שיחת חוץ: הבלוג של אריק גרינשטיין

מוזיאון התרבות הפלסטיני יפתח ללא מוצגים כלל

ה'ניו יורק טיימס' מדווח כי מחר (ד') יפתח המוזיאון הפלסטיני הראשון, שנועד להציג את ההיסטוריה, המורשת והתרבות הפלסטינית. אלא שישנה רק בעיה אחת

שרטוט המוזיאון הפלסטיני, צילום מסך מיו-טיוב

חשקה נפשם של הפלסטינים במוזיאון שיספר את סיפורם ויתעד את מורשתם. בעיני רוחם עלה "מוסד עצמאי, המוקדש לתמיכה בתרבות פלסטינית דינמית ופתוחה, לאומית ובינלאומית" שיעסוק "בפרספקטיבות חדשות של ההיסטוריה הפלסטינית, החברה והתרבות, בעיקר מהתקופה של 1750 ואילך".

למאמץ הלאומי גויסו 24 מיליון דולר, שטח רחב הוקצה ונרכש עבור הפרוייקט בביר זית הצפונית לרמאללה, שנים רבות של תכנון ובניה הושקעו בו. והנה, אחרי הון, יזע ודמעות הגענו סוף-סוף אל הרגע המיוחל, והחנוכה החגיגית של המוזיאון הלאומי הפלסטיני תוכננה למחר, יום ד', ה-18 במאי 2016.

יש רק בעיה קטנה אחת: המוזיאון ייפתח ריק. אין בו כלל מוצגים.

אז איך זה קרה?

הניו יורק טיימס מדווח כי המיצג שאמור היה להופיע במוזיאון הושעה בעקבות מחלוקת בין חברי הנהלת המוזיאון והמנהל, שהובילה להתפטרות המנהל. אז מדוע פותחים בכל זאת? עומר אל-קטן, יו"ר המוזיאון, מסביר כי הפלסטינים זקוקים לאנרגיה חיובית ו"הסימבוליות היא קריטית".

אבל גם בקרב הפלסטינים יש מי שהרים גבה נוכח הצעד התמוה: סֶם בּחוּר למשל, יועץ עסקי פלסטיני ופעיל זכויות אדם, אמר כי הוא לא מבין זאת כלל, וכינה את החלטה לפתוח את המוזיאון "מעוררת תדהמה": "אם אין תוכן, לא הייתי פותח אותו".

בינתיים חיפש לעצמו המוזיאון מנהל חדש, כך על-פי הטיימס, ומצא את מחמוד חווארי. בהודעה שנשלחה מטעם המוזיאון, כונה חווארי "אוֹצֵר מוביל במוזיאון הבריטי" המתמחה באמנות אסלאמית מוקדמת, ארכיטקטורה, ארכיאולוגיה ועוד.

אך אם תשאלו את דובר המוזיאון הבריטי, הלה מסרב לאשר שחווארי היה אוצר במוזיאון, ואמר רק כי "הוא היה אקדמאי מבקר במוזיאון". העמותה שהקימה את המוזיאון, עמותה פרטית בשם 'תעאוון', הסבירה כי המידע התבסס על קורות חיים שמסר חווארי עצמו.

כך, במקום מוצג במוזיאון ברמאללה, יפתח המוזיאון ב-25 במאי "תערוכת לוויין" – בבירות, לבנון. אל-קטן הסביר כי המוזיאון יוציא תערוכת רבות במהלך הזמן, בשל הקושי להגיע לרמאללה.

תרבות מסוג אחר

דבריו של אל-קטן, "הסיבמוליות היא קריטית", מסכמים יפה את הסיפור הזה: מוזיאון נוצץ, אך ללא תוכן.

כידוע, וכפי שהסברנו בהרחבה בעבר, פחות ממאה שנה זה לא ממש "היסטוריה", וזו של הפלסטינים בטח לא מתחילה בשנת 1750. הניסיון לייצר עבר יש מאין מסתכם במוזיאון ריק. האירוניה. ובאשר לתרבות? בכתבת הניו יורק טיימס עולה השאלה מדוע מיזמי התרבות הפלסטינית כושלים פעם אחר פעם. התשובה העולה שם היא: בגלל הכיבוש, איך לא. אך מי שחי בישראל יודע היטב כי ה"תרבות" הפלסטינית העממית והנפוצה פחות מתאימה למוזיאון מן הסוג שאנחנו מכירים. זאת אומרת, אם כן אתם מחשיבים תרבות שמעודדת רצח, הסתה, הלל לשאהידים ואלימות (זאת לא השערה: הפלסטינים עצמם אומרים זאת).

הסימבוליות בולטת עוד יותר על רקע הפילוג הקיים בתוך הפת"ח עצמו סביב מנהיגותו של עבאס; בין הפת"ח לחמאס בעזה; ובין עשרות הפלגים הפלסטיניים. ואם אפילו מוזיאון הם לא מצליחים להקים ללא מריבות, סכסוכים והונאות הדדיות – איך בדיוק מישהו מצפה מהם להקים מדינה?

