תודה שהשתכנזנו

צריך להיות חולה אנוש במחלת התקינות הפוליטית כדי להתכחש ליתרונו הגורף של המערב על המזרח. ראשי הציונות שדרשו מהמזרחים להתנער מעברם, תבעו זאת קודם מעצמם

דוד בן־גוריון עם ילדים עולי תימן במעברה, 1950. צילום: דוד אלדן, לע"מ

בצעירותי יצאתי עם בת לשני פרופסורים מכובדים. כשרציתי לבקר בביתה, היא הזהירה אותי ש"לא כדאי, הוריי לא אוהבים מזרחיים". אבל את השיעור המאלף ביותר על גזענות העניק לי דווקא אבי, שעלה ארצה מטריפולי. באחת משיחותינו הערות על שנות קליטתו בארץ הוא נזכר בהתנשאות שחש מצד האשכנזים הוותיקים. בתמימות ובהעזה של ילד הערתי לו שהוא נוהג באופן דומה כלפי "כושים". אבי הפנה אליי מבט זועם והפטיר: "אותי אתה משווה לכושים!?"… כעת בואו נמשיך.

תחילה ראוי שנגדיר מהם מזרח ומערב. כשאנחנו בישראל אומרים "מזרח", אנחנו לרוב מתכוונים לצפון אפריקה ולמערב אסיה. ב"מערב", אנחנו מתכוונים למערב אירופה ולצפון אמריקה. צריך להיות חולה אנוש במחלת התקינות הפוליטית כדי לטעון שהמערב והמזרח שקולים זה לזה, ושהכול רק עניין של טעם. במאות השנים האחרונות המערב השאיר אבק למזרח בכל הנוגע להתפתחות פילוסופית, פוליטית, כלכלית, מדעית, טכנולוגית ותרבותית. אם השוואה על בסיס איכות היא חמקמקה ובעייתית, נוכל להסתפק במדדים כמותיים: החל ברמת החירות והשוויון, עבור בתוצר לנפש, וכלה במספר הכותרים היוצאים לאור והפטנטים הרשומים. עדות ליתרונו הגורף של המערב אפשר לראות גם בכיוון החד־סטרי המובהק של גלי ההגירה בימי מלחמה ובימי שלום כאחד.

אחרי תור הזהב של האסלאם, שהתרחש כמעט במקביל לחשכת ימי הביניים של הנצרות, התהפכו היוצרות: המזרח החל שוקע, שעה שבמערב הוכרז הרנסנס. התמורות הללו היו חייבות להשפיע על הקהילות היהודיות שחיו באזורים אלה. ככל שניסו היהודים לשמור על ייחודיותם, הם לא היו יכולים לחמוק מתמורות היסטוריות אלה, לשבט ולחסד.

אלא שמרבית יהודי אשכנז לא היו שותפים למה שאנחנו מכנים תרבות המערב, משום שגם הם חיו בפיגור עמוק למדי במזרח אירופה, בשטעטל שלא היה שונה בהרבה מהכפר שממנו הגיע אבי. אם יש הצדקה כשלהי להתנשאות בעולמנו, אולי ה'ייקים' הם שרשאים לחוש בה. לא בטוח שכדאי להם. אבל ממש לא ברור מדוע יוצאי אשכנז האחרים מתפארים במוצאם, כאילו היו נכדיו של אלברט איינשטיין או צאצאיו של היינריך היינה.

אפשר לבקר את הגישה הדיכוטומית של ראשי הציונות, אשכנזים ממזרח אירופה ברובם, אבל לזכותם ייאמר שהם לא דרשו מיהודי המזרח מה שהם לא תבעו תחילה מעצמם: התכחשות טוטלית לתרבותם, שאותה תפסו כנחשלת, ובניית דגם של יהודי חדש –  צבר גאה, חף ממשקולות העבר. כך שאם ראשי הציונות נהגו בהתנשאות כלפי מישהו, היה זה קודם כול כלפי הוריהם. למזרחים השינוי הזה היה טראומטי יותר, כיון שלרוב הוא לא בא מעצמם אלא ממקור חיצוני, שנתפס כמתנשא ומדכא. אצל האשכנזים היה בתהליך הזה ממד של גאולה, המזרחים נותרו לעומת זאת עם טעם של בגידה.

