כץ, תן לנו אובר!

בשורה רעה לציבור: משרד התחבורה הודיע סופית על כניעה למונופול נהגי המוניות והמשך חסימת שירותי ההסעה השיתופית בישראל. בינתיים, תפעילו מונה

צילום: יונתן סינדל /פלאש90

עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה, הטיל הבוקר פצצה: "דיברתי רבות עם אוּבּר, אבל במצב הקיים, להכניס גורמי הסעה ללא פיקוח, כשאנו לא יודעים את עברו של הנהג ואין לו רישיון להסעה – זו בעיה שפורצת את שוק המוניות המפוקח", הודיע יצחקי בכנס דה מרקר לכלכלה שיתופית שהתקיים היום. "לא צריך למוטט ענף קיים של 22 אלף משפחות שמתפרנסות מהמוניות", אמר. וסיכם: "אין כאן כל שיקול פוליטי".

כלומר, לא יהיה לנו בארץ אובר. שר התחבורה החליט להיכנע ללובי נהגי המוניות, על חשבון כלל אזרחי ישראל. במקום לפתוח את השוק לתחבורה השיתופית ולפצות את נהגי המוניות שייפגעו, כץ בחר לשמר את המונופול.

זה מה שאנחנו מפסידים: שירות UberX מאפשר לכל בעל רכב להירשם לשירות ולהסיע אנשים בזמנו החופשי. התוצאה היא הגדלת אפשרויות ההכנסה של כל בעל רכב מצד אחד, ותחרות גדולה יותר בשוק המוניות, שמובילה להוזלת מחירים לצרכן.

הנתונים מובהקים למדי. במחקר שפרסם "מכון ירושלים לחקר שווקים" נמצאו הנתונים הבאים: תעריפי הנסיעה במונית "אובר" זולים יותר ב20-30% ממונית רגילה. כפי שניתן לראות בתרשים הבא, כמעט בכל ערי ארה"ב תעריפי אובר זולים משמעותית מאשר תעריפי המוניות:

אובר
אובר זולה יותר. מקור: ביזנס אינסיידר

בניגוד להצהרות מנכ"ל משרד התחבורה, אין שום יתרון ל"ידיעת עברו של הנהג". כפי שיודע כל משתמש "גט טקסי", מערכת הדירוגים עובדת מצויין, והדבר משתקף בנתונים: בסיאטל, כמות המעצרים כתוצאה מנהיגה בשכרות ירדה ב-10% לאחר השקת Uber וכך גם בפילדלפיה. בשיקגו, השקת Uber הובילה לירידה משמעותית בפשיעה במוניות. שווה, לא?

אין סיבה להניח שבדיקת הרקע הממשלתית או תהליך הרישוי המפוקח יניב תוצאות טובות יותר מאשר בדיקה של חברה פרטית ומערכת דירוג שיתופית. פול גראהם, מהוגי הדעות הבולטים בהייטק העולמי צייץ לאחרונה: "ככל שאובר וליפט נעשות לברירות המחדל, ערים ללא השירות נראות כושלות". נכון לעכשיו, "אומת הסטראטאפ" ישראל פשוט כושלת. ישראל כץ ועוזי יצחקי חייבים להתעורר ולאפשר את UberX בישראל, לטובת הצרכנים.

החדשות הטובות

יריב לוין, שר התיירות, הפתיע לטובה. בכנס הבוקר הוא הכריז על תמיכה חד משמעית בשירות Airbnb, שמאפשר לכל אדם להשכיר דירה או חדר: "המדיניות שלי היא תמיכה מוחלטת ב-Airbnb… כשיש מחסור קשה בהיצע של מלונאות עממית וחדרי מלון ואנחנו במאבק קשה למשוך תיירים זו תהיה טעות גדולה לגדוע את תחום הדירות שמציע אתר Airbnb", אמר לוין, שבניגוד לעמיתו במשרד התחבורה, לא שכח את טובת הצרכנים. Airbnb מאפשרת לתיירים רבים להגיע לישראל במחירי לינה שפויים יותר; כשהם כבר כאן, הם מוציאים כסף ותורמים לכלכלת ישראל. השירות גם מאפשר לבעלי דירות רבים מקור הכנסה נוסף.

