הפדיחה הטורקית של יחימוביץ'

טועה או מטעה? ח"כ שלי יחימוביץ' הייתה צריכה כנראה ללמוד קצת יותר טוב את החומר לפני שמיהרה להגיב על יוזמת חוק בוררות חובה

מיהרה לצייץ; ח"כ שלי יחימוביץ'. צילום: הדס פרוש, פלאש90

רק אתמול פורסם כי ראש הממשלה לוחץ על הכנסת חוק בוררות חובה לתוך התקציב הקרוב. באופן כמעט אוטומטי, ח"כ יחימוביץ' צייצה בתגובה כי "רק בטורקיה מהרהרים בזה", וכי "המשמעות היא חיסול זכות השביתה". האמנם? יצאנו לבדוק.

ובכן, אולי תופתעו לשמוע, אבל מסתבר כי כל טענה וטענה בציוץ הזה של יחימוביץ' שגויה. ראשית, בוררות חובה אכן צפויה לעכב ולסכל שביתות – אך זוהי איננה מטרתה. מטרת הבוררות היא קיום תהליך מקצועי הבוחן את טענות הצדדים, אשר מטרתו השגת פשרה יעילה, על מנת למנוע שביתה בלתי מוצדקת. לא מדובר בחיסול זכות השביתה, אלא בתהליך מקדים אשר נועד לצמצם שביתות בלתי מוצדקות הפוגעות באזרחי ישראל.

שנית, יש להבהיר כי כשנתניהו מדבר על "בוררות חובה", הכוונה היא לבוררות חובה בשירותים החיוניים בלבד – לא בכלל המשק. נקודה זו אמנם לא הובהרה במאמר האחרון בגלובס, בו נחשפה דרישתו האחרונה של ראש הממשלה, אך ברור שזוהי הכוונה – בפעם האחרונה שמשרד ראש הממשלה ניסה לקדם הצעה דומה, ביוזמתה של איילת שקד, זה בדיוק היה תכנה: עובדי המונופולים הממשלתיים בנמלים, חברת החשמל, מערכת הבריאות והרכבת יהיו מחויבים בבוררות לפני שביתה. במסגרת המו"מ הקואליציוני האחרון עם מפלגת כולנו, נתניהו ניסה להכניס שוב בדיוק את אותה הצעה, ללא הצלחה. כלומר, באופן חד משמעי לא מדובר בדרישה לבוררות חובה בכלל המשק או אפילו בכלל המגזר הציבורי. בשום פנים ואופן לא מדובר בחיסול זכות השביתה.

ד"ש מקנדה

שלישית, לא "מהרהרים" על בוררות חובה רק בטורקיה – בוררות חובה כבר קיימת ומיושמת בארצות הברית ובקנדה. לבקשתה של ח"כ איילת שקד, הלשכה המשפטית של הכנסת פרסמה ב-2013 סקירה מקצועית תחת השם "הגבלת זכות השביתה בשירותים החיוניים". על פי הסקירה, נמצא כי תהליכי בוררות חובה קיימים בארה"ב ובקנדה. בסקירה מובאת דוגמא – בשנת 2011 נחקק חוק באונטריו קנדה, הקובע כי שירותי תחבורה נחשבים לשרותים חיוניים – וכך כל עובדי התחבורה הציבורית בטורונטו אינם רשאים לשבות, וסכסוכים בינם לבין המעסיק נפתרים באמצעות בוררות. בפעם אחרונה שבדקנו, מדינת אונטריו איננה מצויה בטורקיה.

ולסיום – ארגון העובדים הבינלאומי (ILO) קבע כי זכות השביתה איננה חלה על שירותים חיוניים, אשר עצירתם מסכנת חיים. כלומר, פגיעה בזכות השביתה בשירותים אלו איננה מהווה פגיעה בדמוקרטיה, היא איננה מעוגנת בחקיקה ובאמנות בינלאומיות, לא מדובר בחציית קו אדום ולא בהשמדת מהות העבודה המאורגנת. זכות השביתה בשירותים החיוניים איננה זכות המקובלת כזכות יסוד, והיא מוחרגת מזכות השביתה הכללית.

