אלופים בצביעות

כשהם שירתו לצד נתניהו, הם שיבחו את הממשלה ומדיניותה. עתה, כשהצורך הפוליטי דוחק, נשמעים דברים חדשים. ברק ויעלון היו מעדיפים שנשכח, אבל הרשת זוכרת הכל. שמאלה פנה, קדימה צעד!

תקוות השמאל; בוגי, ברק וגנץ. צילום: פלאש 90

יום חמישי האחרון. בזה אחר זו עלו ארבעה גנרלים לכותרות העיתונים, והילכו אימים על הציבור הישראלי. האזרחים המודאגים הופצצו במטחי כותרות על "ניצני פאשיזם", "גזענות" ו"הקצנה" שמזהים הגנרלים הוותיקים, ושוב קץ הדמוקרטיה הישראלית נראה קרוב מתמיד. ומי הוא זה שיכול להציל אותה? כמובן. רק המפקדים הבכירים. אלו הנחלצים תמיד להושיע את העם מפני שלטון הימין, שמנצח שוב ושוב בבחירות בניגוד לרצון הפילדמרשלים הזקנים.

מעבר לסכנה שבערעור מוסכמות היסוד של הדמוקרטיה, יש בקמפיין הגנרלים הנוכחי גם מידה רבה מאוד של צביעות. הרי יעלון וברק הם אלו שהיו שותפים בכירים בממשלת "הבלהות" הימנית שאותה הם מכפישים כיום, והם האחראים במידה רבה על המדיניות הביטחונית של השנים האחרונות. המניע הפוליטי שלהם שקוף, והסתירה בין דבריהם – שמתועדת היטב – זועקת לשמיים.

הנה למשל יעלון, שטוען כיום כי "ההנהגה מפחידה את האזרחים בשואה שנייה", ש"אין איום קיומי על ישראל", וש"ההנהגה נגררת ומתלהמת". אבל רק לפני שנה, באפריל 2015, טען יעלון כי הנושא האיראני הוא "נושא קיומי" עבור ישראל, ויצא בתקיפות נגד הסכם הגרעין בין המעצמות ואיראן. שנתיים לפני כן, בראיון לעיתון 'ישראל היום', טען יעלון בנוגע לאיום מטהרן כי: "אני לא מכיר איש אחד שאחרי שכל האבק שוקע אומר שצריך להשלים עם איראן גרעינית […] הנושא מבחינתנו בראש סדר העדיפויות".

היה זה אותו יעלון שהילל ושיבח את מדיניותו של נתניהו לאורך כל שנות כהונתו. בין היתר הודיע יעלון בראיון לתחנת הרדיו 103FM בדצמבר 2012, כי "ראש הממשלה הוכיח שהמדינה מנוהלת באחריות ובשיקול דעת, בשום שכל". באוקטובר 2014, בראיון לאתר NRG, אמר יעלון על ההתמודדות עם הלחץ הבינלאומי על ישראל: "אני חושב שראש הממשלה מוביל את זה בצורה נכונה ושקולה". את ניהולו של נתניהו במבצע "צוק איתן" תיאר כ"אחריות, שיקול דעת, ניווט לפי מצפן ולא לפי שבשבת רוחות".

הפחדות? הנהגה נגררת? קיצוניים שהשתלטו על ההגה? נשאר רק לבחור לאיזה יעלון להאמין – זה שכיהן בתפקידים בכירים בממשלות נתניהו ותמך בעקביות בראש הממשלה, או זה המתוסכל והממורמר מהחלפתו בתפקיד שר הביטחון?

הזיכרון הקצר של ברק

גם ברק, כזכור, כיהן כשר הביטחון של נתניהו בין השנים 2009 ו-2012. וכמו יעלון גם ברק סובל מזיכרון קצר מאוד. הוא שוכח, למשל, את שיתוף הפעולה ההדוק שלו עם ראש הממשלה נתניהו בנושא הגרעין האיראני, עד כדי רמיזות והשערות כי נתניהו עשוי לשריין את ברק למפלגת הליכוד. בנובמבר 2011 החמיא ברק לעצמו ולנתניהו על ניהולם האחראי את הזירה האיראנית, מעל דפי 'הארץ': "שיהיה ברור שנתניהו וברק […] מביטים על המצב יום אחרי יום, באחריות". ובאירוע לציון יום ההולדת ה-63 של נתניהו, לא בחל ברק במחמאות: "אי אפשר להתעלם מזה שהממשלה הזו הביאה תוצאות אמתיות מעשיות בשורה ארוכה ורחבה מאוד של תחומים".

