, דרוך כקפיץ. הנכון לרסק בהכרעה – לא בהכלה, לא בהוגעה ולא בהגעה להסדר – כל אויב, יהא אשר יהא כוחו, הרכבו, או שיטותיו.

מה לקחה של השואה עבורי? לקחת חלק בבניין כלכלה יציבה המביאה את מיטב ההמצאה והחדשנות של הגניוס היהודי, כדי שגם מי ששונא אותנו לא יוכל בלעדינו, כדי שבמשחק האינטרס הבינלאומי ידע אחרון שונאינו שאין תחליף למשק הישראלי.

מה לקחה של השואה עבורי? לבקר את עצמי מבית תמיד בשפה העברית, לברור מילים היטב ולכבס את הכביסה המלוכלכת מתוך אחריות לכך ששונאיי ברחבי העולם יעוטו כעדת צבועים על כל גילוי של שנאה עצמית, על הכאה על חטא בסגנון היהודי השחוק של "אבל אשמים אנחנו" – בלא כל קשר לנסיבות ולהשלכות.

לא, איני חושש מהפיכת ישראל לגרמניה של שנת 33' כתוצאה מ'לה-פמיליה', 'להב"ה', 'כהנא צדק', מקריאות "מוות לערבים", ואפילו לא מקומץ רוצחים מתועבים שעושים כמעשה הגרועים שבאויביי. חברה הופכת לכזו כאשר היא עומדת מנגד, וגרוע מכך, כאשר היא משתפת פעולה מרצון. כאן תודה לאל החברה מגלה סימני חוסן ובריאות כנגד גידולי הקיצון. איני נבהל כי אני חי במדינת מופת שבה הציבור הרחב מוקיע, רשויות החוק מטפלות והדיון הציבורי שוצף. האמת? כל עוד מכבדים אותי, זקוקים לי וחוששים ממני כאומה וככוח בזירה הבינלאומית, אני אפילו לא חושש מדב חנין שהתראיין השבוע לרשת 'סקיי' וסיפר עליי שאני מבצע טיהור אתני בפלסטינים.

איני חושש מהידרדרות לדיוטה התחתונה שבה דרים הנאצים ועוזריהם, משום שהבהירות המוסרית שלי נטועה באלפי שנים שבהן היינו נרדפים ולא רודפים. אלפי שנים שבהן הפצנו טוב והענקנו לאנושות מתנות לאין קץ. אני מבסס את המעצורים המוסריים שלי על עשרת הדברות, על המטען התרבותי שלי, על המסורת הלאומית שוחרת השלום, ועל ארון ספרים עמוס מהכיל. כשמדברים על נאצים ושואה, אני לא מתבסס על הבנאליות של הרוע.

איני זקוק להשוואה לימי השואה כדי לבנות חברת מופת, משום שאף לא לרגע אחד משתקפת דמותה של גרמניה הנאצית בבבואה של מדינתי. די לי לשם כך בהיסטוריה היהודית הענפה. כדי לערוך חשבון נפש לאומי יש לי את תשעה באב, את ההיסטוריה של חורבן בית שני, את קורח ועדתו. אין בי "נאצי קטן", ואני לא זקוק לשואה כבסיס להשוואה ולביקורת עצמית. אלטלנה או דיר יאסין מספקים לי די והותר חומר למחשבה ולהשוואה.

מחשבות על השואה כרפרנס – מאפס לאושוויץ – אינן חולפות במוחי כשחותכים אותי בכביש, כשמתגלה עוד רוצח, כשאני נתקל בפוסט גזעני נוסף, כשאני משרת במילואים. אפשר להעמיד באור השמש דילמות מוסריות שהן מנת חלקנו כאן, ולהתחבט בהן בעמקות וביושר בלי להידרש לשואה.

ובכלל, יש לי את כל השנה לשייף את מידותיי המוסריות ולהתלבט על צדקת הדרך. ביום השואה אני מעדיף ללמוד את אשר אירע לבני עמי, ולהזכיר לעצמי מה נדרש ממני כדי שלעולם לא יקרה שוב.

