כשידענו להבחין בין הטובים לרעים

בניגוד למיתוסים אחרים, המיתוסים של מבצע אנטבה מדויקים ומבוססים על עובדות. סיפור גבורת הלוחמים ממחיש את האמת הבסיסית של המאבק בטרור הפלסטיני, אולי בגלל זה יש מי ששונא אותו

מיקרוקוסמוס של ששת הימים. שבויי אנטבה שבים ארצה. צילום: לע"מ

"אודה כי לאורך כל ההכנות לא האמנתי כי הפעילות תצא לפועל: המרחק מהארץ, היותה של אוגנדה ארץ עוינת, אי־הכרת השטח וההבנה כי הצלחה מותנית בהפתעה עד לשלב הפריצה למקום בו מוחזקים בני הערובה, נתפסו בעיניי כרעיון בלתי מתכנס אך מרתק ושובה דמיון".

כך תפס את אופציית החילוץ תמיר פרדו, קצין קשר בסיירת מטכ"ל, שלימים הפך לראש המוסד. במבצע עצמו הוא היה בחוליית הפיקוד, צמוד לסא"ל יוני נתניהו, מפקד כוח הפריצה והחילוץ, שנהרג בריצה של הכוח אל פתחי הטרמינל הישן בשדה התעופה באנטבה. הוא היה מטר מיוני, כאשר זה נורה ונפל.

פרדו לא היה היחיד מבין לוחמי היחידה שכל הסיפור נראה להם דמיוני ולא בר ביצוע. גם סמ"ר אמיר עופר, לוחם באחת מחוליות הפריצה, כתב לאחרונה: "המשימה נראתה לי בלתי אפשרית. שכבתי בחושך וחשבתי איך ניתן לבצע אותה. פתאום צץ במוחי רעיון שנראה לי האפשרות היחידה: המוסד שיחד את אידי אמין, והכל יהיה הצגה אחת גדולה".

הדברים נכתבו בספר שיצא ממש עכשיו בהוצאת המל"מ (המרכז למורשת המודיעין) וזכה להפצה פנימית מוגבלת. בעיני רבים ממשתתפי הפעולה, ובוודאי ממקבלי ההחלטות, ביצוע פעולת חילוץ באוגנדה נראתה מעבר לדמיון המבצעי.

ובכל זאת, "הכניסה לנוהל קרב ביום חמישי נטרלה במידה רבה את הספקנות", כותב פרדו לראשונה על המבצע שבו השתתף. משהו קרה בימים שבהם מטוס 'אייר פראנס' היה חטוף בידי מחבלים פלסטינים וגרמנים. המשהו הזה הוא פעילות הכנה ותכנון ממשיים של קציני צה"ל בדרג בכיר ובדרג בינוני ומטה. לפני כ־15 שנה עוד הספקתי לשוחח עם האלוף בני פלד, ממפקדי חיל האוויר האגדיים. כשהוא רתום לערכת הנשמה ובלוני חמצן מתניידים, הוא סיפר לי בביתו בנווה־מגן על כל מלחמותיו, מטוסיו, הפלותיו ונפילותיו, אבל גם על מבצע אנטבה. "היו שלושה אנשים שבזכותם המבצע יצא אל הפועל והצליח", הוא אמר לי: "קותי אדם, מפקד חיל האויר – זה אני, ויוני נתניהו".

קותי היה ראש אג"ם ביולי 76' , ולמעשה סגן הרמטכ"ל. הוא האמין שצריך לתכנן מבצע חילוץ. בני פלד הגה את הרעיון של הגעה באמצעות מטוסי תובלה 'הרקולס' (130-C) אבל מה שמעניין בהשוואה לצה"ל של היום: קצינים ומפקדים בדרגות של רב־סרן וסגן־אלוף חשבו שהמצב שבו יהודים מוחזקים כבני ערובה במקום מרוחק, מתבצעת סלקציה בינם לאחרים, מדינת ישראל יורדת על ברכיה, ובעוד יומיים־שלושה תתחיל סדרה של הוצאות להורג – היא גם בעיה אישית שלהם; לא בעיה של הממשלה, גם לא של המטכ"ל בלבד. אי אפשר לפטור את זה סתמית: "שאלה בחלונות הגבוהים יפתרו את הבעיה, בשביל זה משלמים להם משכורת".

