חשיפה: משרד החינוך מוציא את הזהות היהודית מבחינות הבגרות באזרחות

תשובה ששלח משרד החינוך לבג"ץ חושפת הידרדרות חסרת תקדים במקצוע האזרחות וניצחון דרמטי לשמאל הקיצוני. על פי הצהרת המשרד, התלמידים לא ייבחנו בשאלות הנוגעות לזהותה היהודית של מדינת ישראל

מה קרה לזהות היהודית. שר החינוך בנט. צילום: גרשון אלינסון /פלאש90

בשבוע שעבר הוגשה תגובת המדינה בעתירה לבג"ץ נגד השימוש ב"מחוון מושגים" בהוראת מקצוע האזרחות. מדובר במסמך המגדיר את המושגים שעליהם ייבחנו התלמידים בבחינת הבגרות, והקובע את אופי הוראת המקצוע במהלך השנה. בתשובת המדינה נחשף כי בכוונת משרד החינוך להוציא מבחינות הבגרות הקרובות את כל המושגים הנוגעים לזהות היהודית ולרוב היהודי:

לעניין טענות העותרים בנוגע להגדרות המחוון הנוגעות לזהות היהודית ולרוב היהודי, נציין כי נושא זה הועבר לדיון בוועדת המקצוע, והוא לא ייכלל ברשימת הנושאים לבחינה עד שתתקיים היוועצות בעניינו והוא יותאם לספרי הלימוד השונים.

המשמעות דרמטית: ניצחון מוחלט של השמאל הקיצוני במאבק על לימודי האזרחות, ונטרול התוכן הלאומי והציוני בבחינה. על פי הצהרת משרד החינוך, כל מושגי הלימוד הנכללים תחת הכותרת "זהות יהודית ורוב יהודי" לא ייכללו בבחינות הבגרות הקרובות, עד לקיום "התייעצות" שמועדה לא ידוע.

מבדיקה של מחוון המושגים הנוכחי עולה כי מדובר בחלק גדול מהחומר. ככל הנראה, הכוונה היא להוציא ממבחני הבגרות שאלות הנוגעות ל"הצדקות השונות למדינת הלאום הדמוקרטית (אתנית־תרבותית)"; ל"מאפיינים היהודיים של המדינה כפי שהם מתקיימים הלכה למעשה", ול"אחריות והמחויבות ההדדית של מדינת ישראל והעם היהודי בתפוצות". תחת הכותרות הללו נכללים רוב המושגים המסבירים את הגישה הלאומית והציונית. כל שנותר הוא רעיונות בדבר רב־תרבותיות והשלטון הפרוגרסיבי של בית המשפט העליון והאליטות.

העתירה לבג"ץ הוגשה לפני כחודשיים על ידי מורים ואנשי מקצוע בתחום האזרחות, המזוהים עם הצד השמאלי של המפה. בעתירה – שהוגשה באמצעות ה'קליניקה לזכויות אדם' מאוניברסיטת תל־אביב, וצורפו לה חווֹת־דעת של אנשי שמאל מובהקים כמו פרופ' ענת זהר וד"ר דן אבנון – נטען כי הימין "השתלט" על לימודי האזרחות באמצעות מחוון המושגים, מסמך של המשרד שעל פיו נכתבות בחינות הבגרות. לטענתם, "את גישת האזרחות המשותפת, ששמה דגש על דמוקרטיה מהותית, דינמית ופלורליסטית, החליפה תפיסת אזרחות יהודית־אתנית", ועל כן מדובר בשינוי דרמטי של המקצוע המחייב – כרגיל – התערבות של בג"ץ.

כפי שמתברר מתשובת המדינה, העותרים לא צריכים בכלל להמתין לפסק הדין. בעקבות הגשת העתירה, ואף לפני שהתקיים דיון אחד בסוגיה, החליט משרד החינוך באופן חד־צדדי להוציא לאלתר את הנושאים "הנפיצים" מבחינות הבגרות, ולמעשה למחוק חלק מרכזי מתכנית הלימודים.

מדינה יהודית אאוט, מדינת כל אזרחיה אין

בכך הסתיים גם הניסיון "להשפיע מבפנים" על מחוון המושגים ולנסות לשפרו לטובה. כפי שפרסמנו בעבר ('בדלת האחורית: כך השתלט השמאל על לימודי האזרחות') מי שיזם את מחוון המושגים הייתה יעל גוראון, המפקחת המרכזית ללימודי אזרחות, שעשתה זאת כדי להשפיע על תכניות הלימודים מבלי לשנות את ספרי הלימוד המאושרים במקצוע. גוראון, אשת שמאל מובהקת, פרסמה רשימת מושגים שהוליכה את המקצוע שמאלה באופן משמעותי, תוך חריגה ברורה מההגדרות שניתנו בספרי הלימוד.

