אובמה תמרן את התקשורת? עמוס שוקן לגל"צ: "זה לא נראה לי חשוב"

בראיון לתכניתו של אראל סגל בגלי צה"ל, הסביר שוקן סוף-סוף את הסיבה שבגללה בחר 'הארץ' להתעלם מחשיפות בן רודס על 'תיבת התהודה' של הממשל בתקשורת: זה פשוט לא נראה לו חשוב

עמוס שוקן. צילום: פלאש90

בשבוע האחרון מתחוללת רעידת אדמה בארה"ב. בראיון חסר תקדים סיפר בן רודס, סגן היועץ לביטחון לאומי של הנשיא אובמה כי הממשל השתמש בעיתונאים בתור 'תיבת תהודה' ואף גייס מומחים לטובתו, "הם אמרו דברים שנתנו תוקף למסרים שקיבלו מאיתנו מראש" אמר רודס, וחולל סערה רבתי שעדיין לא נרגעה.

אבל בעיתון 'הארץ', שקידם באופן עקבי את הסכם הגרעין – ועל-פי כל הסימנים היה חלק מאותה 'תיבת תהודה' של הממשלה – כמעט שלא דיווחו על חשיפת הניו-יורק טיימס מגזין, לא דנו בהשלכותיה ולא עדכנו את הקוראים במשמעויות ארוכות הטווח של הדברים.

בכתבה שפורסמה ב'מידה' הודה מו"ל 'הארץ', עמוס שוקן, כי "זה לא סוד שתמכנו במגמה האמריקאית להגיע להסכם". היום, בראיון לתכניתו של אראל סג"ל בגלי צה"ל, הסביר שוקן סוף-סוף את הסיבה שבגללה בחר 'הארץ' להתעלם מהסיפור: זה פשוט לא נראה לו חשוב.

בתחילת הראיון סיפק שוקן תירוץ: "עורך החדשות עשה טעות ולא הכניס את זה", ואילו כשהעירו לו על כך "כבר היה מאוחר מדי".

סג"ל, שלא השתכנע, המשיך להקשות, ושוקן נאלץ לחשוף את האמת. "אנחנו צריכים לעשות חשבון נפש? תגיד מה עובר עליך? למה שנעשה חשבון נפש על מה שאנחנו חושבים שהוא מהלך נכון חשוב וחיוני לעולם ולישראל?" אמר, והודה למעשה שבנושא זה הסיקור של 'הארץ' הונחה על-ידי האג'נדה ולא על-ידי העובדות.

כשנשאל שוב מדוע 'הארץ' נמנע באופן סדרתי מלפרסם מידע סותר או לחשוף צדדים פחות יפים בדרך שבו הממשל העביר אותו בדעת הקהל, הסביר שוקן כי בעצם הנושא כולו לא חשוב בעיניו: "הדבר החשוב זה לא פרשנות, רכילות או אמירה או דעה של מישהו אחרי ההסכם". אמר, וסיכם: "זה סנסציוני אולי אבל זה לא נראה לי חשוב".

כך נראית עיתונות מגויסת: המטרה היא העיקר, העובדות לא חשובות ודיון ענייני, ביקורתי ומפוכח בשאלות היסוד של הוויכוח הציבורי נדחקות לקרן זווית. האם התקשורת, ובכלל זה 'הארץ', נפלו בפח חדר הספינים של הבית הלבן? האם עיתונאים מכובדים העמידו את עצמם בשירות מחלקת הדוברות של ממשל אובמה? לדעת שוקן שאלות אלו הן "סנסציוניות", ו"לא חשובות".

העיקר שיש הסכם, ושהבית הלבן מרוצה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. כמה שטויות. האמת היא שאין שום רעידת אדמה. התקשורת האמריקאית די שוות נפש עם הסיפור של בן רודס, שהוא בעיקר התרברבות, אבל לא באמת מספר משהו חדש. עיתונאים תמיד היו תלויים במקורות ממשלתיים והמידע שבידיהם תמיד היה מוגבל. מידה, כמו סג״ל, מנסים לחולל סערה בכוס תה, ומייצרים קונספירציה מדומיינת. בלבול מוח ברמה של עיתון בית ספר שמחפש דרמה בחדר המורים.

    1. הדברים פשוטים הממשל של אובמה החליט שהוא רוצה הסכם עם אירן של אחמדינג'ד,אבל זה לא פופולרי להגיד,כשנבחרה ההנהגה החדשה הם זיהו הזדמנות למכור את ההסכם כהסכם היסטורי עם מנהיגות אירנית מתונה,ברור שזה לא נכון והמנהיגות האירנית עדיין קיצונית ומסוכנת והתקשורת שתפקידה לערער על השלטון ולהציג עוד עובדות וזוויות ראייה פשוט זרמה עם המהלך ועזרה למכור אותו,שוקן ו"הארץ" שלו הם הסניף הישראלי של המהלך.

    2. אז אם זה אובמה (משיח חסידי השמאל השוטים) שמשקר במצח נחושה את העיתונאים, את הקונגרס, את העולם ואת ישראל בעניין בעל משמעות היסטורית והרת גורל אז זה "שטויות", "סערה בכוס תה", "קונספירציה מדומיינת", ו"בלבול מוח"? משתמע מן העמדה ההזויה אך האופיינית שלך שמעבר לזה שאובמה לשיטתך חסין מכול ביקורת, אתה בעצם גם פרו איראני…

      וזה ש"התקשורת האמריקאית די שוות נפש עם הסיפור של בן רודס" רק מוכיח שכתבלבי החצר של אובמה שגם אותם הוא שיקר, מתביישים בכך שניצלו אותם ולכן מעדיפים לא לעסוק בסיפור המאד מביך מבחינתם ודרך אגב, רשת פוקס שהרייטינג שלה קרוב לחצי מכלל הרייטינג של רשתות החדשות האמריקאיות כולן (ובערך פי 5 מהרייטינג של-CNN) לא שוות נפש בכלל לשערורייה הזו שבוודאי תהווה עוד מסמר בארון הקבורה של קמפיין הילרי לנשיאות.