איני חושש, כי מובן מאליו שאוטופיה חברתית אינה אפשרית. תמיד יהיו בנו הכוחות החברתיים השליליים, וטבע האדם הוא כידוע גם רע מנעוריו. לא כל אוויל גזען הזועק "מוות לערבים" שולח אותי למחשבות נוגות על האושוויץ שעוד מעט נעבוד בו כולנו. אפשר להירגע ולנשום אוויר, ולא לקפוץ מיד לזכרונות של תקופות אפלות.

במפנה הדורות הנוכחי, עת הולכים שרידי השואה ומתמעטים מתוכנו, אני רוצה להסתכל בהם בעיניים מלאות הערצה ותודה, ולומר להם: ראו כמה רחוק הגיע המפעל שהקמתם כאודים מוצלים מאש. ראו כמה גדלה ויפתה ישראל. אנחנו מבטיחים להמשיך ליצור, לשגשג ולפרוח, ואנחנו מבטיחים להגן מכל משמר כנגד כל צר ואויב. לא ניתן לאיים שוב על העם היהודי, ולא ניתן להעמיד בסכנה את המפעל הציוני. לעולם לא עוד.

ומה התפקיד של מפקדים בצבא בכל הסיפור הזה? להתכונן למלחמה ולנצח.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. חד ומדוייק,
    השיח הרדוד, האשמת העצמי המופרזת ותיאוריה הבנאלים כל שנה חוצה גבולות חדשים
    ודווקא מצה"ל מצופה להבין מה זה פרות קדושות

  2. בזמן שהימין עסוק בלהתגונן מפני התקפות השמאל, השמאל ממשיך באסטרטגיה הפאשיסטית שלו של השתלטות על השלטון בעזרת חונטת בית המשפט, שטיפת מוח יומיומית והפצת שקרי תעמולה בתקשורת, רתימת כוחות זרים לתעמולה תככנית בעזרת עמותות למיניהן, הוצאת דיבתה של ישראל בשקרים נוסח עלילות הדם המפורסמות כדי שהעולם יתאגד נגד ישראל, ובקיצור, כל מה שמאפיין את הפאשיזם האנטישמי שאנחנו מכירים, אפרופו תהליכים.

    אין מה לומר, ההתקפה היא ההגנה הטובה ביותר. הגיע הזמן שהימין יתחיל לדבר על הפאשיזם המסוכן של השמאל, במקום להסתפק בלהיות מרוצה מזה שהתגונן כהלכה.

    1. הימין לא עסוק בהתגוננות מהתקפות השמאל. הימין עסוק ברדיפת כל מי שחשוד בהומניזם, דהינו כל מי שחושב שנפש ערבי הומיה לא פחות מהן דודו היהודי. זכויות אדם? שת"פ עם האויב. טוהר הנשק? כובלים את ידי צה"ל. מוסר? תורת ישראל במקרה הטוב, ותורת המלך אדרבה.
      המלחמה היא שלום, הבערות היא הכח.
      בפאשיזם השמאלני עסקת? רטוריקה בלבד.
      המילטריזם, שנאת המוסלמי והזר, חוסר שיוויון ממוסד על בסיס אתני והדרישה לנאמנות לקו האידיאולוגי הממלכתי הם אושיות הפאשיזם המתפשטות מההתנחלויות אל תוך החברה ומאימות לכלות כל חלקה טובה בה אדם זכאי לדעתו ולהעביר ביקורת על החברה מבלי לעלות על המוקד האידיאולוגי.
      ואלה ידידי התהליכים שעברה אירופה הפאשיסטית. לא מאפס לאושוויץ, אלא דרך מספר עשורים של לאומנות עיוורת, שנאת האחר ואדישות הציבור הליברלי לאור אובדן המוסר