בעקבות הצעד הזה נוצר סכסוך בין יו"ר ועדת המקצוע, ד"ר אסף מלאך, לחברים אחרים בוועדה. בעוד מלאך טען שצריך לנסות לשנות את המושגון ולהחדיר לתוכו יותר סעיפים בעלי תוכן לאומי, חברים אחרים טענו כי המושגון כולו פסול וכי יש לדרוש להחזיר את ספרי הלימוד למרכז. הסכסוך הפך לפיצוץ כאשר חלק מחברי הוועדה פרשו ממנה בזעף, וגישתו של מלאך ניצחה. המושגון עודכן ברוח ציונית ולאומית יותר, מתוך תקווה להשפיע באופן מיידי על בחינות הבגרות. אך כפי שהתברר, גוראון וחבריה לא קיבלו זאת, ומאז התיקונים של מלאך עודכן המושגון שוב ושוב, כאשר בכל פעם חלה בו נסיגה בשאלות מהותיות הנוגעות לזהותה היהודית של המדינה, למעמדו של בית המשפט העליון וכדומה. עתה, עם הגשת העתירה, ההישגים המועטים שעוד נותרו בתוך המושגון נמחקו כלא היו.

דוגמה להידרדרות הזו ניתן לראות ביחסו של המחוון ל"דרכי ההתמודדות עם השסע הלאומי". במסמך שפורסם באוקטובר נכתב כי אחד הפתרונות לשסע הוא "חינוך כל המגזרים לסובלנות ולקבלת אופייה של המדינה כיהודית ודמוקרטית", כלומר: כל המגזרים, כולל הערבים, צריכים ללמוד לקבל את אופייה היהודי של ישראל. בחודש פברואר הדברים כבר שונו באופן יסודי ל'קבלת האחר במדינה יהודית ודמוקרטית'. מי שצריך חינוך הם לא הערבים ומיעוטים אחרים, אלא הרוב היהודי שצריך ללמוד לקבל את "האחר". במחוון בחינת הבגרות בקיץ האחרון נוסף שינוי מרחיק לכת: חלק מהפתרונות האפשריים להתמודדות עם השסע הלאומי, שימו לב, הם: "שינוי סמלי המדינה / הסכמי שלום / שינוי אופי המדינה למדינת כל אזרחיה / מתן אוטונומיה למיעוט הערבי". מדינה יהודית – אאוט, מדינת כל אזרחיה – אין.

המשמעות של ההגדרות הללו עצומה, שכן הן קובעות מה נחשב לתשובה "נכונה" בבחינת הבגרות ומה לא. על פי ההגדרות החדשות, תלמיד שיסביר כי הפתרון לשסע בישראל הוא חינוך לקבלת אופייה של ישראל כמדינה יהודית (כפי שאומר, למשל, גם נשיא המדינה ראובן ריבלין) – ייפסל, אך חברו שיטען כי יש לשנות את אופייה של המדינה מן היסוד יקבל את מרב הנקודות.

כך, מתחת לאף ובמשמרת של נפתלי בנט, עובר משרד החינוך תהליך של הקצנה פוסט־ציונית חמורה. אם אף אחד לא יעמוד בפרץ, יעביר את גוראון מתפקידה ויחזיר את מעמדם של ספרי הלימוד, המצב רק ילך ויחמיר. עד אז, זהו ניצחון בנוק־אאוט לשמאל הקיצוני.

בלשכת השר בנט בחרו שלא להגיב לידיעה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

27 תגובות למאמר

  1. בשלב ראשון על החינוך הממלכתי דתי לפרוש ולקבוע מסגרת בחינה שונה המתבוננת בצורה חיובית על קיומה של מדינה יהודית. בשלב שני יש לעבור מבית ספר לבית ספר ולהסביר את האינדוקטרינציה האנטי ציונית שבבחינה זו. בן גוריון מתהפך בקברו.

  2. התשובה שלנו צריכה להיות חינוך חינוך ועוד פעם חינוך. לימודי האזרחות כמקצוע בבית ספר לא יכול להיות הסיטואציה היחידה שבו ייפגש הנוער עם שאלות ודילמות הקשורות לחיי היהודים במדינת ישראל. השאלות והמודעות צריכות להיות חלק מהחיים החינוכיים בבית הספר, בבית ובתנועות הנוער. לא נפקיר את ידיעות ילדינו למלחמות הבלתי פוסקות והנסיונות של השמאל להשתלט על תפיסת עולמנו באמצעות ספרי לימוד אזרחות. ילדינו ילמדו בבני עקיבא, בטיולים, בבית, בחגים, ובשיעורי היסטוריה ומחשבת ישראל את ההיסטוריה שלנו כעם (גם ביום השואה וביום הזיכרון), את הציונות, את הקשר של עם ישראל לארץ ישראל.
    המגזר הדתי הצליח להעביר את המסרים האלה לאו דוקא דרך שיעור אזרחות, במוסדות הלימוד התיכוניים והעל תיכוניים. צריך להתמיד ולהציע אלטרנטיבה גם לאנשים מסורתיים שרוצים לשמוע.
    צריך להראות להם סרטים, ולתת להם ספרים לקרוא. המסע לפולין זה גם דרך.
    אין שום משמעות למדינת ישראל אם היא אינה מדינת היהודים. הם צריכים להבין את זה בכל הדרכים שאפשר להעביר להם את זה.