חרף הקשיים והשינוי האדיר שאבי נדרש לו, הוא קיבל את עסקת החבילה שהציעה לו הציונות: התכחש לעברך המוכה והרדוף כיהודי בארץ ערבית, ותן יד לבניית בית לאומי לעם היהודי. ייתכן שלאבי, שלא היה "יועץ של המלך", ובא מבית מרוד כשבציקלונו רק זכר המכות שספג משכניו הערבים, העסקה הייתה קורצת יותר. כעת, לאחר שהציונות הצליחה במשימתה לבנות מקלט בטוח ליהודים, אפשר ואף חובה להתפנות לתיקון עוולות ישנות וליהנות גם ממה שיש למזרח לתרום לזהות הישראלית המתרקמת. אבל את הבחירה האסטרטגית מדינת ישראל כבר עשתה: אנחנו חלק מהמערב, לא מהמזרח, גם לא ממזרח אירופה. וטוב שכך.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _

רפי ברזילי הוא יועץ אסטרטגי

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

36 תגובות למאמר

  1. לטעמי טור מצויין.
    למי שלא מאמין שיהודי מזרח אירופה חיו בתרבות קצת נחשלת כדאי שיקרא את סיפרו של יצחק בשביס זינגר "תישמעו סיפור!" שמספר על החיים בעיירות במזרח אירופה בשלהי המאה ה 19. כמות האמונות הטפלות והיחס החשדני-סרבני לקידמה לא יבייש חובב בבות מצוי.
    ולמרות זאת ראשוני הציונות החליטו להיתכחש לעברם ולברוא תרבות חדשה שפנייה לארופה המערבית (ולאחר מכן ארה"ב) וזאת בהצלחה לא מועטה בכלל. חוץ מאיתנו הישראלים, אינני מכיר שום עם או אומה שעברו בהצלחה (יחסית) תהליך מפליא שכזה בזמן כל כך קצר.

    1. אולי היפנים ברסטורציה של מיג'י, במאה ה-19, ביצעו משהו דומה. אבל להם הייתה מדינה, שרובם חיו בה בנפרד משאר העולם. באמת, למה שהשיגו הציונים, אין כמעט אח ורע בתולדות העמים.

    2. יצירה ספרותית סובייקטיבית הבאה ממקום של מרד, כמו כתה עיתונאית מוטה, איננה מקור אמין לאפיון אוכלוסיה שלימה. ראה יצירות אחרות המציגות תמונה מורכבת ועמוקה של העיירות, תרבותן ורוח האמונה העמוקה ששרויה בהן.

    3. אני חושב שגם הדרום קוריאנים, הונג קונג, סינגפור עברו תהליך כזה בהצלחה בזמן קצר מאוד (מאז מלחמת העולם השנייה).

    4. אני ממש לא בטוח שמודל החיקוי המרכזי של התנועה הציונית היה מערב אירופה.
      [אולי אצל הרצל אישית זה כן היה כך].
      לא נראה לי שהדמות השזופה והחסונה של ה'צבר', הערך הגדול של חקלאות ועבודת כפיים על פני עבודות אחרות, ועוד, שייכים לתרבות מערב אירופה, או משתלבים בה בטבעיות.
      גם תרבות הפלמ"ח, היא לא ממש הסדר היקי, ובכלל כל שיטת האלתור והסחבקיות.

  2. אמת לאמיתה. סוף סוף יש מי שמוכן להגיד את האמת, שתרבות ההשכלה, המדע, והפיתוח האישי עולה לעין שיעור על תרבות האלימות, הבורות, והגזענות, שפשטה בארץ כאש בשדה קוצים. אין לזה שום קשר לשאלה איפה האב (או הסב) נולד. יש פה רק שאלה איזה סוג של אדם אתה, והאם האלימות והבורות עדיפים בעיניך על ההשכלה והקדמה, או להפך.