גם כשהחלה הפעולה עצמה, אלה שהכריעו את גורלה היו בודדים שלקחו אחריות ולא חיכו לפקודה נוספת. השניים שלמיטב שיפוטי, בנוסף ליוני נתניהו, יצרו את התוצאה המוצלחת הם אותו אמיר עופר שלא האמין בהיתכנות המבצע, וחברו אמנון פלד. הם פרצו ראשונים לאולם הנוסעים וחיסלו את שלושת המחבלים ששלטו בבני הערובה באולם. אחר כך היו עוד ארבעה.

שדה התעופה באנטבה, במרכז: הטרמינל. צילום: לע"מ
שדה התעופה באנטבה, במרכז: הטרמינל. צילום: לע"מ

אריות על כנפי נשרים

היום כולם יודעים להגיד שסביב המבצע וסביב יוני נתניהו נוצר מיתוס. אחיו של אהוד ברק, ד"ר מולי ברוג, אף מצא לנכון לתחקר את היווצרות המיתוס. בתרבות האמריקנית ידועה האמירה הלקוחה מהסרט 'האיש שירה בליברטי ואלנס': "כשהאגדה הופכת לעובדה, תדפיס את האגדה". זה נכון לגבי אחדים מהמיתוסים שההתיישבות הציונית בארץ ישראל בנתה לעצמה. אבל לגבי שחרור החטופים באנטבה יש בעיה. כל מרכיבי ה"מיתוס" של מבצע יונתן שהפך בתודעה הציבורית למבצע אנטבה, נכונים ומבוססים על עובדות.

לפתע ביום בהיר, ערב יום העצמאות המאתיים של ארצות הברית, מגיעה חבורה של אריות על כנפי נשרים ומחלצת את היהודים שנמצאו בסיטואציה שואתית מידי הגרמנים ויורשיהם בארגוני המחבלים. היום הבהיר הזה היה בקיץ 1976, זו תקופה שהנשרים היחידים בתודעה היו 'האיגלס'. מי יכול היה לצפות שבמחצית השנייה של שנות ה־70, אחרי מלחמת יום הכיפורים ומלחמת וייטנאם, יופיע גיבור ויצא אל הפועל מבצע הצלה בעל חשיבות היסטורית.

ואכן זה נתפס כסוג של אנכרוניזם. לא רק מדינת ישראל, אולי גם העולם המערבי כולו, היה אסיר תודה על אירוע מרומם נפש כמו מבצע אנטבה. למי שלא היה פה אז קשה להסביר את התחושות. אמרנו פוסט יום כיפור, פוסט וייטנאם, פוסט ווטרגייט. זו ישראל של העשור המשונה ביותר, שבין 1967 ל־1977. אני לא חושב שיש עוד עם שהיטלטל בתוך עשר שנים בין התרחשויות מבקיעות מציאות שגרמו לתחושות אקסטטיות קולקטיביות. וכמו רגעי האופוריה, היו ימים של שפל והתרסקות קולקטיבית. הניצחון במלחמת ששת הימים השרה תחושת רווחה שהתבטאה באקסטזה כמעט, על רקע הדכדוך והחרדה של תקופת ההמתנה. וכעבור שש שנים וחצי, "מרתף השואה". כך כינה באוזניי האלוף בני פלד את האווירה בבור המטכ"ל בימי מלחמת יום כיפור.

ימי שלטונו של יצחק רבין הראשון – יוני 1974 עד יוני 1977 – נחשבו, שלא בצדק, שלוש שנים של תקופת המתנה. רמטכ"ל ששת הימים לא הצליח להמריא. באפריל, שלושה חודשים לפני אנטבה, מת באופן פתאומי בבריכה רב־אלוף דוד אלעזר, רמטכ"ל מלחמת יום הכיפורים. דדו הנערץ והיקר היה מאוהביו ומעריציו של יוני נתניהו. הם קבורים זה לצד זה בהר הרצל. הנאהבים והנעימים, דוד ויהונתן.