  3. הלקח של השואה הא נאום עשרת הדיברות
    תבין אנחנו במיזרח
    זה משה
    משה רבנו ובשורתו הקוסמית העולמית
    אנחנו בחגורת התנך
    ואוו ואוו איזה מילה ניפלאה
    הנוצרים הדתיים החכמים כפרה עליהם
    חגורת התנך-מיצרים לבנון סוריה טורקיה עיראק אירן ירדן
    ואולי עוד מדינה או שניים
    אלה המוזכרות בתנך
    חזרנו אליהם
    לזה קוראים עשרת הדיברות
    זו הבשורה שלנו.לממש אותה בפנטזיה הכי גדולה.
    עד לאחרונה הלאומי דוכא היתעללו בו בליסוף.עכשיו הוא אומר דברו.הלאומי שילם מחיר בליסוף.הפכו מילה זו בילתי ניסבלת
    מי ששולט זה המימסדיות האדירה של הלא לאומיים.השמאל והמימסד ישיבתי.
    עכשיו צריך לצרף את הלאומי.יש לו מה להגיד והמון.הוא הולך לצבא על בניו ובנותיו הוא מפרנס עצמו.לא מקבל גרוש מהמדינה.הוא לא שייך לגטאות ששולטות.וכואב לו.הוא רוצה אך ורק את טובת עמו.כמו משה רבנו הלאומי.
    הוא בעיני הנציג שלי.והנציג של העולם כולו.הוא ראה אלוהים. הקדים את העולם כולו באלפי שנים.סמל לפנטזיה הגדולה מכולם.כל הנשמות שבעולם רוצות מה שהיה לו.זו סיבת העולם.זה תהליך אולי של מאה שנה.אבל כל הנשמות בעולם נוסעות בנרתיק העולמי לעבר האור הזה.
    זכותנו להיות לאומיים .זכותנו להגיד מה שכואב לנו. זכותנו להיתווכח לסער את המוח מבלי שמישטרת המחשבות תחנך אותנו תאלף אותנו מפה ומישם.
    למה אי אפשר להיות לאומי
    שאלה

  4. אני בן 61 וזה לא עושה אותי חכם יותר ממישהו. גם זה שאני בן של ניצולי שואה וכל ימי חיי אני עוסק בנושא הזה. גם זה שאני מורה להיסטוריה לא עושה אותי מוסמך יותר לגבי הבנת המציאות או ניבוי העתיד.

    אבל, בניגוד אליך במשך השנים הרבות שאני חיי במדינה הזאת למדתי שכל דבר שעשו ויעשו בני אדם יכולים לעשות גם יהודים. אין כזה דבר מוסר יהודי, כמו שלא היה מוסר נאצי (מכיר את הנאום של הימלר בפוזנן). והיהודים הם לא מוסרים יותר מעם אחר.

    אני בניגוד אליך כן מרגיש שהדמוקרטיה הישראלית בסכנה. אני כן מרגיש שמה שמכונה העם יהיה מוכן ברצון לאמץ, בתנאים מסוימים, מפלגה כמו המפלגה הנאצית, שבוא לא נישכח שהייתה מפלגה פטריוטית גרמנית.
    אני בניגוד אליך שומע כל הזמן שצריך לגרש את הערבים ולטפל בשמאלנים. דברים שפעם לא אמרו בגלוי, היום נאמרים.

    כמורה להיסטוריה אני יכול לומר לך שהיסטוריה כללית כמעט נעלמה מתוכנית הלימודים. שבית הספר שאני עובד בו נשטף בעוד תכנים "יהודיים" דתיים.

    אין לי שום דבר נגד היהדות ולימודי היהדות אבל לדעתי זה משולב עם לאומנות ושנאת האחר בעוד שבמוסדות הדתיים לא לומדים השכלה כללית ובעיקר את הדבר החשוב ביותר שמופיע בשני מסמכים הכי חשובים שכתבו בני אדם: כל בני האדם נולדו שווים ולהם זכויות טבעיות…

    רוח התקופה בארץ היא לאומנות ודתיות, והעירוב של שניהם יוצר מפלצת ענקית. בניגוד אליך אני מפחד ולא ממלחמות אלא מחיסול הדמוקרטיה הישראלית על ערכיה האנושיים.
    תהייה בריא.

    1. משנות ה30 של המאה הקודמת יש כאלו המזהירים מפני פאשיזם ושאר ירקות שאוטוטו יבואו על החברה בארץ ישראל. אז אם עברו 80 שנה ונבנתה פה חברה פלורליסטית שבה לכל אחד יש מקום להביע כמעט כל דעה, שבה אנשים וגופים פרטיים משקיעים הון על מנת להילחם על שעת הקהל (יהא בנושא אשר יהיה), אז אני, שצעיר ממך בחכמה ובמניין אך אינו נבהל לענות יכול להרגיע אותך. החברה הישראלית חברה חזקה, מוסרית ודמוקרטית. וכמו כל חברה יש בה עשבים שוטים מכל סוג ויש לטפל בהם . את ה"אוי גוועלד" בוא נשאיר לפעם אחרת. יום עצמאות שמח!