הכלכלן הצרפתי פרדריק באסטיה אמר שנקודת המבט של הצרכן צריכה להנחות את המדיניות, "שכן רצון הצרכן הוא רצון המין האנושי". בינתיים יריב לוין מקשיב, וישראל כץ קצת פחות. נקווה שהמצב ישתנה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. לישראל כץ יש עדיין דברים חיובים העומדים לזכותו:
    כבישים ומסילות ברזל,
    נמלים חדשים,
    שמים פתוחים, ……

  2. שימוש בכלי רכב חשמליים בשירות מוניות כמו אובר וליפט יוריד מחירים אפילו יותר ממה שהמאמר מתאר וישפר את התחבורה הציבורית עד נקודה שפתיחת קווי אוטובוסים נוספים ושרותי רכבת קלה, שפיתוחם זולל תקציבים עירוניים, לא יהיו חיוניים או יעילים לעומת שירותי מוניות חשמליות פרטיות שאיננו דורש תיקצוב או מיסוי עירוני למעט תחנות טעינה (בתשלום) זולות.

    1. כל הרעיון של אוברהוא שהמסיע משתמש ברכבו.
      בארץ מעטים יירצו להחזיק רכב חשמלי, לפחות לא כמכונית יחידה, כי צריך איכשהוא לנסוע להורים בשבת ולכינרת בקיץ.
      כמונית, יש מגבלה- אחרי כמה שעיות נסיעה הוא צריך כמה שעות טעינה. לא יכול לטחון שעות.
      ממילא, לא רבים יכניסו רכב חשמלי לאובר.

      הכותב לא התחשב בנקודה חשובה- אי הצדק בכך שהמדינה מכרה רשיונות למונית ואז פותחת את השוק לתחרות. הצדק דורש להשוות תנאים- לגבות מאובר מס ולפצות איתו את נהגי המוניות, או לקבוע תקופת מעבר של כמה שנים.

    2. ישראל כץ באופן שיטתי מקדם את החברים שלו כפי שעשה עם תחנות צילום לרשיונות נהיגה וכפי שניסה לעשות עם הטסטרים

  3. אובר, אז ככה זה בגדול.תקראו תבינו.
    הטענה המרכזית של אובר בעד הכנסת אובר x היא שאובר בפעילות הזו דואג לעזור בהורדת עלות המחיה !
    אלו לדעתי שטויות במיץ ! ולמה.
    אובר כחברה זרה שאינה רשומה בישראל, על פי החוק כאן, אינה משלמת מס מכל סוג שהוא. כאמור על פי החוק ! כמונו נהגי המוניות.
    לדוגמא כיום נהגי המונית שעובדים עבור אובר טקסי בארץ משלמים כידוע עמלה של 7% על כל הכנסה שמייצרים דרך אובר. אובר גובה את העמלה ונותנת קבלה ולא חשבונית מס.הנהג לא מזדכה בהוצאה זו כלל כאמור הכל על פי חוק.
    לטענתי חברות כמו אובר שמייצרות לעצמן הכנסה בארץ ללא תשלום מס כל שהוא בארץ, דווקא גורמות לעליית עלות המחיה.
    זה נכון שאני כנוסע אשלם פחות באובר x, אבל במקביל המס שלי יעלה בדרכים אחרות מפני שקופת המדינה תקטן ויבוא הצורך להעלות מיסים עקיפים לציבור להשלמת החוסרים . כאמור הכל על פי חוק.
    אז שלא יעבדו עליכם.✌😎
    ואל תגידו לי שוויז היא חוקית כרגע.
    היא פועלת חופשי ומסיעה נוסעים בתשלום ע"י נהגים ברכבים פרטיים והנהג יקבל תשלום בצבירה מינימלית של 100 ₪ לפחות ישירות לחשבון הבנק שלו. בלי מיסים. בלי כלום.
    הרווח הכי מגניב שיש. ככה דופקים את המדינה ואת כל נהגי המוניות בישראל.
    אל תגידו לא ידענו -לא שמענו.