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 תגובות למאמר

  1. אין תרבות פלסטינית כמו שאין תרבות לבנונית ואין תרבות סורית ולא ירדנית ולא עיראקית (סתם כי אין עמים כאלה).
    יש תרבות ערבית עשירה. יש תרבויות של קבוצות משנה ומיעוטים בתוך העולם הערבי.
    יש תרבות מצרית (עתיקה ברובה).

    מעורר רחמים המאמץ המושקע בבניית ה"נראטיב" של עם לא קיים.
    ל"נראטיב" יש מטרה אחת: להוות משקל נגד (מלאכותי) מול מדינת ישראל והעם היהודי.
    הכל פוליטיקה בלי טיפת מהות.

    זו הסיבה שמקימים מוזיאון אבל אין מה לשים בו.

  2. ואני מציע מיצג שיתאר כיצד מגנים על כבוד המשפחה בחברה הפלשתינית.

  3. "פלשתינה", שמה של הארץ שבה משתמשים ערבייה, הוא מושג שהוטבע באירופה.

    "פלשתינאים", ה"ילידים" של הארץ ללא שם "ילידי", הינו מושג שהיגר לארצנו מאירופה.

    "ערבית", השפה שבה משתמשים "ילידיה" הגיע לארצנו מחצי-האי ערב. אין שפה מקומים בה משתמשים ערביי הארץ.

    "היסטוריה פלשתינאית" החלה בשנות הששים של המאה העשרים למען קידומו של סדר יום פוליטי המיועד לחיסולה של מדינת הלאום של העם היהודי ו"טהורו" של "הבית הלאומי של העם היהודי", כפי שארץ ישראל המערבית מוגדקרת בחוק הבינלאומי, מיהודיו.

    זו המציאות איתה אנו צריכים להתמודד….

  4. זהו שקר מוחלט! יש מוצגים. דוגמא מרכזית מלפני כשבעים שנה: תכניות מחנה ההשמדה בעמק דותן שהגה המופתי הראשי של ירושלים חאג' אמין אל-חוסייני, ממציא האומה הפלסטינית.

  5. מה יציגו שם?
    עץ זית? M16? AK 47? טחינה ולבאנה מחברון? את הגלימה של המופתי? את ההסכם של פייסל החיג'אזי עם וייצמן? את עיז אדין אל קסאם הלבנוני? את המשקפיים של עראפאת המצרי?
    בעצם יש לי רעיון. שיציגו שם גליונות של "הארץ", ספרים של בני מוריס, מאמרים של אילן פפה, שירים של אחינועם ניני ושלום חנוך, נורית גלרון וחוה אלברשטיין. סרטים של "זוכרות", נאומים מקולטים של רבין, ציפי לבני ואהוד אולמרט, ולקינוח, את תמונת כיפת הסלע, הניצבת על חורבות בית המקדש.
    וכמה סכינים כמובן!

    1. עץ הזית כולל הקרוי אוכל ערבי אינם ערביים, אלא של עם ישראל שישב בארץ ישראל זה עידן עידנים.

  6. כל אלה שמטפחים/מנפחים את הבלוף של "הפלסטיניות" הם אלה שראו בברית המועצות דוגמה לכל העמים.
    אלה מה, הסתבר שאין דבר כזה " העם הסובייטי". זה היה עוד בלון נפוח שהחזיק מעמד כמה עשרות שנים במחיר של עשרות מיליונים נרצחים.
    גם כאן באיזור עדיין מנסים בכח לשמר המצאות שמטרתם אחת היא : שלטון וכלי ניגוח בעם היהודי שקיים
    3500 שנה ולא צריך לקבל מוסר מאף עם אחר בעולם בטח לא מאירופיים.

  7. איפה היוזמה? איפה יכולת האילתור?
    קופצים רגע לשוק, קונים כמה סכינים ו..הופ, יש תערוכה

  8. לפלשתינאים אין מה להציג כי אין להם עבר בתור ישות עצמאית אלא רק בצורת כנופיות רצחניות וחמולות .אין להם מה להציג כי לא טרחו ליצור פה איזשהוא דבר .את הביצות הם לא יבשו , מפעלים הם לא הקימו הם פשוט העבירו זמן בשביל לפנות מקום לעוד זמן. אם לא היו באים היהודים הם עד היום היו מתים מקדחת.

  9. כותב המאמר, והמגיבים, ממעיטים בכושר המצאתו של העם הפלסטיני האדיר.
    כפי שציינו כאן, יש הרבה גופים בעולם שישמחו לתרום למוזיאון מוצגים, ולו לתערוכות זמניות; ובינתיים- מציבים בכניסה שלט גדול: "שרידים. מה שנותר אחרי התוקפנות הציונית". ומאחור- חדר ריק. מושלם.