    2. חיים יקר

      לדבריך, "במוסדות הדתיים לא לומדים השכלה כללית" וכו.
      מכאן שאתה מתכוון למוסדות החרדים, ולא לבתי ספר ממלכתיים-דתיים.
      איני סבור שזו טעות תמימה.

      לנסיון המכוון לבלבל בין דתיים וחרדים יכולה להיות סיבה אחת- תעמולת שמאל, המאופיינת במיזוג האוקסימורוני :"הדתיים לא משרתים בצבא והם גם פשיסטים רוצחי ערבים".

      כיון שאתה צעיר בן 61, לא אתה כינית את זאב ז'בוטינסקי האולטרה-ליברל: "ולדימיר היטלר".
      אבל היה סיפק בידך לכנות את מנחם בגין האולטרה-דמוקרט: "פשיסט".
      האם אכן עשית זאת, או שרק לאחרונה התחלת במסע ההכפשות נגד הציונים ועוזריהם?

    3. מדובר בבעיה פסיכולוגית נטו. אני במקרה עוסק בתחום בריאות הנפש כבעל מקצוע ורואה איך הקרבן מאמץ את זהות זה שדיכא ורצח אותו. אנחנו מפחדים שנהיה כמו הגרמנים (נאצים זה מילת קוד לברוח מהעובדה שהם היו גרמנים) אבל לעולם לא נהיה!
      תגיד לי, אתה באמת חושב שנעביר בכביש 6 מאות אלפי פלסטינים ל"הטמנה" בנגב?!
      מה שיכול להפחיד אותך זה שבינתיים, בצענו טיהור אתני דוקא כנגד עצמנו. האם אתה כופר בעובדה הזו? היית פה ב2005? כלומר, מרוב פחד שנהיה כמו הנאצים, אנחנו מענישים את עצמם בדרכים קיצוניות.
      אכן, הכדור הבודד של אלראור אזריה הוא הראשון מבין השואה שלנו…
      פשוט אין מרחק.

    4. סבא שלי הוא חיים אליהו רוזנזון גם ניצול שואה.
      הוא נפטר ב-2012, בגיל 81.
      אחיו, יבדל לחיים- רוזנזון שמואל נתנאל.

  5. ספר את כל ההבלים האלה לחסידי אומות העולם. כי לשיטתך ה"ציונית-היהודית" כביכול אין להם מקום. נבאך.

  6. בהסברה, לא נלחמים הטנקים.אלוף, צריך להבין את חוקי המשחק. השתלמות קטנה לאלוף והוא יהיה מוכן לחיים במזרח התיכון.
    ודובר צה"ל, איפה הוא ? כמה מילים בערבית, יפתרו את הבעיה.תראו את יהוד ברק: הואשם אצל עילנה דיין, תגובה קצרה אישית, סגרה את העיניין. כישרון. חבל שבדרך קבר כמה אלופים ישראלים, עם כישרון כזה. מה קרה בשואה ? מעצמה החליטה והוציאה לפועל. כל אירופה היגייסה לצד שלה. זה היה הדבר הנכון,לכן כולם היו בעד.דבר אחד בלבד לא היה נכון: 6 מיליונים יהודים ! אם היו מנצחים במלחמה, לא הייתם שומעים על זה ! כל השאר , צביעיות. אם היו מנצחים הגרמנים, הייתם שומעים על מעשיהם של האמריקאים והרוסים ! אלוף שלא מבין את זה, שגה בקריארה שלו ! היום, הנכון הוא מה שמתאים לישראל וליהודים. אני מניח שאמריקאים אומרים את אותו דבר בשפתם ! רוצים להוביל, לחנך, לכוון ? יש אף דרכים !

  7. היהודים באירופה היו חברת מופת משכילה נאורה ללא אלימות וכמעט ללא פשיעה.

    ובכל זאת הם נרצחו.

    הלקח מהשואה הוא שצריך להיות אלימים וחסרי סובלנות כמו הרוסים כדי לנצח.

