השר יעלון, די עם התקינות הפוליטית

דבריו של סגן הרמטכ"ל גולן חושפים שיח פנימי מטריד בצמרת משרד הביטחון ומלמדים על כניעה לשלטון התקינות הפוליטית. במקום להתנשא על העם, יש להאזין היטב לרחשי לבו

דברת ריקה; יעלון וגולן (מימין). צילום: אריאל חרמוני, פלאש 90

גרמניה "מעל כולם" שרו הגרמנים לפני שמונים שנה, וזה לא היה המנון ריק. מעשרה קבין של רשעות נטלו הגרמנים תשעה. אפילו שכניהם האנטישמים ממזרח לא הגיעו לקרסוליהם. הנאצים לא היו מיעוט מטורף בקרב הגרמנים שהרוב המתון נסחף אחריהם בעל כורחו. בספרו הידוע "תליינים מרצון בשירותו של היטלר" הראה החוקר דניאל גולדהאגן שרוב הגרמנים היו שותפים נלהבים לאמונותיו ותוכניותיו של הצורר ימח שמו. גם אנשים שקולים ומפורסמים באקדמיה היו שותפים אידאולוגיים לדרכו.

כיוון שכך, מדוע בחר סגן הרמטכ"ל, המוכר כאיש אחראי ורציני, בהשוואה כל כך מופרכת של תהליכים בחברה הישראלית לאלה של גרמניה הווימארית? הפלפול של דובר צה"ל וטענותיו של שר הביטחון כאילו אנחנו – שראינו ושמענו את הדברים על גבי המסכים – מפרשים אותם פירוש מעוות ומתלהמים לחינם, לא יכולים למחוק את העובדה שהקצין הבכיר קרא מן הכתב דברים שגויים במידה הזועקת לשמיים. השאלה שצריכה להישאל היא, מה הביא את סגן הרמטכ"ל לומר דברים כה מופרכים וחמורים?

נראה לי שהוא פשוט חשף שיח עצבני המתנהל בצמרת משרד הביטחון וצה"ל סביב השאלה שניתן להכתירה בציטוט הידוע: "הקם להרגך השכם להרגו". מאז אירוע הירי בחברון התנהלות שר הביטחון יעלון וההולכים בעקבותיו חושפת כשל מוחלט בקרב התודעתי המתנהל באמצעות התקשורת. פועלים בתוכנו גופים שדחקו את הצמרת הביטחונית לפינה לא נוחה, בין השאר באמצעות הטכנולוגיה של הסרטונים במרשתת. יריבים אלה מנצלים את הכניעה-ללא-תנאי של שר הביטחון ואחרים לשלטון התקינות הפוליטית, מחלתה הממארת של התרבות המערבית, ומצליחים לסחוט תגובות עצבניות וזועמות אשר מגישות ליריבים הפוליטיים הודאה לכאורה באי מוסריות חיילי צה"ל. סימפטום זה הוא רק קצה הקרחון. נחשף כאן פער גדול בין הציבור לבין מי שחושבים עצמם ל"אליטה" נאורה נוסח… לא אחרים מאשר האירופאים.

אולם, מאז פרשת הירי בחברון נחשף תהליך חדש בחברה הישראלית. סקרים מורים ששני שלישים מאזרחי ישראל מעומתים עם ההנהגה הביטחונית ודורשים לשחרר את החייל בלי משפט, ואילו שר הביטחון ממשיך לדבר במושגי התקינות הפוליטית. במקום להאזין לרחשי הציבור, יעלון ותומכיו הופכים את היוצרות ומשכנעים את עצמם שהציבור מתבהם ואילו הם נאורים. ונשארת השאלה מי כאן מתלהם?

התהליך הזה מצביע דווקא על חושים בריאים של ציבור המתמודד עם טרור הסכינים באומץ, ודורש להשתחרר מן הכבלים של התקינות הפוליטית. תהליך דומה, אגב, מתרחש כעת גם בארצות-הברית; בבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקנית הפתיעו הבוחרים את כל המומחים, ונתנו את קולם למועמד שיצא חוצץ נגד שלטון הפוליטיקלי-קורקט הפושה בתרבות המערבית.