המרכיב העיקרי של המיתוס מבוסס על מעשה גבורה שמתבצע על ידי גיבור מושיע. באנטבה לא הייתה נקמה. לא היה חיסול ראשי המרצחים, התזת ראש הנחש וביעור קיני הצפעונים. בוצע כל הדרוש כדי להשיב לחיים קרוב למאה נידונים יהודים. הגיבור שפרץ בראש לוחמיו, נהרג. ויוני, למרבה הצער, גילם דמות שהתאימה לשאת את ממדי האגדה. הוא היה צעיר יפה תואר, משכיל ואיש ספר (בוגר הרווארד) אך גם לוחם מיומן, וככל הנראה המפקד הקרבי המנוסה והטוב ביחידה. הוא מיעט בדיבור, שמר על דיסטנס, התלבט אך ברגעים הנכונים "לא היסס לרגע", כמו שנאמר בשיר הידוע. רבים ממיתוסי הגבורה מכסים על כישלון; הם נוצרים כדי לטייח את הכשל ולהגליד את הפצע הנורא. ושוב, לא במקרה הזה. קרב גבורה, מבצע הרואי, נשאר בזיכרון בתנאי שהוא מזוהה עם גיבור אחד. אם יזכרו בעתיד את בינת־ג'בייל, זה יהיה בזכות רועי קליין.

כאן, הטובים ניצחו את הרעים. פעם אחת הומחש לעולם התקשורת והמדינאות ללא מילים מיותרות, מי הם הטובים ומי הם הרעים במלחמה נגד הטרור. שגרירי הצביעות זכו לשיעור שהיה מורכב בעיקר ממעשים. מבצע אנטבה היה מיקרוקוסמוס של מלחמת ששת הימים. תקופת המתנה משפילה שארכה שישה ימים, ומלחמת בזק שארכה כשעה בלבד.

נקודת אור בעשור של פייסנות

במבט מהיום, כאשר אנחנו חוזים במלחמת עולם שלישית או שמא רביעית נגד הג'יהאד הטרוריסטי האסלאמי, שנות ה־70 של המאה הקודמת מצטיירות כעשור הפייסנות, בדיוק כמו שנות ה-30 בטרם הפורענות. הפורענות של היום הגיעה במידה רבה בגלל הכשרת הקרקע המדינית והאידיאולוגית שביצעו מנהיגי אירופה הסוציאל־דמוקרטית של אז – ברונו קרייסקי, וילי ברנדט, אולף פלמה וממשלות צרפת ואיטליה המושחתות. כל אלה פרסו שטיח אדום, גם באו"ם, ליאסר ערפאת ולארגונו אש"ף. הטרור האווירי חגג מ־1968 ועד 1976, כולל פיצוץ מטוסים באוויר ועל הקרקע. הכול מבית מדרשם של הפלסטינים, שהפכו לרדיקל־שיק בנייר כרומו ובצילומי טלוויזיה.

יצחק רבין כראש ממשלה, שמעון פרס כשר הביטחון, הרמטכ"ל מוטה גור, מפקד חיל האוויר בני פלד ומפקד הלוחמים המחלצים יוני נתניהו, העבירו מסר יחיד ומיוחד. מסר של אמת בערפל השקרים של הטרור ותומכיו. "להיות ישראלי בימים אלה פירושו להיות אדם משוכנע בצדקתו", כתב אז בעיתון 'הארץ' פובליציסט בשם אמנון רובינשטיין, פרופסור למשפטים. "חוטפי מטוס אייר פראנס נמנים עם חוליות מרצחים הממשיכים את המסורת הנאצית. מונעים על ידי תפיסה גזענית, מנסים תלמידים אלה של המופתי ושל גבלס להמשיך את המלחמה בעם היהודי. שיטות התעמולה שלהם הן שיטות נאציות, וניסיונם לערער את סדרי העולם התרבותי מושפע מהלך הרוח ההיטלראי". ואותו אמנון רובינשטיין המשיך ומנה את כניעותיו של האו"ם לכנופיית אש"ף, ואת השלמתה של מעצמת הענק ארצות הברית עם רצח שגריריה… או שאני מתבלבל, וכל זה קורה עכשיו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 תגובות למאמר

    1. כי גם היום קורים דברים כאלה. ההיסטוריה חוזרת על עצמה.

  1. כתוב יפהפה ומעורר השראה. תודה רבה!
    מצמרר לחשוב איך היו מתקבלות היום מילים כמו של אמנון רובינשטיין. מייד היו פותרים אותן ב"פשיזם", "ניכוס זכר השואה למטרה פוליטית" וכו'. הרי רק לשמאל מותר היום לערוך השוואות ל"תהליכים שהתרחשו בשנות השלושים בגרמניה".

