הנגבי: לפיד או שלח הדליפו מוועדת חוץ וביטחון

דו"ח סודי על מבצע 'צוק איתן' שהופץ בין חברי ועדת חוץ וביטחון, מצא את דרכו אל עמית סגל מערוץ 2. בליכוד מאשימים בהדלפה את חברי הכנסת עופר שלח או יאיר לפיד, ודורשים בדיקת פוליגרף

הדליפו? לפיד ושלח בכנסת. צילום: פלאש 90

סערה בכנסת: חברי הכנסת צחי הנגבי ויואב קיש מהליכוד, מאשימים את ח"כ עופר שלח מ'יש עתיד' בהדלפת מסמך מסווג מוועדת חוץ וביטחון. בעקבות החשדות החמורים, קרא קיש לשלח לבצע בדיקת פוליגרף כדי "להסיר את העננה הכבדה שמרחפת מעליו". בנוסף קרא קיש ליו"ר הוועדה החדש, ח"כ אבי דיכטר, "לבחון את העניין ואם יש אמת בדברים לסלק את שלח מהוועדה לאלתר". לאחר ששלח הכחיש את הדברים נמרצות, טען בשעות האחרונות הנגבי כי המסקנה המתבקשת היא שלפיד הוא המדליף "משום שרק שניהם קראו את המסמך", לדבריו.

ראשית הדברים בפרסום של עמית סגל בערוץ 2. אתמול דיווח סגל כי רגע לפני שמונה לתפקידו החדש כשר בלי תיק, פרסם צחי הנגבי, יו"ר ועדת חוץ וביטחון היוצא, דו"ח על 'צוק איתן' באופן "שמנקה את ראש הממשלה והדרג המדיני" (כך במקור). הדו"ח מסווג כמובן, והופץ בין חברי הוועדה בלבד. חברי הוועדה הגיבו בזעם: עופר שלח מ'יש עתיד' אמר כי "מדובר בהפרת אמונים", וכי "מה שהתחיל במחדל נמשך בניסיון טיוח". זאת ועוד, לפי שלח "צחי הנגבי ניסה לתפור בחופזה תיק הגנה לראש הממשלה". ח"כ עומר בר-לב מ'המחנה הציוני' הוסיף לדברים וטען כי לפני מספר חודשים שלח מכתב לראש הממשלה על אופן ההתמודדות נגד איום המנהרות, מכתב שלדבריו צחי הנגבי ביקש לחתום עליו בעצמו.

השאלה המרכזית כעת, היא כיצד הגיע אותו מסמך לידיה של התקשורת. דיוני ועדת המשנה לשירותים חשאיים סגורים לתקשורת, והמסמכים שיוצאים מתוכה כאמור מסווגים. אתמול טען הנגבי כי "גורמים בעלי עניין מדליפים דבר קיומו של מסמך סודי ביותר". היום כבר חשף הנגבי את זהות המדליף לכאורה. בראיון לגלי צה"ל הבוקר, טען הנגבי כי "ח"כ שלח הדליף אתמול מסמך שהוא סודי ביותר".

"ביקשתי שמי מאנשי הוועדה לשירותים חשאיים שמעוניין במסמך – שיבוא למזכירת הוועדה", סיפר הנגבי. "היחיד שהגיע היה עפר שלח. הוא בחור חרוץ, ואחרי כמה דקות עמית סגל שאל שאילתות את מזכירות הוועדה ויו"ר הכנסת". בראיון סיפר צחי הנגבי פרטים נוספים לגבי המסמך. בין השאר מתברר בו כי הטענות הרבות אודות הסתרת המידע מחברי הוועדה היו שגויות לחלוטין, לפחות לפי הנגבי:

נכנסתי לוועדה לפני שנה כאשר היה דיון ציבורי לגבי מה ידע הדרג המדיני והצבאי על איום המנהרות. נכנסתי למסע של קריאת תמלילי ישיבות הוועדות, מאות שעות של ישיבות. ביקשתי שיאתרו לי את כל הציטוטים לגבי המנהרות. התחלתי לקרוא והסתבר לי שכל הדיווחים שנמסרו לוועדת המשנה המסווגת של ועדת החוץ והביטחון בשנה וחצי שקדמו לצוק איתן, הבהירו לעומקו את האיום הזה, את החשיבות שמייחס לו הדרג המדיני והצבאי, את ההתמקדות של צה"ל והשירותים החשאיים בניסיון למצוא מענה לכך. הרמטכ"ל וסגן הרמטכ"ל דיווחו על זה. נערכו לתת לו מענה. צוק איתן תפס את המדינה לפני שהיא מצאה לו מענה טכנולוגי. הצבא היה מודע לגודל האיום וגם ראש הממשלה.

הנגבי גם הבהיר כי המסמך לא הוכן ברגע האחרון: "לא היה ולא נברא. עבדתי עליו חודשים ארוכים. ביקשתי מהוועדה להביא לי את החומר. לאורך התקופות ניסחתי את הדברים. העברתי מסמך ליו"ר הכנסת שמבהיר לו את עמדתי האישית". לדברי הנגבי, "ראש הממשלה לא ידע שאני עובד על המסמך הזה בכלל. את כל הדיווחים הביאו אנשי הצבא והשב"כ, הם הבינו לעומק והסבירו לחברי הוועדה".

בתגובה להאשמות החמורות מצד הנגבי, פנה כאמור חבר הכנסת יואב קיש לשלח ודרש ממנו לבצע בדיקת פוליגרף. גם יו"ר הוועדה החדש אבי דיכטר התייחס לחשדות, ובדברים שאמר ל'מידה' מסר כי "יו"ר הוועדה לא יתיר ניצול לרעה של העובדה שחבריה נחשפים לחומרים מסווגים ביותר, בתוקף ולצורך מילוי תפקידם בוועדה, ובה בלבד. בתום בדיקה יסודית של הדברים, יקבע היו"ר את הצעדים שיש לבצע כדי להבטיח עיקרון זה של עבודת הוועדה". שלח מצדו, דחה את הדברים מכל וכל וטען כי לא הוא הדליף את המסמך.

המכתב של חבר הכנסת קיש
המכתב של חבר הכנסת קיש

העניין מסתבך

מכאן המשיך העניין להסתעף. הנגבי התראיין שוב בתוכנית 'המזנון' של יואב קרקובסקי ויובל קרני ברשת ב', והבהיר כי "דקות ספורות לאחר מכן המסמך הודלף לעמית סגל בערוץ 2. יש מסורת בוועדה שלא מדליפים, אבל כנראה שיש אנשים שמנפצים מסורות לשם תאווה פוליטית. אני לא רוצה לעשות עוול לשניהם, אני לא יודע מי מהם החצוף שהתקשר לעמית סגל, אולי זה ההוא שכתב ספר עם מסקנות הפוכות משלי (מתכוון לעופר שלח)".

כאשר עימתו אותו עם התגובה של שלח, אמר הנגבי כי לאחר ששאל את מנהל הוועדה התברר שהיחידים שקראו את המסמך הם יאיר לפיד ועופר שלח. "השורה התחתונה של מה שעופר שלח אומר היא שהמדליף הוא בעצם יאיר לפיד", כך הנגבי. בתגובה לדברים טען עמית סגל בטוויטר כי "בניגוד לטענותיו של צחי הנגבי, איש לא הדליף מסמך סודי ביותר. פורסם דבר קיומו של המסמך. זה כמו לטעון שמי שמספר על ישיבת קבינט מספר סודות צבאיים".

אך דבריו של סגל אינם משכנעים. בידיעה המקורית שפורסמה בערוץ 2 אתמול, הובאו דברים שרק מי שקיבל את תוכן המסמך יכול היה לדעת:

הדו"ח מתברר למעשה כמסמך שכתב צחי הנגבי ומזכה לחלוטין את ראש הממשלה, הדרג המדיני והצבאי ממה שנטען כמחדל מודיעיני בנושא המנהרות. מדובר במסמך ובו מספר פסקאות שהוגש ליו"ר הכנסת ובו ציטוטים מהדיונים של הוועדה בכנסת הקודמת, שעושים חסד עם הדרג המדיני והצבאי וטוענים שלא היה מחדל בהיערכות למבצע.