  3. תתבייש לך תת רמה של כתבה מתנשאת..אין שום בסיס להשוואה בין התרבויות לכל אחת דגשים וערכים שונים הקטגוריות שהצגת לעיל שבהם המערב מנצח את המזרח הם רק בערכי המערב מה עם ערכי המשפחה המסורת כיבוד הזקן נאמנות ללאום ולמשפחה חום אהבה הכנסת אורחים ועוד ערכים רבים וטובים שאין חולק שהמזרח הקרוב משאיר אבק למזרח..בנוגע למזרח הרחוק מספיק לראות מה קורה ביפן הודו וסין כדי להבין שהם הולכים להביס את המדדי הצלחה של המערב בכל פרמטר זאת ועוד המערב בוגד בערכיו שלו זה מראה עד כמה הם שטחיים ולא שורשים המערב מגבה וחותם הסכמים עם הדיקטטורות והמשטרים האפלים בתולדות האנושות כי זה טוב לכלכלה ואצלו הרי הכל נמדד במטריאליות אין עתיד למערב ואנו בעוורוננו הולכים אחרי היופי החיצוני של המערב כמו שיכורים כמו אישה מוכה שחוזרת לבעלה אירופה מכסחת אותנו בזירה המדינית אבל אנו מצטערים לשמע בשורת הברקזית ארהב זורקת אותנו לכלבים ואנחנו כמו חתולים שקטים נותנים להם להתערב פה..ואליכם אתר מידה אין לי מילה אחרת חוץ מביזיון לצד כתבות עומק מעולות אתם נותנים פה במה לדעות הרסניות מספיק להזכיר איזה כותב מטורלל שכתב אצלכם שישראל צריכה להפוך למקלט מס אתם מנסים להישמות לימים האמריקאי הטיפש במקום לחזק את הימין הישראלי הקלאסי שמאמין שיש גם מקום לקצת ואני מדגיש קצת דיור ציבורי לאנשים חלשים ומופלים שסובר שהצבא צריך להיות התנדבותי ולא מקצועי לימין שתומך במזרחים ובתרבותם שתומך במענקי רווחה לעולים חדשים נהייתם חזירים הגישה הזאת תתנקם בכם בבחירות אין מה לעשות אנחנו לא אמריקה וגם לא נהיה אני מאוכזב ממכם נב אין בדברי זילזול במערב אני חושב כמובן צריך כאן קידמה חינוך אקדמי וכו

    1. מה לגבי פיסוק, עימוד, מבנה משפטים, ושאר עזרי קריאה נהוגים?

    2. אם הסינים יעקפו את המערב ויש מה ללמוד מהם, נלמד מהם. למה להתקע מאחור סתם. זה לא חייב להחליף, זה יכול להתווסף, שזה מה שהם עושים..

    3. אוריאל,
      1. בא תלמד משהו על מסורת כבוד לזקן במזרח הרחוק׃ מנהג נפוץ ומגןנה בכפרים קטנים ברחבי סין, הוא להוציא את הילד הצעיר ביותר מחוץ לבית בערבי קיץ חמים, לבוש בתחתונים בלבד, כדי שימשוך אליו את כל היתושים, כך שסבא וסבתא יוכלו להינות מהבריזה הקלילה מבלי להיות מוטרדים מיתושים. כן, כדאי ללמוד מהם.
      2. אל תסתכל עכשיו, אבל אם סין והודו משיגות את המערב בשדות התעשיה, טכנולוגיה ומסחר, זה בדיוק בגלל שהן מאמצות לאט לאט ערכים מערביים בתחומים אלה.
      3. לא יהרוג אותך ללמוד לפסק.

    4. רפי, הסיפור הזה על הסינים שמוציאים את הילד הקטן למשוך יתושים הוא לא נכון, המצאה מערבית. באותה מידה אפשר להוציא את הכלב או הכבשה.
      יש משהו אמיתי בדבריו של אריאל, המערב בגירסא האחרונה שלו הוא כבר לא השג חברתי מזהיר, אבל עדיין כלכלית וטכנולוגית הוא הטוב מכל העולמות

  4. התכחשות מוחלטת לכל עברך היא פעולה לא רציונלית. העבר אינו רע רק בגלל שהוא "עבר". תיפטר ממה שלא טוב, תשמור את מה שכן.

  5. יש הרבה אמת בדבריך, אך גם לא מעט היסחפות עיוורת אחרי המערב הנוצץ, זה שהולך ודועך ומאבד עצמו לדעת מבחינה דמוגרפית, מוסרית ובטחונית. העדר הביקורתיות ואימוץ המערביות על קרבה וכרעיה עלולים להוביל לאותן תוצאות הרסניות. מדדי ההצלחה שבחרת הינם מערביים מובהקים ועל כן ברור שלמזרח אין כל סיכוי בזירה זו.
    אגב, הנהיה אחרי המערב (בעיקר בלבושו הצרפתי) איננה נחלת ה'אשכנזים' בלבד, אלא נפוצה מאד בכל צפון אפריקה וחלק מארצות המזרח הקרוב.
    האמת היא שכיהודים איננו שייכים במובהק לאף אחד מהצדדים ובו זמנית שייכים לשניהם, בתוספת מימדים מרכזיים ההמאפיינים דווקא את עמנו. לכן גם המעבר מאחד לשני והיכולת ליצור הרמוניה אפשריים בקלות יחסית.
    כך או כך, השאלה היותר משמעותית ובעלת משמעות קיומית לעתידנו איננה ממי הושפענו יותר, אלא עד כמה אנו שומרים על מרכיבי הזהות האותנטיים שלנו.