  2. טור מצוין. ומבלי לגרוע ממנו במאומה, ראוי גם להזביר את עמדתו האמיצה של קברניט אייר פראנס, מישל באקו. לא לעותים קרובות ניתן לשבח בן עם שתמיד היה ראוי למנהיגים טובים יותר ומושחתים פחות מאלה שהנהיגו אותו. כאשר הורו החוטפים לקברניט ולצוותו לעלות על המטוס עם בני הערובה הלא-יהודים ששוחררו, הוא סירב, בטיעון שהוא אחראי על *** כל *** נוסעיו. וגם לא תיאם זאת עם חברי הצוות, שבחרו כולם מרצונם החופשי להישאר שם איתו ועם בני הערובה. שכרו של הקברניט באקו: כשחזר לצרפת, הוא קורקע זמנית והורד בדרגה. ומעולם לא התחרט על החלטתו. גם זה חלק מהשיעור של אנטבה.

    1. רפי, יש לך אסמכתא לזה שהוא קורקע והורד בדרגה? לפי ערכי הויקיפדיה שלו בעברית ובאנגלית
      https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%99%D7%A9%D7%9C_%D7%91%D7%A7%D7%95%D7%A1
      https://en.wikipedia.org/wiki/Michel_Bacos
      וראיון איתו במעריב:
      http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/443/355.html
      הוא קיבל מנשיא צרפת את אות אביר לגיון הכבוד, ((העיטור האזרחי הגבוה ביותר בצרפת), חזר מיד לפעילות, וטיסטו הראשונה היתה לישראל, כפי שביקש.

  3. מעולה. אמנון לורד מלא ידע וכותב מצוין כהרגלו.
    נ.ב
    לאחרונה חל פיחות ברמת הכתיבה באתר, עוד כמה לורדים והמצב יראה יותר טוב.

  4. מדוע מדינת ישראל צריכה לחגוג 40 שנה למיבצע? האם האומה לא מאוחדת? נחלשה? הלאומנות אבדה? יותר מדי שמאלנים? אניחנו לא חזקים משהינו? למה אנחנו צריכים תזכורות זה נשמע
    כתעמולת בחירות

    1. אורי יקר

      ומדוע חוגגים את יום העצמאות?
      האם הפאשיזם מרגיש בהתערערות מעמדו בה' באייר?
      אידאליסטים מ"שוברים שתיקה" מסרבים להרעיל את מי הערבים, בניגוד למדיניות השלטונות?
      אנשי "שלום עכשו" חושפים מגע שלא-בדרך-הטבע של יהודים עם האדמה? (לדידם של השמאלנים "דרך הטבע" של יהודי באדמה היא קבורה בלבד).

      מדוע חוגגים? האמת פשוטה. נעים להיזכר בתקופה בה אכן ידענו לטפל באויב הגרמנו-סוציאליסטי-ערבי-נציונליסטי.

    2. שאלה מעניינת לא פחות היא מדוע אתה מתנגד כל כך ומריר כל כך, בגלל ציון 40 שנה למבצע?
      ולא, זו ממש לא תעמולת בחירות. הבחירות הבאות עדיין רחוקות, רחוקות מאוד. קשה, לא נעים, אבל תצטרך לחיות עם זה איכשהו.

  5. הפיחות במעמדו של מבצע יונתן לאורך השנים קשור קשר ישיר לייסוף במעמדו של בנימין נתניהו כמנהיג המחנה הלאומי: "מחנה השלום" מנייד את ערכם של ערכים לאומיים על פי "תרומתם" למצבו האלקטורלי. דוברי "מחנה השלום" יעדיפו לקרוא למבצע "מבצע אנטבה" – ולא "מבצע יונתן", כפי שהם לימדונו לקרוא למבצע שלום הגליל בתקופת שלטונו של מנהיג הליכוד מנחם בגין – "מלחמת לבנון השנייה", בנוסח "מלחמת וייטנם" הרחוקה וה"מיותרת" של האמריקאים.

    1. התיאור שלך נכון: ל"מחנה השלום" יש רק ערך אחד קבוע – שלטון בכל מחיר. הערך הזה מכתיב ניוד קבוע של ערכים על פי המצב הדמוגרפי והאלקטורלי: אם יש פוטנציאל אלקטורלי במסתננים סודנים לאחר שיאוזרחו – הסיסמה היא "גירוש פליטים – שואה בחסות ישראל", אם יש פוטנציאל אלקטורלי בהומואים ולסביות – הסיסמה היא "רבנים חשוכים, תנו ללהט"בים כבוד בבית הכנסת", אם יש חשש שהעולים מצרפת יתנו קולם למפלגות המחנה הלאומי – הסיסמה היא "ישראל אינה עיר מקלט":

      http://rotter.net/forum/scoops1/171911.shtml

      לכן, העובדה שאחיו של איש המופת יוני נתניהו הפך למנהיג המחנה הלאומי, מחייבת את "מחנה השלום" – אם הוא אכן דבק בערך היחיד הקבוע שלו – להפחית בערכו של יוני ולמוסס את מורשתו.