    1. לא רק משמעות. אין שום קיום למדינת ישראל, אם לא תהיה מדינת היהודים. אנשי השמאל הקיצוני יודעים זאת היטב, וזאת בדיוק מטרתם. אין כאן שום חוסר הבנה או בלבול מצדם.

  3. מוזמנים לקרוא את מצע 'מפלגת זהות' בנוגע למערכת החינוך.

  4. תתעוררו, המהפך קרה בוועדת דוברת, בשנת 2002, תחת ידיה של השרה לימור לבנת.
    כיום שר החינוך הוא חסר כוח ואין לו השפעה על תוכן הלימוד.

  5. לא ייאמן עד כמה סובלת ממשלת הימין מאין אונות ואינה פועלת מיידית להרחיק חבלנים ממערכת החינוך שכל מטרתם למחוק ולטשטש זיקה וזהות של העם היהודי במולדתו.
    הלו – אדוני השר בנט – אולי תפסיק לצייץ ולתחוב אפך בנושאי בטחון ותתחיל לעשות סדר בחינוך עליו אתה מופקד???

    1. החלטה חמורה מאוד. ככל שמתקרבים להשגת היעד כמו שהשמאל רוצה, כך נאבד את זהותינו הלאומית היהודית. מנסיון העבר של העם היהודי כבר הוכח שלנסות ולהכחיד את עצם היותנו יהודים זה לא שיפר את תודעת הגויים לעם היהודי מבחינת להיות ככל העמים. ברגע שהמדינה תהפוך למדינת כל אזרחייה ולמעשה לעוד מדינה מוסלמית אז נגרד את עצמנו איזו טעות עשינו.

  6. בנט, מרגע שנכנס לפוליטיקה היה ונשאר, לא יותר מפרובוקטור זול.
    אחד שעושה רעש, הרבה רעש, הרבה…פוזה, בעיקר פוזה.

    כאילו מאגף את ביבי מימין,
    כאילו דורש יד חזקה נגד הטרור,
    כאילו דורש מלחמה נגד המנהרות,
    פועל ושותף להחלטות הממשלה ואז יוצא נגדה בתקשורת. אי לויאלית תהומית.
    ומניפולטור זול ומעורר בוז בבחירות [ מקרה אוחנה].

    כאילו אלטרנטיבה ימנית לנתניהו. בפועל, הרבה רעש על לא מאומה. נסוג מכל דבר עליו, לכאורה, התעקש ועמד.
    ועל רקע כל זה, המקרה הזה…לא מפתיע.

    בנט הוא אכזבה עצומה למי שציפה ממנו למשהו.
    בלון נפוח שמלא בעיקר באוויר חם.

    ואני מבוחריו לשעבר. לצערי.

  7. אז בבקשה, שקבוצת מורים ואנשי מקצוע אחרים יגישו בג"ץ על מחיקת משרד החינוך את זהותה של המדינה כמדינה י-ה-ו-ד-י-ת (ודמוקרטית), על פי חוק, ממערכת בחינוך וכו' וכו' וכו'. למה הדרך לעתירות פנויה רק לשמאל???

    1. כולנו יודעים שכל עתירה של הימין תיזרק מכל המדרגות, בידי שופטי בג"צ. הלא כל ילד יודע מה תהיה פסיקת שופטינו החביבים במשפט שנושאו פוליטי, עוד בטרם המשפט מתחיל. וזה בדיוק לב הבעיה – שופטינו החביבים.

    2. לי. תמיר
      ודאי שעתירות ימניות תזרקנה מכל המדרגות. אלא עתירות מגישים לא רק כדי לזכות אלא יש חשיבות להגשת עתירות גם לפרוטוקול. סיבה נוספת -אם נגיש עתירות בעקבות השמאל המערכת תסתם ובמשרד המשפטים יצטרכו לדון איך מרסנים את העתירות השמאלניות. נוסף לכך, עתירות נגד השמאל יכולות להציף נושאים לדיון ציבורי.

    1. למה זה חמור? אתה חושב שלימודי המתמטיקה היו הופכים את החרדים למתכנתים? אפשר להתפרנס גם מבלי לדעת לפתור משוואות דיפרנציאליות. מוכר בחנות ואפילו רואה חשבון לא צריכים לדעת מעבר לכללי חשבון בסיסיים.