האלוף גולן פשוט חשף את השיח המתנהל במסדרונות משרד הביטחון והמטכ"ל. שיח של אנשים כועסים אשר אינם מבינים את רחשי הלב הבריאים של "חכמת ההמונים", ומכנים אותם בכינויי גנאי של "פרשנות מעוותת, התלהמות והתבהמות". אלה אנשים שנכנעו ללא תנאי למתקפה המתמשכת של האירופאים, שבדור הקודם היו סייענים נלהבים של הגרמנים. הם נכנעים למתקפותיה של הקרן לישראל חדשה ושלוחיה. אלה הכוחות הפועלים לבטל את הייחודיות של המפעל הציוני, לגמדו ולבטל את זכותנו לריבונות במולדת.

מוטב ששר הביטחון והכפופים לו ילמדו את ספרו של גולדהגן ויבינו את גודל טעותם, יהדפו את לחצי התקינות הפוליטית ויתחילו להקשיב לרחשי הלב הכנים והבריאים של רוב הציבור.

______________

פרופסור אלישע האס הוא חבר בהנהלת המועצה האקדמית למדיניות לאומית, לשעבר יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי.

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. "סקרים מורים ששני שלישים מאזרחי ישראל מעומתים עם ההנהגה הביטחונית ודורשים לשחרר את החייל בלי משפט".

    מאמרים קודמים באתר זה טענו שהזעם הציבורי הוא על כך שהחייל "הורשע" בתקשורת ועל ידי ראשי הצבא לפני שזכה למשפט הוגן.

    מה נכון? עובדתית אני מתכוון. לפני שנכנסים לדיון הפוליטי על מה ראוי

    1. אתה מתקטנן.
      ״הם״ דורשים לכל הפחות משפט הוגן ולכל היותר שחרור ללא משפט, וכל מה שנע במנעד הזה.

    2. בשביל זה יש אנשים שלמדו משפט 4 שנים ויותר כדי שיתעסקו במיקרים כאלו ולא פרשנים של שקל וחצי כמו שיש כאן . אנשים חושבים שהשופטים לא מודעים שהחייל מנצל את החוק ומשחק אותה אדיוט מושלם עם הטיעון המצוי שאולי היה עליו מטען אבל הם כן ואחר כך הם מאשימים את השופטים שמאלנים בכלמני משפטים הזויים.

      אסור ללכת לפי רחשי הציבור יש מערכת חוקים במדינת ישראל !!

      אלישע האס אם כולם יקפצו מהגג גם אתה תקפוץ?

    3. במילים פרשנים בשקל וחצי, אתה מתכוון אולי לכתבים ולח"כים של מר"ץ, שחמש דקות לאחר פרסום הסרטון של בצלם, צווחו בכל אמצעי התקשורת שהחייל הוא פושע מלחמה?
      אה לא, אלה בעצם פרשנים בשני גרוש מצרי.

    4. להגיד פושע מלחמה זה אכן מוגזם ודבילי אבל גם להגיד שהחייל עשה זאת בגלל חשש ממטען שכל מעשיו מצביעים אחרת? זה לטמון את הראש בחול ולא צריך גם להיות גאון כדי לראות שהחייל עשה זאת מתוך שנאה נטו

    5. שלמה: נראה לי שאין בינינו מחלוקת מהותית על מה הציבור רוצה. הצבעתי על סתירה עובדתית בין טענה שמופיעה במאמר זה (הציבור לא רוצה משפט) לבין סדרה של מאמרים שפורסמו באתר זה שטענה מרכזית בהם היא שהזעם הציבורי הוא על היעדר הליך משפטי הוגן.
      הנה כמה דוגמאות:
      https://mida.org.il/2016/04/03/%D7%A6%D7%9E%D7%A8%D7%AA-%D7%A6%D7%94%D7%9C-%D7%A1%D7%99%D7%9E%D7%A0%D7%94-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%90%D7%95%D7%99%D7%91-%D7%94%D7%9C%D7%90-%D7%A0%D7%9B%D7%95%D7%9F/

      https://mida.org.il/2016/04/17/%D7%A6%D7%91%D7%90-%D7%A0%D7%92%D7%93-%D7%A2%D6%B7%D7%9D-%D7%A0%D7%92%D7%93-%D7%A6%D7%91%D7%90/

      https://mida.org.il/2016/03/28/%D7%90%D7%A1%D7%95%D7%A8-%D7%9C%D7%A9%D7%97%D7%A7-%D7%9C%D7%99%D7%93%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%A9%D7%9C-%D7%91%D7%A6%D7%9C%D7%9D/