מהם השירותים החיוניים הללו? ובכן, בישראל, מדובר אך ורק בארגונים הבטחוניים – השב"כ, הצבא, המשטרה וכיוצא בזה. אך מה קורה בשאר העולם? נייר מדיניות של פורום 'קהלת' הראה כי ב-OECD, תחת הגדרת "שירותים חיוניים" בהם ניתן להגביל את זכות השביתה מופיעים בתי חולים, שירותי חשמל, אספקת מים, טלפון ואינטרנט, כוחות בטחון, אספקת מזון לבתי ספר, ניקיון בתי ספר ואפילו פקחי טיסה. המדינות המגבילות את השביתה בשירותים מעין אלו הן רבות, ובהן ניתן למנות את בלגיה, צרפת, גרמניה, ארה"ב, קנדה, אוסטרליה, בריטניה, שוויץ, בולגריה ועוד. וכן – גם טורקיה. בתחומים בהם אין מונופולים, או במדינות בהן זכות השביתה בשירותים החיוניים מוגבלת – כלל אין צורך בחוק בוררות חובה, ולכן הנושא כלל לא עולה לדיון במקומות אלו. בישראל לעומת זאת, המצב השורר מהווה לגיטימציה ממעלה לראשונה להחלת חוק בוררות חובה.

האם ח"כ יחימוביץ' שמעה על הנתונים המופיעים בכתבה? האם היא יודעת מהו המצב השורר בעולם? אם כן, הרי שהציוץ שלה הינו עיוות הדברים, והצגת מידע שהינו בפירוש לא נכון. אם לא, שמחנו לעזור.

מחברת הכנסת יחימוביץ' לא נמסרה תגובה נכון לפרסום הכתבה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. אני מקווה שבקרוב שלי יחימוביץ' תנהל את הכלכלה הישראלית כדי לאפשר לכלל הציבור ליהנות מהשפע, ולא רק לעשירון העליון.

    1. אתה מתכוון לשפע שהושג בעמל רב של שנים רבות תחת שלטון הליכוד?
      אתה אולי מתכוון גם שהכלכלה הקומוניסטית הפרימיטיבית לה סגדה יחימוביץ בתמיכתה שנים רבות במפלגה הקומוניסטית הישראלית, תשוב לנהל את כלכלת ישראל?
      יש מה לשפר בכלכלת ישראל, כמו בכל מדינה דמוקרטית.
      השיפור והתיקון לא יבוא ע"י מפלגות שמאל. אדרבא, נקבל רק חוקים והגבלות על חברות חיצוניות ועל יזמויות ישראליות שיבריחו מכאן משקיעים ויגרמו לאבדן מקומות עבודה.

    2. עם כל הכבוד היא רק קריינית/שדרנית/"עיתונאית" כפי שמכנה עצמה ואין לה מושג על כלכלה חוץ מדיבורים כמו תוכניתה הכל דיבורים ומי ששם יהבו עליה או טיפש או תמים

    3. ^ ברור… כי ממש כמו ההמייסד והמנהיג האגדי של הרפובליקה הדמוקרטית העממית של קוריאה, היא מפקחת על כל היבטי החיים באופן אישי, וכל כולה תכליתה לאפשר לכלל הציבור ליהנות. מהשפע.

  2. מביך להיווכח עד כמה אנשים שמופקדים על גורלנו לוקים בבורות.

  3. חננאל, אני חושבת שאין להתייחס לציוצים של יחימוביץ ברצינות גדולה כל כך. יחימוביץ ממוקדת מטרה – הטלת רפש בנתניהו גם על מעשיו הטובים. במסגרת זאת היא מחויבת לצייץ בצורה אוטומטית וזה בהחלט גורר במקרים לא מעטים ציוצי זבל. כשנתניהו ילך על המים היא מיד תגיד שהוא לא יודע לשחות.