    2. מתמטיקה נותנת לנו כלים של בסיסיים של חשיבה לוגית שהיא זו שמאפשרת את הבנת העולם
      יחד עם זאת השימוש במתמטיקה מלמדת לא רק חשיבה לוגית אלא גם חשיבה יצירתית מסתעפת. כך למשל המתמטיקה מלמדת אותנו לתאר את אותו דבר מכמה זוויות ודרכי הבעה.
      אם אתה חושב שבעתיד ציבור כזה גדול יתפרנס רק מהמקצועות שהזכרת אני חושב שתיהיה כאן בעיה קטנה.
      וגם רואה חשבון אי אפשר להיות בלי מתמטיקה.

  8. זה לא מפתיע. תופעת הפטריוטים החילונים היא דבר חולף. מי שלא שומר תורה ומצוות, שומה עליו כי הוא וילדיו יתרחקו מהמסורת. בני "ידיד הבדואים" בגין הוא המשך ישיר של מנחם בגין, ואילו בנו השמאלן של בגין הוא המשך טבעי של אביו. שלא לדבר על אחד, רובי ריבלין, המשכו ההגיוני של יוסף ריבלין.

    הדתיים צריכים להסיק מסקנות ולהבין כי "השתלבות" ו"כל ישראל חברים" הם ססמאות סרק. המלחמה היא על הישרדות המגזר הדתי.

  9. הי נפתלי…..זה נכון???????????מפדל ההיסטורית מתהפכת בקיברה…….

  10. כמה דרמה כמה דרמה!!!! כולה השנה אמרו שזה יהיה הפרקים שיצאו מהבחינה. כל שנה מוציאים פרקים אחרים והשנה החליטו את זה על מנת לקחת עוד שנה ולהתארגן על שאלות המותאמות לחומר. חוץ מזה ממתי אתר מידה בכלל תומך בחינוך ממלכתי ולא בהפרטה שלו

  11. נפתלי בנט עובד בשביל השמאל – לשם כך הוא נכנס לפוליטיקה. לא חשוב מה הוא אומר – חשוב מה הוא עושה: בנט השתלט על המפד"ל בעורמה. הוא פועל בתיאום עם יאיר לפיד. הוא דחך את החוק לסגירת ישראל היום. הוא ושולייתו (איילת שקד) לא באו לפוליטיקה כדי לחזק את הציבור הלאומי, אלא כדי לערער את שלטון המחנה הלאומי ולסלול את הדרך של השמאל לשלטון:

    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/430/320.html

    http://www.israelhayom.co.il/article/170993

    http://www.inn.co.il/Forum/Forum.aspx/t691316

  12. הייתי אומר שלפני שאנחנו מספידים את הזהות הלאומית שלנו וגם את בנט כשר חינוך, רצוי להסתכל על דברים אחרים שהוא כן קידם.
    אני לא מאמין וזה גם לא הגיוני שבנט, ביבי או שאר חברי הכנסת בימין ייתנו יד למחיקת הזהות היהודית.
    בנוסף, צריך לזכור שהזהות היהודית שלנו לא מתהוות רק בבחינת הבגרות באזרחות.
    כאשר אני נזכר בלימודי אזרחות שאני למדתי עוד הרחק בשנת 2000, כבר אז היו סממנים של שחיקת הזהות היהודית.
    מה ההבדל?
    שזה לא שינה לי שום דבר.
    מה שחשוב זה מה אנחנו, כהורים (או כאשר נהייה הורים) נלמד את הילדים.
    מה המורים של הילדים יספרו להם וילמדו אותם.
    אם כבר, אז רצוי להוציא את הפוליטיקה מתוך בתי הספר.
    אין סיבה שמנהלים או מורים יחליטו עבור התלמידים מה נכון ומה לא נכון.

    אני אומר חכו.

  13. מדינת ישראל חייבת להשאר מדינה חד לאומית יהודית ופלורליסטית תרבותית!
    זוהי מדינת ישראל מדינת היהודים וכל בעלי הדתות השונות כאן יתקבלו בברכה במדינת הלאום היהודי בתנאי שינהגו בהתאם לחוקי המדינה היהודית שהרי היא הוקמה ע״י היהודים למטרת בית לאומי לעם היהודי.

  14. בנט. מאכזב י נכנע. לרעש. השמאל,במקום. לעמוד על שלו בתקיפות ולהודיע לבגץ שאין להם זכות להתערב

  15. "בילדותי נאלצתי לקטוע את לימודיי בשביל ללכת לבית הספר."
    ג'ורג' ברנרד שו.

  16. בנט,כמו מרבית ההנהגה הימנית בוגד בבוחריו ומחניף לחונטה השמאלנית.