אל-נוסרה פורש מאל-קאעידה: אסטרטגיית הג'יהאד החדשה

ארגון הג'יהאד הסורי ג'בהת אל-נוסרה הודיע השבוע על פרישה מהחסות העולמית של אל-קאעידה, לטובת כינון קואליציה רחבה יותר של מורדים סורים מקומיים. משהו חדש מתחיל?

ניפרד כידידים; מנהיג אל-קאעידה איימן אל-זוואהירי. צילום מסך

כולנו מכירים את המונח "נישואי נוחות". זה סוג של נישואין שאינו נובע מאהבה ומחיבה, אלא כדי לקדם אינטרסים של בני הזוג כגון מעמד או כסף. גירושין, לעומת זאת, נובעים מסכסוך, והם בדרך כלל מלווים בנזק לשני הצדדים. מושג "נישואי נוחות" יכול לשמש גם במישור הארגוני, המפלגתי, הפוליטי או המדיני, לתיאור התקשרות בין שני גופים שלא נובעת מאהבה יתרה, אלא כדי לקדם אינטרסים.

לפעמים, גם הגירושין מביאים תועלת ושיפור עמדה לאחד הצדדים או לשניהם, ואז ניתן לדבר על "גירושי נוחות" בין בני זוג, כמו גם בין ארגונים, מפלגות או מדינות.

השבוע אירע מקרה כזה בין שני ארגוני ג'יהאד – אל-קאעידה וג'בהת אל-נוסרה. הראשון, כידוע, הוא ארגון ג'יהאד ברמה הגלובלית, ואילו השני הוא ארגון ג'יהאד הפועל בזירה הסורית בלבד. עד היום פעלה ג'בהת אל-נוסרה תחת הנחייתו של איימן אל-זוואהירי, ראש אל-קאעידה, תוך שהיא מזוהה בעולם כזרוע הסורית של אל-קאעידה. הקשר הזה נתן לג'בהת אל-נוסרה מוניטין של ארגון בעל יכולת ואמצעים, אך הוא גם שילם מחיר גבוה בשל זיהויו יותר כארגון טרור עולמי, ופחות כארגון שחרור סורי. עתה נראה כי הוא הגיע אל קיצו, לפחות באופן זמני.

ניפרד כידידים

השבוע הופיע אבו מוחמד אל-ג'ולאני, מנהיג אל-נוסרה, בשידור חי בסרטון וידאו, בפעם הראשונה בפנים גלויות, ולאחר כל הברכות קרא מן הכתב את ההודעה הבאה (תוספותיי בסוגריים):

אנחנו מודים באופן כללי לכל השיח'ים של ארגון קאעידת אל-ג'יהאד (השם המלא של ארגון אל-קאעידה)… אנו מודים להם על עמידתם לעזרת בני אל-שאם (השם הקלאסי של סוריה), הסיוע שהגישו לג'יהאד ולמהפכה המבורכת שלהם ולג'יהאד באופן כללי (בעולם)…

אנחנו בהנהגת ג'בהת אל-נוסרה, בהתאמה למגמות וההנחיות הכלליות של ההנהגה המבורכת (של אל-קאעדה), פועלים מתוך תחושת אחריות לטובתם של בני אל-שאם והג'יהאד שלהם, כדי להקל על המטלות הרובצות עליהם…

בהתאם לרצונם של בני השאם להדוף את התירוצים שהקהילה הבינלאומית ובראשה רוסיה ואמריקה משתמשת בהם כדי להפציץ ולשלוח לגלות את בני השאם בתירוץ שהם מפציצים את ג'בהת אל-נוסרה השייכת לארגון אל-קאעידה, החלטנו לחדול מלפעול תחת שם "ג'בהת אל-נוסרה" ולהרכיב קבוצה חדשה במסגרת חזית פעולה ששמה "ג'בהת פתח אל-שאם" ("חזית כיבוש אל-שאם"), והקבוצה החדשה לא יהיה לה שום קשר עם שום גוף חיצוני.

עד כאן נאומו של אל-ג'ולאני, מנהיג "חזית פתח אל-שאם" החדשה. בנאום זה בולט בהיעדרותו כל מרכיב של כעס על אל-קאעידה, להיפך: הוא מתייחס לארגון הזה ולמנהיגיו בכבוד גדול ובהערכה רבה, אולי כדי לשוב ולהתחבר עם אל-קאעידה בעתיד, אם ייווצרו תנאים שיכפו עליו צעד כזה. ניכר מדבריו של אל-ג'ולאני כי הסיבה שגרמה לו להתנתק ארגונית מאל-קאעידה היא רצונו ליצור קואליציה רחבה ככל שניתן של ארגונים בסוריה, ובעיקר לצרף אליו ארגונים שאינם רוצים להיות מזוהים עם אל-קאעידה.