כיצד יכול היה עמית סגל לדעת מהו תוכן המסמך? מדוע לא הכחיש עופר שלח את מעורבותו של לפיד אלא רק את העובדה שהוא עצמו לא קרא את המסמך? מלשכתו של לפיד סירבו להגיב, והפנו אותנו לתגובתו של שלח.

תגובת ח״כ עפר שלח:

"הניסיון המגוחך ליצור דרמה מפרסום של מכתב של ח״כ לח״כ, שאיננו מסמך של ועדת החוץ והביטחון והוכן מבלי לשתף איש מחבריה, הוא עוד מאמץ נואש של שליחי ראש הממשלה לברוח מהשאלה האמיתית: מדוע הוא מתחמק מאחריותו כלפי חיילי צה״ל, המשפחות השכולות והציבור.

לא אני הדלפתי את קיומו ותוכנו של מכתב ההגנה של צחי הנגבי, ואני שמח שגם הוא חוזר בו מהאשמותיו השקריות ביחס אלי. לאנשים אחרים לא אתייחס. אבל כאמור, זהו רק ספין עלוב. הניסיון להסתיר את המחדלים החמורים, עליהם מעידים גם חברי קבינט ומבקר המדינה, בהכנת המגינה וצהל  למערכה, הוא זלזול בוטה והפקרה של החיילים שסיכנו את חייהם בהגנת המדינה.

מחויבותם של נבחרי ציבור היא אך ורק לאזרחי מדינת ישראל. אסור לשקר, אסור לטייח, בטח לא להורים שאיבדו את היקר להם מכל. ישראל וצבאה הגיעו למערכה שנבנתה כנגדנו במשך שנים, שבכולן היה נתניהו ראש הממשלה והאחראי הראשי והישיר לביטחון, לא ערוכים אל מול איום המנהרות ולא מוכנים להשיג ניצחון במערכה. זה מה שחשוב, זה מה שברור היום לכל, ומה שעל תיקונו אני נלחם מאז הסתיים המבצע".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. בקצור גם מדברי שלח ומתגובת לפיד מובן שלפיד הוא המדליף והם מצאו עיתונאי שיש לו אינטרס לחזק את בנט שיוצא מאוד טוב מכל הסיפור עפ"י התמלילים של הקבינט שפורסמו כבר ע"י ערוץ 2 ועל ידו בכל הזדמנות שהוא מצא ולדפוק את ביבי.

  2. נו באמת, להפיל את ביבי מהשלטון הרבה יותר חשוב משמירה על סודות צבאיים או ביטחון המדינה. קצת הגיון לא הזיק לאף אחד

  3. פחחח לא שלח ולא לפםיד הדליפו ההמצאה של הימין. אתה הנגבי או אנשיך הדלפת!!!

  4. ומה עם אנשי הנגבי ומִנהלת הוועדה שהיו מעורבים בהכנת הדוח הזה?

  5. צחי הנגבי הוא לא זה שהורשע במתן עדות שקר והוטל עליו קלון? וואלה, זה הוא... הגיב:

    צחי הנגבי הוא שקרן מורשע !

    1. עמית סגל הוא איש קלון לא-מורשע: הכיפה על הראש שלו דומה לכיפה על הראש של אברום בורג, ניסים משעל ואבישי רביב – תחפושת של דתי-לאומי בשליחות השמאל:

      http://rotter.net/forum/scoops1/288701.shtml

      http://www.amitsegal.co.il/כללי/נתניהו-מכריז-מלחמה-על-התקשורת/

      mida.org.il/2016/01/27/כן-כך-ניצח-הליכוד-בבחירות-עמית-סגל/