  6. אני גם חושב כך. ובכל זאת…….
    כדי שמור על ההגמוניה במשטר שהוכרז כדמוקרטי, "האשכנזים" שקלטו את המסות הגדולות של עולי המזרח עשו את כל הצעדים והעוולות האפשריות כדי להפריד ולמשול, ליצור תלות, להרחיק מזרחיים מההשכלה הגבוהה ומחדירה לעמדות השפעה או שליטה. אולי ראשי הציונות התכוונו לטוב אבל כל שובל הפקידים והעסקנים שמתחתיהם פיתח את אמנות קריצת העין והקומבינות. וזו לא תחושה. נושא העולה בעוצמה כזאת אחרי 70 שנה, כשחלק גדול מהאוכלוסיה כבר מעורב ומבולל, אומר דרשני.

    1. אם ה"אשכנזים" אכן "עשו את כל הצעדים והעוולות האפשריות כדי להפריד ולמשול, ליצור תלות, להרחיק מזרחיים מההשכלה הגבוהה ומחדירה לעמדות השפעה או שליטה" אז הם נכשלו בגדול. לא ברור איך הם לא הבינו שאם מנשלים את המזרחים מתרבויות העולם השלישי אז בהכרח מקרבים אותם אל ההשכלה הגבוהה ולעמדות השפעה.

      עצוב שיש אנשים שעסוקים בלהעלב במקום להעריך את ההישגים ולהבין שהעולם לא מושלם

  7. לא מסכים. הכותב מגיע מנקודת פתיחה לא אובייקטיבית, גדל בחברה מערבית ולכן שופט את המציאות אל מול ערכי המערב.
    אם נסתכל על ערכי המזרח יש בהם טוב מדהים שנשתמר אלפי שנים והוא שורשי ואמיתי בניגוד לערכי המערב שנדרסים על ידי המערב עצמו כל שני וחמישי.
    כתבה גרועה, קצרה וחד מימדית.

    1. ובכל זאת, אתה לא רואה המונים נורווגים מסתננים לעירק

  8. רפי היקר.
    תקצר היריעה כדי לפרט כמה מטופשת הכתבה שלך.
    בתור נכד לשלושה סבים יקים אני לא רואה שום עליונות בתרבות המערב על המזרח.
    הזכרת את ההישגים של המערב בתל"ג, בכותרים, בפטנטים ובערכי חירות ושוויון.
    בערכים הנ" ל המערב מוביל אך בכול השאר הוא מפגר.
    אחוז הגירושין, עליית גיל הנישואין, והילודה הדועכת, הם פרי הביאושים של המערב.
    אין כבוד להורים, לא לזקנים ולא למבוגרים, לא למסורת ולא לאומה. אין שום בושה ללכלך על המדינה שלך בפני השונאים שלה.
    במערב אין כבוד ואין נאמנות. רק נהנתנות. הלוואי ובמקום להתנשא, היית לומד מעדות המזרח שיעור במידת הענווה.
    המערב מוביל את העולם מבחינה טכנולוגית אך לא מבחינה חברתית או מוסרית.
    תזכיר לי באיזה יבשת התחוללו שתי מלחמות העולם?

    1. אה… היו שלוש מלחמות עולם, שתיים חמות ואחת קרה, והסיבה שהן נקראות מלחמות עולם היא שהן התרחשו **בהרבה** יבשות.
      תזכיר לי מי בדיוק זכה בשלושתן, ותודות למי בדיוק?

    2. המערב גם לא מושלם, אבל נראה לי שגם אם למזרח יש ערכים שונים מהמערב (ובהם הוא מצליח הרבה יותר) נראה שגם אנשי המזרח (כלומר המזרח התיכון) מעדיפים לחיות באירופה למרות הערכים הגרועים שלהם. אז נראה שרוב האנשים, גם אלו מהמזרח התיכון שלכאורה יש להם ערכים אחרים, מעדיפים לחיות במערב.