אימן אל-זוואהירי, מנהיג אל-קאעידה, הגיב בסרטון מוקלט ובו אמר:

אחוות האסלאם אשר בינינו חזקה מכל הקשרים הארגוניים הזמניים והמשתנים, בעוד שהאחדות שלכם, ההתקבצות שלכם והאיחוד ביניכם חשובים ויקרים בעינינו מכל קשר ארגוני (איתנו). אחדותכם ואחדות השורה שלכם נמצאת מעל השיוך הארגוני והנאמנות המפלגתית. יש להקריב ללא היסוס את הקשרים הארגוניים והמפלגתיים אם הם מנוגדים לאיחוד השורות ביניכם כדי שתהיו כמו בניין מוצק וכדי שתוכלו לעמוד בפני אויבכם החילוני העדתי (העלווי) אשר תומכים בו הכוחות השיעים הצפווים (כינוי גנאי לאיראן), רוסיה וסין, ומסע הצלב המודרני (כינוי למערב) משתף עימו פעולה.

מנהיג אל-קאעידה אומר דברים אלו מתוך עמדה של אב, מנהיג, מורה ומדריך, השואב הנאה מבניו-תלמידיו המגלים עצמאות, רוצים להיפרד ממנו כדי להתאחד למען מטרה שהוא מאמין בה ושהוא גידל אותם והכין אותם במטרה להשיגה. אין בדבריו שום נימה של כעס על פרישת אל-ג'ולאני, להיפך, הוא מייחס חשיבות רבה לניסיונו של אל-ג'ולאני להקים חזית משותפת של ארגונים מקומיים סוריים, גם אם אלו אינם רוצים להיות מזוהים עם אל-קאעידה, אם האיחוד הזה יביא להגשמת המטרה העליונה, החשובה, והיא להיפטר מאסד ומשלטון העלווים.

הדילמה של ארגוני הג'יהאד

אל-זוואהירי מודע היטב לסבל העובר על הסורים ולקשיים שהמורדים באסד עומדים בפניהם לנוכח המעורבות האינטנסיבית והאכזרית של רוסיה, איראן וחיזבאללה במלחמה בסוריה. המצב בשטח מכתיב למורדים איחוד, וזוואהירי מבין את האתגר ומזדהה עם צרכיהם של המורדים. הוא פוסע הצידה ומעניק להם את ברכת הדרך. עבורו חשוב יותר להיפטר מאסד, להביס את האיראנים, לחסל את חיזבאללה ולסלק את הרוסים, מאשר להיות קשור ארגונית למורדים בסוריה.

פרישת ג'בהת אל-נוצרה ממטריית אל-קאעידה היא צעד נוסף בכיוון של הפרטת הג'יהאד והפיכתו לשם המשחק במישור המקומי על חשבון המישור הגלובלי. הצלחתו של אל-ג'ולאני באיחוד ארגוני המורדים בסוריה תאפשר לו גם לעמוד באופן יעיל יותר נגד מדינת האסלאם, שהיא האתגר הגדול ביותר לארגון אל-קאעידה, למרות שגם היא יצאה מבית מדרשם של אוסאמה בן לאדן ואיימן אל-זוואהרי.

האם עדיף ג'יהאד מקומי בשיתוף גופים לא ג'יהאדיסטים, או שמא ג'יהאד גלובלי מוגבל לגופים ג'יהאדיסטים בלבד? זוהי השאלה הגדולה וחשובה העומדת מזה שנים בבסיס הוויכוחים על האופי וההיקף של ארגוני הג'יהאד. המטרה – להשליט את האסלאם בעולם – משותפת לשני הצדדים, והוויכוח מתנהל על השאלה מהי הדרך היעילה והנכונה יותר להגיע למטרה, האם על בסיס גלובלי או על בסיס מקומי. שאלה זו תמשיך ללוות את ארגוני הג'יהאד תקופה ארוכה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. מזכיר ארוע דומה בהיסטוריה, אם כי בדת אחרת, הקומוניזם: טרוצקי שאף למהפכה קומוניסטית עולמית. סטלין העדיף "לעת עתה" להתרכז בביסוס המהפכה בברית המועצות בלבד. בקומוניזם בסופו של דבר גבר המימד המקומי על המימד העולמי.

  2. אל-שאם זה סוריה, לבנון, ירדן וישראל כולל השטחים, לא לשמוח.