ואם חשבתם שרק ברק את יעלון רקדו במסיבת הגנרלים, עוד באותו היום הודיעו שני רמטכ"לים נוספים, גבי אשכנזי ובני גנץ, על הקמת תנועה חברתית "א-פוליטית", לצד שר החינוך לשעבר, שי פירון. מטרת התנועה: "ליצור סיפור ישראלי שלא מבוסס על פחד וחרדה" – טרמינולוגיה שמאלנית ידועה, המתחברת באופן לא-מפתיע לנאומיהם של יעלון וברק ולטענות מצד מחנה השמאל בכללותו על "היעדר תקווה" ו"שיח של פחד והתקרבנות".

בני גנץ נמשח למנהיג פוטנציאלי עוד בהיותו רמטכ״ל. כעת הוא זוכה לסקרים מפרגנים, ואינו מהסס לפזר סיסמאות ורמיזות על כניסתו העתידית לפוליטיקה. לא-מזמן השתתף בכנס של עוד תנועה "א-פוליטית" העונה לשם 'דרכנו', הגלגול החדש של תנועת 'V-15' שפעלה באגרסיביות בבחירות האחרונות בקמפיין נגד הימין.

ומה נאמר על גבי אשכנזי שכבר לא נאמר? גנרל שכהונתו לא הוארכה על-ידי נתניהו ולקח את הפוליטיזציה בצבא לשיאים שלא נראה כמותם, תוך שהוא חותר תחת שר הביטחון ופועל ככל יכולתו לסכל מטרות שהציב הדרג המדיני.

קמפיין הגנרלים 2.0

הקמפיין הנוכחי הוא המשך "קמפיין הביטחוניסטים" להפלת שלטון הימין שפעל בבחירות האחרונות, שבו הארגון 'מפקדים למען ביטחון ישראל', שהושק ערב ההליכה לקלפיות, חבר לקמפיין השמאל הכללי וקרא להחליף את השלטון. גנרלים ומפקדים שתמכו בלהט בהסכם אוסלו, בנסיגה מרמת-הגולן ובתכנית ההתנתקות, הלינו אז על "הדרך המדינית המסוכנת" שמובילה ממשלת הימין של נתניהו. כמה אירוני.

אז אחרי שהשמאל ניסה כל דרך אפשרית להפיל את שלטון הימין, כעת הוא פונה לגנרלים שיצילו אותו – גם באיומים מרומזים של הפלת השלטון. אם יש סכנה אמיתית לדמוקרטיה הישראלית, הרי שהיא מגיעה מהכיוון הזה של המפה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. לא אתפלא אם ביום עגום מישהו יתנקש בחיי ראש הממשלה. זוהי הדרך היחידה של השמאל לסלק את בנימין נתניהו מהשלטון.
    לדאבוני, השמאל מרגיש ומבין יותר ויותר כיצד מתרחק ממנו הגה השלטון ולעולם לא יחזור אליו, אלא אם הוא ינקוט באמצעי דרסטי.
    אני רואה כמעט כל יום כיצד השמאל (פוליטיקאים, אנשי תקשורת ומשפטנים בכירים) מחפש מתחת לאדמה כיצד לפגוע במר נתניהו, ואפילו ע"י שימוש ציני במשפחתו. מעולם לא היתה במדינת ישראל כזו התעמרות באשת ראש הממשלה כפי שחווה הגב' שרה נתניהו. תגידו מה שתגידו, היו נשות ראש הממשלה שהתנהגו בהתנשאות ובגסות הרבה יותר ממה שמוצג בתקשורת לגבי הגב' שרה נתניהו, אך אף אחד לא ירד לחייהן כפי שיורדים לחייה. אפילו הפמיניסטיות לא מנסות לבדוק אם ההתעמרות בגב' שרה נתניהו ראויה בעצמתה.
    לדעתי, אלו אשר מתנכלים לראש הממשלה (אני לא מדבר על מי שאינו מסכים לדרכו או שיטותיו, משום שגם לי יש השגות על מעשיו ודבריו, אלא על אלו שממש מתנכלים לו בכל דרך אפשרית), אינם אנשים צינים או צבועים. הם פשוט אנשים רעים, שהשתן תמיד היה בראשם אולם רק כעת השלפוחית התפוצצה והשתן מציף את מוחם הדל.
    הבעיה היא שרוע ליבם מנוצל ביעילות ע"י גורמים מחוץ למדינת ישראל, בין אם באיומים ובין אם בטובות הנאה, ולכן אנו רואים ושומעים את ההתפרצויות של הטירוף השמאלני. זהו השילוש המטונף של פוליטיקאים שמחפשים כל דבר בכדי להעליל על מר נתניהו ומשפחתו, התקשורת שמפרסמת זאת, והמשפטנים שבודקים ובודקים ובודקים עד אין קץ, העיקר להוכיח משהו. כמובן שבדיקות קפדניות אלו מנוצלות ע"י התקשורת לליבוי השינאה כלפי מר נתניהו, והפוליטיקאים משתמשים באמצעי תקשורת סכדי להצדיק את "חשדותיהם".
    אז יש לי חדשות לשמאל – מר נתניהו יוכל להפסיד את כסאו רק לטובת נציג מהימין. עד אז מר נתניהו ישאר ראש ממשלת ישראל ואתם תיחלשו יותר ויותר. לו היו בחירות כיום לראשות הממשלה, מר נתניהו היה זוכה בכ-%70 מהקולות, כששאר הקולות מתפזרים בין המועמדים האחרים. כל מעשי השמאל רק מרחיקים ממנו את רוב המצביעים. תיראו מה קרה עם מר"צ – היא כמעט נעלמה בבחירות האחרונות, ובבחירות הבאות היא פשוט תחדל מלהתקיים. העובדה שאנשי מר"צ פנו לערבים בכדי להתמזג איתם רק מראה שמר"צ חבה את חייה לערבים, דבר שאפילו חלק מהשמאל היהודי מתנער ממנו.