  10. המוזיאון שהקימו "הבלסטיזים" נשאר וישאר ריק כי בתרבות של שקר היא אפשרי להמציא היסטוריה "בלסטיזית" כאוות נפשך כי לשקר אין רגלים ואפילו אם תגיד אותו מיליון פעמים,,,כי בשביל היסטוריה אמיתית צריכים ממצאים ארכיאולוגיים שיוכיחו את ההיסטוריה שלך או מורשת ותרבות יחודית מה שאין "לבלסטיזים" ולהיסטוריה המדומיינת והשיקרית שלהם
    "והמוזיאון הבלסטיזי" שהוקם נשאר וישאר ריק גם בגלל דבר חשוב נוסף והוא קשור "ללסטיזים" בהחלטתם על "זהותם",,כי פעם מחדש "הבלסטיזים" משנים את זהותם מחדש פעם הם "בלסטיזים" ופעם אחרת הם "בכלל "כנענים" ואח"כ הם פתאום "יבוסים" למרות שברור לכולם גם "לבלסטיזים" עצמם שהם ערבים מוסלמים וכל שינוי הזהויות שלהם משתנה לפי מצב נתון מסוים שמשרת את האינטרסים השקריים שלהם,,,

  11. חלאס עם הזלזול:

    יש בארץ מוזיאון למורשת הצ'רקסים, ומוזיאון למורשת הבדואים, ומוזיאון על הנבטים ועל הצלבנים, ועל הרומאים ועל השומרונים, ומוזיאון לראשל"צ ומוזיאון לזכרון יעקב.
    ויש בארץ את מוזיאון האיסלם.

    יש בהחלט מקום למוזיאון עבור ההיסטוריה הפלסטינית – גם אם פלסטין לא היתה עצמאית אלא מחוז.
    נבנו בה בתקופת המוסלמים לא מעט מבני ציבור ומבנים פרטיים נאים – חאנים ארמונות מבצרים ומסגדים כנסיות ובתי כנסת.
    סידנא עלי, נבי מוסא, רמלה, כל המבנים על הר הבית ומרבית העיר העתיקה בירושלים, עכו יפו…
    כולל מזרקות מפעלי מים טחנות קמח מגדלי שעון בתי דפוס, אנדרטאות קדומות עם כתובות הקדשה, מנזרים חילוות לדרוזים קברי שיח'.
    ליד קברי השיח' נהגו לשמר חורשות של עצים מקוריים.

    ישנה תרבות של אוכל ורפואה המשתמשת בצמחים מקומיים ייחודיים.
    ישנה תרבות חומרית, בגדים וכלים.
    והיו גם מוקדי השכלה שאינם יהודיים מדרסות איסלמיות בהן לימדו וכתבו הוגי דעות איסלמיים מפורסמים ומנזרים נוצרים.
    ישנה מוזיקה עממית.
    והיתה המסורת הבדואית והשבטית שהתנהלה באוטונומיה.
    היו חגיגות מקומיות (חגיגות נבי מוסא ונבי רובין לדוגמא).
    היה סגנון ביגוד מקומי.
    ישנה את ההיסטוריה של ההתיישבות הערבית בארץ הראשונה אחרי גרוש הרומאים והשנייה אחרי גרוש הצלבנים (חלק היו מוסלמים שגורשו מספרד וחלק היו ממצרים והיו צוענים והיו תימנים….).

    וישנה את המודרניזציה עם קולנוע מקומי ותרבות החפלות של אולמות הארועים עם זמרים ותזמורות ותרבות קולינרית.
    וכן יש גם יצירה מודרנית של קולנוע ושל מוזיקה ואפילו של אומנות פלסטית שהתפרסמה בעולם הערבי.

    נכון שמדובר לאורך רוב התקופה ב150,000 תושבים בארץ בממוצע שרובם נאבקו על הקיום ולא יצרו ולא השאירו הרבה אומנות. לעומת 8.5 מיליון שחיים כיום ברווחה ובהשכלה.
    אבל עדיין מדובר בתרבות שהתקיימה ב1300 שנה.
    ולא צריך לזלזל בכל דבר.

    אם הפלסטינים לא היו אכולי שנאה ולא היו רותמים את המוזיאון לבניית נרטיב לאומי שקרי הוא היה יכול להיות מוסד חשוב ביותר.

    1. עץ הזית כולל הקרוי אוכל ערבי אינם ערביים, אלא של עם ישראל שישב בארץ ישראל זה עידן עידנים.

    2. תודה עלי עבדו, נשמע מרתק.
      הייתי שמחה מאוד ללמוד יותר על התרבות העתיקה וההיסטוריה הפלסטינית בארץ כנען.

      ההפחתה בערך של תרבות והיסטוריה של העם ששוכן פה לצידנו היא תעודת עניות לציונות.

      בעד לחקור, לכבד ולהכיר עוד ועוד את התרבות של שכניי.

  12. למה לראות רק את הגיחוך? מה יותר מארוע זה מוכיח שה"פלשתיניות" היא עורבא פרח? מרתק במה ימלאו את המבנה הענק הזה כאילו זה העם העתיק ביותר בעולם.

    1. סמוך עלינו, כבר נראה להם איך למלא היסטוריה יש מאין

  13. אם נאמר
    שאין עם פלסטינאי האם הערבים הגרים בכל חלקי ארץ ישראל יעלמו יהפכו לחובבי ציון יש עם המשתייך לאומה הערבית המתייק עצמו כעם פלסטינאי . ולמרבית הפלא יש במוזיאון הזה מוצגים.