    6. לא, אין צורך להיות גאון כדי לראות שהחייל עשה זאת מתוך שנאה נטו. צריך לנחש את מה שחשב וממה חשש באותם הרגעים. כמו כן, צריך לדעת מה בדיוק קרה קצת לפני שמתחיל הסרטון המפוקפק מטעם "בצלם", ומה קרה קצת לאחר מכן.משמע, להכיר את כל התמונה, ולא רק את הגרסה המקוצרת שלה באדיבות "בצלם".
      במילים אחרות, צריך להיות רואה בנסתר, וכמדומני שאיש מאיתנו אינו מתיימר להיות כזה. (מלבד אולי אורן זריף המהולל באדם.) או, למצער, צריך לקיים הליך משפטי ארוך, מדוקדק ומורכב. כלומר – ההפך הגמור ממשפט השדה שביצעו גאוני הדור בתקשורת ובמפלגות השמאל.
      ושלא תהיה אי הבנה – אני, ובוודאי גם רבים אחרים, מתנגד לשיחרור החייל ללא משפט, או לפחות בירור ראוי לשמו.

    7. תמיר קודם כל הסרטון עבר בדיקה והוא לא ערוך אם זה מה שאתה מציין דבר שני אם אתה רוצה לדעת מה קרה לפני זה אז יהיה יותר גרוע כי החייל הגיע גם כמה דקות אחרי האירוע .
      ומי שצלם את האירוע זה לא בצלם עצמם זה אחד תושבי האזור שגר מטרים ספורים שמצלם כל הזמן את האזור והוא תורם את הקלטות לבצלם.
      ממה הוא חשש? אפילו הוא לא הזהיר את הסובבים אותו שיש מטען ועוד אם יש מטען אז מי מוריד קסדה כאשר הוא חושש לחייו? ועוד אחרי זה מחלק כיפים וצוחק עם מרזל שהיה במקום?

    8. לאי אפשר גם וגם!! שתי הטענות שלך משלימות זה את זה, ושניהם נכונים עובדתית, "שהזעם הציבורי הוא על כך שהחייל "הורשע" בתקשורת ועל ידי ראשי הצבא לפני שזכה למשפט הוגן.", וזה כבר כי הוחלט על משפט מחד כיסא, אבל מאידך שני שליש מהעם לא רוצה שהחייל יועמד למשפט מלכתחילה. וזה לא סותר. וזאת מהסיבה הידוע לך שהעם לא קובע.

    9. שמול: האם אתה רואה את הטענות כמשלימות גם במקרה שהחייל יורשע ברצח. אם לא אז הטענות סותרות. אני לא נכנס פה לשאלה אם ואיך ראוי להעניש את החייל, רק רוצה לחדד את המשמעות של הטענה שהזעם הציבורי הוא בעקבות היעדר הליך משפטי מסודר.

  2. והערה קטנה לגבי ביה"ס לקצינים

    אותי למשל לא קיבלו לטייס ויח' מובחרות עם נעליים אדומות, בגלל אבא מהאצ"ל ובגין סנדק

    לשכמותי נקבע סע' פסיכאיטרי
    למרות נתונים
    56 90 97
    דפ"ר 90 = משכל 140
    זה המכסימום שצה"ל בודק

    הסעיף היה "סע' הצטיינות" שאינו מתאים למי שאינו במ"לים קיבוצניקים

    שחלילה לא יגיעו לצמרת הצבא ומשם לשלטון

    ע"ע ב"ג ואלוף משא"ב שטרן

    בגלל שלא מצאו בקיבוצים איי קיו כשלי, נותר המטכ"ל עם ממוצע נמוך, יחסית כמובן

    שהתבטא בניהול אוגדות הצבא עם מצביאים הנושאים דרגות לא להם

    קיבלו בגורן במשק בחשאי או שהיה זה מינוי מפלגתי כסלקציה שלילית; הבריחו את הגאונים, ע"ע דר' אורי מילשטיין