  6. אילו זה היה קורה בימינו:

    מטוס ישראלי נחטף למדינה אפריקנית רחוקה. במבצע החילוץ נהרגים מפקד הפעולה וארבעה בני ערובה. חייל נוסף נפצע קשה והופך משותק בכל גופו –

    בתקשורת הישראלית פורצת סערה גדולה על הפיאסקו באנטבה. אמנון אברמוביץ', רזי ברקאי, אור הלר ושות' מתחרים ביניהם מי ישמיץ יותר ומי ילעג יותר למבצע הכושל ולשחצנות הישראלית. בכל האולפנים מופיעים פרשנים – מומחים ולשעברים למיניהם, מברברים ומנתחים את המבצע, חושפים את כל הסודות המבצעיים.
    בזרועות הביטחון מהומה. חיל האוויר מטיל את האחריות על הסיירת. הסיירת מאשימה את אמ"ן. אמ"ן את המוסד.

    ארגוני זכויות האדם קוראים לפתוח בחקירה בינלאומית על וידוא הריגה בחוטפים, רצח חיילים אוגנדים, ופיצוץ מטוסי קרב אוגנדים חונים לשם נקמה.
    התנועה למען איכות השלטון קוראת לבדוק את שרשרת ההחלטות לפני המבצע. מבקר המדינה פותח בחקירה האם תהליך אישור המבצע היה תקין, והאם קיבל המבצע אישור מהיועץ המשפטי.
    היועץ המשפטי לממשלה פותח בחקירה פלילית.
    חיילי סיירת מטכ"ל נחקרים במצ"ח.
    קמה ועדת חקירה ממלכתית.
    והעניין עוד לא הסתיים…

    1. התחקיר המגוחך של מולי ברוג הוא, במידה רבה, מעין תגובה דומה למה שתיארת כאן.

  7. אילו זה היה קורה היום. עיתון הארץ היה טוען שהרגנו אנשים ללא משפט. מועצת הבטחון הייתה מגנה אותנו על הפרת הריבונות של מדינה. על סיכון חיי החטופים . על אלימות בלתי מידתית ו היינו נאלצים לשלם פיצויים לממשלות אוגנדה וגרמניה

  8. דדו היה רמטכל כושל שאחראי לכישלון במלחמת יום כיפור
    לא מבין את הערצה המאוחרת הזאת לדדו שבמקום להיתפתר אחרי 2600 הרוגים טען שהוא לא אחראי
    ואל תענו לי בזה שלא נתנו לו לבצע מיתקפת מנע
    מיתקפת מנע היתה מיסתיימת בכישלון
    כל מה שצהל עשה ביומיים הראשונין ניכשל ולכן סביר שגם המיתקפה הזאת היתה ניכשלת ומדינת ישראל גם לא היתה מקבלת סיוע
    גם המורל בעם ובצבא היה נמוך לאור העובגה שאף אחד לא היה מבין למה פתחנו במלחמה ואנחנו לא מנצחים
    סתם עוד דוגמא ויש עוד רבות דדו רצה לפתוח במלחמה על בסיס הידיעה שהערבים יתחילו ב6 בערב שרי הממשלה החכמים ממנו הבינו שלדדו אין מושג אתמול אמר הכל טוב היום אוצר מלחמה ב6 אולי היא תתחיל דווקא ב2 כפי שאכן ארע

    1. ואיך זה קשור לכתבה בדיוק???

  9. לפי תחקיר בטלויזייה על הלינץ ברמאללה, תגובת מישרד הביטחון, לא בוצעה פעולה כי צהל לא הגיש לאישור. ותגובת צהל, לא בוצעה פעולה כי מישרד הביטחון לא ביקש פעולה… כך זה נראה היום. אין לקיחת אחריות, ויוזמה מפחד התקשורת והמישפטיזציה שלא מאפשרת תחקרי אמת כי כל אי הצלחה מיבצעית עלולה להגיע לבית מישפט,

  10. אמנוו, מאמר יפה המקבל משנה תוקף משמעותי אם נחברו לעניין של טרור גרעיני או כימי או ביולוגי שיגיע גם יגיע מצד המוסלמים הפאשיסטיים הקיצוניים.