  9. אני בספק מאוד אם אבות אבותיך מתימן (מהסבא של הסבא של הסבא רבא שלך) היו חותכים את הפאות וקוראים את הדף היומי אצל המורי והמלמד, היית בכלל נמצא כאן בארץ ישראל בביטחון ובשלום ובקדמה ………..

  10. בעיניים של גרמני ואנגלי קלטי נוצרי אתה תשאר בעיינהם יהודי ולא מערבי!
    יש נטייה מערבית נפוצה לראות ביהודים קבוצה של מזרחים פרמיטיבים(לרבות אשכנזים חילונים) בהיסטוריה של יהודים בתפוצות כל מקום בהיסטוריה שנסו לעשות אמניפציה במיצאות של הטבע זה התקבל תמיד בנידוי והכאה שיחטות מלחמות , חורבן והגרוע יותר- שואה!
    די להתסכל מה נשאר מגרמניה מכל אותם יהודים ייקיים דור שלישי להתבוללות בשולי המאה ה19 שהיו בצמרת החברתית והפוליטית !
    זהו אותו הרנסנס שאתה הולך שבי אחריו?

  11. לזהות יהודים אשכנזים מפולין מרומניה ומרוסיה עם "תרבות המערב" זה שקר גס ומסריח מתעמולה זולה. זו גם קביעה לא פחות "תקינה פוליטית" מלטעון שתרבות המזרח שווה ברמתה לתרבות המערב המודרני המתקדם. אין צורך להזכיר שמי שעלו לישראל בעליות הראשונות לא היו האליטה המשכילה של יהודי מערב אירופה (למעט קומץ ייקים). יתר על כן, רוב האשכנזים שהגיעו לכאן בין 1945 ל 1950, היו אנאלפבייתים גמורים. "חומר אנושי גרוע" כינה אותם בן גוריון. עולי המזרח (ובמיוחד העולים מהמזרח התיכון) היו פרופסורים לעומתם. בקיצור, הזיהוי של האשכנזים שהגיעו לישראל עם קידמה מערבית הוא אחד השקרים ההיסטוריים הנאלחים ביותר, שכן הזיהוי המפוברק הזה נעשה במטרה לדכא ולקפח את המזרחים, ובמיוחד את המשכילים שביניהם שהגיעו מהאליטה הבגדדית, הקהירית, מאיראן ומדמשק.

    1. "יתר על כן, רוב האשכנזים שהגיעו לכאן בין 1945 ל 1950, היו אנאלפבייתים גמורים." –
      נראה שאין לך מושג על מה אתה מדבר.
      ובכך עשית לטיעון שלך מה שקרוי "השמדה עצמית".

    2. פעם הבאה תקרא את הכתבה ולא רק את הכותרת, וכל שאלותיך יענו

  12. בקיצור הכל עניין של כסף מי שאין להם כסף הם תרבות נחשלת.

    מי שעלו לארץ עשירים יחסית התרבות שלהם נתפסת טובה ומתקדמת ומי שהגיעו מרוששים הם פרימיטיביים שצריכים לוותר על הזהות שלהם לשפוך את התרבות והזהות של ההורים שלהם לניאגרה כמו מרק עם טעם מוזר ולאמץ את הזהות של בעלי המאה והכח בני האלים.

    לכן אנחנו מקבלים בכיף את בעלי המבטא האמוויקאי אבל משפילים את העולים מארצות ערב או מרוסיה

    הייתרון הוא שעם הזמן והכישרון חלק מההון זורם גם אל המזרחיים והרוסים והערבים ואז גם התרבות שלהם פתאום נתפסת בדיעבש יותר מתקדמת

    1. הבחנה נכונה מאוד. בארץ כסף מדבר וכמאת זהו זה. בעיה הכי גדולה לדעתי שדור הצעיר לעולים לא לומד שפת אם ברמה טובה. בעיה אחרת שלא בטוח שיש לה פתרון ריאלי: חבר מביא חבר בלבד ויד רוחצת יד. תוצאות רואים כשנפתח פרצוף אמתי של בכירים רבים. זה היה בשטטל וגם בכפר במרוקו. חבל

  13. היהודים במזרח אירופה עברו את תהליך ההתמערבות וההתחלנות 50 שנה לפני יהודי ארצות ערב.