    ומינפו דפ"ר נמוך יחסית, מופז למשל

    הבאתי את הסיפור בכדי שנבין שהצבא הוא מצג המדינה

    ואם באלופים נפלה שלהבת, הרי שבכל שדרות הפיקוד והניהול המקבילים

    מוסד שבכ משטרה תעשיות צבאיות בנקים בכירי התקשורת ומוסדות החינוך כולל הטכניון ובג"צ וכיוצ"ב

    השכפול זהה

    1. " בגלל אבא מהאצ"ל ובגין סנדק"–> תחושות בטן ומשאלת לב מספיק עם השטויות.
      אתה יודע כמה אנשים יש שאבא שלהם היה XYZ ולא יתקבלו לטייס? מכאן להגיד שהצבא הוא מצג המדינה מראה על המשכל האמיתי שלך.

  3. פרופסור אלישע האס – איך מצטרפים למועדון שלך? סוף סוף קול שפוי מתוך האיליטה שמגבה את תחושותיו הצודקות של הציבור.
    אני רוצה להיות שותפה להסברה שלך ולהשפעה שלך. השאלה היא איך מחדירים את המחשבה השפויה הזאת לצמרת צה"ל?
    איך כאשר רוב העם הצביע ורצה ממשלה ימנית קיבל את איליטות השמאל הלא דמוקרטיות בבתי המשפט, ביועצים המשפטיים, בצמרת צה"ל? למה אנחנו חייבים לקבל את מרות השמאל שלא בחרנו בו?
    איזה מין דמוקרטיה זו? איפה זכויות האדם של היהודים בישראל?

    1. הצמרת בקרב מאסף. אחרי שלישלשו את לשלשתם בעניין החייל בחברון, אין להם, לבוגי, אייזן, דו"צ וגולן מהמסייעת, אלא להתבצר מאחורי מצוקי הלשלשת כי הרי לא יתכן שסמל מושתן ידיח אותם. לכן הם יפעילו את כל הכלים ויירו את כל ערימות החרא כדי שתהיה איזו הרשעה או מראית עין כזאת

    2. תשאירי אצלי כתובת דוא'ל ואצרף אותך לנמענים כאשר אני כותב.
      הבעיה היסודית האמיתית היא שהמפעל הציוני נוגד את הטבע ולכן יכול להתקיים רק על בסיס עקרון רוחני מכונן. האליטות החילוניות השליכו אחרי גבן את העקרון המסורתי היהודי ולא הצליחו למצוא עקרון אלטרנטיבי. התוצאה היא חוסר יכולת להתמודד עם לחצי הטבע הנלחם בציונות.

  4. "מה הביא את סגן הרמטכ"ל לומר דברים כה מופרכים וחמורים"?

    בגידה. אי אפשר להחזיק דעות כאלה ולהלחם מלאו הכוח בשביל מדינה שלדעתך מתקדמת ליהיות נאצית. רפי שכל יתחילו לפעות עכשיו "מי אתה אשר פט מושתן לדבר כך על קצין רב פעלים". אז מה? אז אם הוא לחם בגבורה זה מוכיח שאינו יכול להזחיק בדעות שהצד שהוא לחם עבורו אינו הצד הצודק – ובכך לפתוח דרך במוחו "לתקן את העיווות?

    הגיע הזמן שנבין שהממסד הביטחוני בידי השמאל שעושה רק את הצעד המחשבתי המתבקש מעמדתו שמדינה יהודית קמה על חשבון ה"ילידים" ואינה חוקית – הצעד הזה הוא בגידה כדי שמדינה זו תיפול, ואז יעלם האי-צדק להבנתם.

    השמאל הוא גייס חמישי בישראל של היום.

    1. אשר פט, את המקור והבסיס לדברי סגן הרמטכ"ל שהוכיח הצטיינות, תמצא ב"תיק חומר למפקד צוות במסע 'מפקדים בפולין'".
      להלן דוגמא מהתיק הזה:
      "ראוי לעתים שנשאל עצמנו את השאלות הקשות האלו. האם אנו נמצאים לעתים בתחילתו של מדרון חלקלק שבקצהו הרחוק אנו עלולים לבצע זוועות גם כן?"