  2. מצחיק, התגובה של הימין במקום לענות לטענות היא פשוט לצעוק בחזרה "אז למה תמכתם בנתניהו עד עכשיו???" – שזה נכון ואין לי שום כוונה לבחור באף אחד מהאלופים הללו, אבל נראה לי שאין לימין שום טענה אחרת הנוגעת לתוכן של הביקורת על נתניהו.

    1. ערן, יש ויש טענות של הימין כנגד מתקפת התבהלה השמאלנית החדשה.
      אביא אותן על קצה המזלג:
      אנחנו חיים במדינה שעם כל מגרעותיה הלא מעטות היא מדינה טובה:
      רמת החיים סבירה ואף יותר מזה, הכלכלה מתפקדת היטב, ללא משברים דרמטיים ותוך כדי גידול מתמיד (כדאי לך לעיין בגיודל ערכי התל"ג לנפש בישראל בשנים האחרונות, למשל).
      המצב הבטחוני סביר, בעיקר אם לוקחים בחשבון את רמת האיומים הקיימים סביבנו.
      מבחינה בינ"ל ישראל מצליחה לעבור תקופה קשה מאד של נשיא וממשל אמריקני עוינים תוך שמירה על מעמד בינ"ל סביר, ותוך הדיפה מוצלחת של שלל יוזמות עוינות, מ BDS ועד האו"ם ועד היוזמה הצרפתת האחרונה.
      המערכות המרכזיות במדינה: חינוך, שמירת חוק וכו' מתפקדות ללא בעיות מיוחדות. בקיצור, יש לא מעט בעיות אבל אין שום מקום לשום תבהלה.
      ועכשיו בוא ניזכר מי ראש הממשלה בשבע השנים האחרונות?
      יש?

  3. אני מצביע ביבי ברמח אברי, אבל הטענות כאן פשוט מגוחחות.
    מלבד אולי יעלון שיש מן המעט, אין כאן שום חדש תחת השמש בפוליטיקה (ולא רק הישראלי).
    נתניהו לא הילל ושיבח את יעלון בהליכתם המשותפת? זילזל והטיח האשמות בליברמן וכיום יושבים יחדיו? לא תהיה ממשלת אחודות ומן הרגע הראשון דוחף לממשלת אחדות?

    לבוא ולטעון שהאיום על המדינה הוא מן הצד הזה איננו ישר, שכן כולם מדברים וחוזרים בהם כל הזמן (דווקא על ברק, גנץ, אשכנזי- ידוע מראש דעותיהם שנגד ביבי ואף אחד לא משלה עצמו גם בזמן ממשלת אחדות) כי איך נאמר "זה נבלה וזה טריפה".