    מושבות העלייה הראשונה היו דתיות. העלייה השנייה החל מ1904 כבר היתה חילונית.

    וב1948 הישוב ברובו המכריע כבר היה חילוני.

    העולים מהמזרח התיכון הזכירו במנטליות לחלוצים האשכנזים הציונים בישראל את הסבים והסבתות שלהם.
    "כנר על הגג" מתעד יפה את התליך.

  14. "מעל לכל, השופטים, העידית של יהדות גרמניה. מתחתיהם, פרקליטי התביעה, גליצאים, אך עדיין אירופאים. הכל מאורגן בידי כוחות המשטרה המעוררים בי חלחלה, דוברים רק עברית ונראים ערבים. יש בהם כמה טיפוסים שנראים אלימים ביותר. אלה ימלאו כל פקודה. ומחוץ לדלתות, ההמון האוריינטלי, משל היינו באיסטנבול או בכל מדינה חצי אסיאתית אחרת [1]" ~חנה ארנדט, מכתב לקארל יאספרס על משפט אייכמן 1961

  15. אומת ה startup או לא? אז בואו נניח שהציונות וישראל היא פרוייקט startup.

    הוגי ה startup ומייסדיו הזה היו ללא ספק אשכנזים. רובם מערביים, כמו הרצל (וינה), חיים ויצמן (אנגליה) ועוד.
    המצטרפים הראשונים היו בני העליות הראשונות, לפיכך ניתן להתייחס אליהם כמשקיעי seed בפרוייקט הציונות.
    רובם היו אשכנזים מזרח אירופאיים, לא מערבייים. אלה קיבלו עליהם חילוניות ומערביות עם הגיעם ארצה.
    התוצאה: עם הקמת מדינת ישראל רוב היישוב היה אשכנזי מזרח אירופאי שקיבל עליו את כללי המערב, וזכה בפרוייקט הציונות במניות המייסדים, וכך במחיר זעום קיבל שליטה במניות העיקריות בפרוייקט.
    עם הקמת המדינה הגיעו המשקיעים המישניים בפרוייקט הציונות, הם יהדויות המזרח. אבל הם כבר הגיעו לאחר שהפרוייקט נחל הצלחה וכבר חולקו מניות עיקריות למשקיעי ה seed.
    לפיכך כמו בכל startup המשקיעים החדשים (המזרחים) זכו יחסית במעט מניות תמורת אותה השקעה כמו של משקיעי ה seed (האשכנזים).
    רוב המשקיעים החדשים התמערבו גם הם בשמחה רבה.

    נוצרה מדינה שרובה מערבית אך חלוקת המניות בה בעייתית משהו.

    עברו שישים ומשהו שנים, ולשני הצדדים נולדו ילדים ונכדים.
    צאצאי המשקיעים החדשים רואים שתמורת אותו מאמץ הם מקבלים מעט מידי ממניות החברה לעומת צאצאי משקיעי ה seed. הם מתקוממים ורוצים שיויון במניות. לעומתם עומדים צאצאי משקיעי ה seed על זכות אבותיהם הראשונית בהקמת הציונות ולא מוכנים לחלוקה מחודשת של המניות.
    חלק ממשקיעי ה seed האשכנזים טוענים שהמשקיעים החדשים בפרוייקט אינם זוכים למניות שוות ערך משום שאינם מערביים מספיק. הדבר מעורר מהומה מול חלק מהמשקיעים החדשים שלא התמערבו מספיק. שאר המשקיעים החדשים מגיבים באדישות להאשמות המטופשות, אך אינם מרפים מדרישתם לשיויון.
    צאצאים רבים נולדים מנישואי תערובת בין שני דורות ההשקעה במניות הציונות. עבורם אמא ואבא שווים בכל מצב ועניין, לא משנה למי יש מניות seed ולמי לא.

    המשך יבוא בסאגת פרוייקט הציונות. יהיה מעניין.

    1. מזרח אירופה זה גם מזרח.
      לעגו ליקים על חוסר התחמנות והחפיפניקיות המזרחית.
      בראשית ימי המדינה היה סוציליזם ריכוזי דומה למזרח אירופה.
      להרבה מיוצאי המגרב דוברי הצרפתית יש יותר תרבות מערב אירופית מליוצאי מזרח אירופה.