    2. נכון מאוד, זו בדיוק הרוח הרעה המנשבת בחוגי השמאל כבר שנים. חלק משנות התשעים, עשיתי בחוג למדעי החברה, באוניברסיטת תל-אביב. (הייתי יכול לומר: "ביליתי בחוג למדעי החברה" אבל זה יהיה שקר. לא היה בכך שום בילוי.) לצערי, אני יכול להעיד באופן אישי על כך, שלדידם של מרבית המרצים שם, הקמתה ועצם קיומה של מדינת ישראל, הינם פשע קולוניאליסטי מתועב ובלתי נסלח. והמסקנה המתבקשת היא שיש לעשות הכל, כולל הכל, כדי לבטל את ה"עוול ההיסטורי" הזה.
      מסתבר שאותו הלך רוח רווח גם בקרב האליטה הבטחונית. ולהוכחה, ראו את הסרט המחריד "שומרי הסף".

  5. את הדברים של יאיר גולן אפשר לפרש בכיוונים רבים, משום שכאלוף בצה"ל הוא מתגלה כפחדן לא קטן – הוא לא העז לאמר למי הוא מתכוון, וכשדבריו עשו מהומה בציבור הוא שלח את דובר צה"ל לשכב על הגדר עבורו.
    ובכן, כיוון אחד שאני מרשה לעצמי לפרש לפיו את דברי האלוף, הוא שכן, יש במדינת ישראל סממנים של התנהגות וערכים שהיו בגרמניה לפני שבעים שנה.
    לפני שמונים שנה אנשי הגסטפו היו עוצרים יהודי ומתעללים בו ומענים אותו ללא משפט. רק בגלל שהם יכלו ובגלל שהוא יהודי. היהודים לא היוו איום ואף לא פגעו בגרמניה כמדינה ובגרמנים כבני אדם.

    אני לא משוה בין הגסטפו למחלקה היהודית בשב"כ. אני כן משוה את המחלקה היהודית בשב"כ לק.ג.ב.

    כיום חוקרי המחלקה היהודית בשב"כ עוצרים יהודים, ילדים ומבוגרים, מענים אותם ומתעללים בהם ללא משפט. רק בגלל שהם יכולים ובגלל שהעצורים הם יהודים. העצורים לא פגעו במדינת ישראל או ביהודים. ואם תאמרו שהעצורים פגעו בערבים, הרי שהם פעלו (אם בכלל, עדיין לא הוכח כלום באף משפט) מתוך מצוקה שנובעת מתיסכול עקב המצב הבטחוני (אותו התירוץ שהערבים משתמשים בו בכדי לרצוח יהודים, רק שתרוץ כזה מתקבל בהבנה ובסלחנות יחסית).
    האם עצירי השריפה בדומא זכו למשפט? לא! האם מאיר אטינגר (שמהמעט שקראתי בתקשורת את דבריו אני חושד שהוא עדיין לא עבר את גיל הילדות) זוכה למשפט? לא! אבל מעצר ועינויים ללא משפט הרי הם מותרים כלפי יהודים שלא פשעו, אך אסורים כשמדובר בערבים שביצעו פשעים חמורים.
    אם עמירם בן אוליאל אכן ביצע את השריפה בדומא, יועמד נא למשפט וייפסק וייגזר דינו.
    אם לא מעמידים אותו למשפט, הרי שהמעצר שלו הוא מסיבות אנטישמיות בלבד.
    זהו הכיוון שאליו אני מפרש את דברי יאיר גולן.
    ומי שמתחלחל עקב ההשוואה הנ"ל, הרי שהעובדות מדברות בעד עצמן. אף אחד לא מכריח את אנשי המחלקה היהודית בשב"כ להתנהג כמו הק.ג.ב. הם יכולים להתפטר ולחפש משרות פחמכבדת וות מבזות. יש פרנסה בשפע במדינת ישראל, ובטוח שאנשים מוכשרים כמו חוקרי המחלקה היהודית בשב"כ ימצאו פרנסה מכובדת מחוץ לארגון הזה.

    1. אולי זאת השוואה מזעזעת, אך למרבה הצער, ממש לא מופרכת.