  4. ברק לא ירוץ כי מאחוריו תיבת פנדורה כולל ההונאה בטאורוס וזיופים בקלפיות, שנפתחת בזמן מתאים בדומה למה שעשו לפואד

    אשכנזי סוחב את פרשת הרפז וראש המאפיה של נמל אשדוד אלון חסן, גלנט יסרס את המינוי

    גנץ התחתן עם פקודה שלו (בימינו נחשב להטרדה) גם הבניה הלא חוקית בעייתית שלא לומר אשתו ב watch

    בוגי בשמאל עם אשתו ובתו שהשתמטה משירות בצה"ל ללא עונש

    אז מי נשאר ?
    אראל מרגלית בוזי לבני חיימוביץ ופרץ שלא מתרוממים

  5. צביעות הוא שמו הראשון של השמאל. אפשר לכתוב כרכים רבים על הצביעות של הדבר הזה שנקרא שמאל. (הקיצוני והמתון)

  6. יחסם של 'מנהיגי' שלושת המימסדים שאינם עומדים לבחירה דמוקרטית: התקשורת, המשפט והאקדמיה לבנימין נתניהו – מזכיר את התופעה האנטישמית: כל מה שנתניהו יגיד או יעשה יוצג על ידם באור שלילי. כמו שבתעמולה הנאצית הוצגו היהודים הן כ"חזירים קפיטליסטיים העושקים את ההמונים העמלים" והן כ"קומוניסטים קוסמופוליטיים החותרים תחת הלאומיות השורשית" – כך בתעמולה שמנהלים אנשי תקשורת, משפט ואקדמיה נגד בנימין נתניהו: כשהוא מצליח לממש כוונה או רצון שלו – הוא מוצג כ"דיקטטור שפוגע קשות בדמוקרטיה / בצדק החברתי / בזכויות הפרט", כשאינו מצליח, הוא מוצג כ"חסר כושר מנהיגות, לחיץ וסחיט". אם הוא מגיע לאירוע כדי לכבד אותו בנוכחותו – הוא מוצג כמי שפמליית אנשי הביטחון שלו "הפריעה את מנוחת הנוכחים", ואם אינו מגיע – הוא מוצג כמי שאינו יודע לכבד אירועים כראוי. ככה זה כשהשנאה יוקדת ואין לה מנוחה.

  7. שמאל וימין

    אותי למשל לא קיבלו לטייס ויח' מובחרות עם נעליים אדומות, בגלל אבא מהאצ"ל ובגין סנדק

    לשכמותי נקבע סע' פסיכאיטרי
    למרות נתונים
    56 90 97
    דפ"ר 90 = משכל 140
    זה המכסימום שצה"ל בודק

    הסעיף היה "סע' הצטיינות" שאינו מתאים למי שאינו במ"לים קיבוצניקים

    שחלילה לא יגיעו לצמרת הצבא ומשם לשלטון

    ע"ע ב"ג ואלוף משא"ב שטרן

    בגלל שלא מצאו בקיבוצים איי קיו כשלי, נותר המטכ"ל עם ממוצע נמוך, יחסית כמובן

    שהתבטא בניהול אוגדות הצבא עם מצביאים הנושאים דרגות לא להם

    קיבלו בגורן במשק בחשאי או שהיה זה מינוי מפלגתי כסלקציה שלילית; הבריחו את הגאונים, ע"ע דר' אורי מילשטיין

    ומינפו דפ"ר נמוך יחסית, מופז למשל

    הבאתי את הסיפור בכדי שנבין שהצבא הוא מצג המדינה

    ואם באלופים נפלה שלהבת, הרי שבכל שדרות הפיקוד והניהול המקבילים

    מוסד שב"כ משטרה תעשיות צבאיות בנקים בכירי התקשורת ומוסדות החינוך כולל הטכניון ובג"צ וכיוצ"ב

    כנ"ל מספר גם דר' וטרינר וסרן במיל' גידי ציפורי שהיה איתי בקורס קצינים, אחיו סא"ל ועו"ד ונוטריון שלמה ציפורי מהפרקליטות הצבאית וסגן שר הביטחון ותא"ל מוטק'ה ציפורי שחקרוd

  8. אם כבר מדברים על צביעות – מה קרה לכל ההבטחות של נתניהו במערכות הבחירות השונות?