    נ.ב. בסוף מלחמת העולם השנייה החיילים הרוסים שחזרו מהשבי נשפטו ברוסיה ונידונו למוות – כי חייל רוסי לא נופל בשבי.

    בזכות רוסים שכאלה אנחנו חיים.

    איפה הם ואיפה צבאו של גלעד שליט.

  8. פשוט לא נכון.

    בימין (וגם בשמאל הרדיקלי, אך הוא מיעוט זניח, אם כי קולני) ישנם קולות רבים של שנאה עזה על גבול הסתה פרועה. זה כבר לא בודדים, זה עשרות אלפים אם לא יותר מזה.
    בקרב האנשים הללו, ישנה שנאה מבעבעת, שמזכירה את השנאה הפלסטינית, וכן, את השנאה האנטי יהודית של הנאצים בתחילת דרכם – זה מתחיל באותה דרך. ברור שהנאצים כשעלו לשלטון הלכו כברת דרך עצומה מאוסף של קריאות שנאה קולניות. אבל, התשתית נבנתה קודם לכן.

    אז נכון, ישראל גופא עדיין רחוקה מאוד מכל דימוי שכזה, וטוב שכך. אבל דווקא ביום השואה, צריך להתקיים דיון פנימי מעמיק ורציני בדרכה של ישראל, ולגון כיצד לעקור שנאה שכזו (לאו דווקא שנאה על רקע גזעי, ולכן לאו דווקא גזענות במובן הפשוט שלה). זה צריך להיות דיון ערכי ורציני, ללא שום קשר לאיומים על ישראל. איומים תמיד יהיו ותמיד נידרש להם.
    היכולת לטפל בהם תלויה בחוסננו, גם הפיזי, אבל גם המנטלי והמוסרי.

    צדק עד מאוד סגן הרמטכ"ל שהעלה דיון שכזה דווקא ביום הזה.
    לא צריך להיבהל מעיוות דבריו בעיתונים השונים בעולם, אנו צריכים להיות צודקים לדרכינו, ולהסביר פנינו בנועם ובנחישות, ברוגע וברצינות.

    1. הקולות האלה, בסמוך יקר, רק יתחלקו ככל שהעם יראה שאין להצבעה שלו משמעות, ומה שלא יבחר השמאל שולט דרך בתי המשפט והבידור הציבורי ורוב הפרטי. איך זה נראה לך סביר שתנהג בדיקטטורה שכזו נגדם, והם ישתקו?

  9. כשצה"ל נכשל ומכשיל את הממשלה פעמיים בתוך עשור (במלחמת לבנון השנייה ובצוק איתן), לא פלא שקציניו הבכירים מנסים להסית מעצמם את האש והופכים למבקריה של החברה שעל הגנתה נכשלו, בתקווה שנתעסק בטפל במקום לדון בגודל הכשלון אל מול התקציבים האינסופיים שהצבא השמן והמנופח שלנו גוזל מכיסו של משלם המיסים על חשבון חינוך, בריאות, מחקר ורווחה בישראל. חבל שהעיתונאים חוזרים ונופלים במלכודת הזו. כדאי מאוד שתשומת הלב התקשורתית תמוקד בדו"ח המבקר על המערכה האחרונה בעזה – דו"ח שעוסק כמעט כולו בכשלונו הקולוסאלי של צה"ל בהתכוננות למערכה התת קרקעית בעזה -ותזכיר לציבור שדבר לא באמת הופנם נלמד מאז דוח וינוגרד ב 2006.

    1. אתה יכול להוסיף את האינטיפאדה השניה שבה מערכת הבטחון התעוררה מ״הפתרון המדיני״
      רק אחרי יותר מ1000 יהודים שנרצחו.+שערורית מדחת יוסף.

  10. סבתי ששרדה וניצחה גם מבחינה מוסרית ראתה בגרמנים אנשים רגילים שסרחו.
    וכך הזהירה שכל אדם מועד לפורענות ועליו להיזהר ממנה.
    ודאי אם הפך להיות שולט בעם אחר והוא מוצא עצמו הורג מאות ואלפים ממנו כל שנה שנתיים )כמה נהרגו בעזה במבצע האחרון?)